Paineessaa

Anonyymi-ap

Kiinassa nyt poraavat tunnelia meren ali 75metrin syvyydessä,siellä paine noin8,8 bar....meren alainen avaruusasema kuulemma..matka pinnalle kestää 40min. Että paine tasaantuu..jäi ihmetyttää se juttu.tänään oli lehdessä kun netin aukasin

7

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Kyseessä on väärinkäsitys.

• Anonyymi00002

Paineesta vähän.
      75m syvyisessä vedessä on 7,5bar ylipaine ja maanpinnalla n. 1 bar (tarkan paineen saa vaikka ilmatietenlaitoksesta) jolloin kokonaispaine on 8,5 baaria.
      Jos poraavat tiivistä tunnelia johon ei tule vettä ja tunnelin suu on auki niin paine on vain jonkin verran maanpinnan painetta korkeampi.
      Itse olen käynyt 1100m maan alla eikä siellä sen kummempaa ollut, vähän korvissa tuntui laskeutuminen, ihan kuin lentokoneessa.
      Jos taasen ovat painestaneet tunnelin vastaamaan merenpohjan painetta niin silloin paine voi olla se 8,8 bar.
      Tuolloin paine pitää tasata ja se tasausaika määrittyy altistumisajasta.
      Vastaan tulee kuitenkin saturatio, eli tietyn ajan jälkeen tasaantumisaika on sama.

• Anonyymi00003

Aloittaja.kyllä tiedän nuo ilman/hydrosttaattiset paineet.ihmetyytti vaan tuo juttu,kanaalin tunnelia tehdessä oli aukinaiset päät.miksi se pitäisi paineistaa.

• Anonyymi00004

Voisi ajatella, että porataan tunnelia märän saven läpi. Märkä savimaa haluaa tunkea ja tihkua itsensä joka paikkaan, jossa on pienempi paine. Sen takia tuo paineistus.

Paineella varmistetaan se, että tukematon rakenne kestää romahtamatta ja kuivana. Äärimmäisten korkeapaineolosuhteiden vuoksi, jotka ylittävät tavanomaisen, tyypillisen tunnelinporauskoneen 60 metrin turvallisen syvyysrajan, TBM-leikkureiden vaihtamiseen käytetään erikoistunutta "syvänmeren avaruusaseman" saturaatiosukellusjärjestelmää.

Kyse ei siis ole itse koko tunnelin paineistamisesta ja joka siis lopulta tuetaan betoniteräskehin, vaan siitä, että terien vaihtoa ja muuta porakoneen käyttöä ja huoltoa varten osa tukematonta tunnelia pitää paineistaa. Kun tunneli on tuettu, kaikki on ok. Jossakin varmaan sanotaan, onko kerralla paineistettu 50 vaiko 100 metrin pätkä.

• Anonyymi00005

Saattaapi olla,saattaapi olla ,ettei ole noin. Ei siellä katossa pysy kivi,eikä savi jos puotakseen,ei vaikka ois miljoona bar ylipainetta,painovoimaa et voi kumota,alas tuloo.en oo nähnyt työmaata lähemmin,ja mitenkä se muju ruuvaa poi sieltä kammiossa,sitä nimittäin syntyy paljon.kanaalintunnelin tekoa TV seurasin,sehän on se toinen pora siellä sivussa porattuna,unholassa.tehkööt vaan tunnelinsa,jos siitä hyötyä on.

• Anonyymi00006
        Anonyymi00005 kirjoitti:

Saattaapi olla,saattaapi olla ,ettei ole noin. Ei siellä katossa pysy kivi,eikä savi jos puotakseen,ei vaikka ois miljoona bar ylipainetta,painovoimaa et voi kumota,alas tuloo.en oo nähnyt työmaata lähemmin,ja mitenkä se muju ruuvaa poi sieltä kammiossa,sitä nimittäin syntyy paljon.kanaalintunnelin tekoa TV seurasin,sehän on se toinen pora siellä sivussa porattuna,unholassa.tehkööt vaan tunnelinsa,jos siitä hyötyä on.

Kummallinen maalainen, leikkii ihmistä.

• Anonyymi00007

Sukeltajilla on leikkisästi nimetty marttiinin laiksi tuo paineen lisäys.
        Eli otat aina yhden marttiinin 1 beria kohden, arvatkaa minkälaisessa kännissä on kaveri joka touhuaa lähes 9 barin paineessa.
        Itse olen ollut 6 bar ylipaineessa ja olin toimintakykyinen ja suoriuduin matemaattisesta tehtävästä, kirjoitin tehtävän kirjoituslevylle ja poiani joka oli sukellusparina laski tehtävän ja kirjoitti vastauksen joka oli oikein.
        Tiedän taasen kavereita jotka menivat ihan sekaisin 3 barin ylipaineessa.
        Tuo ns. syvyyshumala eli typpinarkoosi on yksi ongelma, toinen on happi joka alkaa muuttua myrkylliseksi tuossa 6 barin jälkeen,riippuen vähän altistusajasta.
        lähes 9barin paineessa tavallinen ilma muuttuu myrkyksi, ja myrkytysoireet ovat krampit ja tajuttomuus ja kouristukset.
        tietenkin jos käytetään vaikka 10% happiseosta niin tuosta happimyrkytyksestä päästään mutta samalla jouduttaisiin vaihtamaan typpi esim. heliumiin.

Kuten huomataan ei paineen lisääminen ole ihan yksinkertaista ja sitten se paineenelentaminen ja dekpmpressiot eli se heliumikin kerääntyy kehoon kuten typpikin joten pirun tarkkana on oltava kun paineesta palataan takaisin normipaineeseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      241
      4703
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      454
      3364
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      15
      2348
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      22
      1992
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      9
      1253
    6. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      28
      1139
    7. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      74
      1073
    8. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      69
      1045
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      54
      956
    Aihe