Sähköenergia on energiaa kaikkein jalostuneimmassa ja hienoimmassa muodossa. Sitä on helppo muuttaa vastuksella lämmöksi, jos asunnossa on liian kylmä. Ihan yhtä helppoa se on muuttaa sähkömoottorilla mekaaniseksi energiaksi, jos auton pyörät halutaan pyörimään. Sähkönkäytön lisääminen on niin helppoa, että sähköntuotanto ei tahdo enää riittää kaikkiin käyttötarkoituksiin. Poliitikkojen täytyy nyt pohtia sitä, mihin tarkoitukseen sähköä tulevaisuudessa käytetään.
Jo muutaman vuoden on vaahdottu siitä, että autot on mahdollisimman nopeasti saatava sähkökäyttöisiksi, mutta nyt näyttää siltä, että kaikki tekoälyhankkeet ovatkin ajaneet sähköautoilun ohi tärkeysjärjestyksessä. Paljon sähköä käyttäville DATA-keskuksille haluttaisiin myydä sähköä edullisemmin kuin tavallisille käyttäjille. Tämähän merkitsee sitä, että sähköautojen lataamiseen käytettävän sähkön hintaa on vastaavasti nostettava. Poliitkot kuolaavat kaikien tekoälyhankkeiden perään, koska se tuntuu niin hienolta ja edistykselliseltä. Sähköautoiluun panostaminen tuntuu jo vanhanaikaiselta, joten sähköautoilijat voivat jo varautua jonkinlaiseen lataussäkön energiaveroon.
Amerikassa tilanne on vieläkin ihmeellisempi kuin meillä. Sähköautojahan ei Amerikassa ole maaseudulla pystynyt ollenkaan latailenaan, koska sähköverkko siellä on niin onneton. Kaikenlaiset tekoälyhankkeet siellä ovat kuitenkin kovassa kurssissa, ja niihin panostetaan mahdottomasti. Muutama viikko sitten NVIDIA ja monet muut isot tekoälylaitteilla bisnestä tekevät firmat vaativat poliitikoilta sitä, että Amerikkaan pitää mahdollisimman nopeasti rakentaa 10 isoa ydinvoimalaa, jotta tekoälykehitys pysyisi aikataluussa. Kukaan ei esittänyt sitä, että edes yksi ydinvoimala rakennettaisiin sen vuoksi, että Amerikassa myös maaseudulla voisi ladata kunnolla sähköauton.
Amerikassa myös presidentti Trump vannoo tekoälyn nimiin, jotta Amerikka säilyttäisi johtavan aseman siinä lajissa. Trump on myös sitä mieltä, että autossa pitää olla iso V8-moottori, joten sähköautoilulle häneltä ei löydy kannatusta. Amerikassa on siis jo käynyt toteen se, että tekoäly tyrmäsi orastavan sähköautoilun.
Suomenkin poliitikot seuraavat tarkasti, miten Amerikassa toimitaan. Tolkuttomassa tekoälyhurmiossa poliitikkomme suunnittelevat runsaasti sähköä tuhlaaville DATA-keskuksille suuria helpotuksia sähköveroon, mutta sähköautojen lataamiseen käytettävälle sähkölle sellaisia ei ole tulossa. Todennäköisesti tavallisten kansalaisten sähköveroa on nostettava, koska polttoaineverotuksen tuotto on alkanut pienentyä. Suomessakin tulee käymään niin, että tekoälyhankkeisiin panostaminen lopettaa maastamme sähköautoilun.
Tyrmääkö tekoäly sähköautoilun?
82
694
Vastaukset
- Anonyymi
Olipahan kova kysymys. Kannattaisiko kysyä tekoälyltä, mikä on totuus tässäkin asiassa?
- Anonyymi
Amerikka kulkee aina edellä.
- Anonyymi
Hehheh…
Kysyä totuus tekoälyltä 😂🤣🤣
Tekoälyn ’totuus’ syntyy ohjelmoijien tekemien algoritmien mukaisesti. Ohjelmoijat taasen ovat aina jonkun firman palveluksessa…. - Anonyymi
Hehheh…
Kysyä totuus tekoälyltä 😂🤣🤣
Tekoälyn ’totuus’ syntyy ohjelmoijien tekemien algoritmien mukaisesti. Ohjelmoijat taasen ovat aina jonkun firman palveluksessa…. - Anonyymi
Hehheh…
Kysyä totuus tekoälyltä 😂🤣🤣
Tekoälyn ’totuus’ syntyy ohjelmoijien tekemien algoritmien mukaisesti. Ohjelmoijat taasen ovat aina jonkun firman palveluksessa…. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amerikka kulkee aina edellä.
Ei aina vietnamin sota kesti 20 vuotta jossa kuoli 58 000 amerikkalaista sotilasta ja 2-3 miljoonaa ihmistä vastapuolelta. Tuleeko Ukrainasta seuraava vietnamin sota. Sodassa ei ainakaan sähköautoja tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amerikka kulkee aina edellä.
Ei aina vietnamin sota kesti 20 vuotta jossa kuoli 58 000 amerikkalaista sotilasta ja 2-3 miljoonaa ihmistä vastapuolelta. Tuleeko Ukrainasta seuraava vietnamin sota. Sodassa ei ainakaan sähköautoja tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amerikka kulkee aina edellä.
Ei aina vietnamin sota kesti 20 vuotta jossa kuoli 58 000 amerikkalaista sotilasta ja 2-3 miljoonaa ihmistä vastapuolelta. Tuleeko Ukrainasta seuraava vietnamin sota. Sodassa ei ainakaan sähköautoja tarvita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aina vietnamin sota kesti 20 vuotta jossa kuoli 58 000 amerikkalaista sotilasta ja 2-3 miljoonaa ihmistä vastapuolelta. Tuleeko Ukrainasta seuraava vietnamin sota. Sodassa ei ainakaan sähköautoja tarvita.
Venäjä on menettänyt Ukrainassa jo yli miljoona sotilasta, vaikka sota on kestänyt vajaa 12 vuotta. Ei Ukrainasta tule uutta Vietnamia ja vertaaminenkin on kovasti tarkoitushakuista.
Vietnamissahan sodan aloitti Neuvostoliiton ja Kiinan tukemat kommunistijoukot hyökätessään Etelä-Vietnamiin. Usa tuli auttamaan liittolaistaan.
Ukrainassa sodan aloitti Venäjä hyökkäämällä yllättäen Ukrainaan keväällä 2014. Venäjä eskaloi hyökkäyssotansa helmikuussa 2022 totaaliseksi Ukrainan tuhoamissodaksi. Ukraina joutui yllätetyksi ja puolustautumaan yhtään varautumattomana ystävällismielisenä pitämänsä itänaapurin taholta. Ukraina oli liittoutumaton ja niinpä sillä on koko ajan ollutkin kova työ saada riittävästi tehokasta apua selviytyäkseen hengissä ja olemassaolevana. Apua se onkin saanut kovien rajoitusten kera, joka on oleellisesti heikentänyt Ukrainan kykyä puolustautua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hehheh…
Kysyä totuus tekoälyltä 😂🤣🤣
Tekoälyn ’totuus’ syntyy ohjelmoijien tekemien algoritmien mukaisesti. Ohjelmoijat taasen ovat aina jonkun firman palveluksessa….Ehkä artisti maksaa tekoälyleikitkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei aina vietnamin sota kesti 20 vuotta jossa kuoli 58 000 amerikkalaista sotilasta ja 2-3 miljoonaa ihmistä vastapuolelta. Tuleeko Ukrainasta seuraava vietnamin sota. Sodassa ei ainakaan sähköautoja tarvita.
Niin, mitenkäs se menikään ? Ennenkuin Amerikkalaiset vetäytyivät Vietnamista niin monet muut suuret Länsimaat olivat niin tehneet jo aikaisemmin !?
Lopputulos !
Etelä-Vietnamin tasavalta jätettiin oman onnensa nojaan ilman tukea ??
Mitä, jos sama petos olisi tehty 25 vuotta aikaisemmin Etelä-Koreassa ???
Vastaappas tähän !?
- Anonyymi
Paljonko se tekoäly sitten vie sähköä, tietääkö kukaan?
- Anonyymi
Olen jostakin lukenut, että tekoälyrobotille esitetty kysymys vie 10 - 15 kertaa enemmän sähköä kuin tavallinen Google-haku. Kun tekoälypalvelimiin ladataan tulevaisuudessa enemmän ja monipuolisempaa tietoa, niin sähkönkulutus voi nousta vieläkin suuremmaksi, koska kone joutuu runksuttamaan paljon enemmän. Tulevaisuutta ei kukaan osaa ennustaa. Todennäköisesti tekoälyä pyörittävät Data-keskukset vievät tulevaisuudessa kaiken sähkön, mitä markkinoilta voidaan kohtuulliseen hintaan hankkia.
- Anonyymi
Täytyy kysyä tekoälyltä. 😂
- Anonyymi
Suomeen tulevat datacenterit tulevat syömään kaiken sähkömme jotta tekoäly jaksaa niissä porskuttaa ja tätä älykkyyttä ulkomaiset yritykset myyvät sitten meille "edullisesti". Sähkön hinta tulee nousemaan kattoon.
- Anonyymi
Tekoäly on oivallinen konsti energiankulutuksen eli talouskasvun lisäämiseen. Miljoonilla ja taas miljoonilla nopeilla prosessoreilla jauhetaan täyttä paskaa, ja sähköä tähän hommaan menee tasan niin paljon kuin kaikki voimalaitokset pystyvät tuottamaan. Silloin joudutaan päiväkahvitkin keittämään nuotiolla.
- Anonyymi
Tekoäly on oivallinen konsti energiankulutuksen eli talouskasvun lisäämiseen. Miljoonilla ja taas miljoonilla nopeilla prosessoreilla jauhetaan täyttä paskaa, ja sähköä tähän hommaan menee tasan niin paljon kuin kaikki voimalaitokset pystyvät tuottamaan. Silloin joudutaan päiväkahvitkin keittämään nuotiolla.
- Anonyymi
Tekoäly on oivallinen konsti energiankulutuksen eli talouskasvun lisäämiseen. Miljoonilla ja taas miljoonilla nopeilla prosessoreilla jauhetaan täyttä paskaa, ja sähköä tähän hommaan menee tasan niin paljon kuin kaikki voimalaitokset pystyvät tuottamaan. Silloin joudutaan päiväkahvitkin keittämään nuotiolla.
- Anonyymi
Ei ole aidompaa iloa, kuin vahingon ilo, joka saattaa jäädä lyhytaikaiseksi. Kotitaloudet käyttävät noin 1/4 osan kokonaissähköstä, noin 20 Twh.(tot. 80 Twh). 1 milj. sähköautoa käyttäisivät ( Norjassa voidaan asia hyvin todeta) noin 2 Twh/vuosi. Kokonaiskulutukseen noin 2,5% ja kotitalouksille noin 10%. Yksi pienehkö datakeskus kuluttaa saman, kuin nuo miljoona sähköautoa. 75% sähköstä kuluu muualla, kuin kotitalouksissa. Mikäli sähkön hinta nousee reilusti siitä maksaa jokainen käyttäjä. Ongelma tulee olemaan se, että kaikkien palveluiden ja tavaroiden hinnat nousevat. Ostoskeskus kuluttaa hirmuisen määrän sähköä ja suurin on kylmälaitteet ja ilmastointi. Valaistus on myös suuri. Minne se hinnankorotus menee, ei varmaan siihen jätskituuttiin. Kaikki hinnat nousevat, kaikissa pohjakuluissa on mukana sähkö, jos parturin sähkölasku 2 kertaistuu, niin leikkun hintaa 2-3 € lisää. Bensan hinnassa 10% sähköä 12-14c/litra, että ei kannata olla iloinen kaikki maksavat datakeskuksista halusivat tai ei
- Anonyymi
Muutenkin koko datakeskusten buumi näyttää Transvaalin varakuningattaren sijoituksilta. Lähetä minulle 20000€, että saan Zyrihin kullan lunastettua saat 150000€ takaisin. Suomen orpo sai tarjouksen, jos annatte 100 miljoonan verohelpotuksen, niin teemme miljardin investoinnin. Ihmettelen mihin 200 mrd. $:n liikevaihtoa pyörittävä teknologiajätti tarvitsee tuollaisia rahoja. Veroja varsinkaan Amerikkalaiset eivät maksa koskaan. Purra teki hienon kannatusmanööverin. Isolla tekstillä sähköverohelpotus pois ja pienellä tekstillä alle datakeskustuki tilalle.
- Anonyymi
Eli kauppakeskus vie eniten sähköä jäähdytys ja jäähdytys, sitähän ilmastointi meidän olosuhteissa tarkoittaa. Vai oletko kuullut että autossa tai kotona ilmastointi on lämmitystä varten?
- Anonyymi
On noissa sähköä syövistä datakeskusten tulossa sekin puoli, että kun sähkölle on kysyntää ja hinta nousee, niin investoinnit sähkön tuottamiseksi lisäöntyy. Ei muutaman sentin sähkönhinnoilla monikaan ala investoimaan sähköntuotantoon.
- Anonyymi
Tuo pitää kyllä paikkansa. Nykyisillä hinnoilla ei ainakaan merituulihankkeita välttämättä toteuteta. Sikäli hullunkurista datakeskusinvestoinnit pakottaisivat edullisen energian lisärakentamiseen. Hölmöläisten erittäin kannattamatonta hommaa
- Anonyymi
Tuo pitää kyllä paikkansa. Nykyisillä hinnoilla ei ainakaan merituulihankkeita välttämättä toteuteta. Sikäli hullunkurista datakeskusinvestoinnit pakottaisivat edullisen energian lisärakentamiseen. Hölmöläisten erittäin kannattamatonta hommaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pitää kyllä paikkansa. Nykyisillä hinnoilla ei ainakaan merituulihankkeita välttämättä toteuteta. Sikäli hullunkurista datakeskusinvestoinnit pakottaisivat edullisen energian lisärakentamiseen. Hölmöläisten erittäin kannattamatonta hommaa
Jos sähkölle on kysyntää ja siitä valmiita maksamaan, niin eihän se kannattamatonta hommaa ole.
- Anonyymi
Taitaa Teslakin lopettaa kokonaan sähköautobisneksen. Suurin ongelma Teslan sähköautobisneksessä on se, että autojen valmistamisessa tarvitaan paljon kalliita raaka-aineita. Tekoälyhommeleissa raaka-aineita ei ollenkaan tarvita, vaan pelkän sähköenergian avulla voi tehdä paljon enemmän liikevaihtoa ja enemmän rahaa kuin autoilla. Koska teollisuuden tarvitsema sähköinfra on jo valmiina, niin siirtyminen pelkästään tekoälybisnekseen sähköenergian avulla saattaa olla Elon Muskille liian houkuttelevaa.
- Anonyymi
Elon Musk on niin rahanahne veikko, että hän taatusti tekee tämän tempun. Teslasta tulee siten keräilyharvinaisuus epäonnistuneesta sähköautokokeilusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elon Musk on niin rahanahne veikko, että hän taatusti tekee tämän tempun. Teslasta tulee siten keräilyharvinaisuus epäonnistuneesta sähköautokokeilusta.
Et taida olla penaalin terävin kynä :-)
Teslan arvo on brändi ja sen imago. Tesla tekee jo nyt robotteja ja muuta. Voi hyvin olla että Musk kääntää Teslan businespainopisteen robotteihin. Teslalla on organisaatiossa myös valtavasti kokemusta suurtuotannon organisoinnista ja innovatiivisesta ajattelusta.
Teslan lämmönhallinta on edelleen sähköautomaailman ykkönen mitä muut edelleen kadehtii vaikkei se autona ehkä ihmeellinen olekaan.
Miksi näet sähköautot epäonnistumisena jos firma siirtää painopistettä toiseen plue ocean alueeseen kun sähköautoista on tullut red ocean?
Tuollainen olisi suorastaan nerokasta !! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida olla penaalin terävin kynä :-)
Teslan arvo on brändi ja sen imago. Tesla tekee jo nyt robotteja ja muuta. Voi hyvin olla että Musk kääntää Teslan businespainopisteen robotteihin. Teslalla on organisaatiossa myös valtavasti kokemusta suurtuotannon organisoinnista ja innovatiivisesta ajattelusta.
Teslan lämmönhallinta on edelleen sähköautomaailman ykkönen mitä muut edelleen kadehtii vaikkei se autona ehkä ihmeellinen olekaan.
Miksi näet sähköautot epäonnistumisena jos firma siirtää painopistettä toiseen plue ocean alueeseen kun sähköautoista on tullut red ocean?
Tuollainen olisi suorastaan nerokasta !!Tesla ei ole kyennyt vielä tekemään yhtäkään kunnolla toimivaa robottia eikä se ole myynyt yhtäkään robottia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et taida olla penaalin terävin kynä :-)
Teslan arvo on brändi ja sen imago. Tesla tekee jo nyt robotteja ja muuta. Voi hyvin olla että Musk kääntää Teslan businespainopisteen robotteihin. Teslalla on organisaatiossa myös valtavasti kokemusta suurtuotannon organisoinnista ja innovatiivisesta ajattelusta.
Teslan lämmönhallinta on edelleen sähköautomaailman ykkönen mitä muut edelleen kadehtii vaikkei se autona ehkä ihmeellinen olekaan.
Miksi näet sähköautot epäonnistumisena jos firma siirtää painopistettä toiseen plue ocean alueeseen kun sähköautoista on tullut red ocean?
Tuollainen olisi suorastaan nerokasta !!Koska itseajavien autojen valmistaminen ei Teslalta onnistunut, niin Elon Musk yrittää nyt rakennella sellaisia robotteja, jotka osaisivat ajaa autoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koska itseajavien autojen valmistaminen ei Teslalta onnistunut, niin Elon Musk yrittää nyt rakennella sellaisia robotteja, jotka osaisivat ajaa autoa.
Osaakohan Elon Musk tehdä sellaisen robotin, joka osaisi ajaa manuaalivaihteistolla varustettua polttomoottoriautoakin. Se olisi todella kova sana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osaakohan Elon Musk tehdä sellaisen robotin, joka osaisi ajaa manuaalivaihteistolla varustettua polttomoottoriautoakin. Se olisi todella kova sana.
Eipä taida Muskilta sellainen robotti onnistua. Todennäköisesti Elon Musk pystyy tekemään sellaisen robotin, joka pystyy istumaan itseajavan auton takapenkillä.
- Anonyymi
Autokanta jatkaa vanhenemista, uusia ei myydä tarpeeksi koska ovat liian kalliita.
Ilta-Sanomat kertoi jonkun asiantuntijan kertomana, että uusia autoja pitäisi myydä vuosittain kolminkertainen määrä että keskipitkä saataisi laskuun.
Ei tule tapahtumaan. - Anonyymi
Kelpaisi pienikin V8 moottorien, ei sen tarvitse olla iso. Hieman vanhempi BMW M3 kävisi hyvin. Ajamisen iloa.
- Anonyymi
Synkältä se tavallisen kuluttajan kannalta näyttää, jos tekoälykoneita rakennetaan liikaa.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/1e4543e0-1f62-4a8a-bc40-58d99671a1fd?ref=iltalehti:a3d6&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=kiintea_kauppalehti_ohjausboksi&utm_content=ohjausboksi&_gl=1*1hch4jw*_ga*MTczNDYzMjczMy4xNzYyNTk5ODI4*_ga_3L539PMN3X*czE3NjI2MDUwOTgkbzIkZzEkdDE3NjI2MDY0NjAkajYwJGwwJGgw - Anonyymi
Aloittajan pitäisi olla huolissaan miten vetyteollisuus ja synteettiset polttoaineet nielevät valtavat määrät sähköä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-- Anonyymi
Jälleen kerran tuo linkki tuohon arvottomaan paskaketjuun. Viite omaan suomi24-ketjuun on todisteena naurettavan typerä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälleen kerran tuo linkki tuohon arvottomaan paskaketjuun. Viite omaan suomi24-ketjuun on todisteena naurettavan typerä.
Ottaako totuus noin pahasti päähän kun tiede kertoo että vedyn ja synteettisesten polttoaineiden valmistus kuluttaa valtavasti sähköä, jolloin kannattaa kiukutella? :D
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17233769/vetytalouden-kannattaminen-narsismin-piirteilla- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälleen kerran tuo linkki tuohon arvottomaan paskaketjuun. Viite omaan suomi24-ketjuun on todisteena naurettavan typerä.
Jälleen typerä kommentti polttistörpöltä. Mielipiteesi on paskaa ja sillä voi pyyhkäistä persettä ja vetää vessasta alas. Tottahan tuo on ei kai missään,, tai kaikkialla muualla, on veryhankkeista luovuttu. Länsirannikon vetyputki ei toteudu koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jälleen typerä kommentti polttistörpöltä. Mielipiteesi on paskaa ja sillä voi pyyhkäistä persettä ja vetää vessasta alas. Tottahan tuo on ei kai missään,, tai kaikkialla muualla, on veryhankkeista luovuttu. Länsirannikon vetyputki ei toteudu koskaan.
Joko palsta alkoi toimia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaako totuus noin pahasti päähän kun tiede kertoo että vedyn ja synteettisesten polttoaineiden valmistus kuluttaa valtavasti sähköä, jolloin kannattaa kiukutella? :D
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17233769/vetytalouden-kannattaminen-narsismin-piirteilla-Vau, vastakommenttina vedät toisen itse tekemäsi paskaketjun suomi24:lta todisteeksi. Naurettavaa idiotismia huikeimmillaan.
- Anonyymi
Tekoälytietokoneet tarvitsevat tolkuttomasti halpaa sähköä myös yöllä, joten sähköautojen lataamiseen halpa pörssisähkö ei mahdollisesti riitä. Se johtaa automaattisesti hintojen nousuun. Mikäli tekoälyä pidetään sähköautoilua tärkeämpänä, niin silloin sähkö saattaa yöllä kallistua erittäin paljon.
- Anonyymi
Tekoäly tulee voittamaan sähkökisan, sillä ihmiset tykkäävät niin mahdottomasti kaikesta hömpästä. Ihmisten on ihan pakko siirtyä taas polttomoottorikäyttöisiin autoihin. Se käy aika vaivattomasti, sillä polttomoottoriautojen kanssa on eletty viimeiset 100 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tekoäly tulee voittamaan sähkökisan, sillä ihmiset tykkäävät niin mahdottomasti kaikesta hömpästä. Ihmisten on ihan pakko siirtyä taas polttomoottorikäyttöisiin autoihin. Se käy aika vaivattomasti, sillä polttomoottoriautojen kanssa on eletty viimeiset 100 vuotta.
Tämähän se kehityssuunta näyttää olevan. Ihmiset ovat nykyisin niin koukussa kaikkiin SOME-alustoihin, että he kokevat tekoälyleikit tärkeämmiksi kuin sähköautojen lataamisen. Tässä sitä nyt ollaan ja ihmetellään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämähän se kehityssuunta näyttää olevan. Ihmiset ovat nykyisin niin koukussa kaikkiin SOME-alustoihin, että he kokevat tekoälyleikit tärkeämmiksi kuin sähköautojen lataamisen. Tässä sitä nyt ollaan ja ihmetellään.
Tosi on. Ihmiset käyttävät sähköä mieluummin tekoälyleikkeihin kuin sähköauton lataamiseen. Epäileekö joku tätä asiaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tosi on. Ihmiset käyttävät sähköä mieluummin tekoälyleikkeihin kuin sähköauton lataamiseen. Epäileekö joku tätä asiaa?
Tulevaisuudessa itselataavat hybridi-Toyotat tulevat olemaan erittäin haluttuja autoja myös käytettyinä, koska niitä ei tarvitse latailla huippuhintaisella pörssisähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulevaisuudessa itselataavat hybridi-Toyotat tulevat olemaan erittäin haluttuja autoja myös käytettyinä, koska niitä ei tarvitse latailla huippuhintaisella pörssisähköllä.
Hybridi-Toyotan haluttavuus johtuu siitä, että autolla on sähköauton ajomukavuus kaupunkiajossa ja polttomoottoriauton pitkä toimntamatka maantieajossa. Suurin osa tavallisista autoilijoista pitää tällaisesta yhdistelmästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridi-Toyotan haluttavuus johtuu siitä, että autolla on sähköauton ajomukavuus kaupunkiajossa ja polttomoottoriauton pitkä toimntamatka maantieajossa. Suurin osa tavallisista autoilijoista pitää tällaisesta yhdistelmästä.
Rekisteröintitilastojen mukaan hybridi-Toyota on kukkulan kunkku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulevaisuudessa itselataavat hybridi-Toyotat tulevat olemaan erittäin haluttuja autoja myös käytettyinä, koska niitä ei tarvitse latailla huippuhintaisella pörssisähköllä.
Mistä päättelet, että pörssisähkö tulee olemaan ’huippukallista’?
Ennemminkin on niin, että nestemäiset polttoaineet tulevat olemaan huippukalliita, jolloin itselataavia hybridejä ja polttiksia ei enää haluta laisinkaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä päättelet, että pörssisähkö tulee olemaan ’huippukallista’?
Ennemminkin on niin, että nestemäiset polttoaineet tulevat olemaan huippukalliita, jolloin itselataavia hybridejä ja polttiksia ei enää haluta laisinkaan.Kaikkien ihmisten tulisi vähentää liikumista, sillä turha liikkuminen käy kovin kalliiksi kaikille.
- Anonyymi
Tekoäly voittaa, ja sähköautot jäävät pihaan seisomaan akut tyhjinä. Tältä se tulevaisuus nyt näyttää.
- Anonyymi
Ihmisellä on muutakin tekemistä, kun seurata auton latauskäyriä elämässä. Kyllä niin hullua on tää lataus hömppä kuunella kuinka lataa ja paljon ottaa latausta sähköauto vastaan. Olis se, kun polttisautojen omistajat huutelisi pumpuilla ja kahviloissa pumpun tehoja. Nyt menee 10 litraa minuutissa hyvin menee tankkiiin ja saa jopa tankattua tankin täyteen alta 5 minuutissa. 😂😂😂
- Anonyymi
No ei todellakaan näytä. Päinvastoin, sähköä kannattaa tuottaa yhä enemmän ja enemmän, kun kysyntää on ja se kasvaa. Sähköntuotannolle ei oikeastaan ole edes ylittämättömiä esteitä, joten mikään ei estä sähkön lisätuotantoa.
Voi hyvin kysyä, mitenkäs polttoaineiden, eritoten maaöljypohjaisten, kanssa onkaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei todellakaan näytä. Päinvastoin, sähköä kannattaa tuottaa yhä enemmän ja enemmän, kun kysyntää on ja se kasvaa. Sähköntuotannolle ei oikeastaan ole edes ylittämättömiä esteitä, joten mikään ei estä sähkön lisätuotantoa.
Voi hyvin kysyä, mitenkäs polttoaineiden, eritoten maaöljypohjaisten, kanssa onkaan?Millä konstilla aioit lisätä sähköntuotantoa Suomessa. Ainoa konsti lisätä nopeasti kunnollista sähköntuotantoa on lisätä fossiiisten polttoaineiden käyttöä. Tuulimyllyjen varaan ei voida laskea yhtään mitään, sillä ne vaativat niin mahdottomasti säätövoimaa, jota ei taas saada mistään. Vähemmällä sahköllä meidän tulisi yhteiskuntaa pyörittää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmisellä on muutakin tekemistä, kun seurata auton latauskäyriä elämässä. Kyllä niin hullua on tää lataus hömppä kuunella kuinka lataa ja paljon ottaa latausta sähköauto vastaan. Olis se, kun polttisautojen omistajat huutelisi pumpuilla ja kahviloissa pumpun tehoja. Nyt menee 10 litraa minuutissa hyvin menee tankkiiin ja saa jopa tankattua tankin täyteen alta 5 minuutissa. 😂😂😂
Sähkölataus on useinmiten nopeampaa, kun ei tarvi lähteä mihinkään etsimään tankkauspisteitä. Kotilataus vie aikaasi alle 5 minuuttia, kun kotiovelta aikaa aletaan laskea. Siinä vaiheessa olet vasta päässyt kotipihaltasi tielle ja matkaan kohti tankkauspisteitä. Ja takaisin tullessa sama aika. Sama periaatteessa, kun tankkaat muun asioinnin yhteydessä.
Kaapelin viritys minuutissa tai alle, samoin poisto lähtiessä. Näin silloin, kun lataustarvetta on.
😂😂😂 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millä konstilla aioit lisätä sähköntuotantoa Suomessa. Ainoa konsti lisätä nopeasti kunnollista sähköntuotantoa on lisätä fossiiisten polttoaineiden käyttöä. Tuulimyllyjen varaan ei voida laskea yhtään mitään, sillä ne vaativat niin mahdottomasti säätövoimaa, jota ei taas saada mistään. Vähemmällä sahköllä meidän tulisi yhteiskuntaa pyörittää.
Kyllä tuulimyllyt on edelleen merkittävä sähköntuotantopotentiaali. Aurinkosähköhän on vielä isolta osin hyödyntämättä . Nämä siis nopeita keinoja. Merien aaltovoimaloitahan ei ole tiettävästi ainoatakaan Suomessa. Ei nämä tietysti yksittäisinä mitään suuria tuottajia ole, mutta kuitenkin.
Pienydinvoimaloitahan jo suunnitellaan, jopa Helsinkiin. Ei myöskään ydinvoimalat ole poissuljettu.
Koko ajan puhutaan myös vedystä, jolla voi olla merkitystä joillain aloilla. Sen tuottaminen tosin vaatii sähköä.
Tottahan se tietysti on, että sähkön käyttöä pitää tehostaa edelleen, mutta kyllä sähköllä yhteiskuntaa pyöritetään koko ajan enemmän ja korvaa fossiilista energiankäyttöä. . Ja eipä sähkölle taida oikein olla edes vaihtoehtojakaan, kun fossiilienergiaa halutaan eroon ilmastopäästöjen vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä tuulimyllyt on edelleen merkittävä sähköntuotantopotentiaali. Aurinkosähköhän on vielä isolta osin hyödyntämättä . Nämä siis nopeita keinoja. Merien aaltovoimaloitahan ei ole tiettävästi ainoatakaan Suomessa. Ei nämä tietysti yksittäisinä mitään suuria tuottajia ole, mutta kuitenkin.
Pienydinvoimaloitahan jo suunnitellaan, jopa Helsinkiin. Ei myöskään ydinvoimalat ole poissuljettu.
Koko ajan puhutaan myös vedystä, jolla voi olla merkitystä joillain aloilla. Sen tuottaminen tosin vaatii sähköä.
Tottahan se tietysti on, että sähkön käyttöä pitää tehostaa edelleen, mutta kyllä sähköllä yhteiskuntaa pyöritetään koko ajan enemmän ja korvaa fossiilista energiankäyttöä. . Ja eipä sähkölle taida oikein olla edes vaihtoehtojakaan, kun fossiilienergiaa halutaan eroon ilmastopäästöjen vuoksi.Sekä tuulivoimalat että aurinkovoimalat ovat lähinnä sattumavoimaa. Ja juuri silloin kun sähköä eniten tarvitaan aurinkovoimalat ei tuota yhtään sähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sekä tuulivoimalat että aurinkovoimalat ovat lähinnä sattumavoimaa. Ja juuri silloin kun sähköä eniten tarvitaan aurinkovoimalat ei tuota yhtään sähköä.
Kyllä, mutta tuottavat sähköä runsaasti suurimman osan ajasta, jonka vuoksi hinnat ovat olleet todella edullisia, jopa miinusmerkkisiä, kun valtakunnallisesti sähköllä ei ole suurta tarvetta ja tuotanto suurta. Sähkö onkin kalliimpaa kun sillä on suuri kysyntä ja tuotanto vähäisempää. Näinhän sen pitää ollakin, vai mitä?
Ei taida olla kovin fiksua rakentaa kallista tuotantokapasiteettia vain hetkellisten kulutushuippujen eliminoimiseksi, kun siihen on muitakin keinoja. Elintärkeät yhteiskunnan sähköä vaativat toiminnot on jo nyt varmistettu omilla generaattoreilla tai sähkön varastoinnilla eli akuilla. Aika harvoin niitä on tarvittu. Ja taitaapa vielä olla ainakin yksi suuri kivihiilivoimalakin reservissä ja sillä massiiviset kivihiilivarastot. Jätteitä poltetaan energia saamiseksi jne. Kyllä kriiseihin on varauduttu jo nytkin.
Yhteiset sähkömarkkinat muiden maiden kanssa helpottaa noiden tuotantovaihteluiden vaikutuksia. Se onkin toiminut hyvin. Pörssisähkö on koko ajan ollut edullista kuluttajille. Joitain tunnin tai parin piikkejä aina silloin tällöin esiintyy, jolloin hinta voi olla huimaavakin ja vastaavasti toisinpäin eli hinta ollut miinusmerkkinenkin.
Pörssisähköä ostavalle tuo vaihtelu antaa mahdollisuuden hyödyntää halpoja aikoja ja supistaa kulutusta korkeiden hintapiikkien aikana. Joillekin enemmän ja joillekinnvähemmän, riippuu mihin sähköä käyttää ja kuinka halua seurata hintoja piisaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä, mutta tuottavat sähköä runsaasti suurimman osan ajasta, jonka vuoksi hinnat ovat olleet todella edullisia, jopa miinusmerkkisiä, kun valtakunnallisesti sähköllä ei ole suurta tarvetta ja tuotanto suurta. Sähkö onkin kalliimpaa kun sillä on suuri kysyntä ja tuotanto vähäisempää. Näinhän sen pitää ollakin, vai mitä?
Ei taida olla kovin fiksua rakentaa kallista tuotantokapasiteettia vain hetkellisten kulutushuippujen eliminoimiseksi, kun siihen on muitakin keinoja. Elintärkeät yhteiskunnan sähköä vaativat toiminnot on jo nyt varmistettu omilla generaattoreilla tai sähkön varastoinnilla eli akuilla. Aika harvoin niitä on tarvittu. Ja taitaapa vielä olla ainakin yksi suuri kivihiilivoimalakin reservissä ja sillä massiiviset kivihiilivarastot. Jätteitä poltetaan energia saamiseksi jne. Kyllä kriiseihin on varauduttu jo nytkin.
Yhteiset sähkömarkkinat muiden maiden kanssa helpottaa noiden tuotantovaihteluiden vaikutuksia. Se onkin toiminut hyvin. Pörssisähkö on koko ajan ollut edullista kuluttajille. Joitain tunnin tai parin piikkejä aina silloin tällöin esiintyy, jolloin hinta voi olla huimaavakin ja vastaavasti toisinpäin eli hinta ollut miinusmerkkinenkin.
Pörssisähköä ostavalle tuo vaihtelu antaa mahdollisuuden hyödyntää halpoja aikoja ja supistaa kulutusta korkeiden hintapiikkien aikana. Joillekin enemmän ja joillekinnvähemmän, riippuu mihin sähköä käyttää ja kuinka halua seurata hintoja piisaa.Ja silti aurinkovoima on aivotonta typeryyttä Suomessa. Jos sähköä ei voida tuottaa silloin kun sitä eniten tarvitaan niin silloin silloin aurinkovoimat ovat hyödyttömiä.
Ja tuulivoimaloiden tieltä on jo kaadettu valtavat määrät metsää ja ne tappavat valtavat määrät lintuja. Minkä lisäksi ne ovat oksettavan rumia hökötyksiä.
Ja pörssisähkön myyminen pitäisi tehdä laittomaksi. Sähkön pitää olla aina saman hintaista ja sitä voi kuluttaa miten lystää. Etenkin kun terveyden kannalta olisi järkevintä, että asunnon lämpötila olisi yöllä alhaisempi kuin päivällä. Eli lämmittäminen pitäisi päiväsaikaan, ei yöhön. Ja tuollainen elämän ajoittaminen jonkin vidun pörssisähkön mukaan kuulostaa pelkältä helvetiltä. Ei kukaan järkevä ala säätämään sähkön hinnan mukaan, sehän olisi typerää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja silti aurinkovoima on aivotonta typeryyttä Suomessa. Jos sähköä ei voida tuottaa silloin kun sitä eniten tarvitaan niin silloin silloin aurinkovoimat ovat hyödyttömiä.
Ja tuulivoimaloiden tieltä on jo kaadettu valtavat määrät metsää ja ne tappavat valtavat määrät lintuja. Minkä lisäksi ne ovat oksettavan rumia hökötyksiä.
Ja pörssisähkön myyminen pitäisi tehdä laittomaksi. Sähkön pitää olla aina saman hintaista ja sitä voi kuluttaa miten lystää. Etenkin kun terveyden kannalta olisi järkevintä, että asunnon lämpötila olisi yöllä alhaisempi kuin päivällä. Eli lämmittäminen pitäisi päiväsaikaan, ei yöhön. Ja tuollainen elämän ajoittaminen jonkin vidun pörssisähkön mukaan kuulostaa pelkältä helvetiltä. Ei kukaan järkevä ala säätämään sähkön hinnan mukaan, sehän olisi typerää.Ylipäätään Suomessa pitäisi rakentaa lisää ydinvoimaloita. Kun ydinvoimaa on riittävästi niin sitten voimmekin alkaa tuhoamaan tuulivoimaloita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylipäätään Suomessa pitäisi rakentaa lisää ydinvoimaloita. Kun ydinvoimaa on riittävästi niin sitten voimmekin alkaa tuhoamaan tuulivoimaloita
Tunsin yhden erittäin pätevän sähköalan diplomi-insinöörin, jolla oli harvinaisen selkeä näkemys sähköpörsssistä. Hänen mukaansa sähkö on sellainen hyödyke, joka mahdollisimman huonosti sopii pörssiin. Tästäkin huolimatta ahneet sähkökauppiaat sähläävat nyt pörssissä ja vetävät välistä itselleen melkoisia siivuja.
Kun tilanne on tämä, niin sähkön halpenemista on täysin turha odottaa. Sähköauton lataaminen muuttuu päivä päivältä aina vain kalliimmaksi. Tämä tieto ei tietenkään sähköautointoilijoita miellytä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunsin yhden erittäin pätevän sähköalan diplomi-insinöörin, jolla oli harvinaisen selkeä näkemys sähköpörsssistä. Hänen mukaansa sähkö on sellainen hyödyke, joka mahdollisimman huonosti sopii pörssiin. Tästäkin huolimatta ahneet sähkökauppiaat sähläävat nyt pörssissä ja vetävät välistä itselleen melkoisia siivuja.
Kun tilanne on tämä, niin sähkön halpenemista on täysin turha odottaa. Sähköauton lataaminen muuttuu päivä päivältä aina vain kalliimmaksi. Tämä tieto ei tietenkään sähköautointoilijoita miellytä.Sähköautoilua ei voi enää kohta perustella halvoilla ajokustannuksilla.
MTV Uutiset https://share.google/ryDtF4ilAtvRvgUAN - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautoilua ei voi enää kohta perustella halvoilla ajokustannuksilla.
MTV Uutiset https://share.google/ryDtF4ilAtvRvgUANJärki tahtoo aina lopulta voittaa. Sähköautovouhotus oli hetken huumaa, mutta kalliiksi se leikki muutamille tuli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunsin yhden erittäin pätevän sähköalan diplomi-insinöörin, jolla oli harvinaisen selkeä näkemys sähköpörsssistä. Hänen mukaansa sähkö on sellainen hyödyke, joka mahdollisimman huonosti sopii pörssiin. Tästäkin huolimatta ahneet sähkökauppiaat sähläävat nyt pörssissä ja vetävät välistä itselleen melkoisia siivuja.
Kun tilanne on tämä, niin sähkön halpenemista on täysin turha odottaa. Sähköauton lataaminen muuttuu päivä päivältä aina vain kalliimmaksi. Tämä tieto ei tietenkään sähköautointoilijoita miellytä.Kalliimmalla sähköllä kiihtyvyys tuntuu jotenkin paremmalta.
- Anonyymi
Tekoäly tulee voittamaan. Ihmiset pitävät paljon enemmän tekoälyn piirtämistä pornokuvista kuin sähköauton lataamisesta. Tekoäly tulee siis saamaan kaiken sähkön.
- Anonyymi
Automiehetkin alkavat olla tyhjänpäiväisen hömpän lumoissa, joten sähköautoilu kukistuu siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Automiehetkin alkavat olla tyhjänpäiväisen hömpän lumoissa, joten sähköautoilu kukistuu siihen.
Loppurysäys on jo lähellä. Kohta sähköautoja ei muista kukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Loppurysäys on jo lähellä. Kohta sähköautoja ei muista kukaan.
Sähköautot ovat aiheuttaneet monille muistisairautta. Kaikki eivät ole osanneet ajaa kaupasta takaisin kotipihaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot ovat aiheuttaneet monille muistisairautta. Kaikki eivät ole osanneet ajaa kaupasta takaisin kotipihaan.
Jotkut tosiaan ovat ajaneet kaupasta suoraan ravintolaankin iltapäivätansseihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotkut tosiaan ovat ajaneet kaupasta suoraan ravintolaankin iltapäivätansseihin.
Eläkeläiset eivät toimi tällä tavalla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eläkeläiset eivät toimi tällä tavalla
Osa eläkeläisistä ajaa takaisin viinakauppaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa eläkeläisistä ajaa takaisin viinakauppaan?
Ei se viinakauppa ole illalla auki.
- Anonyymi
NVIDIA julkaisi tänään sellaiset talousluvut, että sähköautoilijoita alkaa syystäkin hirvittää. Tolkuttomasti sähköä kuluttavia datakeskuksia tullaan rakentamaan kiihtyvällä tahdilla, joten sähköautojen lataamiseen sähköä ei välttämättä enää riitäkään. Jos auton joskus onnistuu lataamaan, niin kovasti kallista sähköä siihen joudutaan käyttämään. Datakeskukset tulevat kuluttamaan sähköä niin paljon, että suurteholatureiden rakentaminen pitää pian keskeyttää. Tekoäly näyttää siis tyrmäävän sähköautoilun hyvinkin pian.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/c379f501-4b0b-43d3-8401-b419390720fc- Anonyymi
Taitaa monenta velkaiselta sähköautoilijalta mennä nyt yöunet? Tosiasia kuitenkin on se, että tekoäly tyrmää sahköautoilun. Tilanne on vähän yllättävä, mutta kaikkia asioita ei osata ennakkoon arvata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa monenta velkaiselta sähköautoilijalta mennä nyt yöunet? Tosiasia kuitenkin on se, että tekoäly tyrmää sahköautoilun. Tilanne on vähän yllättävä, mutta kaikkia asioita ei osata ennakkoon arvata.
Sähkömarkkinat ovat kohta aivan sekaisin. Koska liikkumisesta tulee niin hankalaa, niin palataan takaisin polttomootoriautoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömarkkinat ovat kohta aivan sekaisin. Koska liikkumisesta tulee niin hankalaa, niin palataan takaisin polttomootoriautoihin.
Minä ajelen varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla, joten minun ei tarvitse tehdä mitään. Vaikka sähkömarkkinat olisivatkin täysin sekaisin, niin viinakaupassa pitää kuitenkin välillä käydä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ajelen varmatoimisella itselataavalla hybridi-Toyotalla, joten minun ei tarvitse tehdä mitään. Vaikka sähkömarkkinat olisivatkin täysin sekaisin, niin viinakaupassa pitää kuitenkin välillä käydä.
Tänään kauppa ei ollut auki. Huomenna kannattaa yrittää uudestaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkömarkkinat ovat kohta aivan sekaisin. Koska liikkumisesta tulee niin hankalaa, niin palataan takaisin polttomootoriautoihin.
Todennäköisesti näin tulee käymään. Oikean auton pitää kulkea nestemäisellä polttoaineella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todennäköisesti näin tulee käymään. Oikean auton pitää kulkea nestemäisellä polttoaineella.
Siis hiilivetyauto on edelleen lyömätön. Järki alkaa vähitellen palautua autokauppoihinkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis hiilivetyauto on edelleen lyömätön. Järki alkaa vähitellen palautua autokauppoihinkin.
Tarkoitat varmasti sitä, että autonostajat alkavat ajatella järkevämmin, kun sähköautot on nyt havaittu toimimattomiksi Suomen olosuhteissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitat varmasti sitä, että autonostajat alkavat ajatella järkevämmin, kun sähköautot on nyt havaittu toimimattomiksi Suomen olosuhteissa.
Hiilivetyautolla sitä tänäänkin viinakaupassa käytiin. Varmatoiminen hybridi-Toyota ei ole kertaakaan temppuillut tärkeillä kauppareissuilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiilivetyautolla sitä tänäänkin viinakaupassa käytiin. Varmatoiminen hybridi-Toyota ei ole kertaakaan temppuillut tärkeillä kauppareissuilla.
Harkitsevaiselle miehelle elämä on helppoa.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.633776Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j883159Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin812381Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.141620Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m701388- 921242
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä401172Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?11011Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä551005- 47972