Sote-mallin ja sen rahoitusmallin teki juurikin SDP

Anonyymi-ap

Va­sem­mis­to­lii­ton Lapin piiri vaatii Kaisa Juuson eroa – "Mi­nis­te­rin vel­vol­li­suus on puo­lus­taa ih­mis­ten ter­veyt­tä ja alueel­lis­ta ta­sa-ar­voa"


Taidatte haukkua väärää puuta . Sote-mallin ja sen rahoitusmallin teki juurikin SDP

20

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) kommentoi sosiaalisessa mediassa edustaja Niina Malmin (sd.) kritiikkiä hyvinvointialueiden rahoitustilanteesta.

      Heinonen muistuttaa, että nykyinen sote- ja sen rahoitusmalli on SDP:n ja keskustan käsialaa viime hallituskaudelta.

      Learn more
      – Sote-mallin ja sen rahoitusmallin teki siis juurikin SDP eli Niina Malmin oma puolue keskustan kanssa yhteisessä vihervasemmistohallituksessa viime kaudella.

      Heinosen mukaan Malmin julkaisu paljastaa koruttomasti, että miten uudistus meni ja miten se toimii.

      Heinonen viittaa Malmin aiempaan julkaisuun, jossa tämä kuvasi Etelä-Karjalan sote-palvelujen tilannetta vaikeaksi ja totesi, että ”yli 60 prosenttia henkilöstöstä pitäisi laittaa pellolle”.

      Malmin mukaan Etelä-Karjala toimi Eksoten aikana tehokkaasti ja piti menot hallinnassa, mutta nykyinen rahoitusmalli on tehnyt johtamisesta ja muutosten toteuttamisesta ”mahdotonta”.

      Eksotella viitataan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiriin eli kuntayhtymään, jonka vastuulla oli alueen sote-palvelujen järjestäminen ennen Sanna Marinin (sd.) hallituksen sote-uudistusta. Nykyisin alueen sote-palvelut tuottaa Etelä-Karjalan hyvinvointialue.

      Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisestä siirtyi edellishallituksen uudistuksen myötä hyvinvointialueille 1. tammikuuta 2023. Hyvinvointialueiden rahoitus tulee pääosin valtiolta ja rahamäärä perustuu muun muassa arvioon väestön palvelujen tarpeesta.

      Keskustelu sote-rahoitusmallin ongelmista lähti liikkeelle jälleen tällä viikolla. Muun muassa Yle uutisoi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen talousvaikeuksista. Sen budjetin arvioitiin olevan lainvastainen. Hyvinvointialue on tietoisesti rikkonut lakia, jotta se voisi vahvistaa sen budjettia.

    • Anonyymi

      SDP esitteli tänään sote-askelmerkit tulevalle vaalikaudelle. SDP haluaa rakentaa Suomen mallin parlamentaarisessa valmistelussa ja pitää kiinni uudistuksen alkuperäisistä tavoitteista.

      – Sote-uudistuksessa on nyt palattava perusasioihin: ihmisten palveluiden parantamiseen. Jokaisella on oltava oikeus laadukkaaseen hoivaan ja hoitoon on päästävä jonottamatta. Asiakasmaksut eivät saa estää palveluiden käyttöä. Tämän on oltava Suomen mallin lähtökohta, sanoo SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne.

      – Tulevalla vaalikaudella on laitettava palvelut kuntoon. SDP:n tavoitteena on hoitotakuu, jolla taataan pääsy kiireettömään hoitoon viikon kuluessa. On selvää, että tarvitsemme lisää lääkäreitä ja hoitajia huolehtimaan ihmisten laadukkaasta hoidosta ja hoivasta. Siksi 0,7 hoitajamitoitus tulisi kirjata lakiin. Palveluiden järjestämiseen ja tuottamiseen tarvitaan leveämmät hartiat, joiden koon on määräydyttävä riittävän väestöpohjan perusteella, sanoo SDP:n kansanedustaja, puoluevaltuuston puheenjohtaja Sirpa Paatero.

      – SDP:n askelmerkit tulevalle vaalikaudelle ovat seuraavat. Seuraavissa hallitusohjelmaneuvotteluissa on asetettava selkeät raamit sote-uudistukselle. Haluamme sopia parlamentaarisessa valmistelussa polusta, jolla Suomen malli on mahdollista toteuttaa. Valmistelussa on edettävä vaiheittain, hallittavan kokoinen kokonaisuus kerrallaan. Valmistelun aikana on varattava riittävästi aikaa perustuslainmukaisuuden arviointiin ja alueiden erilaisuudet on huomioitava tekemällä uudistus vahvasti yhdessä alueiden kanssa. Nyt on palattava sopimisen ja yhteistyön tielle, suomalaiset ansaitsevat toimivan Suomen mallin, Rinne päättää.

    • Anonyymi

      PALUU

      PERUSASIOIHIN

      JA FOKUS IHMISTEN

      PALVELUIHIN

      • Palvelujen saatavuuden parantaminen
      • Hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen
      • So+te integraation vahvistaminen
      • Kustannusten kasvun hillintä

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Katse takaisin sote-uudistuksen tavoitteisiin:

      Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen pääpiirteet:

      1. Sote-palveluiden järjestämistä varten Suomi jakautuu sote-kuntiin.
      Sote-kunnat ovat perustuslain 121.4 §:ssä tarkoitettuja kuntaa suurempia
      itsehallinnollisia alueita. Niillä on suorilla vaaleilla valittava valtuusto.

      2. Sote-kunnalla on päätösvalta palveluiden tuottamisen tavoista.
      Julkinen tuotanto on lähtökohta, mutta palveluita on mahdollista tuottaa
      myös ostopalveluina yksityiseltä ja kolmannelta sektorilta.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen pääpiirteet:

      3. Vahva järjestäjäpohja ja palveluiden tuottamisen tapa tukee vahvaa
      palveluintegraatiota, asiakaskeskeisyyttä ja eheiden hoitoketjujen
      rakentamista. Luonteva tiedonkulku ja integraatio tuovat tehokkuutta ja
      säästöjä.

      4. Asiakkaalla on valinnanvapaus sote-kunnan palveluvalikoimasta sekä
      sote-kuntien välillä. Valinnanvapautta voidaan lisätä palvelusetelin ja
      henkilökohtaisen budjetin kautta.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen pääpiirteet:

      5. Sote-kunnilla on verotusoikeus. Tämän lisäksi taloudellisia eroja
      tasataan verotulojen tasauksen avulla. Lisäksi tuloja asiakasmaksuista.

      6. Jokainen sote-kunta kuuluu myös yhteen viidestä
      erityisvastuualueesta, jotka vastaavat erityisen vaativan tason palveluiden
      järjestämisestä.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      PALVELUT

      KUNTOON

      Tulevalla vaalikaudella:

      • Toteutetaan hoitotakuu, jonka mukaisesti kiireettömään hoitoon on päästävä
      viikon kuluessa. Perustason palveluita vahvistetaan niin, että palvelutarpeen
      arviointiin tai kotihoidon palveluiden piiriin päästään nykyistä nopeammin, oikeaan
      aikaan ja tarpeen mukaisesti. Hoito- ja hoivatakuun mukaisen palvelun
      toteutumisessa on mahdollista käyttää palveluseteleitä ym. ostopalveluina.

      • Lisätään 1000 lääkärin tai hoitajan –tehtävää peruspalveluihin hoitotakuun
      toteuttamiseksi.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Tulevalla vaalikaudella:

      • Vanhuspalveluiden tasoa parannetaan uusia toimintatapoja ja henkilöstön osaamista
      kehittämällä. Vanhuspalveluissa työskentelevien työn helpottaminen ja
      inhimillisesti kestävä vanhustenhoito edellyttää sitä, että työtä on tekemässä
      riittävä määrä henkilöstöä. Säädetään lailla sitovasta hoitajamitoituksesta (0,7
      hoitajaa/hoidettavaa kohden).

      • Huomioidaan alueiden erilaisuudet tekemällä uudistus vahvasti yhdessä alueiden
      kanssa.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      ASKELMERKIT

      TULEVALLE

      VAALIKAUDELLE
      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Ennen vaaleja:

      • Vuoden 2019 budjetissa sote-valmisteluun on varattu
      valtionrahoitusta. Tämä rahoitus turvataan.

      • Rajoituslait pysyvät voimassa seuraavalle hallituskaudelle.

      • Maakunnissa tapahtuvaa valmistelutyötä voidaan jatkaa.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Tulevalla vaalikaudella:

      • Hallitusohjelmaneuvottelussa kirjataan selkeät periaatteet sote-
      uudistukselle. Hallitusohjelmaneuvottelujen pohjalta asetetaan

      valmisteluelimet.

      • Parlamentaarisella valmistelulla varmistetaan ratkaisun kestävyys ja
      valmistelun jatkuvuus yli vaalikausien.

      • Parlamentaarinen valmistelu toteutetaan komiteatyöskentelynä.
      Valmisteluun varataan riittävät virkaresurssit ja komiteatyöskentelyyn
      osallistetaan maan paras sote-asiantuntemus.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      Tulevalla vaalikaudella:

      • Valmistelussa edetään vaiheittain, hallittavan kokoinen kokonaisuus
      kerrallaan. Hallitus sopii askelmerkeistä, mutta etukäteen lukkoon
      lyötyjä tiukkoja aikatauluja on syytä välttää, jos mahdollista.

      • Perustuslainmukaisuuden arviointiin varataan riittävästi aikaa
      valmistelussa.

      SDP:N TULEVAISUUSLINJA

      SDP:n tavoitteena
      on tehdä sote-ratkaisu,

    • Anonyymi

      vasemmistoliiton voi lakkauttaa sotaveteraanit kiittäs.

    • Anonyymi

      puuttinin heilat teboilismiä

    • Anonyymi

      vieläkö haluatte yrittää vasemmisto kommarit,


      Suomen sisällissota syttyi tammikuussa 1918 johtuen syvistä sosiaalisista, taloudellisista ja poliittisista jännitteistä, jotka olivat kehittyneet pitkään ennen sodan alkamista.
      Taustatekijät
      Sosiaalinen eriarvoisuus: 1800-luvun puolivälistä alkaen Suomi alkoi teollistua, mikä johti luokkayhteiskunnan syntyyn. Työläisten olot olivat huonot, ja heillä ei ollut äänioikeutta, mikä lisäsi tyytymättömyyttä.
      2
      Poliittinen taistelu: Vuonna 1917 Suomi julistautui itsenäiseksi, mutta poliittinen valta oli jakautunut vasemmiston (punaiset) ja oikeiston (valkoiset) kesken. Vasemmisto pyrki parantamaan työläisten asemaa, kun taas oikeisto halusi säilyttää nykyiset valta-asemansa.
      2
      Taloudelliset ongelmat: Ruokapula, työttömyys ja talouden huono tila kärjistivät tilannetta. Vuonna 1917 Suomessa oli kasvavia sosiaalisia ongelmia, jotka johtivat mielenosoituksiin ja levottomuuksiin.
      2
      Venäjän vallankumous: Venäjän keisarikunnan hajoaminen ja bolševikkivallankumous vaikuttivat Suomeen, ja monet suomalaiset saivat inspiraatiota Venäjän tapahtumista. Tämä loi jännitteitä ja pelkoa, mikä osaltaan johti sisällissodan syttymiseen.
      2


      4Lähteet
      Sodan syttyminen
      Sisällissota syttyi tammikuussa 1918, kun punakaarti aloitti vallankumouksen Helsingissä ja valkoiset yrittivät aseistariisua venäläisiä joukkoja Pohjanmaalla. Sota jakoi maan kahtia: punaiset hallitsivat etelää ja valkoiset pohjoista ja keskiosia.
      www.hi3.fi
      +1

      Sisällissota oli seurausta monista tekijöistä, ja sen seuraukset olivat syvälliset, vaikuttaen Suomen yhteiskuntaan ja politiikkaan pitkälle tulevaisuuteen.

    • Anonyymi

      ääministeri Sanna Marinin (sd) punavihreä hallitus lopetti vihdoin loputtoman vatkaamisen ja runnoi sote-uudistuksen läpi poliittisena kompromissina. Suomi jaettiin 21 hyvinvointialueeseen ja Helsinkiin. Ne ovat järjestäneet terveydenhoidon, sosiaalihuollon ja pelastustoimen alueillaan vuoden 2023 alusta. Rahat tulevat valtiolta.

      Uudistuksen piti korjata sosiaali- ja terveydenhuollon rahoitus, purkaa byrokratiaa ja helpottaa hoitoon pääsyä. Käytännössä sote imee entistä hurjemmin rahaa, lisää hallintohimmeleitä ja vaikeuttaa ihmisten hoitoon pääsyä.

      Sotessa syntyikin jättiläinen, johon Suomella ei ole varaa.

    • Anonyymi

      Tästä Sanna Marinin hallituksen uudistuksesta on tulossa kansallinen häpeä – onko kriisistä ulospääsyä?
      Kun huonokuntoinen vanhus ei pääse hoitoon ja terveydenhoidon lähipalvelut katoavat, paljastuu huonon lakivalmistelun todellinen ydin,

    • Anonyymi

      Kokoomuksen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen sanoo SDP:n puheenjohtajan, pääministeri Sanna Marinin johtavan ihmisiä harhaan sote-puheillaan.

      Häkkänen sanoo tiedotteessa, että kokoomus ei ole esittänyt sosiaali- ja terveyspalveluista leikkaamista. Hän sanoo, että kokoomus on esittänyt tulevien vuosien kustannusten kasvun hillitsemistä sote-uudistuksen alkuperäisen tavoitteen mukaisesti.

      – VM:n arvion mukaan sote-kustannukset nousevat lähes 1 000 miljoonaa euroa vuodessa. Kustannusten nousu johtaa voimakkaisiin veronkiristyksiin ja velkaantumiseen, ellei kustannuskasvua pyritä hillitsemään, Häkkänen sanoo.

      Kokoomus on arvioinut omassa vaaliohjelmassaan, että rakenteellisilla uudistuksilla, kuten muun muassa ulkoistamalla sote-palveluita, voitaisiin saada miljardin euron säästö.

    • Anonyymi

      Marinin hallitus otti eniten velkaa ja sai sitä jopa miinuskorolla


      Viime viikkoina ovat opposition edustajat syyttäneet istuvaa hallitusta liiallisesta velanotosta. He ovat unohtaneet, että eräs syy on edellisen eli Marinin (sdp) hallituksen hulvattoman velanoton nousseet korkokulut.

      Marinin hallitus otti – toki eduskunnan suostumuksella – yli 10 miljardia euroa (mrde) enemmän velkaa kuin kaksi edellistä hallitusta (Katainen ja Sipilä) yhteensä. Mikä oli ottaessa, kun sitä sai jopa miinuskorolla.

      Tarkemmin kerrottuna keskustavetoisen (Matti Vanhanen) hallituksen aikana vuosina 2007 – 2010 valtio otti uutta velkaa 21,8 mrde ja korkoja maksettiin 8,355 mrde.

      Kokoomuksen (Jyrki Katainen) johdolla työskennellyt hallitus vuosina 2011 – 2014 otti velkaa 21,4 mrde ja maksoi korkoja 7,221 mrde.

      Keskustan (Juha Sipilä) hallituksen velanotto vuosina 2015 – 2018 oli ”vain” 9 mrde ja korot 5,532 mrde.

      Demarien (Sanna Marin) hallituksen velanotto vuosina 2019 – 2022 nousi omaan suuruusluokkaansa eli 44 miljardiin euroon, mutta korkoja maksettiin vähemmin kuin edellisten hallitusten aikana eli 3,724 mrde.

      Istuva (Petteri Orpo) hallitus maksoi viime vuonna korkoja 2,323 mrde ja joutunee maksamaan tämän vuoden aikana korkoja – talousarvion ja lisätalousarvion mukaan – 3,250 mrde. Ensi vuodelle on korkokuluihin budjetoitu 3,5 mrde eli valtio maksaa korkoja vuodessa lähes yhtä paljon kuin ”Marin” hallituskaudellaan.

      Hallituksen edustajat ovat kertoneet, että velkaantumisen syitä ovat kohonneiden korkokulujen lisäksi, verotulojen väheneminen miljardilla eurolla ja HVA:n sotemenojen kasvu 1,5 mrde. Toki aiempia velkoja täytyy myös lyhentää lainaehtojen mukaisesti, unohtamatta EU:n ja NATOn jäsenyysmaksuja.

    • Anonyymi

      rgrgrg

    • Anonyymi

      ewwe

    • Anonyymi

      fgfg

    • Anonyymi

      dfsdfs

    • Anonyymi

      wqwq

      • Anonyymi

        Miksi sä hoet noita kirjaimia? Ootko mielestäsi sairas? Mene sote-hoitoon!


    • Anonyymi

      Kaikki puolueet oli hyväksymässä soten. Vai oliko muita mielipiteitä. Sosdem ei ole kiristämässä hyvinvointialueita vaan sitä tekee nykyhallitus jolla on valta helpottaa taloutta jos haluaa. Orpon hallitus ei halua helpottaa alueita vaikka kustannusten syy on alueiden toiminnan ulkopuolella. Palkkaratkaisut ja inflaatio ei ole alueiden päätettävissä. Lapissa on täydellisesti erilainen olosuhde kuin muualla. Etäisyydet ovat satoja kilometrejä harvaanasuttua seutua eteläsuomeen verrattuna. Hoidon yksilöhinta on pakosta suurempi kuin etelässä. Julmaa ja tyhmää politiikkaa toteuttaa nyt orpon talousviisas hallitus. Naurettavia ovat syytökset Marinia kohtaan. Onneksi ensivaaleissa pääministeripuolue vaihtuu jo lähes satavarmasti. Silloin alkaa orvon pirun 4 vuotinen syytöskausi.

    • Anonyymi

      Se on kokoomuksessa ja perussuomalaisissa otettava vastuu koska he päättävät mitä tehdään. Huonon voi korjata mutta nyt hallitus kurittaa köyhiä ja sairaita. Vittuun tuo porukka. Ensivaaleissa lentävät kuin leppäkeihäs tunkiolle.

    • Anonyymi

      Jos Lapin sote on rahapulassa, Lapin yliopiston ja korkeakoulukonsernin valtion rahoitusta voisi siirtää sotepuolelle. Kokemuksesta tiedän että Lapin yliopistossa resurssit kaadetaan suoraan viemäriin.

    • Anonyymi

      xczcx

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4136
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2611
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2335
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      112
      1372
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      76
      1059
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      933
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      916
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      911
    Aihe