Hawking väärässä

Anonyymi-ap

Stephen Hawking luuli, että musta aukko säteilee kvanttifysikaalisista syistä. Hypoteettista säteilyä on kutsuttu Hawkigin säteilyksi.

Uusimmat James Webb teleskoopilla tehdyt havainnot ovat kyseenalaistaneet, onko Hawkingin säteilyä edes olemassa. Aiemmin on oletettu, ettei ns. pieniä mustia aukkoja olisi syntynyt universumin alkuaikoina, koska niiden olisi pitänyt haihtua Hawkingin säteilyn vuoksi nykyhetkeen mennessä. Tällaista ei ole havaittu.

Uudet havainnot universumin kaukaisesta menneisyydestä osoittavat, että alkuaikoina on täytynyt olla pieniä mustia aukkoja, joten Hawkingin teoria mustien aukkojen säteilystä joutaa romukoppaan.

17

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Mitähän nyt mahdat tarkoittaa? Jos pieniä mustia aukkoja olisi syntynyt esim. 13 miljardia vuotta sitten niin nythän me havaisisimme ne. Ei niitä enää tarvitsisi olla olemassa. Ne olisivat voineet haihtua jo tuolloin, 13 miljardia vuotta sitten.

Valon nopeus on äärellinen, joten signaalin kulkuun kuluu aikaa!

• Anonyymi00003

Outo kommentti. Avaruus on kaikkialla smankaltainen, joten pieniä mustia aukkoja on suurinpiirtein tasaisesti kaikkialla universumissa, eli myös meidän ympäristössämme löydettävissä. Tällöin universumin alkuaikoina syntyneet ja haihtuvassa olevat mustat aukot olisivat nyt havaittavissa selvästi.

• Anonyymi00002
    • Anonyymi00004

Elämänsä ehtoopuolella tuo äijä sanoi mustien aukkojen olevan pelkkää hölynpölyä.

• Anonyymi00005

Wiki:
      -Massaltaan Maan kokoisen kappaleen Schwarzschildin säde on noin 9 mm.

Ei tunnu uskottavalta.

• Anonyymi00006

-Mustien aukkojen arvellaan pystyvän menettämään massaansa Hawkingin säteilynä.

Siis pelkkää arvelua tuokin.

• Anonyymi00007

Gravitaation ~ 1/R^2 - kaava ei ehkä päde hyvin pienillä ja hyvin suurilla R.

• Anonyymi00008

Itseasiassa Hawking ei ole väärässä. Mustanaukon haihtumisnopeus riippuu mustan aukon massasta. Se on totta, että alkuräjähdyksen jälkeen mahdollisesti syntyneet mikroskooppiset mustat aukot voisivat olla jo haihtuneet pois. Mutta mikään nykyinen avaruustleskooppi ei edes pysty havaitsemaan niin pieniä mustia aukkoja. Tähden massaisenkin mustan aukon haihtuminen kestää jo pitkään ja supermassiivisten mustien aukkojen haihtuminen kestäisi valtavasti pidempään kuin nykyinen maailmankaikkeuden ikä.

• Anonyymi00011

Havaintojen puutteen vuoksi Hawking on kuin onkin väärässä.

Pienet mustat aukot tuottavat (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat. Siksi olisi helppoa havaita tällaiset pienet mustat aukot nykyisin niiden tuottaman valtavan säteilyn vuoksi.

Juuri siksi, ettei tällaisia suuresti säteileviä mustia aukkoja ole havaittavissa, voidaan hypoteesi Hawkingin säteilystä unohtaa. Sitä ei ole oelmassa.

• Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Havaintojen puutteen vuoksi Hawking on kuin onkin väärässä.

Pienet mustat aukot tuottavat (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat. Siksi olisi helppoa havaita tällaiset pienet mustat aukot nykyisin niiden tuottaman valtavan säteilyn vuoksi.

Juuri siksi, ettei tällaisia suuresti säteileviä mustia aukkoja ole havaittavissa, voidaan hypoteesi Hawkingin säteilystä unohtaa. Sitä ei ole oelmassa.

Pienet mustat aukot tuottavat SUHTEELLISESTI
        (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat.

• Anonyymi00015
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Pienet mustat aukot tuottavat SUHTEELLISESTI
        (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä niiden massat ovat.

Pienet mustat aukot tuottavat SUHTEELLISESTI ja ABSOLUUTTISESTI
        (hypoteettista Hawkingin) säteilyä sitä enemmän, mitä pienempiä ne ovat.

Siksi ne on helppo havaita, jos niitä olisi ympärillämme avaruudessa.

• Onkohan Suomessa yhtäkään ydinfyysikkoa, jolla olisi kompetenttia osoittaa Hawkingin olleen joko oikeassa tai väärässä? 🤔

Somealustoilta häntä tuskin löytyy...

• Anonyymi00009

Savorinen on. Mies joka selvitti miten maailmankaikkeus oikeasti toimii.

• Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Savorinen on. Mies joka selvitti miten maailmankaikkeus oikeasti toimii.

Professori joka ottaa kantaa mustiin aukkoihin voi erehtyä. Minä olen kantaa niihin ottamaton eli erehtymätön. Se joka ottaa riskejä aukomalla suutaan voi kuitenkin vain päästä professoriksi. Minä kunniaan erehtymättömänä. Eli professorin palkka Hawkingille, mutta kunnia minulle kaikesta. Karitsan SEURAAJAT ovat valhetta puhumattomat, naimattomat ja väkivallattomat. Karitsalle kaikki kunnia!

• Anonyymi00016
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Professori joka ottaa kantaa mustiin aukkoihin voi erehtyä. Minä olen kantaa niihin ottamaton eli erehtymätön. Se joka ottaa riskejä aukomalla suutaan voi kuitenkin vain päästä professoriksi. Minä kunniaan erehtymättömänä. Eli professorin palkka Hawkingille, mutta kunnia minulle kaikesta. Karitsan SEURAAJAT ovat valhetta puhumattomat, naimattomat ja väkivallattomat. Karitsalle kaikki kunnia!

2,7K mikroaaltosäteily saattaa olla lähtöisin myös mikromustista aukoista, joita on eri puolilla avaruutta. Riippuu ihan siitä, miten havainnot halutaan tulkita.

• Anonyymi00012

Musta aukko on myös aukko tiedoissa. Ei tiedetä, missä olomuodossa aine siellä on.

• Anonyymi00013

Jotain "kvarkkipuuroa" se taitaa olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      43
      2160
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      182
      1948
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1362
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1160
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      972
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      919
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      869
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      44
      855
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      31
      802
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      54
      701
    Aihe