Mistä löytää Shaoxing-riisiviiniä?

Antti

Olen yrittänyt pääkaupinkiseudulta haalia Shaoxing-riisiviiniä itselleni, mutta valitettavasti tuloksettomasti. Tietääkö kukaan mistä Suomenmaalta tätä kyseistä tuotetta voisi löytyä?

Toki muunlainenkin kiinalainen riisiviini kelpaisi. Tämä siis ruoanlaittoon, eikä niinkään juotavaksi.

Kiitos jo etukäteen!

28

6641

Vastaukset

• Itse olen ruuanlaitossa korvannut riisiviinin kuivalla sherryllä.

• Sherryä tosiaan suositellaan korvaajaksi useassa lähteessä, mutta mieli kuitenkin halajaa aitoa kamaa.

Miten tuo kuiva sherry muuten säilyy pullossa avaamisen jälkeen?

• Antti kirjoitti:

Sherryä tosiaan suositellaan korvaajaksi useassa lähteessä, mutta mieli kuitenkin halajaa aitoa kamaa.

Miten tuo kuiva sherry muuten säilyy pullossa avaamisen jälkeen?

Joo, ei se sherry samaa asiaa aja, vaikka onkin ihan OK.

Mutta älä huoli: Hesasta kysymääsi aitoa ainetta sai ainakin vielä toukokuussa kiinalaisesta ruokakaupasta, joka on Hakaniemen hallilta Hämeenkatua Kallion suuntaan noin 100 metriä, samalla puolella tietä kuin kauppahallikin. Kaupan nimeä en muista.

Ystävällinen kauppias kyllä etsii sitä sinulle, itse en löytänyt kaupasta mitään, mutta hän keräsi koriin tuossa tuokiossa kaikki hauamani tavarat viimeksi siellä käydessäni. (En nimittäin itse asu enää Hesassa, joten kauppareissutkin kyseisessä puodissa on nykyään aika harvassa, ja silloin kerään vähän enemmän tavaraa kerralla.) Ja jos erä on loppunut, hän tietää ainakin koska tulee lisää.

Tarkistin vielä omasta kaapistani pullon kyljestä, niin eiköhän se samaa kamaa ole, tässä etiketissä nimi oli kirjoitettu Shaohsing Wine.

Onnea etsintään ja mukavia kokkailuhetkiä :)

• Kiinalaisen ruuan ystävä kirjoitti:

Joo, ei se sherry samaa asiaa aja, vaikka onkin ihan OK.

Mutta älä huoli: Hesasta kysymääsi aitoa ainetta sai ainakin vielä toukokuussa kiinalaisesta ruokakaupasta, joka on Hakaniemen hallilta Hämeenkatua Kallion suuntaan noin 100 metriä, samalla puolella tietä kuin kauppahallikin. Kaupan nimeä en muista.

Ystävällinen kauppias kyllä etsii sitä sinulle, itse en löytänyt kaupasta mitään, mutta hän keräsi koriin tuossa tuokiossa kaikki hauamani tavarat viimeksi siellä käydessäni. (En nimittäin itse asu enää Hesassa, joten kauppareissutkin kyseisessä puodissa on nykyään aika harvassa, ja silloin kerään vähän enemmän tavaraa kerralla.) Ja jos erä on loppunut, hän tietää ainakin koska tulee lisää.

Tarkistin vielä omasta kaapistani pullon kyljestä, niin eiköhän se samaa kamaa ole, tässä etiketissä nimi oli kirjoitettu Shaohsing Wine.

Onnea etsintään ja mukavia kokkailuhetkiä :)

Kauppa oli varmaankin Vii voan. Kävin sieltä katsomassa ja kysymässä, mutta alkuviikosta ei löytynyt ainakaan. Tai sitten on tietysti ihan mahdolista, että kaupan ystävällinen naismyyjä ei ymmärtänyt kysymystäni..Heh. Täytyypä käydä katselemassa/kyselemässä uudestaan.

Kiitos vinkistä!

• Antti kirjoitti:

Kauppa oli varmaankin Vii voan. Kävin sieltä katsomassa ja kysymässä, mutta alkuviikosta ei löytynyt ainakaan. Tai sitten on tietysti ihan mahdolista, että kaupan ystävällinen naismyyjä ei ymmärtänyt kysymystäni..Heh. Täytyypä käydä katselemassa/kyselemässä uudestaan.

Kiitos vinkistä!

Joo, sehän se oli, ja silloin oli kauppias vanhempi herra. Hän sen heti haki hyllystä, eli toivotaan että sinuakin lykästää! Nyt alkaa itselläni jo pullosta pohja pilkottaa, joten huolestuneena odottelen seuraavaa työreissua sinne suunnalle. On meinaan hyvää ainetta, paljon parempaa kuin sherry!

• ViiVoan kirjoitti:

Joo, sehän se oli, ja silloin oli kauppias vanhempi herra. Hän sen heti haki hyllystä, eli toivotaan että sinuakin lykästää! Nyt alkaa itselläni jo pullosta pohja pilkottaa, joten huolestuneena odottelen seuraavaa työreissua sinne suunnalle. On meinaan hyvää ainetta, paljon parempaa kuin sherry!

Siellähän sitä oli! Jemma nimisessä paikassa. Uskoisin, että samaa tavaraa kuin sinunkin pullosi. Tämä oli ainakin pullotettu Hollannissa, jollei kokonaan tehtykin siellä. Täytyy sanoa että kysymättä olisi täysin mahdotonta löytää, mikä on tarkemmin ajatelleen ehkä jopa ihan loogistakin.

Kiitos neuvosta! Nyt sitten odotellaan viikonlopun alkua, jotta pääsee kokeilemaan tätä ihmeainetta.

• Antti kirjoitti:

Siellähän sitä oli! Jemma nimisessä paikassa. Uskoisin, että samaa tavaraa kuin sinunkin pullosi. Tämä oli ainakin pullotettu Hollannissa, jollei kokonaan tehtykin siellä. Täytyy sanoa että kysymättä olisi täysin mahdotonta löytää, mikä on tarkemmin ajatelleen ehkä jopa ihan loogistakin.

Kiitos neuvosta! Nyt sitten odotellaan viikonlopun alkua, jotta pääsee kokeilemaan tätä ihmeainetta.

No kiva kuulla että löysit! Ja tosiaan, sehän on ihan loogista, niin kuin hoksasit ;)

• et viitsis heittää mua hyvällä ohjeella, jossa ois "aito kiinalainen tatsi".

• Kävin itse myös etsiskelemässä tuolta Vii Voanista tätä riisiviiniä. Kun ei löytynyt niin kyselin liikkeen myyjiltä. Aluksi naureskelivat ja käskivät menemään vaan Alkoon, mutta pienen selvittelyn jälkeen tuli ymmärrys, että haussa on mausteeksi tarkoitettu riisiviini. Ei kuulemma ollut heillä tällä hetkellä saatavilla, mutta neuvoivat menemään japanilaiseen ruokakauppaan Tokyokaniin. Hieman ihmetyttää tosin miksei Vii Voanissa ollut myynnissä tätä riisiviiniä kun niin monissa kiinalaisen ruoan ohjeissa sitä neuvotaan käyttämään.

Nettisivuilta katsoin, että Tokyokanissa olisi myynnissä makeaa Mirin -riisiviiniä. Onko tämä vastaavaa kuin Shaoxing -riisiviini?

• Laittakaa Alkoon palautetta, että hankkisivat vihdoinkin sekä shaoxingiä että miriniä valikoimiinsa. Kuuluisi heidän vastuulleen. http://www.alko.fi/palaute

Esanssimiriniä on saatavilla jopa minun lähi-Alepasta, mutta ulkomailta tuodulla aidolla hon mirinillä saa parempaa.
    Kiinalaista riisiviiniä (joista shaoxingiä yleensä käytetään ruuanlaitossa) ei oikein voi korvata kuin heikosti sherryllä.

• Jyväskylässä, osoitteessa Kauppakatu 12 on aasialainen ruokakauppa Moi Panda. Avoinna Ma-La 10:30-18:30 ja Su 11:00-18:00. Kysy kassalta Shaoxingiä ja he hakevat kellarista varastosta. SItä ei ole hyllyssä, sillä sitä ostavat vain kiinalaiset. Olen ainoa suomalainen, joka Shaoxingiä heiltä ostaa. Myyjät puhuvat englantia.

• Kiitos, ilmoitin valviralle laittomasta viinin myynnistä, aikalailla tullee paskaa niskaan.

• Tiedän mistä saa,myyvät varmaan tietämättään laittomasti. 4 euroa maksava iso pullo tarttui matkaan, täällä en kerro mistä ostin koska sen jälkeen sen myynti kiellettäisiin. Ihan hyllyltä sen bongasin.

• Laitatko privana että mistä löytyy?

• Tallinn Piprapood vastas, voivat hankkia -kaupantekoa parhaimmillaan !
    umeboshi ploomid – 227g/14.50 eur
    Shaoxing riisivein – 10.25/600ml

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.