Sykkeet nousee ja nousee mutta eivät laskeudu levossa

Anonyymi-ap

Kun juoksen tasavauhtisen kovan tai intervalliharjoituksen, sykkeet nousevat kerta kerralta loppua kohden. Jos pidän harjoituksen lopulla taukoa, sykkeet eivät laske kovin paljon, eivät lähellekään sitä mitä ne olivat alussa tauolla. Mistä tämä johtuu? Siitäkö, että laktaattia kertyy elimistöön vaan ei huuhtoudu pois? Miten pitäisi harjoitella, että sykkeet palautuvat lepojaksoilla nopeasti alas niinkuin ammattijuoksikoilla? Onko tämä vain merkki lahjattomuudesta, jolle ei mahda mitään, ja olisi parempi lopettaa juokseminen?

15

231

1Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Homealtistus.

Kuorma lisää altistumisoireita.

Suosittelen Krista Pärmäkosken kirjaa AVOIN.

• Anonyymi

Olet lyhyen matkan juoksija. Juokse vain sellaisia matkoja, joilla syke pysyy kurissa eikä kyykkäämistä tapahdu. Jos sykkeet nousevat, sille et mahda mitään. Ne palautuvat kyllä vuorokauden levon aikana takaisin lähtöpisteeseensä.

• Anonyymi

mulla ylikuntoon menee keho herkästi.

Yhdessä vaiheessa olin kovakuntoinen ja varmaan nytkin olen kovakuntoinen mut toi ylikunto meinaa iskeä joho liittyy esim sykkeen kanssa vaikeuksia, rytmihäiriöitä (voi lyödä nopeaa tai hitaasti tai iskee ensin nopeaa ja sitten lyö hitaan sivulyönnin ) , yöhikoilua, pumpun lyönti voimakkaampi.Löysään heti jos vähänkin ilmenee kehossa oireita että muutama palautuspäivä ainaki mulla riittää mutta kannattaa aina kuunnella omaa kehoa.

Suosittelen että juttelet lääkärin kanssa enemmän.

mulla pikajuoksutaustaa mut on lahjoja myös kestävyysurheiluun . Äitiltäni geeneissä perinyt valkosolujen valtaisan suuren määrän ja luontaisen nopeuslahjan ja isäni taas on kestävyyteen hänen roppa lahjakas. Mulla ei ole hyvä luontainen hemoglobiinitaso eikä paras hapenottokyky mut oon huomannu että hapenottokyky on parantunut kun on pitkää matkaa juossut&hölkännyt ja kävellyt ja vaikka hapenottokyky ei koskaan mulla tule olemaan paras mahdollinen niin on minulla ainakin tosi hyvä maitohaponsietokyky ja kova energiataso jolla puskea etiäpäin menemään.

Mut ehkä mulla ainakin taitaa ikä alkaa painaa vai onko näin? Oon 43 vuotias ja meinaa heti iskeä ylikuntotila että oisko viisampaa mun jatkossa kevyempää liikuntaa?? Houkutus kovempaan liikuntaan aina kun painon kanssa on ollut hieman ongelmia että jos harrastaa kovempaa liikuntaa niin paino putoaa helepommin.

• Anonyymi

Minulla sama tilanne, paitsi isän ja äidin geenit toisinpäin. Isä oli treenaamattakin kova sprintteri, kuten itsekin nuorena. Sitten aloitin hyökkäämään ja menetin sprinttikykyni. Nyt olen hidas nylkky. Äidiltä saanut kestävyyttä. Vauhti ei päätä huimaa, mutta jaksan pitkälle. Parhaimmillani olen kuitenkin 800 metrillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla sama tilanne, paitsi isän ja äidin geenit toisinpäin. Isä oli treenaamattakin kova sprintteri, kuten itsekin nuorena. Sitten aloitin hyökkäämään ja menetin sprinttikykyni. Nyt olen hidas nylkky. Äidiltä saanut kestävyyttä. Vauhti ei päätä huimaa, mutta jaksan pitkälle. Parhaimmillani olen kuitenkin 800 metrillä.

aloin hölkkäämään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

äiti superlahjakkuus nuorena 13 vuotiaana pinkoi satasen 12.2 (käsiajanotto) että varmaan siihen aikaan oli koko Suomen kovimpia aikoja satasen matkalla käsiajanotolla olettaisin. Tulos ei tainnut olla virallinen. Juoksi sen lenkkareilla ja ilman pikajuoksutreeniä joskin toki oli voimistelutaustaa hänellä.

Itselläni kuvio meni niin että lahjoja ois ollu mut pääkoppa ei kestäny kisatilanteita koskaan että 13 vuojen aikana en onnistunut koskaan kisoissa mutta parhaat juoksuni juoksin harjoituksissa (jossa harjoittelin mua huomattavaasti vanhemman veteraaniurheilijan kanssa joka oli muyös pikajuoksija kuten mä) . Panin merkille että jos vierelleni tuli juoksija /juoksijoita, niin kasetti(pää) alko jökittämähän.

14-vuotiaana juoksin lentävällä lähdöllä harjoituksissa oman ikäluokkani A-luokan tuloksen. Myöhemmin aikuisiällä harjoituksissa juostiin satasen matkan (sähköajanotto) treeneissä jossa juoksin yksinjuostuna ja se toinen juoksi yksinjuoksuna myös niin voitin hänet mutta kisatilanteessa hän kepitti minut neljällä kymmenysosan erolla. Hän pinkoi niukasti alle 11 sekuntia (10.91 enkka hänellä).

kisatilanteessa koin etten saanut itsestäni irti kaikkea. Että meni löysät housuun. Kisatilanteessa sain pumpattua itseeni enemmän "raivoa" . En ollut luontainen kisatyyppi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

äiti superlahjakkuus nuorena 13 vuotiaana pinkoi satasen 12.2 (käsiajanotto) että varmaan siihen aikaan oli koko Suomen kovimpia aikoja satasen matkalla käsiajanotolla olettaisin. Tulos ei tainnut olla virallinen. Juoksi sen lenkkareilla ja ilman pikajuoksutreeniä joskin toki oli voimistelutaustaa hänellä.

Itselläni kuvio meni niin että lahjoja ois ollu mut pääkoppa ei kestäny kisatilanteita koskaan että 13 vuojen aikana en onnistunut koskaan kisoissa mutta parhaat juoksuni juoksin harjoituksissa (jossa harjoittelin mua huomattavaasti vanhemman veteraaniurheilijan kanssa joka oli muyös pikajuoksija kuten mä) . Panin merkille että jos vierelleni tuli juoksija /juoksijoita, niin kasetti(pää) alko jökittämähän.

14-vuotiaana juoksin lentävällä lähdöllä harjoituksissa oman ikäluokkani A-luokan tuloksen. Myöhemmin aikuisiällä harjoituksissa juostiin satasen matkan (sähköajanotto) treeneissä jossa juoksin yksinjuostuna ja se toinen juoksi yksinjuoksuna myös niin voitin hänet mutta kisatilanteessa hän kepitti minut neljällä kymmenysosan erolla. Hän pinkoi niukasti alle 11 sekuntia (10.91 enkka hänellä).

kisatilanteessa koin etten saanut itsestäni irti kaikkea. Että meni löysät housuun. Kisatilanteessa sain pumpattua itseeni enemmän "raivoa" . En ollut luontainen kisatyyppi.

ööh sori sekaannus tarkoitin siis että harjoituksissa sain pumpattua itteeni enemmän "raivoa".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

siinä 100 metrin treenijuoksussa (sähköajanotto) mun aika oli 10.92 ja sen toisen aika 10.95 . Juoksimme siis erikseen että juoksin yksin ja hän myös juoksi yksinjuostuna.

Sitten kisatilanteessa hän juoksi enkan 10.91 ja minun enkka 11.30.

Otti muuten usein päähän ja tosi lujaa. En toipunut kisan jälkeisestä masennuksesta ihan heti parissa päivässä. Lopulta tilanne eskaloitui siten että mun oli pakko lopettaa kun en enää uskaltanut lähteä kilpailuihin.

• Anonyymi

Huono kunto jättää sykkeet korkealle pitkäksi aikaa.

Juokse kuten ammattijuoksijat, PKta ainakin 80 %.

Kannattaa kokeilla väliin myös muita lajeja, kuten Suomen viimeisimmät olympiakullat kesälajeissa voittaneet Arsi Harju ja Satu Mäkelä-Nummela. He kohottivat kuntoaan sauvakävelyllä. Siten juoksukin alkaa kulkea helpommin.

Täällä annetaan ohjeita vetää kieli vyönalla. Se on jopa vaarallista, ei pidä uskoa sellaisia. Ylikuorma heikentää tilannetta.

• Anonyymi

Vimoset mitalit juoksemalla toi Posion Pyrinnön Kaarlo Maaninka. Hän ei tainnut juurikaan sauvakävellä, mutta jalkoja säästääkseen hiihti talvella. Niin, kyllä metsäteknikon pitää hiihtää osatakkin. Kympin aika 27.44,28, jolla hän on yhä Suomen kaikkien aikojen tilastossa kolmantena. Ei ole Mussen nimeä, vielä, hänen edessään.

Eikä Maaninka säälinyt ittiään, kävi jopa kylällä Maaninkavaarasta juosten ja teki harjoitteet sen päälle. Koittakaa poijjaat persiistänne. Oikiaa miestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vimoset mitalit juoksemalla toi Posion Pyrinnön Kaarlo Maaninka. Hän ei tainnut juurikaan sauvakävellä, mutta jalkoja säästääkseen hiihti talvella. Niin, kyllä metsäteknikon pitää hiihtää osatakkin. Kympin aika 27.44,28, jolla hän on yhä Suomen kaikkien aikojen tilastossa kolmantena. Ei ole Mussen nimeä, vielä, hänen edessään.

Eikä Maaninka säälinyt ittiään, kävi jopa kylällä Maaninkavaarasta juosten ja teki harjoitteet sen päälle. Koittakaa poijjaat persiistänne. Oikiaa miestä.

Muistelen, että oli jo Karhun miehiä Moskovan aikaan.

Nuihin aikoihin muutti etelämmä.

• Anonyymi

Kunto huono. Kun peruskunto parempi ja vauhtikestävyyttä riittää, palaudut nopiammin.

• Anonyymi

Pitääkö minun siis sauvakävellä peruskuntoa paremmaksi? Ja juoksut sitten kovaa? 80:20?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pitääkö minun siis sauvakävellä peruskuntoa paremmaksi? Ja juoksut sitten kovaa? 80:20?

Kyllä vain. Katso peilistä millainen ukko sieltä katsoo. Jos et näytä kilpajuoksijalta, pitkät lenkit pitää kävellä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä vain. Katso peilistä millainen ukko sieltä katsoo. Jos et näytä kilpajuoksijalta, pitkät lenkit pitää kävellä.

Peilistä katsoo tavisläski keski-ikäinen ukko!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5666
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      98
      4866
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4824
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      394
      2408
    5. Kerro kaivattusi etunimi

Miehille..
      Ikävä
      131
      2350
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      2
      2007
    7. 112
      1923
    8. Sulla on mies

Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1627
    9. 383
      1377
    10. Pääsit koskettamaan

Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1223
    Aihe