Kuinka kaivonpaikat löydettiin?

Anonyymi-ap

Mä haluan, että kukaan tälläkään palstalla ei jää paitsioon Punkalaitumen uutisista, joten julkaisen tämän tarinani myös täällä vaikka tämä onkin julkaistu ensin yhdessä Facebookin sinkkuryhmässä. Tutustukaa rauhassa, sillä tämä valottaa taas hiukan sekavaa elämääni.

-------

Vaikka tuossa aikaisemmin kerroinkin, että olen saanut kärsiä ja hävetä koko ikäni yli neljäkymmentä senttisen kullini tähden ja että siitä on ollut omat haasteensa etenkin vetoketjullisten housujen kanssa esinahkani jäädessä jatkuvasti vetoketjun hampaiden väliin. Onhan tuollainen haiseva jättikulli toki myös muutenkin hieman epämukava, kun tuppaa valahtamaan polviin ja on aina jollakin tavalla ”tiellä”. Mutta jotta nyt ei kuitenkaan jäisi väärää käsitystä asiasta niin ei elämä tietenkään pelkkää surua ja kärsimystä ole ollut.

Itse asiassa kuin jonkinlaisena taivaanlahjana, kullillani on sellainen outo ominaisuus, että se reagoi maan magneettisiin kenttiin! Esimerkiksi täällä kotikunnassani Punkalaitumella olen lähestulkoon koko kylän kaivojen paikat katsonut kullillani! En toki ole kertonut kenellekään, mikä on taitoni salaisuus vaan valehdellut, että vitsalla ne olen löytänyt!

Jostakin syystä tuolla maastossa kulkiessani kullini havaitsee äärimmäisen herkästi tällaiset vesisuonten paikat, joihin saisi hyvän kaivon. Samalla tavalla kullini ilmaisee, jos maaperässä on jalometalleja, malmioita, timantteja, öljyä, maakaasua tai jopa laavan muodostamia magmataskuja. Lähestulkoon kaikki, jopa harvinaiset maametallit antavat jonkinlaisen signaalin ja olenkin jo jollakin tavalla oppinut tulkitsemaan, mistä maaraaka-aineesta kulloinkin on kyse. Kullini alkaa tällaisten esiintymien kohdatessa väpättää kuin kevätperhosen siivet kevätauringon kosketuksesta, mutta aina hieman eri tavalla riippuen siitä onko kyse litiumista, nikkelistä vai jostakin muusta.

Joskus takavuosina, kun en asiaa vielä osannut yhdistää, ja olimme perheemme kanssa ensikertoja automatkalla lapsissa. Jo kaukaa ennen kuin olimme saapumassa Pyhä-Luostolle, jossakin Kemijärven paikkeilla aloin ihmetellä, mikä ihme siellä housuissa tykyttää? Kullinpäässä oli sellainen jyskytys, että ajattelin saaneeni jonkun vakavamman luokan sukupuoliherpeksen. En osannut kuitenkaan vielä huolestua, koska vastaavia tuntemuksia oli ollut jo aiemmin matkalla Pampalon kultakaivoksen kohtiilla.

Noh, Pyhä-Luostolle saavuttuamme kullini oli jo räjähtämispisteessä. Aivan kuin siihen olisi kytketty 230 voltin valovirtakaapeli tai vähintäänkin lypsykoneen imuletku. Niin vatkasi puolelta toiselle, että jos siihen olisi ripustanut sellaisen porokellon niin Petteri Punakuono ja hiljaa hiljaa helkkyen joulukilkatukset olisivat olleet pelkää esilämmittelyä. Sellainen rokkenrolli oli kullissani päällä, kun se kiskoi minua vastustamattomasti kohti ametistiluolaa. Ikään kuin maan vetovoima olisi tarrannut kaikin voimin kaluuni kiinni ja tahtonut taluttaa minut kaikista kauneimman timangin kylkeen, mitä koko mäennyppylästä löytyisi. En toki tuolloin vielä sitä tiennyt!

Onneksi visiittimme oli vain ohimenevä. Laplands hotelli oli tupaten täynnä, kuten kaikki muutkin paikat ja jatkoimme matkaa. Samalla huomasin, että kullini alkoi rauhoittua, eikä ollut enää sellainen valtoimenaan irti heiluva suurpainevesiletku, mitä vielä hetki sitten. Suurin paine väistyi, mutta vain toistaiseksi! Seuraava etappimme oli näet Kittilä, jossa yllättäen on Euroopan suurin kultakaivos!

Taas sama reaktio, mutta vain voimakkaampana! Emme päässeet kunnolla edes Sodankylään, kun kullin jyskytys alkoi taas tuntua. Mitä lähemmäksi Kittilää ajoimme, sen kiivaammin kulli takoi kuin kirkonkelo pyhäaamuna. Jyskytys alkoi näkyä jo hosun puntissa, joka vatkasi kullin tahdissa. Naamalleni alkoi tulla hikikarpaloita ja pyysinkin, että kuljettaja laittaisi lämmityslaitetta pienemmälle. Mutta ei se lämmöstä johtunut, koska kaikilla muilla oli kylmä ja vain itselläni naama punoitti. Olotilani alkoi olla niin omituinen, että päätimme poiketa eräässä tienvarsikahvilassa, sellainen perinteinen lappalainen turistirysä, jossa kaikki maksaa tuplat normaaliin nähden ja hyllyt notkuvat kaikkea krääsää.

Kuinka ollakaan, kahvilassa oli myytävänä sellaisia kullanhuuhdontavateja, joihin oli liimattuna kimpale ehtaa kultaa. Heti sisälle astuttuamme huomasin, että nyt on jokin vialla! Kulli sykki ja kiskoi minua kohti vateja, enkä voinut asialle mitään. Vain vaivoin sain itseni raahattua pirttipöydän ääreen, mahdollisimman kauaksi vadeista. Jostakin syystä nuorempi veljeni päätti kuitenkin käydä hakemassa yhden vadin huomaamattamme ja onnistui tuomaan sen pöytään – aivan minun viereeni.

--jatkuu-->

7

116

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

-”Iti, Iti ostetaan tämä!! Ja Mikko ojensi vatia isälleni! Samalla vati putosi Mikon kädestä ja pomppasi pöydältä syliini. Tuntui kuin kymmenen kilon leka olisi iskeytynyt suoraan kullini kipeimpään hermoon. Tuntemus oli aivan sanoin kuvailematon ja huusin täydestä kurkusta niin kovaa kuin pystyin sellaista orgastista kiljuntaa kuin palosireenistä lähtee, niin lujaa, että vastapäiseltä seinältä tippuivat sinne naulatut poronsarvet ja pöydän päässä palanut tuikkukynttilä sammui pelkästä desibelin voimasta. Sillä hetkellä tajusin, mistä omituiset oireeni kullini kanssa olivat johtuneet. Syy oli arvometallien aiheuttamissa amplitudeissa herkän kullini hermonystyröissä – asia oli tuona hetkenä itselleni päivänselvä! Mutta en tietenkään asiasta kehdannut kertoa muulle perheelleni vaan pidin asian salassa. Sanoin vain, että vati oli pudonnut jotenkin kipeään kohtaan ja reagoin hieman turhan voimakkaasti.

Tuosta on nyt kulunut jo 20 vuotta! Nykyään, kun tiedostan tilanteeni niin yritänkin vältellä paikkoja, joissa arvometalleja tai mineraaliesiintymiä on runsaasti. Punkalaidun on tässä suhteessa ideaali paikka - täällä kun ei ole mitään ja naisetkin ovat vain keskinkertaisia kottaraisia, kun paremman näköiset ovat jo aikoja sitten muuttaneet kaupunkeihin, joten edes tässäkään suhteessa kullini ei liioin reagoi. Mutta auta armias, jos lähdet vaikkapa pikkasenkin Huittisten suuntaan niin välittömästi kulli alkaa nypyttään. Siellähän on se kultakaivos, joskin melko pieni. Sama tilanne Sastamalan kanssa – ei mitään asiaa! Urjalaan nyt jotenkin voi mennä, mutta siellä ihmiset ovat petollisia ja vaarallisia!

Toki olen joskus miettinyt, että minkälainen bisnespotentiaali kulliini sisältyy. Mitä jos joskus vain sanoisi, että fucit, ja paljastaisi avoimesti omilla kasvoillaan ja nimellään, minkälainen megalomaaninen kulli minulla on, mutta ei, en ole uskaltanut! Kyllähän tämä omalta osaltaan elämää häiritsee.

Jotenkin joskus tuntuu, kun lukee tai näkee ja joskus on jopa lähestynyt sellaisia niin sanottuja ”gold diggereitä”, jotka eivät ole oikeasti minusta ollut kiinnostunut vaan kookkaasta kullistani niin en minä siihen ole oikein huumorilla osannut suhtautua. Ei tämä minun tilani ole mikään leikinasia, enkä tuollaisten pintaliidokkien kanssa osaa olla sujut itseni kanssa.

Toinen potentiaalinen riski liittyy siihen, että mitä jos monikansalliset malminetsintäyritykset kidnappaavat minut ja käyttävät minua panttivankinaan ja vainukoiranaan jossain puuttomassa Lapin kairassa, jonne pakottavat ja kuljen siellä hihnanpäässä vieraiden ihmisten mailla ja häikäilemättömien pyssysankareiden kiristysotteessa, vailla pienintäkään mahdollisuutta päästä karkuun. Nehän lypsävät kullini voimalla koko maamme kansallisomaisuuden ja vievät mennessään ja jättävät vain saasteet veronmaksajain kontolle. Ketä ne siitä syyttäisivät muuta kuin minua, joka tässä julmassa pelissä heitettäisiin ensimmäiseksi junan alle syntipukkina, kun olen mennyt ja aarteiden sijainnit paljastanut. Ei, en minä sitä halua! Haluan elää rauhaisaa elämääni Punkalaitumen korvessa ja nautiskella yksinäisestä elämästäni massiivisen kullini kanssa, josta kiiman tullen räpsyttelen kuvia ja lähettelen pikkurahan toivossa Only Fanssiin. Kyllä minä silläkin pärjään, vaikka leipä on kapea, mutta onhan se toki pitkä!

Että näin...semmoista nyt tällä kertaa, joo, just tuanoin...niih
      Terveisin: ”alias” Mineraalikulli!

• "Vesisuonet ovat kansanuskomuksiin perustuva käsite, ja tieteellisesti ne eivät ole todellisia. Veden uskotaan kulkevan maan alla omina suoninaan, mutta todellisuudessa vesi liikkuu maan huokoisissa kerroksissa, kuten hiekassa ja sorassa. Joissakin tapauksissa, kuten kalkkikivessä, voi esiintyä vesi-suonien kaltaisia halkeamia tai luolia, mutta tällaiset eivät ole vesisuonia."

Toisin sanoen nakkisi mitta on korkeintaan 10 cm.

• Anonyymi

Ja höpö höpö! Mun nakki on (jos ihan tyvestä mitataan) niin 42,3 cm pitkä ja risat! Mutta yleensä ihan tyvestä ei mittaa oteta, koska ihopoimut ja karvoitus voivat vääristää tulosta!

• Anonyymi kirjoitti:

Ja höpö höpö! Mun nakki on (jos ihan tyvestä mitataan) niin 42,3 cm pitkä ja risat! Mutta yleensä ihan tyvestä ei mittaa oteta, koska ihopoimut ja karvoitus voivat vääristää tulosta!

Se mitataan siitä päältä eikä perssilmästä alkaen.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

Se mitataan siitä päältä eikä perssilmästä alkaen.

No tietysti 🤦 Millä ihmeellä sen mitanpään sinne silmään edes saisi ilman kaveria? Ei tuollaiseen hommaan voi edes luottoystävää pyytää, saati puolituttuja. Pitäisivät henkisesti sairaana!

• Anonyymi kirjoitti:

No tietysti 🤦 Millä ihmeellä sen mitanpään sinne silmään edes saisi ilman kaveria? Ei tuollaiseen hommaan voi edes luottoystävää pyytää, saati puolituttuja. Pitäisivät henkisesti sairaana!

No ei sillä ole väliä, nainen kun olet.

• Anonyymi
        Palstakamu kirjoitti:

No ei sillä ole väliä, nainen kun olet.

In your dreams, honey!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      164
      11541
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      28
      8142
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      57
      6033
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      166
      4987
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      21
      4757
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      39
      4394
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      105
      4300
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      103
      3669
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      80