Paljonko pakkasta teillä?
Täällä -17° ja kiristymään päin.
Nopea galluppi..
57
414
Vastaukset
Täällä paukkuu just nyt -18. Huomiselle on luvannut kireämpää.
- Anonyymi00001
32,6 näyttää tällä hetkellä mökin mittari.
-keinovaginamies- 14 pakkasta. Oikein hyvä ulkoilusää.
Tiesittekö muuten, että Anders Celsius olisi ilmoittanut lämpötilan olevan 114 astetta ?
En minäkään tiennyt, mutta nyt tiedän.
Luolaihminen joutui kuvaamaan lämpötilaa muilla sanoilla kuin numeroilla. Kiehuva vesi lienee useimmille edustanut jonkinlaista äärimmäistä kuumuutta ja jää kylmyyttä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten eilisen ja tämän päivän säätä vertailtaiseen sen ajan tai edes keskiajan kielellä.- Anonyymi00007
scrg kirjoitti:
Tiesittekö muuten, että Anders Celsius olisi ilmoittanut lämpötilan olevan 114 astetta ?
Luolaihminen joutui kuvaamaan lämpötilaa muilla sanoilla kuin numeroilla. Kiehuva vesi lienee useimmille edustanut jonkinlaista äärimmäistä kuumuutta ja jää kylmyyttä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten eilisen ja tämän päivän säätä vertailtaiseen sen ajan tai edes keskiajan kielellä.En tiennyt.
Eihän tuo lähde edes 0 Kelvinistä.
Mikä juttu/asteikko tuo on?
-keinovaginamies- scrg kirjoitti:
Luolaihminen joutui kuvaamaan lämpötilaa muilla sanoilla kuin numeroilla. Kiehuva vesi lienee useimmille edustanut jonkinlaista äärimmäistä kuumuutta ja jää kylmyyttä. Olisi mielenkiintoista kuulla miten eilisen ja tämän päivän säätä vertailtaiseen sen ajan tai edes keskiajan kielellä.Ai, knoppitieto.. en tiennyt että joskus kiehumispistettä on pidetty jonkinlaisena rajana. Nykyään se onkin veden jäätymispiste. Oliko tuossa jokin logiikka? Haluatko avata?
Anonyymi00007 kirjoitti:
En tiennyt.
Eihän tuo lähde edes 0 Kelvinistä.
Mikä juttu/asteikko tuo on?
-keinovaginamies-Celsiuksen idea oli kutsua veden jäätymispistettä ja kiehumispistettä nollaksi ja sadaksi, joka on kymmenjärjestelmään tottuneille kätevää. Mutta kuulemma nolla ja sata vaihdettiin toisin päin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Eli nykyinen -14 olisi Celsiukselle ollut 114.
scrg kirjoitti:
Celsiuksen idea oli kutsua veden jäätymispistettä ja kiehumispistettä nollaksi ja sadaksi, joka on kymmenjärjestelmään tottuneille kätevää. Mutta kuulemma nolla ja sata vaihdettiin toisin päin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Eli nykyinen -14 olisi Celsiukselle ollut 114.
Ja sen ajan tieteellä ei kai vielä ollut mitään käytännön mahdollisuuutta tutkia jotain absoluuttista nollapistettä.
scrg kirjoitti:
Ja sen ajan tieteellä ei kai vielä ollut mitään käytännön mahdollisuuutta tutkia jotain absoluuttista nollapistettä.
Kiitos. Olen nyt tällä asialla pikkuisen filsumpi.
- Anonyymi00008
scrg kirjoitti:
Celsiuksen idea oli kutsua veden jäätymispistettä ja kiehumispistettä nollaksi ja sadaksi, joka on kymmenjärjestelmään tottuneille kätevää. Mutta kuulemma nolla ja sata vaihdettiin toisin päin vasta hänen kuolemansa jälkeen. Eli nykyinen -14 olisi Celsiukselle ollut 114.
Kuulostaa paljon kylmemmältä toi 114 kuin -14 minusta? Oliko +14 sit hänelle 86?
- Anonyymi00009
scrg kirjoitti:
Jaaha,
Kaveri tykkäsi sitten negaatioista tai kylmistä keleistä.
Tai sitten se oli jostain grönlannista missä vuoden keskilämpötila jää nykyisen nollan alapuolelle.
Säästyy yksi kirjoitusmerkki suurimman osan vuotta.
-keinovaginamies- - Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Kuulostaa paljon kylmemmältä toi 114 kuin -14 minusta? Oliko 14 sit hänelle 86?
Vai menikö nämä just toisin päin plussa on sadan päälle ja miinus sadan alle?
- Anonyymi00011
Anonyymi00009 kirjoitti:
Jaaha,
Kaveri tykkäsi sitten negaatioista tai kylmistä keleistä.
Tai sitten se oli jostain grönlannista missä vuoden keskilämpötila jää nykyisen nollan alapuolelle.
Säästyy yksi kirjoitusmerkki suurimman osan vuotta.
-keinovaginamies-Eii, nyt tuli logiikkavirhe.
Eipä säästykään, kun joutuu tuon ykkösen siihen eteen pykäämään :(
-keinovaginamies- Pikku-pirpana kirjoitti:
Ai, knoppitieto.. en tiennyt että joskus kiehumispistettä on pidetty jonkinlaisena rajana. Nykyään se onkin veden jäätymispiste. Oliko tuossa jokin logiikka? Haluatko avata?
No ainakin yksi ammattiryhmä on muinoinkin tottunut kiehuvaa vettä kuumempiin lämpötiloihin. Sepät. Hiili ei tule tarpeeksi kuumaksi ellei sille "turboahda" ilmaa palkeilla. Mutta tuskin heillä on ollut sen kummempaa mittaria lämpötilalle kuin raudan väri. Mutta siihen silmä varmaan olikin hyvin harjaantunut. Pronssista ja kuparista en tiedä ja onko lämpötilalla yleensäkään silloin merkitystä.
Mutta suurimmalle osalle on varmaan riittänyt tieto että vesi ei kiehuvaa kuumemmaksi astiassa ole tullut ja jo se riittää tappamaan tai tekemään vammoja.Anonyymi00008 kirjoitti:
Kuulostaa paljon kylmemmältä toi 114 kuin -14 minusta? Oliko 14 sit hänelle 86?
Niinhän se olisi mennyt. Ja normaali ruumiinlämpö n. 63. Ehkä kiuhumispiste oli ensin luontevampi valinta nollapisteestä koska vesi tai ilma ei sen ajan tekniikalla kuumemmaksi tullut, mutta toisaalta pohjoisessa asuville oli intuitiivisesti selvää että joskus on niin kylmää että vesi jäätyy mutta paljon sitä kylmempääkin voi olla.
Celsius oli uranuurtaja koskien revontulten tutkimusta. Hän aavisti oikein että ilmiö liittyy sähkömagnetismiin.
- Anonyymi00002
Katson tiedon netistä eli paljon on lentokentällä noin 10 kilometrin päässä, nyt -14,8, yöllä oli semmosta -23:a. Joulupukin pajalla -20 ja Levillä -28
https://youtu.be/e90mfzdBBb8
https://youtu.be/LwihxyJ4V20 - Anonyymi00003
Jotain samaa luokkaa... ja puu kelpaa kattilalle.
Mutta nyt sitä on myös, sen kun vetelee kiduksiinsa. Ja lisää tulee seuraaville vuosille.
Vuosien hampaiden kiristely ja kiukulla eteenpäin puurtaminen jotenkin saa kuorrutteen nyt. 😀
Nyt lämpöisestä kämpästä sohvannurkasta voi vaan hymyillä niin leveästi, että jos hymy tästä vielä leviää enemmän niin pää katkeaa korvien alta. 😀Hitsin hienoa. Onko lattiakin jo laitettu kellariin? Ja kylpyammehämsy tallessa?
Olet vissiin vapailla nyt. Lomalla peräti?
Ite möllötän lämpöisen untuvatäkin alla ja palstailen. Voisin oikeastaan ottaa vaikka rommikolan.. huomennahan on vapaapäivä. 😁- Anonyymi00021
Pikku-pirpana kirjoitti:
Hitsin hienoa. Onko lattiakin jo laitettu kellariin? Ja kylpyammehämsy tallessa?
Olet vissiin vapailla nyt. Lomalla peräti?
Ite möllötän lämpöisen untuvatäkin alla ja palstailen. Voisin oikeastaan ottaa vaikka rommikolan.. huomennahan on vapaapäivä. 😁Ei vielä... eristykset melkein tehty. Ei vaan kerkee, eikä jaksa...mut ehkä lomilla jo. 😀
Kylpyamme kyllä lähtee... en mä sillä mitään tee, kerää vaan pölyä. Kallis käyttääkin...
Vapailla, mut lomat ihan tiijätkö tuossa noin..😀
Mulle noi arkipyhät ei paljoa vaikuta, jos ei osu sopivasti, että tilinauhassa näkyy. 😬
Mun arki ei viikkorytmiin osu. 😀 Anonyymi00021 kirjoitti:
Ei vielä... eristykset melkein tehty. Ei vaan kerkee, eikä jaksa...mut ehkä lomilla jo. 😀
Kylpyamme kyllä lähtee... en mä sillä mitään tee, kerää vaan pölyä. Kallis käyttääkin...
Vapailla, mut lomat ihan tiijätkö tuossa noin..😀
Mulle noi arkipyhät ei paljoa vaikuta, jos ei osu sopivasti, että tilinauhassa näkyy. 😬
Mun arki ei viikkorytmiin osu. 😀No kerkeäähän tuon lattian laittamaan sitten kun sen laittaa. Ei se karkaa mihinkään.
Ja se sun ammeesi, se on iso, niin siihen mahtuisi hyvin kaksi aikuista.. tai onhan siinä fasiliteetit sellaiselle rentouttavalle spa-illalle..
Kynttiloitä niin maan perkuleesti, kylpy, rentouttavaa musaa kajarista ja kurkut silmille.
Noh.. ymmärrän kyllä miksi sen ammeen pitää lähteä. Turhanpanttina seisoo.
Niin toi sun rytmisi on tiedossa ja lomasydeemisi myös. Sattuneista syistä. Siksi kyselinkin.- Anonyymi00031
Pikku-pirpana kirjoitti:
No kerkeäähän tuon lattian laittamaan sitten kun sen laittaa. Ei se karkaa mihinkään.
Ja se sun ammeesi, se on iso, niin siihen mahtuisi hyvin kaksi aikuista.. tai onhan siinä fasiliteetit sellaiselle rentouttavalle spa-illalle..
Kynttiloitä niin maan perkuleesti, kylpy, rentouttavaa musaa kajarista ja kurkut silmille.
Noh.. ymmärrän kyllä miksi sen ammeen pitää lähteä. Turhanpanttina seisoo.
Niin toi sun rytmisi on tiedossa ja lomasydeemisi myös. Sattuneista syistä. Siksi kyselinkin.Ei todellakaan oo lähtenyt mihkään, vaikka oon varovasti ovea raottaen toivonut sitä. 😀
Sopishan tuohon pari...testattukin on...mutta mitä sit? 😀
Tuskin tällä mentaaliteetilla täyttyy..😆 Edes minusta...
Mun fiilis 9 kk töiden jälkeen lomista on hiukan pinnassa, kun kaikki kyselee sitä ja en tiedä tänäkään vuonna. Edelleenkään... (milloinkahan kuristan vielä jonkun?) Anonyymi00031 kirjoitti:
Ei todellakaan oo lähtenyt mihkään, vaikka oon varovasti ovea raottaen toivonut sitä. 😀
Sopishan tuohon pari...testattukin on...mutta mitä sit? 😀
Tuskin tällä mentaaliteetilla täyttyy..😆 Edes minusta...
Mun fiilis 9 kk töiden jälkeen lomista on hiukan pinnassa, kun kaikki kyselee sitä ja en tiedä tänäkään vuonna. Edelleenkään... (milloinkahan kuristan vielä jonkun?)Ai että kyllästymiseen asti kysellään.. no voipi olla, etten si enää kysele jatkossa..
Tännään on mun lomani viimeinen päivä ja tarkoitus on tehdä ihan muuta kuin palstailla. Huomenna töihin, niin vietän päiväni muulla tavalla. Eli heips vaan sinullekin.
- Anonyymi00004
-13.2 täällä.
- Anonyymi00019
Ikkunamittarillako mittailit?
- Anonyymi00005
Täällä näyttää olevan 16 astetta. Noin 40 astetta liian kylmää minulle. Olen enemmän trooppinen olento, herään eloon auringossa ja lämmössä, saan energiaa varpaita hyväilevästä lämpimästä aallokosta ja niittykukkien tuoksusta.
Aletheias- Anonyymi00006
Joo,
+24 olis kyllä kiva. Niittykukilla höystettynä. Paljon kivempi kuin tämä pirttikeli.
Ymmärtääkseni olit ketjun ensimmäinen nainen, joka ei laittanut miinusmerkkiä eteen kun puhutaan pakkasesta.
Onko ajukoppaasi lurahtanut miehen logiikkaa jostain?
-keinovaginamies- - Anonyymi00015
Anonyymi00006 kirjoitti:
Joo,
24 olis kyllä kiva. Niittykukilla höystettynä. Paljon kivempi kuin tämä pirttikeli.
Ymmärtääkseni olit ketjun ensimmäinen nainen, joka ei laittanut miinusmerkkiä eteen kun puhutaan pakkasesta.
Onko ajukoppaasi lurahtanut miehen logiikkaa jostain?
-keinovaginamies-Höh, ei tullut edellinen vastaus läpi.. Tympeän toimimaton tämä palsta nykyään.
Mutta +24 astetta olisi todellakin mieluisa lämpötila, sellainen sopiva kesärentoiluun 🌞
Jäi näköjään etumerkit aiempaan kommenttiin laittamatta, hyvin bongattu 👌🏻 En tiedä miesten logiikasta juuri mitään, mutta voihan tuo ollakin tilapäinen miehen logiikka-mielenhäiriö 😁
Aletheias - Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Höh, ei tullut edellinen vastaus läpi.. Tympeän toimimaton tämä palsta nykyään.
Mutta 24 astetta olisi todellakin mieluisa lämpötila, sellainen sopiva kesärentoiluun 🌞
Jäi näköjään etumerkit aiempaan kommenttiin laittamatta, hyvin bongattu 👌🏻 En tiedä miesten logiikasta juuri mitään, mutta voihan tuo ollakin tilapäinen miehen logiikka-mielenhäiriö 😁
AletheiasNo niin toimii huonosti, kun muutenkin näissä pakkasissa on mökillä vähän tylsää. Ulkoharrasteista tulee tehtyä vain ns. pakolliset.
Mulla tulee mieleen, kun puhutaan pakkasesta ja laitetaan miinus siihen eteen, niin sitte se kääntyy pluskeliksi ??
No, nämä on tämmöstä pilkunnus....n hommaa :))
-keinovaginamies- - Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
No niin toimii huonosti, kun muutenkin näissä pakkasissa on mökillä vähän tylsää. Ulkoharrasteista tulee tehtyä vain ns. pakolliset.
Mulla tulee mieleen, kun puhutaan pakkasesta ja laitetaan miinus siihen eteen, niin sitte se kääntyy pluskeliksi ??
No, nämä on tämmöstä pilkunnus....n hommaa :))
-keinovaginamies-Ei ulkona kovin pitkään kyllä viihdy, ainakaan jos on noin kylmä mitä teidän mökkipaikkakunnalla näköjään on 🥶
Eikös kahdesta miinuksista tullut plussa vai miten se matemaattisesti nyt meneekään 😄 Olen aika heikko matematiikassa. Tai pikemminkin olen asennneongelmainen, mutta sama lopputulos. Mutta joskus on hyvä n...ia edes niitä pilkkuja 😁
Aletheias - Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ei ulkona kovin pitkään kyllä viihdy, ainakaan jos on noin kylmä mitä teidän mökkipaikkakunnalla näköjään on 🥶
Eikös kahdesta miinuksista tullut plussa vai miten se matemaattisesti nyt meneekään 😄 Olen aika heikko matematiikassa. Tai pikemminkin olen asennneongelmainen, mutta sama lopputulos. Mutta joskus on hyvä n...ia edes niitä pilkkuja 😁
AletheiasNäin se on,
Onnellinen se joka osaa pienestä ilon repiä. Eli pilkusta :))
-keinovaginamies- - Anonyymi00027
Anonyymi00018 kirjoitti:
Näin se on,
Onnellinen se joka osaa pienestä ilon repiä. Eli pilkusta :))
-keinovaginamies-Pienet ilot kunniaan 😅
Aletheias
- Anonyymi00012
haluat siis tulla keitetyksi yli 200-asteen lämpötioissa jota jo luutkin iroaa nahasta.. hmm niin pretty fast pystyn ottamaan lämpötiloja, ja kun tietokoeen juttuja niin tarkkoja yli yhden asteen tarkuuksia
- Anonyymi00013
liikaa, aina kun on viiden pahemmalla puolella
- Anonyymi00014
Puhelin näytti -9
Täällä 19, sisällä +24
Noh, noh.. mitenkäs olet noin alhaiseksi päästänyt.. äkkiä tulet pönttöuuniin, ettei tule kylmä. :)
Pikku-pirpana kirjoitti:
Noh, noh.. mitenkäs olet noin alhaiseksi päästänyt.. äkkiä tulet pönttöuuniin, ettei tule kylmä. :)
Nostan sitten lämpötilaa kun tulet vierailulle
pujotteIija kirjoitti:
Nostan sitten lämpötilaa kun tulet vierailulle
Eli alat käymään kuumana, vai onko se tapasi saada minut riisuuntumaan..? 27 astetta saa minut jo hillumaan alastomana pirtissäsi.. :)
- Anonyymi00029
Pikku-pirpana kirjoitti:
Eli alat käymään kuumana, vai onko se tapasi saada minut riisuuntumaan..? 27 astetta saa minut jo hillumaan alastomana pirtissäsi.. :)
Tuo on aina hyvä keino.
Kyllä pujis sen kunnon maamiehenä tietää. Pökköä pesään vaan!
-keinovaginamies- Pikku-pirpana kirjoitti:
27 lämpöä, ja minäkin hilluisin alastomana pirtissäni
pujotteIija kirjoitti:
27 lämpöä, ja minäkin hilluisin alastomana pirtissäni
No mitäpä tuohon muuta kuin että totean;
Kaksin aina kaunihimpi.
Kokeillaan seuraavalla kerralla, sä voit tehdä pirtissä helikopteria ja minä hyppyytellä tissejäni. Tekemistä tuokin. :DPikku-pirpana kirjoitti:
No mitäpä tuohon muuta kuin että totean;
Kaksin aina kaunihimpi.
Kokeillaan seuraavalla kerralla, sä voit tehdä pirtissä helikopteria ja minä hyppyytellä tissejäni. Tekemistä tuokin. :DVoinhan mie sukkajutun jatkoksi tehdä helikopterin :D
- Anonyymi00020
-17 täälläkin, puhelimen mukaan. Kiristyy -18
- Anonyymi00022
nyt tietokoneen päivys -13.2
- Anonyymi00023
desimaalipisteen tarkuudella kun tietokoneella mittari.. eri jos kun noin silmämääräisesti
- Anonyymi00024
-57
- Anonyymi00025
-14 näyttää olevan
- Anonyymi00026
-13.7
- Anonyymi00028
-17,6 näyttää olevan.
Miljoonia.
No ei voi niin paljoo olla, onhan se absoluuttinen piste?
Mutta siltä tuntuu.
Mittari on toisella puolen. Mutta noin tunti sitten jotain 13-14. Ei voi ulos mennä!Tuolla kvm sanoi, että yli 32 astetta pakkasta. SE on jo paljon. Huomiseksi kuulemma lahtuu jo.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Tuolla kvm sanoi, että yli 32 astetta pakkasta. SE on jo paljon. Huomiseksi kuulemma lahtuu jo.
Jaa, mulla lähtis jo tommosisa lukemissa henki.
No onneks sentäs lauhtuu.JeroP kirjoitti:
Jaa, mulla lähtis jo tommosisa lukemissa henki.
No onneks sentäs lauhtuu.Tarkoitin siis, että täällä etelässä lauhtuu, en tiedä mitä on kvm: n mökille luvattu.
- Anonyymi00030
20,1 astetta juuri nyt.
Nyt on -17 astetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv1734152"Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?
Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?782685Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin
Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p722159- 192011
Aktivistinainen pysäytti ICE-agentin luodin päällään USA:ssa!
Video ampumistilanteesta: https://edition.cnn.com/2026/01/07/us/video/ice-shooting-minneapolis-digvid "Media: ICE:n am971911Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %
Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.161903Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!
Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu1251763Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin
Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m201743- 791564
Kyllä mä suren
Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko121537