Kaikki oli erittäin toisin kuin nykyaikana. Rauhallista. Työt loppuivat viideltä ja jäivät suljettujen ovien taakse. Illat olivat rauhallisia, ilman vilkkuvia näyttöjä ja puhelimia.
https://www.youtube.com/watch?v=VJPCizvMezE
Miksi miehet olivat onnellisia 70 -luvulla
77
562
Vastaukset
- Anonyymi00001
Mitä miehet tuntevat ja kokevat tänä päivänä:
https://www.youtube.com/watch?v=MPJ6oalbUx8 - Anonyymi00002
Varmaan siksi että raiskaus avioliitossa oli vielä sallittua kysymyksenä koska mies on välittäny naisensa tunteista mistä opeista on lähdetty mukamas sivistys
Tuo ei pidä paikkaansa, sillä tuomio tuli ihan kuin nytkin, mutta eri rikosnimikkeellä.
Laki säädettiin pelkästään siksi, että eräät tahot ottivat sen julkisuuskaampanjansa työkaluksi ja julistivat ulkomaille, että täällä saa vaimoja raiskata vapaasti.
Aiemmin syyte ja tuomio tuli yleisimmin pahoinpitelynimikkeellä.
En ymmärrä miksi edelleen tuota humpuukiväitettä jaksetaan pitää esillä, mutta ehkä jollain ryhmällä on siihen jokin erityinen syy.
Meillä on edelleen asioita, joista ei säädetä laissa erikseen, mutta niihin sovelletaan jo olemassa olevia lakeja.
Esimerkiksi jäävedessä väkisin uittamista ei erikseen kielletä laissa, mutta pahoinpitelysyyte siitäkin tulee.
(vai keksiikö joku ryhmä nyt riemastua ja lähteä ulkomaankierrokselle kertomaan, että täällä saa avantouittaa ketä tahansa ja ihan vapaasti, vaikka pistävät vastaan)- Anonyymi00006
buddy-love kirjoitti:
Tuo ei pidä paikkaansa, sillä tuomio tuli ihan kuin nytkin, mutta eri rikosnimikkeellä.
Laki säädettiin pelkästään siksi, että eräät tahot ottivat sen julkisuuskaampanjansa työkaluksi ja julistivat ulkomaille, että täällä saa vaimoja raiskata vapaasti.
Aiemmin syyte ja tuomio tuli yleisimmin pahoinpitelynimikkeellä.
En ymmärrä miksi edelleen tuota humpuukiväitettä jaksetaan pitää esillä, mutta ehkä jollain ryhmällä on siihen jokin erityinen syy.
Meillä on edelleen asioita, joista ei säädetä laissa erikseen, mutta niihin sovelletaan jo olemassa olevia lakeja.
Esimerkiksi jäävedessä väkisin uittamista ei erikseen kielletä laissa, mutta pahoinpitelysyyte siitäkin tulee.
(vai keksiikö joku ryhmä nyt riemastua ja lähteä ulkomaankierrokselle kertomaan, että täällä saa avantouittaa ketä tahansa ja ihan vapaasti, vaikka pistävät vastaan)Oletko nyt ihan varma?
Väkivaltainen raiskaus, josta on jäänyt traumajälkiä on luultavasti mennyt pahoinpitelynä.
Vaan entapä sitten raiskaus, jonka yhteydessä emäntää ei ole lyöty kun vierasta sikaa? Ukko on vaan painanut päälle. Tuohan on kaikista yleisin raiskausmuoto. Jos tuosta olisi mennyt valittamaan virkavallalle, että isäntä p*nee vaikken halua, niin mitäpä luulet että asiasta olisi seurannut? Siihen aikaan kun avioeron ottaminen ei ollut sopivaa. Muut ihmisetkin olisivat vaan sanoneet, että se nyt pitää vaan kestää. Naisen osa.
xLiner Anonyymi00006 kirjoitti:
Oletko nyt ihan varma?
Väkivaltainen raiskaus, josta on jäänyt traumajälkiä on luultavasti mennyt pahoinpitelynä.
Vaan entapä sitten raiskaus, jonka yhteydessä emäntää ei ole lyöty kun vierasta sikaa? Ukko on vaan painanut päälle. Tuohan on kaikista yleisin raiskausmuoto. Jos tuosta olisi mennyt valittamaan virkavallalle, että isäntä p*nee vaikken halua, niin mitäpä luulet että asiasta olisi seurannut? Siihen aikaan kun avioeron ottaminen ei ollut sopivaa. Muut ihmisetkin olisivat vaan sanoneet, että se nyt pitää vaan kestää. Naisen osa.
xLinerNo sama ongelmahan tuossa oikeuden kannalta on edelleen, eli on kaksi ihmistä, joista toinen väittää toisen tehneen jotain, mutta todisteita ei ole missään.
Hankalaa on jaella tuomioita tuolla perusteella ja ihan rikosnimikkeestä riippumatta ja juuri tuo tuotiin esille silloin kun lakia ryhdyttiin muuttamaan.- Anonyymi00022
Anonyymi00006 kirjoitti:
Oletko nyt ihan varma?
xLiner"Jos tuosta olisi mennyt valittamaan virkavallalle, että isäntä p*nee vaikken halua, niin mitäpä luulet että asiasta olisi seurannut? "
No niin, naisen osa sanottiin. Nykyäänhän nainen voi myös erota, ja sen jälkeen suivaantunut ex vainoaa ja murhaa. Mikään ei ole muuttunut. - Anonyymi00038
buddy-love kirjoitti:
No sama ongelmahan tuossa oikeuden kannalta on edelleen, eli on kaksi ihmistä, joista toinen väittää toisen tehneen jotain, mutta todisteita ei ole missään.
Hankalaa on jaella tuomioita tuolla perusteella ja ihan rikosnimikkeestä riippumatta ja juuri tuo tuotiin esille silloin kun lakia ryhdyttiin muuttamaan.Ai että... Soot vääräs. Etkä ikinä myönnä 😁
Avioliitossa tapahtuvaa pakottamista sukupuoliyhteyteen ei määritelty laissa raiskaukseksi ennen vuotta 1994.
Kuuklen tekoäly:
"Historiallinen kehitys Suomessa
Vuoteen 1994 asti: Raiskaussäännökset eivät koskeneet avioliiton sisäisiä tekoja. Taustalla oli vanha käsitys, jonka mukaan vaimo oli miehen omaisuutta tai että avioliittolupaus sisälsi pysyvän suostumuksen seksiin.
Vuosi 1994: Laki muuttui kansainvälisten ihmisoikeussopimusten paineesta, ja raiskaus avioliitossa kriminalisoitiin. Samalla poistui säännös, jonka mukaan raiskauksesta ei tuomittu, jos tekijä meni uhrin kanssa naimisiin." (🤮)
xLiner
No joo. Täytyy mennä nukkuun. Mutta ehdin alkuun kattoa. Ja tietenkin samaa mitä itekin tossa kerroit. MUTTA! Siinä oli, siis mistä oon paljon puhunu. Siinä korjattiin autoo, korjattiin koneita, tehtiin linnunpönttöö, rakennettiin aitaa. Siinä oli kaikkee sitä mitä tekemällä ihminen palautuu. Ihmiset on niin hermostuneita, kun ne hakkaa niitä koneita töissä ja samaa tekee kotona. Ei tehdä enää käsitöitä. Käsitöistä ois moneen ratkaisu.
Toinen juttu mikä kiinnitti huomiota oli toi naapurusto. Mä muistan lapsuudessa, niitä tosiaan tunnettiin ainakin toi 20. Ja nykyään ei tosiaan, muuta kuin ihan lähimmät seinänaapurit. Ja toi olikin yllättävää, että amerikoissa onnihan sama kehitys kun täälläkin. Vaikka nää amerikan suomalaiset aina kehuu sitä amerikkalaista yhteisöä. Vaikka ainakaan tän videon perusteella niin ei oo.- Anonyymi00021
Monet kuten esimerkiksi minä, en palaudu autoa korjaamalla tai linnunpönttöjen teossa, enkä käsitöissäkään. Luen ja harrastan liikuntaa eri muodoissa, taide-elämyksiä, keikkoja. Siinä muutama.
- Anonyymi00024
Anonyymi00021 kirjoitti:
Monet kuten esimerkiksi minä, en palaudu autoa korjaamalla tai linnunpönttöjen teossa, enkä käsitöissäkään. Luen ja harrastan liikuntaa eri muodoissa, taide-elämyksiä, keikkoja. Siinä muutama.
Niin, nykyaikainen mies tarvitsee taidenäyttelyitä, teatteria, museioita, viininmaistelua, ja semmoista. Jos on käynyt yliopistot niin ei sitä halua liata käsiään.
Anonyymi00021 kirjoitti:
Nää käsityöt on hyvin lähellä taidetta. Niitä ei välttämättä pysty erottamaan. Esim meilläpäin on lapsille Aimo koulu sellanen taidekoulu, jossa taidetta voi tehdä raskaimmillakin puutyökoneilla tai hitsaamalla. Taide käsitetään usein hyvin kapeasti öljyväreillä maalaamisena pingotetulle kankaalle. Mutta taide on paljon muutakin. Taidehissaa oon lukenutkin.
- Anonyymi00057
JeroP kirjoitti:
Nää käsityöt on hyvin lähellä taidetta. Niitä ei välttämättä pysty erottamaan. Esim meilläpäin on lapsille Aimo koulu sellanen taidekoulu, jossa taidetta voi tehdä raskaimmillakin puutyökoneilla tai hitsaamalla. Taide käsitetään usein hyvin kapeasti öljyväreillä maalaamisena pingotetulle kankaalle. Mutta taide on paljon muutakin. Taidehissaa oon lukenutkin.
Toki käsityöt joskus ovatkin taidetta, ihan varsinaisessa merkityksessä. Käsityöt ovat edelleen naisten laji, eikä sitä arvosteta yhtälailla kuin muuta perinteistä taidetta. Nykyisin moderni taide on ottanut enemmän jalansijaa. Taidehistoria on yhteiskunnan historiaa, jossa tosin naisten osuus on pienempi, naisiahan ei edes päästetty opiskelemaan yliopistotasoiseen taidekoulutukseen edes 1800-luvun lopussa.
Anonyymi00057 kirjoitti:
Toki käsityöt joskus ovatkin taidetta, ihan varsinaisessa merkityksessä. Käsityöt ovat edelleen naisten laji, eikä sitä arvosteta yhtälailla kuin muuta perinteistä taidetta. Nykyisin moderni taide on ottanut enemmän jalansijaa. Taidehistoria on yhteiskunnan historiaa, jossa tosin naisten osuus on pienempi, naisiahan ei edes päästetty opiskelemaan yliopistotasoiseen taidekoulutukseen edes 1800-luvun lopussa.
Juu tiedän. Työneuvojakin kertoi harrastavanda käsitöitä, mutta ei laita sitä koskaan cv:n. Koska käsityöt mielletään edelleen sukkia kutoviksi mummoiksi. Nykyään koulukäsityöt on yhdistetty, että harhakäsitykset varmaan pikkuhiljaa korjautuu. Tosin yhdistämisen myötä oppiaineen suosio laski 8-9 valinnaisissa. Jota en kyllä ymmärrä, koska saahan jokainen tehdä materiaalista mistä itse haluaa. Koulukäsittyöhän määriteltiin heti alussa yleissivistäväksi ja se haluttiin erottaa kansankäsityöstä. Chygnaeus opintomatkoillaan oli perehtynyt kanadan alkuperäiskansojen käsityökulttuuriin, joka oli huomattavasti taidokkaampaa kuin suomalainen kansankäsityö.
- Anonyymi00003
Elintaso oli olematon. Ainoa huvi oli pullo viinaa. Sitäkin piti kiltisti jonottaa. Jos ei heti osannut sanoa myyjälle mitä halusi, niin ei myyty mitään.
Kaupassa oli vain perunaa ja jauhelihaa, mikä maksoi viikon palkan/kg. Itse en tiedä, mutta iskä kertoi.
>Simiti< Sitä mukaa kun tasa-arvoa on lähestytty, miehet ovat muuttuneet onnettomiksi ja naiset onnellisemmiksi. Miksi toisen sukupuolen tulisi saada olla onnellinen toisen sukupuolern kustannuksella? Patriarkaatti murtuu ja se on pelkästään positiivinen asia.
- Anonyymi00004
Niin, tosi hyvä kysymys. Miksi naisten pitäisi saada olla onnellisia ja toteuttaa itseään miesten kustannuksella? En tiedä vastausta.
- Anonyymi00005
Entäs jos erotettaisiin ne miesten ja naisten maailmat. Miehet saisivat viettää aikaansa verstaissa koneitten kanssa, moottorien kanssa, rakentaen kaikkea. Ja naiset saisivat viettää aikansa niiden vilkkuvien ja piipittävien digitaalilaitteiden kanssa mitkä vaatii huomiota ja aikaa. Tietysti olisi niitä poikkeuksia missä joku mies tai joku nainen haluaa tehdä just sitä toista asiaa, se on ok, ei muutama poikkeus mitään muuttaisi.
Kyllä tässä taitaa olla kyse sukupuolten erosta. Se 70-luvun maailma oli täysin miesten tekemä, nyt kun naiset ovat päässeet vaikuttamaan ja vaatimaan asioita, maailmasta on tullut tälläinen helvtti mikä se nyt on. Kyllä siinä taitaa olla jokin yhteys olemassa näillä asioilla. Anonyymi00005 kirjoitti:
Entäs jos erotettaisiin ne miesten ja naisten maailmat. Miehet saisivat viettää aikaansa verstaissa koneitten kanssa, moottorien kanssa, rakentaen kaikkea. Ja naiset saisivat viettää aikansa niiden vilkkuvien ja piipittävien digitaalilaitteiden kanssa mitkä vaatii huomiota ja aikaa. Tietysti olisi niitä poikkeuksia missä joku mies tai joku nainen haluaa tehdä just sitä toista asiaa, se on ok, ei muutama poikkeus mitään muuttaisi.
Kyllä tässä taitaa olla kyse sukupuolten erosta. Se 70-luvun maailma oli täysin miesten tekemä, nyt kun naiset ovat päässeet vaikuttamaan ja vaatimaan asioita, maailmasta on tullut tälläinen helvtti mikä se nyt on. Kyllä siinä taitaa olla jokin yhteys olemassa näillä asioilla.Eli käytännöss suurin syy ongelmaan on se, ettei kaupunkiasuntoihin automaattisesti kuulu yhtä tilavaa ja lämmintä autotallia.
Anonyymi00005 kirjoitti:
Kyllä tässä taitaa olla kyse sukupuolten erosta. Se 70-luvun maailma oli täysin miesten tekemä, nyt kun naiset ovat päässeet vaikuttamaan ja vaatimaan asioita, maailmasta on tullut tälläinen helvtti mikä se nyt on. Kyllä siinä taitaa olla jokin yhteys olemassa näillä asioilla.Mun mielestä ei sukupuolikysymys. Noista piippaavista laitteista tuli mieleen tamagozi.
Mutta toi video oli siis sukupuolittunu, mutta ei sen niin tarvitsisi olla. Joo siinä oli nainen keittiössä, mutta jokaisen tulisi tehdä oman osaamisen mukaan. Mullekaan ei oo ongelma keittiötyöt. Kuorin ihan mielelläni perunoita ja tiskaan. Mutta jos kuitenkin kaikki poltan, niin eiks sillon oo järkevää, että sen osio tekee joku muu. Tiedän useemman, jotka mieluummin keskittyy mieluummin siihen paistamiseen, että toi tuskin ongelma. Toinen asia, että eihän sitäkään kukaan estä, että nainenkin tekisi korjaus ja rakennustöitä. Siinä suhteessa toi ns miesluola on harhaanjohtava. Ikään kuin paikka johon nainen ei saisi tulla. Mä oon töissä nähny, että monet naiset on noissa hommissa tosi käteviä.- Anonyymi00007
JeroP kirjoitti:
Mun mielestä ei sukupuolikysymys. Noista piippaavista laitteista tuli mieleen tamagozi.
Mutta toi video oli siis sukupuolittunu, mutta ei sen niin tarvitsisi olla. Joo siinä oli nainen keittiössä, mutta jokaisen tulisi tehdä oman osaamisen mukaan. Mullekaan ei oo ongelma keittiötyöt. Kuorin ihan mielelläni perunoita ja tiskaan. Mutta jos kuitenkin kaikki poltan, niin eiks sillon oo järkevää, että sen osio tekee joku muu. Tiedän useemman, jotka mieluummin keskittyy mieluummin siihen paistamiseen, että toi tuskin ongelma. Toinen asia, että eihän sitäkään kukaan estä, että nainenkin tekisi korjaus ja rakennustöitä. Siinä suhteessa toi ns miesluola on harhaanjohtava. Ikään kuin paikka johon nainen ei saisi tulla. Mä oon töissä nähny, että monet naiset on noissa hommissa tosi käteviä.FAKE!....
- Anonyymi00015
JeroP kirjoitti:
Mun mielestä ei sukupuolikysymys. Noista piippaavista laitteista tuli mieleen tamagozi.
Mutta toi video oli siis sukupuolittunu, mutta ei sen niin tarvitsisi olla. Joo siinä oli nainen keittiössä, mutta jokaisen tulisi tehdä oman osaamisen mukaan. Mullekaan ei oo ongelma keittiötyöt. Kuorin ihan mielelläni perunoita ja tiskaan. Mutta jos kuitenkin kaikki poltan, niin eiks sillon oo järkevää, että sen osio tekee joku muu. Tiedän useemman, jotka mieluummin keskittyy mieluummin siihen paistamiseen, että toi tuskin ongelma. Toinen asia, että eihän sitäkään kukaan estä, että nainenkin tekisi korjaus ja rakennustöitä. Siinä suhteessa toi ns miesluola on harhaanjohtava. Ikään kuin paikka johon nainen ei saisi tulla. Mä oon töissä nähny, että monet naiset on noissa hommissa tosi käteviä.Mikään ei ole oikeasti sukupuolikysymys, vaan yhä v 2026 sukupuolitetaan asioita. Kuten esimerkiksi tuo keittiö on muka "naisluola" (paitsi että on avoin kaikille) ja miehillä pitäisi olla muka miesluola tai autotalli. Pöh ja pöh.
Olikohan miehet silloinkaan niin onnellisia, epäilen. Aika tasapaksua oli elämä silloin. Kaavamaista ja yksilöllisyys oli vain rohkeimpien käyntikortti.
Aina on yksilöitä, jitka ei ole milloinkaan tyytyväisiä saati onnellisia. Ja yksilöitä jotka osaa ottaa ilon pienistäkin asioista. Kummallako on helpompaa elämä?
- Anonyymi00008
Tiedätkö mitä, miehet tykkää yksinkertaisuudesta. Kun ei tarvitse ajatella kokoajan, voi laittaa aivot vapaalle. Nykyaikana tuollainen ei onnistu ilman alkoholia tai huumeita.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Tiedätkö mitä, miehet tykkää yksinkertaisuudesta. Kun ei tarvitse ajatella kokoajan, voi laittaa aivot vapaalle. Nykyaikana tuollainen ei onnistu ilman alkoholia tai huumeita.
Ei se nyt noin mustavalkoista ole. Minun mieheni taas sanoo että miettii alinomaan kaikkea kaikkialla. Eikä pysty laittamaan aivoja narikkaan, mutta hän onkin kövelevä tietosanakirja.
- Anonyymi00010
Jasu2025 kirjoitti:
Ei se nyt noin mustavalkoista ole. Minun mieheni taas sanoo että miettii alinomaan kaikkea kaikkialla. Eikä pysty laittamaan aivoja narikkaan, mutta hän onkin kövelevä tietosanakirja.
Kyse olikin siitä mistä mies TYKKÄÄ, ei siitä mitä mies PYSTYY tekemään.
Anonyymi00010 kirjoitti:
Niin juuri, hän TYKKÄÄ tiedonjanoinen kun on.
Jasu2025 kirjoitti:
Niin juuri, hän TYKKÄÄ tiedonjanoinen kun on.
Ei mitään jää päähän, jos ei tykkää päähänsä imeä.
Anonyymi00010 kirjoitti:
Et opi mitään jollet tykkää oppia. Ymmärretty?
- Anonyymi00012
Jasu2025 kirjoitti:
Et opi mitään jollet tykkää oppia. Ymmärretty?
No sinä olet elävä esimerkki just tuosta mitä sanoit, ymmärretty?
Anonyymi00012 kirjoitti:
No sinä olet elävä esimerkki just tuosta mitä sanoit, ymmärretty?
Niin oppimaan halukas. 😊
Sinä et vissiin itse ole?- Anonyymi00016
Jasu2025 kirjoitti:
Aina on yksilöitä, jitka ei ole milloinkaan tyytyväisiä saati onnellisia. Ja yksilöitä jotka osaa ottaa ilon pienistäkin asioista. Kummallako on helpompaa elämä?
Ennen osattiin paremmin iloita pienistä asioista.
- Anonyymi00017
Anonyymi00008 kirjoitti:
Ennen miesten alkoholin käyttö oli kovin yleistä ja joillekin ainoa "huvi". Liekö he noita yksinkertaisuuksia.
- Anonyymi00032
Jasu2025 kirjoitti:
Niin oppimaan halukas. 😊
Sinä et vissiin itse ole?Mikäli olisit oppimaan halukas, niin olisit jotain oppinut jo tuohon ikään mennessä. Paitsi jos olet täysin oppimiskyvytön.
Anonyymi00032 kirjoitti:
Mikäli olisit oppimaan halukas, niin olisit jotain oppinut jo tuohon ikään mennessä. Paitsi jos olet täysin oppimiskyvytön.
Olen oppinutkin valtavasti. Sinä taas et vieläkään ole oppinut, että kadehtimalla ja morkkaamalla et tule itse yhtään viisammaksi. Päinvastoin. Montako vuotta meinaat polkea paikallasi asian suhteen?
Anonyymi00016 kirjoitti:
Ennen osattiin paremmin iloita pienistä asioista.
Niinpä. Tuntuu, että mitä enemmän ihmiset saa, sitä enemmän pitäisi saada ja mikään ei riitä pitämään tyytyväisenä. Aika kamala suuntaus. 💔
Entisessä elämässäni omistin autotallin ja kyllä muistan kuinka paljon mies tykkäsi korjailla kaikenlaista ja itsekin tykkäsin puuhastella tallissa.
Siitä olen samaa mieltä Jeron kanssa, että käsillä puuhasteleminen lisää henkistä hyvinvointia. Olin silloin sillä saralla onnellisempi ja ei mielestäni katso sukupuolta.
Kai siinä jää vaan tarpeeksi vähän aikaa ylianalysoida, kun touhuaa käsitöitä. Suorittaa toisin sanoen.- Anonyymi00009
naiset ja anaali-ihmiset ylianalysoi. mies ei analysoi mitään.
- Anonyymi00011
Sillon naiset tuijotti miestä silmiin, eikä alypuhelimen ruutuun, kuten nykyään.
- Anonyymi00013
Miehet eivät olleet 70-luvulla sen onnellisempia kuin nytkään. Pikemminkin päinvastoin. Oli silloinkin työttömyyttä, mielenterveysongelmia, huono-osaisuutta, paljon alkoholistimiehiä, jotka nukkuivat juoppomajoissa, asemien ja puistojen penkeillä.
Perheellisten paineet olivat aivan toista kuin nykyään, kun erilaisia tukia 70-luvulla ei ollut. Käytännössä päätöiden jälkeen klo 18 aloitettiin jotkut muut työt tai talkoot, rakennettiin vaikka omaa, naapurin, sukulaisen tai tuttavan taloa. Tai noita kaikkia.
Miehet eivät myöskään olleet kaikki samanlaisia 70-luvulla kuten ei nytkään. Vaikka palstalla kirjoittelee muutamia käden töitä arvostavia, Puuha-Pete tyyppisiä miehiä, heitä on miehistä vähemmistö, varsinkin nuoremmista sukupolvista. Niinikään maanviljelijöitä on nykymiehissä rutkasti vähemmän kuin 70-luvulla.
Kaikki miehet eivät koe tarvitsevansa autotallia sen koommin kuin parisuhteellisetkaan miesluolaa kotiinsa. Eiköhän keskityttäisi hälventämään edelleenkin ahtaita sukupuolirooleja sen sijaan kuin kaihottaisi entiseen, vieläpä sellaiseen mitä ei ole ollut olemassakaan.
Kake Randelin laulaa maalaismaiseman kaipuusta kappaleessaan "Kirje kotiin"
https://www.youtube.com/watch?v=Gh5BUcd1cRI- Anonyymi00018
fuk you fkun wh re.
No sikshän ne hälveneekin. Kun sinne mun kommuuniin tulee puutyö, metalli ja tekstiilitilat. Ja niitä voi käyttää kuka vaan. Ei ne sukuroolit sillä poistu, että kielletään käsillä tekeminen.
- Anonyymi00036
JeroP kirjoitti:
No sikshän ne hälveneekin. Kun sinne mun kommuuniin tulee puutyö, metalli ja tekstiilitilat. Ja niitä voi käyttää kuka vaan. Ei ne sukuroolit sillä poistu, että kielletään käsillä tekeminen.
Oikeasti, tee tuo mistä puhut. Opeta nuorisolle että itsekin voi tehdä asioita, eikä vaan tuijottaa tyhmänä ja ostaa valmista.
Se on täysi katastrofi jos kaikki vanhat tekijät vaan kuolee pois ja nuoriso jää seisomaan kännykät kädessä. Kaikki tekeminen täytyy silloin ulkoistaa ja riippuu täysin siitä millaiset välit on esim Kiinaan tai Intiaan. Ja jos tulee jonkinlainen poikkeustilanne, niin kaikki vaan kuolee pois kännykät käsissään.
- Anonyymi00019
Maalla asuu vieläkin onnellisia miehiä. Ja naisia.
Töitä vaan täytyy tehdä!
Herätään neljältä, lähdetään viideltä töihin ja kahdelta kotiin. Sitten maatöiden tai metsänkorjuun kimppuun että saa perintöosuudet maksettua. Elukat on hävitetty tuottamattomina. Viljalla saa vielä jotain. Ja puuhommilla.
Ei siinä ehdi oikein murehtia omaa pienipäisyyttään.
Sivusta tätä kaikkea seurannut.
Mies 65- Anonyymi00020
Kaupungissapas! 😂
- Anonyymi00023
Aika harvassa ne naiset on siellä maaseudulla, jotain maatalon emäntiä lähinnä, harvassa paikassa.
- Anonyymi00026
Anonyymi00023 kirjoitti:
Aika harvassa ne naiset on siellä maaseudulla, jotain maatalon emäntiä lähinnä, harvassa paikassa.
Mainitsinko erikseen lukumääriä?
Mies 65 - Anonyymi00028
Anonyymi00026 kirjoitti:
Mainitsinko erikseen lukumääriä?
Mies 65Pitäisi mainita. Täytyy olla tarkka puheissaan eikä luetella epämääräisyyksiä.
- Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Pitäisi mainita. Täytyy olla tarkka puheissaan eikä luetella epämääräisyyksiä.
Käytän samaa tarkkuutta kuin kommentoija. "Jotain" ja "harvassa"!
Mies 65 - Anonyymi00031
Anonyymi00029 kirjoitti:
Mies 65Et käytä, jos olisit käyttänyt niin mitään kommentointia ei olisi tarvittu.
- Anonyymi00039
Anonyymi00023 kirjoitti:
Hyvä jumala katsokaa mitä kaunokaisia näistä maatilan "emännistä" on kehkeytynyt mahdollisuuksien, liikunnan, ravinto-oppien ja yleisen tervejärkisen tiedon myötä.
Uh! Uh!
Omisin kaikki jos voisin. - Anonyymi00040
Anonyymi00039 kirjoitti:
Hyvä jumala katsokaa mitä kaunokaisia näistä maatilan "emännistä" on kehkeytynyt mahdollisuuksien, liikunnan, ravinto-oppien ja yleisen tervejärkisen tiedon myötä.
Uh! Uh!
Omisin kaikki jos voisin."On siinä lypsylihakset sulla aistikkaat jakkarasi haluaisin olla vaan."
- Anonyymi00041
Anonyymi00040 kirjoitti:
"On siinä lypsylihakset sulla aistikkaat jakkarasi haluaisin olla vaan."
Ihan sama emmä pysty keskittyy https://www.partyking.fi/propellihattu-koiralle-49629.html
- Anonyymi00042
Anonyymi00041 kirjoitti:
Ihan sama emmä pysty keskittyy https://www.partyking.fi/propellihattu-koiralle-49629.html
- Anonyymi00043
Anonyymi00042 kirjoitti:
Det moste sluta här! https://www.printables.com/model/1060834-vr-transpoint-spspaspar-wood-transport-stake-car-h
- Anonyymi00044
Anonyymi00039 kirjoitti:
Uh! Uh!
Omisin kaikki jos voisin.No voihan ne toki olla aikamoisia, jos syövät oikeaa ruokaa ja ravintoa ja tekevät fyysistä työtä, varmaan ovat ihan eri luokkaa kuin kaupunkityttöset. Mutta ne on emäntiä, vaimoja, varattuja. Ja sittenkin niitä on tosi vähän siellä. Suurin osa maaseudun väestä on aikamiespoikia.
- Anonyymi00045
Anonyymi00043 kirjoitti:
Det moste sluta här! https://www.printables.com/model/1060834-vr-transpoint-spspaspar-wood-transport-stake-car-h
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_eclipse_of_August_21,_1560 det köpa kulotus i venäjällä väärinpäin alunperin. U-6 män.
- Anonyymi00046
Anonyymi00045 kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_eclipse_of_August_21,_1560 det köpa kulotus i venäjällä väärinpäin alunperin. U-6 män.
Det piirtänyt jonkun kastehelmen ja kuusen på alaskan kartalle kitukasvuset noussu pohjoisvenäjälle. https://fi.pinterest.com/pin/how-big-is-alaska-with-picture--721561171559315386/ det pa5ka kartta det.
- Anonyymi00047
Anonyymi00046 kirjoitti:
Det piirtänyt jonkun kastehelmen ja kuusen på alaskan kartalle kitukasvuset noussu pohjoisvenäjälle. https://fi.pinterest.com/pin/how-big-is-alaska-with-picture--721561171559315386/ det pa5ka kartta det.
https://www.reddit.com/r/StalinPorn/comments/2y1vqk/hasta_la_vista_hitler/
- Anonyymi00048
Anonyymi00047 kirjoitti:
https://www.reddit.com/r/StalinPorn/comments/2y1vqk/hasta_la_vista_hitler/
https://en.wikipedia.org/wiki/Coimbra
Ja
https://samepassage.org/cointelpro/
Det samaa munanlutkutusta 70-luvulla. - Anonyymi00050
Anonyymi00048 kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/Coimbra
Ja
https://samepassage.org/cointelpro/
Det samaa munanlutkutusta 70-luvulla.Hasta la vista oikea Christopher Columbus det historian hävittämistä det.
- Anonyymi00051
Anonyymi00050 kirjoitti:
Hasta la vista oikea Christopher Columbus det historian hävittämistä det.
Det liikaa leikkii sientä ryypätessä det luonto vastaa det kukku det här.
- Anonyymi00052
Anonyymi00051 kirjoitti:
Det liikaa leikkii sientä ryypätessä det luonto vastaa det kukku det här.
Häviää itiöt det Porkkalasta.
- Anonyymi00053
Anonyymi00052 kirjoitti:
Häviää itiöt det Porkkalasta.
Det veteraanien rautapallit det ainoa yhteys maan ytimeen haihatus-kutsu soi ainoasten. Nyt. Sokeria säkeissä.
- Anonyymi00054
Anonyymi00029 kirjoitti:
Mies 65Miksi pitää alkaa puhumaan naisista kun keskustelun aihe on "miehet olivat onnellisia 70 luvulla"?
- Anonyymi00025
1970 luvulla AP eikä muutkaan tavikset päässeet kertomaan missään ajatuksia laajemmalle piirille, kuten nykyään netissä, aika oli myös köyhää ja alkoholi kaikessa mukana sairaalla tavalla. Vain tietämätön kaipaa noita aikoja.
- Anonyymi00027
Kieltämättä pitkälti näin, suppeampaa mutta samalla kuitenkin myös selkeämpää eikä tällaista merkityksetöntä höttöä kuin nykyisin. Pakko olla tahallisesti kuuro ja sokea
-sivusta - Anonyymi00037
kaikki veti tupakkaa, viinaa ja huumeita. istuttiin vaan pihalla viinapullon ja tupakka-askin kanssa, kyllä se oli kurjaa aikaa se. ei ne ihmiset itse edes tajunneet miten kurjaa niillä oli.
- Anonyymi00030
70-luvulla vielä oli sukupuoliroolit selkeämmin päällä.
Jos kyse oli 70-lun miehestä, hän oli syntynyt 40-50 luvulla. Silloin kasvatettiin poikia ja tyttöjä... ei lapsia.- Anonyymi00049
Isot liitot sopivat viisipäiväisestä jo 1965. Seiskytluvun alussa siirtyminen lopulta pikkuhiljaa.
Mutta.
Naisten e-pillerit. Eikös niistä ollut miehillekin iloa?
Vilma - Anonyymi00056
Anonyymi00049 kirjoitti:
Isot liitot sopivat viisipäiväisestä jo 1965. Seiskytluvun alussa siirtyminen lopulta pikkuhiljaa.
Mutta.
Naisten e-pillerit. Eikös niistä ollut miehillekin iloa?
VilmaVärit päälle kiitos https://notigram.com/guadalupe-victoria/local/sabias-que-el-arcoiris-tiene-mas-colores-de-lo-que-el-ojo-humano-es-capaz-de-ver-20240403-1209448
- Anonyymi00034
Johan taas jotkut jaksaa romantisoida ja tietysti ne romantisoijat ovat aina sellaisia, jotka eivät ole itse eläneet sitä todellisuutta, jota romantisoivat.
Näinhän se on. Itekin näin ikisinkkuna romantisoin vai pitäskö jopa sanoo yliromantisoin parisuhdetta. Vaikka ympäristössä ei juuri kellään oo mitään positiivista sanottavaa parisuhteista. Enemmänkin korostavat sen vaikeutta.
- Anonyymi00058
Mielestäni se on just toisinpäin, ne jotka on eläneet sitä aikaa tietää millaista se oli, ja tietävät tämän muutoksen mikä on tullut koko maailmaan. Ei ne muistot katoa siitä ajasta, se oli kulta-aikaa.
- Anonyymi00035
Eiks sillon viel tehty kuuspäivästä työviikkoa? Ja bensiksilläki oli tankkipojat, ettei tarvinnu ite nousta ees autosta.
Ehkä siksi että heillä ei ollut oikeutta jäädä hoitamaan kotiin sairasta lasta. 80-luvulla sitten tilanne muuttuii sellaiseksi että isä sai kyllä jäädä hoitamaan sairasta lasta mutta siihen piti saada äidin lupa.
Mutta vakavasti ottaen niin ainakin perhe-elämän suhteen on tilanne parantunut. Vaikka eroja tulee tiuhemmin niin nykyään on esim vuoroviikkoratkaisuja joilla varmisetaan se että isä on lapsien elämäsä läsnä. Samoin isät pääsevät mukaan synnytyksiin mikä ei ollut mahdollista esim oman isäni kohdalla.
Olivatkohan onnellisia ja onko nämä ihan vertailukelpoisia sillä pitää muistaa että 70-luvulla työelämässä oli vielä miehiä jotka olivat syntyneet vuosina 1910-1920. Nämä olivat niitä miehiä jotka viettivät nuoruutensa sekä aikuisuutensa kynnyksen rintamalla puolustaen maamme itsenäisyytttä. Kuolleita enemmän kuin Porissa asukkaita ja haavoittuneet päälle. Harvassa olivat ne jotka eivät ainakin jollakin tasolla traumatisoituneet.
Traumoja ei juuri ehtinyt käsitellä vaan kun pystykorvat oli luovutettu niin piti vetää haalarit niskaan jotta sotakorvaukset saatiin hoidettua.
Se mikä näissä sotatraumoissa on tympeetä on niiden ylisukupolvisuus. Ensimmäinen sukupolvi kokee ne kauhut, seuraava sukupolvi kärsii ne trauman seuraukse ja vasta kolmas tai joskus vasta neljäs sukupolvi alkaa olla kuivilla näistä muistoista.
Voisi siis ajatella että 40-luku ja heti senjälkeen syntyneet oivat se toinen sukupolvi ja vasta me 70-80 luvulla syntyneet ollaan niitä joilla ei ole enää tätä taakkaa.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1835037Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,204428Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993127Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2562997Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432912- 522521
- 271929
- 351770
- 221767
- 681761