Jumalan armon ja suvaitsuvaisuuden ero

Anonyymi-ap

Päällepäin suvaitsevaisuus voi näyttää samalta kuin Jumalan armo: inhottavasti käyttäytyville ja toimineille ihmisille ei kosteta, heille annetaan anteeksi. Oleellinen ero on kuitenkin siinä, että Jumalan armo ei julista ihmisten tekoja hyviksi, vaan ne säilyvät pahoina, mutta Kristuksen kuolema on niiden sovitus. Jumalan armoa ei myöskään anneta sokeasti vaan uskon perusteella niille jotka Jeesukseen turvaavat. Jumalan armo ei siis ole perusteeton armahdus kuten nykyajan suvaitsevaisuus. Tässä tätä aihetta käsitellään Raamatussa:

Roomalaiskirje 1:29-32 FB38
[29] He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä; [30] ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia, [31] vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta; [32] jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ovat kuoleman ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

Osoittavat hyväksymistä niille jotka pahaa tekevät. Tämä juuri on armoa ja anteekaiantamista jolla ei ole mitään perustaa.

Miten Jumalan armo toimii:

Efesolaiskirje 4:32 FB38
[32] Olkaa sen sijaan toisianne kohtaan ystävällisiä, hyväsydämisiä, anteeksiantavaisia toinen toisellenne, niinkuin Jumalakin on Kristuksessa teille anteeksi antanut.

Kolossalaiskirje 3:12-13 FB38
[12] Pukeutukaa siis, te, jotka olette Jumalan valituita, pyhiä ja rakkaita, sydämelliseen armahtavaisuuteen, ystävällisyyteen, nöyryyteen, sävyisyyteen, pitkämielisyyteen, [13] kärsikää toinen toistanne ja antakaa toisillenne anteeksi, jos kenellä on moitetta toista vastaan. Niinkuin Herrakin on antanut teille anteeksi, niin myös te antakaa.

Sen perusta on anteeksiantamus Herran Jeesuksen veressä.

Efesolaiskirje 1:7-10 FB38
[7] jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan. [8] Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi, [9] tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä — [10] siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, — oli yhdistävä Kristuksessa yhdeksi kaikki, mitä on taivaissa ja mitä on maan päällä.

Tituskirje 2:11-14 FB38
[11] Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille [12] ja kasvattaa meitä, että me, hyljäten jumalattomuuden ja maailmalliset himot, eläisimme siveästi ja vanhurskaasti ja jumalisesti nykyisessä maailmanajassa, [13] odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä, [14] hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Tässäkin Jumalan armolle annetaan perusta. "antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta".

Suvaitsevaisuus päästää murhaajan vankilasta ilman mitään mielen muutosta sellaisena kuin on. Jumalan armo päästää vangin vapaaksi uskon, joka on mielenmuutosta, perusteella. Kun ihminen laittaa luottamuksensa Jeesukseen, hän kääntyy pois menneestä elämästään:

Apostolien teot 26:16-18 FB38
[16] Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn. [17] Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän [18] avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.'

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
        Ikävä
        35
        3605
      2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
        Maailman menoa
        131
        2475
      3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
        Maailman menoa
        33
        1982
      4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
        Maailman menoa
        10
        1583
      5. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
        Ikävä
        76
        1556
      6. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
        Maailman menoa
        56
        1346
      7. Miksi rakastuit ?

Kyseiseen naiseen?
        Ikävä
        67
        1240
      8. Mun on pakko uskaltaa

Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e
        Ikävä
        61
        1198
      9. Leikitään tavuleikkiä

Millaiset nimitavut muodostuvat jos yhdistät oman etunimesi ensimmäisen tavun ja kaipaamasi ihmisen etunimen ensimmäisen
        Ikävä
        68
        1194
      10. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

💕💕💕💕
        Ikävä
        67
        1140
      Aihe