Muistakaa aina, rakkaat lukijat:
Vain aivottomat matkijalampaat elävät muiden ihmisten "vaatimusten" mukaan. Kukaan ei vaadi aikuiselta muuta kuin että tämä elää lakien ja normien mukaan. (Laasanen ei ole lainsäätäjä.)
Ja jos joku väittää, että jumala X tai Y vaatii sinulta jotain muuta kuin että kohtelet kanssaihmisiäsi kohteliaasti, juokse karkuun.
Vielä aivottomampaa on kehitellä vaatimuksia sinne, missä niitä ei ole.
Käyttäkää omia aivojanne, ei muiden.
🦄
Muiden asettamista vaatimuksista
40
360
Vastaukset
- Anonyymi00001
Peukutin omaa tekstiäni. 🤭
🦄- Anonyymi00002
Joku muukin peukutti! Kiitos.
🦄
- Anonyymi00003
Ehkä hieman rajusti sanottu, että vain aivottomat mstkijalampaat elävät muiden asettamien vaatimusten mukaan. Monella "pakko" elää muiden vaatimusten mukaan saattaa juontaa juurensa jo lapsuudesta, jos perheessä on vaadittu lapselta tiettyjä asioita. Lapsi on saattanut kasvaa koko lapsuutensa ympäristössä, jossa mikään, mitä hän tekee, ei riitä. Tämä saattaa aiheuttaa sen, että aikuisenakin kokee tarvetta elää muiden asettamien vaatimusten mukaan, jotta kokee kelpaavansa muille. Näistä ajattelumalleista voi olla todella haastavaa päästä eroon.
Olet kyllä oikeassa siinä, että kenenkään ei tulisi elää muiden vaatimusten mukaan vaan elää itsensä näköistä elämää omia arvojaan ja rajojaan kunnioittaen (ja lakeja tietysti). Ihan noin yksinkertaista se ei silti aina ole. Ihmisillä voi olla monenlaisia syitä, miksi ulkoiset vaatimukset tuntuvat kasvavan liian koviksi, joten ethän suoraan tuomitse Ihmisiä aivottomiksi.
Aletheias- Anonyymi00004
Jokaisella on aikuisena mahdollisuus tarkastella lapsuuttaan etäisyyden päästä.
Olet oikeassa siinä, ettei kaikilla ole lapsina mahdollisuutta valita itse. Esimerkiksi uskonnollisten lahkojen uhreilla voi olla oikeasti vaikeaa.
Sanoisin kuitenkin, että jos yli 25-vuotiaana noudattaa jotain muuta kuin omaa kompassiaan, ei ole kasvanut aikuiseksi.
🦄 - Anonyymi00007
No onhsn yksärin teksti raffia, mutta joksinen voi itse miettiä, onko se totta...
Itsestäsi ja minustakin se on.
Jos taas hsluaa pitää kiinni jostain mistä on aina pitänyt kiinni, niin yksärin jutut pitäis valua kuin vesi hanhen ksulalta...
Mutta jos ne riipaisee, niin ehkei asia olekaan niin selkeän mustavalkoista. 🙂 - Anonyymi00017
Anonyymi00004 kirjoitti:
Jokaisella on aikuisena mahdollisuus tarkastella lapsuuttaan etäisyyden päästä.
Olet oikeassa siinä, ettei kaikilla ole lapsina mahdollisuutta valita itse. Esimerkiksi uskonnollisten lahkojen uhreilla voi olla oikeasti vaikeaa.
Sanoisin kuitenkin, että jos yli 25-vuotiaana noudattaa jotain muuta kuin omaa kompassiaan, ei ole kasvanut aikuiseksi.
🦄Kyllä, jokaisella on aikuisena mahdollisuus tarkastella lapsuuttaan ja sen vaikutuksia itseensä, valintoihinsa ja käyttäytymismalleihinsaha näin kannattaakin ehdottomasti tehdä. Ihminen on kuitenkin monimutkainen kokonaisuus ja joihinkin lapsuus on saattanut jättää jopa elinikäisiä negatiivisia vaikutuksia.
Jokaisella meistä on tietysti aikuisena vastuu omasta itsestämme ja suurin osa löytää oman polkunsa ennen pitkää niin, etteivät ulkoiset paineet pääse enää vaikuttamaan. Jokaisen matka on kuitenkin omanlaisensa. Meillä on kaikilla oma persoonamme, lähtökohtamme, kokemuksemme, heikkoutemme ja vahvuutemme. Siinä, missä sinä olet saattanut löytää kompassisi jo nuorena, voi jollain toisella olla paljon kivisempi tie kompassinsa luo.
Aletheias - Anonyymi00019
Anonyymi00007 kirjoitti:
No onhsn yksärin teksti raffia, mutta joksinen voi itse miettiä, onko se totta...
Itsestäsi ja minustakin se on.
Jos taas hsluaa pitää kiinni jostain mistä on aina pitänyt kiinni, niin yksärin jutut pitäis valua kuin vesi hanhen ksulalta...
Mutta jos ne riipaisee, niin ehkei asia olekaan niin selkeän mustavalkoista. 🙂Jokaisen on hyvä tietysti miettiä, mitä ulkoiset paineet omalla kohdalla tarkoittavat. Ottaako itselleen liikaa paineita, antaako ulkoapäin tulevien odotusten ohjata liikaa elämää vai elääkö kuten itsestä tuntuu oikealta.. Se on ihan tervettä elämänsä ja itsensä tarkastelua.
Se, että ihmisellä on jonkinasteisia haasteita ulkoisten paineiden käsittelyssä, ei joka tapauksessa tee mielestäni kenestäkään aivotonta lammasta.
Aletheias - Anonyymi00021
Anonyymi00019 kirjoitti:
Jokaisen on hyvä tietysti miettiä, mitä ulkoiset paineet omalla kohdalla tarkoittavat. Ottaako itselleen liikaa paineita, antaako ulkoapäin tulevien odotusten ohjata liikaa elämää vai elääkö kuten itsestä tuntuu oikealta.. Se on ihan tervettä elämänsä ja itsensä tarkastelua.
Se, että ihmisellä on jonkinasteisia haasteita ulkoisten paineiden käsittelyssä, ei joka tapauksessa tee mielestäni kenestäkään aivotonta lammasta.
AletheiasNo, ilmaisuni oli kärjistävä, jotta se puhuttelisi.
Kannatan sitä, että olisimme elämässämme hyödyksi, iloksi ja lohduksi muille ihmisille.
En kannata turhanpäiväisiä ulkoa päin tulevia paineita, joilla ei ole sen enempää kasvattavia kuin käytännöllisiäkään merkityksiä. Niiden tunnistamsessa tarvitaan omaa kriittisyyttä. Olisiko tuo paremmin muotoiltu, jos eläinvertaukset ovat epämukavia? 😃
🦄 - Anonyymi00027
Anonyymi00021 kirjoitti:
No, ilmaisuni oli kärjistävä, jotta se puhuttelisi.
Kannatan sitä, että olisimme elämässämme hyödyksi, iloksi ja lohduksi muille ihmisille.
En kannata turhanpäiväisiä ulkoa päin tulevia paineita, joilla ei ole sen enempää kasvattavia kuin käytännöllisiäkään merkityksiä. Niiden tunnistamsessa tarvitaan omaa kriittisyyttä. Olisiko tuo paremmin muotoiltu, jos eläinvertaukset ovat epämukavia? 😃
🦄Tuo on paremmin ilmaistu 😊
Minäkään en kannata ulkoapäin tulevien paineiden alle hautautumista, vaan toivoisin, että jokainen uskaltaa ja osaa olla oma itsensä eikä anna muiden sanella, mitä pitäisi olla. Joskus noiden paineiden tunnistaminenkin voi olla vaikeaa, sillä ihminen saattaa elää pitkäänkin jonkinlaisessa suorittamismoodissa ja jollei koskaan pysähdy pohtimaan näitä asioita, niin ihmisellä ei tapahdu tuota tajuamista, että miksi elää kuten elää.
Vaatii siis myös rohkeutta tunnustaa itselleen, ettei elää itsensä näköistä elämää ja että jonkin täytyy muuttua.
Aletheias
- Anonyymi00005
Itseasiassa: Muiden ei edes tarvitse asettaa mitään vaatimuksia, kun ihminen saattaa itse olettaa, että jotain vaatimuksia on määrätty.
Ihminen kun muutti elintapaansa metsästäjä/keräilijästä ns. Viljeliäksi, hänen periytyminen/perintö asettui tärkeäksi.
Ihmiskunta on vähä vähältä pääsemässä taas pois tuosta perillissysteemistä.
Mutta asiaan... jotkut oletukset liittyy vielä tuohon periytymisideaan. Monia asioita ymmärretään hyväksi perinnöksi, kyseenalaistamatta niiden hyvyyttä.- Anonyymi00006
Maanviljely on olemattoman lyhyt ajanjakso ihmislajin historiassa.
Tiedän mitä tarkoitat, mutta tuo asia on aina ollut minulle niin läpinäkyvää, etten koskaan ole siihen ansaan langennut. 😄
🦄 - Anonyymi00008
Anonyymi00006 kirjoitti:
Tiedän mitä tarkoitat, mutta tuo asia on aina ollut minulle niin läpinäkyvää, etten koskaan ole siihen ansaan langennut. 😄
🦄Ehkä et ole sitä sukupolvea... asunet rannikolla ja olet monta sukupolvea jo ulkona maalaisuudesta. 🙂
Itse asun itäsuomessa ja koen perintöjutut vielä kovinkin lährisenä...
Kuule jotkut kupit ja kipotkin on niiiiiiiin tärkriyä, vaikka niitä ei edes käytetä. 🤣 - Anonyymi00009
Anonyymi00006 kirjoitti:
🦄Treffailin joskus aika laajalti naisia Suomessa...
Tuon perintöjutun huomasi hyvin kyllä pienelläkin otannalla.
Joku Joensuun Elli vs Turun Elisabeth oli pikkuisen toisenlaisia tässä suhteessa. 😄 - Anonyymi00010
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ehkä et ole sitä sukupolvea... asunet rannikolla ja olet monta sukupolvea jo ulkona maalaisuudesta. 🙂
Kuule jotkut kupit ja kipotkin on niiiiiiiin tärkriyä, vaikka niitä ei edes käytetä. 🤣Olen kahden sukupolven päässä maalaisuudesta. Isovanhempani molemmilla puolilla sukua elivät täyttä maatalousyhteiskuntaa.
Minut on kasvatettu arvostamaan ihmisiä, ei rakenteita.
🦄 - Anonyymi00012
Anonyymi00009 kirjoitti:
Treffailin joskus aika laajalti naisia Suomessa...
Tuon perintöjutun huomasi hyvin kyllä pienelläkin otannalla.
Joku Joensuun Elli vs Turun Elisabeth oli pikkuisen toisenlaisia tässä suhteessa. 😄Tiedän mitä tarkoitat. Tiedän ja tunnen kulttuurin, jossa omaisuuden jatkuvuus on tärkeämpää kuin yksilö.
Mutta ei sellainen minua liikuta. 😄 Ei voisi vähempää kiinnostaa.
🦄 - Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Tiedän mitä tarkoitat. Tiedän ja tunnen kulttuurin, jossa omaisuuden jatkuvuus on tärkeämpää kuin yksilö.
Mutta ei sellainen minua liikuta. 😄 Ei voisi vähempää kiinnostaa.
🦄Niin, ei sinusta sitä näykään pätkääkään. Olet yäynnä itseäsi ihan.
Monia se ärsyttää, mutta se liittyy pitkälti siihen, mistä puhun.
Olet tilanteisesi tuote. Mutta oikeasti siihenpä se jääkin. Mitä olen ymmärtänyt. Ei sinun jälkeen sinusta muita tule.
Rikä tämä ole dissausta sit... faktaa vaan. - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Niin, ei sinusta sitä näykään pätkääkään. Olet yäynnä itseäsi ihan.
Olet tilanteisesi tuote. Mutta oikeasti siihenpä se jääkin. Mitä olen ymmärtänyt. Ei sinun jälkeen sinusta muita tule.
Rikä tämä ole dissausta sit... faktaa vaan.Ehkä sikdi koetat täällä ottaa roolia, että saisit jotain jätettyä jälkeesi? 🤷♂️
- Anonyymi00018
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ehkä sikdi koetat täällä ottaa roolia, että saisit jotain jätettyä jälkeesi? 🤷♂️
Mutta noin yleisesti...
Vaatimukset, muiden tai faktuaaliset, on turhia jos niistä ei näe mitään etua itselleen.
Toisaalta tähdenlrntoja tulee ja menee... eläimilläkin tuntuu olevan jotain suvun/yksilön jatkumoon tarkoittavia "soluja". Ne tuppaa määräämään ja määrittelemään kuitenkin jotain. 🤔 - Anonyymi00022
Anonyymi00013 kirjoitti:
Niin, ei sinusta sitä näykään pätkääkään. Olet yäynnä itseäsi ihan.
Rikä tämä ole dissausta sit... faktaa vaan."Olet yäynnä itseäsi ihan."
Olen itsenäinen.
Itseään täynnä oleva ihminen ei välitä muista. Minä en ole sellainen. Tämä vastaa mielestäni myös jälkimmäiseen kysymykseesi.
🦄 - Anonyymi00023
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ehkä sikdi koetat täällä ottaa roolia, että saisit jotain jätettyä jälkeesi? 🤷♂️
Olen jo tehnyt hommani tällä palstalla. 👌 Olen vienyt läpi massiivisen feministisen kehitysprojektin. 😄 Nyt on rennompaa. 🌴
Tämä viesti ei ole kirjoitettu täysin ilman huumoria. Ja olen onneksi jättänyt jälkeeni muutoksia myös palstan ulkopuolella. Paljon on toki vielä jäljellä.
🦄 - Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Olen jo tehnyt hommani tällä palstalla. 👌 Olen vienyt läpi massiivisen feministisen kehitysprojektin. 😄 Nyt on rennompaa. 🌴
Tämä viesti ei ole kirjoitettu täysin ilman huumoria. Ja olen onneksi jättänyt jälkeeni muutoksia myös palstan ulkopuolella. Paljon on toki vielä jäljellä.
🦄Hyvä että olet aiheen käsitellyt finaaliin, palsta kiittää. Miten olisi seuraavaksi esim todella vaikeat julkkisfantasiat, niitä kun ei ole vielä nähty :D
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ehkä et ole sitä sukupolvea... asunet rannikolla ja olet monta sukupolvea jo ulkona maalaisuudesta. 🙂
Kuule jotkut kupit ja kipotkin on niiiiiiiin tärkriyä, vaikka niitä ei edes käytetä. 🤣"asunet rannikolla ja olet monta sukupolvea jo ulkona maalaisuudesta. 🙂"
Miksi se rannikolla olisi erilaista? Isojen kylien asukeista suurin osa tietenkin on junan ja yhä useammin lentokoneentuomia jostakin. Minä ainakin tiedän niiden hallinnassa olevien sinänsä melko naurettavan pienten kiinteistöjen historian keskiajalta saakka. Kaikki on moneen kertaan ostettua.- Anonyymi00029
scrg kirjoitti:
"asunet rannikolla ja olet monta sukupolvea jo ulkona maalaisuudesta. 🙂"
Miksi se rannikolla olisi erilaista? Isojen kylien asukeista suurin osa tietenkin on junan ja yhä useammin lentokoneentuomia jostakin. Minä ainakin tiedän niiden hallinnassa olevien sinänsä melko naurettavan pienten kiinteistöjen historian keskiajalta saakka. Kaikki on moneen kertaan ostettua.Ja nyt niiden kaikkien kiinteistöjen arvot ovat alenemassa, kiitos kokoomuksen ja heidän käsikassaroiden "persujen". Jotka myyvät äitinsäkin sopivasta summasta, Suomi ei tee poikkeusta?
Jos olet persu, pelasta Suomi, ja ota se syaniidipilleri.
AV Anonyymi00029 kirjoitti:
Ja nyt niiden kaikkien kiinteistöjen arvot ovat alenemassa, kiitos kokoomuksen ja heidän käsikassaroiden "persujen". Jotka myyvät äitinsäkin sopivasta summasta, Suomi ei tee poikkeusta?
Jos olet persu, pelasta Suomi, ja ota se syaniidipilleri.
AV"Ja nyt niiden kaikkien kiinteistöjen arvot ovat alenemassa, "
No niiden rahallinen arvo on vaihdellut historiassa ja tulevaisuudesta ei kukaan tiedä. Reaaliarvossa suurimmat loikat ovat tapahtuneet kun lähistön sahat saivat kunnon terät ja voimanlähteet. Ja sitten toiseen kertaan kun opittiin informaatiota painamaan paperille ja vähän pienemmät puutkin kelpasivat myyntiin puuhiomoille. Ja jos muu käyttö kielletään, niin kai sieltä nyt ainakin salaa uskaltaa vähän polttopuita hakemassa. Tai sitten voi lanata koko alueen sileäksi ja päällystää aurinkopaneeleilla niin saadaan ympäristöystävällistä sähköä konesaleille.
Jos tällaisella persulla kaikesta huolimatta menee ihan kivasti, niin luulisi että myös kaikilla meitä paremmilla ihmisillä.
- Anonyymi00011
Hamudit ei ymmärrä jättää pohjoisen valloitusta väliin. Mon olisi paras jäädä eteläiselle pallonpuoliskolle. Nyt juhamadi alkaa maksamaan.
- Anonyymi00015
Juuri siitä syystä kenenkään ei pitäisi välittää sinunkaan mielipiteistäsi.
- Anonyymi00016
Ei voi vaatia edes lakien ja normien mukaan elämistä lain rikkomisesta vaan seuraa laissa määrätty rangaistus normit määrää yhteisö yhteisöhän yhdessä rankaisee niiden rikkomisesta
- Anonyymi00020
Normit. Tuo kaatoi julistuksesi jo alkuunsa.
xLiner- Anonyymi00024
Kannatan normien mukaan elämistä, kunhan ne ovat järkeviä ja perusteltuja. (Yksi kriteeri on tietysti sukupuolten tasa-arvoisuus.)
🦄
Muiden asettamia vaatimuksia?
No ainakin tukee mieleen toi eka kerta juttu. Mitä toi kenenkään seksi tai seksittömyys muihin vaikuttaa? Varmaan tolla painostamisella on saatu paljon pahaa aikaan. Ite oon nyt onneks pahimmat onnistunu välttään, muutamia sponsorilupauksia lukuunottamatta.Pitkältihän maailma on rakennettu muitten asettamien määreitten mukaan. Me vaan synnytään siihen ja meidät opetetaan pitämään sitä vakiona ja normina. Sitten kaikki vastarannan kiisket koetaan luusereina. Jotka kapinoi vastaan sitä ylivaltaa. Joka määrää.
Oikeasti niissä vastarannan kiiskissä on sitä älyä ja järkeä enemmän, kun niissä jotka menee valmiiksi tallattua tietä pitkin. Kun. Muutkin.Niinhän se on. Mullekin pedattiin vaikka mitä virkaa. Mutta mä jo nelivuotiaana päiväkodissa päätin alkaa rakentajaksi. Niin sinnehän mä menin, tosin vähän mutkikkaamman tien kautta.
JeroP kirjoitti:
Niinhän se on. Mullekin pedattiin vaikka mitä virkaa. Mutta mä jo nelivuotiaana päiväkodissa päätin alkaa rakentajaksi. Niin sinnehän mä menin, tosin vähän mutkikkaamman tien kautta.
Omantien mukaan kulkija oppii elämästä enemmän, kuin ne jotka tamppaa muitten jalanjäljissä joten hyvä, että näin on.
- Anonyymi00025
Joskus joutuu näköjään elämään toisten - en sanoisi vaatimuksesta vaan - tahdosta.. Olosuhteissa, joihin ei ikinä uskoisi joutuvan. Minulle kävi niin. Niinpä tässä tuumiskelin, että mikäli se tekee heidät onnellisiksi, niin olkoon sitten näin. Elän juuri kuten he halusivatkin minun elävän. Tuokin elävä on jokseenkin väärä termi tässä yhteydessä, siitä on useita merkkejä ja tapahtuneita asioita, jotka ovat saaneet minut tyytymään tähän vallitsevaan tilanteeseen.
En hakeudu siis minnekään. En edes terveydenhuollon piiriin, vaikka olisi lähes pakko, mutta vain normaalioloissa, ei tässä.
Kaikki ystävyyssuhteet olen karsinut niin minimiin kuin vain mahdollista. Tämä suojellakseni heitä, samoin sukulaiset.
Jätin pois viimeisetkin harrastukset.
En voi luoda uusia suhteita näiden vuoksi. Kun yritin, nekin tultiin pilaamaan jo etsimisaikana.
Ehkäpä näillä tällaisen tahtojilla on NYT oma parempi elämä tältä osin. Kysyäkään tätä en pysty, mutta toivon heidän olevan happy tästä.
Topi "Ja jos joku väittää, että jumala X tai Y vaatii sinulta jotain muuta kuin että kohtelet kanssaihmisiäsi kohteliaasti, juokse karkuun. "
Jumalan väitetään vaativan ihan hölmöyksiä. Kuten jokin toisen posken kääntäminen lyöjälle. Ei mitään järkeä. Jos joku lyö, niin uskottele että aiot kääntää toisen posken. Ja sitten kun se niin uskoo, niin lyö sitä pesäpallomailalla, juota sille myrkkyä, veistele se höylällä siivuiksi, vala betoniin ja upota järveen. Suunnilleen tuolla tavalla se oppii olemaan lyömättä toista kertaa.- Anonyymi00030
Suomen tulisi jo kerätä nimilista vapaaehtoisuuteen liittyen siitä kuinka moni haluaisi tapattaa itsensä suhteessa Kokoomus Persut?
Jokainen kokoomukselainen ja persuilua harrastava toki allekirjoittaisivat omien johtajien tahtonsa heti..;)
Tyhmä persu.
AV Mutta mä tunsin yhen, joka oli luterilainen ja kävi tietenkin sunnuntain jumalan palveluksessa. mutta sitten tiistaisin kävi orttodoksien tiistaiseurasssa ja lauantaisin saalemissa.
JeroP kirjoitti:
Mutta mä tunsin yhen, joka oli luterilainen ja kävi tietenkin sunnuntain jumalan palveluksessa. mutta sitten tiistaisin kävi orttodoksien tiistaiseurasssa ja lauantaisin saalemissa.
Tuo on periaatteessa hyvää hajauttamista. Jos uskoo jumalaan ja että uskolla on jotain merkitystä ja ei kuitenkaan tiedä mikä niistä on oikea tai väkevin tai jos on kyse samasta jumalasta, niin mikä on oikea tapa palvoa. Sitten kun arvioidaan että onko loppusijoituspaikka taivas vai helvetti vai paratiisi, niin luulen että vaaka kallistuu oman toiveen mukaan, jos on enimmäkseen onnistunut palvontatavoissaan. Koska kukapa sitä ihan täydellinen voi olla.
- Anonyymi00031
Nyt kun alkaa jääkiekko saa palkinnon joka suomalainen lyö ensimmäisenä kanadalaiseltsa leuan murskaksi..
se on voittajan merkki se.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan2018044- 564922
- 244577
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni274490Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv364300Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h594170- 623773
- 423425
Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?
Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on342696- 452419