Onko teidän mielestä ookoo, jos lapsi on TODELLA väsynyt, surullinen, nälkäinen, hermostunut koska on viidet kokeet samalla viikolla ja harkat, mutta vanhemmat silti haukkuvat laiskaksi, nettiriippuvaiseksi siaksi tai epäonnettomuudeksi.
Onko ookoo, kun aikuinen sanallisesti haukkuu lastaan tahallaan, sillä tietää olevansa "isommassa asemassa"?
Onko ookoo, kun vanhempi tietää lapsensa koulunkäynnin stressin mutta luulee, että antaa motivaatiota rikkomalla lapsensa motivaation ja itsetunnon haukkumalla vahingoksi?
Onko ookoo, jos vanhempi vertaa jatkuvasti lapsiaan muihin lapsiin, ihan kuin lapsi pystyisi olemaan urheilija, täyden kympin oppilas, kokki, artisti, muusikko ja sosiaalinen persoona kaikki samaan aikaan.
Onko ookoo, jos tilanteissa on ollut mukana neljät eri sossut, mutta vanhempien narsismi voittaa aina kaikki poliisit ja sossut omalle puolelleen?
Onko ookoo, jos omat vanhemmat saavat lapsensa ajattelemaan itsemurhaa tai lapsi vanhempiensa murhaa?
Onko ookoo, jos nämä kaikki on tapahtunut minulle, mutta olen jo liian väsynyt kaikesta, sillä kukaan ei yritä auttaa, koska kukaan ei usko teinilapsia yhtä paljon kun vanhempia, jotka ovat täydellisiä näyttelemään, että kaikki on ok tai he olisivat "muuttuneet"?
Onko ookoo, että muut aikuiset luulevat, että nämä sanat ovat vain hyväksi, vaikka oikeasti nämä on tarkoitettu vain rikkomaan lasta.
Onko tällainen kasvatus oikein teidän mielestä?
Onko TEIDÄN mielestä ookoo, jos teidän omat vanhemmat eivät näe sinussa mitään muuta kuin huonot kokemukset, mutta kun asiasta puhutaan, he pakottavat "hyvät muistot" takaisin näyttämällä vauvakuvia lomareissulta, jonne en ikinä kysynyt pääseväni.
Miksi moni aikuisista kohtelee lastaan, kuin pitäisi heitä lapsikokeina?
Miksi aikuiset odottavat lapsensa menestyvän asioissa joilla heillä ei ollut ainuttakaan mahdollisuutta? Miksi he pakottavat omat unelmansa lapsillensa?
Miksi aikuinen tahallaan muistuttaa lastansa hänen traumoista tai hänen omista epävarmuuksistaan? Onko se hauskaa teille?
Lasketaanko puhelimen ottamiseksi, jos siihen liittyy haukkuminen, koulumenestyksestä valittaminen ja fyysinen väkivalta?
Onko ok jos itsemurha on jo ollut mielessä kauan, ja asiat jotka ennen lohdutti eivät enää lohduta vaan antaa paniikkia? Onko ok jos syyttää vanhempiaan tästä?
Syviä Kysymyksiä Teinen Vanhemmille
3
163
Vastaukset
- Anonyymi00001
Ei tietenkään ole ok. Vanhempien tulee olla tuki ja turva lapsilleen ja huolehtia lapsen hyvinvoinnista. Valitettavasti kaikista vanhemmista ei tähän ole. Väkivalta, henkinenkin on äärimmäisen julmaa ja vaurioittaa. Apua pitää valitettavasti vaan jaksaa hakea kunnes joku auttaa.
Hei kaikille,
Jos teillä on läheisiä tai tuttavia, joilla on itsetuhoisia ajatuksia tai jos teillä itsellänne on itsetuhoisia ajatuksia, niin apua on saatavilla!
Itsetuhoisista ajatuksista kannattaisi aina keskustella ammattilaisen kanssa. On olemassa monia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä myös anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.
- Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.fi/fi
Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. MIELI Keskusteluapu kirjoittaen palvelusta. https://tukinet.fi/fi/palvelut/mieli-keskusteluapu-kirjoittaen
Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.
Joka viikko ma-to klo 15-21 on MIELI Kriisichat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.
- MIELI Kriisipuhelin
Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin Kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.
- Kriisikeskukset
Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/
Akuutissa tilanteessa yhteys oman alueen psykiatriseen päivystykseen tai soitto 112.
Ystävällisin terveisin
MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata- Anonyymi00002
Ei oo todellakaan ok. Oon itse yrittämässä päästä laitokseen, kun olen liian nuori muuttamaan omilleni, mutta en usko, että pääsen, koska tilanteeni ei ole tarpeeksi vakava tai jotain. Suosittelisin mennä vaikka koulun kuraattorille puhumaan ja hän voi tehdä lastensuojeluilmoituksen, jos kuulostaa pahalta. Mua myös ärsyttää, kun äiti luulee et on paremmas asemas ja voi tehdä mitä mä en voi. En puhu mistään juomisesta vaan esim mä n saa paiskoa tavaroita mut hän saa ja hän saa myös haukkua muita mut ofc mä en saa. Itsarii en suosittele. Oon myös itse ajatellut mut en onneksi ole vielä kokeillut. Mietin aina mitä kaikkea tuun missaa elämäs tai että tulevaisuudessa, kun asut yksin kaikki voi olla paremmin. Toivottavasti molemmat päästään mahdollisimman nopeasti pois!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko2753445Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.1171783Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is2501474- 741356
- 661245
Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra1991117Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta
"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:521109- 631001
- 22937
IS viikonloppu 16.-17.5.2026
Tänä viikonloppuna on Kärkkäisen ja Skyttän yhteistyönä syntynyt 3.0 arvoinen sanaristikko ratkaistavana.35883