Hillomunkin paistolämpötila

Anonyymi-ap

Hillomunkkitaikina on lähes sama, kuin pullataikina, mutta monesta ohjeesta puuttuu kardemumma.
Hillomukkiin lisätään hillo, kun munkki on ensin paistettu ja sokeroitu.
Paistolämpötilasta, koska hillomunkki vaatii pidemmän paistoajan öljyssä, kuin rinkeli, niin paistolämpötila on alhaisempi, että munkki kypsyy myös sisältä.

Joissakin ohjeissa neuvotaan paistamaan hillomunkki 180 asteessa, joka on aika kuuma paistolämpötila, jossa munkkirinkelit neuvotaan pasitamaan.
Joissakin ohjeissa neuvotaan paistamaan hillomukit 130-150 asteessa.
Jossakin toisaalla taas 160 asteessa, joten lämpötila mittari on tarpeen.
Tosin paistorasvan lämpötilan voi päätellä, jos nosuee savua, niin
silloin rasva on aivan liian kuuma tai rasva kuohuu, niin lämpötila on silloin liian kuuma.
Varmaan joku 140-160 astetta on optimi hillomunkin paistorasvan lämpötila.
Rypsiöljy on varmaan hyvä munkinapaisto rasva.

Aina, kun vappurinkeleitä on paistettu, niin asunnossa on tuoksunut paistetulle munkkirinkeleille.
Rinkeleitä paitettaessa on hella ollut yleensä kolmosella ja välillä pidetty nelosella, kun vaihtoehtoja on kuusi.
Teräskattilassa on
Kun paistolämpötila on alhaisempi hillomunkeille, niin ei myöskään synny yhtä paljon rasvan käryä.

10

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Eipä mulla ole numeroita, kun tulella paistan eli kaasuhella sähköuunilla.

    • ”Varmaan joku 140-160 astetta on optimi hillomunkin paistorasvan lämpötila.”

      140C on liian matala lämpötila. Munkeista tulee rasvaisia lötköjä. Tässä ohjeessa lämpötila on 350F eli 175C. Muuten sinulla onkin resepti kunnossa eli rypsiöljy tai friteerausöljy sopii hyvin, rasvan ei tarvitse olla kookosrasvaa. Jos korkea lämpötila arveluttaa niin pitäisin vähintään 160C ja tähtäisin 175C:en. Liedellä paistettaessa kannattaa kokeilla etukäteen lieden säätimen asetus niin, ettei sitä tarvitse säätää paistamisen aikana vaan lämpötila pysyy haluttuna.

      https://bromabakery.com/classic-jelly-donuts/

      • Anonyymi00002

        https://www.power.fi/keittion-pienkoneet/paistaminen-ja-kypsentaminen/airfryer-ja-friteeraus/friteerauskeittimet/point-podf5000-friteerauskeitin/p-2569205/store/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=9567273787&gclid=CjwKCAiAmp3LBhAkEiwAJM2JUFdaHwbxDXBCF2PgVkwAVDtgwOV5-2NqaypSHyzhv3J_pbJfnAwjoxoC_-QQAvD_BwE
        "Säädettävä lämpötila 130–190°C
        Tilavuus 2,5 L"

        Tuollainen friteeraus keitin olisi varmaan kätevä munkkien paistossa, kun on säädettävä lämpötila. Luotettavuudesta vaikea sanoa, kun hinta on vain 29,90.


      • Anonyymi00002 kirjoitti:

        https://www.power.fi/keittion-pienkoneet/paistaminen-ja-kypsentaminen/airfryer-ja-friteeraus/friteerauskeittimet/point-podf5000-friteerauskeitin/p-2569205/store/?gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campaignid=9567273787&gclid=CjwKCAiAmp3LBhAkEiwAJM2JUFdaHwbxDXBCF2PgVkwAVDtgwOV5-2NqaypSHyzhv3J_pbJfnAwjoxoC_-QQAvD_BwE
        "Säädettävä lämpötila 130–190°C
        Tilavuus 2,5 L"

        Tuollainen friteeraus keitin olisi varmaan kätevä munkkien paistossa, kun on säädettävä lämpötila. Luotettavuudesta vaikea sanoa, kun hinta on vain 29,90.

        Minulla on just tuollainen. Paistan sillä vappuna munkkirinkilät. Lämpö on maksimissa ja käytännössä se lämpö laskee noin 170C:een kun siinä on lähes jatkuvasti neljä munkkirinkilää kypsymässä. Ikinä ei pala ja ainakin rinkilät on just sopivan pehmeitä ja kypsiä sisältä. Paistan ilman koria eli rinkilät suoraan paistorasvaan ja reikäkauhalla kääntäminen. Tuollainen kannattaa ehdottomasti hankkia niin paistaminen on stressitöntä eikä ole riskiä tulipalosta kun laite pitää lämmön maksimissaan 190C:ssä. Rasvatilavuus tuossa on iso eli tulisi todella kalliiksi paistaa kookosrasvalla. Minä teen friteerausöljyllä eli rapsi-, rypsi- tai auringonkukkaöljy käy hyvin.


      • Grillaava_rouva kirjoitti:

        Minulla on just tuollainen. Paistan sillä vappuna munkkirinkilät. Lämpö on maksimissa ja käytännössä se lämpö laskee noin 170C:een kun siinä on lähes jatkuvasti neljä munkkirinkilää kypsymässä. Ikinä ei pala ja ainakin rinkilät on just sopivan pehmeitä ja kypsiä sisältä. Paistan ilman koria eli rinkilät suoraan paistorasvaan ja reikäkauhalla kääntäminen. Tuollainen kannattaa ehdottomasti hankkia niin paistaminen on stressitöntä eikä ole riskiä tulipalosta kun laite pitää lämmön maksimissaan 190C:ssä. Rasvatilavuus tuossa on iso eli tulisi todella kalliiksi paistaa kookosrasvalla. Minä teen friteerausöljyllä eli rapsi-, rypsi- tai auringonkukkaöljy käy hyvin.

        Minun friteerauskeitin on ulkoa päin täsmälleen samanlainen, mutta merkki, tarrat ja muut merkinnät vähän erilaisia. Katsoin arvosteluita ja yksi valitti sitä, että öljyn pois kaataminen on vaikeaa. Tuotekuvauksesta päätellen öljysäiliö on tosiaan kiinteä. Siinä tapauksessa en suosittele tuota ostamaan.

        Jos ostat niin suosittelen varmistamaan, että keittimessä on irrotettava ja konepestävä kansi, irrotettava ja konepestävä friteerauskori ja irrotettava öljysäiliö.

        Irrotettava öljysäiliö helpottaa huomattavasti öljyn pois kaatamista ja säiliön pesua. Itse käytän öljyn muutaman kerran uudelleen eli otan jäähtyneen öljysäiliön irti ja kaadan suppilon ja sihdin avulla öljyn takaisin pulloon ja pesen säiliön käsin. Öljysäiliön pesen käsin siksi, että siinä on pohjassa kuumennusvastus enkä usko, että konepesu tekee hyvää sille.


      • Anonyymi00003
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Minun friteerauskeitin on ulkoa päin täsmälleen samanlainen, mutta merkki, tarrat ja muut merkinnät vähän erilaisia. Katsoin arvosteluita ja yksi valitti sitä, että öljyn pois kaataminen on vaikeaa. Tuotekuvauksesta päätellen öljysäiliö on tosiaan kiinteä. Siinä tapauksessa en suosittele tuota ostamaan.

        Jos ostat niin suosittelen varmistamaan, että keittimessä on irrotettava ja konepestävä kansi, irrotettava ja konepestävä friteerauskori ja irrotettava öljysäiliö.

        Irrotettava öljysäiliö helpottaa huomattavasti öljyn pois kaatamista ja säiliön pesua. Itse käytän öljyn muutaman kerran uudelleen eli otan jäähtyneen öljysäiliön irti ja kaadan suppilon ja sihdin avulla öljyn takaisin pulloon ja pesen säiliön käsin. Öljysäiliön pesen käsin siksi, että siinä on pohjassa kuumennusvastus enkä usko, että konepesu tekee hyvää sille.

        Tuossa halvassa mallissa ei varmaan ole irroitettavaa öljysäiliötä eli kannattaa katsoa, että öljysäiliö on irroitettava, niin on helppo puhdistaa.
        Enimmät öljyt kannattaa pyyhkiä talouspaperiin, niin menee vähemmän öljyä pesuveden mukana vielmäriin.


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Tuossa halvassa mallissa ei varmaan ole irroitettavaa öljysäiliötä eli kannattaa katsoa, että öljysäiliö on irroitettava, niin on helppo puhdistaa.
        Enimmät öljyt kannattaa pyyhkiä talouspaperiin, niin menee vähemmän öljyä pesuveden mukana vielmäriin.

        "Tuossa halvassa mallissa ei varmaan ole irroitettavaa öljysäiliötä eli kannattaa katsoa, että öljysäiliö on irroitettava, niin on helppo puhdistaa."

        Minusta irrotettava öljyastia ei vaikuta hintaan. Muistaakseni minun keitin maksoi 29,90€. Irrotettava öljysäiliö on kyllä ehdoton vaatimus.

        "Enimmät öljyt kannattaa pyyhkiä talouspaperiin, niin menee vähemmän öljyä pesuveden mukana vielmäriin."

        Näin minäkin pesen. Jäähtyneen öljyn valuttaminen takaisin astiaan mahdollisimman tarkasti, öljyastian talouspaperilla pyyhkiminen ja sitten käsin tiskaaminen.


    • Anonyymi00004

      https://www.youtube.com/watch?v=srU2g1oSPpw
      Munkit airfyerillä.....
      Mietin munkkien paistoa airfryerin ja friteeraukeittimen väliltä.
      Videon perusteella airfryerillä näyttää munkin paisto onnistuvan.
      Myös leipominen onnistuu airfryerillä, kuten uunilla, tosin airfryeriin ei mahdu, kuin 2-3 paistettavaa kerrallaan.
      https://www.youtube.com/watch?v=iazC1Hvrx0Y
      Ohjeessa neuvottiin kastamaan munkit öljyssä ja valuttamaan enimmät öljyt ennen airfryeriin laittamista ja sen jälkeen vielä öljyämään munkit ja sokeroimaan.
      Varmaan siinä myös possumukki paistuu, eikä vaarana ole, jos hilloa sattuu possumunkista irtoamaan, en tiedä miten hillo reagoi kuuman öljyn kanssa?

      Airfyereitä on kehuttu niiden ruoan valmistuksen terveellisydellä varsinkin jos ranskanperunoita paistaa.
      Sähkön kulutuksen suhteen airfryer kuluttaa vähemmän sähköä kuin uuni.
      Airfryereitä on monen mallisia ja leivontaankin soveltuvia.

      Friteerauskeitin vai airfryer, täytyy vielä miettiä.
      Airfyer olisi siinä mielessä, että sillä voi tehdä ruokaa aika monipuolisesti.

      • Anonyymi00006

        Hyvin pärjää ilman airfrieriakin jos on kotona sellainen hella, jossa on uuni. En ole tuota vehjettä kotiini kaivannut. Ainoa jota joskus kaipailen on kone joka soveltuisi taikinoiden sekoittamiseen esim kenwood. No ilmankin on pärjätty.


    • Anonyymi00005

      Kotona minulla on hackmanin kattila ja vanhanaikainen hella säädöt 1-6, laitan öljyn kattilaan ja kokeilen vaalealla leivällä sopivan asteen, ikinä ei ole palanut ja on ollut sopivan kypsä.
      Töissä taas minulla on iso kippipannu johon laitan öljyn ja kuumennan sen sopivaan asteeseen, ikinä ei ole palanut ja kymmeniä tuhansia munkkeja paistanut vuosien aikana.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1586
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      187
      426
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe