En ole muuttanut ruokavaliotani missään vaiheessa, syön varsin epäterveellisesti, esim. voita ja lihaa (eläinrasvaa), leipää, ei niin paljon vihanneksia tai hedelmiä. Liikuntaa rupesin harrastamaan vuonna 2023, mutta vuonna 2026 enää hyvin vähän, jotta näkisin oliko silläkään mitään vaikutusta kolesteroliin, ei todennäköisesti paljon (yleisesti sanotaan että korkeintaan 5-10%). Ravintolisiä rupesin käyttämään reilummin vasta vuonna 2024, ja niillä on ollut isoin vaikutus.
Arvoni:
2018 LDL 4,5, kokonaiskolesteroli 6,6
2025 LDL 4,0, kokonaiskolesteroli 6,0
2026 LDL 3,5, kokonaiskolesteroli 5,4
Vaikea sanoa, mitkä ravintolisät ovat olleet hyödyksi, mutta ainakin B-vitamiineja, molydeenia, niasiinia (500 mg muutaman kerran viikossa), Q10:tä, seleeniä, beta-alaniinia, histidiiniä, arginiinia, ja sitrulliinia olen käyttänyt enemmän, samoin NAC+glysiini ja karotenoidit, laktoferriini ja oreganoöljy.
Tärkeää on ymmärtää että muutokset näissä kolesteroliarvoissani ovat pysyviä, eivätkä perustu siihen että pitäisi koko ajan syödä tietyllä tavalla tai ottaa ravintolisiä, tai lääkkeitä (pidin myös taukoa ravintolisistä pari viikkoa ennen kokeita).
Statiini- ja verenpainelääkkeet alentavat kyllä kolesterolia ja verenpainetta, mutta eivät poista allaolevaa syytä kohonneisiin arvoihin, joten heti kun ne lopetetaan, nousee myös verenpaine ja kolesteroli. Ei hyvä, eikä toimiva ratkaisu.
Oma tulkintani on että tietyt ravintolisät pystyvät poistamaan plakkia ja infektiota verisuonista, mitkä nostavat LDL-kolesteroliarvoja, jolloin muutos olisi pysyvä, mutta aikaa tähän menee vuosia, joten pitää olla sitkeä, eikä tämä nyt oireetonta ole myöskään.
Ravintolisähoitoni toimii, kolesteroliarvoni ovat parantuneet huomattavasti
28
368
Vastaukset 28
- Anonyymi00001
No mutta tuohan on mukava kuulla. Itse diapeteksen takia hieman vahdin, mitä suuhuni laitan, mutta en aina jaksa välittää.
Mitään läänitystä ei tällä hetkellä ole ja lääkäri tuumasi, ettei näillä tuloksilla tulekkaan. Siis mitä hemmettiä? Onnettomuudessa aikoinaan mulla repes perna ja ryyppään kohtuuttomasti. Ainoastaan ruokavalion olen muuttanut enemmän kala ja kasvispainotteiseksi.
Hitto kaikki arvot, myös maksa-arvot ovat parantuneet. Ja turha minkään mutuilija tietäjän viisastella. Lekureille olen kertonut viinanjuonnistani ja ottavat ihan siitäkin testit.
Kaikki arvot vain paranevat, kun jätin sian perseen ja naudan vitun pois ruokavaliosta. Syökää te juntit sitä punaista paskaa ja kuolkaa.
>Simiti< - Anonyymi00002
Joskus ottaa kyllä hieman rinnasta kun syön rypsiöljyllä lähestulkoon uppopaistettuja vohveleita 😋🧇. Haters! Vielä hengissä, siitäs saatte! Ateroskleroosin parantaminen elimistön suoniston purifikaatiolla? Jos se on mahdollista niin mikäs siinä. -💊-.
- Anonyymi00003
En tajunnut mitään muuta, kuin tuon uppopaistettu. Toki kasvisöljyssä terveellistä rasvaa, mutta. Ei pelkästään ratkaise kaikkea.
Ihan sama, johan tässä ollaan hengailtu 50 vuotta. Joka vuosi on aina voitto. Mutta pitäisiköhän tuo umpijuntti jäljittää ja piestä? Vitun idiootti huutelee trollina sekavia ja kuvittelee minuakin naiseksi. 🤣
Hitto mikä pelle ja umpijuntti kakara.
>Simiti< En suosittele rypsiöljyä, mutta seuraavaksi voisi olla paikallaan testata onko esim. serrapeptaasilla ja nattokinaasilla paljon vaikutusta kolesteroliarvoihin, nämähän pitäisi olla niitä tehokkaimpia valmisteita verisuoniston puhdistukseen. Kaikkea en ehdi itse testaamaan.
Runsas kolesteroli aiheuttaa usein sydänpysähdyksen, joka on hyvin helppo tapa kuolla. Mitä enemmän kolesterolia karttaa, sitä kivuliaampi kuolema todennäköisesti on.
Elämän venytetty pituus ei ole kuoleman hyvän laadun mitta. -exKynis.mi- Anonyymi00005
jos on mielessä joku tyttöj4n hassu juttu, niin tekee mieli mennä omaan sänkyyn nukkumaan jos ajatuksena joku yttöjen hassu juttu..
- Anonyymi00006
"2026 LDL 3,5, kokonaiskolesteroli 5,4!
Mulla oli 2000 kokonaiskolesteroli saman 5,4. Pyysin ja sain kolesterolilääkkeen putosi 10 mg 2 kk alle 4 ja tänäpäivänä noiin 3,2.
Muut arvot parhaat mahdolliset, syön 40 mg. Olen +85v.
Kun sain kolesterolilääkkeen, lopetin Maidon, myös rasvattoman, munat, voit, lopetin jopa tomaatin. Ensimmäisenä lopetin sulatejuusto, se on pahinta, sulate suolojen takia.
En kyllä usko että mikään vie ahtautumia jotka ovat syntyneet. Jos sieltä irtoaa pienikin mikroskooppinen muru, se on vaarallista. Minullakin on mennyt silmä sumeaksi 10 min ja kuulo mennyt viikoksi kun joku on lähtenyt verenkiertoon. Sen takia on siihen lääkitys.
Ajokortti on ja olen pirteä ja reipas, mitään koskaan en ole urheillut, liikun vain tarvittavat asiat.
Näin vanhana , kun taaksepäin miettii, en kyllä söisi ylimääräisiä vitamiineja, ne rasittaa munuaisia ja maksaa. Elimiä tarvitaan vielä vanhanakin. Jokaista pilleriä pitäisi tarkkaan harkita.
Toisaalta omat lisä- vitamiinit voi häiritä todellisen puutteen ilmaantumista ja sen hoitoa.
Mutta esim. laihdutuskuurin aikana pitäisi huolehtia kalsiumin saannista, varsinkin naisilla , kalkkia ei voi korvata siltä ajalta kun siinä on alisaantia. - Anonyymi00007
"Statiini- ja verenpainelääkkeet alentavat kyllä kolesterolia ja verenpainetta, mutta eivät poista allaolevaa syytä kohonneisiin arvoihin, joten heti kun ne lopetetaan, nousee myös verenpaine ja kolesteroli. Ei hyvä, eikä toimiva ratkaisu."
Statiinien sijasta syöt "B-vitamiineja, molydeenia, niasiinia (500 mg muutaman kerran viikossa), Q10:tä, seleeniä, beta-alaniinia, histidiiniä, arginiinia, ja sitrulliinia olen käyttänyt enemmän, samoin NAC+glysiini ja karotenoidit, laktoferriini ja oreganoöljy." - onko toimivampi ratkaisu?Ehkä nuo Q10+seleeni ovat tärkeimpiä, niistä ainakin löytyy tutkimuksia, ei tosin kolesterolin alentamiseen. Mutta olen melko varma, että löytyy kuitenkin hyötyä myös kolesterolin alentamiseen, näitä käytin eniten. Niasiini saattaa myös olla hyödyllinen, ainakin siitä löytyy tutkimuksia kolesterolin alentamiseen.
- Anonyymi00008
Ikää kun tulee ei 5,4 ole tarpeeksi matala. Minulla 5.2, mutta pitäisi olla 4,5 joten statiinit käytössä.
Olen samaa mieltä, 5,4 ei ole riittävän hyvä arvo. Tässä yritetään edelleen saada alaspäin sitä.
- Anonyymi00009
Mää en tiiä verenpainejutskista sen kummemmin. Rasvat, suola ja tönkkö ruoka on varmaan pahasta. Suomalaisilla ja länsimaalaisilla on ruokavalio mikä aiheuttaa suolistovaivoja. Täysjyväleipä on hyvä juttu vatsalle.
Pillereitä kumoan hamaan loppuuni saakka. En välitä siitä elänkö ees eläkeikään asti. "Ei se nii justiinsa" 🤷♂️. Ehtii täällä kitumaan muutenkin ihan tarpeeksi 😁. -💊-. - Anonyymi00010
syö kaurapuuroa, kaurassa oleva beetaklugaani alentaa LDL-kolesterolia, hankaluuksia on tiedossa, jos on synnynäinen vaiva: hyperkolesterolemia...
- Anonyymi00011
Proteiinit.
Kauhea vouhotus niistä.
Olen käsittänyt, että syöpä tykkää proteiinista tai jotenkin liittyy siihen.
Eikö liikunta ja touhuilu perusruokaillen riitä?
Vilma- Anonyymi00012
Ei riitä 💪. Kultaista keskitietä ei ole olemassa. Ihmiset elävät äärimmäisine elämäntapoineen. Joko tai. Kaikki on mus-taa tai val-koista. Järjestelmä vielä vahvistaa yhteiskunnan polarisaatiota sen jokaisella osa-alueella. Mikään ei riitä. Ikinä 👌. Mä oon kuullut että se käyttäytyy kuten sieni ja pH-arvot on olennaisia siinä miten se kukoistaa tai miten sen pystyy nitistämään. -💊-.
- Anonyymi00013
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ei riitä 💪. Kultaista keskitietä ei ole olemassa. Ihmiset elävät äärimmäisine elämäntapoineen. Joko tai. Kaikki on mus-taa tai val-koista. Järjestelmä vielä vahvistaa yhteiskunnan polarisaatiota sen jokaisella osa-alueella. Mikään ei riitä. Ikinä 👌. Mä oon kuullut että se käyttäytyy kuten sieni ja pH-arvot on olennaisia siinä miten se kukoistaa tai miten sen pystyy nitistämään. -💊-.
Mä olen lukenut Hernesniemen muistelmia.
Mielenkiintoisia nuo aivoleikkaukset.
Vilma Liika proteiininsaanti on haitallista, siitä oli äsken juttua:
https://tieku.fi/terveys/vuosia-olemme-keskittyneet-runsaaseen-proteiinin-saantiin-nyt-ikaantymistutkija-selittaa-etta-olemme-ehka-ymmartaneet-jotakin-vaarin
Syöpäkasvaimet pystyvät myös käyttämään proteiinia hyväkseen kasvuun. Myös tauriini vaikuttaa olevan tärkeä ravinne eräille syöville, kuten leukemialle.
Taurine from tumour niche drives glycolysis to promote leukaemogenesis
https://www.nature.com/articles/s41586-025-09018-7- Anonyymi00016
m36-intj kirjoitti:
Liika proteiininsaanti on haitallista, siitä oli äsken juttua:
https://tieku.fi/terveys/vuosia-olemme-keskittyneet-runsaaseen-proteiinin-saantiin-nyt-ikaantymistutkija-selittaa-etta-olemme-ehka-ymmartaneet-jotakin-vaarin
Syöpäkasvaimet pystyvät myös käyttämään proteiinia hyväkseen kasvuun. Myös tauriini vaikuttaa olevan tärkeä ravinne eräille syöville, kuten leukemialle.
Taurine from tumour niche drives glycolysis to promote leukaemogenesis
https://www.nature.com/articles/s41586-025-09018-7Ai nää oot vielä hengisä 😄? Hyvähyvä 👏. Mä selvittelin asioita ja näyttää siltä että mun on lisättävä ruokavaliooni kananmunaa, porkkanaa sekä lehtisalaattia. Kaikkiruokainen ruokavalio vitskujen saanteineen ei oo mahollista ilman lisiä. Muuten täytyisi syödä määrällisesti liikaa jolloin lihoisi ja sitten terveys sakkaisi. -💊-.
- Anonyymi00017
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ai nää oot vielä hengisä 😄? Hyvähyvä 👏. Mä selvittelin asioita ja näyttää siltä että mun on lisättävä ruokavaliooni kananmunaa, porkkanaa sekä lehtisalaattia. Kaikkiruokainen ruokavalio vitskujen saanteineen ei oo mahollista ilman lisiä. Muuten täytyisi syödä määrällisesti liikaa jolloin lihoisi ja sitten terveys sakkaisi. -💊-.
Ai nii, ja vesiliukoiset vitamiinit (eritoten B-seos) virtaavat niin tehokkaasti ku-sen mukana ulos että kaljoitellessa sitä saa vetää ihan huolella, jotta sen krapulaa bufferoiva vaikutus toimisi. Oon itte kokeillut ja todennut että näin se menee. Mulla ku-si värjäytyy b-vitamiinista muttei c-vitamiinista. Lisäks kännisä vitamiinien imeytyminen on muutenkin alentunut normaalitilaan nähden. -💊-.
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Ai nii, ja vesiliukoiset vitamiinit (eritoten B-seos) virtaavat niin tehokkaasti ku-sen mukana ulos että kaljoitellessa sitä saa vetää ihan huolella, jotta sen krapulaa bufferoiva vaikutus toimisi. Oon itte kokeillut ja todennut että näin se menee. Mulla ku-si värjäytyy b-vitamiinista muttei c-vitamiinista. Lisäks kännisä vitamiinien imeytyminen on muutenkin alentunut normaalitilaan nähden. -💊-.
Juopotellessa tulee siis ku-seskeltua monin verroin verrattuna selvinpäin olemiseen. Siks vitamiineja poistuu elimistöstä nopealla tahdilla. L-kysteiinin kohdalla en oo huomannut samaa ilmiötä. -💊-.
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ai nää oot vielä hengisä 😄? Hyvähyvä 👏. Mä selvittelin asioita ja näyttää siltä että mun on lisättävä ruokavaliooni kananmunaa, porkkanaa sekä lehtisalaattia. Kaikkiruokainen ruokavalio vitskujen saanteineen ei oo mahollista ilman lisiä. Muuten täytyisi syödä määrällisesti liikaa jolloin lihoisi ja sitten terveys sakkaisi. -💊-.
Tietysti, olen tässä viime kuukausina tutkinut uusia asioita, jotka vaikuttavat olevan tärkeä ja puuttuva osa anti-aging hoitoon. Kyseessä on kuitenkin toistaiseksi vielä aika huonosti ymmärretty asia, eli elimistöön iän myötä kertyvä proteiiniroska, kuten amyloidi Alzheimerin taudissa. Harvat ravintolisät ovat tähän tarpeeksi tehokkaita, mutta esim. Alzheimerin taudissa käytetyt amyloidia vähentävät lääkeaineet (anti-amyloidit) ovat monoklonaalisia vasta-aineita, jotka kohdistuvat aivoihin kertyviin beeta-amyloidiproteiineihin ja poistavat niitä.
Yllättäen rosmariiniöljy vaikuttaa olevan yksi ravintolisä, jolla on vaikutusta amyloidiin tutkimusten perusteella, samoin 5-htp (hydroksitryptofaani), ja SSRI/SNRI-lääkkeet. Rosmariiniöljyn ongelma on kuitenkin sen lievä myrkyllisyys, sitä ei voi käyttää kuten lääkettä, 5-htp lienee näistä se, jota kannattaa ensimmäiseksi testata.
Tutkimuksia:
Aromatherapy improves cognitive dysfunction in senescence-accelerated mouse prone 8 by reducing the level of amyloid beta and tau phosphorylation
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7556469/
Serotonin signaling is associated with lower amyloid-β levels and plaques in transgenic mice and humans
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3169155/
An Antidepressant Decreases CSF Aβ Production in Healthy Individuals and in Transgenic AD Mice
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4269372/- Anonyymi00021
m36-intj kirjoitti:
Tietysti, olen tässä viime kuukausina tutkinut uusia asioita, jotka vaikuttavat olevan tärkeä ja puuttuva osa anti-aging hoitoon. Kyseessä on kuitenkin toistaiseksi vielä aika huonosti ymmärretty asia, eli elimistöön iän myötä kertyvä proteiiniroska, kuten amyloidi Alzheimerin taudissa. Harvat ravintolisät ovat tähän tarpeeksi tehokkaita, mutta esim. Alzheimerin taudissa käytetyt amyloidia vähentävät lääkeaineet (anti-amyloidit) ovat monoklonaalisia vasta-aineita, jotka kohdistuvat aivoihin kertyviin beeta-amyloidiproteiineihin ja poistavat niitä.
Yllättäen rosmariiniöljy vaikuttaa olevan yksi ravintolisä, jolla on vaikutusta amyloidiin tutkimusten perusteella, samoin 5-htp (hydroksitryptofaani), ja SSRI/SNRI-lääkkeet. Rosmariiniöljyn ongelma on kuitenkin sen lievä myrkyllisyys, sitä ei voi käyttää kuten lääkettä, 5-htp lienee näistä se, jota kannattaa ensimmäiseksi testata.
Tutkimuksia:
Aromatherapy improves cognitive dysfunction in senescence-accelerated mouse prone 8 by reducing the level of amyloid beta and tau phosphorylation
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7556469/
Serotonin signaling is associated with lower amyloid-β levels and plaques in transgenic mice and humans
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3169155/
An Antidepressant Decreases CSF Aβ Production in Healthy Individuals and in Transgenic AD Mice
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC4269372/Muistivaivat alkaa joillakin eläkeiän lähestyessä. Ne on kyllä vmäisiä vaivoja. Kuulin irl erään käytännön keissin saattelemana että foolihappoa on saatava riittävästi jottei alzheimer pääse yllättämään. Eli kaikkia mömmöjä vaan reilusti naamaan ja kattoo mitä tapahtuu. Me puhuttiin joskus suoloista. Googlen perusteella natrium nostaa verenpainetta mikä oli odotettavissa. Kuitenkin toinen suolo eli kalium alentaa verenpainetta mikä on hyvä juttu.
Näiks vielä mun kuvan? Se löytyy tästä aloituksesta - https://keskustelu.suomi24.fi/t/19524799/naamiaiset . Oon siis oman elämäni plague doctor/noitatohtori tai ihan mikä vaan 🤷♂️. Bipolaarisuutta on havaittavissa. Joko mulla menee hyvin tai huonosti. Päivät tuppaa olemaan aina progressiivisia iltaa kohti. -💊-. Anonyymi00021 kirjoitti:
Muistivaivat alkaa joillakin eläkeiän lähestyessä. Ne on kyllä vmäisiä vaivoja. Kuulin irl erään käytännön keissin saattelemana että foolihappoa on saatava riittävästi jottei alzheimer pääse yllättämään. Eli kaikkia mömmöjä vaan reilusti naamaan ja kattoo mitä tapahtuu. Me puhuttiin joskus suoloista. Googlen perusteella natrium nostaa verenpainetta mikä oli odotettavissa. Kuitenkin toinen suolo eli kalium alentaa verenpainetta mikä on hyvä juttu.
Näiks vielä mun kuvan? Se löytyy tästä aloituksesta - https://keskustelu.suomi24.fi/t/19524799/naamiaiset . Oon siis oman elämäni plague doctor/noitatohtori tai ihan mikä vaan 🤷♂️. Bipolaarisuutta on havaittavissa. Joko mulla menee hyvin tai huonosti. Päivät tuppaa olemaan aina progressiivisia iltaa kohti. -💊-.Alzheimerin tautia ei ole vielä parantanut mikään lääkitys tai ravintolisä, ainoastaan hidastanut taudin etenemistä hieman. Sen vuoksi näitä muistivaivoja tai kognitiivista heikentymistä olisi alettava hoitamaan heti. Esim. 5-htp:tä voi testata, yleensä näiden proteiinikertymien poistaminen aiheuttaa oireita, lienevätkö nämä itseasiassa SSRI/SNRI-lääkkeistä ja 5-htp:stä tulevat haittavaikutukset niitä aloitettaessa.
Joku voi pelästyä tuota naamiasasuasi, näyttää aika tylyltä.
- Anonyymi00015
Siinähän poistelette. Aivan sama. Jos ette kestä totuutta niin se on teillä peiliin katsomisen paikka, ei mulla. Mulla on oikeus ja velvollisuus taistella valtavirtaa vastaan ja olla asioista ideologisesti eri mieltä kuin valtavirta. Edistystä.
- Anonyymi00019
Eikö maksalla ole jotain roolia tässä.
Mikä tekee keltaiseksi naaman?
Porkkanoiden yliannostuksesta en puhu.
Vilma- Anonyymi00020
Eikö se luteiini värjää ihon trum-piksi? Pidän ns. "eliitin" jäseniä ali-*hmisinä. Siks kirjoitan niiden nimet tästä lähtien aina pienellä, sillä sen ne ansaitsevat. Mulla se ei oo vielä värjännyt. Aurinko rusketti lievästi kesällä ja that's it. Onko se sitten kehäkukkauute vai mikä lie mikä sen tekee. Silmien hyvinvointia. Porkkanakin on bueno silmille. -💊-.
Maksassa tapahtuu paljon kolesterolisynteesiä, mutta myös monet muutkin solut elimistössä voivat tuottaa kolesterolia. Sitä kolesterolia voi myös muodostua kroonisissa infektioissa, jossa mikrobit voivat pakottaa makrofageja (syöjäsoluja) tuottamaan itselleen ravintoa kolesterolin muodossa. Voit kysyä loput tekoälyltä.
- Anonyymi00022
Heh 😁. Kuo-lenkohan mä lopulta näihin pillereihin? Just hain uutta satsia 11 purkkia 💊👌. Mitä sitten vaikka kuo-lisinkin? Who cares, really 🤷♂️? -💊-.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra on mukana Suomen huutokauppakeisari -sarjassa
Suomen huutokauppakeisari on tavallisten suomalaisten ohjelma. Sarjan suosiosta kertoo se, että nyt alkaa jo 19. kausi t1961727Kuuleppas
ensimmäiset naissuhteet toimii miehelle eräänlaisena oppikouluna, mutta hän ei välttämättä itse ymmärrä oppineensa mitää2591169Mulla ei ole Suomessa enää mitään
4 vuotta joutuu asumaan henkisessä vankilassa. Sitten voi muuttaa takaisin ulkomaille.180857- 61758
Provider miehistä..
Tietyt miehet puhuvat ilkeästi naisista, jotka haluavat elää miehen tuloilla. Eikö? Mutta miksi tietyt miehet siitä pah224750- 43741
Sinulle nainen
En ehkä koskaan osannut sanoa tätä oikein. Minun vaikeuteni luottaa liittyi ennen kaikkea menettämisen pelkoon. Siihen63715Gallup: Kansalaiset eivät usko velkajarruun
Puolet suomalaisista ei usko velkajarrun vaatimien sopeutusten toteutuvan, kertoo Iro Researchin kyselytutkimus. Kokoom63693- 78646
- 43641
Yt:t kunnassa päättyi
Oliko nämä tarpeelliset ja ratkeaako taloushuolet näiden avulla? Lehdessä ilmoitettujen lukujen perusteella lisää on tul74621- 41614
Hei rakkaani.
Kohtaaminen lähestyy. Miten teemme sen? Kumpi ottaa yhteyttä vai törmäämmekö jossain sattumalta? Tuleva vaimosi50613- 136597
Ethän voinut nainen tietää, että rikot rikotun
Omaa elämää taas mietin aamuyön tunteina. En vieläkään löytänyt muistin sokkeloista ainuttakaan onnen hetkeä. Kaipuu on68590Martsusta tuli leuhka
Ja ylimielinen. Hän ei nosta persettäkään ilmaseksi . Luulempa et nämä ei tee hyvää hyvinvointivalmennuksille.... Nannal185559- 31548
Tulisitpa käymään joskus vielä
Olisi niin kiva nähdä pitkästä aikaa. Oletko vielä joskus tulossa?... Niin monet muutoksen tuulet puhaltavat, olisi lohd24546Lämpimiä katseita aikoinaan vaihdettiin, siihen se sitten jäi
Sinulla uudet tuulet ja välttelet kohtaamistamme.30507Kiulu myynnissä!
Kiulu hakee taas uutta yrittäjää. https://www.yritysporssi.fi/etela-pohjanmaa-lansi-suomi-finland/myytavat/yritykset/ma24502