Eriparisuudet

Tuumailin tässä noita eripareja. Jännä, kuinka kaksinaismoralistiseksi huomasin omankin ajattelutapani.

Esmes pitkä mies ja lyhyt nainen on ihan fine, mutta toisinpäin se aiheutta minussa kummeksuntaa.
Samoin on hyväksyttävämpää ikääntynyt mies ja nuorikko, mutta auta armias jos vanhalla naisella on nuori miesystävä.

Tai jos mennään oikeasti tabuihin, niin normon ja vammaisen yhdessäolo aiheuttaa minussa paheksuntaa.

Oikeastaan en pidä asenteestani eripareja kohtaan, mutta siitä huolimatta ne vain ovat. Kuin jotakin hiton automaatioita.

Oletko itse ollut eriparisuhteessa? Kuinka olet kokenut muiden asennoitumisen?

Itsehän olen nytkin eriparisuhteessa. Pujis on huomattavan pitkä minuun verrattuna, mutta se nyt on tuota "sallittua" eriparisuutta.

61

381

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Kyllä kaksinaismoralismi näkyy siinäkin, että näet (oletetun) 'naisasennoitumisen' 'miesasennoitumista' hyväksyttävämpänä, aina toisen pilkkaamiseen asti, vaikka sinunkin tavoite lienee tasa-arvoisuus. -exKynis.mi

• UUSI

Tasa-arvo ei ole pilkan asia. Sinun kynästäsi se kuulostaa myrkylliseltä ilkeilyltä.

Olin vain itse hyvin yllättynyt omasta asenteestani ja sen vanhoillisuudesta. Älä yritä kääntää asiaa taas päälaelleen.

En ole feministi vaan ehkäpä jopa sovinistisuuteen taipuvainen.. niin valitettavaa kuin sitä on myöntää edes itselleen.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Tasa-arvo ei ole pilkan asia. Sinun kynästäsi se kuulostaa myrkylliseltä ilkeilyltä.

Olin vain itse hyvin yllättynyt omasta asenteestani ja sen vanhoillisuudesta. Älä yritä kääntää asiaa taas päälaelleen.

En ole feministi vaan ehkäpä jopa sovinistisuuteen taipuvainen.. niin valitettavaa kuin sitä on myöntää edes itselleen.

Tasa-arvo ei ole pilkan asia, vaan tinkimätön tavoite. Sinä vain tavoitteen vastaisesti karkeilla puheillasi häväiset, kestä et pidä. -exKynis.mi

• Anonyymi00034
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Tämähän vasta meni kaksinaismoralismin tai oikeastaan persumaiseksi pelleilyksi "En ole feministi vaan ehkäpä jopa sovinistisuuteen taipuvainen.. niin valitettavaa kuin sitä on myöntää edes itselleen." Ja alussa kirjoitat" Tasa-arvo ei ole pilkan asia."

Ei siis mitään järkeä sinun ajattelutavassasi. Haluat olla tasavertaisuuden puolustaja mutta kuitenkin, niin valitettavaa kuin se onkin, olet sovinismiin taipuvainen. Ymmärtätkö edes itse mitä tarkoitat??!!

• Anonyymi00001
      UUSI

Juu. Eipä meidän asiat oikeastaan muille kuulu.

Mutta minusta on hauskaa miettiä, millaisten ihmisten "siisti" maailma saa säröjä siitä, että minulla on suhteessani joitain tilastollisia poikkeavuuksia. 😄

🦄

• UUSI

Eihän eriparisuuden tulisi olla tänä päivänä enää juttu eikä mikään. Mutta niin valitettavaa kuin se onkin, se vain on.

• Anonyymi00002
        UUSI

Ulospäin näkyviä?

• Anonyymi00005
        UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Ulospäin näkyviä?

Ei suoranaisesti. Ulkoisesti olemme hyvin yhteen sopivia. 😄 Molemmista näkyy, että rauta nousee, jos niin haluaa.

🦄

• Anonyymi00035
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eihän eriparisuuden tulisi olla tänä päivänä enää juttu eikä mikään. Mutta niin valitettavaa kuin se onkin, se vain on.

Älä höpötä, äläkä heijasta omia idioottimaisia ajatuksiasi muihin!!!!!!

• Anonyymi00003
      UUSI

No yksi jännä eriparisuus mulla oli..

Että minusta oli ok nähdä kaksi naista suutelevan, mutta kaksi miestä jos suuteli, niin ellotti.
      Vaikka en homoja vastaan tuntenut mitään fobiaa.

Mutta se ellotus loppui vasta, kun olin omasta seksuaalisuudestani sinut itseni kanssa.

Ssma kävi naisen ja seksilelujen kanssa. Jos sitä nyt pariksi voi sanoa. 😄 Mutta ei haittaisi, vaikka oma puoliso käyttäisi dildoa.

• UUSI

Juu.. jänniä juttuja sitä huomaa ihtestänsä kun pikkuisen jaksaa perehtyä.

Yllätyin itse itsestäni kun aloin ajattelemaan sitä, että nainen olisi huomattavasti miestään pidempi .. jotenkin se vain ei käy minulle.
        Miksi? No se hiton yleinen asenne vaivaa.
        Ei pitäisi olla noin pikkumainen, mutta vaan oon.

Juu .. tuosta miesten suutelusta julkisesti voisi minunkin vanhoilliset asenteeni saada pöyristymistä aikaiseksi ja sitä suuremmalla syyllä sitä pitäisi tapahtua enemmän.

Asioita joihin pitää tottua, niiden pitää arkipäiväistyä.

En ota kantaa naisten seksileluasiaan mutta eiköhän lähes jokaiselta naiselta niitä löydy.
        Terve seksuaalisuus vaatii aktiivisuutta asian suhteen.

• Anonyymi00006
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu.. jänniä juttuja sitä huomaa ihtestänsä kun pikkuisen jaksaa perehtyä.

Yllätyin itse itsestäni kun aloin ajattelemaan sitä, että nainen olisi huomattavasti miestään pidempi .. jotenkin se vain ei käy minulle.
        Miksi? No se hiton yleinen asenne vaivaa.
        Ei pitäisi olla noin pikkumainen, mutta vaan oon.

Juu .. tuosta miesten suutelusta julkisesti voisi minunkin vanhoilliset asenteeni saada pöyristymistä aikaiseksi ja sitä suuremmalla syyllä sitä pitäisi tapahtua enemmän.

Asioita joihin pitää tottua, niiden pitää arkipäiväistyä.

En ota kantaa naisten seksileluasiaan mutta eiköhän lähes jokaiselta naiselta niitä löydy.
        Terve seksuaalisuus vaatii aktiivisuutta asian suhteen.

No mietin tuota homojuttua joskus oikeasti ihan ja jossain vaan luki, että se johtuisi omasta epävarmasta seksuaalisuudesta. No minäpoikahan sitten otin ja perehdyin seksuaalisuuteeni ja kappas... ei paljoa homojen hellät hetket haitanneet. Eikä mikään muukaan muitten seksuaalisuuksiin liittyvät jutut.

En tiedä voisiko se toimia muutenkin? Jos oma identiteetti on vähän epävarma, saattaa muiden ihmisten touhut ja olemiset häiritä. 🤔

• UUSI
        Anonyymi00006 kirjoitti:

No mietin tuota homojuttua joskus oikeasti ihan ja jossain vaan luki, että se johtuisi omasta epävarmasta seksuaalisuudesta. No minäpoikahan sitten otin ja perehdyin seksuaalisuuteeni ja kappas... ei paljoa homojen hellät hetket haitanneet. Eikä mikään muukaan muitten seksuaalisuuksiin liittyvät jutut.

En tiedä voisiko se toimia muutenkin? Jos oma identiteetti on vähän epävarma, saattaa muiden ihmisten touhut ja olemiset häiritä. 🤔

En tiedä onko tuossa hajatelmassasi perää vai ei, mutta henk.koht en koe olevani epävarma identiteetistäni mutta asennevammaisuutta minulla on.

Se, että jostakin syystä olen vanhoillisempi kuin uskoinkaan, yllätti minut itseni.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

En tiedä onko tuossa hajatelmassasi perää vai ei, mutta henk.koht en koe olevani epävarma identiteetistäni mutta asennevammaisuutta minulla on.

Se, että jostakin syystä olen vanhoillisempi kuin uskoinkaan, yllätti minut itseni.

No siis jokin yleensä itsessä hiertää, jos muut ja muitten valinnat hankaa...

Tuo vanhoillinen ja roolitteinen asennoituminen perustui pitkälti jonkinlaiseen epävarmuusjuttuihin.

Esimerkiksi minusta uskonnot on pitkälti epävarmojen miesten keksintöä. Maskuliinisia tarinoita kaikki ja jokaisessa alunperin laitetaan kaikki vähemmistöt ja heikommat (naiset, lapset) alisteiseen asemaan.

Ei mullekaan toi homojuttu ole tullut omasta päästä... kyllä se on tullut ulkoapäin. Se, että pääsin siitä liittyi siihen, että tutustuin asiaan, enkä työntänyt vaan päätäni pensaaseen tai sotinut vastaan. Luotin itseeni.

• Anonyymi00004
      UUSI

Tuo pituus tosiaan on asia, josta ihmisillä on kummallisia ajatuksia. Eihän sitä tarvitse olla edes eriparinen. Mekin olemme saman pituiset. Minä olen keskimittainen nainen, joten mieheni on keskimittaa selvästi lyhyempi mies. Tuokin aiheuttaa ihmisissä kummastelua ja tuijotteluntarvetta.

• UUSI

Juu, tuntuu niin tyhmältä ajatella että pituus.. ihmisen määrä senttimetreissä vaikuttaisi oikeasti mitään siihen, millainen on ihmisenä, kumppanina tai muutoinkaan.

Silti se on ihmisten asenteissa.

• Anonyymi00037
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu, tuntuu niin tyhmältä ajatella että pituus.. ihmisen määrä senttimetreissä vaikuttaisi oikeasti mitään siihen, millainen on ihmisenä, kumppanina tai muutoinkaan.

Silti se on ihmisten asenteissa.

Ei IHMISTEN ASENTEISSA kun SINUN ASENTEESSASI!

• Anonyymi00007
      UUSI

En ensimmäisenä oleta, että kasikymppinen mies ja parikymppinen nainen olisivat seurustelusuhteessa. Enkä myöskään kasikymppinen nainen ja parikymppinen mies.

Eniten mua ihmetyttää täysin erilaiset henkiset kyvyt. Tosi mukavalla, rauhallisella ja sosiaalisesti taitavalla ihmisellä voi olla kumppanina täysmlkku kilipää. Tai toinen on lähes vajukki ja toinen älykkö. Tai jos arvot ovat vastakkaiset. Tai elämäntavat.

Mun kokemukseni liittyy enemmän henkisen puolen eroavaisuuksiin. Ei toimi. Toisaalta tuosta voidaan vetää linjaa myös ulkonäöllisiin piirteisiin, jos toinen treenaa kovaa ja toinen ei todellakaan yhtään. Mua ei kauheesti toisten asennoitumiset kiinnosta, kun kyse on mun omista asioistani. Eli en muista enää. Tai ovat osanneet olla hiljaa ollessani paikalla.

xLiner

• UUSI

Juu, tuo että kiltti huolii täydellisen kilipään, se kummastuttaa minuakin. Mutta jotta tuommoista voi kummastella, pitää pariskunta tuntea.
        Äitini otti itselleen juurikin tuommoisen kilipään vaikka itse oli ihan lammas.

Eihän parisuhteet tosiaan toimi yleensä jos eroavaisuuksia elämäntavassa on paljonkin. Jotkut saavat semmoisen toimimaan, onhan noita.

Treenaamiseen voisin rinnastaa uskovaisuuden.. siis sillä että harvemmin laiska ja treenaava, uskova ja ei-uskova saa asiallista parisuhdetta aikaiseksi.

Toisaalta erilaisuudet vahvistavat ja toisaalta samanlaisuudet yhdistävät.

Kuitenkin eripareja on ja sanoisin että ovat vahvasti nimenomaan rakkausliittoja.

• Anonyymi00009
        UUSI

Tuo on jostain syystä naisille niin kovin vaikea asia tajuta, että pariskunta täydentää toisiaan, samanlaisuus ei täydennä mitään. Kun on vahvuuksia täysin eri alueilla niin yhdessä nämä ovat huomattavasti vahvempia kuin kaksi samanlaista. Samanlaisuus ei ole järkevää millään tavoin, se on ainoastaan tylsistyttävää.

• Anonyymi00010
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu, tuo että kiltti huolii täydellisen kilipään, se kummastuttaa minuakin. Mutta jotta tuommoista voi kummastella, pitää pariskunta tuntea.

Eihän parisuhteet tosiaan toimi yleensä jos eroavaisuuksia elämäntavassa on paljonkin. Jotkut saavat semmoisen toimimaan, onhan noita.

Treenaamiseen voisin rinnastaa uskovaisuuden.. siis sillä että harvemmin laiska ja treenaava, uskova ja ei-uskova saa asiallista parisuhdetta aikaiseksi.

Kuitenkin eripareja on ja sanoisin että ovat vahvasti nimenomaan rakkausliittoja.

Noissa uskonto- ja urheiluasioissa ratkaisevaa on mun mielestäni toisen arvostus. Ja aika usein se meneekin niin päin, että ollaan vaatimassa itselle enemmän kuin mitä ollaan antamassa. Se ei ole arvostamista.

Mun touhujani on aina yritetty, ja joskus onnistuttukin, rajoittamaan ja/tai tuhoamaan. Se on jännä kaava...

xLiner

• Anonyymi00011
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Noissa uskonto- ja urheiluasioissa ratkaisevaa on mun mielestäni toisen arvostus. Ja aika usein se meneekin niin päin, että ollaan vaatimassa itselle enemmän kuin mitä ollaan antamassa. Se ei ole arvostamista.

Mun touhujani on aina yritetty, ja joskus onnistuttukin, rajoittamaan ja/tai tuhoamaan. Se on jännä kaava...

xLiner

Ja ennen kuin tässä on lällätystä "oma vikasi katso peiliin", niin niin onkin. Olen vahva, aikaansaava moniosaaja ja varmasti yllättävä ja pelottava, jos joku mittailee itseään muhun väärällä tavalla. En aina jaksa pienentää itseäni tarpeeksi ettei huonoitsetuntoiset kokisi mua uhaksi. Enkä tarkoita vaan kumppaneita.

xLiner

• Anonyymi00012
        UUSI
        Anonyymi00011 kirjoitti:

Ja ennen kuin tässä on lällätystä "oma vikasi katso peiliin", niin niin onkin. Olen vahva, aikaansaava moniosaaja ja varmasti yllättävä ja pelottava, jos joku mittailee itseään muhun väärällä tavalla. En aina jaksa pienentää itseäni tarpeeksi ettei huonoitsetuntoiset kokisi mua uhaksi. Enkä tarkoita vaan kumppaneita.

xLiner

Aika kovaa kehumista tulee nyt....

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Aika kovaa kehumista tulee nyt....

Mites ajattelit harmistuksesi hoitaa? 😂

xLiner

• Anonyymi00016
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Tuo on jostain syystä naisille niin kovin vaikea asia tajuta, että pariskunta täydentää toisiaan, samanlaisuus ei täydennä mitään. Kun on vahvuuksia täysin eri alueilla niin yhdessä nämä ovat huomattavasti vahvempia kuin kaksi samanlaista. Samanlaisuus ei ole järkevää millään tavoin, se on ainoastaan tylsistyttävää.

Miten ihmeessä tämä muka on sukupuolikysymys? Tiedän todella monia miehiä, jotka etsivät kumppanissa tiettyä samankaltaisuutta. Samankaltaisuus helpottaa elämää ja vähentää ristiriitoja.

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Miten ihmeessä tämä muka on sukupuolikysymys? Tiedän todella monia miehiä, jotka etsivät kumppanissa tiettyä samankaltaisuutta. Samankaltaisuus helpottaa elämää ja vähentää ristiriitoja.

No kerro kuka mies on etsinyt itsensä kaltaista naista? Kuka ja missä ja miksi ihmeessä?

• Anonyymi00027
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

" uskova ja ei-uskova saa asiallista parisuhdetta aikaiseksi"

Riippuu vähän miten tuon tarkoitat. Minun mielestä noista voisi kehkeytyä ei vain asiallinen vaan hyväkin parisuhde. Ainoastaan ateistin ja uskonnollisen suhde ei toimisi.

- Sheena

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00009 kirjoitti:

Samanlaisuutta tarvitaan, että parisuhde ei ole pelkkää draamaa ja vuoristorataa. Ja ennen kaikkea parisuhteessa tarvitaan yhdistäviä tekijöitä, joista tärkeimpien on oltava samanlaisia.

- Sheena

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

No kerro kuka mies on etsinyt itsensä kaltaista naista? Kuka ja missä ja miksi ihmeessä?

Nimiluettelonko haluat? Mitä sinä sellaisella teet. Ja missäkö ... no ihan kaikkialla missä olen elämääni elänyt, olen myös tuollaisiin miehiin törmännyt. Ja miksikö ... johan sen tuossa kerroin. Samankaltaisuus helpottaa elämää ja vähentää ristiriitoja.

• Anonyymi00036
        UUSI
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Nimiluettelonko haluat? Mitä sinä sellaisella teet. Ja missäkö ... no ihan kaikkialla missä olen elämääni elänyt, olen myös tuollaisiin miehiin törmännyt. Ja miksikö ... johan sen tuossa kerroin. Samankaltaisuus helpottaa elämää ja vähentää ristiriitoja.

Kyllä, haluan nimet ja puhelinnumerot, niin voidaan tarkistaa asia. Muuten en usko. Muuten puheesi on vain p*skapuhetta.

No, voihan olla joku tosi poikkeustapaus missä mies on itse feminiininen luonteeltaan ja harrastaa kukkasia ja pukeutuu värikkäisiin vaatteisiin ja kukkapaitoihin, mutta tuollaiset on varmaan erittäin harvinaisia tapauksia.

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Kyllä, haluan nimet ja puhelinnumerot, niin voidaan tarkistaa asia. Muuten en usko. Muuten puheesi on vain p*skapuhetta.

No, voihan olla joku tosi poikkeustapaus missä mies on itse feminiininen luonteeltaan ja harrastaa kukkasia ja pukeutuu värikkäisiin vaatteisiin ja kukkapaitoihin, mutta tuollaiset on varmaan erittäin harvinaisia tapauksia.

En todellakaan ala jollekin hullulle kenenkään yhteystieoja täällä jaella. Se uskotko vai etkö on yhdentekevää. Tosiasiat eivät sinun uskomisillasi muutu.

• Anonyymi00044
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Ovat hyvin tavallisia tapauksia. Harvoin törmää muunlaisiin. Kaltaisesi jatkuvaa draamaa kaipaavat ovat harvinaisia, yleensä hyvin feminiinisiä homoja.

• UUSI

Missä menee vammaisuuden ja normon raja, tai miten sen miellät?

Jos ajatellaan, että itsellä on toi asperger ja vähintään 6 muuta diagnoosia, sekä El Plan paperit (työkyvyttömyyseläke), niin yksikään mun historian 12 naisesta (ehkä noin puolet parisuhteita) ei ole ollut kirjolla vaikkakin osa masentunut, jota mä taas en niinkään ole 🤨

Koetko, että mua on käytetty tai yritetty käyttää hyväksi, tai onko kyseisten naisten kiinnostus mua kohtaan ollut jotenkin väärin?

• UUSI

Ajattelin lähinnä kehitysvammaisuutta, mutta kyllähän aspergeriä on suhteellisen helppoa "rakkaushuijata".

Se vain, että kirjo autismissa on niin laaja, toisista ei juurikaan edes huomaa mitään ja toiset ovat ihan lukossa. Eli tilanne on aika yksilöllinen.

Poikani on assi myös ja kun liikun poikani kanssa meitä tuijotellaan. Olen ikäistäni nuoremman näköinen ja arvatenkin minua pidetään jonkinlaisena hyväksikäyttäjänä. Asiaa ei helpota se, että poikani halailee minua julkisesti.

Se, että hänen kommunikaatiovaikeutensa selätettiin nuorena sillä, että käytimme kosketusta kommunikaation apuvälineenä, englannin kielen lisäksi, poikani ymmärtää paremmin siis englantia kuin suomenkieltä, ei auta pääsemään tuijottelusta.

Sinun tapaukseesi en ota kantaa, sillä en sitä tunne. Mielestäni niissä on voinut olla hyväksikäyttöä tai sitten ei. En aidosti tiedä.

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Ajattelin lähinnä kehitysvammaisuutta, mutta kyllähän aspergeriä on suhteellisen helppoa "rakkaushuijata".

Se vain, että kirjo autismissa on niin laaja, toisista ei juurikaan edes huomaa mitään ja toiset ovat ihan lukossa. Eli tilanne on aika yksilöllinen.

Poikani on assi myös ja kun liikun poikani kanssa meitä tuijotellaan. Olen ikäistäni nuoremman näköinen ja arvatenkin minua pidetään jonkinlaisena hyväksikäyttäjänä. Asiaa ei helpota se, että poikani halailee minua julkisesti.

Se, että hänen kommunikaatiovaikeutensa selätettiin nuorena sillä, että käytimme kosketusta kommunikaation apuvälineenä, englannin kielen lisäksi, poikani ymmärtää paremmin siis englantia kuin suomenkieltä, ei auta pääsemään tuijottelusta.

Sinun tapaukseesi en ota kantaa, sillä en sitä tunne. Mielestäni niissä on voinut olla hyväksikäyttöä tai sitten ei. En aidosti tiedä.

Jep harvemmin kahta samanlaista tapausta on neurokirjolla. Mä kyllä olen aiemman työni perusteella aika varuillani ihmisten kanssa, ja sanoisin että ainoastaan toi naapuritalon päihdeongelmainen täti on hieman hyväksikäyttänyt mua kun ihan alkuun oli enemmän kiinnostunut mun lääkkeistä kuin musta ja on muutamaan otteeseen ollut väkivaltainen. Mutta ei sekään ihan täyspäinen itsekään ole, haasteet vain on erilaisia kuin mulla. Itse en koe, että mua olisi taloudellisesti käytetty hyväksi eikä välttämättä muutenkaan, vaikkakin parissa tapauksessa olen kokenut pientä esineellistämistä. Lähinnä äitini saattohoitovaiheessa parilla naisella oli enemmän 🍆 kuin juttelu mielessä. 🤨

Todennäköisesti mun sosiaaliset taidot ja realiteettien tajuaminen ei ole huonoimmat mahdolliset ollakseni as-tyyppi. Pikemminkin mä olen aika inhorealisti.

• Anonyymi00008
      UUSI

Nuo asenteesi tulevat suoraan biologiasta, ei moraalista.

• UUSI

Haluatko avata mielipidettäsi?

• Anonyymi00014
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Haluatko avata mielipidettäsi?

Se ei ole mielipide.

• UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Se ei ole mielipide.

Jaa, no pidä sit ihan ittelläsi. :)

• Anonyymi00022
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Jaa, no pidä sit ihan ittelläsi. :)

En voi pitää itselläni biologisia faktoja jotka ovat universaaleja.

• UUSI

Juu onhan noita. Pituusero, painoero, ikäero. Noihan on fyysisiä juttuja, viimeks mainittu myös henkinen siinä voi tulla eri sukupolvikokemuskin.

Tuskin tälläsestä ajattelusta mitään haittaakaan on, jos se pysyy oman pään sisällä. Jokanenhan saa ajatella miten haluaa. Monillahan on ihan luontainen tarve paritella, siis ihan esineitäkin ja tehdä asetelmia. Niin kai siinä sitten tiedostamattaan parittelee ihmisiäkin ja sitten valmiit parit ei vaan omiin silmiin sovi.

• UUSI

Voi kun mukava tapa ajatella. Minua itseäni vain harmittaa oma tapani ajatella eriparisuuksia. Eikös kuitenkin ole se rakkaus joka voittaa kaikki esteet se tärkein asia?

• UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Voi kun mukava tapa ajatella. Minua itseäni vain harmittaa oma tapani ajatella eriparisuuksia. Eikös kuitenkin ole se rakkaus joka voittaa kaikki esteet se tärkein asia?

Juu totta kai rakkaus on tärkein. Nää ajatukset on lähinnä sellasta ajatusleikkiä. Ei niin tosissaan.

• Anonyymi00025
        UUSI

"siis ihan esineitäkin ja tehdä asetelmia"

Heh, tuo oli hyvä.

- Sheena

• Anonyymi00013
      UUSI

En ole itse ollut eriparisuhteessa, joten kokemusta ei ole sellaisesta, että ulkoapäin olisi tullut jotain paheksuntaa. Kumppanini ovat olleet monella tavalla "vastaparini", jokainen minua vähintään 10 senttiä pidempiä ja ikäerokin maksimissaan 5 vuotta.

Sen tunnistan, että yleisesti esiintyy kyllä paljonkin paheksuntaa eriparia olevien parisuhteisiin. Joskus kyse saattaa olla myös esim uteliaisuudesta vaikkapa sen suhteen, että miten parisuhde vaikeasti vammautuneen kanssa onnistuu. Todella plakon näkee paheksuntaa, jos ikäero on kovin suuri. Silti ei ole kenenkään asia tuomita muita. Jokaisella on oikeus olla onnellinen juuri valitsemansa ihmisen kanssa, vaikka se ei sopisikaan yhteiskunnan normeihin.

Vaikken koskaan paheksu muiden suhteita (en tuijottele, en kommentoi) niin sen joudun myöntämään, että todellisuudessa minulle voisi olla vaikea paikka, jos poikani muutaman vuoden päästä toisi kotiin 65-vuotiaan naisen. Minulla ei ole valtaa päättää lapseni kumppaneita, mutta noin suuri ikäero toisen osapuolen ollessa vielä niin nuori, tuntuu mielestäni lähinnä hyväksikäytöltä ja sen vuoksi sitä olisi vaikea sulattaa. Sama pätisi tietysti myös, jos minulla olisi tytär.

Aletheias

• UUSI

Taas niin asiallisen painavaa asiaa ainulta. Kaunis kiitos ja kiitos kaunis.

• Anonyymi00017
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

OI kun ihanaaa!!!

• Anonyymi00019
        UUSI

Sun pitäis heti vaan teititellä sille miniälle. 😁

Mulla toi sama osittain, mutta kun katsoin Veitola yökylässä-jaksoa, missä se nuori nainen oli Hjalliksen kanssa, niin tuli kyllä mieleen, että ei välttämättä niin huono juttu ollenkaan...

Hjallis oli sellainen hassu hupsu tyyppi ja ei ehkä se nainenkaan halua muuta...🤔

Jos oma tyttö tai poitsu tuollaiseen menis, niin kyllä mä oikeastaan kysyisin suoraan muksulta kahden kesken, että mikä meiniki... ja jos se on oikeasti jees, niin kyllä mä ns. "siunaisin" homman. Luotan kyllä muksuihini 110%. 🙂

• Anonyymi00023
        UUSI

Jos tuo kuvitteellinen 65-vuotias nainen olisi rikas (kuuluisa tai hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa, erityisen taitava jossain), helpottaisiko se yhtään hyväksikäytön tunnettasi? Vai tuntisitko poikasi hyväksikäyttävän naista?

- Sheena

• Anonyymi00029
        UUSI
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Kiitoa itsellesi mielenkiintoisesta kysymyksestä 😊

Aletheias

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Sun pitäis heti vaan teititellä sille miniälle. 😁

Mulla toi sama osittain, mutta kun katsoin Veitola yökylässä-jaksoa, missä se nuori nainen oli Hjalliksen kanssa, niin tuli kyllä mieleen, että ei välttämättä niin huono juttu ollenkaan...

Hjallis oli sellainen hassu hupsu tyyppi ja ei ehkä se nainenkaan halua muuta...🤔

Jos oma tyttö tai poitsu tuollaiseen menis, niin kyllä mä oikeastaan kysyisin suoraan muksulta kahden kesken, että mikä meiniki... ja jos se on oikeasti jees, niin kyllä mä ns. "siunaisin" homman. Luotan kyllä muksuihini 110%. 🙂

Täytyisi hetki ehkä totutella tuota miniä-asetelmaa 😂

Hjalliksen tapauksessahan he molemmat ovat jo selkeästi aikuisia ja täten "tasavertaisia" suhteessa toisiinsa. He lienevät riittävän fiksuja arvioimaan omalla kohdallaan parisuhteen plussia ja miinuksia ja olen ymmärtänyt jostain haastattelusta, että heillä synkkaa hyvin esim älyllisellä tasolla. Tällöinhän suhde on täysin ok, vaikka ikäeroa tuossa suhteessa on aika runsaastikin. Sama esim Saulin ja Jennin kohdalla. Ikäeroa heillä taitaa olla lähemmäs 30 vuotta, mutta molemmat suhteen alkaessa fiksuja, kypsiä aikuisia eikä heidän ikäeronsa ole näkynyt millään tavalla, koska he ovat niin samalla aaltopituudella ja tasolla elämässä (sen kuvan perusteella, mitä julkisuudesta on voinut päätellä).

En siis ole vastaan parisuhteita, joissa on iso ikäero, kunhan siihen ei liity hyväksikäyttöä tms. Tietysti joskus parisuhde voi perustua myös taloudelliseen järjestelyyn ja jos se molemmille on ok, niin eihän sekään kenellekään ulkopuoliselle kuulu, mutta tärkeintä on tuo, ettei siihen liity mitään hyväksikäyttöä tai muuta epäeettistä.

Samoin luotan myös lapseeni täysin ja toistaiseksi hän on valinnut aivan ihania miniäkokelaita 😊

Aletheias

• Anonyymi00031
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Jos tuo kuvitteellinen 65-vuotias nainen olisi rikas (kuuluisa tai hyvässä yhteiskunnallisessa asemassa, erityisen taitava jossain), helpottaisiko se yhtään hyväksikäytön tunnettasi? Vai tuntisitko poikasi hyväksikäyttävän naista?

- Sheena

Ei helpottaisi. Tuollainen ikäero olisi vain liikaa lapseni olllessa vielä niin nuori. Poikani tekee tietysti omat päätöksensä oman elämänsä suhteen eritoten sitten täysi-ikäisenä, mutta en näe häntä käyttämässä hyväksi ketään. Hän on sellaiseen aivan liian hyväsydäminen ja hänellä on muutenkin hyvin tervehenkinen suhtautuminen parisuhteisiin.

Aletheias

• Anonyymi00039
        UUSI
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Ei helpottaisi. Tuollainen ikäero olisi vain liikaa lapseni olllessa vielä niin nuori. Poikani tekee tietysti omat päätöksensä oman elämänsä suhteen eritoten sitten täysi-ikäisenä, mutta en näe häntä käyttämässä hyväksi ketään. Hän on sellaiseen aivan liian hyväsydäminen ja hänellä on muutenkin hyvin tervehenkinen suhtautuminen parisuhteisiin.

Aletheias

Tuo 65v on vielä nuori. Entä Danny 82v ja Helmi 23v?

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Niin, otetaan ne esimerkit elävästä elämästä eikä vedetä hatusta. Todellisuudessa 80 vuotiaat miehet deittailevat 20 -vuotiaita.

• Anonyymi00041
        UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Noh, muiden suhteet eivät minulle kuulu enkä tuomitse heitäkään, mutta henkilökohtaisesti tuollainen ikäero parisuhteessa tuntuu hyvun kaukaiselta ajatukselta.

Aletheias

• Anonyymi00020
      UUSI

Minua ei "eriparisuus" haittaa, pidän normina.

- Sheena

• Anonyymi00024
      UUSI

Aika monella naisella toinen rinta on toista pienempi.

• Anonyymi00026
      UUSI

En ole koskaan ollut eriparisuhteessa enkä halua koskaan ollakaan! En halua enää koskaan minkäänlaista suhdetta kenenkään kanssa!

• UUSI

Ni eihän sitä tarvikaan, kun sulla on se projekti mitä tehdä.

• Anonyymi00042
        UUSI
        JeroP kirjoitti:

Ni eihän sitä tarvikaan, kun sulla on se projekti mitä tehdä.

Paitsi, että en olisi koskaan halunnut osallistua projektiin!

• Anonyymi00033
      UUSI

On hyvä, että huomaat tuon suhteellisen tyhmän ja vanhanaikaisen ajattelutapasi.

ITselleni ei tulisi mieleenikaan pahoittaa mieltäni jostain "eriparista" kuten sinä kuvailit ajatuksiasi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Omakotitalossa väkivaltaa ounasrinteellä

Kertoo iltalehdet Mitä lienee Tapahtui. Verinen ihminen kannettu lanssiin
      Rovaniemi
      11
      1258
    2. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      306
      1190
    3. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      379
      1133
    4. Ethän leiki kanssani J- mies

Jos oletkin joku pelimies, jolla monia vaihtoehtoja, katkon kylmästi yhteyden. En jaksa sellaisia miehiä.
      Ikävä
      92
      786
    5. Molemmat päät

aivan tulessa😫 Miksi pitää ihmisen tällaisesta kärsiä??? Jos koko ajan pnettaa, niin miksi sitä seksiä ei voi sitten s
      Ikävä
      113
      740
    6. Miesmäinen vanha nainen joka kulkee lastenvaunujen kanssa

Mikähän kaheli tämä yks kaupungilla karvahattu päässä kulukeva vanha eukko on joka työntää lastenvaunuja. Onhan sitte
      Kuhmo
      12
      731
    7. Kasteen merkityksestä ihmiselle

Jeesuksen hyvä ystävä Nikodemus meni heti Jeesuksen kasteen jälkeen kysymään häneltä kasteen merkityksestä ihmiselle. J
      Kaste
      371
      690
    8. Miltä kaivattusi näyttää?

Mitä vikoja? jne
      Ikävä
      34
      672
    9. Liikenne onnettomuus

Luin juuri Ampparista Konneveden kauheasta onnettomuudesta jossa menehtyi 60-luvulla syntynyt mies. Onko kellään tarkemp
      Konnevesi
      6
      660
    10. kukaan ei pakota kasteeseen..

Kommentointi estetty, joten kommentoin tähän.Kukaan ei pakota pakkokasteesta puhuvaa kastamaan lastansa.Noloa edes ehdot
      Kaste
      221
      656
    Aihe