Cogito ergo sum on puuta heinää. Itseään ei voi todistaa, eikä ole edes järkevää ajatella "itsen" todistamista, koska kenelle sitä todistaisin?
Oma kokemus itsestäni on siis pelkkä oletus. Se on rationaalinen oletus, koska muutoin ei ole mielekästä edes ajatella mitään. Mielekkyys on tässä avain käsite.
Mielekkyys ei ole tunneasia, vaan järkeen perustuva tapa kohdata jokin sellainen, jolla on edellytyksenä oleva merkitys toiminnalle. Oletan olevani, jotta voin siis toimia maailmassa mielekkäästi. Oletettu "minä" on itse asiassa jo ennen kuin edes ajattelen sitä, sillä kaikki ajattelu on välttämättömästi minun ajatteluani.
Järkevä filosofi ei edes yritä "todistaa" itseään, koskei siinä olisi järjen häivääkään. Ainoastaan hullujen huonella potilas voi pohtia, olisiko hän olemassa. Diagnoosi taitaa olla skitsofrenia siinä tapauksessa.
Itsen todistamattomuudesta
3
180
Vastaukset
- Anonyymi
jos pystyn ajattelemaan tällöin pystyn todentamaan oman olemattomuteni, kun tajuan että en ole olmassa... Zenon-tyyppisiä
Olen eli silloin tajuan että en olekaan. - Anonyymi
Cogito Ergo sum
Cogito = tietoisuus
Er = hän
Go= menee
Sum = summaan, tulokseen , yli hilseen
Tietoisuus menee yli hilseen......
Raamattu sanoo rakkaus käy yli ymmärryksen. On siis joko aivojen kapasiteetin ylitse tai hormoneilla on kyky kutistaa aivot niin että niiden toimintakyky häiriintyy.
Intialaiset puhuu ylisielusta ja Freud superegosta.
Monet yrittää selvittää tietoisuuden arvoitusta mutta kukaan ei pysty siihen milloinkaan. Sillä auringon alla ei ole mitään uutta. Etsimys tietoisuuden salaisuuden jatkuu ikuisesti.
Toki on keinotekoinen tietoisuus joskus ja jo nyt mahdollinen rakentaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1935147Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,374537Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699113171Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2633092Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1603021- 542578
- 271949
- 561903
- 841896
- 241829