En tiedä onko teistä kukaan Taolainen, mutta vaikka uskontoja inhoankin niin Taolaisuudessa on paljon mieltäni puhuttelevaa ajatusta.
Lähde:https://issuu.com/rajatieto/docs/aareton_2_2021_kesakuu/s/12499541
"Olet todennäköisesti kuullut puhuttavan “vanhoista sieluista” tai “nuorista sieluista.” Tämä on yleensä tapa kuvailla jonkun ”henkistä” ikää, joka ei vastaa vuosia, vaan henkilön viisauden, herkkyyden, intuition ja ikään kuin syvän elämänkokemuksen tuomaa vaikutelmaa.
Vanha sielu -ilmaisun alkuperä on taoismissa (yli 5000 vuotta vanha Kiinasta lähtöisin oleva uskonto). Taoismin mukaan sielut voivat vaihtaa fyysisiä kehojaan hankkiakseen erilaisia monimuotoisia kokemuksia maan päällä. Taoistit uskovat, että kaiken tulisi lopulta palata takaisin juurilleen. Sielujen lopullinen tavoite on tehdä matka taoon. Mutta vasta kun sielu on täysin kehittynyt ja hankkinut kaiken mahdollisen tiedon mitä elämällä on tarjota.
Myös lukuisat muut uskonnot hyväksyvät ajatuksen jälleensyntymisestä. Tätä tukevat myös eri ihmisten kokemukset oman sielunsa korkeasta viisaudesta ja sisäisestä tiedosta, mitä ihminen ei ole elämänsä aikana tietoisesti hankkinut.
Uusi sielu elää ensimmäisiä kertoja fyysisessä hahmossaan, päämääränään hengissä selviytyminen, sekä elämän ja kuoleman taistelun kokeminen. Useimmat uudet sielut syntyvätkin ympäristöön, jossa jokapäiväinen selviytyminen on konkreettisinta, kuten esimerkiksi kehitysmaihin.
Joka sielun tasoon liittyy omat koettelemuksensa, tavoitteena ihmisyyden joka aspektin täydellinen ymmärtäminen.
Nuoret sielut ovat tämän maailman pyörittäjiä. Heidän tavoitteenaan on idyllinen elämä materiaalisine mukavuuksineen ja tavoitteineen. Nuoret sielut elävät tässä ja nyt ja haluavat kaiken olevan kontrolloitua.
Vanha sielu on sielu, jolla ei ole enää mitään suurempaa opittavaa tämän maailman menosta. Vanha sielu nimittäin on jo suorittanut karmanläksynsä, ja on täällä maan päällä viimeisiä kertoja. Heitä ei tämän maailman hyörinät enää varsinaisesti kiinnosta. Sen sijaan he kiinnittävät huomionsa henkisiin asioihin ja itsensä löytämiseen hiljentymisen kautta. Vanhoilla sieluilla on monia edellisten elämien kautta opittuja taitoja. He voivat parhaimmillaan olla keksijöitä, taiteilijoita, kirjailijoita sekä henkiparantajia samassa ruumiissa. Silti he eivät koskaan pyri tekemään rahaa taidoillaan. Vanha sielu joutuu tekemisiin äärimmäisten henkisten haasteiden kanssa, kun nuoren sielun haasteet liittyvät lähinnä materialismiin.
Jos henkilö on elänyt maapallolla useita elämiä, ja on niin sanotusti vanha sielu, hänessä voidaan havaita tiettyjä tunnistettavia piirteitä."
Taolaisuus aiheena
67
352
Vastaukset
"1. ”Pikkuvanhat" lapset
Vanhat sielut erottuvat ikätovereistaan jo lapsina, heillä on herkempi havaintokyky ja usein jo pienestä alkaen henkisyyden kaipuuta tai kiinnostusta mystiikkaan. He eivät oikein sovi lasten maailmaan, koska heitä kyllästyttää ikäistensä tavanomaiset leikit. Heillä on ikäistään vanhemman ihmisen asenne, ja usein näitä lapsia sanotaankin ”pikkuvanhoiksi”. Pienestä pitäen he yrittävät löytää oman paikkansa maailmassa, ja heitä vaivaa usein erilaisuuden ja ulkopuolisuuden tunne. He ovat mieluummin yksin ja nauttivat itsetutkiskelusta. He viihtyvät myös hyvin luonnon keskellä."
Linkistä löytyy lisää. 🙂- Anonyymi00001
Minkälaisia sieluja täällä sinkkupalstalla on?
Sepä se. Itse tunnistan olevani vanha sielu. Kuvauksetkin on kuin omasta mielestäni. En ole kiinnostunut nykyajan huuhatuksista, kaipaan henkisyyttä eniten kun mitään tällä pallolla.
Ja olen ihan valmis siihen, etten ikinä synny uudelleen. Tuntuu että kaikki on nähty, vaikkei tämän elämän ja kehon aikana mutta muitten. Se tunne on iso ja vallitseva.- Anonyymi00003
Jasu2025 kirjoitti:
Sepä se. Itse tunnistan olevani vanha sielu. Kuvauksetkin on kuin omasta mielestäni. En ole kiinnostunut nykyajan huuhatuksista, kaipaan henkisyyttä eniten kun mitään tällä pallolla.
Ja olen ihan valmis siihen, etten ikinä synny uudelleen. Tuntuu että kaikki on nähty, vaikkei tämän elämän ja kehon aikana mutta muitten. Se tunne on iso ja vallitseva.Seuraava vaiheesi on ufo
Anonyymi00003 kirjoitti:
Seuraava vaiheesi on ufo
Eikä enää mitään väärä sielu väärässä kehossa opetuksia. Opittu jo sekin.
- Anonyymi00023
Jasu2025 kirjoitti:
Eikä enää mitään väärä sielu väärässä kehossa opetuksia. Opittu jo sekin.
Peukku tälle!
Hyvä Jasu.
-keinovaginamies-
- Anonyymi00002
Kukaan ei tiedä mitä on Tao joten ei sinne voi mennä sillä olemme parhaillaan Taossa. Tao on jokaiselle omansa ollen itse löydettävä. Jos etsii monimutkaista selitystä Taolle niin se ei ainakaan ole Taoa.
- Anonyymi00015
Jasu2025 kirjoitti:
Haluatko kertoa enemmän?
Ei asia kertomalla parane jos on Laotsea uskominen. Merten kaloilla ja taivaan linnuillakin on kullakin oma Taonsa joten ei Tao voi olla monimutkaista riittää kun sen löytää.
Anonyymi00015 kirjoitti:
Ei asia kertomalla parane jos on Laotsea uskominen. Merten kaloilla ja taivaan linnuillakin on kullakin oma Taonsa joten ei Tao voi olla monimutkaista riittää kun sen löytää.
Vaan miten sen löytää?
- Anonyymi00020
Jasu2025 kirjoitti:
Vaan miten sen löytää?
Ei suosi ketään, ei tavoittele liiallisuuksia, tavoittelee luonollisuutta, ei kilpaile, ei väittele.
- Anonyymi00004
Tao Tao pieni karhu on 😁
Jasu2025 kirjoitti:
Ihan huippu lasten sarja. Me like❤️😃
Nykyään lasten ohjelmatkin on sellasta hölynpölyä ja lällänlää. Ei mitään opittavaa ja pohdittavaa tarinaa.
- Anonyymi00008
Tao Tao-laisuus on sitä, että on niin vanha sielu, että silmänympäryksetkin ovat tummuneet.
- Anonyymi00010
Jasu2025 kirjoitti:
Nykyään lasten ohjelmatkin on sellasta hölynpölyä ja lällänlää. Ei mitään opittavaa ja pohdittavaa tarinaa.
Naulan kantaan, rakastin tuota sarjaa juuri sen opetusten ja lämpimän tunnelman vuoksi.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tao Tao-laisuus on sitä, että on niin vanha sielu, että silmänympäryksetkin ovat tummuneet.
Heh, ja alkaa käyttäytyä näin?
https://youtube.com/shorts/Ob4oZ4U6kgA?si=Tvk7IIMQRiC4b4ey
Kukkuu..- Anonyymi00013
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tähän en ota kantaa, miten Taolaisuus näkyy.
Pidän sisimpäni kiinni näille ideologioille nyt.
Arvostan kristinuskon sanomaa näin joulun aikaan ja muutenkin. Joulun lapsi Jeesus on kaikkein kaunein joulutarina. - Anonyymi00016
Anonyymi00013 kirjoitti:
Tähän en ota kantaa, miten Taolaisuus näkyy.
Pidän sisimpäni kiinni näille ideologioille nyt.
Arvostan kristinuskon sanomaa näin joulun aikaan ja muutenkin. Joulun lapsi Jeesus on kaikkein kaunein joulutarina.https://youtu.be/SqIjlIjt-nI O holy night ❤️
- Anonyymi00006
Viisautta voi anoa.
- Anonyymi00007
Ano on kyllä nyt Venäjällä pakolaisena, että sori nyt vaan 🙄😔🙄😒
- Anonyymi00009
Anonyymi00007 kirjoitti:
Ano on kyllä nyt Venäjällä pakolaisena, että sori nyt vaan 🙄😔🙄😒
😂😂😂
- Anonyymi00011
- Anonyymi00012
Hyveen tie ei tuomitse muita uskontoja Jasu hyvä :)
-Lao Tse Lukka-- Anonyymi00017
Jasu2025 kirjoitti:
Uskonnot tuomitsen en elämänkatsomuksia. 😆
Ja mikähän ero niillä mielestäsi on? 😀
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ja mikähän ero niillä mielestäsi on? 😀
Uskonnot palvelee tietyn ryhmittymän etuja, ei kaikkien alamaistensa. Elämänkatsomus on henkilökohtaisempi tapa elää kuin mikään lahkolaisuus. Sillä ei ole samanlaista kaksinaismoralismia kuten uskonnoilla on.
- Anonyymi00019
Jasu2025 kirjoitti:
Uskonnot palvelee tietyn ryhmittymän etuja, ei kaikkien alamaistensa. Elämänkatsomus on henkilökohtaisempi tapa elää kuin mikään lahkolaisuus. Sillä ei ole samanlaista kaksinaismoralismia kuten uskonnoilla on.
Eikö tuo taolaisuus palvele omia etuasi? 🙄
Anonyymi00019 kirjoitti:
Eikö tuo taolaisuus palvele omia etuasi? 🙄
No kuka sanoo että olen taolainen. Kerroin vain mitä mielenkiintoista Taolaisuudessa on. Muista uskoista en mitään mielenkiintoista ole löytänyt, paitsi huutavan kaksinaismoralismin. Millä se kumoaa itsensä.
Jasu2025 kirjoitti:
No kuka sanoo että olen taolainen. Kerroin vain mitä mielenkiintoista Taolaisuudessa on. Muista uskoista en mitään mielenkiintoista ole löytänyt, paitsi huutavan kaksinaismoralismin. Millä se kumoaa itsensä.
Taossa filosofia on se mielenkiintoinen juttu.
Jasu2025 kirjoitti:
Taossa filosofia on se mielenkiintoinen juttu.
Itselläni uskonto oli lukiossa 10. Ensimmäinen kurssi muistaakseni käsitteli maailman uskonto ja taolaisuutta. "Taolaisuuden peruskäsite on dao, todellisuuden perusta, jota voi kuvailla ainoastaan paradoksein. Taolaisuudessa pyritään mietiskelyn ja luonnonmukaisen elämän avulla oivaltamaan todellisuuden perimmäinen järjestys. Taolainen filosofia on vaikuttanut esimerkiksi kiinalaiseen maisemamaalaukseen, runouteen ja kamppailulajeihin.
Taolaisuuden juurten on katsottu olevan muinaisissa kiinalaisissa šamanistisissa perinteissä. Uskonnolliseen taolaisuuteen kuuluvat jumalien, henkien ja kuolemattomien kultit ja rituaalit. Taolaisessa uskonnossa yhdistyvät kansanomaiset perinteet ja moraalioppi, joka painottaa vaatimattomuutta ja myötätuntoa. Taolaisuuden pyhiin hahmoihin kuuluvat muun muassa Jadekeisari ja Laozi, joille on omistettu lukuisia temppeleitä. Uskonnollinen taolaisuus on säilynyt erityisesti Taiwanissa.
Taolaisuus jaetaan filosofiaan (dàojiā) ja uskontoon (dàojiào). Kummallakin näistä niin sanotuista ”haaroista” katsotaan olevan samat juuret muinaisessa šamanismissa, jota taolaiset ovat kehittäneet eri suuntiin.[3] Toisin kuin pinyin-latinisaatiojärjestelmässä, vanhassa Wade–Gilesin järjestelmässä dao (dào, ’polku’) kirjoitetaan tao."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Taolaisuus
Tuoko sinua kiinnostaa - mystinen Tie/Polku?- Anonyymi00021
Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:
Itselläni uskonto oli lukiossa 10. Ensimmäinen kurssi muistaakseni käsitteli maailman uskonto ja taolaisuutta. "Taolaisuuden peruskäsite on dao, todellisuuden perusta, jota voi kuvailla ainoastaan paradoksein. Taolaisuudessa pyritään mietiskelyn ja luonnonmukaisen elämän avulla oivaltamaan todellisuuden perimmäinen järjestys. Taolainen filosofia on vaikuttanut esimerkiksi kiinalaiseen maisemamaalaukseen, runouteen ja kamppailulajeihin.
Taolaisuuden juurten on katsottu olevan muinaisissa kiinalaisissa šamanistisissa perinteissä. Uskonnolliseen taolaisuuteen kuuluvat jumalien, henkien ja kuolemattomien kultit ja rituaalit. Taolaisessa uskonnossa yhdistyvät kansanomaiset perinteet ja moraalioppi, joka painottaa vaatimattomuutta ja myötätuntoa. Taolaisuuden pyhiin hahmoihin kuuluvat muun muassa Jadekeisari ja Laozi, joille on omistettu lukuisia temppeleitä. Uskonnollinen taolaisuus on säilynyt erityisesti Taiwanissa.
Taolaisuus jaetaan filosofiaan (dàojiā) ja uskontoon (dàojiào). Kummallakin näistä niin sanotuista ”haaroista” katsotaan olevan samat juuret muinaisessa šamanismissa, jota taolaiset ovat kehittäneet eri suuntiin.[3] Toisin kuin pinyin-latinisaatiojärjestelmässä, vanhassa Wade–Gilesin järjestelmässä dao (dào, ’polku’) kirjoitetaan tao."
Tuoko sinua kiinnostaa - mystinen Tie/Polku?- sivusta
Luitko tuota kaikkea uskonnontojen tietoa eri kirjoista, vai opitko tietoa ympäristöstä, jossa kasvoit? Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:
Tuoko sinua kiinnostaa - mystinen Tie/Polku?Minua kiinnostaa taolaisuuden filosofia, ihmisenä kehittyminen ja kulku elämästä toiseen. Itse pidän henkistä jatkuvaa kasvua ja mietiskelyä oleellisena, aivan kuten itsestä löytymistä ja itsestä etsimistäkin. Mua on aina kiehtonut henkinen kasvu, itseni kuuntelu, itseni jututtaminen mietiskellen, tuntemusteni kuuntelu, ympäristön aistiminen kaikin tasoin ja tavoin.
Ihmisten ja eläinten sanaton lukeminen jne. Joku sanoisi että olen kiinnostunut henkimaailmoista, enemmän kuin fyysisestä maailmasta mutta ei se niin ole. Minua kiinnostaa vaan merkitykset. Ei huuhaa.Jasu2025 kirjoitti:
Minua kiinnostaa taolaisuuden filosofia, ihmisenä kehittyminen ja kulku elämästä toiseen. Itse pidän henkistä jatkuvaa kasvua ja mietiskelyä oleellisena, aivan kuten itsestä löytymistä ja itsestä etsimistäkin. Mua on aina kiehtonut henkinen kasvu, itseni kuuntelu, itseni jututtaminen mietiskellen, tuntemusteni kuuntelu, ympäristön aistiminen kaikin tasoin ja tavoin.
Ihmisten ja eläinten sanaton lukeminen jne. Joku sanoisi että olen kiinnostunut henkimaailmoista, enemmän kuin fyysisestä maailmasta mutta ei se niin ole. Minua kiinnostaa vaan merkitykset. Ei huuhaa.Mitä en oikein hyvin siedä niin ajelehtiminen. Että ihmiset vaan ajelehtii virran mukana, aivot narikassa. Se on elämän haaskaamisa.
Jasu2025 kirjoitti:
Mitä en oikein hyvin siedä niin ajelehtiminen. Että ihmiset vaan ajelehtii virran mukana, aivot narikassa. Se on elämän haaskaamisa.
Muista yhä miten pienenä tunsin olevani ihan ulalla kaikesta, kaikki tuntui kuin oudolta utopistiselta unelta. Olo oli jatkuvasti että täh?!
Kesti usea vuosi päästä kärryille tämän maailman kuvioista.Anonyymi00021 kirjoitti:
- sivusta
Luitko tuota kaikkea uskonnontojen tietoa eri kirjoista, vai opitko tietoa ympäristöstä, jossa kasvoit?"- sivusta
Luitko tuota kaikkea uskonnontojen tietoa eri kirjoista, vai opitko tietoa ympäristöstä, jossa kasvoit?"
Sekä että. Luin kiitettävään numeroon hyvin uskonnontunnin oppikirjat. Lisäksi lapsuudessa olin lukenut raamatulliset Ikuiset kertomukset läpi. Sen takia 10- (tai 6- essee arvosanalla) Pääsiäisen tapahtumista. Uskovainen opettaja kysyi kokeessa Jeesuksen viimeisistä vaiheista. Joku juttu unohtui, mutta muistin ulkoa suunnilleen koko Raamatun. Varsinkin UT:n.
Taolaisuudestakin muistin nyt hyvin sen tarkoittavan polkua tai tietä.Jasu2025 kirjoitti:
Minua kiinnostaa taolaisuuden filosofia, ihmisenä kehittyminen ja kulku elämästä toiseen. Itse pidän henkistä jatkuvaa kasvua ja mietiskelyä oleellisena, aivan kuten itsestä löytymistä ja itsestä etsimistäkin. Mua on aina kiehtonut henkinen kasvu, itseni kuuntelu, itseni jututtaminen mietiskellen, tuntemusteni kuuntelu, ympäristön aistiminen kaikin tasoin ja tavoin.
Ihmisten ja eläinten sanaton lukeminen jne. Joku sanoisi että olen kiinnostunut henkimaailmoista, enemmän kuin fyysisestä maailmasta mutta ei se niin ole. Minua kiinnostaa vaan merkitykset. Ei huuhaa.Jasu2025: "Minua kiinnostaa vaan merkitykset. Ei huuhaa."
21-vuotiaana ennen uskoontuloa oli ateisti, jolle kaikki uskonnot suurimmaksi osaksi oli huuhaata. 21 3/4-vuotiaana tulin uskoon ja meinasin sen jälkeen lukea papiksi. Pääsin jopa Helsinkiin pääsykoepäivänä, mutta meninkin pääsykokeen sijaan Savonlinnaan oopperajuhlille samana päivänä. Olin ostanut kuukausia etukäteen lipun oopperaan, mutta valitettavasti samaksi päiväksi myöhemmin määrättiin Helsingin yliopiston teologisen pääsykoe. Vain helikopterilla olisin ennättänyt pääsykokeista oopperaan.
Hyvää henkistä mietiskelyä alkavalle vuodelle.- Anonyymi00022
Jasu2025 kirjoitti:
Uskonnot tuomitsen en elämänkatsomuksia. 😆
Jaaha, nämä rönsyilyt on sitten muiden tekosia
-LTL-
- Anonyymi00014
Et ole vaihtoehtona taolaisuudelle pohtinut marxilaisuutta? Ehkä se tarjoaisi myös jotain ajattelemisen aihetta ja vähän muutakin pohdittavaa elämästä. Taistolaisuus on vähän samanlainen sanakin kuin taolaisuus
- Anonyymi00018
Hihihii 🤭
Minua kiinnostaa myös Taolaisuus. En tiedä siitä mitään, enkä ole ottanut selvää, mutta ymmärtääkseni yksi vanhimmista uskonnoista.
Periaatteessakaan en halua edes selvittää mitään faktoja. Siksi koska minun oma uskoni saattaisi koruptoitua informaatiosta tai si hurahtaisin.
Yksi oleellisin asia mihin uskon, on Chi. Eli elämänvoimaan. Se on enemmän kuin sielu, se on kaikki.
Länsimaisissa uskonnoissa sielu ja ruumis erotellaan viisusti, kun taas taolaisuudessa ne on kombinaatio. Elämänvoima. Tosin dualistisesti ajateltuna.
Vaikeasti määriteltävä juttu näin muutamalla sanalla, mutta chi täyttää kaiken. On kaikkialla ja kaikessa.
Ihmisen polun määränä on löytää oma elämänvoimansa. Päästä kosketukseen niin ruumiinsa kuin sielunsa kanssa. Löytää itsestään seka maskuliinisuus kuin feminiinisyys. Sielu ja ruumis. Valo ja pimeys. Oikea ja väärä. Ajaton ja ikuisuus.
Meissä kaikissa on kaikki. Sen kaiken löytäminen ja saaminen tasapainoon. Siinä vasta homma.En minäkään ole perehtynyt, mutta monta kertaa törmännyt ja pysähtynyt lukemaan mitä taolaisuus on. Uskontotietous ja etiikka meillä koulussa käsitteli lyhyesti taolaisuutta amiksessa. Silloin jo muistan höristelleeni korviani.
Jasu2025 kirjoitti:
En minäkään ole perehtynyt, mutta monta kertaa törmännyt ja pysähtynyt lukemaan mitä taolaisuus on. Uskontotietous ja etiikka meillä koulussa käsitteli lyhyesti taolaisuutta amiksessa. Silloin jo muistan höristelleeni korviani.
Sosiaalipsykologian opettaja rakasti taolaisuutta, sen muistan. Harmi kun en kysellyt silloin enempää, 30 vuotta sitten. 😅
Jasu2025 kirjoitti:
Sosiaalipsykologian opettaja rakasti taolaisuutta, sen muistan. Harmi kun en kysellyt silloin enempää, 30 vuotta sitten. 😅
Minä tutustunut vain TaiChi - piirien kautta. Siellä moni oli sen kannattaja ainakin nimellisesti. Vaikka taji onkin kunfutselaista alkuperää, taolaisuus on ehkä lähempänä ideologiana. Varsinkin ChiKung harjoituksissa.
"Ihminen voi tuntea maailman lähtemättä ulos omasta talostaan.
Omien ikkunain läpi voi hän nähdä ylhäisen Taon.
Mitä kauemmaksi hän menee, sitä vähemmän toivoa hänellä on löytämisestä.
Sentähden viisas tietää ja tuntee matkustamatta, nimittää olioita näkemättä ja suorittaa kaiken toimimatta."- Anonyymi00024
Valitettavasti uskonrauhaan liittyvät sensuuripykälät kieltävät minua sanomasta mitä mieltä olen "vanhoista sieluista".
- Anonyymi00025
Taolaisuus on ok. Itse pidän sitä enemmän kiinalaisena filosofiana kuin uskontona. Minulla on (aluperin) kiinalainen ystävä, jolla on kyllä mielenkiintoisia ajatuksia.
- SheenaJuu, sama kokemus. Minäkin pidän enemmän filosofiana kuin uskontona ja tykkään asioistakin enemmän ajatuksina kuin uskontoina.
- Anonyymi00026
Onko sinulla jotakin kokemuksia jo lapsuudessa Taolaisesta vanhasta sielusta?
No olen kokenut olevani aina jotenkin muusta maailmasta, kun toverini. Pitänyt turhanpäiväisenä asioita mitä lapset ja nuoret usein kokeilee ja oppii kantapään kautta. Moni asia on ollut minulle päivänselvää, ettei mitään järkeä kokeilla ja tiiän kokeilemattakin lopputuloksen. Ikään kuin olisin jo been there done that before long time a go.
Ikäistäni vanhemmaksi mua on luultukin käytökseni takia. Olemukseni kun olen läsnä vaikka muuten vaatetus ja tyyli on voinut hämätä luulemaan nuoremmaksi. Yhä rypyttömyys ja vaatetus saa ihmiset arvaamaan ikäni väärin.Jasu2025 kirjoitti:
No olen kokenut olevani aina jotenkin muusta maailmasta, kun toverini. Pitänyt turhanpäiväisenä asioita mitä lapset ja nuoret usein kokeilee ja oppii kantapään kautta. Moni asia on ollut minulle päivänselvää, ettei mitään järkeä kokeilla ja tiiän kokeilemattakin lopputuloksen. Ikään kuin olisin jo been there done that before long time a go.
Ikäistäni vanhemmaksi mua on luultukin käytökseni takia. Olemukseni kun olen läsnä vaikka muuten vaatetus ja tyyli on voinut hämätä luulemaan nuoremmaksi. Yhä rypyttömyys ja vaatetus saa ihmiset arvaamaan ikäni väärin.En tiiä miksi viisikymppisen pitäisi oletusarvoisesti näyttää vanhalta ja käyttäytyä kuin vanha. Omituisia oletuksia tapaa maailmalla. En minä henkisesti muutu muoriksi ikinä, sen enempää kun olen ikinä ennenkään ollut. Kuori ikääntyy. Sisin korkeintaan viisastuu.
- Anonyymi00027
Jasu2025 kirjoitti:
Ikäistäni vanhemmaksi mua on luultukin käytökseni takia. Olemukseni kun olen läsnä vaikka muuten vaatetus ja tyyli on voinut hämätä luulemaan nuoremmaksi. Yhä rypyttömyys ja vaatetus saa ihmiset arvaamaan ikäni väärin.Ja sitten linkittelet tänne tekoälymusiikkia ja -videoita ja muokkaat profiilikuvaasi tekoälyllä? Pieni ristiriita kirjoituksessasi.
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ja sitten linkittelet tänne tekoälymusiikkia ja -videoita ja muokkaat profiilikuvaasi tekoälyllä? Pieni ristiriita kirjoituksessasi.
Se on uteliaisuutta nykykehitystä kohtaan, ei se tarkoita mitään sieluun liittyen.
Jasu2025 kirjoitti:
Se on uteliaisuutta nykykehitystä kohtaan, ei se tarkoita mitään sieluun liittyen.
Ei vanha sielu tarkoita yhtä kuin umpeen ummehtunut ja kyvytön muuttumaan. 😂
Jasu2025 kirjoitti:
Ei vanha sielu tarkoita yhtä kuin umpeen ummehtunut ja kyvytön muuttumaan. 😂
Se tarkoittaa vain, että on perillä jo alitajuisesti asioista mitä nuoret sielut vasta opettelee. Nykyajan tekniikkaa meistä kukaan ei ole kohdannut ennen, tekoälyäkään.
Anonyymi00027 kirjoitti:
Ja sitten linkittelet tänne tekoälymusiikkia ja -videoita ja muokkaat profiilikuvaasi tekoälyllä? Pieni ristiriita kirjoituksessasi.
Että ristiriita sulla on housussas. Tai olet ymmärtänyt jotain väärin. Vanha on vissiin sulle sama kuin seniili? Kyvytön uusiutumaan, muuttumaan?
- Anonyymi00028
Jasu2025 kirjoitti:
Se tarkoittaa vain, että on perillä jo alitajuisesti asioista mitä nuoret sielut vasta opettelee. Nykyajan tekniikkaa meistä kukaan ei ole kohdannut ennen, tekoälyäkään.
Ellen väärin muista, niin jossain keskustelussa parin-kolmen viikon sisään sanoit olevasi(ei sanatarkasti) maanläheinen, eikä niin kiinnosta nykymaailma ja teknologia.
- Anonyymi00030
Jasu2025 kirjoitti:
Vanha takinkääntäjä pikemminkin.
Anonyymi00028 kirjoitti:
Ellen väärin muista, niin jossain keskustelussa parin-kolmen viikon sisään sanoit olevasi(ei sanatarkasti) maanläheinen, eikä niin kiinnosta nykymaailma ja teknologia.
Ei kiinnosta nykymaailman meno. Teknologiasta en ole sanonut mitään. Pintaliitokulttuuri, trendien mukaan eläminen ei kiinnosta. Älylliset asiat kyllä.
Jasu2025 kirjoitti:
Ei kiinnosta nykymaailman meno. Teknologiasta en ole sanonut mitään. Pintaliitokulttuuri, trendien mukaan eläminen ei kiinnosta. Älylliset asiat kyllä.
Maanläheisyys on nimenomaan älyllistä. Mutta niin on teknologiankin kehitys. Kunhan se ei lopulta käänny ihmistä vastaan. Se toimii.
Jasu2025 kirjoitti:
Maanläheisyys on nimenomaan älyllistä. Mutta niin on teknologiankin kehitys. Kunhan se ei lopulta käänny ihmistä vastaan. Se toimii.
Eipä meistä kukaan tässäkään olisi ilman teknologiaa kirjoittelemassa.
- Anonyymi00029
Hiolaisuudessa ihmiset ikäänkuin hioontuu toisiinsa nähden yhdessä. Yhdessä nimessä siis. Eläköön hiomo!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi455653Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan3205477Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä934691Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos692511Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.
Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y92186Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon
Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt541945Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva181938Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu351883Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont331833Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi841762