Hawking väärässä

Anonyymi-ap

Stephen Hawking luuli, että musta aukko säteilee kvanttifysikaalisista syistä. Hypoteettista säteilyä on kutsuttu Hawkigin säteilyksi.

Uusimmat James Webb teleskoopilla tehdyt havainnot ovat kyseenalaistaneet, onko Hawkingin säteilyä edes olemassa. Aiemmin on oletettu, ettei ns. pieniä mustia aukkoja olisi syntynyt universumin alkuaikoina, koska niiden olisi pitänyt haihtua Hawkingin säteilyn vuoksi nykyhetkeen mennessä. Tällaista ei ole havaittu.

Uudet havainnot universumin kaukaisesta menneisyydestä osoittavat, että alkuaikoina on täytynyt olla pieniä mustia aukkoja, joten Hawkingin teoria mustien aukkojen säteilystä joutaa romukoppaan.

17

398

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Jos pieniä mustia aukkoja olisi syntynyt esim. 13 miljardia vuotta sitten niin nythän me havaisisimme ne. Ei niitä enää tarvitsisi olla olemassa. Ne olisivat voineet haihtua jo tuolloin, 13 miljardia vuotta sitten.

Valon nopeus on äärellinen, joten signaalin kulkuun kuluu aikaa!

• Anonyymi00003

Outo kommentti. Avaruus on kaikkialla smankaltainen, joten pieniä mustia aukkoja on suurinpiirtein tasaisesti kaikkialla universumissa, eli myös meidän ympäristössämme löydettävissä. Tällöin universumin alkuaikoina syntyneet ja haihtuvassa olevat mustat aukot olisivat nyt havaittavissa selvästi.

• Anonyymi00002
    • Anonyymi00004

Elämänsä ehtoopuolella tuo äijä sanoi mustien aukkojen olevan pelkkää hölynpölyä.

• Anonyymi00005

Wiki:
      -Massaltaan Maan kokoisen kappaleen Schwarzschildin säde on noin 9 mm.

Ei tunnu uskottavalta.

• Anonyymi00006

-Mustien aukkojen arvellaan pystyvän menettämään massaansa Hawkingin säteilynä.

Siis pelkkää arvelua tuokin.

• Anonyymi00007

Gravitaation ~ 1/R^2 - kaava ei ehkä päde hyvin pienillä ja hyvin suurilla R.

• Anonyymi00008

Itseasiassa Hawking ei ole väärässä. Mustanaukon haihtumisnopeus riippuu mustan aukon massasta. Se on totta, että alkuräjähdyksen jälkeen mahdollisesti syntyneet mikroskooppiset mustat aukot voisivat olla jo haihtuneet pois. Mutta mikään nykyinen avaruustleskooppi ei edes pysty havaitsemaan niin pieniä mustia aukkoja. Tähden massaisenkin mustan aukon haihtuminen kestää jo pitkään ja supermassiivisten mustien aukkojen haihtuminen kestäisi valtavasti pidempään kuin nykyinen maailmankaikkeuden ikä.

• Anonyymi00011

Havaintojen puutteen vuoksi Hawking on kuin onkin väärässä.

Pienet mustat aukot tuottavat (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat. Siksi olisi helppoa havaita tällaiset pienet mustat aukot nykyisin niiden tuottaman valtavan säteilyn vuoksi.

Juuri siksi, ettei tällaisia suuresti säteileviä mustia aukkoja ole havaittavissa, voidaan hypoteesi Hawkingin säteilystä unohtaa. Sitä ei ole oelmassa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Havaintojen puutteen vuoksi Hawking on kuin onkin väärässä.

Pienet mustat aukot tuottavat (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat. Siksi olisi helppoa havaita tällaiset pienet mustat aukot nykyisin niiden tuottaman valtavan säteilyn vuoksi.

Juuri siksi, ettei tällaisia suuresti säteileviä mustia aukkoja ole havaittavissa, voidaan hypoteesi Hawkingin säteilystä unohtaa. Sitä ei ole oelmassa.

Pienet mustat aukot tuottavat SUHTEELLISESTI
        (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Pienet mustat aukot tuottavat SUHTEELLISESTI
        (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat.

Pienet mustat aukot tuottavat SUHTEELLISESTI ja ABSOLUUTTISESTI
        (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä ne ovat.

Siksi ne on helppo havaita, jos niitä olisi ympärillämme avaruudessa.

• Onkohan Suomessa yhtäkään ydinfyysikkoa, jolla olisi kompetenttia osoittaa Hawkingin olleen joko oikeassa tai väärässä? 🤔

Somealustoilta häntä tuskin löytyy...

• Anonyymi00009

Savorinen on. Mies joka selvitti miten maailmankaikkeus oikeasti toimii.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Savorinen on. Mies joka selvitti miten maailmankaikkeus oikeasti toimii.

Professori joka ottaa kantaa mustiin aukkoihin voi erehtyä. Minä olen kantaa niihin ottamaton eli erehtymätön. Se joka ottaa riskejä aukomalla suutaan voi kuitenkin vain päästä professoriksi. Minä kunniaan erehtymättömänä. Eli professorin palkka Hawkingille, mutta kunnia minulle kaikesta. Karitsan SEURAAJAT ovat valhetta puhumattomat, naimattomat ja väkivallattomat. Karitsalle kaikki kunnia!

• Anonyymi00016
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Professori joka ottaa kantaa mustiin aukkoihin voi erehtyä. Minä olen kantaa niihin ottamaton eli erehtymätön. Se joka ottaa riskejä aukomalla suutaan voi kuitenkin vain päästä professoriksi. Minä kunniaan erehtymättömänä. Eli professorin palkka Hawkingille, mutta kunnia minulle kaikesta. Karitsan SEURAAJAT ovat valhetta puhumattomat, naimattomat ja väkivallattomat. Karitsalle kaikki kunnia!

2,7K mikroaaltosäteily saattaa olla lähtöisin myös mikromustista aukoista, joita on eri puolilla avaruutta. Riippuu ihan siitä, miten havainnot halutaan tulkita.

• Anonyymi00012

Musta aukko on myös aukko tiedoissa. Ei tiedetä, missä olomuodossa aine siellä on.

• Anonyymi00013

Jotain "kvarkkipuuroa" se taitaa olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      192
      5142
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      36
      4533
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      11
      3171
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      263
      3092
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      159
      3012
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      54
      2568
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27