Jiihaa, uusi ennätys

Anonyymi-ap

Nyt torille juhlimaan.

"Ulosottovelallisten yhteismäärä ylitti viime vuoden lopulla ensimmäistä kertaa 600 000 rajan, kertoo oikeusministeriön alainen Ulosottolaitos tiedotteessaan. Velallisia oli ulosoton asiakkaana viime vuoden aikana yhteensä hieman yli 608 000".

Aikuisia Suomessa on noin 4 miljoonaa.
Kadulla vastaantulevista joka 6-7 rypee ulosottovelassa.

Vuoden 2024 lopussa suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu velkamäärä oli noin 137 miljardia euroa. Velkamäärä on kasvanut pitkällä aikavälillä.

Suomen valtionvelka on kasvanut merkittävästi, ja valtionvelka oli joulukuun 2024 lopussa noin 169,4 miljardia euroa. Vuonna 2025 velkamäärän arvioidaan kasvavan noin 17,8 miljardilla eurolla.

Vaikka viime aikoina kotitaloudet ovat ottaneet velkaa aika ronskisti, on valtio ottanut velkaa vieläkin ronskimmin. Kotitalouksien velkaa tulisi pienentää, jos maksukykyä siihen olisi. Ulosotossa olevien määrä on huolestuttava.

Mikä on oma tilanteesi, oletko onnellinen oman taloutesi kantokykyyn?

AV

28

272

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itseä rassaa noin yleisesti se, että kaikista kovimpia mielipiteitä on yleensä niillä, jolla ei ole mitään kokemusta taloudellisista vaikeuksista. Kaikki asiat eivät vain ole omissa käsissä.

Vaikka kuinka olisi säästöjä, mutta kuvitellaan vaikka sellainen tilanne, että sairastut vakavasti ja olet yrittäjä. Jos sulla ei ole keskeytysvakuutusta, niin jäät tyhjän päälle. Homma toimii niin kauan, kun makselet veroja, mutta auta armias, kun itse tarvisit apua joskus...

Toinen tilanne tulee mieleen, mikä on monella pörssisähkön kanssa ollut, että tulee yllättävä sähkölasku ja koko talous heittää häränpyllyä. Kierre on valmis.

Väitän, että melkein kuka tahansa pieni- tai keskituloinen voi joutua ulosottoon, jos kaikki menee kerralla päin prinkkalaa. Jo pelkästään avioero voi tulla todella kalliiksi taloudellisesti. Veikkaan, että tästä syystä moni ei eroa, vaikka muuten tilanne sitä vaatisi.

• Anonyymi00001

Tässä pätee vähän sama mitä vakuutuksissa.
        Vakuutukset korvaavat kaiken siihen saakka kunnes tulee se vahinko.
        Palkkakehitys on ollut hintoihin nähden huono, säästövaraa ei monellakaan ole.

AV

• Anonyymi00001 kirjoitti:

Tässä pätee vähän sama mitä vakuutuksissa.
        Vakuutukset korvaavat kaiken siihen saakka kunnes tulee se vahinko.
        Palkkakehitys on ollut hintoihin nähden huono, säästövaraa ei monellakaan ole.

AV

Noh, sitäkin työtä olen joskus tehnyt ja rohkenen olla erimieltä noista vakuutuksista. Riippuu toki vahingosta ja yhtiöstä. Suuri osa vahingoista korvataan kyllä, mutta yhtiöstä riippuen ehdot voivat olla tiukatkin.

• Anonyymi00015
        Mu5tasydän kirjoitti:

Noh, sitäkin työtä olen joskus tehnyt ja rohkenen olla erimieltä noista vakuutuksista. Riippuu toki vahingosta ja yhtiöstä. Suuri osa vahingoista korvataan kyllä, mutta yhtiöstä riippuen ehdot voivat olla tiukatkin.

Vakuutuksissa, ihan kaikissa, on tosiaan ne vakuutusehdot. Yleisesti ottaen vakuutusyhtiöstä riippumatta ne on sellaiset, että mitä enemmän maksaa sitä kattavampi vakuutus on.

- Sheena

• Anonyymi00017

"mikä on monella pörssisähkön kanssa ollut, että tulee yllättävä sähkölasku "

Pörssisähköhän on juuri sitä, että voi tulla "yllättävä" sähkölasku...

- Sheena

• Anonyymi00002

Joutuuko maksamaan tuhansien kynnysrahan, että ihminen pääsee velkajärjestelyyn?
      Vilma

• Anonyymi00003

Veloista ja niiden määrästä tulee yhä tavallisempia sekä valtioiden että yksittäisten ihmisten kohdalla ja koska valtioiden kohdalla järjestellään lainanmaksua joustavasti, myös yksityisille luodaan sellaista lainsäädäntöä, että he pystyvät elämään, lisäksi valtiot voivat tehdä rahan ja omaisuuden muutoksia aiheuttaen heitä helpottavia asioita ja se voi heijastua myös muihin ihmisiin. Voisi sanoa että tarvittaessa puututaan suuromistajiin, otetaan rahaa sieltä missä sitä on.

• Anonyymi00004

Noihin 600000 kuuluvassa porukassa on varmasti niitäkin jotka ovat jääneet jumiin tilanteeseen, koska joskus nuoruudessaan hölmöillyt(tiedän muutaman). Aivan järjetön potentiaali veronmaksia jää paitsioon tämän takia. Järjetöntä touhua ja mitä k'setusta.

• Anonyymi00005

Tuo on kyllä huolestuttava suuntaus ja inhimilliset seuraukset ovat merkittäviä 😥Vaikka ihminen voi itse omilla toimillaan vaikuttaa velkaantumiseensa, on silti tilanteita, joihin ihminen on voinut joutua muista syistä kuin holtittomasta rahankäytöstä johtuen. Työttömyys, sairaudet yms ajavat ihmisiä epätoivoisiin tilanteisiin.

Olen onnellinen siitä, että saan tehdä töitä ja ihan kohtuullisella palkalla. Toki menot ovat myös suuret, kun maksan talouden menot yksin omasta pussistani eikä urheilevan teinin elättäminen ole halpaa, mutta pärjään ihan ok.

Olen luonteeltani melko turvallisuushakuinen mikä koskee myös taloudellista turvallisuutta, joten minulla on mietittynä, miten pärjäisin esim työttömyyden tai vakavan sairastumisen sattuessa kohdalle. Kuulun liittoon, minulla on erinäisiä vakuutuksia, säästöjä ja sijoituksia. Pahimmassa tapauksessa saisin irrotettua asunnostani ja sijoituksistani ihan mukavan summan käteistä, mutta toivon, etten siihen tilanteeseen koskaan joudu. Minua kuitenkin rauhoittaa tietää, että olen varautunut, sillä mitään muuta tukiverkkoa minulla ei ole kuin tämä itserakennettu tukiverkko.

Aletheias

• Anonyymi00006

Tunnen mielihyvää lukiessani tekstejäsi. Jalat maassa olevan naisen kirjoituksia.
        Lapset laittavat yrittämään ja jaksamaan enemmän, antavat tavallaan visioita miksi tehdä työtä kuten teemme jne.

Kun ajattelee sitä lapsen syntymän hetkeä ja vertaa tähän päivään, moni asia on tasoittunut harmooniseksi jo tuosta syystä. Hitsi miten nopeasti se 10-vuotta on hurahtanut.
        Vielä kun voisi ohjailla toiset 10-vuotta, olisi pikkuisella jo ne paremmat eväät omaan elämäänsä.

Tuossa on tavoitetta ja syytä tehdä niitä "oikeita päätöksiä".

AV

• Anonyymi00008
        Anonyymi00006 kirjoitti:

Tunnen mielihyvää lukiessani tekstejäsi. Jalat maassa olevan naisen kirjoituksia.
        Lapset laittavat yrittämään ja jaksamaan enemmän, antavat tavallaan visioita miksi tehdä työtä kuten teemme jne.

Kun ajattelee sitä lapsen syntymän hetkeä ja vertaa tähän päivään, moni asia on tasoittunut harmooniseksi jo tuosta syystä. Hitsi miten nopeasti se 10-vuotta on hurahtanut.
        Vielä kun voisi ohjailla toiset 10-vuotta, olisi pikkuisella jo ne paremmat eväät omaan elämäänsä.

Tuossa on tavoitetta ja syytä tehdä niitä "oikeita päätöksiä".

AV

Olen tippunut maahan riittävän monta kertaa osatakseni pysyä maan pinnalla 😊

Olen samoilla linjoilla siinä, että lapset motivoivat tekemään oikeita päätöksiä. Kaikki mitä tekee, vaikuttaa tavalla tai toisella myös lapseen. Olen miettinyt myös ne asiat kuntoon, että mitä tapahtuu kun aika jättää minusta. Kun olen hoitanut nuo asiat kuntoon, ei niistä tarvitse enää stressata kun tiedän, ettei esim lapseni joudu ahdinkoon kun minusta aika jättää.

Aika menee todella järkyttävää vauhtia. Pieni poikani on kasvanut jo miehen mittaan ja silti näen hänet edessäni pienenä pellavapäänä. Tuolle pienelle pellavapäälle haluan antaa niin hyvät eväät elämään kuin voin. Enkä tarkoita mitään materian runsautta, vaan turvaa ja vakautta, ennen kaikkea henkistä sellaista.

Aletheias

• Anonyymi00010
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Olen tippunut maahan riittävän monta kertaa osatakseni pysyä maan pinnalla 😊

Olen samoilla linjoilla siinä, että lapset motivoivat tekemään oikeita päätöksiä. Kaikki mitä tekee, vaikuttaa tavalla tai toisella myös lapseen. Olen miettinyt myös ne asiat kuntoon, että mitä tapahtuu kun aika jättää minusta. Kun olen hoitanut nuo asiat kuntoon, ei niistä tarvitse enää stressata kun tiedän, ettei esim lapseni joudu ahdinkoon kun minusta aika jättää.

Aika menee todella järkyttävää vauhtia. Pieni poikani on kasvanut jo miehen mittaan ja silti näen hänet edessäni pienenä pellavapäänä. Tuolle pienelle pellavapäälle haluan antaa niin hyvät eväät elämään kuin voin. Enkä tarkoita mitään materian runsautta, vaan turvaa ja vakautta, ennen kaikkea henkistä sellaista.

Aletheias

Tuossa elämän vastuullisemmassa roolissa olet jo tehnyt 90% siitä mitä on tehtävissä. Luulen että olet onnistunut siinä hyvin antaessasi oman esimerkkisi omilla arvoillasi. Ne tulevat esiin ihan jokainen päivä.

Vanhemmuus on "projektina" ihan mahtava, siinä kun itse määrittelee tavallaan monen ihmisen tehtäväkuvat itselleen. Jaottelee asiat tärkeysjärjestysten mukaan jo automaattisesti, tiedostamattaan. Se jota ohjataan saa ohjausta jota olisi jo paljon etukäteen mietitty. Lopputuloksesta ei tavallaan voi syyttää ketään muuta kuin vanhempaa, joka toimii moninaisuuden "projektipäällikkönä". Joskus vajaavaisin resurssein.

Tuollainen ajatus ja suoritusmieli kun saataisiin myös työpaikoille, Suomi menestyisi ihan eri tavoin mitä se nykyisin menestyy.

AV

• Anonyymi00022
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Tuossa elämän vastuullisemmassa roolissa olet jo tehnyt 90% siitä mitä on tehtävissä. Luulen että olet onnistunut siinä hyvin antaessasi oman esimerkkisi omilla arvoillasi. Ne tulevat esiin ihan jokainen päivä.

Vanhemmuus on "projektina" ihan mahtava, siinä kun itse määrittelee tavallaan monen ihmisen tehtäväkuvat itselleen. Jaottelee asiat tärkeysjärjestysten mukaan jo automaattisesti, tiedostamattaan. Se jota ohjataan saa ohjausta jota olisi jo paljon etukäteen mietitty. Lopputuloksesta ei tavallaan voi syyttää ketään muuta kuin vanhempaa, joka toimii moninaisuuden "projektipäällikkönä". Joskus vajaavaisin resurssein.

Tuollainen ajatus ja suoritusmieli kun saataisiin myös työpaikoille, Suomi menestyisi ihan eri tavoin mitä se nykyisin menestyy.

AV

Niin, valtaosa työstä on kohdallani jo tehty ja kaiken perusteella koen onnistuneeni. En täydellisesti, mutta vioistani huolimatta lapsestani on kasvanut upea nuori mies, josta on helppo olla ylpeä.

Vanhemmuus on mahtava projekti. Se on aivan omanlaisensa eikä mikään mene sen ohi tärkeydessä. Vaikeinta on jättää aina edellinen vaihe taakse ja siirtyä kohti uutta. Vauvasta taaperoon, leikki-ikäiseen, koululaiseen, esiteiniin, teiniin.. ja lopulta kohti aikuisuutta. Jokainen vaihe on mielettömän ihana ja jokaisessa vaiheessa näkee lapsensa aina eri versiona. Joskus kaipaan sitä vaihetta ihan mielettömästi kun poikani otti kädestä missä ikinä kuljimme, kapusi syliin, kömpi aamuyön tunteina viereeni ja nukahti hiuksiani pienten sormien välissä hypistellen.. Millaisen jäljen nuo kaikki hetket ovatkaan sydämeeni jättäneet.

Onneksi poikani halaa minua edelleen ja ottaa kainaloon. Usein tosin huomauttaakeen kuinka lyhyeksi olen jäänyt, mutta se kelpaa 😊

Aletheias

• Joskus on ollut sanonta "suu säkkiä myöten", mutta mikä lienee sen nykymuunnelma.

Rahan kautta ajateltuna eri suuruiset korot perustuvat juuri siihen että osa lainoista tai luotoista jää maksamatta. Jos muita kuin rahana mitattuja lupauksien lunastamisia mitattaisiin, niin luulisin ulosotossa olevien määrän olevan vielä suurempi.

• Anonyymi00007

"Jos muita kuin rahana mitattuja lupauksien lunastamisia mitattaisiin, niin luulisin ulosotossa olevien määrän olevan vielä suurempi."

Kyllä, tuo tietysti on riippuvainen näkemyskulmasta?
        Orpo ajattelee säästäneen ja tehneen paremman tulevaisuuden Suomelle lupaamalla 100 000 uutta työllistä, ja luku on lähtötilanteesta -90 000 pakkasella.
        Silti hän ajattelee olleen tosi hyvä päätöksentekijä vaikka samalla Suomi on velkaantunut yli 17 miljardia euroa pelkästään vuonna 2025.

Ihmettelen hänen laskuoppiaan (tosin ei se Kataisellakaan ollut sen kummoisempi).

17 miljardilla eurolla ollaan saatu Suomeen 90 000 lisää työttömyyttä, vaikka on säästetty hallituksen mukaan miljardeja?! En tiedä onko Orpo käynyt edes peruskoulun ala-astetta.

AV

• Anonyymi00007 kirjoitti:

"Jos muita kuin rahana mitattuja lupauksien lunastamisia mitattaisiin, niin luulisin ulosotossa olevien määrän olevan vielä suurempi."

Kyllä, tuo tietysti on riippuvainen näkemyskulmasta?
        Orpo ajattelee säästäneen ja tehneen paremman tulevaisuuden Suomelle lupaamalla 100 000 uutta työllistä, ja luku on lähtötilanteesta -90 000 pakkasella.
        Silti hän ajattelee olleen tosi hyvä päätöksentekijä vaikka samalla Suomi on velkaantunut yli 17 miljardia euroa pelkästään vuonna 2025.

Ihmettelen hänen laskuoppiaan (tosin ei se Kataisellakaan ollut sen kummoisempi).

17 miljardilla eurolla ollaan saatu Suomeen 90 000 lisää työttömyyttä, vaikka on säästetty hallituksen mukaan miljardeja?! En tiedä onko Orpo käynyt edes peruskoulun ala-astetta.

AV

"17 miljardilla eurolla ollaan saatu Suomeen 90 000 lisää työttömyyttä "

Näillä kahdella luvulla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Jos yhteyttä halutaan väkisin luoda, pitäisi verrata käytettyä rahaa työllisten määrään. Teoriassa valtion lainaamalla rahalla voidaan tietenkin palkata uusi ihminen työlliseksi tekemään jotain: kääntelemään A-nelosia tai antamaan taideterapiaa tylsistyneille työttömille tai ihan mitä vaan. Tai sitten vaihtoehtoisesti jakaa helikopterista rahaa ihmisille, jotta he itse ohjaavat rahan A4-käsittelijöille, taideterapiaan, temuun tai missä kokevat sen eniten heitä hyödyttävän ja tämä kaikki väistämättä työllistäisi joitakuita. Ongelmaksi tulee vain se, että pidemmällä aikavälillä valtion pitäisi pystyä hankkimaan vero- tai muina tuloina kaikki käyttämänsä rahat. Ja tämä ei nyt selvästikään ole pitkään aikaan onnistunut, enkä ole erityisen luottavainen että se onnistuisi jatkossakaan.

• Anonyymi00009
        scrg kirjoitti:

Näillä kahdella luvulla ei ole mitään yhteyttä toisiinsa. Jos yhteyttä halutaan väkisin luoda, pitäisi verrata käytettyä rahaa työllisten määrään. Teoriassa valtion lainaamalla rahalla voidaan tietenkin palkata uusi ihminen työlliseksi tekemään jotain: kääntelemään A-nelosia tai antamaan taideterapiaa tylsistyneille työttömille tai ihan mitä vaan. Tai sitten vaihtoehtoisesti jakaa helikopterista rahaa ihmisille, jotta he itse ohjaavat rahan A4-käsittelijöille, taideterapiaan, temuun tai missä kokevat sen eniten heitä hyödyttävän ja tämä kaikki väistämättä työllistäisi joitakuita. Ongelmaksi tulee vain se, että pidemmällä aikavälillä valtion pitäisi pystyä hankkimaan vero- tai muina tuloina kaikki käyttämänsä rahat. Ja tämä ei nyt selvästikään ole pitkään aikaan onnistunut, enkä ole erityisen luottavainen että se onnistuisi jatkossakaan.

On se onnistunut menestyksen vuosina ihan hyvin.
        Valtion turvaamat työpaikat joista on tullut nykyisiä pörssiyrityksiä jo sen kaiken kai kertoo?
        Kysymys, kuinka moni nykyisin Suomen pörssissä olevista yrityksistä olisi Kekkosen aluepolitiikan lopputulosta? Tuolloin valtiojohtoisesti vietiin teknologioita alueille joita vaivasi suurtyöttömyys.

Oletin sinun lukeneen Suomen taloushistoriaa.

AV

• Anonyymi00012
        scrg kirjoitti:

Annan vinkkejä valtionjohtoisista ja perustamisista yrityksistä jo ennen Kekkosen aikakautta.

"Neste perustettiin vuonna 1948 turvaamaan Suomen öljyhuoltoa sotien jälkeen. Valtion omistama yhtiö kehittyi öljynjalostajasta (Naantali 1957, Porvoo 1960-luku) kansainväliseksi uusiutuvien ratkaisujen edelläkävijäksi. Vuosina 1998–2005 yhtiö oli osa Fortumia, kunnes eriytyi Neste Oiliksi ja on nykyään keskittynyt uusiutuvaan dieseliin ja jätteisiin perustuvaan kiertotalouteen."

Vuonna 2023 Fortum oli Suomen 12. suurin yritys liikevaihdolla mitattuna. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Vuonna 2021 Neste oli liikevaihdolla mitattuna Suomen kolmanneksi suurin yritys.

Valtion toimilla ei ilmeisesti saa aikaan mitään?

AV

• Anonyymi00009 kirjoitti:

On se onnistunut menestyksen vuosina ihan hyvin.
        Valtion turvaamat työpaikat joista on tullut nykyisiä pörssiyrityksiä jo sen kaiken kai kertoo?
        Kysymys, kuinka moni nykyisin Suomen pörssissä olevista yrityksistä olisi Kekkosen aluepolitiikan lopputulosta? Tuolloin valtiojohtoisesti vietiin teknologioita alueille joita vaivasi suurtyöttömyys.

Oletin sinun lukeneen Suomen taloushistoriaa.

AV

Menestyksen vuosina moni asia oli eri tavalla. Ei menneisyyteen voi palata tai menneisyyttä toistaa.

Kekkosen aikana Suomi eli kovasti kahdenvälistä vaihdantaa naapurissa olleen totalitarismin kanssa. Ja Kekkosen aluepolitiikka tarkoitti pitkälti savupiipputeollisuutta, joka tarjosi demarihenkisille verrattain hyvin palkattua työtä. Nuo firmat itsessään eivät olleet erityisen kannattavia, mutta toivat tietenkin välillisesti ja suoraan työtä, verotuloja ja vientituloja. Neuvostoliiton jälkeisinä vuosina Suomessa vaikutti pitkään Nokia-niminen talouden veturi, joka ehkä sitten turhan hyvin peitti sen, että Suomen talous ei ollut erityisen monipuolinen.

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Annan vinkkejä valtionjohtoisista ja perustamisista yrityksistä jo ennen Kekkosen aikakautta.

"Neste perustettiin vuonna 1948 turvaamaan Suomen öljyhuoltoa sotien jälkeen. Valtion omistama yhtiö kehittyi öljynjalostajasta (Naantali 1957, Porvoo 1960-luku) kansainväliseksi uusiutuvien ratkaisujen edelläkävijäksi. Vuosina 1998–2005 yhtiö oli osa Fortumia, kunnes eriytyi Neste Oiliksi ja on nykyään keskittynyt uusiutuvaan dieseliin ja jätteisiin perustuvaan kiertotalouteen."

Vuonna 2023 Fortum oli Suomen 12. suurin yritys liikevaihdolla mitattuna. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Vuonna 2021 Neste oli liikevaihdolla mitattuna Suomen kolmanneksi suurin yritys.

Valtion toimilla ei ilmeisesti saa aikaan mitään?

AV

Tiedän että nykyinen Fortum on melko tarkalleen entinen Imatran Voima ja pääsen halutessani yhtiökokoukseen. Fortum varmaan on merkittävä osallinen, jos Suomeen rakennetaan seuraava ydinvoimala joko uutena tai Loviisan korvaajiksi. Tällä hetkellä tuollaiselle ei kuitenkaan taida olla rahoittajaa, koska halpa tuulivoima ns. kannibalisoi tuollaisen tasaisesti sähköä jatkuvasti tuottavan laitoksen kannattavuuden.

Mikään ei periaatteessa estä valtiota vaikka perustamasta Fortumin rinnalle uutta yhtiötä takaamaan halpaa ja ennustettavaa energiaa Suomeen. Mutta tuskin sinä tuota tarkoitit. Energian puute saattoi olla suurempi rajoite tai pullonkaula Suomessa uusien työpaikkojen tulolle tai taloudelle 1930-luvulla kuin nyt.

Mutta minä en osaa sanoa, mihin valtion pitäisi investoida. Yleensä järkeviin investointeihin soisi löytyvän rahaa ilman valtion osallisuuttakin. Mm. ennen Kekkosen ajan valtion aluepoliittisia metsäteollisuusinvestointeja, vastaavia oli kyllä syntynyt eri aikoina yksityisellä rahalla, vaikka pääomia maassa oli varmasti vielä vähemmän kuin nyt.

• Anonyymi00018
        scrg kirjoitti:

Menestyksen vuosina moni asia oli eri tavalla. Ei menneisyyteen voi palata tai menneisyyttä toistaa.

Kekkosen aikana Suomi eli kovasti kahdenvälistä vaihdantaa naapurissa olleen totalitarismin kanssa. Ja Kekkosen aluepolitiikka tarkoitti pitkälti savupiipputeollisuutta, joka tarjosi demarihenkisille verrattain hyvin palkattua työtä. Nuo firmat itsessään eivät olleet erityisen kannattavia, mutta toivat tietenkin välillisesti ja suoraan työtä, verotuloja ja vientituloja. Neuvostoliiton jälkeisinä vuosina Suomessa vaikutti pitkään Nokia-niminen talouden veturi, joka ehkä sitten turhan hyvin peitti sen, että Suomen talous ei ollut erityisen monipuolinen.

"Ei menneisyyteen voi palata tai menneisyyttä toistaa."

Selitä miksi ei voisi, onko jo Suomessa liikaa sammakkoja, Juhana Vartiaisia?

AV

• Anonyymi00011

Ei se määrä vaan laatu. Olen kokenut 90-luvun laman ja silloin oli pahempaa. Nykyään on pienempiä velkoja (ja suuri osa ihan turhasta)

- Sheena

• Anonyymi00013

Mielestäni olet jäävi mitään asiaan kommentoimaan, et 90-luvusta tai tästä hetkestä.
        Olet mielestäni osa ongelmaa, et ratkaisua. Kirjoituksistasi paistaa läpi Trumpilaisuus, ja jo se osettaa normaalisti ajattelevaa ihmistä. Vähättelet toisten ihmisten ongelmia, vaikka itse olet elännyt parhaat vuotesi Suomen nousukaudessa. Pyh.

AV

• Anonyymi00014
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Mielestäni olet jäävi mitään asiaan kommentoimaan, et 90-luvusta tai tästä hetkestä.
        Olet mielestäni osa ongelmaa, et ratkaisua. Kirjoituksistasi paistaa läpi Trumpilaisuus, ja jo se osettaa normaalisti ajattelevaa ihmistä. Vähättelet toisten ihmisten ongelmia, vaikka itse olet elännyt parhaat vuotesi Suomen nousukaudessa. Pyh.

AV

Se olet kyllä sinä joka vähättelet muita ja röyhistelet ja kehut itseäsi joka kohdassa (tai tytärtäsi).

- Sheena

• Anonyymi00016
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Se olet kyllä sinä joka vähättelet muita ja röyhistelet ja kehut itseäsi joka kohdassa (tai tytärtäsi).

- Sheena

On aihetta myös kehua, itseäni en kehu mutta täysin sydämin tytärtäni voin hänen isänään kehua. Se ei ole muilta perheitä tai ihmisiltä pois näissä taloudellisissa kysymyksissä.
        Tai...selitä miten se vaikuttaisi Suomen talouteen tulevaisuudessa jos jokainen vanhempi tekisi omaa lastaan kohtaan samoin? Jotain negatiivisuutta, tai positiivisuutta tulevaisuuteen.
        Ole analyyttinen.

Sinun kommenttisi taas edustaa asioita, jotka vaikuttavat jokaisen elämään, olethan trumpisti? Aliarvioit toisia ihmisiä, kun oma elämä olisi "kiva". Witut muista?

AV

• Anonyymi00019
        Anonyymi00016 kirjoitti:

On aihetta myös kehua, itseäni en kehu mutta täysin sydämin tytärtäni voin hänen isänään kehua. Se ei ole muilta perheitä tai ihmisiltä pois näissä taloudellisissa kysymyksissä.
        Tai...selitä miten se vaikuttaisi Suomen talouteen tulevaisuudessa jos jokainen vanhempi tekisi omaa lastaan kohtaan samoin? Jotain negatiivisuutta, tai positiivisuutta tulevaisuuteen.
        Ole analyyttinen.

Sinun kommenttisi taas edustaa asioita, jotka vaikuttavat jokaisen elämään, olethan trumpisti? Aliarvioit toisia ihmisiä, kun oma elämä olisi "kiva". Witut muista?

AV

Luitko edellistä kommenttiani ennen kuin ryhdyit kommentoimaan. Muistin virkistykseksi:

"Ei se määrä vaan laatu. Olen kokenut 90-luvun laman ja silloin oli pahempaa. Nykyään on pienempiä velkoja (ja suuri osa ihan turhasta)"

Perusteletko mistä "osaat" vetää väärät johtopäätöksesi?

Ja se oli TODELLA pahempaa, kosketti perheitä, sukuja, ystäviä, lähes tulkoon kaikkia jotenkin ja jossain muodossa. Unohtamatta niitä lähes 50000 yritystä jotka menivät konkurssiin. Ja niitä yrityksiä, joilla oli yrittäjän/yrittäjien omavelkainen takaus ja pankin suosittelema valuuttalaina. Asuntolainojen korot olivat parhaimmillaan 16%. Moni joutui myymään asuntonsa ja velkaa jäi vielä kymmeniä tuhansia ellei satoja. Ym ym ym ym Ei ollut kivaa. Jotkut selvisi hengissä, jotkut ei.

Minulla ei ole mitään tekemistä Trumpin kanssa. Jos joku presidentisti olen niin Stubbisti ja Zelenskyisti.

- Sheena

• Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Luitko edellistä kommenttiani ennen kuin ryhdyit kommentoimaan. Muistin virkistykseksi:

"Ei se määrä vaan laatu. Olen kokenut 90-luvun laman ja silloin oli pahempaa. Nykyään on pienempiä velkoja (ja suuri osa ihan turhasta)"

Perusteletko mistä "osaat" vetää väärät johtopäätöksesi?

Ja se oli TODELLA pahempaa, kosketti perheitä, sukuja, ystäviä, lähes tulkoon kaikkia jotenkin ja jossain muodossa. Unohtamatta niitä lähes 50000 yritystä jotka menivät konkurssiin. Ja niitä yrityksiä, joilla oli yrittäjän/yrittäjien omavelkainen takaus ja pankin suosittelema valuuttalaina. Asuntolainojen korot olivat parhaimmillaan 16%. Moni joutui myymään asuntonsa ja velkaa jäi vielä kymmeniä tuhansia ellei satoja. Ym ym ym ym Ei ollut kivaa. Jotkut selvisi hengissä, jotkut ei.

Minulla ei ole mitään tekemistä Trumpin kanssa. Jos joku presidentisti olen niin Stubbisti ja Zelenskyisti.

- Sheena

Ei tosiaan ollut hääviä aikaa rahallisesti, lainan maksut menivät kalkki korkoihin ja yritys missä olin töissä sai niskoilleen yhdessä yössä miljoonan lisää velkaa ja konkurssihan siinä koitti.
        Musiikin suhteen pahuksen hyvä vuosikymmen ja seuraelämän :)

• Anonyymi00021

No oliko pakko haalia niitä m*muja niin paljoa ja ulkoistaa kansallisvaltioiden suvereniteetti *lluminatille 😂? Näköjään oli. Itkeäkö vai nauraa, siinäpä vasta pulma?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2779
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1602
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1565
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1363
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      33
      1251
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26