Kaikkien meidän pitää elämässämme uskoa johonkin suurempaan joka auttaa jaksamaan, näkemään että sillä mitä teemme on jokin merkitys, jokin vaikutus olemassaolon jatkumoon.
Tosin minusta tuntuu aika joskus että oli kyse joko uskonnosta tai tieteestä, aina me lisäämme molempiin joitakin "fantastisia" elemettejä. Näille on yhteistä se että haluamme uskoa siihen että tiedämme varmaksi jotakin ajalta ennen itse ihmisen olemassaoloa lajina.
Väitämme että meillä on varmaa tietoa siitä miten olemme luotu, miten olemme kehittyneet. Sitä, että tiedämme tavan jolla kaikki alkoi, tarkoituksella tai vahingossa. Sitä, että me voimme päätellä vain hiililaatujen ja kivikerrostumien perusteella mitä tapahtui tuhansia, miljardeja vuosia sitten. Väitteet tuntuvat jopa uskomattomilta, ja silti jotkut hyväksyvät ne faktoina.
Vai onko pikemminkin niin että yritämme niin sanotusti mitata painoa vaa'alla, käyttäen niitä työkaluja mitä meillä on nyt? Ehkä meillä on vain kevyitä kosketuksia todellisuuden koko kuvan kanssa mutta emme täysin ymmärrä sitä.
Vai luommeko me jatkuvasti vain lähinnä uusia uskomuksia koska ne rauhoittavat mielen, eli tietämättämyyttä ei voi hyväksyä koska se aiheuttaa eksistentiaalista ahdistusta?
Onko ihmiskunta koskaan täysin hyväksynyt ettei ole kaikkitietävä?
2
133
Vastaukset
Korjaus: Mitata painoa vaa'alla = mitata lämpötilaa vaa'alla.
- Anonyymi00001
Luin eräällä Amerikkalaisella tiede foorumilla että on luettelo jossa mainitaan Seitsemän ihmiskunnan omaamaa väärää luuloa itsestään.....
Ensimmäinen oli MINÄ OLEN KOMEIN JA KAUNEIN KAIKISTA
Sitten seurasi muut joiden joukossa oli
MINÄ OLEN AINOA ÄLYKÄS
MINÄ OLEN AINOA EREHTYMÄTÖN
tms.
Kyllä kaikki seitsemän kohtaa osuivat maalinsa ja upposi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial151730Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1401712Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva3041352Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221098Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101086- 132984
- 285965
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3935- 10915
- 77897