Teen perukirjaa isästäni.Perillisiä vähän, täysin riidatonta.
Muutama tonni rahaa tilillä kuolinpesässä, ei muuta omaisuutta. Velkoja, kuluja, sairaalakuluja, vuokrarästit 2kk ym. yhteensä 9000€ ja ehkä lisää tulee.Kuolinpesä siis ylivelkainen.
Tilin rahat riittää hautauskuluihin, virkatodistukseen ja pesäntyhjennykseen. Paljoa ei jää yli, satasia.
Ite teen perukirjan. Jostain jo katoin että ei olisi oikeuksia vaatia tästä työstä mitään palkkiota kun ite tekee.
Onko todella näin ettei voi edes 100-200€ pyytää ittelleen kuolinpesältä perukirjan teosta ?
Ihan älytön homma ollut jo tähän asti. Soittelua ja ilmoittelua eri velkojille. Puhelinlaskusta osa hyvitykseen ennen muita velkoja ?
Ja lisäkysymys että jos vajaa 10 henkee vien pitsalle ja kahville siunaustilaisuuden jälkeen, niinku muistotilaisuutena, maksan. Ni voinko senkään pyytää takasin välittöminä kuolinpesän kuluina ?
Perukirja itse tehtynä ja tosi pieni muistotilaisuus. Saanko pyytää kuolinpesältä ennen noita isoja velkojia...
Saanko mitään palkkiota kun teen perukirjan ite
61
348
Vastaukset
- Anonyymi00001
Kuolinpesässä tehdään vain yhteisiä päätöksiä yhdessä. Jos sovitte yhdessä, että saat korvauksen kuolinpesän varoista molemmissa asioissa, korvauksen myös saat. Tämä on win-win kaikille.
Jälkikäteen on asiatonta mennä esittämään kuluja ja laskuja.- Anonyymi00002
Ehdottomasti muille osakkaille käy tämä vaikka pistäsin mitä vaan kuluja,nautin 100% luottamusta ja kaikki sopii. Välit hyvät.
Kyse on nyt siitä kun ylivelkaantuneen kuolinpesän tilillä on vain enää vain vähän rahaa hautakulujen jälkeen. Niin saanko merkata perukirjan teon ja työn vaivoineen itselleni ja nostaakin vaikka 100-200€ rahaa OHI MUIDEN ISOJEN VELKOJIEN ? ?
Isot tuhansien eurojen velkojia ovat sairaalat, kuntoutuslaitokset,apteekit, puhelinoperaattorit ym ym. yksityiset ja yritykset.
Sanotaan että perukirja ja muistotilaisuus ovat etusijalla kuolinpesän kuluissa. Mutta saanko perukirjan teosta ottaa siivun itselleni jos muille osakkaille sopii ?
Jostain luin ettei muka itsenäistä perukirjan työtä sais laskuttaa kuolinpesältä.
Muistotilaisuuden pitsat varmaan onnistuu jos kortillani höylään ja näytän kuitin pankille. - Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
Ehdottomasti muille osakkaille käy tämä vaikka pistäsin mitä vaan kuluja,nautin 100% luottamusta ja kaikki sopii. Välit hyvät.
Kyse on nyt siitä kun ylivelkaantuneen kuolinpesän tilillä on vain enää vain vähän rahaa hautakulujen jälkeen. Niin saanko merkata perukirjan teon ja työn vaivoineen itselleni ja nostaakin vaikka 100-200€ rahaa OHI MUIDEN ISOJEN VELKOJIEN ? ?
Isot tuhansien eurojen velkojia ovat sairaalat, kuntoutuslaitokset,apteekit, puhelinoperaattorit ym ym. yksityiset ja yritykset.
Sanotaan että perukirja ja muistotilaisuus ovat etusijalla kuolinpesän kuluissa. Mutta saanko perukirjan teosta ottaa siivun itselleni jos muille osakkaille sopii ?
Jostain luin ettei muka itsenäistä perukirjan työtä sais laskuttaa kuolinpesältä.
Muistotilaisuuden pitsat varmaan onnistuu jos kortillani höylään ja näytän kuitin pankille.Kysymys 1 siitä, onko varoja lainkaan. Kysymys 2 siitä, kenen maksut ovat ensisijaisia. Kysymys 3 siitä, ovatko velat vainajan vaiko kuolinpesän aiheuttamia.
Perintökaaren mukaan pesänselvitysvelat maksetaan ennen muita velkoja. Pesänselvitysvelkoihin katsotaan hautaus- ja perunkirjoituskustannukset. Muut pesän velat maksetaan vasta vainajan velkojen jälkeen.
Jos rahaa on, perunkirjoituskulut ja hautajaiset ovat etusijalla. - Anonyymi00009
Anonyymi00003 kirjoitti:
Kysymys 1 siitä, onko varoja lainkaan. Kysymys 2 siitä, kenen maksut ovat ensisijaisia. Kysymys 3 siitä, ovatko velat vainajan vaiko kuolinpesän aiheuttamia.
Perintökaaren mukaan pesänselvitysvelat maksetaan ennen muita velkoja. Pesänselvitysvelkoihin katsotaan hautaus- ja perunkirjoituskustannukset. Muut pesän velat maksetaan vasta vainajan velkojen jälkeen.
Jos rahaa on, perunkirjoituskulut ja hautajaiset ovat etusijalla.Niin, mutta yritän rautalangasta vääntää että perukirjasta ei ole yhtään kuluja. Ei kellekään ulkopuoliselle eikä itselleni.
Pyydän vain palkkiota kymmenien tuntien vaivasta, jollaiseksi tää nyt paisuu. Epäkohtia, poikkeuksia, kysyn neuvoa, googlaan neuvoa.
Onko tämä ilmaistyötä, vai voinko laittaa tämän pankkini postiin [ kuten kaikki muutkin hautajaislaskut] että maksakaa mun tilille vaivan palkkaa perukirjasta se kuolleen isäni tilillä jäljellä oleva viimeinen satanen...
Ei mitään väliä vaikka muut haluaa tonnikaupalla perintää, mutta minäkö saan ottaa sen satasen koska amatöörinä teen yksin perukirjaa ??
En olis varma. Kuka olis. - Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Muistotilaisuuden pitsat varmaan onnistuu jos kortillani höylään ja näytän kuitin pankille.Kirjoitapas ap nettihakuun "voiko perunkirjoituksesta maksaa, jos pesä on velkainen" ja lue sieltä.
Saat varmempaa tietoa, kuin täällä mutu-tuntumalla. Paljosta muustakin saat ymmärrystä, mm. siitä perunkirjoituksesta. - Anonyymi00034UUSI
Anonyymi00009 kirjoitti:
Niin, mutta yritän rautalangasta vääntää että perukirjasta ei ole yhtään kuluja. Ei kellekään ulkopuoliselle eikä itselleni.
Pyydän vain palkkiota kymmenien tuntien vaivasta, jollaiseksi tää nyt paisuu. Epäkohtia, poikkeuksia, kysyn neuvoa, googlaan neuvoa.
Onko tämä ilmaistyötä, vai voinko laittaa tämän pankkini postiin [ kuten kaikki muutkin hautajaislaskut] että maksakaa mun tilille vaivan palkkaa perukirjasta se kuolleen isäni tilillä jäljellä oleva viimeinen satanen...
Ei mitään väliä vaikka muut haluaa tonnikaupalla perintää, mutta minäkö saan ottaa sen satasen koska amatöörinä teen yksin perukirjaa ??
En olis varma. Kuka olis.No et kyllä tuolla sananmuodolla saa pankkia maksamaan mitään.
Netissä haku "miten veloitan itse tekemäni perunkirjoituksen kulut" antaa tietoa lisää, mm. näin:
"Korvaus itsellesi: Jos olet maksanut kulut omalta tililtäsi, voit siirtää vastaavan summan kuolinpesän tililtä itsellesi (tilisiirto, jossa selityksenä "perunkirjoituskulujen korvaus, pesän osakas X").x "
Ps miten selviät perunkirjoituksesta, jos et ole valmis itse etsimään oikeaa tietoa? Perukirja ja perunkirjoitus on verottajalle menevä virallinen asiakirja ja kannattaa tehdä heti alkuun oikein, oli pesässä varoja tai ei.
- Anonyymi00004
Et saa, miksi saisit?
- Anonyymi00007
Oma työ ja aika: Asiakirjojen hankkiminen, omaisuuden selvittäminen ja perukirjan täyttäminen vievät aikaa.
Kohtuudella saa laskuttaa, jos osakkaat sen hyväksyvät. - Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oma työ ja aika: Asiakirjojen hankkiminen, omaisuuden selvittäminen ja perukirjan täyttäminen vievät aikaa.
Kohtuudella saa laskuttaa, jos osakkaat sen hyväksyvät.Olen alkuperäinen ja anonym..002.
Ensimmäinen fiksu vastaus mikä hyödyttää.
Muut joko kiusallaan pelleilee tai ei tajua kysymystä.
Tietenkin mulla menee aikaa ja vaivaa perukirjanteossa, neuvoja vaikeisiin kohtiin sekä muutenkin pähkäillessä. Sinänsä mulla ei ole perukirjan teossa mitään kuluja. Työaikaa vaan ja paljon, velkojia paljon pikkuperimisistä lähtien.
Niin anonym..007, oletko aivan varma että voin isäni tililtä laskuttaa 200€ perukirjanteosta ?
Jokainen laskuhan menee kirjattuna postina tässä vaiheessa. Ehkä mä teen word -asiakirjan missä kirjaan oman tilini ja laskutan tilisiirrolla.
Mulla ei ole toiminimeä, ja yksityishenkilönä pyydän pankkia maksamaan verotonta tuloa vaivasta.
Edelleen muut vähäiset osakkaat vahvasti haluaa näin, mutta ne muut velkojat...
Perukirjanteon palkkio on amatöri tekee.
Et voi olla ihan varma - Anonyymi00010
Anonyymi00007 kirjoitti:
Kohtuudella saa laskuttaa, jos osakkaat sen hyväksyvät.Pesän haltuunottaja hyväksyy itse ja ei tarvita mitään osakkaiden konklaavia näihin pesänselvityskuluihin ja vainajan laskuihin.
- Anonyymi00013
Anonyymi00010 kirjoitti:
Pesän haltuunottaja hyväksyy itse ja ei tarvita mitään osakkaiden konklaavia näihin pesänselvityskuluihin ja vainajan laskuihin.
Jos konklaavia ei tarvita, pystyn siis päättämään pesälle kuuluvia yhteisiä asioita ihan itse ilman muiden lupaa...? Sitähän tarkoitat?
- Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Jos konklaavia ei tarvita, pystyn siis päättämään pesälle kuuluvia yhteisiä asioita ihan itse ilman muiden lupaa...? Sitähän tarkoitat?
Kyllä.
Jos olet jo muutenkin pesän haltuunottaja esimerkiksi leski tai sitten kuolinpesän hoitaja.
Kuolinpesän velkoihin tämä yksin saa myydä irtainta omaisuutta. - Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kyllä.
Jos olet jo muutenkin pesän haltuunottaja esimerkiksi leski tai sitten kuolinpesän hoitaja.
Kuolinpesän velkoihin tämä yksin saa myydä irtainta omaisuutta.Voin siis laskuttaa ihan reilulla kädellä kuolinpesää ja laskuttaa tekemästäni työstä. Hyvä. Kuinka paljon voin laskuttaa (euroissa) pesää omasta työstäni ennen kuin pitää kysyä muilta?
- Anonyymi00016
Anonyymi00015 kirjoitti:
Voin siis laskuttaa ihan reilulla kädellä kuolinpesää ja laskuttaa tekemästäni työstä. Hyvä. Kuinka paljon voin laskuttaa (euroissa) pesää omasta työstäni ennen kuin pitää kysyä muilta?
Et voi laskuttaa omia juttujasi, ellei siitä ole yhdessä sovittu!
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Et voi laskuttaa omia juttujasi, ellei siitä ole yhdessä sovittu!
Kohtuullinen palkkio käy. Eihän siinä ole mitään Keijo Korpposta koolle kutsuttuna päättämässä mistään. Samoin tavoin pesän haltuunottaja lupaa palkkiot uskotuille miehille, kun hän heidät perunkirjoitukseen osakkaiden lisäksi kutsuu.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Kohtuullinen palkkio käy. Eihän siinä ole mitään Keijo Korpposta koolle kutsuttuna päättämässä mistään. Samoin tavoin pesän haltuunottaja lupaa palkkiot uskotuille miehille, kun hän heidät perunkirjoitukseen osakkaiden lisäksi kutsuu.
Kohtuudella? Lue avaus.
Kuinka paljon voi laskuttaa (euroissa) pesää omasta työstä ennen kuin pitää kysyä muilta?
Joku tomppeli sanoi, että pesän haltuunottaja hyväksyy itse kaiken ja ei tarvita mitään osakkailta kyselyjä. - Anonyymi00019
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kohtuudella? Lue avaus.
Kuinka paljon voi laskuttaa (euroissa) pesää omasta työstä ennen kuin pitää kysyä muilta?
Joku tomppeli sanoi, että pesän haltuunottaja hyväksyy itse kaiken ja ei tarvita mitään osakkailta kyselyjä.Kohtuulliset perunkirjoitus kustannukset kun katsot Googlella, niin 100-200€ on varmasti kohtuullinen kuluihin. Pesän haltuunottaja päättää.
Sosiaalitoimen (mukaanluettuna HVA) minimihautauskuluihinkin kuuluu pienimuotoinen muistotilaisuus. Asian tuntevia hautaustoimistoja on. - Anonyymi00020
Anonyymi00019 kirjoitti:
Kohtuulliset perunkirjoitus kustannukset kun katsot Googlella, niin 100-200€ on varmasti kohtuullinen kuluihin. Pesän haltuunottaja päättää.
Sosiaalitoimen (mukaanluettuna HVA) minimihautauskuluihinkin kuuluu pienimuotoinen muistotilaisuus. Asian tuntevia hautaustoimistoja on."Joku tomppeli sanoi, että pesän haltuunottaja hyväksyy itse kaiken ja ei tarvita mitään osakkailta kyselyjä."
Kaikkia horisijoita ei kannata uskoa. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
"Joku tomppeli sanoi, että pesän haltuunottaja hyväksyy itse kaiken ja ei tarvita mitään osakkailta kyselyjä."
Kaikkia horisijoita ei kannata uskoa.Google:
Perunkirjoituksen tekijän (pesän ilmoittajan ja uskottujen miesten) valinnasta päättää ensisijaisesti se kuolinpesän osakas, joka hoitaa vainajan omaisuutta. Tämä on yleensä leski tai joku lapsista. Jos osakkaat eivät ole yksimielisiä, perunkirjoituksen toimittamisesta vastaavat kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä, kuten perilliset ja testamentinsaajat.
Tärkeimmät asiat perunkirjoituksen tekijästä:
Vastuuhenkilö: Se, joka hoitaa vainajan varallisuutta (leski, perillinen), järjestää tilaisuuden.
Valinta: Pesän hoitaja valitsee kaksi uskottua miestä... - Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Google:
Perunkirjoituksen tekijän (pesän ilmoittajan ja uskottujen miesten) valinnasta päättää ensisijaisesti se kuolinpesän osakas, joka hoitaa vainajan omaisuutta. Tämä on yleensä leski tai joku lapsista. Jos osakkaat eivät ole yksimielisiä, perunkirjoituksen toimittamisesta vastaavat kaikki kuolinpesän osakkaat yhdessä, kuten perilliset ja testamentinsaajat.
Tärkeimmät asiat perunkirjoituksen tekijästä:
Vastuuhenkilö: Se, joka hoitaa vainajan varallisuutta (leski, perillinen), järjestää tilaisuuden.
Valinta: Pesän hoitaja valitsee kaksi uskottua miestä...No saako silloin laskuttaa oikein urakalla kysymättä muilta osakkailta?
- Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
No saako silloin laskuttaa oikein urakalla kysymättä muilta osakkailta?
Perunkirjoitustilaisuudessa hyväksytään myös pesän hoitajan ja uskottujen miesten palkkiot. Jos joku osakas ei hyväksy perukirjaa niin voi jättää sen allekirjoittamatta. Tosin allekirjoittamatta jättäminen ei vaikuta välttämättä mihinkään asiaan millään tavalla.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Perunkirjoitustilaisuudessa hyväksytään myös pesän hoitajan ja uskottujen miesten palkkiot. Jos joku osakas ei hyväksy perukirjaa niin voi jättää sen allekirjoittamatta. Tosin allekirjoittamatta jättäminen ei vaikuta välttämättä mihinkään asiaan millään tavalla.
No saako silloin laskuttaa oikein urakalla kysymättä muilta osakkailta? Se oli kysymys eli ei saa.
Asiat on se sovittava yhdessä. - Anonyymi00025
Anonyymi00023 kirjoitti:
Perunkirjoitukseen ei ole lainkaan pakollista osallistua, vaikka kutsu onkin pakollinen. Perukirjaa osakkaat eivät allekirjoiteta eikä sitä moitita tai hyväksytä. Ilmoittaja ja uskotut miehet päättävät.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Perunkirjoitukseen ei ole lainkaan pakollista osallistua, vaikka kutsu onkin pakollinen. Perukirjaa osakkaat eivät allekirjoiteta eikä sitä moitita tai hyväksytä. Ilmoittaja ja uskotut miehet päättävät.
Juuri näin: Ilmoittaja ja uskotut miehet ovat ainoita kirjaajia ja päättäjiä.
Lähde linkissä yllä Googlella oli mm. suomi.fi - Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Juuri näin: Ilmoittaja ja uskotut miehet ovat ainoita kirjaajia ja päättäjiä.
Lähde linkissä yllä Googlella oli mm. suomi.fiEli ei saa laskuttaa kuin kohtuulliset (omat) kulut.
- Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Olen alkuperäinen ja anonym..002.
Ensimmäinen fiksu vastaus mikä hyödyttää.
Muut joko kiusallaan pelleilee tai ei tajua kysymystä.
Tietenkin mulla menee aikaa ja vaivaa perukirjanteossa, neuvoja vaikeisiin kohtiin sekä muutenkin pähkäillessä. Sinänsä mulla ei ole perukirjan teossa mitään kuluja. Työaikaa vaan ja paljon, velkojia paljon pikkuperimisistä lähtien.
Niin anonym..007, oletko aivan varma että voin isäni tililtä laskuttaa 200€ perukirjanteosta ?
Jokainen laskuhan menee kirjattuna postina tässä vaiheessa. Ehkä mä teen word -asiakirjan missä kirjaan oman tilini ja laskutan tilisiirrolla.
Mulla ei ole toiminimeä, ja yksityishenkilönä pyydän pankkia maksamaan verotonta tuloa vaivasta.
Edelleen muut vähäiset osakkaat vahvasti haluaa näin, mutta ne muut velkojat...
Perukirjanteon palkkio on amatöri tekee.
Et voi olla ihan varmaIhan oikeasti, etsi sitä tietoa ihan itse, saat varmempaa kuin täällä kyselemällä.
Vai uskotko todella siihen, mitä kaikkea täällä suositellaan?
Olet myös todennäköisesti itse tarjoutunut tekemään perunkirjoituksen, ymmärtämättä mihin ryhdyit. Vai ajattelitko saada ylimääräistä "helppoa rahaa"?
Yksityishenkilönä voit vähentää kulut, mutta lue ne oikeat ohjeet vaikka lakipalveluiden sivuilta, monessa on hyvää tietoa.
En ymmärrä ihmettelyäsi yritysten työstään veloittamiin summiin.
Yritykset ja yrittäjät tekevät näitä työkseen, saavat palkkansa työstään, ovat perehtyneet ja opiskelleet lakia, maksavat vuokraa, yritysten muita kuluja jne. Siksi niistä veloitetaan enemmän, kuin mutu-tuntumalla tehdyistä perukirjoista tulee kuluja. - Anonyymi00036UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kyllä.
Kuolinpesän velkoihin tämä yksin saa myydä irtainta omaisuutta.Ei. Ei näin.
- Anonyymi00037UUSI
Anonyymi00015 kirjoitti:
Voin siis laskuttaa ihan reilulla kädellä kuolinpesää ja laskuttaa tekemästäni työstä. Hyvä. Kuinka paljon voin laskuttaa (euroissa) pesää omasta työstäni ennen kuin pitää kysyä muilta?
Ei, et todellakaan voi.
Toisaalta, tee niinkuin näköjään haluat. Kyllä verottaja palaa asiaan tarkistettuaan tekemäsi perukirjan. - Anonyymi00038UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Kohtuudella? Lue avaus.
Joku tomppeli sanoi, että pesän haltuunottaja hyväksyy itse kaiken ja ei tarvita mitään osakkailta kyselyjä.Tomppeli sanoi?
Ettei tässä tomppeli olisi juuri tuo, joka täällä kyselee tällaisia neuvoja.
Ihan oikeasti?? - Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
No saako silloin laskuttaa oikein urakalla kysymättä muilta osakkailta?
Ei. Verottaja viimeistään puuttuu.
- Anonyymi00046UUSI
Anonyymi00035 kirjoitti:
Ihan oikeasti, etsi sitä tietoa ihan itse, saat varmempaa kuin täällä kyselemällä.
Vai uskotko todella siihen, mitä kaikkea täällä suositellaan?
Olet myös todennäköisesti itse tarjoutunut tekemään perunkirjoituksen, ymmärtämättä mihin ryhdyit. Vai ajattelitko saada ylimääräistä "helppoa rahaa"?
Yksityishenkilönä voit vähentää kulut, mutta lue ne oikeat ohjeet vaikka lakipalveluiden sivuilta, monessa on hyvää tietoa.
En ymmärrä ihmettelyäsi yritysten työstään veloittamiin summiin.
Yritykset ja yrittäjät tekevät näitä työkseen, saavat palkkansa työstään, ovat perehtyneet ja opiskelleet lakia, maksavat vuokraa, yritysten muita kuluja jne. Siksi niistä veloitetaan enemmän, kuin mutu-tuntumalla tehdyistä perukirjoista tulee kuluja.Olen ketjun AP ja kysyn asiaa tosissani koska en tiedä saanko runsaasti ylivelkaisesta kuolinpesästä nostaa pikkusumman perukirjanteosta palkkaa.
Hei an35. !
En mä ole hämmästellyt yritysten ottamia kuluja. Pärjään isäni perukirjan teossa kun olen sitä tunteja jo yksin räpeltänyt.
Ihan sama nostanko enää satasen tai pari. Yritän täällä vain asiallisesti kysyä että saanko tästä vaivastani pienen palkkion nostaa. Tuntipalkka on parisen euroa jos alkaa aikaa mittaa, puhelinkulut varmaan jo yli 50 euroa eri laitoksiin. Valtaosa pitkiin jonotuksiin, kaikki ei hoidu netissä.
Mikään instanssi netissä ei vastaa mulle saanko tästä perukirjan vaivasta nostaa 100-200€, siksi kysyn täältäkin.
Kun näitä hoito-, kuntoutuslaitosten, sairaalan ja apteekki laskuja ja vuokrarästejä on reilusti yli 5000 euroa.
Mitään perintöä ei jää kellekään. Mut mietin et saanko symbolisen satasen ottaa jos nää perukirjan räpellykset menee todella pitkäksi ja itekseen ilmaseksi teen.
Ehkä pare etten ota mitään perukirjanteosta, ettei noi runsaat velat kaadu mun päälle. Kunhan saan isäni hautaan.
Älä anonyymi35 erehdy että noi muut kommentoijat ketjussa olisin minä, ap.
Ilmaisen jatkossa selkeästi että olen ap joka kirjoittaa ja vastaa. - Anonyymi00047UUSI
Anonyymi00046 kirjoitti:
Olen ketjun AP ja kysyn asiaa tosissani koska en tiedä saanko runsaasti ylivelkaisesta kuolinpesästä nostaa pikkusumman perukirjanteosta palkkaa.
Hei an35. !
En mä ole hämmästellyt yritysten ottamia kuluja. Pärjään isäni perukirjan teossa kun olen sitä tunteja jo yksin räpeltänyt.
Ihan sama nostanko enää satasen tai pari. Yritän täällä vain asiallisesti kysyä että saanko tästä vaivastani pienen palkkion nostaa. Tuntipalkka on parisen euroa jos alkaa aikaa mittaa, puhelinkulut varmaan jo yli 50 euroa eri laitoksiin. Valtaosa pitkiin jonotuksiin, kaikki ei hoidu netissä.
Mikään instanssi netissä ei vastaa mulle saanko tästä perukirjan vaivasta nostaa 100-200€, siksi kysyn täältäkin.
Kun näitä hoito-, kuntoutuslaitosten, sairaalan ja apteekki laskuja ja vuokrarästejä on reilusti yli 5000 euroa.
Mitään perintöä ei jää kellekään. Mut mietin et saanko symbolisen satasen ottaa jos nää perukirjan räpellykset menee todella pitkäksi ja itekseen ilmaseksi teen.
Ehkä pare etten ota mitään perukirjanteosta, ettei noi runsaat velat kaadu mun päälle. Kunhan saan isäni hautaan.
Älä anonyymi35 erehdy että noi muut kommentoijat ketjussa olisin minä, ap.
Ilmaisen jatkossa selkeästi että olen ap joka kirjoittaa ja vastaa.Käytöstäsi ja ymmärrystäsi oikeaan tietoon siinä näytettiin kysytyn... An35 yms.
- Anonyymi00005
Taidat olla perillinen.
- Anonyymi00006
Tietysti!
Muistotilaisuuden kulut menee kuolinpesästä.
Järjestäkää yhdessä muistotilaisuus ja tarjoilu, yhdistää. - Anonyymi00040UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tietysti!
Muistotilaisuuden kulut menee kuolinpesästä.
Järjestäkää yhdessä muistotilaisuus ja tarjoilu, yhdistää.Jos pesässä ei ole varoja, on vain velkaa, niin muistotilaisuuden järjestävät omaiset omilla rahoillaan, jos sellainen järjestetään.
- Anonyymi00048UUSI
Anonyymi00040 kirjoitti:
Jos pesässä ei ole varoja, on vain velkaa, niin muistotilaisuuden järjestävät omaiset omilla rahoillaan, jos sellainen järjestetään.
Yllä on kyllä jo kerrottu, että oikean hautaustoimiston järjestämänä myös sosiaalitoimena järjestettyihin hautajaisiin kuuluu pienimuotoinen muistotilaisuus.
- Anonyymi00011
Kyllä Perunkirjoituspalkkio voidaan maksaa oli dokumentin tekijä yritys, yksittäinen lakimies tai yksittäinen henkilökin - ei siinä mitään.
Jos Perunkirjoittajaksi kuitenkin "uhrautuu" joku perheenjäsenistä tai muuten perillisasemassa oleva, on tietysti korrektia sopia palkkiosummasta ennen kuin homman aloittaa. Useinhan tässä tapauksessa muu suku automaattisesti olettaa, että dokumentin vääntäjä tekee sen vain hyvästä tahdosta ja sit tulee napinaa, kun dokumentin valmistuttua siellä loppuosan kulupuolella lukee myös "Perunkirjoituspalkkio 500e" ;)
Myös uskotuille miehille voi palkkion maksaa - heillähän oikeastaan se varsinainen vastuu on, kun ikään kuin heidän kauttaan kaikki asiat Perukirjaan kulkee sitä mukaa kuin pesän osakkaat asioita ja tositteita esittävät.
Perukirjan laatijahan siis on oikeastaan "vain" sihteeri, joka asiat dokumenttiin kasaa... :)
t: Useita Perukirjoja (ja sovintojako-Perinnönjakosopimuksiakin) lähipiirille / sukulaisille laatinut ;) - Anonyymi00012
"Jos rahaa on, perunkirjoituskulut ja hautajaiset ovat etusijalla."
Mikä tuosta kohdasta on epäselvää?- Anonyymi00028
Hinnat vaihtelee.
500 - 2000 euroa. - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Hinnat vaihtelee.
500 - 2000 euroa.Saanko siis laskuttaa omia kuluja 2000 euroa?
- Anonyymi00030
Anonyymi00029 kirjoitti:
Saanko siis laskuttaa omia kuluja 2000 euroa?
Käyttämällä yltä neuvoa Googlen käyttämiseksi, niin näet että nuo kalleimmat perunkirjoitukset kattavat jo laajan ja varakkaan kuolinpesän.
- Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Saanko siis laskuttaa omia kuluja 2000 euroa?
Halusit käyttää 100-200 euroa. Lue aloitus.
- Anonyymi00032
Anonyymi00031 kirjoitti:
Halusit käyttää 100-200 euroa. Lue aloitus.
Mutta kun hinnat vaihtelee.
500 - 2000 euroa. - Anonyymi00041UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Käyttämällä yltä neuvoa Googlen käyttämiseksi, niin näet että nuo kalleimmat perunkirjoitukset kattavat jo laajan ja varakkaan kuolinpesän.
Ap haluaa täältä helppoja ratkaisuja ja perukirjoituksesta mahdollisimman paljon rahaa.
- Anonyymi00045UUSI
Anonyymi00041 kirjoitti:
Ap haluaa täältä helppoja ratkaisuja ja perukirjoituksesta mahdollisimman paljon rahaa.
Olen ketjun AP ja kysyn asiaa tosissani koska en tiedä saanko runsaasti ylivelkaisesta kuolinpesästä nostaa pikkusumman perukirjanteosta palkkaa.
Sinulle an41 vastaan että ei tästä perukirjanteosta kyllä hyödy taloudellisesti. Saan nostaa satasen tai en, on pesä monta tonnia velkainen.
Ehkä jätän sen satasen nostamatta, teen ilmasen perukirjan ja saan isäni hautaan.
- Anonyymi00042UUSI
Olisi mielenkiintoista nähdä mitä verottaja lopulta tuumaa tästä perunkirjoituksesta.
- Anonyymi00044UUSI
Sinulle anon42 vastaan että mitä se verottaja muka tuumais pahaa. Parhaani räpellän perukirjan kaa ja loppupeleissä ihan sama saanko ottaa välistä sen satasen kymmenien tuntien työstä.
Perintöä ei saa kukaan mitään.
- Anonyymi00043UUSI
"Kuolinpesä siis ylivelkainen."
Ensin maksetaan pesänselvitys- ja hautauskulut, sen jälkeen vainajan velat ja lopuksi kuolinpesän velat. Jos jotakin jää selvityksen jäljiltä kassaan, se voidaan jakaa osakkaille.
Voit maksaa itsellesi kohtuulliset pesäselvitys ja mm. perunkirjoituskulut, jos olette sen yhdessä osakkaiden kanssa sopineet. Siis jos kassassa on varoja ja vaikka vainajalla olisikin velkaa.
Osakkaat eivät maksa mitään omistaan, jos lakia ei rikota.- Anonyymi00049UUSI
Useat pesänselvityskulut vain syntyvät prosessissa tai ovat jo entuudestaan juoksevia kuluja. Perunkirjoitus kulujen päättäjänä on yllä jo kerrottu pesän ilmoittaja ja uskotut miehet allekirjoituksin.
- Anonyymi00050UUSI
Anonyymi00049 kirjoitti:
Useat pesänselvityskulut vain syntyvät prosessissa tai ovat jo entuudestaan juoksevia kuluja. Perunkirjoitus kulujen päättäjänä on yllä jo kerrottu pesän ilmoittaja ja uskotut miehet allekirjoituksin.
"Perunkirjoitus kulujen päättäjänä on yllä jo kerrottu..."
Perunkirjoituskulut on yhdyssana.
Pesän uusista kuluista päätetään yhdessä, jos rahaa on. - Anonyymi00053UUSI
Anonyymi00050 kirjoitti:
"Perunkirjoitus kulujen päättäjänä on yllä jo kerrottu..."
Perunkirjoituskulut on yhdyssana.
Pesän uusista kuluista päätetään yhdessä, jos rahaa on.Perunkirjoitus on ilmottajan ja uskottujen miesten hoidettava yksin allekirjoituksin.
Jos nyt kuluja joskus myöhemmin edes enään voi olla velkaisessa pesässä. Sitä aloittaja ei edes kysynyt.
Alta PK 20 luku 2§ Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa... - Anonyymi00054UUSI
Anonyymi00053 kirjoitti:
Perunkirjoitus on ilmottajan ja uskottujen miesten hoidettava yksin allekirjoituksin.
Jos nyt kuluja joskus myöhemmin edes enään voi olla velkaisessa pesässä. Sitä aloittaja ei edes kysynyt.
Alta PK 20 luku 2§ Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä. Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa...Et siten halunnut lukea lainkaan aloitusta.
- Anonyymi00056UUSI
Anonyymi00054 kirjoitti:
Et siten halunnut lukea lainkaan aloitusta.
Luettu jo monta kertaa. Ei tuossa yltä sitä näytetty kommentoidun ylivelkaisena pesänä jo valmiiksi.
Mitään päätettävää tuskin edes tulisi.
Valtuutuksia aivan y-tunnuksin vaikka varallisiin pesiin voi tehdä vasta perunkirjoituksen jälkeen, kun ei niitä muutkaan pesät aiemmin tarvitse. Pesän haltuunottaja saa päättää aivan itse siihen asti järjestelyt. Laskutkin menevät pankissa kyllä maksuun vainajan tililtä sinne toimitettuina. - Anonyymi00057UUSI
Anonyymi00056 kirjoitti:
Luettu jo monta kertaa. Ei tuossa yltä sitä näytetty kommentoidun ylivelkaisena pesänä jo valmiiksi.
Mitään päätettävää tuskin edes tulisi.
Valtuutuksia aivan y-tunnuksin vaikka varallisiin pesiin voi tehdä vasta perunkirjoituksen jälkeen, kun ei niitä muutkaan pesät aiemmin tarvitse. Pesän haltuunottaja saa päättää aivan itse siihen asti järjestelyt. Laskutkin menevät pankissa kyllä maksuun vainajan tililtä sinne toimitettuina.> Pesän haltuunottaja saa päättää aivan itse siihen asti järjestelyt.
Pesän ilmoittaja ei yksin päätä siitä, kuinka paljon hän saa laskuttaa ylivelkaista pesää omasta työstään. Päätökset tehdään yhdessä. - Anonyymi00059UUSI
Anonyymi00057 kirjoitti:
> Pesän haltuunottaja saa päättää aivan itse siihen asti järjestelyt.
Pesän ilmoittaja ei yksin päätä siitä, kuinka paljon hän saa laskuttaa ylivelkaista pesää omasta työstään. Päätökset tehdään yhdessä.Ai yhdessä uskottujen miesten kera. Mutta kun hän saa valita heidät ja sopia palkkion.
Kyllä hänen pitää tietää kohtuus aivan itse. - Anonyymi00061UUSI
Anonyymi00059 kirjoitti:
Ai yhdessä uskottujen miesten kera. Mutta kun hän saa valita heidät ja sopia palkkion.
Kyllä hänen pitää tietää kohtuus aivan itse.Pesän osakkaat päättävät.
- Anonyymi00051UUSI
Kylläpä modepellet on kovana jatkaan ketjua jotta heidän palkkionsa nousisi.
Tässä apl:lle.
Perintökaaresta löydät vastaukset kysymääsi, on jo osittain annettu jo, mutta tässä suoraan perintökaaresta:
"Perintökaari 20lku,2 §
>>Osakkaan, jonka hoidettavana pesän omaisuus on<<, tahi pesänselvittäjän tai testamentin toimeenpanijan >>on määrättävä perunkirjoituksen aika ja paikka sekä valittava sitä toimittamaan kaksi uskottua miestä<<. >>Jollei osakas, pesänselvittäjä tai testamentin toimeenpanija ole ottanut pesän omaisuutta haltuunsa, tulee muun henkilön, jolla, sen mukaan kuin 18 luvun 4 §:ssä sanotaan, on omaisuus hoidettavanaan, >>toimituttaa perunkirjoitus<<.
6 §
Pesän ilmoittakoon se, joka hoitaa pesän omaisuutta tai muutoin on sen tilaan parhaiten perehtynyt. Osakkaan sekä eloonjääneen puolison, vaikkei tämä olisikaan osakas, tulee kehotuksesta antaa tietoja perunkirjoitusta varten.
9 § (18.12.1995/1562)
>>Jos perunkirjoituksen toimittaminen on laiminlyöty, >>käräjäoikeuden tulee lääninveroviraston ilmoituksesta määrätä sopiva henkilö toimituttamaan perunkirjoitus<<".
Perunkirjoitus ON pesänselvitystoimi ja siitä alla.
"21 lukuKuolleen henkilön ja pesän velasta
1 § (20.8.2004/783)
Kuolinpesän varoista suoritetaan pesän ja vainajan velat. (15.6.2007/710)
>>Pesänselvitysvelat maksetaan >>ennen muita velkoja sitä mukaa kuin ne erääntyvät<<. Muut pesän velat maksetaan vasta vainajan velkojen jälkeen.
Kuolinpesän konkurssissa konkurssipesä vastaa pesänselvitysveloista.
Pesänselvitysveloista säädetään 18 luvun 5 §:ssä
20 §
Pesänselvittäjällä on oikeus saada pesän varoista pesän laatuun ja laajuuteen sekä tehtävän suorittamiseen käytettyyn työhön katsoen kohtuullinen palkkio sekä korvaus kuluistaan. Jolleivät pesän varat tähän riitä, on hyvitys sen suoritettava, jonka hakemuksesta pesänselvittäjä on määrätty. Jos maksuvelvollisia on useita, vastaavat he yhteisvastuullisesti".
ILMAN PERUKIRJOITUSTA EI VOIDA TEHDÄ PESÄNSELVITYSTÄKÄÄN.
Perukirjoituksen voi tehdä pesän haltuunottajakin ja pesän selvittäjäksi voi hakea pesänhaltuun ottajakin.
Huomioikaa se, että perintökaari on laadittu niin ja vaikeaselkoiseksi jotta tavan ihmisen on pakko hakea lakimies apua.
Mutta jolla on järkeä, voi tehdä pesään liittyvät asiat ihan itse.
Perukirjoituskulut vastaavat samoja kuluja kuin pesänselvityskin, koska on toimi joka johtaa pesänselvitykseen.
Eli AP voi huoletta veloittaa kuolinpesää kohtuulliset kulut.
Eli 200 - 300€ on täysin kohtuullinen ja lisäksi, kokoonkutsumis ja siihen liittyvät muut kulut.
Tässä neuvoni: voit ottaa palkkion pesän varoista kulut kattaaksesi.
T. Professional of the law and word's, Lawetorder Z via V- Anonyymi00058UUSI
Hei!
Olen vilpittömästi AP, tämän ketjun aloittaja ja vastaillut selkeästi että olen aito AP
Sulla oli nyt todella hyvä vastaus. Kiitos.
Otan satasen tai pari perunkirjoituspalkkiota, minä isäni parhaiten tiedän.
Helppoa oli luetella lähes mitätön omaisuus, mutta velkojia ja laskuja joka ikisestä sähkölaskusta ja pikkukuluista on jo lähes 40 kohtaa. Velkoja yli 5000 €mutta alle 10 000€.
Jos tästä perukirjan teosta nyt huntin pari otan, ei se noita velkojia auttais muutenkaan.
Sinulla paras vastaus, sain avun, kiitos.
- Anonyymi00052UUSI
perunkirjoitus on veroilmoitus. ellei pesässä ole mitään verotettavaa, ei perukirjoitusta tarvitse tehdä.
- Anonyymi00055UUSI
Väärin, perunkirjoitus tehdään varoista riippumatta.
- Anonyymi00060UUSI
Taas joutui ns.opettaan" tekoälylle missä vika on versus nykyperustuslaki versus kumottu hsllitusmuoto, että miksi perukirjoitus kuuluu ja on osa pesänselvitystä ja miksi perukirjoituksen tekijällä on oikeus palkkioon vaikkei laki sitä erikseen sanokkaan.
On tää niin pölijää nykyduomessa kun edes tekoälykään ei ymmärrä miten tulee mennä.
T. Professional of the law and word's, Lawetorder Z via V
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p254915Poliisien suosikkipuolueet ylivoimaisesti: Kokoomus ja persut
samoin on armeijan henkilöstön kanssa. Sen sijaan sekä vihreät, vasliitto ja SDP ovat hyljeksittyjä puolueita poliisien1504720Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su1974644Sdp, Vihreät ja vasemmistoliitto muuttumassa naisten puolueiksi?
Sdp 64 % naisia, vihreät 70 % naisia ja vasemmistoliitto 60 % naisia. Ilmankos ne puolueet ajaa autoilevien kantasuomal1184541Epäonnistunut "Tuppurais-operaatio" kaatoi Purran hallituksen
Persut yrittivät viimemetreillä häivyttää omaa täydellistä epäonnistumistaan syyttämällä opposition edustajaa nimettömil133630Ostaisitko sinä rempattavan asunnon Italiasta tai jostain muualta ulkomailta, mistä?
Ella Kanninen on tehnyt Italiassa asuntokaupat. Hän kertoo Instagramissa kierrelleensä viime kesänä Toscanassa katselema192334Jenni Alexandrova ja Toni Lähde ratkeavat liitoksistaan - Tällainen on uusperhe!
Radiojuontaja Jenni Alexandrova ja Diili-tuttu Toni Lähde ovat pariskunta, joka elää uusperhearkea. He ovat ostaneet uud32108- 661617
Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)
Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill211221- 1841169