Millaista Rovaniemellä on nykyään?

Anonyymi-ap

Voisitteko rakkaat Rovaniemen asukkaat laittaa tähän viestiketjuun rehellistä palautetta eri kaupunginosista asuinalueena? Plussat ja miinukset. Eritoten lapsiperheen näkökulmasta. Onko rauhallista ja turvallista? Palvelut? Paikallisliikenne? Kiitos vastauksista ❤️

129

1071

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä täällä on elellä jos on työpaikka ja asunto. Turismi elinkeinona lisääntyy koko ajan ja hyvä niin.

Laittomuus ja ikävät lieveilmiöt turismin myötä lisääntyneet, mutta ei pahemmin haittaa normiasukasta joka elää omaa elämäänsä, käy työssä ja viettää perheen kanssa aikaa.

Kerrostaloista on muodostunut salahotelleja, kun jopa päättäjät ja viranhaltijat harjoittavat laitonta majoitustoimintaa asunnoksi rakennetuissa taloissa. Taloista on tullut rauhattomia ja asuntoja ei riitä kaupungin vakituisille asukkaille.

Vaikka turistit tuo rahaa paikakunnalle niin lieveilmiöt lisääntyy koko ajan. On jopa taskuvarkaat saapuneet, samoin villit taksit ja huonosti eri safari ja muut matkaajia palvelevat yritykset kohtelevat vauhtisokeudessaan kausityöntekijöitä ja eläimiä. Koko ajan näistä uutisoidaan lisää. Valitettavasti.

Koen, että minulla on hyvä täällä olla ja elää, on asunto talossa missä luvatonta majoitusta ei saa olla. Mietityttää vain se, että eikö noilla ihmisillä jotka ahneuksissaan ovat ostaneet asuntoja luvattomaan majoitukseen niin koskaan satu tuntoon, kun kuulevat, että ovat aikaan saaneet kroonisen hirveän asuntopulan ja pilaavat asumisoloja.

Onhan täällä luonto lähellä ja vielä rauhallista enimmäkseen ja jos ja kun nuo viranhaltijat, päättäjät ja Visit Rovaniemi älyäisivät kehittää tuon turismin järkevästi, nyt ovat päästäneet sen kestämättömälle tasolle.

• Anonyymi

Tähänkin piti sotkea tuo salahotelli. Onko jääny pikkusen levy päälle. Kysyttiin kaupunginosista!
        Olisit vielä kiljunut sen sotahuutonne, Mie oon asukas (lausutaan: "Miä öön äsykäs" naamaa väännellen)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tähänkin piti sotkea tuo salahotelli. Onko jääny pikkusen levy päälle. Kysyttiin kaupunginosista!
        Olisit vielä kiljunut sen sotahuutonne, Mie oon asukas (lausutaan: "Miä öön äsykäs" naamaa väännellen)

Minä kyllä sanon sen naamaa vääntelemättä. En kuitenkaan mikään vammainen ole. Sulla taitaa joku kehitykseen liittyvä vamma olla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä kyllä sanon sen naamaa vääntelemättä. En kuitenkaan mikään vammainen ole. Sulla taitaa joku kehitykseen liittyvä vamma olla?

Joka toista haukkuu jne. - MITEN SE SANONTA MENI? Salahotellin pitäjä taidat olla kehitysvammaiseksi haukkuja!

• Anonyymi

Synkkää ja ikävää !

• Anonyymi

Täällä ei saa aikaa terveydenhoidon palveluihin. Iso puutos asukkaille.

• Anonyymi

maahanmuutto ja huumeet näkyy katukuvassa-ihan kuin helsingissä kun osaat katsoa

turvatonta kehitystä

• Anonyymi

Ei asuntoja, mitä silloin on väliä millainen on mikin kaupunginosa...turmeluksen tiellä oleva turistirysä. Paikallisista viis...

• Anonyymi

Yhäkö on levotonta tietyissä osissa Sudentietä ja Ounasrinnettä? Entä LKS:n ympäristö?

• Anonyymi

Saattaa olla jonkin verran levottomuutta, joissain yksittäisissä taloissa.

Nyt kun muutin keskustaan rohkenen väittää, että Ounasrinne ja Korkalovaara ovat hyviä paikkoja asua, paikallisliikenteen bussit kulkee tällä reitillä todella hyvin ja molemmissa kaupunginosissa luonto ja sen aktiviteetit lähellä. Eihän se ole pako mennä asumaan niihin taloihin missä on häiriöitä, molemmissa kaupunginosissa riittää lääniä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saattaa olla jonkin verran levottomuutta, joissain yksittäisissä taloissa.

Nyt kun muutin keskustaan rohkenen väittää, että Ounasrinne ja Korkalovaara ovat hyviä paikkoja asua, paikallisliikenteen bussit kulkee tällä reitillä todella hyvin ja molemmissa kaupunginosissa luonto ja sen aktiviteetit lähellä. Eihän se ole pako mennä asumaan niihin taloihin missä on häiriöitä, molemmissa kaupunginosissa riittää lääniä.

Missä taloissa sitä häiriötä sitten on, että tietää varoa?

• Anonyymi

Niin mitenkä?

• Anonyymi

Näin koko ikäni Rovaniemellä asuneena mietityttää kovasti tämä nykyinen meno.
      Missä vaiheessa loppui ihmisyys ja inhimillisyys? Suunnaton ahneus ja omanedun tavoittelu johtaa hyvätuloisia ihmisiä, jopa päättävässä asemassa olevia. Kun palkka on hyvä ja elämä mallillaan niin unohdetaan täysin, että kaikilla ei ole niin, jonkun pitää ne huonopalkkaiset "paskaduunitkin" tehdä. Ei kaikille riitä niitä ökypalkkaisia johtoportaan duuneja ja jos nuo perusduunit jää tekemättä se näkyy ja tuntuu kaikille, kuten siivous, auraamiset ja vaikkapa kaupan ja hoiva-alan työt.

Nyt täällä on ryöpsähtänyt asunnottomuus ihan uusiin lukemiin. Eikö näitä jotka ovat kahmineet asunnot laittomaan majoitukseen koskaan hävetä mitä ovat saaneet aikaan? Eivätkö osaa lainkaan ajatella sitä ahdinkoa mitä tuo heidän toiminta saa aikaan ja miltä se tuntuu asunnottomasta?

Kaikki yhteisöllisyys, moraali ja etiikka unohtuu, kun itselle virtaa euroja ja vielä laittomasti! Kyllä se ylimääräinen omistusasunto tuottaa normaali vuokraamisellakin, mutta kun eurojen himo vie sen viimeisenkin oikean laillisen toiminnan ajatuksen niin tässä tulos. Illalla nukkumaan mennessä näiden korviin pitäisi kuulua asunnottomien kaupunkilaisten itku, minä itken ja katkerasti. En siksi, etteikö minulla olisi varallisuutta asuntoon, mutta en saanut sellaista kuin olisin halunnut, kun ahneet veivät valtavan määrän asuntoja taajamastamme. Tunnen jopa vihaa ja monen laittoman vuokraajan kasvot tunnistan katukuvassa ja inhonväreet puistattaa.

• Anonyymi

Kiitos hyvästä ja asiallisesta kommentista. Näin todellakin asiat ovat. Rovaniemen maine mennyt monessakin mielessä huonompaan suuntaan. Tänne ei kannata muuttaa, jos ei ole pakkoa.

• Anonyymi

Turisteja pitää tulla just vain sen verran, että OIKEAT majoituspaikat riittää. Nyt on ryöstetty asuntoja laittomaan majoitukseen niin ettei työtätekeville kaupungin asukkaille ole asuntoja.

• Anonyymi

Just näin. Ja jos on liikaa myyty suoria lentoja Rovaniemelle niin ylivuoto on helppo ohjata lähialueille. Moniin naapurikuntiin onkin jo rakennettu uutta virallista majoitusta. Turret vaan bussiin ja nokka kohti Sodankylää, Sallaa, Inaria, Kemijärveä, Ouluakin. Näinhän toimitaan muissakin maissa, ei siellä aina kentän läheisyyteen jäädä.

• Anonyymi

Kun on täällä asunut vuosikymmeniä huonot ja hyvät on samoja kuin ennenkin. Kesä on juuri niinmukavaa kuin aina. Varsinkin jos on luontoihminen. Ja kirjastot kiittettävän hyviä. Huonoa on marras- helmikuun aika. Kylmää pimeää ja liikaa lunta kolattavaksi. Maaliskuusta lokakuulle on ihan elettävä paikka. Asuntotilanne vähän kehno. Jos saa vakituisen työn täällä pärjää. Turismin 5 kuukautta vuodessa ei elätä ketään ilman kelaa.

• Anonyymi

-Turismin 5kk ei elätä...Se on kuule erittäin merkittävä juttu tälle kaupungille...

• Anonyymi

No niinpä näytti Airbnb-touhaajien verotuloista päätellen 😂 Eihän ne tuo kaupungille yhtään mitään ja ne vähätkin verot menevät valtiolle. Ei ne Rovaniemeä elätä vaikka muuta vouhkaavatkin.

• Anonyymi

Kannattaa ottaa selvää ennen kuin laukoo mielipiteitään. Yle ja Lapin Kansa julkisti näiden majoittajien tuottoja kaupungille. Notkolla ei euroakaan verotettavaa ansiotuloa ja 2800 € tuotto laittomasta vuokrauksesta, eikä muillakaan ollut kaupunkia hyödyttävää rahaliikennettä. Yhtiöittävät toimintansa ja käyttävät kaikki keinot, että veroja ei tarvitse maksaa.
        Kauppiaat, hotellit ja matkailualan muut toimijat keräsivät kyllä tuloja. Osa safari ym aktiviteettien tarjoavista tuovat henkilökuntansa muualta ja he maksavat veronsa kotikuntiinsa.

Yhteenvetona totean, että ihan huuhaata se, että nämä laittomat majoittajat olisivat kaupungille kultakaivos. Ehei, pilasivat vain asukkaiden asuntojen saannin ahneuksissaan.

Turismi itsessään tuo kyllä jonkun verran rahaa, pitäähän heidän syödä, ostaa jotakin ja takseilla liikkuminen maksaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaa ottaa selvää ennen kuin laukoo mielipiteitään. Yle ja Lapin Kansa julkisti näiden majoittajien tuottoja kaupungille. Notkolla ei euroakaan verotettavaa ansiotuloa ja 2800 € tuotto laittomasta vuokrauksesta, eikä muillakaan ollut kaupunkia hyödyttävää rahaliikennettä. Yhtiöittävät toimintansa ja käyttävät kaikki keinot, että veroja ei tarvitse maksaa.
        Kauppiaat, hotellit ja matkailualan muut toimijat keräsivät kyllä tuloja. Osa safari ym aktiviteettien tarjoavista tuovat henkilökuntansa muualta ja he maksavat veronsa kotikuntiinsa.

Yhteenvetona totean, että ihan huuhaata se, että nämä laittomat majoittajat olisivat kaupungille kultakaivos. Ehei, pilasivat vain asukkaiden asuntojen saannin ahneuksissaan.

Turismi itsessään tuo kyllä jonkun verran rahaa, pitäähän heidän syödä, ostaa jotakin ja takseilla liikkuminen maksaa.

Niin. No monet budjettimatkailijat tuovat ruoatkin mukanaan. Olen omin silmin nähnyt, kun on Airbnb-kämpästä kannettu roskikseen (väärän jätelajikkeen vieläpä) omasta kotimaasta ostettujen ruokien pakkauksia. Että kovin vähän varmaan jäi tuloa Rovaniemelle. Mutta taloyhtiö joutui tietenkin selvittämään, miksi jätteet oli lajiteltu väärin. Majoittaja ei ollut tietenkään selvittelemässä asiaa vaan piilotteli omakotitalossaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ei taksit nykyään tuo verotuloja..ainakaan rovaniemellä...eivät puhu suomea sanaakaa jos jotain veroista kyselee..somali ja arabi tulkit hoitaa kirjanpidon.

• Anonyymi

Hyvä paikka tämä on elellä,tapahtumia, kovia bändejä ei ollenkaan.Täältä on helppo lentää muualle,se on iso plussa.Rauhaisa kaupunki ja ystävällisiä ihmisiä.

• Anonyymi

Tuolla kylillä olisi kuollutta ilman turismia.

• Anonyymi

Jotkut nauttivat siitä, että ei ole kauhea vouhotus päällä puolta vuotta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jotkut nauttivat siitä, että ei ole kauhea vouhotus päällä puolta vuotta.

Jos haluaa rauhaa ja hiljaisuutta, pitää muuttaa keskelle metsää omakotitaloon. Kerrostalossa kuuluu aina elämän ääniä ja Rovaniemi, joka on Lapin turismin suurkeskus, on tietysti täynnä ulkomaalaisia. Te vain haukutte kaikkia. Ei saa olla mitään ääniä, ei saa kaupassa olla jonoa, ei saa olla naapurilla asuntoa vuokralla. Vapaaehtoistyöntekijät haukutte, hyväntekijät pilkkaatte. Tämä on todella sydäntä särkevää tämä teidän kirjoittamisenne. Ei sitä voi käsittää, miksi näin toimitte. Suru mun sydämeni täyttää, kun tätä mietiä. Suru ja murhe vain.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos haluaa rauhaa ja hiljaisuutta, pitää muuttaa keskelle metsää omakotitaloon. Kerrostalossa kuuluu aina elämän ääniä ja Rovaniemi, joka on Lapin turismin suurkeskus, on tietysti täynnä ulkomaalaisia. Te vain haukutte kaikkia. Ei saa olla mitään ääniä, ei saa kaupassa olla jonoa, ei saa olla naapurilla asuntoa vuokralla. Vapaaehtoistyöntekijät haukutte, hyväntekijät pilkkaatte. Tämä on todella sydäntä särkevää tämä teidän kirjoittamisenne. Ei sitä voi käsittää, miksi näin toimitte. Suru mun sydämeni täyttää, kun tätä mietiä. Suru ja murhe vain.

Sanoo ihminen, joka ei päivääkään ole asunut kerrostalossa? Luuletko, että kaikki kerrostalot ovat joitain levottomia hollitalleja, joissa paukkuu yötä päivää? Olet niin väärässä. Meidän talossa valtaosa osakkaista asuu itse asunnoissaan ja hyvin vähän on vuokralaisilla. Valtaosa asukkaista on palveluiden lähelle muuttaneita ikäihmisiä. Sitten tänne pesi yksi perkeleen "lyhytvuokraaja". Nyt kolisee ja paukkuu kun turret ramppaavat milloin minkäkin revontulien perässä. Autojen parkkeeraus sakkaa ja jätteiden lajittelu myös. Harmittaa niin perhanasti noiden ikäihmisten takia - eivät he ole halunneet hotelliin muuttaa ja nyt joutuvat asumaan osittain hotelliksi muuttuneesta talossa.

Surullista, että aina muiden pitäisi muuttaa muualle turistien tieltä. Muuta itse vaikka hevonp*rseeseen ulisemaan. Säälittävää vinkumista ja turistien kumartelua. Minä en niitä suostu kumartelemaan. Jos ei hotelliin mahdu niin ei myöskään tarvi tunkea ihmisten kotien sekaan. Silloin ei tulla ollenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoo ihminen, joka ei päivääkään ole asunut kerrostalossa? Luuletko, että kaikki kerrostalot ovat joitain levottomia hollitalleja, joissa paukkuu yötä päivää? Olet niin väärässä. Meidän talossa valtaosa osakkaista asuu itse asunnoissaan ja hyvin vähän on vuokralaisilla. Valtaosa asukkaista on palveluiden lähelle muuttaneita ikäihmisiä. Sitten tänne pesi yksi perkeleen "lyhytvuokraaja". Nyt kolisee ja paukkuu kun turret ramppaavat milloin minkäkin revontulien perässä. Autojen parkkeeraus sakkaa ja jätteiden lajittelu myös. Harmittaa niin perhanasti noiden ikäihmisten takia - eivät he ole halunneet hotelliin muuttaa ja nyt joutuvat asumaan osittain hotelliksi muuttuneesta talossa.

Surullista, että aina muiden pitäisi muuttaa muualle turistien tieltä. Muuta itse vaikka hevonp*rseeseen ulisemaan. Säälittävää vinkumista ja turistien kumartelua. Minä en niitä suostu kumartelemaan. Jos ei hotelliin mahdu niin ei myöskään tarvi tunkea ihmisten kotien sekaan. Silloin ei tulla ollenkaan.

Onpa rivoa puhetta näillä, jotka vastustaa lyhytvuokrausta. No sen voin uskoa. He on muka pyhimyksiä, vain turistit eli "turret", kuten he halveksien ilmaisevat alhaisen nimittelynsä, tekevät vahinkoa. Omistusasunnon asukkaita he pitävät virheettöminä. Onpas vain nähty tässä elämää, kun koiran rakki räkyttää omistusasunnossa, kuuluu seinän läpi, tilataan täysin tarpeetonta valokuitua kaikkien maksettavaksi ja teetetään turhia kylpyhuoneremontteja, johon kaikki osakkaat pakotetaan, vaikka olisi hyvä itse remontoitu kylpyhuone. Asukkaiden yksityiselämää en enää halua edes toistaa, mitä taloyhtiössä on voinut tapahtua, kun "halut ne on poikamiehilläkin", ja matkatöissä isäntiä. Sellaisella ei kuitenkaan ole väliä, muuten saa elää kuin siat vatukossa, kunhan turisteja ei tule! Häpeä!

• Anonyymi

Nämä turistien metelöimisestä ja kolisteluista valittavat huvittavat ainaki minua.

• Anonyymi

Homman nimi nyt vaan on niin ettei turismi katoa kerrostaloista,päinvastoin.Hotelleja ei tule olemaan riittävästi aikoihin...

• Anonyymi

Ihmiset ovat naurettavan tarkkoja tuon rapuissa väitetyn metelöinnin kanssa.Normaalia elämää se on,laukkujen kolinakin.

• Anonyymi

Sekö on sitten normaalia, että asuntoja ei enää riitä opiskelijoille ja työn perässä kaupunkiin haikaileville? Tai onko ok, että keskustan kouluun ei riitä oppilaita mutta esimerkiksi Ylikylän koulu on jo liiankin täynnä? Olen kuullut, että Lapinaukean taloihin kaavailtiin asumaan paljon enemmän lapsiperheitä kuin mitä sinne lopulta muutti. Siinähän kävikin niin, että asunnot valuivat sijoittajien käsissä majoituskäyttöön. Pitäisi vain teidänkin myöntää, että lieveilmiöitä on ja iso osa niistä paljon suurempiakin kuin varsinaiset asumishäiriöt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sekö on sitten normaalia, että asuntoja ei enää riitä opiskelijoille ja työn perässä kaupunkiin haikaileville? Tai onko ok, että keskustan kouluun ei riitä oppilaita mutta esimerkiksi Ylikylän koulu on jo liiankin täynnä? Olen kuullut, että Lapinaukean taloihin kaavailtiin asumaan paljon enemmän lapsiperheitä kuin mitä sinne lopulta muutti. Siinähän kävikin niin, että asunnot valuivat sijoittajien käsissä majoituskäyttöön. Pitäisi vain teidänkin myöntää, että lieveilmiöitä on ja iso osa niistä paljon suurempiakin kuin varsinaiset asumishäiriöt.

Olis aika järjestää mielenosoitus marssi.
        Tyyliin Mie oon Asukas.
        Se olisi sitä aktiivista kansalaistoimintaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyyliin Mie oon Asukas.

Kannatetaan mielenosoitusta. Ei ole oikein, että kaupunhallituksessa ja -valtuustossa istuskelevat sellaiset päättämässä asioista, jotka itsekkin laitonta toimintaa harjoittavat. Siinä meillä on asioiden päättäjät?? Ei ole luottamusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tyyliin Mie oon Asukas.

Olisiko uudella kaupunginjohtajalla vaikutusta parempaan suuntaan kaupungin asioiden kehittämisellä. Nykyinen on hiljainen ja näkymätön toimissaan.

• Anonyymi

Juuri eräs 40 v sairaseläkeläinen joutui muuttamaan lapinaukealta koska airbnb tuottaa paremmin. Kaikki tapahtui täällä liian nopeasti. Turistityö ei ole väliaikaisena kenenkään paikallisen tähtäimessä. Ei ollut 20v sitten ivalossakaan. Vaan Sellainen työ missä voi olla koko vuoden. Ja vielä jopa huonosti palkattua tuo turistityö . Tuttava pyysi apua koska tammikuussa normi hotellihuone maksaa 750 euroa yö. Sanoin että tuut vaan meille muutamaksi yöksi. Minä sanoin sille saisraseläkeläiselle että pysy siellä jos ei uutta asuntoa ole. Se on täysin laillista. Huutakoon vuokraaja mutta oikeutta tulla asuntoon ei ole ja poliisi hoitaa sen jos tarvis.

• Anonyymi

Lyhytaikaista
        Huonosti palkattua
        Jos kassapäiviä on vielä jäljellä
        ei kannata vaivautua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lyhytaikaista
        Huonosti palkattua
        Jos kassapäiviä on vielä jäljellä
        ei kannata vaivautua.

Vuokraaja ryhtyi oikein huutamaan.
        Taisi olla Luciferius itse kyseessä.
        Näkyikö soppatykkiä ?

• Anonyymi

Rovaniemellä oli 70-luvulla ankara asuntopula ja nyt sama tilanne. Kaupungin asunnottomuus on pudonnut samalle tasolle ja voimme vain kiittää noita laitonta majoitusta tekeviä. Suistivat kaupungin maineen ja elinehdot oman ahneuden alle.
      Niin raakaa, vuokralainen pois ja turistit tilalle. Missä inhimillisyys, etiikka, moraali ja rehellisyys? No ahneuden alle jäänyt.

• Anonyymi

JOS mulla olis vapaa kämppä vuokraisin sitä kenelle haluan.Ei ole vaikea arvata että siellä majailisi vaan turisteja.

• Anonyymi

Onneksemme sinulla ei ole.

• Anonyymi

Toki neuvoisin heitä viimeisen päälle olemaan hissunkissun,etenkin rapuissa,yliherkkien asujien vuoksi.

• Anonyymi

Jos vuokraa asuntoa lyhyeen vuokraukseen ja haluaa tarjota yösijan matkustavaisille, niin kannattaa neuvoa, että turistit liikkuvat hiljaa ja nopeasti rapuissa, koska joku kyylääjä voi kyylätä ja juoruta rakennusvalvontaan, kun ei ole muuta tekemistä!

Tilanne muuttuu sitten, kun se lyhytvuokraus vapautetaan. Se päivä tulee olemaan kyyläverkoston surun päivä. Onneksi on adressi jo viety eduskuntaan. Kohta muurit murtuvat ja lyhytvuokraus on vapaata. Silloin karkeloidaan kaduilla ja jaetaan soppaa kansoille!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos vuokraa asuntoa lyhyeen vuokraukseen ja haluaa tarjota yösijan matkustavaisille, niin kannattaa neuvoa, että turistit liikkuvat hiljaa ja nopeasti rapuissa, koska joku kyylääjä voi kyylätä ja juoruta rakennusvalvontaan, kun ei ole muuta tekemistä!

Tilanne muuttuu sitten, kun se lyhytvuokraus vapautetaan. Se päivä tulee olemaan kyyläverkoston surun päivä. Onneksi on adressi jo viety eduskuntaan. Kohta muurit murtuvat ja lyhytvuokraus on vapaata. Silloin karkeloidaan kaduilla ja jaetaan soppaa kansoille!

Lakien ja asetusten noudattaminenko on kyyläystä??? Laki mikä on nyt voimassa koskee kaikkia niin, että aikamoista sontaa suollat. Luepa lehdestä millainen kultakaivos adressipojun bisnes on, ansiotulot 0 € ja tuotto 2800 €, mahtaa ihan nälkää nähdä.
        Mahtaako kovastikin karkeloida? Eduskunnassakin nauroivat mahojaan pidätellen, allekirjoitukset hupitasoa. No, häpäisi itsensä julkisesti, että siinä koko totuus.

Tosiasiat on tosiasioita ja muu on silkkaa skeidaa. Lait on tehty kaikkien hyväksi ja koskevat kaikkia, laiton on aina laitonta ja lainrikkoja on rikollinen eikä sitä "vänkytys" muuksi muuta.

• Anonyymi

Mulle on sama kuka yöpyy seinänaapurinani,vuokralainen tai siinä väliaikaisesti yöpyvä turisti.Tehköön naapurini tiliä puolestani ihan rauhassa kunhan pitää huolen siitä että turisti on huoneistossa fiksusti.Järkevät vuokraajat pitää siitä huolen.

• Anonyymi

Niinhän ne eivät tee, itse asuvat muualla ja talon asukkaat matkaajia ohjeistaa ja paimentaa.

Rovaniemen lentoaikataulut on sellaiset, että turistit tulevat myöhään iltayöstä ja lähtevät aamulla ani varhain ja voi hyvänen aika sitä ovien pauketta ja mölinää.

Eihän se asunnonomistaja edes näe turisteja, avain löytyy boksista ja siivooja käväisee vaihtamassa lakanat ja pyyhkeet. Sitten sanotaan kirkkain silmin, että ei matkaajista ole talon asukkaille mitään haittaa vaikka yöunet mennyttä, rauhattomuutta melkein joka yö ja roskikset pursuaa lajittelematonta jätettä.

• Anonyymi

Jos asunnosta saa kymmeniä kertoja enemmän rahaa talven aikana,onko tuo ihme että niitä vuokrataan turistelle?

• Anonyymi

Huumekauppakin on kovin tuottoisaa niin ihmekös se, että sitä harjoitetaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huumekauppa. Sehän se vasta tuottaakin. Jos lakeja sekä asetuksia tulkitaan yhtä laveasti kuin laitonta majoitustakin niin ihan kaikki mistä rahaa tulee ITSELLE niin muuttuukin lailliseksi.
        Kait tuo prostituutiokin on laillista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Matkailumajoitus ei ole huumekauppaa.
        Rovaniemi tarvitsee turismia.
        AirBnB on suosittua.

Nyt kaikki yhdessä pohtimaan, miten teemme Rovaniemestä turistiystävällisen matkakohteen, jossa on turvallista ja miellyttävää kaikilla, ja miten vähennämme matkailun aiheuttamia vaikeuksia ihmisille.

Iloisin mielin vain eteenpäin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AirBnB on suosittua.

Nyt kaikki yhdessä pohtimaan, miten teemme Rovaniemestä turistiystävällisen matkakohteen, jossa on turvallista ja miellyttävää kaikilla, ja miten vähennämme matkailun aiheuttamia vaikeuksia ihmisille.

Eihän kukaan ole väittänytkään vaan siksi huumekauppa rinnastettiin laittomaan majoitukseen, kun kaikki mistä raha tulee väännetään lailliseksi kuten tuo asuntomajoitus vaikka se on kiellettyä asuintaloissa.

Rovaniemi tarvitsee turismia, mutta vain kestävällä tasolla ja OIKEISIIN LUVALLISIIN majoituskohteisiin. Ei ihmisten kotien sekaan eikä niin runsaassa määrin laitonta majoitusta, että se vie asunnot ihmisiltä. Nytkin on sanottu monen vuokrasopimus irti ja asunto on laittomassa majoituksessa.

Rovaniemestä tulee heti turistiystävällinen, kun ihmiset saavat pitää kotirauhansa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

AirBnB on suosittua.

no,pohditaampa yhdessä..jos kerrostalo on kaavoitettu asunnoiksi ei hotelliksi niin sitä ei lain mukaan voi pitää hotellina..ei riitä esim.ääni-eikä paloturvallisuus määräykset..turistit iloisin mielin niille varatuille hoteilleille ja majoituspaikkoihin

• Anonyymi

Ollaan normaalisti kuten oman sakin kesken mitä siitä ressiä ottamaan.Turistit on mukavaa sakkia ja piristävät tätä paikkaa.

• Anonyymi

Tulkaa turistit tuppukylään tänne
        Älkää vastustako sitä uutta hotellia
        Pöljät vastustaa hotellihanketta ja sitten vinkuu salahotelleista. Oikea airbnb toiminnan vastustaja ei estä laillisen hotellin tuloa, mutta somessa valitettavasti on nähnyt toisenlaista käytöstä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tulkaa turistit tuppukylään tänne
        Älkää vastustako sitä uutta hotellia
        Pöljät vastustaa hotellihanketta ja sitten vinkuu salahotelleista. Oikea airbnb toiminnan vastustaja ei estä laillisen hotellin tuloa, mutta somessa valitettavasti on nähnyt toisenlaista käytöstä

Minä en todellakaan vastusta yhtäkään hotellia. Tulkoon vaikka useita kunhan nämä salahotellit loppuvat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä en todellakaan vastusta yhtäkään hotellia. Tulkoon vaikka useita kunhan nämä salahotellit loppuvat.

Asunnoissa majoitustoiminta vähenisi, jos Rovaniemelle saisi rakentaa niitä tornihotelleja edes muutaman. Siksi on mahdotonta käsittää, miksi myös hotellikaavoja vastustetaan ja näyttää olevan myös AirBnB vastustajia joukossa. Miettikää nyt vähän, jos esim. Arinan hotelli ja pari muuta tulisi, niin lyhytvuokraajilta menisi asiakkaita ja tilanne rauhoittuisi jonkun verran. Mutta ei! Ei tätä voi ymmärtää. Jos tavoite on vastustaa kaikkea turismia, niin sitten ei kannata asua Rovaniemellä.

• Anonyymi

Idiootteja ovat työllistävien hotellien vastustajat.

• Anonyymi

Tänne mahtuu hotelleita...

• Anonyymi

Niin mahtuu! Niitä lisää (onneksi on jo tulossakin) ja salahotellit hiivattiin asuintaloista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin mahtuu! Niitä lisää (onneksi on jo tulossakin) ja salahotellit hiivattiin asuintaloista.

Toivottavasti Mie oon asukas -liikehdintä irtisanoutuu LAILLISTEN hotellien vastustamisesta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti Mie oon asukas -liikehdintä irtisanoutuu LAILLISTEN hotellien vastustamisesta!

ei niitä ole kukaan vastustanutkaan,tarkkaileppa luetun-ja kuullun ymmärtämistäsi!

• Anonyymi

Luvaton majoitus tulee kestämään vuosikymmenen,siihen totutaan kyllä.

• Anonyymi

Ei tule, voi höpsis. Rikoksista tullaan rankaisemaan!

• Anonyymi

ei tämä buumikaan tule kestämään kuin muutaman vuoden..sitte löytävät mielenkiintosemman paikan kuin napapiirin pihan jossa esiityvät nettikamerassa.

• Anonyymi

Minne sitten uskot turistien menevän unille,hotellit motellit kun eivät riitä mihinkään tällä hetkellä?

• Anonyymi

Laitetaan vaki asukkaat asumaan
        asuntovaunuihin työmaakoppeihin.
        Leirintäalueellehan mahtuu talvisaikaan.
        Näin olisimme turistiystävällisiä.

• Anonyymi

Kemiin, Kemijärvelle, Sallaan, Sodankylään, pitkin Lappia. On sitä majoituskapasiteettia lisätty muullakin kuin Rovaniemellä. Kaikkien ei todellakaan tarvitse jäädä tänne. Tänne sen verran kuin laillinen kapasiteetti sallii.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Laitetaan vaki asukkaat asumaan
        asuntovaunuihin työmaakoppeihin.
        Leirintäalueellehan mahtuu talvisaikaan.
        Näin olisimme turistiystävällisiä.

Sinä voit mennä itse asumaan vaikka koirankoppiin tai kuusen alle. Me muut asutaan kodeissamme.

• Anonyymi

Turisteja vain sen verran kun on majoituskapasiteettia. Kaupungin asukkaat ja luonto kiittää. Massaturismissa ei ole mitään hyvää, maailmalla on jo tehty virheitä ja niistä täällä pitää ottaa oppia ettei sorruta samaan. Kärkkäisell postimerkki persuksiin ja lähettää muualle, kun se lentää leuhottaa ympäri maapalloa houkuttelemassa matkailijoita vaikka on jo menty yli kestorajan. Hyvällä liksalla lentää ja ei mitään vastuuta.

• Anonyymi

Menty yli kestorajan?Et voi olla tosissas...Meteli?Saasteet?Kodittomat?Rikollisuus?Kuka täällä kärsii turismista?!Hei,mene kuule hetkeksi asumaan jonnekin maailman suurista kaupungeista niin loppuu tuo suorastaan koominen höpinä tämän kylän kestorajoista...HUHHUHH...

• Anonyymi

Onpa melkoinen aivopieru. Jos minä haluan asua just täällä niin en kait minä halua niitä suurkaupunkien huonoja puolia kokea. Melua, saasteita, ahtautta, taskuvarkaita, villejä takseja jne. Enkä halua niitä tännekään. Kylän kestorajat on heti kestävällä hyvällä tasolla, kun kielletään kokonaan tuo laiton majoitus asuintaloissa. Kaikilla oikeus kotirauhaan ja turistit oikeisiin luvallisiin majapaikkoihin mitkä tehty juurikin tuohon bisnekseen.

Olen käynyt monessakin suurkaupungissa ja joka kerta kun palaan kotiin olen tosi onnellinen, että minulla on mahdollisuus asua ja elää juuri täällä. Miksi en saa tuntea niin?

Itse höpiset, jos matkailuelinkeinoa halutaan kehittää niin se todellakin pitää tehdä niin, että siitä on runsaasti enemmän hyötyä kuin haittaa. Haitat karsittava heti alkuunsa ja luuletko, että tuo nyt on kovinkaan rakentavaa hokea: Muuta korpeen, muuta suurkaupunkiin, mene maalle, muuta telttaan tai koirankoppiin ..... matkailua pitää ja voidaan kehittää kestävälle tasolle.

Koomista on tuo välilyönnittömyys, senkin viisastelija. Asioita voi tarkastella monelta kantilta eikä vain torpata heti jos jollakin on eriävä mielipide. HUHHHUH näitä tunteella meuhkaavia. Minulla on oikeus mielipiteeseeni ja haluan, että turisteja tulee, se on yksi elinkeino, mutta sekin elinkeino pitää kehittää oikein ja niin, että lieveilmiöt eivät ryöstäydy niin isoiksi, että niitä on sitten hankalaa saada kitkettyä pois!

Sinullakin on oikeus mielipiteeseesi, mutta ei pidä sokeasti vain hokea tuota, että hyvä hyvä kun on turisteja, kriittinen tarkastelu monelta kantilta on viisautta! Et taida joka yö herätä turistien tulemiseen ja menemiseen kodissasi.

• Anonyymi

Katselen just maisemia kerrostalon asuntoni ikkunasta,näen pelkkää korpimetsää joen toisella puolella,ei meteliä missään,ei lähiöitä,ei rakennuksia vieri vieressä...Turismi kestämätön ongelma?!?!TÄÄLLÄ?!KORVESSA?!

• Anonyymi

Muuta ei puutu ku MIE OLEN ASUKAS-porukka joka marssii keskustassa hengityssuojaimia suiden päällä puhtaan ja meluttoman Rovaniemen puolesta minkä turismi on tuhonnut...

• Anonyymi

Soppakarkelot, soppakarkelot, joulun alla pian on taas soppakarkelot...

Helsingissä Hursti, meillä soppatykki! Joulun juhlaa juhlitaan, eikä paskaa puhuta ollenkaan. Jos menee lasten luokse joulua viettämään, voi vanhus laittaa asunnon lyhytvuokraukseen ja saa siitä "manit pois". Vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään...

• Anonyymi

Ole varovainen sillä salahotelliyrittäjä
        koputtaa oveesi milloin tahansa.
        Tulee telttaan lähtö .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Helsingissä Hursti, meillä soppatykki! Joulun juhlaa juhlitaan, eikä paskaa puhuta ollenkaan. Jos menee lasten luokse joulua viettämään, voi vanhus laittaa asunnon lyhytvuokraukseen ja saa siitä "manit pois". Vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään...

Voi herranjumala. Kunnon maniat päällä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ole varovainen sillä salahotelliyrittäjä
        koputtaa oveesi milloin tahansa.
        Tulee telttaan lähtö .

Sopii kokeilla. Ei tule toista kertaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä varmaan olisit valmis laittamaan sen vanhuksen jouluksi telttaan, jotta saisit turisteilta manit pois. Aika sairasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä varmaan olisit valmis laittamaan sen vanhuksen jouluksi telttaan, jotta saisit turisteilta manit pois. Aika sairasta.

Manit,ottaa pois nälkäisiltä kylmissään olevilta turreilta kenttäkeittimessä valmistamassaan keitossa,hulpean "safari"reissun jälkeen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Manit,ottaa pois nälkäisiltä kylmissään olevilta turreilta kenttäkeittimessä valmistamassaan keitossa,hulpean "safari"reissun jälkeen.

Pyysin tekoälyä tekemään iloisen laulun tästä asiasta. Kuulkaa, mitä tekoäly vastasi!

Tule Rovaniemelle, pohjoisen sydämeen,
        Lapin taikaan, revontulien yöhön.
        Metsät kutsuvat, puhdas ilma ympärillä,
        Kaikki turistit, tervetuloa kylään!

Astutaan sisään suomalaiseen tupaan,
        Airbnb avaa oven aitoon arkeen.
        Paikallinen hymy, lämmin kahvikuppi,
        Kotona tunnet olevasi täällä todella.

Lapin tarinat soi kodassa illalla,
        Poron polkuja seurataan.
        Käsityöt, joiku, savusaunan lämpö,
        Kulttuuri elää – tule ja koe se kanssamme!

Lordi-aukiolla tuoksuu kenttäkeittiö,
        Hernesoppa lämmittää reippaan retkeilijän.
        Yhdessä jaettuna ruoka maistuu paremmalta,
        Nauraen, laulaen, muistot jäävät sydämeen.

Rovaniemi kutsuu, Lapin lumo tuo,
        Turismi tuo iloa ja työtä koteihin.
        Taloudellinen hyöty kasvaa joka askeleella,
        Yhdessä rakennetaan tulevaisuutta!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyysin tekoälyä tekemään iloisen laulun tästä asiasta. Kuulkaa, mitä tekoäly vastasi!

Tule Rovaniemelle, pohjoisen sydämeen,
        Lapin taikaan, revontulien yöhön.
        Metsät kutsuvat, puhdas ilma ympärillä,
        Kaikki turistit, tervetuloa kylään!

Astutaan sisään suomalaiseen tupaan,
        Airbnb avaa oven aitoon arkeen.
        Paikallinen hymy, lämmin kahvikuppi,
        Kotona tunnet olevasi täällä todella.

Lapin tarinat soi kodassa illalla,
        Poron polkuja seurataan.
        Käsityöt, joiku, savusaunan lämpö,
        Kulttuuri elää – tule ja koe se kanssamme!

Lordi-aukiolla tuoksuu kenttäkeittiö,
        Hernesoppa lämmittää reippaan retkeilijän.
        Yhdessä jaettuna ruoka maistuu paremmalta,
        Nauraen, laulaen, muistot jäävät sydämeen.

Rovaniemi kutsuu, Lapin lumo tuo,
        Turismi tuo iloa ja työtä koteihin.
        Taloudellinen hyöty kasvaa joka askeleella,
        Yhdessä rakennetaan tulevaisuutta!

Paitsi että mikään tässä ei pidä paikkaansa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

https://www.youtube.com/watch?v=FqjpZn_b0L8

Kuuntele Junnun laulu! Sopii Rovaniemen elämään! Tulkaa turistit Tuppukylään... erämaa suuren rauhan tarjoaa... Pariisit, Beirutit mennä saa...

Rovaniemi, Uusi Rooma! Yrittäjät avaa meille kotinsa, matkustavaiselle yösijan majatalosta antavat. Yrittäjät rakentavat Lapin. Turismissa on tulevaisuus. Tervetuloa, ystävät! Tervetuloa! Täällä matkailija on tervetullut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyysit tekoälyä tekemään!
        Kirjallinen lahjakkuutesi onkin siis
        pelkkää tekoälyn tekemää runoilua.
        Mitä luulet T. Torvelan ja muiden
        salahotelli kyttääjien sanovan tästä.
        Pyydä soppatykkiä seuraava .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyysit tekoälyä tekemään!
        Kirjallinen lahjakkuutesi onkin siis
        pelkkää tekoälyn tekemää runoilua.
        Mitä luulet T. Torvelan ja muiden
        salahotelli kyttääjien sanovan tästä.
        Pyydä soppatykkiä seuraava .

Tekoäly on tulevaisuus tänään.
        Sen avulla löytyy vastauksia ihmiskunnan vaikeisiin kysymyksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tekoäly on tulevaisuus tänään.
        Sen avulla löytyy vastauksia ihmiskunnan vaikeisiin kysymyksiin.

Korvaako tekoäly soppatykin?

• Anonyymi

Kommentti aloittajan kysymykseen: ei maksa vaivaa muuttaa tänne, jos sitä mietit. Ei varsinkaan lapsiperheen. Tästä on tulossa samanlainen kulissikylä kuin jostain Bulgarian Sunny Beachista.

• Anonyymi

Höpöjä puhut, onhan esim. Las Palmasissa suosittu yliopisto ja paikallisten elämä viihtyisää, vaikka on paljon turismia. Moni saa työn turismista. Lähinnä se on nyt Rovaniemellä tapahtumassa, että paine saada hotelleja keskustaan kasvaa. Valitettavasti Mie oon asukas -liikehdinnän johdosta vastustetaan myös laillista hotellia. Niin kauan kuin tämä jatkuu, ettei saa rakentaa hotelleja, niin "salahotellit" lisääntyvät, koska ihmiset saa rahaa vuokraamassa omistamiaan asuntoja. Ongelma ei ratkea hokemalle, että tehkää ilmoituksia, koska niin moni ottaa nyt rahaa turismista. Paljon hotelleja jos rakennetaan Rovaniemelle, niin airbnb hiipuisi, mutta tätä vastustetaan myös. Herää kysymys, onko oikeasti nämä mukamas-salahotellien-vastustajat oikeasti lyhytvuokraajien asialla, siis heidän agentteja?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpöjä puhut, onhan esim. Las Palmasissa suosittu yliopisto ja paikallisten elämä viihtyisää, vaikka on paljon turismia. Moni saa työn turismista. Lähinnä se on nyt Rovaniemellä tapahtumassa, että paine saada hotelleja keskustaan kasvaa. Valitettavasti Mie oon asukas -liikehdinnän johdosta vastustetaan myös laillista hotellia. Niin kauan kuin tämä jatkuu, ettei saa rakentaa hotelleja, niin "salahotellit" lisääntyvät, koska ihmiset saa rahaa vuokraamassa omistamiaan asuntoja. Ongelma ei ratkea hokemalle, että tehkää ilmoituksia, koska niin moni ottaa nyt rahaa turismista. Paljon hotelleja jos rakennetaan Rovaniemelle, niin airbnb hiipuisi, mutta tätä vastustetaan myös. Herää kysymys, onko oikeasti nämä mukamas-salahotellien-vastustajat oikeasti lyhytvuokraajien asialla, siis heidän agentteja?

Mene Tuomas nukkumaan. Nuo sinun salaliittoteoriat on ihan hulluja.

Ps. Vastustan Airbnb:tä mutta en todellakaan hotelleja. Onneksi oli just Lapin Kansassa juttu, että uudet hotellihankkeet etenevät.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ps. Vastustan Airbnb:tä mutta en todellakaan hotelleja. Onneksi oli just Lapin Kansassa juttu, että uudet hotellihankkeet etenevät.

Todellakin OIKEAA majoitusta runsaasti, eihän se ole oikein, että asukkaat potkitaan pois asunnoistaan ja ahnehditaan asunnot LAITTOMAAN majoitukseen. Lapin Kansaan joku laittoi kommentin, että kaikki eivät halua majoittua hotelleihin niin pitää rakentaa myös muita majoitustiloja jotta löytyy kaikille mieleisiä.

On nuo laittoman majoituksen tekijät kovia, raakoja sekä ahneita, kun eivät ymmärrä sitä hätää mitä asunnottomuus saa aikaan. Itse eivät edes asu noissa taloissa mihin turistit rynnii ja siksi kieltävät ne haitat. Suurin haitta kuitenkin lienee se, että kaupungin väelle ei ole asuntoja.

Itsehän nämä airbnb- majoittajat vastustavat matkailurakentamista, kun haluavat kynsin hampain pitää LUVATTOMAN bisneksensä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä on käyty oikein
        Las Palmasissa asti lomalla.
        Rovaniemellä ei onneksi ole
        varkaita , eikä huumehörhöjä niin paljon
        ,kuin Las Palmasissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä on käyty oikein
        Las Palmasissa asti lomalla.
        Rovaniemellä ei onneksi ole
        varkaita , eikä huumehörhöjä niin paljon
        ,kuin Las Palmasissa.

Rovaniemellä on salahotelleja
        enemmän , kuin Las Palmasissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos Mie oon asukas porukka hyväksyy oikeat hotellit, niin toivottavasti he tuovat sen julki. Liikkeen aktiivi julistaa somessa toista sanomaa.

• Anonyymi

Polvet on ruvella ja mustelmilla, kun olen päivittäin polvistunut moneen kertaan ja ristinyt käteni ja rukoillut järkeä laittomille majoittajille Häneltä kenellä on valta ja voima iänkaikkisesti.
      Rukouksissani pyydän voimaa rakentajille että he saisivat majoitusrakentamisen käyntiin. Hän Isä rakkahasti ain vaalii luotujaan ja kaiken TAITAVASTI Hän ohjaa tuolta taivaastaan. Vaalisi minuakin onnetonta asuntopulan uhria! En ole ainoa kenellä on paha olla asuntoahdingossa.

• Anonyymi

Olen järkyttynyt puolestasi.
        Isä Jumalaan turvautumalla
        jäät kuitenkin hopealle , sillä
        Kenraali Henttunen istuu
        Kirkkovaltuustossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen järkyttynyt puolestasi.
        Isä Jumalaan turvautumalla
        jäät kuitenkin hopealle , sillä
        Kenraali Henttunen istuu
        Kirkkovaltuustossa.

Minun pitänee sitten pyytää asuntoa tuolta kenraalilta, kun minulla on hätä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun pitänee sitten pyytää asuntoa tuolta kenraalilta, kun minulla on hätä.

Uhkasakothan tämä "hyväntekijä" sai. Semmoisia bisneksiä pyörittää. Olisi kerrankin mies ja lopettaisi tuon salahotellinsa. Ottaisi sitten pitkäaikaisia vuokralaisia tilalle. Siinä olisi monta hyvää asuntoa valmiina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Uhkasakothan tämä "hyväntekijä" sai. Semmoisia bisneksiä pyörittää. Olisi kerrankin mies ja lopettaisi tuon salahotellinsa. Ottaisi sitten pitkäaikaisia vuokralaisia tilalle. Siinä olisi monta hyvää asuntoa valmiina.

Uhkasakot
        Ne laitetaan maksuun vasta
        kolmen kuukauden kuluttua.
        Siihen asti on aikaa
        vuolla rahaa jouluturisteilla.

• Anonyymi

Tässä ei jumalat auta vaan laki, joka takaa kotien pysymisen koteina. Mutta onko lakia kirjoittava jo niin rahan pauloissa, että lähtee sitä tietä kohti?

• Anonyymi

Eduskunnassa ja kuntien sekä kaupunkien päättäjissä on runsaasti näitä majoittajia ja ajavat vain omaa asiaansa vaikka ihmisiltä viedään kodit. Orpokin on sijoittanut majoitusbisnekseen ja rahanhimo sumentaa järjen ja inhimillisyyden sekä oikeudenmukaisuuden. Ihmiset kenellä on jo hyvät tulot työstään haluavat aina vain lisää, lisää ja vielä lisää eikä mikään riitä vaikka varallisuutta on jo kertynyt enemmän kuin koskaan tarvitsevat, eivät ehdi edes käyttää ja käärinliinassa ei ole taskuja.

• Anonyymi

Kaikki muuten hyvin, mutta liikenteessä vaaratilanteita.

• Anonyymi

Matkailu on tullut jäädäkseen joten: 1. hovioikeus Ouluun, 2. Yliopisto Ouluun, ---> Rovaniemi palaa juurilleen, kauppala täynnä vierasta väkeä

• Anonyymi

Tuon suunnittelu on jo varmaan aloitettu, jos yliopiston kirjasto on lakkautettu. Signaali muistakin muutoksista.

• Anonyymi

Kamala dystopia 😱

• Anonyymi

matuja siellä matuja täällä

kuin entinen Ladamainos telkkarissa

• Anonyymi

Lada , levinnein auto Suomen
        maanteillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lada , levinnein auto Suomen
        maanteillä.

Ladassa voi asua , jos vakiasunto
        on Air bnb käytössä.
        Voihan Ladaakin vuokrata
        800€/yö.

• Anonyymi

Tunnen aika paljon porukoita, jotka harkitsevat paikkakunnan vaihtoa. Jos työtä saa muualta, ei mikään pidättele Rollossa. Ei enää Rops eikä talviurheilukaan.

• Anonyymi

Miksi turistit tänne tulee en ymmärrä..Joulupukkia nyt on joka kaupungissa eikä täällä keskusta kyllä kummoinen ole, saati kaupan alan ttarjonta.pikku ravintoloita vaan ja lunta..ja paikallisten vihat päälle.

• Anonyymi

Just siksi tänne tullaan kun tämä on kylä keskellä korpea tarjoaa kaiken välttämättömän.Ettekö te älyä,monet tulevat kaupungeista joissa ei ole tilaa eikä hiljaisuutta.

• Anonyymi

Turismi ja matkailu elinkeinona ok, kun täällä ei ole esimerkiksi teollisuutta.

Pitää vain saada kestävälle pohjalle, nyt vauhtisokeus saanut paljon lieveilmiöitä aikaan turismissa.

Majoitustoiminta oikeisiin luvallisiin kohteisiin ja luvaton asuintaloissa tehtävä majoitusbisnes kokonaan kitkettävä pois! Alkuperäinen airbnb vielä mahdollistettava, se kun ei vie asukkaiden koteja ja majoittaja voi ohjeistaa turisteja paremmin.

Lisää valvontaa safari- ym yrittäjille ja kausityöntekijät myös ohjeistettava niin etteivät joudu hyväksikäytetyiksi ja jopa laittomuuksien kohteeksi. Meillä on runsaasti viranhaltioita ja paperinpyörittäjiä jo ennestään, nämä valvomaan.

Jos turistien määrä on maltillinen, rahaa hekin tuovat paikkakunnalle ja elinkeino pysyy
        terveenä. Samoin oikeita majoituspaikkoja riittää. Kausityöntekijöiden kohtelu ja työtunnitkin pysyvät kohtuuksien rajoissa. Helppojen pikavoittojen kerääjät poistuvat luonnollisesti, kun ei ole "ylikuumentunutta" euroista tappelua, esimerkkinä muualta tulleet villit taksit.

Hyvä, että täällä on elämää ja ihmiset haluavat tulla tänne, mutta ihan kaikki laiton toiminta pitää kitkeä pois rankalla kädellä, vain siten matkailubisnes kehittyy. Laitonta majoitusta inhoan, vihaan ja halveksin, kun ahneus vienyt asunnot meiltä ja nämä euroja kahmivat ovat ilkeitä ja itsekkäitä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Turismi ja matkailu elinkeinona ok, kun täällä ei ole esimerkiksi teollisuutta.

Pitää vain saada kestävälle pohjalle, nyt vauhtisokeus saanut paljon lieveilmiöitä aikaan turismissa.

Majoitustoiminta oikeisiin luvallisiin kohteisiin ja luvaton asuintaloissa tehtävä majoitusbisnes kokonaan kitkettävä pois! Alkuperäinen airbnb vielä mahdollistettava, se kun ei vie asukkaiden koteja ja majoittaja voi ohjeistaa turisteja paremmin.

Lisää valvontaa safari- ym yrittäjille ja kausityöntekijät myös ohjeistettava niin etteivät joudu hyväksikäytetyiksi ja jopa laittomuuksien kohteeksi. Meillä on runsaasti viranhaltioita ja paperinpyörittäjiä jo ennestään, nämä valvomaan.

Jos turistien määrä on maltillinen, rahaa hekin tuovat paikkakunnalle ja elinkeino pysyy
        terveenä. Samoin oikeita majoituspaikkoja riittää. Kausityöntekijöiden kohtelu ja työtunnitkin pysyvät kohtuuksien rajoissa. Helppojen pikavoittojen kerääjät poistuvat luonnollisesti, kun ei ole "ylikuumentunutta" euroista tappelua, esimerkkinä muualta tulleet villit taksit.

Hyvä, että täällä on elämää ja ihmiset haluavat tulla tänne, mutta ihan kaikki laiton toiminta pitää kitkeä pois rankalla kädellä, vain siten matkailubisnes kehittyy. Laitonta majoitusta inhoan, vihaan ja halveksin, kun ahneus vienyt asunnot meiltä ja nämä euroja kahmivat ovat ilkeitä ja itsekkäitä.

Saathan vastineeksi
        ilmaista hernekeittoa !

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saathan vastineeksi
        ilmaista hernekeittoa !

Hyi helv...., en ole moista kuraa käynyt koskaan syömässä enkä syö!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se helpottaa lyhytvuokraajan
        kalvavaa omatuntoa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mistä tiedät valehtelija, että se on kuraa, jos et ole syönytkään sitä koskaan, olet siis keksinnön tehnyt valheen omasta päästäs! Soppatykki on Rovaniemellä käsite. Jos joku sanoo kotona vaikka, että annapa sitä "pikkusen hyvää" ruokaa, kaikki alkaa nauraa, tietävät, että sillä tarkoitetaan Matin hyvää keittoa. Täällä on kauhea pilkkaus menossa, mutta antaa mennä vain! Se vain lisää keittoruoan suosiota. Rovaniemellä kun jaetaan vähäosaisille ilmaista ruokaa usein torilla. Me emme koskaan antaudu, vaan me taistelemme kiusaamisen ja pilkkaamisen kulttuuria vastaan, ystävyyden ja ilon puolesta! Karkeloimme emmekä anna vihakulkueiden häiritä elämäämme.

• Anonyymi

Sosiaaliturva,Suomen valtio on turvamme,mitä te lässytätte?Tuo on se totuus.Suomi on varattomalle LINTUKOTO.

• Anonyymi

Onhan tuo Matilta hienoa että tekee ruokaa ihmisille eikä edes maksa mitään...On sentään jotain ohjelmaa tässä kylässä missä ei tapahdu yhtään mitään...

• Anonyymi

Kesällä on myös tehty matkoja, järjestetty yhteisöllisiä reissuja eri puolille Lappia!

• Anonyymi

?Kuka?Säännöllisestikö?!-

• Anonyymi

Millaisia,esimerkkejä kiitos...

• Anonyymi

Herrat ja rouvat jotka lyhytvuokraa turisteille osakkeita viis veisaa melusta ym.häiriötekijöistä. Katsokaa, eiväthän he kuule mitään kun istuvat illalla jalat ristissä takkatulen edessä viiniä hörppien OMASSA TALOSSA!! Niin että pitäköön suunsa kiinni niin kauan kun eivät ymmärrä mistään mitään puolustaessaan toimintaansa!!

• Anonyymi

Ettei vaan olis niin että asukeista jotkut ovat yliherkkiä turistien aikaansaamiin ääniin...

• Anonyymi

Ei ole. Älä jaksa puolustella laitonta touhua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole. Älä jaksa puolustella laitonta touhua.

Näillä pakkasilla ei ole kiva, kun turistit pönkkäävät kerrostalon ulko-ovia auki seurueen muille tulijoille. Heillähän on yleensä vain yksi avain.

Siinä kun tuulikaapin patteri jäätyy niin saattaapi tulla iso vahinko. Eikä noita ulko-ovia ole tarkoitettu pidettävän auki. Se on turvallisuusriski.

Meidän talossa tällainen tapaus sattui viimeksi tänään. Vakituiset asukkaat joutuivat puuttumaan asiaan. Majoittaja ei asu talossa.

• Anonyymi

Köyhät turistit viimisillä pennosillaan änkeävät ihmemaahan jälkikasvuineen.
      Nimenomaan käyttävät majoituksina näitä airbnb / booking kämppiä.
      Koittavat kuristaa matkabudjettia majoittumalla isoilla ryhmillä ilman mitään palvelua
      Tietojen mukan mm. keskiluokan espanjalaiset jopa 50% käyttävät nimenomaan näitä kerrostaloluukkuja.
      Ruuat Lidlistä ja busssilla paikasta toiseen.
      Tuo kasvava hotellitarjonta ei houkuta suurta joukkoa kustannusten vuoksi.
      Kukaan ei ole laskemassa kuinka isoja joukkoja noihin koppeihin änkeää.
      Avainkotelot ja whatsup kontakti

• Anonyymi

Rovaniemellä on hyvä olla ja asua heti kun laiton majoitusbisnes loppuu asuintaloissa.
      Turistit ihan oikeisiin majoituskohteisiin niin riittää koteja meille kaikille ja tulee rauha taloihin!!! Ankarat sakot laittomille!

• Anonyymi

Sää on Rovaniemellä loistava vrt. Hesa. Ilmapiiri ummehtunut ja sisään päin lämpiävä.

• Anonyymi

-TURISTIT OIKEISIIN MAJOITUSKOHTEISIIN...Ei onnistu vuosikausiin,tähän on totuttava,ja totutaan,turistit oppivat tavat kun ne opetetaan.On aivan normia että näitä tapauksia tulee,ongelmia.Aivan normia on myös että virheistä opitaan.Airbnb ei lopu täältä,ei koskaan.

• Anonyymi

Ja ottakaa järki käteen,miten tuota touhua valvotaan?Miten se tapahtuu?Kuka valvoo?Ja mitä se maksaa?

• Anonyymi

Täällä on todella vapauttavaa olla turismista huolimatta vrt HELSINKI.Ei mua häiritse mikään täällä.Näin koen turistina.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta

Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään
      Maailman menoa
      179
      16340
    2. Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla

"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen
      Maailman menoa
      90
      3775
    3. Venezuela on hyvä esimerkki vasemmistolaisten pahuudesta

Jokainen tietää, että Venezuelassa on pitkään ollut Chavezin ja Maduron vasemmistohallinto. Maan talous on romuttunut,
      Maailman menoa
      140
      3071
    4. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      27
      1814
    5. Martinalta vahva viesti

"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      1514
    6. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      55
      1471
    7. Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin

"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup
      Maailman menoa
      160
      1417
    8. Jos mies olet oikeasti...?

Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh
      Ikävä
      115
      1314
    9. Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista

Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1284
    10. Pitäisikö meidän

Sitten nähdä ilman että siitä tehdään ongelmaa?
      Ikävä
      81
      1101
    Aihe