Luettelen muutaman laiskan kielen sanoja: soppari, toimari, pinna (prosentista), änäri, pertsa (hiihtotavasta), Z-sukupolvi, kasari (80-luku) jne.
Tällaisia sanoja on helppo levittää. Olisi syytä tutkia, joutuuko kuulijan aivot prosessoimaan ne selkokielelle. Kuormittaako aivoja?
Veikeä lyhentely
5
108
Vastaukset 5
- Anonyymi00001
Kyllä kuormittaa. Kyseiset väännökset ovat kuin syöpä, joka rapauttaa kaunista yleiskieltämme. Niitä ei ole syytä käyttää eikä suosia.
- Anonyymi00002
puhekielessä käy, mutta esim. yleisradio ei voi käyttää puhekieltä vaan joutuu puhumaan kirjakielellä: Puhekielen käytöstä seuraa aina katsoja/kuulija kato.
- Anonyymi00003
Anonyymi00002 kirjoitti:
puhekielessä käy, mutta esim. yleisradio ei voi käyttää puhekieltä vaan joutuu puhumaan kirjakielellä: Puhekielen käytöstä seuraa aina katsoja/kuulija kato.
Miksi sitten ylellä sanotaan esim. "kattoo" kun tarkoitetaan "katsoa"? Saan joka kerta pikku raivokohtauksen, kun kuulen tuon!
- Anonyymi00004
Kymppitonni kysymys: Sitä voi juoda ja sitä voi näyttää.
- Anonyymi00005
Vastaus liittyy kysymykseen: Mitä kello on?
Mistä tiedän vastauksen?
Kesäleiri vuonna 1978. Nuori mies Kurikasta kysyi kelloa erikoisella tavalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Törkeä petosepäily Suomussalmella
Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta442122- 901055
Kysymys miehille ...
Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil295927Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli
Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii300854Itsensäpaljastelija
Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O51834Ttp:llä kuontalot ojennukseen
Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste77833- 69704
- 90675
Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut
Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty63668- 33623