Tämmöisinä pakkaspäivinä

Sitä on niin hlvetin onnellinen, että on ihana, lämmin koti, pehmeä sänky ja paksu peitto, jonka alle saa sujahtaa.

Just nyt en kaipaa mitään muuta.

❤️

Oletko tyytyväinen kotiisi vai muuttaisitko jotain?

107

690

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

tuollainen sanottaisiin clustering tietokoneissa että siis eri tietokoneille erilaisia tehtäviä.

lämpöjä täällä nyt: -15.2

• Anonyymi00003

Mikäs tässä, ihan mukava krypta tämä on, lämmin, raikas ja miellyttävästi valaistu.

Olohuoneen lattia pitäisi uusia, ei muuta valitettavaa.

Vaihtoehdot lattiaksi ovat B-Hard puulattia tai kokolattiamatto.

• Nykyisin nuo kokolattiamatot ovat monesti tosi allergiaystävällisiä. Ja onhan se jalan alla huomattavasti miellyttävämpi kuin puulattia. Itse varmaan kallistuisin sen suuntaan. :)

• Anonyymi00021
        Mu5tasydän kirjoitti:

Nykyisin nuo kokolattiamatot ovat monesti tosi allergiaystävällisiä. Ja onhan se jalan alla huomattavasti miellyttävämpi kuin puulattia. Itse varmaan kallistuisin sen suuntaan. :)

Valintaa vaikuttaa kolme tekijää:

1. Lattian tulee kestää vartionti- ja henkilövahinkomussukoiden tassutusta
        2. Minun tulee olla lattiaan tyytyväinen
        3. Peikkoluolan valtiattaren tulee olla lattiaan tyytyväinen

Ongelmaksi muodostuu 3., sillä valtiattareni vaatii marmorilattiaa lattialämmityksellä?!

Marmorilattia kuullostaa kalliilta ja tähän laattamalliin ei kannata laittaa lattialämmitystä, jollei halua lämmittää täyttöhiekkoja oikein lämpöisiksi.

Siksi toisekseen kryptani on, hmm, maanläheinen ja rustiikkinen. Lattia alkaisi kiljua kaikkien huonekalujen vaihtamista.

Noo, kyllä tämä tästä muuttuu B-Hard puulattiaksi tai kokolattiamatoksi.

Se kestää vain hetkisen.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Valintaa vaikuttaa kolme tekijää:

1. Lattian tulee kestää vartionti- ja henkilövahinkomussukoiden tassutusta
        2. Minun tulee olla lattiaan tyytyväinen
        3. Peikkoluolan valtiattaren tulee olla lattiaan tyytyväinen

Ongelmaksi muodostuu 3., sillä valtiattareni vaatii marmorilattiaa lattialämmityksellä?!

Marmorilattia kuullostaa kalliilta ja tähän laattamalliin ei kannata laittaa lattialämmitystä, jollei halua lämmittää täyttöhiekkoja oikein lämpöisiksi.

Siksi toisekseen kryptani on, hmm, maanläheinen ja rustiikkinen. Lattia alkaisi kiljua kaikkien huonekalujen vaihtamista.

Noo, kyllä tämä tästä muuttuu B-Hard puulattiaksi tai kokolattiamatoksi.

Se kestää vain hetkisen.

No perhana, verkkokaupassa olisi hauskan mustan kirjava marmorilaatta 31,90 eur / m2.

Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että koko olohuoneest pitäisiä piikata lattia pois ja laittaa eristyksen ja valaa uudestaan.

Hmm, olisikohan siihen jotain muuta eristysvaihtoehtoa?

• Anonyymi00030
        Anonyymi00022 kirjoitti:

No perhana, verkkokaupassa olisi hauskan mustan kirjava marmorilaatta 31,90 eur / m2.

Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että koko olohuoneest pitäisiä piikata lattia pois ja laittaa eristyksen ja valaa uudestaan.

Hmm, olisikohan siihen jotain muuta eristysvaihtoehtoa?

osta 20l liimaa ämpärissä ja kaada se lattialle, heittele laatat siihen päälle ja odota kunnes liima kuivuu kovaksi

• Anonyymi00004

minulla oli tuo kun alkoi huolestuttamaan nuo niin nuorten naisten masentuneisuus ja nyt nukkumisongelmatkin.-- että jos pystyisin auttamaan jotenkin..

itsellä, niin ... kun noita tekoälyn jutut niin 2 tärkeää firmaa mihin pitäisi ottaa yhteyttä nVidia sekä AMD.

• Kotona on hyvä olla. Raahasin juuri untuvatäkin tähän sohvalle. Tämä sohvan nurkkaus on minulle mukavin paikka olla. Läppäri kainalossa, surffailen netissä ja vietän laatuaikaa itseni kanssa. 😁💻

• Aika harvoin jaksan kaivaa läppärin, vaan yritän tihrustaa puhelimella. Varsinkin illalla ja aamulla tulee sitten tehtyä kirjoitusvirheitä, kun silmät eivät ole enää parikymppisen silmät. Ehkä tuo läppäri olis siihen ratkaisu. 😊

• Mu5tasydän kirjoitti:

Aika harvoin jaksan kaivaa läppärin, vaan yritän tihrustaa puhelimella. Varsinkin illalla ja aamulla tulee sitten tehtyä kirjoitusvirheitä, kun silmät eivät ole enää parikymppisen silmät. Ehkä tuo läppäri olis siihen ratkaisu. 😊

Tämä läppäri on pieni, Dell XP13. Olen niin tottunut tähän ja samalla pidän sivulehdillä monenlaista sälää auki. Läppäri on sen verran näppärä, etten viitsi tihrustaa puhelimella. 😊

• Anonyymi00005

Olen tyytyväinen kotiini.

• Anonyymi00006

Olen tyytyväinen kotiini monessa mielessä. Tärkein tekijä kotini viihtyvyydessä on se, että kotona on sekä minun että poikani hyvä olla. Meillä on sopuisa, lämmin ja turvallinen ilmapiiri siitäkin huolimatta, että joskus meillä myös ollaan eri mieltä asioista.

Asumme todella rauhallisella ja turvallisella asuinalueella, mikä lisää asuinmukavuutta. Koko täällä asumisen aikana en ole nähnyt tai kuullut minkäänlaisia häiriöitä. Kotona on lämmintä ja viihtyisää ja taloyhtiö uudehko eli tekniikka tms on kunnossa.

Jos nyt jotain muuttaisin, niin kaipaisin lisää tilaa. Haluaisin ehdottomasti isomman keittiön sekä erillisen kodinhoitotilan, jossa olisi kunnolla tilaa kaikille urheilukamppeille ja niiden pesemiselle/huoltamiselle. Meillä on pelkästään eteisessä yleensä lähemmät kymmenet lenkkarit ja meitä asuu täällä kaksi 😁 Kylppärissä ja saunassa on kuivumassa milloin mitäkin urheilukampetta eli ehdottomasti enemmän tilaa harrastusvälineille. Saisi ehkä pidettyä vähän välineistä aiheutuvia hajujakin paremmin kurissa 🫣 Mutta kaiken kanssa oppii elämään 😊

Aletheias

• Joo, varsinkin osaketta on haastavaa saada hajuttomaksi, kun ei monesti ole erillistä kodaria. Kaipa se menee niin, että aika aikaansa kutakin. :)

• Anonyymi00010
        Mu5tasydän kirjoitti:

Joo, varsinkin osaketta on haastavaa saada hajuttomaksi, kun ei monesti ole erillistä kodaria. Kaipa se menee niin, että aika aikaansa kutakin. :)

Kodissamme on onneksi tehokas ilmanvaihto ja esim pyykit kuivuvat nopeasti, niin se auttaa hieman hajujenkin suhteen, mutta silti joskus joudun vain nenää pitäen laittamaan saunan oven kiinni ja poistumaan nopeasti muualle 😅

Erillinen kodinhoitotila olisi mielestäni oltava pakollinen jokaisessa asunnossa. Se helpottaisi todella paljon pyykkihuoltoa, mutta tällä mennään. Onneksi en ihan pienestä hermostu, vaikka välillä koti onkin kuin mikäkin sotkuinen urheiluvälinekauppa, kun pojan jäljiltä kaikenlaisia välineitä ja vaatteita löytyy pitkin kämppää 😁

Aletheias

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Kodissamme on onneksi tehokas ilmanvaihto ja esim pyykit kuivuvat nopeasti, niin se auttaa hieman hajujenkin suhteen, mutta silti joskus joudun vain nenää pitäen laittamaan saunan oven kiinni ja poistumaan nopeasti muualle 😅

Erillinen kodinhoitotila olisi mielestäni oltava pakollinen jokaisessa asunnossa. Se helpottaisi todella paljon pyykkihuoltoa, mutta tällä mennään. Onneksi en ihan pienestä hermostu, vaikka välillä koti onkin kuin mikäkin sotkuinen urheiluvälinekauppa, kun pojan jäljiltä kaikenlaisia välineitä ja vaatteita löytyy pitkin kämppää 😁

Aletheias

Hyvä, että lapsukaisella on paljon harrastuksia. Syitä on taidettu sivuta ennenkin. :)

• Anonyymi00029
        Mu5tasydän kirjoitti:

Hyvä, että lapsukaisella on paljon harrastuksia. Syitä on taidettu sivuta ennenkin. :)

Ehdottomasti hyvä, että harrastaa 😊 Hän on aina ollut todella liikkuvaista sorttia ja urheilu on hyvä tapa purkaa terveellä tavalla kaikkea sitä energiaa, mitä hänessä on. Se, että joutuu katselemaan saati haistelemaan urheilukamppeita, on pieni murhe.

Aletheias

• Anonyymi00007

Olen tyytyväinen ♥️ kauppakeskus on 300metrin päässä ♥️🙏🏼

• No niin, pääsee shoppaileen? :)

• Anonyymi00027
        Mu5tasydän kirjoitti:

No niin, pääsee shoppaileen? :)

Kyllä♥️

• Anonyymi00063
        UUSI

Olen tyytyväinen. Asunto lämmin ja hiljainen. Nautin pakkasista silleen, että pidän kaikkia, päällystakit, peitot, viltit, tyynyt ym. pehmeät pakkasessa , yön yli. Imuroin ne. Minun pakkasprojekti.

• Anonyymi00008

tuollainen juttu niin että on kattokin pään päällä hyvä.

konetiedon lämpötila ulkoa nyt näytti -10.3

• Anonyymi00039

Hohphoho

• Anonyymi00009

Kävi aika kirpakoissa lukemissa välillä, nyt alkaa jo lauhtumaan..

Mukavaa pysyä lämpimänä 😊

Olishan sitä laittamista aina jos viitsisi. Mutta perusasiat oon kunnossa. Tilaa tarpeeksi, lämmintä ja suht rauhallista...

xLiner

• Se on kyky olla tyytyväinen. :)

• Anonyymi00011

voisin oikeastikin kertoa joku negotiator eli dragon tyyppi heillä, deathwisher, joka on kokenut elämässään kaiken... vain kuolema parantaa siis tarkoittaa etä kaikkien toistenkin elämä on nollan arvoista.

• Anonyymi00012

Peite ei ole tarpeeksi paksu, kyllä tämä soveltuu kesäkäyttöön paremmin 🥶, muuten menettelee.
      Tosiaankin ihan kiva juttu että on katto pään päällä, takkatulesta pidän siitä huolimatta että puiden rehaus ei aina miellytä.
      Pientä remppaahan toki aina jokin paikka kaipaisi...
      Prioriteetti nro 1 on sohvan kunnostus, alkaa näyttää siltä että Homer s. on majaillut siinä enemmän kuin tarpeen, korjausosat rapsahtivat just matkahuoltoon :)

• Aika hienoa, että osaat itse korjata. Voit olla ylpeä itsestäsi. 🙏

• Mu5tasydän kirjoitti:

Aika hienoa, että osaat itse korjata. Voit olla ylpeä itsestäsi. 🙏

No en minä nyt ylpeä viitsi olla, arvoni tiedostava korkeintaan.
        Kävi sohvaparkaa sääliksi monen uskollisen palveluvuode jälkeen, tuumin että vanhetkoon yhdessä kanssani tästä eteenpäinkin 😄.

Voi olla että kadun päätöstäni, homma on aika työläs 🙄

• Ex-Lukka kirjoitti:

No en minä nyt ylpeä viitsi olla, arvoni tiedostava korkeintaan.
        Kävi sohvaparkaa sääliksi monen uskollisen palveluvuode jälkeen, tuumin että vanhetkoon yhdessä kanssani tästä eteenpäinkin 😄.

Voi olla että kadun päätöstäni, homma on aika työläs 🙄

No on varmasti, sen mitä tiedän.

• Anonyymi00013

Joo,
      Onnellinen saa olla ettei ole näissä keleissä asunnoton.

Jos tänne mökille jotain, niin ehkä toinenkin pesä mihin työntää tuota kovaa lajia.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00014

On se mukava katella lämpimässä asunnossa ja nautiskella lämpimästä korvapuustista, kun katselee ulos kuuraisella kuusenoksalla heiluvaa varista, jolla on suussa mäkkärin hampurilais kääre.

• Voi harmi, että ei ole variksella terveellisempää evästä. :/

• Anonyymi00015

niin, olet niin h*lvetin onnellinen kun JOKU MUU on tehnyt sen kaiken sinulle valmiiksi, ja sinä vaan siellä sängyssä lämpimän peiton alla nautiskelet siitä kaikesta.

• Anonyymi00016

Uusi koti on kiva ja sinkkuus...

• Tämä on joskus niin naurettava paikka. Jos joku valittaa, niin ei saa valittaa. Sitten, kun menee posin kautta, niin sekin närästää määrättyjä ihmisiä.

Ite kun meinasin joskus jäädä kodittomaksi, niin totta hlvetissä olen onnellinen siitä, että mulla on joku niin itsestäänselvä asia (jollekin) kuin koti.

Pari tyyppiä taas vetänyt muutaman litran hapanta piimää ja karvaita marjoja päälle. Muille palaan myöhemmin, ksipäille en edes vastaa.

• Anonyymi00017

no on sulla taas niin vaikeeta tänään(kin).....

• Anonyymi00047

No juu sitä narinaa narinan päälle. Onko tää jotenkin suomalaisuuteen kuuluvaa? En tiiä mutta kylhän täällä suomi24:lla saa aika hyvän kuvan suomalaisista ihmisinä.

Olen nähnyt työssäni paljon ulkomaalaisia ympäri palloa ja kyll on niin erilaisia. Jotenkin tulee itsellekin mukava olo. Se iloisuus ja puheliaisuus ei sellaista selän takana kyräilyä ja ”vittuilua” piilotettuna puheessa.

Sellainen iloinen ja yhteisöllinen meininki puuttuu. 🥲

• Anonyymi00018

Rakastan kotiani...
      Paras paikka tässä maailmassa..😁👍

• Hieno homma. :)

• Koti on paras paikka. Kotihiiren luonteellani sanon näin. 🙂

Joillain on tylsää kotona, seinät kaatuu. Mulla ei ole sellasta. Ei ainakaan niin kauan, kun keksin tekemistä tai nukun.

• Mää uskon, että jos tykkää kodistaan, niin siellä harvemmin on tylsää. Olemme onnekkaita, kun meillä molemmilla on viihtyisä koti. :)

• Mu5tasydän kirjoitti:

Mää uskon, että jos tykkää kodistaan, niin siellä harvemmin on tylsää. Olemme onnekkaita, kun meillä molemmilla on viihtyisä koti. :)

Mun koti on viihtyisä lähinnä elollisten takia, noin muuten voisin asua muuallakin. Mutten ilman karvajamuja. 🥰

• Jasu2025: "Koti on paras paikka. Kotihiiren luonteellani sanon näin. 🙂

Joillain on tylsää kotona, seinät kaatuu. Mulla ei ole sellasta. Ei ainakaan niin kauan, kun keksin tekemistä tai nukun."

Kiva kuulla. Itse viihtyisin Joensuussa kotona, mutta en ole käynyt siellä kuin ennen joulua viimeksi. Isä on sairastellut ja tarvitsee jonkinlaista omaishoitajaa toisessa kaupungissa. Pystyn vielä jatkamaan niin ainakin kuukauden, mutta haluaisin lähteä himaan Joensuuhun mahdollisimman pian.

Hyvää jyrsijä-tammikuuta! Toivottavasti pienet ystäväsi voivat hyvin. :)

• Aika paljon vietän aikaa kotona. Ei tää ihan unelmakämppä ole, mutta onpahan katto pään päällä ja itse olen sisustanut. Ja pääasia, ettei tarvitse olla tuolla ulkona pakkasessa pyörimässä jossain ja ettimässä lämmintä olopaikkaa.

• No sanopa. Vaikka säälin sanotaan olevan sairautta, niin kyllä sydäntä kylmää ajatella, että joku tuolla tänäkin iltana pakkasessa etsii lämmintä olinpaikkaa. 🙏

• Mu5tasydän kirjoitti:

No sanopa. Vaikka säälin sanotaan olevan sairautta, niin kyllä sydäntä kylmää ajatella, että joku tuolla tänäkin iltana pakkasessa etsii lämmintä olinpaikkaa. 🙏

Kyllä heitä on. Ihmisiä, jotka hytisevät kylmissään puiston penkillä tai yrittävät päästä jonnekin sisälle, ettei ihan pakkaseen paleltuisi.

• Anonyymi00031
        Mu5tasydän kirjoitti:

No sanopa. Vaikka säälin sanotaan olevan sairautta, niin kyllä sydäntä kylmää ajatella, että joku tuolla tänäkin iltana pakkasessa etsii lämmintä olinpaikkaa. 🙏

no mikset ota niitä kotiisi lämpimään sieltä puiston penkiltä paleltumasta?

• Anonyymi00034
        Norppa83 kirjoitti:

Kyllä heitä on. Ihmisiä, jotka hytisevät kylmissään puiston penkillä tai yrittävät päästä jonnekin sisälle, ettei ihan pakkaseen paleltuisi.

Monta asuntoa saa tuhota, jättää noudattamatta vuokrasopimusta ja vuokranmaksua, ennen kuin suomessa päätyy asunnottomaksi. On asumis- ja toimeentulotuki. Kela maksaa vuokravakuudenkin ja muutossa avustetaan. Ei käy sääliksi näitä vastuuttomia rikollisia, pakkanen opettaa.

• Anonyymi00034 kirjoitti:

Monta asuntoa saa tuhota, jättää noudattamatta vuokrasopimusta ja vuokranmaksua, ennen kuin suomessa päätyy asunnottomaksi. On asumis- ja toimeentulotuki. Kela maksaa vuokravakuudenkin ja muutossa avustetaan. Ei käy sääliksi näitä vastuuttomia rikollisia, pakkanen opettaa.

Voi kuinka pihalla oletkaan.

• Anonyymi00038
        Mu5tasydän kirjoitti:

ei tuo ole, mutta ne puiston pultsarit kyllä on....

• Anonyymi00041
        Mu5tasydän kirjoitti:

Et kestä rehellisyyttä, taidat olla itsekin epärehellinen, sellaiset päätyy helposti kodittomaksi.

• Anonyymi00041 kirjoitti:

Et kestä rehellisyyttä, taidat olla itsekin epärehellinen, sellaiset päätyy helposti kodittomaksi.

Onko sinulla omakohtaista kokemusta minun elämästäni? Sitä minäkin. Kyllä yrittäjä on kakkosluokan kansalainen siinä vaiheessa, kun sairastuu ja yritystoiminta loppuu siihen paikkaan.

Minulla on siitä ihan omakohtainen kokemus kuinka olin sairaslomalla ja sain Kelan kanssa taistella ihan kaikesta. Kun en saanut moneen kuukauteen mistään rahaa ja olin jo ehtinyt irtisanoa kämppäni kpäisten naapureiden takia.

Juoksin epätoivoisena asuntonäytöissä tietäen, että en tulisi saamaan yhtään kämppää, koska minulla ei olisi enää työpaikkaa, johon palata sairasloman jälkeen ja siten rahoittaa asumiskustannuksiani.

Kuka nyt sellaiselle kämppää antaisi?
        Se on ihan eri tilanne silloin, jos jää palkkatöistä sairaslomalle.

Luojan kiitos sain kuitenkin lopulta kaupungilta asunnon, mutta aika pitkään elin ns. ksi sukassa peläten, että en saisi edes sitä, koska ei ollut palkkatuloja.

Nyt on onneksi työpaikka sekä uusi yritys, että tilanne lähtee kyllä oikenemaan ajan kanssa ja siitä raiskar*naapurustostakin, josta kaupungin asunto oli, niin olen päässyt tähän mukavaan asuntoon, josta teinkin aloituksen yksi ilta.

• Anonyymi00050
        Mu5tasydän kirjoitti:

Onko sinulla omakohtaista kokemusta minun elämästäni? Sitä minäkin. Kyllä yrittäjä on kakkosluokan kansalainen siinä vaiheessa, kun sairastuu ja yritystoiminta loppuu siihen paikkaan.

Minulla on siitä ihan omakohtainen kokemus kuinka olin sairaslomalla ja sain Kelan kanssa taistella ihan kaikesta. Kun en saanut moneen kuukauteen mistään rahaa ja olin jo ehtinyt irtisanoa kämppäni kpäisten naapureiden takia.

Juoksin epätoivoisena asuntonäytöissä tietäen, että en tulisi saamaan yhtään kämppää, koska minulla ei olisi enää työpaikkaa, johon palata sairasloman jälkeen ja siten rahoittaa asumiskustannuksiani.

Kuka nyt sellaiselle kämppää antaisi?
        Se on ihan eri tilanne silloin, jos jää palkkatöistä sairaslomalle.

Luojan kiitos sain kuitenkin lopulta kaupungilta asunnon, mutta aika pitkään elin ns. ksi sukassa peläten, että en saisi edes sitä, koska ei ollut palkkatuloja.

Nyt on onneksi työpaikka sekä uusi yritys, että tilanne lähtee kyllä oikenemaan ajan kanssa ja siitä raiskar*naapurustostakin, josta kaupungin asunto oli, niin olen päässyt tähän mukavaan asuntoon, josta teinkin aloituksen yksi ilta.

Kertomuksesi vahvistaa sen, mitä edellä kerroin. Asunnon Suomessa saa, ellei itse sössi omia asioita ja luottotietojaan. On asumistuki, toimeentulotuki ja Kelan vuokravakuus, kyllä tukien varassa elävä saa helposti asunnon jos on muuten kunnollinen. Olen itsekin monta kertaa vuokrannut sellaiselle, mutta en epärehellisille kodittomille sontaläjille, joilla on 5 sivuinen lista maksuhäiriöitä ja maksukyvyttömyys merkintä

• Anonyymi00050 kirjoitti:

Kertomuksesi vahvistaa sen, mitä edellä kerroin. Asunnon Suomessa saa, ellei itse sössi omia asioita ja luottotietojaan. On asumistuki, toimeentulotuki ja Kelan vuokravakuus, kyllä tukien varassa elävä saa helposti asunnon jos on muuten kunnollinen. Olen itsekin monta kertaa vuokrannut sellaiselle, mutta en epärehellisille kodittomille sontaläjille, joilla on 5 sivuinen lista maksuhäiriöitä ja maksukyvyttömyys merkintä

Ihan vapaasti voit olla tuota mieltä, mutta jos minulla ei olisi ollut taloudellisesti auttavaa tahoa, niin en olisi saanut asuntoa.

Kelasta en apua saanut, koska, kuten totesin, niin yrittäjä on täysin toisarvoinen sen jälkeen, kun yritys on menossa nurin.

Se on omakohtainen fakta, jota sinä et usko, mutta se on sinun ongelmasi.

Kuka tahansa voi sairastua koska tahansa ja silloin kannattaa vakuutusten olla kunnossa, jos siis on yrittäjä.

Palkkatyöläiset ja jatkuvasti tukien varassa elävät ovat eri asia.

Tässä sinun tapauksessasi luulotietäminen alkaa keittämään, kun sieltä ei edes tule sitä mahdollisuutta, että minä olisin oikeassa, vaikka on omakohtainen kokemus, joten en kommentoi sinulle asiaa enempää.

• Anonyymi00051
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Ihan vapaasti voit olla tuota mieltä, mutta jos minulla ei olisi ollut taloudellisesti auttavaa tahoa, niin en olisi saanut asuntoa.

Kelasta en apua saanut, koska, kuten totesin, niin yrittäjä on täysin toisarvoinen sen jälkeen, kun yritys on menossa nurin.

Se on omakohtainen fakta, jota sinä et usko, mutta se on sinun ongelmasi.

Kuka tahansa voi sairastua koska tahansa ja silloin kannattaa vakuutusten olla kunnossa, jos siis on yrittäjä.

Palkkatyöläiset ja jatkuvasti tukien varassa elävät ovat eri asia.

Tässä sinun tapauksessasi luulotietäminen alkaa keittämään, kun sieltä ei edes tule sitä mahdollisuutta, että minä olisin oikeassa, vaikka on omakohtainen kokemus, joten en kommentoi sinulle asiaa enempää.

Höpöjä kirjoittelet, yrittäjä voi saada asumistukea. Nostin yrittäjänä takavuosina asumistukea omistusasunto on, kun itse sai määritellä minimi yel-työtulon, millä ei tarvinnut ollut mitään tekemistä todellisten tulojen kanssa, omaisuuttakin runsaasti, yritys sai lisäksi useamman ihmisen asumistuet vuokra-asunnoista. Lakia on juuri muutettu, mutta yrittäjä voi saada edelleen tukia, vaikka olisit konkkaan menossa.

• Anonyymi00019

Oisko mukava saada mieheltä pehmoinen paketti, jossa olisi miehen itse tekemä lahja:
      Miehen kiharista hiuksista rakkaudella ommeltu hiushattu, jossa olisi korvaläpät.

• No nyt ei ainakaan persoonallisuutta puutu lahjasta, mutta taitaisi ainakin minua kutittaa, kun en pysty edes tavallista pipoa käyttämään, vaan siinä pitää olla fleece-vuori. :)

• Anonyymi00020

Faija oli sairaalassa keuhkokuumeessa ja nyt toipilaana kotona. Sen takia itse en pääse kotiin Joensuuhun vaan pitää olla Faijan omaishoitaja. Harmittaa näin vietävästi syntymäpäivänä. Täytin tänään vuosia ja lähetin eräälle sähköpostia, vaikka hän ei ollut vastannut vuoden lopussa kirjoittamaani edelliseen viestiin.

Hyvää tammikuuta kaikille! :)

• Tuon viestin siis kirjoitti UTR, joka jostain syystä ei ollutkaan kirjaantunut.

Hyvää tammikuuta kaikille oli se sitten tipaton tai jotain muuta! .)

• Oih.. rakastan pientä pesäkoloani.. yli kaiken. En luopuisi mistään hinnasta. Keittiö pitäisi uusia, kylppäri laittaa ja lattiakin on siinä ja siinä.
      Mutta pärjään näillä mitä nyt on. Vuosi sitten sain pihan mieleisekseni, laatoituksen ehkä maalaan joku päivä.. keittiöön olen laittanut ilmettä laattatarroilla,väreillä ja maalaamalla, mutta se ei poista sitä, että pinnat pitäisi uusia.

Mulla on vielä 26 000 egeä tästä velkaa ja sit voin alkaa säästämään keittiö- ja/tai kylppäriremonttia varten. Saunan lauteet pitäisi kanssa uusia, mutta luulen että tyydyn vain hiomaan ne koneella. En sauno kuin pari kolme kertaa vuodessa, niin en viittisi sijottaa vähiä varojani siihen.

Kaiken kaikkiaan olen kotiini oikein tyytyväinen. Ja tosiaan nytkin istun sängyssä untuvatäkin alla ja minun on hyvä olla. Kotini on linnani.

• Pieni kolo, iso ilo! (kuulostipa pervolta) 😂

• Anonyymi00023
        Mu5tasydän kirjoitti:

Pieni kolo, iso ilo! (kuulostipa pervolta) 😂

Hyi sinua!

Toisaalta, noissa sanoissa voi asustaa totuuden siemen.

• Mu5tasydän kirjoitti:

Pieni kolo, iso ilo! (kuulostipa pervolta) 😂

Kyllähän tämä on iso yksiöksi, pikkasen päälle nelkytä neliötä ja kämpän levyinen piha. Oma pesäkoloni.

Koska asun tässä yksin, poistatin makkarin ja tupakeittiön väliltä kokonaan oven, oli aina tiellä. Tosin sängystä tiskialtaaseen ja roskiksille on matkaa reilu pari metriä, niin joutuu valitsemaan laittaako tiskit suoraan koneeseen vai haisteleeko niitä sitten koko yön. Ja roskiakin joutuu viemään tieheään, ettei ala haisemaan.

Roskien vienti on tosiaan kyllä helppoa, kun menee oman pihan läpi niin matkaa ei ole paljoakaan taloyhtiön jätekatokselle. Parikymmentä metriä ehkä.

Ja mullahan on vielä sekin etu, että sijainti on aivan taivaallinen. Asun kaupungin keskustassa, puistossa ja järvikin on lähellä. Tämä on ihan lottovoitto sijainniltaan. Dösä menee ihan vierestä, silti tässä on ihan oma rauha pihallakin oleillessa.

Pihaa sen verran, että kasvatan pensasmustikkaa, valkosipulia ja raparperia omiin tarpeisiini. Oisko pihaa joku kolkytä neliötä. Ja kämppä antaa etelään, niin pihalla voi ottaa aurinkoa kesäisin.

Exä asuu seinänaapurina, ja meillä toimii yya- sopimus. Ei paremmin voisi olla.

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Kyllähän tämä on iso yksiöksi, pikkasen päälle nelkytä neliötä ja kämpän levyinen piha. Oma pesäkoloni.

Koska asun tässä yksin, poistatin makkarin ja tupakeittiön väliltä kokonaan oven, oli aina tiellä. Tosin sängystä tiskialtaaseen ja roskiksille on matkaa reilu pari metriä, niin joutuu valitsemaan laittaako tiskit suoraan koneeseen vai haisteleeko niitä sitten koko yön. Ja roskiakin joutuu viemään tieheään, ettei ala haisemaan.

Roskien vienti on tosiaan kyllä helppoa, kun menee oman pihan läpi niin matkaa ei ole paljoakaan taloyhtiön jätekatokselle. Parikymmentä metriä ehkä.

Ja mullahan on vielä sekin etu, että sijainti on aivan taivaallinen. Asun kaupungin keskustassa, puistossa ja järvikin on lähellä. Tämä on ihan lottovoitto sijainniltaan. Dösä menee ihan vierestä, silti tässä on ihan oma rauha pihallakin oleillessa.

Pihaa sen verran, että kasvatan pensasmustikkaa, valkosipulia ja raparperia omiin tarpeisiini. Oisko pihaa joku kolkytä neliötä. Ja kämppä antaa etelään, niin pihalla voi ottaa aurinkoa kesäisin.

Exä asuu seinänaapurina, ja meillä toimii yya- sopimus. Ei paremmin voisi olla.

Muistelenkin, että teillä oli tuo sopimus. Aika mahetsua. Iso kämppä sulla tosiaan yksiöksi on, vois hyvin järjestää vaikka bileet. 😁

• Mu5tasydän kirjoitti:

Muistelenkin, että teillä oli tuo sopimus. Aika mahetsua. Iso kämppä sulla tosiaan yksiöksi on, vois hyvin järjestää vaikka bileet. 😁

No onhan noita tullut pidettyäkin.. :) pienellä porukalla tosin.
        Tohon puistoon tulee kesäisin konsertteja ja tapahtumia, silloin yleensä porukkaa lappaa sisään enemmän ja vähemmän. :)

• Anonyymi00040

Hohojophoh

• Anonyymi00024

Kotini on maailman paras paikka.

- Sheena

• Ihanasti sanottu. :)

• "Kotini on maailman paras paikka.

- Sheena"

Niin on minunkin. Olisin mielelläni kotona Joensuussa, sillä viihdyn siellä hyvin. Uutena vuotena muuta kaveri kävi luonani, mutta itse en päässyt paikalle. Harmitti vietävästi. Kaverilla on minun asuntoni toinen avain. Hän katsoo postiani ja päästi uutena vuotena kavereita katsomaan futista luokseni. Itse olisin mielelläni ollut heidän kanssaan, mutta nyt joudun olemaan viikkotolkulla muualla kuin kotona. :(

• Anonyymi00025
        Usko.Tojvo.Rakkaus kirjoitti:

"Kotini on maailman paras paikka.

- Sheena"

Niin on minunkin. Olisin mielelläni kotona Joensuussa, sillä viihdyn siellä hyvin. Uutena vuotena muuta kaveri kävi luonani, mutta itse en päässyt paikalle. Harmitti vietävästi. Kaverilla on minun asuntoni toinen avain. Hän katsoo postiani ja päästi uutena vuotena kavereita katsomaan futista luokseni. Itse olisin mielelläni ollut heidän kanssaan, mutta nyt joudun olemaan viikkotolkulla muualla kuin kotona. :(

Oletko työreissussa vai mikä estää kotona olemasta?

- Sheena

• Anonyymi00025 kirjoitti:

Oletko työreissussa vai mikä estää kotona olemasta?

- Sheena

"Oletko työreissussa vai mikä estää kotona olemasta?

- Sheena"

86-vuotias isä on huonossa kunnossa, mutta ei niin huonossa kunnossa, että hänet siirrettäisiin hoito/vanhainkotiin/sairalaaan. Faija oli vastottain sairaalassa keuhkokuumeen takia. Minulla ei ole töitä niin kuin siskoillani - sen takia joudun olemaan omaishoitaja toisessa kaupungissa kuin koti on. Olisin mieluummin kotona kuin Faijan kaupungissa. Kotini on Joensuussa, jossa pääsen muutaman tunnin olemaan tammikuun lopussa.

• Anonyymi00026

Sinkkuna on niin rentoa. Lämmitin itselleni lihakeittoa. Nyt lämpimän peiton alla. Saa olla miten lystää. Eikä tarvitse olla mustasukkainen tai sen kohde. Ex syytteli ja epäili aina perättömiä. Jaksan töissäkin paremmin kun ei ole miestä🤭♥️

• Ikävää, että olet joutunut kokemaan toksisen parisuhteen, mutta hyvä, että pääsit eroon. 🙏

• Anonyymi00028

No toisaalta olen tyytyväinrn, että on oma talo, omat tilat ja jopa kustannuksiin voin itse vaikuttaa.

Mutta välillä (tilsnteiden pakosta, tämä on raskasta yhdelle vuorotyöläisäijälle.

Mutta tässä on monta muuttujaa ollut viimeisen 5 vuoden aikana, että kunhan pääsen takaisin niskanpäälle, niin eiköhän tästä osaa nauttia enempi. 🙂

• Toivottavasti pääset pian niskan päälle. :)

• Anonyymi00032
        Mu5tasydän kirjoitti:

Toivottavasti pääset pian niskan päälle. :)

Merkit on selvät...

Onnekseni en sortunut "vihreään siirtymään".

Hommasin puukattilan, enkä maalämpö/ilmavesilämpöpumppua.,.

Ne jotka niin tekivät, joutuivat toisesta taluutusnuorasta toiseen...

On tulossa "teholaskutusta" ja ties mitä... minua ei voida sitoa mihinkään...😜

• Anonyymi00033
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Merkit on selvät...

Talon omistajia kustiin aika hyvin silmään... moni vaihtoi öljylämmityksen maalämpöön ja osti ehkä jopa sähköauton...

Vuonna 2029 he maksavat kiperästi, jos vaikka yölläkin käyttävät kerralla liian psljon kerralla tehoa...miksi?

Koska ei tätä Suomen sähköverkkoa ole tehty niin isoille tehoille... sitä pitää vahvistaa ja maksajat löytää...

Mut en mä. 😬

• Anonyymi00032 kirjoitti:

Merkit on selvät...

Itsekin miettinyt lähinnä aurinkopaneelien hommaamista mökille, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista. Pitää kuitenkin olla unelmia, jotka voi sitten joskus toteuttaa. :)

• Anonyymi00035
        Mu5tasydän kirjoitti:

Itsekin miettinyt lähinnä aurinkopaneelien hommaamista mökille, mutta tällä hetkellä se ei ole mahdollista. Pitää kuitenkin olla unelmia, jotka voi sitten joskus toteuttaa. :)

Mökki on eri juttu... käyttö kesällä... ei juuri lämmitystarvetta..

Tehot aina pieniä..

Et sinä möillä käytä 5 kw tehoa hetkiitäinkään paljon... sen 5kw;n käyttö on kuitenkin nykyään kivasti huomiotu 15 min sisään... sekin yksi konsti...

Aiemmin tehon tarve mitattiin tunnin sisällä..😬

Kyllä energiayhtiöt hieroo käsiään yhteen... 😬

Maallikot ei ymmärrä tätä tietä...

• Anonyymi00035 kirjoitti:

Tehot aina pieniä..

Et sinä möillä käytä 5 kw tehoa hetkiitäinkään paljon... sen 5kw;n käyttö on kuitenkin nykyään kivasti huomiotu 15 min sisään... sekin yksi konsti...

Tuo mökki mistä puhun, niin on talvieristetty ja siellä tulee käyntiä talvellakin. 😊

Itsellä joskus haaveissa asua siellä se vuodenkierto ainakin, mutta saariolosuhteet vaativat paljon suunnittelemista ja ennakointia. 😌

• Anonyymi00035 kirjoitti:

Tehot aina pieniä..

Käsitykseni mukaan haluat viheltää oman pillisi tahtiin etkä olla energiayhtiöistä riippuvainen?

• Anonyymi00036
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Merkit on selvät...

Teit järkevän teon ja sinulla oli paljon tietoa asiaan liittyen.

• Anonyymi00037
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Merkit on selvät...

tuo oli kyllä viisas ratkaisu, mutta pirun työläs..

kyllä näillä maalämpöpumppuisilla käy huoltoauto pihassa vähän väliä.
        ilmavesilämpöpumppua taas ei voi käyttää pakkasilla....

• Anonyymi00042
        Mu5tasydän kirjoitti:

Käsitykseni mukaan haluat viheltää oman pillisi tahtiin etkä olla energiayhtiöistä riippuvainen?

Juuri näin.

Ja näen selkeitä merkkejä, että energiayhtiöt haluaa kietoa ihmisiä ansaansa. En tietysti halua olla heidän armoillaan.

• Anonyymi00043
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Kannattaakin hommata useampi tapa lämmittää taloa sen mukaan mitä kelit on ja mikä on edullisinta.

Ilmavesilämpöpumppukin on hyvä vielä pikkupakkasilla... Ja ennemmin sitä käyttää kuin suoraa sähkölämmitystä.

Lisäksi kun on energiavaraaja, niin voi käyttää yöaikaan halvemmalla sähköllä sitä.

• Anonyymi00044
        Anonyymi00037 kirjoitti:

Enolla on maalämpöpumppu ja siihen tuli joku vika, ettei lämmitänyt.
        En muista takasti, mut vian korjaus tais maksaa oliko se pari tonnia, että aika kallis maalämpöpumpun korjaus.
        Meillä on kaukolämpö. Siihenkin tuli vika.
        Paine laski ja joutui väähn väliä lisään vettä.
        Sit yks aamu oli yli 3kg painetta verkossa ja joutu päästään paineita pois ilmausruuvista.
        Putkifirma kävi korjaamassa, oli paisuntasäiliössä sisäinen vuoto, eikä varoventtiili toiminut.
        Nyt on paineet pysyneet, epäiltiin jo, että jossain putkessa on vuoto, kun on 1972 rakennettu talo ja alkuperäiset lämmitys putket.

Naapurilla on samaikäinen talo ja aikoivat tehdä putkiremontin, mutta kun lämmitysputki katkaistiin, niin oli sisäpuolelta kuin uusi, eikä saneerausta tehty.

• Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Enolla on maalämpöpumppu ja siihen tuli joku vika, ettei lämmitänyt.
        En muista takasti, mut vian korjaus tais maksaa oliko se pari tonnia, että aika kallis maalämpöpumpun korjaus.
        Meillä on kaukolämpö. Siihenkin tuli vika.
        Paine laski ja joutui väähn väliä lisään vettä.
        Sit yks aamu oli yli 3kg painetta verkossa ja joutu päästään paineita pois ilmausruuvista.
        Putkifirma kävi korjaamassa, oli paisuntasäiliössä sisäinen vuoto, eikä varoventtiili toiminut.
        Nyt on paineet pysyneet, epäiltiin jo, että jossain putkessa on vuoto, kun on 1972 rakennettu talo ja alkuperäiset lämmitys putket.

Naapurilla on samaikäinen talo ja aikoivat tehdä putkiremontin, mutta kun lämmitysputki katkaistiin, niin oli sisäpuolelta kuin uusi, eikä saneerausta tehty.

Joo, kyllä kaikki putkitarvikkeet, työt ja laitteet on kalliita.

Jossain netissä näkyi video, missä isäntä kirosi, kun jostain maalämpöpumpusta hajosi jokin osa jota ei voinut vaihtaa, vaan koko mylly piti uusia. Asennuksineen kaiketi noin 10t€.
        Siksi onkin hyvä, että ei olisi vain yhden laitteen varassa, vaan voisi lämmittää aina muullatavallakin.

• Anonyymi00046
        Anonyymi00043 kirjoitti:

Kannattaakin hommata useampi tapa lämmittää taloa sen mukaan mitä kelit on ja mikä on edullisinta.

Ilmavesilämpöpumppukin on hyvä vielä pikkupakkasilla... Ja ennemmin sitä käyttää kuin suoraa sähkölämmitystä.

Lisäksi kun on energiavaraaja, niin voi käyttää yöaikaan halvemmalla sähköllä sitä.

mutta kun olet sjioittanut rahaa 20-30 tuhatta siihen ilmavesilämpöpumppuun niin varmaan haluaisit sitä käyttää talvellakin.... mutta se ei toimi.

voi laskea että paljonko sillä rahalla olisi saanut ostaa suoraa sähköä töpsölistä....

meillä talvella sähkökulut jotain 300- 500e kk, suurilta osin sähkölämmitys, lisäksi takka.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00046 kirjoitti:

mutta kun olet sjioittanut rahaa 20-30 tuhatta siihen ilmavesilämpöpumppuun niin varmaan haluaisit sitä käyttää talvellakin.... mutta se ei toimi.

voi laskea että paljonko sillä rahalla olisi saanut ostaa suoraa sähköä töpsölistä....

meillä talvella sähkökulut jotain 300- 500e kk, suurilta osin sähkölämmitys, lisäksi takka.

Kyllä se toimii. Tai sitten se pitää takuuseen uusia. Enoni pitää sellaisella yksinään kämppänsä lämpimänä ja on kehunut. Mutta itse en sitä pääkäytöksi laita. Kyllä sen hyötysuhde laskee kovemmilla pakkasilla, mutta viimekädessä toimii suorana sähkölämmityksenä, kun ei saa lämpöä ulkoilmasta.

Eikä sellaiset maksa kymmeniä tuhansia. Minulle riittää joku 13 kw;n mylly ultimatemarketista ja unblockkina voin sen asentaa täysin itse. Reilulla 3 tontulla lähtee.
        https://ultimatemarket.com/product/221/u-energy-13-kw-r32-wifi-ilma-vesilampopumppu

Itsellä tarkoitus ei olekaan saada laitteesta pääkäyttöä, vaan se olisi varalaite/laite sille aikaa, kun en itse ole paikanpäällä mättämässä puita kattilaan. Kuitenkin jos laite saa parhaimmillaan 1 kw;n sähkötehosta yli 4 kw lämpöenergiaa, se on parempi kuin suora sähkövastus jonka suhde on 1:1 aina.

Ja kuitenkin minulla on myös ne suorat sähkövastuksetkin varalle.

Ja minultakin löytyy tulisijoja, mutta en käytä kuin harvoin niitä, paitsi kiuasta. Kattila kyllä levittää järjestelmän kautta lämmön tasaisemmin.

• Anonyymi00049
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Kyllä se toimii. Tai sitten se pitää takuuseen uusia. Enoni pitää sellaisella yksinään kämppänsä lämpimänä ja on kehunut. Mutta itse en sitä pääkäytöksi laita. Kyllä sen hyötysuhde laskee kovemmilla pakkasilla, mutta viimekädessä toimii suorana sähkölämmityksenä, kun ei saa lämpöä ulkoilmasta.

Eikä sellaiset maksa kymmeniä tuhansia. Minulle riittää joku 13 kw;n mylly ultimatemarketista ja unblockkina voin sen asentaa täysin itse. Reilulla 3 tontulla lähtee.
        https://ultimatemarket.com/product/221/u-energy-13-kw-r32-wifi-ilma-vesilampopumppu

Itsellä tarkoitus ei olekaan saada laitteesta pääkäyttöä, vaan se olisi varalaite/laite sille aikaa, kun en itse ole paikanpäällä mättämässä puita kattilaan. Kuitenkin jos laite saa parhaimmillaan 1 kw;n sähkötehosta yli 4 kw lämpöenergiaa, se on parempi kuin suora sähkövastus jonka suhde on 1:1 aina.

Ja minultakin löytyy tulisijoja, mutta en käytä kuin harvoin niitä, paitsi kiuasta. Kattila kyllä levittää järjestelmän kautta lämmön tasaisemmin.

Niin ja koska minulla on energiavaraaja, voin asettaa pörssisähköllä laitteen mylvimään lämpöä edullisimman hinnan mukaan ja käyttää sitä ympäri vuorokautta.
        Varaajaan sopii riippuen laitteen tuottaman lämmön lämpötilasta noin 35-40 kw/h, jonka tuollainen laite kehittää täysillä noin 3 h aikana. Ja torppa vaatii tyhjänä suurinpiirtein kaksi tuollaista 3h lämmitysaikaa. Joten ne sijoittaa halvimpii sähkön aikoihin.

Ja taas syksyisin, keväisin se on oiva lisä, ettei tarvitse puuta käyttää niin paljoa. Kesällä taas se on halvempi kuin suora sähkölämmitys saunatiloissa.

• Anonyymi00052
        UUSI
        Anonyymi00049 kirjoitti:

Niin ja koska minulla on energiavaraaja, voin asettaa pörssisähköllä laitteen mylvimään lämpöä edullisimman hinnan mukaan ja käyttää sitä ympäri vuorokautta.
        Varaajaan sopii riippuen laitteen tuottaman lämmön lämpötilasta noin 35-40 kw/h, jonka tuollainen laite kehittää täysillä noin 3 h aikana. Ja torppa vaatii tyhjänä suurinpiirtein kaksi tuollaista 3h lämmitysaikaa. Joten ne sijoittaa halvimpii sähkön aikoihin.

Ja taas syksyisin, keväisin se on oiva lisä, ettei tarvitse puuta käyttää niin paljoa. Kesällä taas se on halvempi kuin suora sähkölämmitys saunatiloissa.

mikä ihme tuo energiavaraaja on? lämminvesisäiliö vai?

• Anonyymi00054
        UUSI
        Anonyymi00052 kirjoitti:

mikä ihme tuo energiavaraaja on? lämminvesisäiliö vai?

No periaatteesa joo. Lämmintä vettä eristettynä mistä sitä toisesta päästä tuotetaan ja toisesta päästä käytetään.

Tehohan on kiva yksikkö... se tuppaa olemaan vakio. Ja energian määrää voi määritellä miten vaan tykkää. No kw/h on sellainen universaali yksikkö, millä on helppo määrittää jos mitäkin.

Talon lämpimänä piyäminrn vaatii tietyn määrän kw/h määrettä...ja sama millä se on tuotettu... kun se on vakio. 🙂

Tuo varaaja voi varastoida siis kw/h;ja... tietty on häviötä, mutta kun se on tslon sisällä, häviötkin lämmittää. 😬

Kyse on siis akusta, patterista... ja sitä voi ladata eri tavoin... 🙂

• Anonyymi00055
        UUSI
        Anonyymi00054 kirjoitti:

No periaatteesa joo. Lämmintä vettä eristettynä mistä sitä toisesta päästä tuotetaan ja toisesta päästä käytetään.

Tehohan on kiva yksikkö... se tuppaa olemaan vakio. Ja energian määrää voi määritellä miten vaan tykkää. No kw/h on sellainen universaali yksikkö, millä on helppo määrittää jos mitäkin.

Talon lämpimänä piyäminrn vaatii tietyn määrän kw/h määrettä...ja sama millä se on tuotettu... kun se on vakio. 🙂

Tuo varaaja voi varastoida siis kw/h;ja... tietty on häviötä, mutta kun se on tslon sisällä, häviötkin lämmittää. 😬

Kyse on siis akusta, patterista... ja sitä voi ladata eri tavoin... 🙂

no siis sehän on ihan vaan läämminvesivaraaja, noita nyt on vähän joka talossa ollut jo sata vuotta.... täällä sähkötoimisia ja ulkomailla enempi kaasutoimisia. nyt vaan hieno nimi laitettu sille "energiavarajaaja" ja hinta kaksinkertainen... paljonko se maksoi?

yleensäkin oletko miettinyt että paljonko koko systeemi tuli kustantamaan, että olikko mitään järkeä koko hommassa vai olisitko samalla rahalla saanut talon etelä-espanjasta, missä ei ole lämmityskuluja.

• Anonyymi00056
        UUSI
        Anonyymi00055 kirjoitti:

no siis sehän on ihan vaan läämminvesivaraaja, noita nyt on vähän joka talossa ollut jo sata vuotta.... täällä sähkötoimisia ja ulkomailla enempi kaasutoimisia. nyt vaan hieno nimi laitettu sille "energiavarajaaja" ja hinta kaksinkertainen... paljonko se maksoi?

yleensäkin oletko miettinyt että paljonko koko systeemi tuli kustantamaan, että olikko mitään järkeä koko hommassa vai olisitko samalla rahalla saanut talon etelä-espanjasta, missä ei ole lämmityskuluja.

Lämminvesivaraajat on eri juttu... ne on pieniä noihin nähden...tyypillinen lämminvesivaraaja on 330 litrainen... pikkupönttö. 😀

Energiavaraajat on usein 1500l litrasta eteenpäin...paaaljon enempi energiaa tallessa..

En olr miettinyt hintaa niinkään... täällä on työt, täällä on lapset... en mä mihkään epsanjaan lähtis. 😬

Mitä mä siellä tekisin? Sylkisin kattoon? Täällä mä boin tehdä polttopuita aina. 🤩

• Anonyymi00057
        UUSI
        Anonyymi00056 kirjoitti:

Lämminvesivaraajat on eri juttu... ne on pieniä noihin nähden...tyypillinen lämminvesivaraaja on 330 litrainen... pikkupönttö. 😀

Energiavaraajat on usein 1500l litrasta eteenpäin...paaaljon enempi energiaa tallessa..

En olr miettinyt hintaa niinkään... täällä on työt, täällä on lapset... en mä mihkään epsanjaan lähtis. 😬

Mitä mä siellä tekisin? Sylkisin kattoon? Täällä mä boin tehdä polttopuita aina. 🤩

joo täällä voi tehdä polttopuita loputtomasti ja polttaa tulta, espanjassa jos tekisi samaa niin talo palaisi poroksi kun kuumenisi liikaa... eikä sielä edes ole puita niin paljoa.

mihin ihmeeseen sait tungettua sen 1500litran kuumavesivaraajan, sehän on niinkuin olohuoneen kokoinen tai jotain... pitää olla paksut eristeet päällä jne.

et halua kertoa hintaa.. no sano sen pelkän kuumavesitankin hinta, minkä kokoinen sinulla se on? saa vähän osviittaa hintaluokasta.

minulla on 90litrainen lämminvesivaraaja, just riittää suihkuun. eipä vie sähköä pajoa, 2kw vastus pistokkeella.

• Anonyymi00058
        UUSI
        Anonyymi00048 kirjoitti:

katsoin tuolta sivuilta niitä laitteita, ja pienimmässä luvattiin tälläisiä tehoja:

290W - 1190W

1500W - 6000W

kyllä nyt jokainen täysijärkinen tajuaa ettei kolmesataa wattia noin vaan muutu tuhanneksi kolmeksisadaksi watiksi..... kyllä on nin täyttä pötyä kun voi olla. otapa nyt tuolta -22 asteesta sitä lämpöä 1300 wattia, tai 6kw... eipä muuten onnistunut. vaikka olisi kesä ja kolkytastetta lömmintä nin silti epäilen noita tuloksia, ei nuo luvut oikeen terveeseen järkeen uppoa.

• Anonyymi00059
        UUSI
        Anonyymi00057 kirjoitti:

joo täällä voi tehdä polttopuita loputtomasti ja polttaa tulta, espanjassa jos tekisi samaa niin talo palaisi poroksi kun kuumenisi liikaa... eikä sielä edes ole puita niin paljoa.

mihin ihmeeseen sait tungettua sen 1500litran kuumavesivaraajan, sehän on niinkuin olohuoneen kokoinen tai jotain... pitää olla paksut eristeet päällä jne.

et halua kertoa hintaa.. no sano sen pelkän kuumavesitankin hinta, minkä kokoinen sinulla se on? saa vähän osviittaa hintaluokasta.

minulla on 90litrainen lämminvesivaraaja, just riittää suihkuun. eipä vie sähköä pajoa, 2kw vastus pistokkeella.

1800 litraa... en muista mitä se maksoi, kun ostin käytettynä. Muhaan tuli muutakin. Mutta alle 1000 euroa oli.

Kellariin sijoitin. Ja onhan se iso. Eristyksenä uretaania.

• Anonyymi00060
        UUSI
        Anonyymi00058 kirjoitti:

katsoin tuolta sivuilta niitä laitteita, ja pienimmässä luvattiin tälläisiä tehoja:

290W - 1190W

1500W - 6000W

kyllä nyt jokainen täysijärkinen tajuaa ettei kolmesataa wattia noin vaan muutu tuhanneksi kolmeksisadaksi watiksi..... kyllä on nin täyttä pötyä kun voi olla. otapa nyt tuolta -22 asteesta sitä lämpöä 1300 wattia, tai 6kw... eipä muuten onnistunut. vaikka olisi kesä ja kolkytastetta lömmintä nin silti epäilen noita tuloksia, ei nuo luvut oikeen terveeseen järkeen uppoa.

Se mylly vaan jotenkin eristää kylmäaineeseen ulkoa jotain lämpöä. En tiedä mekaniikkaa tarkasti. Ei se -25 asteesta saa lämpöä, mutta -20 alle se jotain sieltä vaan saa mukaan.

Eipä noita muuten olisi, jos ne ei toimisi.

• Anonyymi00062
        UUSI
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Se mylly vaan jotenkin eristää kylmäaineeseen ulkoa jotain lämpöä. En tiedä mekaniikkaa tarkasti. Ei se -25 asteesta saa lämpöä, mutta -20 alle se jotain sieltä vaan saa mukaan.

Eipä noita muuten olisi, jos ne ei toimisi.

no minäpä tiedän tarkalleen kuinka se toimii. samanlailla kuin jääkaappi tai pakastinkaappi. kylmäaine kiertää siellä putkissa ja se on kylmempää kuin ulkoilma, ja se pirun kylmä aine lämpenee siellä pakkasilmassa, ja siitä erottuu lämpöä ja se siirretään sisään. lisäksi se ilmeisesti kulkee kovalla paineella ja laajenee ja supistuu, jolloin aine kylmenee ja lämpenee.

epäilen vaan sitä että nuo hyötysuhteet pitäisivät paikkaansa, edes optimaalisissa olosuhteissa. muistaakseni mittaustulokset on saatu +7 asteessa. mikä on erittäin kaukana suomen talvesta...
        mikäli rehellisesti kerrottaisiin mikä hyötysuhde on -20c lämpötilassa niin voisin tuollaista joskus miettiäkin.
        silti rahallinen sijoitus on aivan liian suuri siihen hyötyyn nähden, ei niitä rahoja saa ikinä takaisin mitä siihen laittaa. kun se kone itse on vain pieni osa siitä koko systeemistä. ja mahdolliset säästöt saadaan kevät ja syksykautena.

kyllä halvalla sait 1800l termossäiliön. joskus kun noita katselin niin hinnat oli tuhansia euroja uusilla tankeilla. siihen jäi minulla tuollaisten laittaminen.... laskin vaan kustannukset yhteen ja päättelin että saan tuolla hinnalla loppuikäni käyttää sähköä suoraan pistorasiasta niin paljon kun tarvitsee..

• Anonyymi00053
      UUSI

Kyllä tämä on niin ihmisvihamielinen maa, että minun kotini on jossain päiväntasaajalla.

Suomessa olen koditon.

• UUSI

Voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu, jos ihmisiltä saa aina vaan runtuu. :(

• Anonyymi00061
      UUSI

Mä olisin onnellinen jos mää voisin panna sua ja kunnolla!

• UUSI

Oho oho. Kaveri meni suoraan asiaan...

• Anonyymi00064
        UUSI
        Mu5tasydän kirjoitti:

Oho oho. Kaveri meni suoraan asiaan...

Jos kuitenkin hoidetaan ensin homma pois alta ja jos toimii niin päätetään vasta sen jälkeen, ollaanko kavereita vai ei?

• Anonyymi00065
        UUSI
        Anonyymi00064 kirjoitti:

Jos kuitenkin hoidetaan ensin homma pois alta ja jos toimii niin päätetään vasta sen jälkeen, ollaanko kavereita vai ei?

...paitsi jos poltat tupakaa niin sitten ei. En voi pussata tupakoivia naisia :(

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      98
      4826
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      207
      4658
    3. "Mitä sä nainen tuot sitten pöytään" ?

Jos mies provaidaa ja suojelee... Pitääkö miesten kysyä tuollaisia?
      Ikävä
      117
      3134
    4. Ekologinen kommunismi tulee voittamaan fossiilikapitalismin

Kiina on mahtitekijä uusiutuvien energialähteiden kehityksessä, ja Trump osoitus viimeisestä öljyn perään itkemisestä, m
      Maailman menoa
      24
      3107
    5. Minja jytkyttää vas.liiton kannatusta ylöspäin

Alkaa raavaat duunarimiehetkin palaamaan vasemmistoliiton kannattajiksi. Eduskunnassahan on vain kaksi työntekijöiden p
      Maailman menoa
      98
      3023
    6. Mahonselän jäät - Saaristokunta Lieksa brutaalisti kriisin partaalla!

Lieksan loppuvuoden hyvän kehityksen jälkeen ei olisi uskonut että palstan ahkerista kommentoijista huolimatta matkailu
      Lieksa
      138
      2298
    7. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      92
      2251
    8. Oikeistopuolueiden kannatus vain 37,8 %, vasemmiston 43,0 %

Keskustaan jää 17,4 prosenttia ja loput ovat sitten mitä ovat. Mutta selvästikin Suomen kansa on vasemmalle kallellaan.
      Maailman menoa
      34
      2203
    9. Tiedän ettei

Meistä mitään tule. Toinen oli sinulle tärkeämpi
      Ikävä
      22
      2148
    10. Mies, kerro minulle vielä jotakin aivan uniikkia

ja ainutlaatuista minkä vain me kaksi voisimme ymmärtää jos olemme sen kokeneet ja eläneet, jotta ihan varmasti tietäisi
      Tunteet
      39
      2105
    Aihe