just sieltä väärältä puolelta?
Nyt tänä keväänä mut on ohitettu tähän mennessä kolme kertaa väärältä puolelta.
Ensimmäinen kerta ulkoilureitti, ei autoliikennettä lainkaan, hiekkapintainen - kävelin vasemmalla puolella edessä oli miltei koko väylän levyinen lätäkkö, vasemmalta sivulta kuivaa... No, just mun siinä mennessä ihan pakosti mun vasemmalta puolelta - siis ojan puolelta - paahtaa fillarilla keski-ikäinen ukko ohi. Jos ei pyörä kestä lätäkön läpi ajamista, niin sopii sen verran hidastella, ettei tarvitse kävelijää hipoen paahtaa ohitse, sitä paitsi olin just aikeissa siirtyä itsekin vähän laitemmas.
Toinen kerta, nyt oli taas kevyen liikenteen väylä, autoilta ajo kielletty sillekin ja ajoesteenä autoille saranaportti. Olin just mennyt siitä saranaportin avoimesta kohdasta ja taas mun selän takaa paahtaa fillarilla keski-ikäinen ukko jälleen sieltä ojanpuolelta ohi... Niin oli kiire, ettei malttanut ohjata pyöräänsä leveämmälle puolelle kaistaa. Koska portista oli jo tultu ja tietä olis ollut.
Ja tänään kevyen liikenteen väylä, autotien laidalla. Mitään kaistaerottelu pyörille ja jalankulkijoille ei ole, jalankulkijalla oikeus käyttää kumpaa laitaa tahansa. Kävelin oikeaa reunaa - siis en kävellyt keskellä kaistaa, vaan reunassa - ja taas ukko paahtaa sieltä reunan puolelta ohi... ja perään tulee toinen ukko samalla lailla.... Sähköpyörät näillä. En tiedä tulivatko risteävältä väylältä tai olivatko tulleet mun tavoin just suojatien ylitse.... Mut siis väärältä puolelta ohi.
Minä vaan sitä, että entäs jos just otan askelen siihen sen pyörän eteen! Entäs jos ajat päälle!
MIKÄ IHMEEN VILLITYS TÄMÄ VÄÄRÄLTÄ PUOLELTA OHITTAMINEN ON!
minkä ihmeen takia ohitatte edellänne kävelevän jalankulkijan
34
478
Vastaukset
- Anonyymi00001
"Minä vaan sitä, että entäs jos just otan askelen siihen sen pyörän eteen! Entäs jos ajat päälle!"
Katsot tietenkin taaksesi ennekuin vaihdat linjaa. Liikenteessä tulee huomioida muut liikkujat, se on samalla itsensä huomioimista.- Anonyymi00003
Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja suhteessa jalankulkijoihin. Se merkitsee myös tilanteissa.
- Anonyymi00005
Anonyymi00003 kirjoitti:
Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja suhteessa jalankulkijoihin. Se merkitsee myös tilanteissa.
Tuo pätee yleiseti riippumatta miten on liikkeellä. Ajokortin omaavalle ainakin päivänselvä asia.
- Anonyymi00006
En vaihda linjaa, sillä olen jo aivan miltei niin äärimmäisellä kohdalla sitä kulkuväylän reunaa, ettei todellakaan ole linjan vaihdosta kyse!
Mutta ukko puskee sillä fillarilla miltei hihaani hipoen sieltä äärimmäisen reunan puolelta ohitse! - Anonyymi00010
Anonyymi00006 kirjoitti:
En vaihda linjaa, sillä olen jo aivan miltei niin äärimmäisellä kohdalla sitä kulkuväylän reunaa, ettei todellakaan ole linjan vaihdosta kyse!
Mutta ukko puskee sillä fillarilla miltei hihaani hipoen sieltä äärimmäisen reunan puolelta ohitse!Kumminkin pohdit asiaa.
"Minä vaan sitä, että entäs jos just otan askelen siihen sen pyörän eteen!"
Mutta jos kuljet johdonmukaisesti omaa linjaasi niin olet muiden ennakoitavissa. - Anonyymi00016
Just niin. Se pelottaa, jos nämä kävelijät ponkaisevat äkisti sivulle. Siksi soitankin usein kelloa.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Just niin. Se pelottaa, jos nämä kävelijät ponkaisevat äkisti sivulle. Siksi soitankin usein kelloa.
Minä en soita koska vaikka soittaisi kuinka kaukana sitä niin tulee keskisormea jos sitä edes kuullaan koska jostain ihmeen syystä kaikilla on nykyään napit tai luurit korvilla.
- Anonyymi00029
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kumminkin pohdit asiaa.
"Minä vaan sitä, että entäs jos just otan askelen siihen sen pyörän eteen!"
Mutta jos kuljet johdonmukaisesti omaa linjaasi niin olet muiden ennakoitavissa.No, se ei ole linjan vaihtamista. Ja sitä paitsi, huomaatko lainkaan sitä, että kerroin näissä tilanteissa kävelleeni väylän laidassa.... Ja jos kävelee laidassa, siinä äärimmäiseen laitaan ei ole puolta metriä väliä, niin jos otan vaikka siinä lätäkön kohdalla yhden askelen vielä reunempaan, niin sinä tule väittämään linjan vaihtamisesta!
Jokainen fiksu tietää kyllä miten jalankulkija ohitetaan! Nää tyypit jotka tekevät toisin kuin fiksut, eivät siis ole fiksuja! - Anonyymi00032
Anonyymi00006 kirjoitti:
Mutta ukko puskee sillä fillarilla miltei hihaani hipoen sieltä äärimmäisen reunan puolelta ohitse!Kövelytillä saa aja hitaasti jalnkulkioåjoita varienä
Pyörä tiet kuuluu jalankulkijoille
Amen
- Anonyymi00002
Ethän sinä kävele reunassa, jos sieltä mahtuu ohitse.
- Anonyymi00004
Reunassa ei tarvitse edes kävellä, jos kohdassa on jalkakäytävä. Laki määrittää asian selkeästi.
- Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Jos siis on jalkakäytävä, niin ei tarvitse kävellä reunassa. Jalkakäytävällä jalankulkija saa kävellä missä kohtaa tahansa. Missä kaikkialla voidaan sanoa olevan jalkakäytävä, onkin se mielenkiintoinen asia. - Anonyymi00007
No, kuule, jos siellä on tienpintaa vielä tyhjillään joku muutama kymmenen senttiä. Ei ole puolta metriä tai metriä, vaan muutamia kymmeniä senttejä, niin miten en sitten ole reunassa.
Ettehän te pyöräilijätkään siellä kaistaa oikealla ajaessanne ole aivan äärimmäisessä reunassa kiinni.
Ja joka tapauksessa, kyllä siitä ohittamisestakin on jotain sääntöjä olemassa.
Menette sitten mopoilla, autoilla, moottoripyörilläkin toisen ajoneuvon ohitse niin kuin itseänne huvittaa vai? - Anonyymi00018
Anonyymi00004 kirjoitti:
Reunassa ei tarvitse edes kävellä, jos kohdassa on jalkakäytävä. Laki määrittää asian selkeästi.
- Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa.
Jos siis on jalkakäytävä, niin ei tarvitse kävellä reunassa. Jalkakäytävällä jalankulkija saa kävellä missä kohtaa tahansa. Missä kaikkialla voidaan sanoa olevan jalkakäytävä, onkin se mielenkiintoinen asia.Ei tarvitsekaan. Mutta muille pitää jättää tarpeeksi tilaa.
- Anonyymi00023
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ei tarvitsekaan. Mutta muille pitää jättää tarpeeksi tilaa.
Jos pääsee ohi, niin on tarpeeksi tilaa. Muuten jäisi taakse. Ajoneuvon kuljettaja tulee sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi, eli ajaa sopivalla tilannenopeudella jalankulkijan läheisyydessä.
- Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Jos pääsee ohi, niin on tarpeeksi tilaa. Muuten jäisi taakse. Ajoneuvon kuljettaja tulee sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi, eli ajaa sopivalla tilannenopeudella jalankulkijan läheisyydessä.
Jep. Kaikilla on tilanteessa velvollisuuksia.
- Anonyymi00030
En vai. Nippanappa mahtuvat menemään, viistävät hihaa....
Jatka vaan samaa rataa! Jatka vaan viisasteluas.... - Anonyymi00031
Anonyymi00030 kirjoitti:
En vai. Nippanappa mahtuvat menemään, viistävät hihaa....
Jatka vaan samaa rataa! Jatka vaan viisasteluas....Hihaa voi viistää, jos nopeus on hiipivä. Ajoneuvon kuljettaja pitää sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
- Anonyymi00033
Anonyymi00031 kirjoitti:
Hihaa voi viistää, jos nopeus on hiipivä. Ajoneuvon kuljettaja pitää sovittaa nopeus tilanteeseen sopivaksi. Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.
Ei saa hipasta silloinkaan. Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä. Tuo on pyöräilijän velvoite sopivan tilannenopeuden lisäksi.
- Anonyymi00008
Kumpi sinusta sitten on "väärä" puoli.?.
- Anonyymi00013
Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta. Pyöräilijöiden tulee siis toimia samoin, kuten ajoradalla toimitaan ohitusten suhteen. Jos ei niin tee, niin pyöräilijä toimii silloin väärin.
- Anonyymi00009
Jos omaa edes jonkinlaisen itsesuojeluvaiston, kävelee laidassa ilman pauhaavia kuulokkeita korvilla.
- Anonyymi00011
Kuulokkeet korvilla liikkuva viestii kanssaliikkujille ettei halua seurata ympäristöään. Itse kunnioitan toivetta enkä ala ainakaan kelloa rimputtelemaan.
- Anonyymi00012
Toisinaan on vaikea havannoida, millä puolella ja miten jalankulkija etenee väylällä.
- Anonyymi00014
Ja siksi pitää sovittaa nopeus tilanteeseen, kuten ajoneuvolla ajamisen osalta on määrätty.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ja siksi pitää sovittaa nopeus tilanteeseen, kuten ajoneuvolla ajamisen osalta on määrätty.
Vaikeaa silti jos kävelijä pomppii sinne tänne.
- Anonyymi00022
Anonyymi00015 kirjoitti:
Vaikeaa silti jos kävelijä pomppii sinne tänne.
Kävelijällä on toisinaan rakki kymmenen metrin narun nokassa.
- Anonyymi00025
Anonyymi00022 kirjoitti:
Kävelijällä on toisinaan rakki kymmenen metrin narun nokassa.
Vielä pahempi. Kävelijä on vastuussa koiransa hallinnasta, sitä on turha ulkoistaa pyöräilijän harteille.
- Anonyymi00026
Anonyymi00025 kirjoitti:
Vielä pahempi. Kävelijä on vastuussa koiransa hallinnasta, sitä on turha ulkoistaa pyöräilijän harteille.
Pyöräilijä tulee sovittaa oman nopeus tilanteeseen sopivaksi. Arvaamattoman eläimen kohdalla pitää huomioida se eläin ja sovittaa oma nopeus suhteessa siihen tietoon.
- Anonyymi00027
Anonyymi00026 kirjoitti:
Pyöräilijä tulee sovittaa oman nopeus tilanteeseen sopivaksi. Arvaamattoman eläimen kohdalla pitää huomioida se eläin ja sovittaa oma nopeus suhteessa siihen tietoon.
Meinaatko, että se "arvaamaton eläin" on niistä kahdesta narulla yhteen kytketystä nisäkkäästä älykkäämpi, ja päättää vetää lähes näkymättömän siiman kulkureitin reunasta reunaan?
- Anonyymi00028
Anonyymi00027 kirjoitti:
Meinaatko, että se "arvaamaton eläin" on niistä kahdesta narulla yhteen kytketystä nisäkkäästä älykkäämpi, ja päättää vetää lähes näkymättömän siiman kulkureitin reunasta reunaan?
Minä en meinaa mitään. Lainsäätäjä on säätänyt, miten liikenteessä tulee toimia. Lainsäätäjä siis meinaa.
- Anonyymi00019
Sähkömoottorisen polkupyörän käyttäjät ovatkin tuollaisia. Itse poljen perinteisellä, eilenkin 64 kilometriä, enkä näin omin voimin näe mitään syytä ohittaa jalankulkijoita vauhtia himmaamatta puhumattakaan että tekisin vaarallisia ohituksia. Siitäkin huolimatta että joudun käyttämään lihasvoimaa jokaisen hidastamisen jälkeen uuteen vauhtiin päästäkseni.
- Anonyymi00020
Kyllä, tuo on totta. Lihasheikkous ruokkii piittaamattomuutta.
- Anonyymi00021
Jos mahtuu väärältä puolen ohi et ole riittävän reunassa.
- Anonyymi00034
Ei sinne ole kuitenkaan tarve änkeä, eikä saakaan. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle142029Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom631415Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1061389Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.681235Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A51151Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥31997En haluaisi kaiken kuihtuvan pois
ilman, että olemme voineet jutella rauhassa kasvotusten... Mutta mistä ihmeestä löydän sinut?52996- 47981
Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti334960Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell42927