Miten teidän musiikkimakunne on muotoutunut?

Anonyymi-ap

Miksi ihmiset kuuntelevat niin monenlaista ja suurestikin toisistaan eroavaa musiikkia, vaikka klassinen musiikki on ylivoimaisesti taidokkain ja kunnianhimoisin musiikinlaji?

Jokainen meistä on siitä huolimatta vakuuttunut juuri itsensä suosiman musiikkityylin paremmuudesta muihin musiikkityyleihin nähden, edustakoot se mitä musiikkityyliä tahansa.

Mutta musiikillinen ymmärryskin riippuu paljolti musiikillisen vastaanottokyvyn kehitysasteesta ja kapasiteetista, ja siitä mitä musiikin kuuntelulta odottaa, mitä sen syvälliseltä vaikutukselta itselleen lupaa ja mitä musiikkia kuunnellessa lopulta kokee, kuten Mozart kirjan kirjottaja totesi.

Tämäkin voi vaihdella älyllishenkisen suoritus-ja vastaanottokyvyn edellytyksistä riippuen ikäkausittain, sekä riippua varsin paljon myös kuuntelutavoista, millä tavalla ja metodilla musiikkia syventyy kuuntelemaan, joko passiivisesti taikka aktiivisesti.

Edellä mainitussa olin itse parhaimmillani teini-iässä.

Musiikillinen ymmärryskin voi riippua myös kuuntelemaansa musiikkia kohtaan tuntemastaan intohimon ja rakkauden määrästä.

Olennaisinta musiikin kuuntelussa on samaistumisasteen voimakkuusluokka, keskittymiskyky ja kyky tavallaan heittäytyä koko mielikuvituksen voimalla, sekä kaikin sielunvoimin sävelteoksen käsittämän fysikaalisesti ääniaaltoina ilmassa kulkevan soivan ilmiön sisimpään metafyysiseen ytimeen, ja sen objektiivista totuudellisuutta huokuvaan syvimpään olemukseen tiedoitsemisen puhtaana subjektina.

Jotkut ihmiset voivat kuunnella musiikkia pelkästään viihteenä ja soivana äänikulissina taikka olla musiikin suhteen kaikkiruokaisia ja kuunnella ja soittaa hyvin monentyyppistä musiikkia.

Eri musiikillisten tyylisuuntien suosiminen myös jonkun genreen sisällä voi olla varsin yleistä ja myös kausiluonteistakin.

Joskus on tullut tarve etsiä musiikillista hengenravintoa vielä nuoruusajan jälkeenkin objektiivista klassismia edustavista wieniläisklassikoista, joiden kuunteleminen lukioaikana tarjosi suurimmat elämykset ja eheyttävimmät kokemukset niiden sisältämän musiikillisen sielunmaiseman syövereihin uppouduttuani.

Niiden tuottaman katharsiksen jälkeen innosta hehkuen ja täynnä uutta elämänvoimaa tunsin olevan onneni kukkuloilla.

Esim. yo tutkintoa varten suoritetun ulkoa opetteluun perustuvan tuntikausien päivittäisen oppikirjojen pänttäämisen aiheuttama henkinen pahoinvointi kääntyi henkiseksi ja täydeksi hyvänolon tunteeksi jopa Haydnin syvästi sydämellistä ja autuaallista säveltaidetta nauttiessani.

Siten saatoin suorittaa sielullisesti puhdistautuneena oppikirjan ulkoa opettelusession jälleen uudelleen ja puhdistautua sen jälkeen sielullisesti jälleen kerran Haydnin hyvää tekevän säveltaiteen siivin.

Mutta jostain syystä vankkumaton ja itselleni läheiseksi kokemani suomalaisen säveltaiteen kannatukseni sen musiikin tyylilajista ja tyylisuuntauksesta paljon riippuen on muodostunut jonkinlaiseksi missioksi ja suorastaan tärkeäksi elämäntehtäväksi, tai vähintäänkin suureksi intohimoksi, kuten joillakin suomen urheilusankareiden edesottamusten seuraaminen töllöstä ja heidän kannustamisensa henkeen ja vereen asti.

Onkin totta että altavastaajaa ja muita kilpakumppaneita heikompaa kannustaa paljon mieluummin kuin itsestään selvää voittajasuosikkia.

Osittain ehkä siksi sympatiani ovat pienen ja köyhän maan unohdettujen säveltäjien puolella ikään kuin halutessani omalla tavallani osoittaa heihin täysin uskoen ja harrastuneisuuden pohjalta heidän musiikkiinsa laadukkuuteen vannoen, että kyllä suomi musiikissa pärjää vähän isommillekin maille 1900 luvulla.

Tämä edellä sanottu seikka sai aikaan sen, että olin innoissani löytäessäni minulle entuudestaan tuntemattomia uusia suomalaissäveltäjiä, joiden nimiä etsin mm. Tammen musiikkitietosanakirjasta.

Omasta takaa löytämälläni ja aivan spontaanisti kehittämälläni kuuntelutekniikalla sain suomalaisten ja mm. jälkimadetojalaisten säveltäjien musiikista henkistä mielihyvää ja nautintoa, jota en kyennyt vastaavalla tekniikalla tavoittamaan jostain syystä monien tämän aikakauden muun maalaisten säveltäjien musiikista.

Tämä johtui todennäköisesti ainakin osittain tämän suomimusiikin romanttisesta ominaislaadustakin, ja jota harvemmin enää muualla maailmassa esim. Tuukkasen aikana harrastettiin.

Mutta tästä huolimatta on silti mielestäni joltinenkin ihme ja mysteeri, jollei sittenkin vain täysin subjektiivinen mieltymys ja kokemus, että juuri suomalainen musiikki minun suosimine säveltäjineen tuottaa tietynlaisen kohottavan tunne elämyksen viime vuosisadan säveltäjistä muun maalaisten säveltäjien sijasta jopa jälkiromanttinen ja suuri Richard Strauss mukaan lukien.

0

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
        Maailman menoa
        89
        6062
      2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
        Maailman menoa
        339
        5387
      3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
        Ikävä
        22
        2717
      4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
        Maailman menoa
        51
        2625
      5. Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta

Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852
        Maailman menoa
        87
        1912
      6. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
        Maailman menoa
        105
        1707
      7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
        Ikävä
        114
        1591
      8. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
        Ikävä
        18
        1553
      9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
        Kemijärvi
        124
        1474
      10. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
        Ikävä
        135
        1423
      Aihe