Meidän tämän hetken suurin ongelmamme on istuva hallitus, joka ei kykene palauttamaan taloutta edes sille tasolle, millä se oli hallituksen aloittaessa. Sama ongelma työllisyyden kohdalla.
Äänestä SDP
Meidän tämän hetken suurin ongelmamme on istuva hallitus, joka ei kykene palauttamaan taloutta edes
33
134
Vastaukset
- Anonyymi00001
PETTERI SÖSSI TALOUDEN
- Anonyymi00007
kokoomuslaisuuden ydin: Jatkuvaa alisuoriutumista ja leipäomainsuuden myyntiä lopuksi ei jää mitään
- Anonyymi00002
PETTERI EI MUUTA KEKSINYT
- Anonyymi00010
tolokkua mennee pitkässä juoksussa, mutta onneksi tulloo pian kottiin asti
- Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
tolokkua mennee pitkässä juoksussa, mutta onneksi tulloo pian kottiin asti
PIENET OVAT HUOLET, KUN ON TYHJÄNÄ SUOLET
- Anonyymi00003
NYT PYYTÄÄ LISÄVELANOTTOVALTUUTUSTA
- Anonyymi00005
Tässä se näkyy miksi Suomen talous ei kasva!?
On valitettavaa, että tätäkään tilastoa ei Suomen media julkaise säännöllisesti ??
Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Esimerkkejä !
Suomi 57-58% (maailman korkein luku) ?
Itävalta 55%
Ruotsi 50%
Saksa 49%
Norja 49%
Tanska 47%
Islanti 46%
Espanja 45%
Israel 45%
UK 44%
Japani 39%
USA 33%
Sveitsi 32%
Demokratian yksi suurimpia pulmia on, varsinkin Suomessa, että se on täysin kykenemätön seuraamaan automaattisesti kansantalouden julkisten menojen ja kansantalouden tuottavuuden kehitystä ?
Eli, julkiset menot ryöstäytyvät aina Suomessa liian suuriksi ja sitten niitä leikataan erittäin suuren riitelyn kautta !?
Julkisten menojen määrän ja BKT:n kasvun välinen suhde tulisi säätyä automaattisesti,
eli kun menot kasvavat vähänkin liian suuriksi, niin menoja leikattaisiin automaattisesti !
Suomen julkinen velka on nyt tasoa 250 miljardia Euroa joka kasvaa vuosittain ja on peräisin ulkomailta !? - Anonyymi00006
Keväällä 2023 tilanne oli vakaa, ei kriittinen. Ei mennyt kauaakaan,
kun siitä tuli kriittinen.- Anonyymi00008
Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !?
Lähinnä vasemmiston toimesta !? - Anonyymi00009
NÄINHÄN TILASTOT KERTOVAT!
Anonyymi00008 kirjoitti:
Liian suuret julkiset menot ovat seurausta vuosikymmenien aikana eduskunnassa tehdyistä menopäätöksistä lainsäädännön kautta !?
Lähinnä vasemmiston toimesta !?Tottakai liian suuret menot ovat seurausta vuosikymmenten aikan tehdyistä menopäätöksistä, mutta ovat ne seurausta myös siitä, ettei talouskasvu ja sen myötä julkisen sektorin tulovirta ole ollut riittävä. Se oli kutakuinkuin riittävä vuoteen 2009 muttei sen jälkeen.
Riittämättömyys johtuu ennen kaikkea kahdestä syystä, kun tarkastellaan menopuolta. Toinen megasyy on kepulainen aluepoltiikka. Siinä rahoja on kulutettu kankkulan kaivoon kannattavuudesta välittämättä. Aluepolitiikka on vastoin kaikkea markkinatalouden liikettä. Kun markkinatalous keskittää, aluepolitiikka hajasiojoittaa. Kustannukset ovat olleet magalomaaniset eivätkä lainkaan terveellä tavalla. Toinen syy on väestön kehitys. Väestö on vanhentunut eli passiiväestön osuus on kasvanut. Syntyvyys on romahtanut. Tämä lisää yhteiskunnan kustannuksia ja vähentää tulovirtoja. Tulopuolen ongelmat taas johtuvay huonosta elinkeinorakenteesta ja aluepolitiikasta tässäkin. Vältetään tarttumasta uuteen ja megatrendeihin ja uskotaan vanhaan taantuvaan talousmalliin. Joillekin vihreä siirtymä on esimerkiksi kirosana, vaikka se olisi todellisuudessa taloudellinen mahdollisuus.- Anonyymi00015
mielipidepankki kirjoitti:
Tottakai liian suuret menot ovat seurausta vuosikymmenten aikan tehdyistä menopäätöksistä, mutta ovat ne seurausta myös siitä, ettei talouskasvu ja sen myötä julkisen sektorin tulovirta ole ollut riittävä. Se oli kutakuinkuin riittävä vuoteen 2009 muttei sen jälkeen.
Riittämättömyys johtuu ennen kaikkea kahdestä syystä, kun tarkastellaan menopuolta. Toinen megasyy on kepulainen aluepoltiikka. Siinä rahoja on kulutettu kankkulan kaivoon kannattavuudesta välittämättä. Aluepolitiikka on vastoin kaikkea markkinatalouden liikettä. Kun markkinatalous keskittää, aluepolitiikka hajasiojoittaa. Kustannukset ovat olleet magalomaaniset eivätkä lainkaan terveellä tavalla. Toinen syy on väestön kehitys. Väestö on vanhentunut eli passiiväestön osuus on kasvanut. Syntyvyys on romahtanut. Tämä lisää yhteiskunnan kustannuksia ja vähentää tulovirtoja. Tulopuolen ongelmat taas johtuvay huonosta elinkeinorakenteesta ja aluepolitiikasta tässäkin. Vältetään tarttumasta uuteen ja megatrendeihin ja uskotaan vanhaan taantuvaan talousmalliin. Joillekin vihreä siirtymä on esimerkiksi kirosana, vaikka se olisi todellisuudessa taloudellinen mahdollisuus.Tässä esimerkit tehokkuudesta ja tehottomuudesta kansantaloudessa !
Pieni vertailu !
Suomi ja Yhdysvallat
1. Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Suomi 57%, Yhdysvallat 33%
2. Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD, Yhdysvallat 579000 USD
3. Julkisen velan tausta
Suomi 80-90% ulkomailta, Yhdysvallat 75-78% kotimaasta
4. Terveydenhoito-kulujen kuormitus julkiseen talouteen
Suomi 85%, Yhdysvallat 45%
5. Keskuspankin kultavaranto
Suomi 44 tonnia, Yhdysvallat 8100 tonnia
6. Nobel palkinnot
Suomi 5kpl, Yhdysvallat 428kpl
Kts erityisesti kohdat 1-3. Niistä näkyvät, että Suomen talous on lamaantunut !? Anonyymi00015 kirjoitti:
Tässä esimerkit tehokkuudesta ja tehottomuudesta kansantaloudessa !
Pieni vertailu !
Suomi ja Yhdysvallat
1. Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Suomi 57%, Yhdysvallat 33%
2. Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD, Yhdysvallat 579000 USD
3. Julkisen velan tausta
Suomi 80-90% ulkomailta, Yhdysvallat 75-78% kotimaasta
4. Terveydenhoito-kulujen kuormitus julkiseen talouteen
Suomi 85%, Yhdysvallat 45%
5. Keskuspankin kultavaranto
Suomi 44 tonnia, Yhdysvallat 8100 tonnia
6. Nobel palkinnot
Suomi 5kpl, Yhdysvallat 428kpl
Kts erityisesti kohdat 1-3. Niistä näkyvät, että Suomen talous on lamaantunut !?Ei tuosta listasta voi päätellä, että Suomen talous olisi lamaantunut. Julkisen talouden menojen suuruus voi lähinnä kertoa siitä, että valtio huolehtii kansalaistensa sote-palveluista. USAssa kansalaiset saavat maksaa nämä palvelut omasta pussistaan. Suomen järjstelmä suosii huonotuloisia, joilla ei olisi varaa yksityiseen sairaalahoitoon. USAssa se suosii varakkaita, joiden verotus pysyy matalana ja joilla on varaa maksaa yksityisistä palveluista.
USAssa keskimääräinen varallisuus on todellakin parempi kuin Suomessa. Huomionarvoista tässä on kuitenkin se, että kyse on keskiarvosta. Mediaanitieto kuvaisi asiaa paljon osuvammin, koska USAssa varallisuus keskittyy erittäin voimakkaasti maan rikkaimmalle väestönosalle enemmistön ollessa sitten paljon varattomampaa. Voi siis kysyä, että mitä hyötyä korkeasta keskimääräisestä varallisuustastosta, jos väestön enemmistö jää siitä nautinnosta paitsi.
Julkisen velan osalta USAn kokoisessa suuressa maassa on paljon kotimaista pääomaa. Suomen kannattaa hakea pääomaa sieltä, mistä saa kulloinkin edullisimmin. Valtiohan laskee liikkeelle obligaatiolainoja, joita voi ostaa kuka tahansa.
Terveydenhuoltokulujen suuri kuormitus talouteen tulikin jo käsiteltyä. Suomessa ne tarjotaan tasapuolisesti kaikille. USAssa vain niille, joilla on varaa maksaa niistä.
USAn taloudellinen tuottavuus on sinänsä huippuluokkaa. Siellä tuotetaan ainakin rannikko-osavaltioissa sitä, mistä saa parhaimmat katteet ja hinnat. Valitettavasti meillä Suomessa oli pitkään vallalla kepulainen yrittäjämenetelmä, jonka mukaan kannattaa tuottaa sitä, mistä saa parhaat julkisen vallan tuet.- Anonyymi00018
mielipidepankki kirjoitti:
Ei tuosta listasta voi päätellä, että Suomen talous olisi lamaantunut. Julkisen talouden menojen suuruus voi lähinnä kertoa siitä, että valtio huolehtii kansalaistensa sote-palveluista. USAssa kansalaiset saavat maksaa nämä palvelut omasta pussistaan. Suomen järjstelmä suosii huonotuloisia, joilla ei olisi varaa yksityiseen sairaalahoitoon. USAssa se suosii varakkaita, joiden verotus pysyy matalana ja joilla on varaa maksaa yksityisistä palveluista.
USAssa keskimääräinen varallisuus on todellakin parempi kuin Suomessa. Huomionarvoista tässä on kuitenkin se, että kyse on keskiarvosta. Mediaanitieto kuvaisi asiaa paljon osuvammin, koska USAssa varallisuus keskittyy erittäin voimakkaasti maan rikkaimmalle väestönosalle enemmistön ollessa sitten paljon varattomampaa. Voi siis kysyä, että mitä hyötyä korkeasta keskimääräisestä varallisuustastosta, jos väestön enemmistö jää siitä nautinnosta paitsi.
Julkisen velan osalta USAn kokoisessa suuressa maassa on paljon kotimaista pääomaa. Suomen kannattaa hakea pääomaa sieltä, mistä saa kulloinkin edullisimmin. Valtiohan laskee liikkeelle obligaatiolainoja, joita voi ostaa kuka tahansa.
Terveydenhuoltokulujen suuri kuormitus talouteen tulikin jo käsiteltyä. Suomessa ne tarjotaan tasapuolisesti kaikille. USAssa vain niille, joilla on varaa maksaa niistä.
USAn taloudellinen tuottavuus on sinänsä huippuluokkaa. Siellä tuotetaan ainakin rannikko-osavaltioissa sitä, mistä saa parhaimmat katteet ja hinnat. Valitettavasti meillä Suomessa oli pitkään vallalla kepulainen yrittäjämenetelmä, jonka mukaan kannattaa tuottaa sitä, mistä saa parhaat julkisen vallan tuet.Mielenkiintoista miten ihmiset yrittävät selitellä Suomen talouden tilaa ja puolustella liian suuria julkisia menoja !?
1. Suomen julkinen velka on nyt tasoa 250 miljardia Euroa joka kasvaa vuosittain ja on peräisin ulkomailta !?
2. Ylläoleva tarkoittaa, että me työnnämme velkaantumisen tulevien sukupolvien ratkaistavaksi !?
3. Kaikki tämä vain sen vuoksi, että pidämme tietoisesti julkisten menojen suhteen BKT:hen
maailman korkeimpana !? Suomen luku on 57-58%
4. Velka on ulkomailta, joten maksamme sinne ulkomaille vuosittain korkoja noin 3mrd Euroa !? Korkokulut tietysti myös lisääntyvät velan myötä !?
Miettikääpä uudelleen ?
Onko tässä järkeä ???
- Anonyymi00012
Orpo ei saa talouskasvua aikaan. Marinin aikana talous kasvoi 3,8 %.
Pitää olla tulojakin, että on varaa menoihin, mutta hallitusta kiinnostaa
vain tulot omaan ja rikkaitten kukkaroon.- Anonyymi00016
Suomen talouskasvun esteenä ovat liian suuret julkiset menot suhteessa BKT:hen !?
Luku on 57-58% (maailman korkein luku) ?
Yhdysvaltojen luku on 33% ja Sveitsin luku on 32% Kasvoiko talous vai ostettiinko sitä kymmenien miljardien velalla?
Millainen tuottavuus kasvoi tuona mainitsemanasi aikana?- Anonyymi00031
YXKAXEX kirjoitti:
Kasvoiko talous vai ostettiinko sitä kymmenien miljardien velalla?
Millainen tuottavuus kasvoi tuona mainitsemanasi aikana?Työllisyysluvut olivat luotettava mittari siihen.
- Anonyymi00014
Hallitus on talouskasvun pahin este.
- Anonyymi00017
Orpo 20.9.2019
"Koska leikkaamalla ja sitä kautta kutistamalla tämä meidän maamme ei nousuun lähde. Siksi teimme sen valinnan, että vaikka velkaannumme huolestuttavan paljon, niin emme lähteneet tekemään uusia leikkauksia, koska ne olisivat pois hyvinvointiyhteiskunnasta"
https://yle.fi/a/3-9178650
Orpo 24.4.2024
"Tällä leikkaamisella se kasvu ei lähde liikkeelle. Valitettavasti joo, kyllä, siinä käy niin, että jos julkista kulutusta vähennetään tai veroja korotetaan, niin se vähentää talouden kasvua."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/orpo-myontaa-talla-leikkaamisella-kasvu-ei-lahde-liikkeelle/
Eli miten homma menikään? Ensin ei leikata ja otetaan velkaa. Nyt leikataan, jaetaan leikausrahat omille etupiireille ja otetaan ennätysmäärä velkaa. Ja niin, että se on pois hyvinvointiyhteiskunnasta.- Anonyymi00022
Suomen talouskasvun esteenä ovat liian suuret julkiset menot suhteessa BKT:hen !?
Luku on 57-58% (maailman korkein luku) ?
Yhdysvaltojen luku on 33% ja Sveitsin luku on 32% - Anonyymi00023
Anonyymi00022 kirjoitti:
Suomen talouskasvun esteenä ovat liian suuret julkiset menot suhteessa BKT:hen !?
Luku on 57-58% (maailman korkein luku) ?
Yhdysvaltojen luku on 33% ja Sveitsin luku on 32%Olet siis Petterin kanssa eri mieltä?
Orpon mukaan leikkaukset hidastavat talouskasvua. - Anonyymi00024
Anonyymi00023 kirjoitti:
Olet siis Petterin kanssa eri mieltä?
Orpon mukaan leikkaukset hidastavat talouskasvua.Vastakysymys ?
Arvatkaapa millä valtiolla yllä olevista on liian pieni talouskasvu ?? Anonyymi00023 kirjoitti:
Olet siis Petterin kanssa eri mieltä?
Orpon mukaan leikkaukset hidastavat talouskasvua.Kyllä kasvun esteenä ovat liian suuret yhteiskunnan kulut, se saa verotuksen nielemään liikaa rahaa joten sitä ei jää enää kasvuun.
Menoja on saatava alas ehkä alkuun jonnekin 40% nurkille BKT:stä. On satsattava tuottavaan yritystoimintaan, koska se on sitä ainoaa, jolla talous pääsee nousuun.- Anonyymi00028
Anonyymi00024 kirjoitti:
Vastakysymys ?
Arvatkaapa millä valtiolla yllä olevista on liian pieni talouskasvu ??Orpo selitti Suomen muun Euroopan hidasta talouskasvua hitaampaa talouskasvua leikkauksilla, jotka hidastavat talouskasvua. Se oli hänen mukaan suoraan talouden pelikirjasta.
Orpon hallitus ei osannut tehdä leikkauksia oikein. Esim. Harkimon leikkausehdotus käytti hyväkseen väestön ikääntymistä ja siten pehmeitä keinoja. Orpon hallitus on keskittynyt "menkää töihin" kommentteihin, palkansaajan aseman heikentämiseen ja luottamuksen murentamiseen ajamalla vain oman etupiirin etua. Näin kulutus saatiin minumoitua entisestään ja talouskasvu edelleen minimoitua.
Leikkausrahoja ei käytetä velkaantumisen vähentämiseen (kuten luvattiin) vaan oman etupiirin verohelpotuksiin. Olisi pitänyt malttaa hieman. Tulojen pitää olla menoja suuremmat. - Anonyymi00029
Anonyymi00028 kirjoitti:
Orpo selitti Suomen muun Euroopan hidasta talouskasvua hitaampaa talouskasvua leikkauksilla, jotka hidastavat talouskasvua. Se oli hänen mukaan suoraan talouden pelikirjasta.
Orpon hallitus ei osannut tehdä leikkauksia oikein. Esim. Harkimon leikkausehdotus käytti hyväkseen väestön ikääntymistä ja siten pehmeitä keinoja. Orpon hallitus on keskittynyt "menkää töihin" kommentteihin, palkansaajan aseman heikentämiseen ja luottamuksen murentamiseen ajamalla vain oman etupiirin etua. Näin kulutus saatiin minumoitua entisestään ja talouskasvu edelleen minimoitua.
Leikkausrahoja ei käytetä velkaantumisen vähentämiseen (kuten luvattiin) vaan oman etupiirin verohelpotuksiin. Olisi pitänyt malttaa hieman. Tulojen pitää olla menoja suuremmat.Kirjoittaja ei ymmärrä tai halua ymmärtää, että talouskasvun esiintymistä markkinoilla ei voi suoranaisesti määrätä vaan se on aina seuraus kasvua tukevista tai heikentävistä toimenpiteistä tai asioista !
Tässä näkyy syy siihen miksi Suomessa ei talous kasva ja alemmassa tilastossa näkyy seuraus siitä kun talous ei kasva !?
Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Esimerkkejä !
Suomi 57-58% (maailman korkein luku) ?
Ranska 57%
Itävalta 55%
Ruotsi 50%
Saksa 49%
Norja 49%
Tanska 47%
Islanti 46%
Espanja 45%
Israel 45%
UK 44%
USA 33%
Sveitsi 32%
Tässä tietoa varallisuudesta !
Mitä tulee varallisuustilastoihin, niin Suomi on länsimaiden peränpitäjiä, koska julkisen talouden menot ovat ja ovat olleet vuosia liian korkeita !
Keskimääräinen varallisuus aikuista kohti eri maissa ! USA Dollari
Listan yläpäässä olevat valtiot/yhteiskunnat omaavat kyvyn ja motivaation tehdä sijoituksia ja investointeja !
1 Liechtenstein $758,637
2 Monaco $727,311
3 Switzerland $696,604
4 Luxembourg $657,564
5 United States $579,051
6 Bermuda $569,232
7 Hong Kong $552,930
8 Australia $550,110
9 New Zealand $472,153
10 Iceland $467,795
11 Cayman Islands $436,749
12 Denmark $426,494
13 Canada $409,297
14 Netherlands $400,828
15 Sweden $381,968
16 Belgium $381,114
17 Singapore $358,204
18 Norway $334,432
19 France $322,074
20 United Kingdom $309,375
21 Taiwan $297,864
22 Israel $273,417
23 Germany $256,985
24 Greenland $251,499
25 Ireland $251,337
26 Austria $250,125
27 Japan $245,238
28 South Korea $237,644
29 Italy $231,323
30 British Virgin Islands $228,342
31 Spain $222,888
32 Qatar $188,106
33 San Marino $186,804
34 Finland $186,208 - Anonyymi00035UUSI
Anonyymi00028 kirjoitti:
Orpo selitti Suomen muun Euroopan hidasta talouskasvua hitaampaa talouskasvua leikkauksilla, jotka hidastavat talouskasvua. Se oli hänen mukaan suoraan talouden pelikirjasta.
Orpon hallitus ei osannut tehdä leikkauksia oikein. Esim. Harkimon leikkausehdotus käytti hyväkseen väestön ikääntymistä ja siten pehmeitä keinoja. Orpon hallitus on keskittynyt "menkää töihin" kommentteihin, palkansaajan aseman heikentämiseen ja luottamuksen murentamiseen ajamalla vain oman etupiirin etua. Näin kulutus saatiin minumoitua entisestään ja talouskasvu edelleen minimoitua.
Leikkausrahoja ei käytetä velkaantumisen vähentämiseen (kuten luvattiin) vaan oman etupiirin verohelpotuksiin. Olisi pitänyt malttaa hieman. Tulojen pitää olla menoja suuremmat.Tulojen pitää olla menoja suuremmat myös julkisella puolella !
Siispä, julkisia menoja täytyy leikata niin pitkään, että muutos tapahtuu !
Kiitos !
- Anonyymi00025
EMME VALEHTELE, VAAN TOTEAMME, ETTÄ SUOMI ON SELVITYSTILASSA.
MKÄ TAHANSA MUUTOS POLITIIKASSA ON MUUTOS PAREMPAAN! - Anonyymi00026
Kasvun este on hallitus. "Ei kahta sanaa".
- Anonyymi00030
Ei vaan, kasvun esteenä ovat liian suuret julkiset menot !
- Anonyymi00027
Miten Lapasen korruptiojunaradan rakentaminen sujuu ?
- Anonyymi00032
Urpo pitäisi laittaa konkreettisesti kiskoille makaamaan
- Anonyymi00033
Tämän hetken suurin ongelma äänestäjien tapa äänestää kaltaisiaan oli si kyse kuntavaaleista tai eduskuntavaaleista mu onnittelut hienosti olette äänestäneet
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483