Meidän seuraava auto on täyssähköauto. Todennäköisesti käytetty, mutta sähköauto kuitenkin.

Anonyymi-ap

Polttisvalikoima alkaa käymään huonoksi, koska dieseleitä ei enää saa ilman hiukkassuodatinta ja AdBlue-järjestelmää ja bensiiniautoissakin alkaa kaikissa olemaan automaattivaihteisto mikä on sekin aikapommi. Lisäksi ekomoottorien jakoketjut venyvät ja paukkuvat ja jakoketjun vaihto on kallista (moottorin ja vaihteiston irrotus), koska jakoketjua ei ole suunniteltu vaihdettavaksi.

Nykyinen polttiksemme on aika vähän ajettu, mutta melkoisen arvoton silti, koska se on polttis. Ajamme sen loppuun ja sitten sähköautoon, kun polttiksen ylläpito alkaa tulemaan liian kalliiksi.

Olen ajanut sähköautoilla ja tykkään niistä. Ratista sekin kääntyy ja kaasupolkimesta kiihtyy - ärhäkästi!

Tavallinen perhe

373

4862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Taitaa perheellä olla kiireetön elämä ku on aikaa seistä lataamas autoo yli 10min.

      • Anonyymi00003

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        Tankkaus kestää vajaat 2min ja matka jatkuu.


      • Anonyymi00017

        Kiire on itse aiheutettu elämäntapa. Se samanlainen asia kuin vaikka alkoholismi.

        Fiksuilla ihmisillä ei ole kiire. Suunnittelevat asiat etukäteen ja varaavat odottamattomiin asioihin puskuria.

        Vain hetkessä elävillä lapsosilla on kiire.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Kiire on itse aiheutettu elämäntapa. Se samanlainen asia kuin vaikka alkoholismi.

        Fiksuilla ihmisillä ei ole kiire. Suunnittelevat asiat etukäteen ja varaavat odottamattomiin asioihin puskuria.

        Vain hetkessä elävillä lapsosilla on kiire.

        Ootkos tietone että jos töissä hidastelee eikä oo tehokas nii potkut?


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ootkos tietone että jos töissä hidastelee eikä oo tehokas nii potkut?

        Tehokkuus tai hidastelu ovat täysin eri asioita kuin kiire. Töitä voi tehdä tehokkaasti ilman kiirettä, tai kiireen tuntua.


      • Anonyymi00025
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Tehokkuus tai hidastelu ovat täysin eri asioita kuin kiire. Töitä voi tehdä tehokkaasti ilman kiirettä, tai kiireen tuntua.

        Et taida ite töissä käydä? Ja sitä paitsi mitä enemmän teet sen 30 tunnin työpäivän aikana nii sitä isompi palkka, eli kannattaa myös olla tehokas.


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Et taida ite töissä käydä? Ja sitä paitsi mitä enemmän teet sen 30 tunnin työpäivän aikana nii sitä isompi palkka, eli kannattaa myös olla tehokas.

        Tottakai kannattaa olla tehokas, mutta kiire ei liity millään tavalla siihen, vaan kuten edellä mainittu, on itse aiheutettu elämäntapa. Tehokkuus syntyy asioiden suunnittelusta, ei siitä että niitä tehdään viime hetken kiireessä ja hosuen.


      • Anonyymi00029
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Tottakai kannattaa olla tehokas, mutta kiire ei liity millään tavalla siihen, vaan kuten edellä mainittu, on itse aiheutettu elämäntapa. Tehokkuus syntyy asioiden suunnittelusta, ei siitä että niitä tehdään viime hetken kiireessä ja hosuen.

        No kyllä noitaki näkee ketkä hosuen tekee.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tankkaus kestää vajaat 2min ja matka jatkuu.

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.


      • Anonyymi00036
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.

        Jaa että lataat sillonki ku olis vaikka 90 prossaa? Ei mitää järkee.


      • Anonyymi00037
        Anonyymi00036 kirjoitti:

        Jaa että lataat sillonki ku olis vaikka 90 prossaa? Ei mitää järkee.

        Miksi muka laatisin tuolloin? Minä pidän maxlataustasoa 80%.
        Kerran olen ladannut peruslatauksella 98%:iin ja sekin lähinnä kokeilumielessä kun vaihdoin dieselini sähköön.

        Lataus on niin vaivatonta, että pyrin lataamaan aina kun siihen on sujuva mahdollisuus ja akussa on ’tilaa’.


      • Anonyymi00038
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ootkos tietone että jos töissä hidastelee eikä oo tehokas nii potkut?

        Ei kuulosta suureltakaan vahingolta.
        ~ Jimsonweed


      • Anonyymi00040
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Miksi muka laatisin tuolloin? Minä pidän maxlataustasoa 80%.
        Kerran olen ladannut peruslatauksella 98%:iin ja sekin lähinnä kokeilumielessä kun vaihdoin dieselini sähköön.

        Lataus on niin vaivatonta, että pyrin lataamaan aina kun siihen on sujuva mahdollisuus ja akussa on ’tilaa’.

        Siinähän se akku menee pilalle ku joka kerta lataamas täyteen, vähä niiku puhelimenki akku. Nii se vaa on että sähköautot on vielä kehitysvaiheessa ja tulee aina olemaan.


      • Anonyymi00064

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.


      • Anonyymi00067

        Siinäpä se auto kotipihalla latautuu itsekseen ilmaisella sähköllä, kun aurinkopaneelit katolla. Hieno homma!!


      • Anonyymi00040 kirjoitti:

        Siinähän se akku menee pilalle ku joka kerta lataamas täyteen, vähä niiku puhelimenki akku. Nii se vaa on että sähköautot on vielä kehitysvaiheessa ja tulee aina olemaan.

        Lue enemmä niin luulet vähemmän. Auton äly osaa kyllä ladata oikein.


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ootkos tietone että jos töissä hidastelee eikä oo tehokas nii potkut?

        Nyt ei ole kyse työnteosta, vaan autonakun lataamisesta.


      • Anonyymi00082
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tankkaus kestää vajaat 2min ja matka jatkuu.

        Kahden minuutin latauksella ajelet 2minuuttia. Silloin, kun pensa maksaa niin paljon, että joudun vaihtamaan s-autoon, joudun luopumaan veneestä, ranta ja lumileluista. Auto kuluttaa norm.14l/100km, ja vene noin 40-60 litraa/tunti. Niin kauan on halpaa, kun rahalla saa.


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.

        Sähköautot ne kyllä näyttää olevan pahimpia matelijoita liikenteessä. ..


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Kiire on itse aiheutettu elämäntapa. Se samanlainen asia kuin vaikka alkoholismi.

        Fiksuilla ihmisillä ei ole kiire. Suunnittelevat asiat etukäteen ja varaavat odottamattomiin asioihin puskuria.

        Vain hetkessä elävillä lapsosilla on kiire.

        Ei kiinnosta lukemattomat lounaskulut latauksen valmistumista odotellessa. On kallista kyytiä loppupeleissä.


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Et taida ite töissä käydä? Ja sitä paitsi mitä enemmän teet sen 30 tunnin työpäivän aikana nii sitä isompi palkka, eli kannattaa myös olla tehokas.

        Paitsi jos osut työpaikkaan jossa työyhteisö kieltää tekemästä töitä, jotteivat itsekin joudu tekemään.


      • Anonyymi00097
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        Kun tankkaan farkkuni bensalla ja pakkasta on 30 astetta, voin ajella 700 km huoletta. Ja sen matkan aikana bensa-asemia on jopa satoja. Kerropa uskallatko sähköautolla 30 pakkasessa lähteä edes 500 km reissulle yöllä?
        Bensa auto on ylivoimainen vielä kauan pitkillä matkoilla. Ehkä 15 vuoden päästä voidaan olla lähellä bensa auton ominaisuuksia ja luotettavuutta.


      • Anonyymi00100
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tankkaus kestää vajaat 2min ja matka jatkuu.

        Matkamjatkju Lappiin . Patterilaatikko menne korjaamolle tai uudelleen lataamaan
        Ei Lappiin
        Ja uusinta katsastukseen


      • Anonyymi00101
        Anonyymi00028 kirjoitti:

        Tottakai kannattaa olla tehokas, mutta kiire ei liity millään tavalla siihen, vaan kuten edellä mainittu, on itse aiheutettu elämäntapa. Tehokkuus syntyy asioiden suunnittelusta, ei siitä että niitä tehdään viime hetken kiireessä ja hosuen.

        Miten liittyy Toyotan laatuun


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.

        Jos nyt latausmsattuu toimimaan sun apissa


      • Anonyymi00104
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.

        Niin jos nyt on latautunutkaannkun siinä vikaa ja varo kuormittavat akkuja likaa ne menee epätasapainoon ja akku hajoaa melkeen heti

        Muista korjattaa natisevat ouslat ja varo pohja ettei. hajoo

        Tulee autosta arvoton


      • Anonyymi00105
        Tapsa-Vantaalta kirjoitti:

        Lue enemmä niin luulet vähemmän. Auton äly osaa kyllä ladata oikein.

        Osa ladata jos sattuu sille tuulelle

        Suurimmat buatntesla , Audi BMW. Ja wv


      • Anonyymi00106
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Sähköautot ne kyllä näyttää olevan pahimpia matelijoita liikenteessä. ..

        Ja niin kylmiä takseja kun eimtange riitä pitämään ikkunoita huurteettomana
        Ei riitä range


      • Anonyymi00113
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.

        Lisäksi 2500 kilon kimpale pysähtyykin kuin, se ei ole suunniteltu.

        Kyllä löytyy parempia tapoja liikkua, kunhan nyt ensin nämä fossiilit tapetaan pois öljytynnyrien kanssa.

        En tarkoita että nykyisiä autoja tarvitser muuttaa, vaan se kehitys saa mennä myös eteenpäin, ennenkuin tehdään mitään sekundäärisen pysyvää asian hoitoa ja päättömillä tukemisilla.


      • Anonyymi00115
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Kiire on itse aiheutettu elämäntapa. Se samanlainen asia kuin vaikka alkoholismi.

        Fiksuilla ihmisillä ei ole kiire. Suunnittelevat asiat etukäteen ja varaavat odottamattomiin asioihin puskuria.

        Vain hetkessä elävillä lapsosilla on kiire.

        jos on paljon velkaa ja pieni tuntipalkka on ilman muuta joka sekunnilla väliä. Jostain syystä joka jonne sillä bemarilla tai Audilla kaahaa ja roikkuu takapuskurissa, minun autossa taitaa olla 50 hevosvoimaa hengissä kun bemmissä ei ne 500 heppaa riitä ohitukseen. Tai sitten pelottaa että lähtee velkabemmi lapasesta. Ferrarit, Lamborghinit ja muut oikeat urheiluautot ja superautot sen sijaan ajavat liikenteessä havaintojeni mukaan aivan nätisti ja maltilla - ei niin kiire päästä perille että joutuisi nousemaan autosta. Samaa olen kokenut Bentleyn kyydissä: ei edes halua perille missä joutuu ulos autosta, köyhien junttien rahvaaseen maailmaan.


      • Anonyymi00116
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Siinähän se akku menee pilalle ku joka kerta lataamas täyteen, vähä niiku puhelimenki akku. Nii se vaa on että sähköautot on vielä kehitysvaiheessa ja tulee aina olemaan.

        Pidän itseänikin "aina kehitysvaiheessa" ja olen valmis tarkistamaan käsityksiäni. Opiskelen yhä aikuisiälläkin esim. kieliä ja soittimella soittamista. Sinä taidat olla semmoinen täysin valmis ihminen jonka ei tarvitse enää oppia ja päivittää tietojasi kun tiedät jo kaiken. Oikea kunnon urpo juntti. Mitään yli kolmea telkkarikanavaa et varmaan tarvitse, varmaan vastustit värilähetyksiäkin kun mustavalkoisista näkee yhtä hyvin. Intternetin sitten kumminkin tarvitset.


      • Anonyymi00118
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Siinäpä se auto kotipihalla latautuu itsekseen ilmaisella sähköllä, kun aurinkopaneelit katolla. Hieno homma!!

        juuri näin, paneeleista sähköä auton akkuihin, oikein mainiota. Lisäksi vielä lievällä osaamisella saa neljällä pyörällä siirreltävän virtapankin jolla voi hakea virtaa omaan kämppään tai mökille. Niin eihän siellä mökillä sitä sähköä vissiin tarvii silloin kun siellä ei edes olla, ja kun ollaan tullaan toki autolla. Bensatennareilla on varmaan oma öljylähde ja jalostamo.


      • Anonyymi00127
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.

        Ole tyytyväinen että vielä pelaa. Kyllä niissä vikoja on. Vaihdettu takaisin polttoainekäyttöisiin.


      • Anonyymi00129
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        Olet täysin pihalla, siis lumi ukko. Ei ihme, että suomessa kaikki mättää kun lataus on nopeampaa kuin tankkaus.


      • Anonyymi00131
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ootkos tietone että jos töissä hidastelee eikä oo tehokas nii potkut?

        Se hidastelu on sitä laiskuutta. Johtuu työn kiinnostavuuden puutteesta ja esimiesten tyhmyydestä.


      • Anonyymi00132
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Et taida ite töissä käydä? Ja sitä paitsi mitä enemmän teet sen 30 tunnin työpäivän aikana nii sitä isompi palkka, eli kannattaa myös olla tehokas.

        Tuo taas on sitä urakkatyötä joka ei täytä ainakaan minun vaatimustasoani.


      • Anonyymi00133
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.

        Unohdit pitkät matkat, eli olet niitä lumiukkoja.


      • Anonyymi00134
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Miksi muka laatisin tuolloin? Minä pidän maxlataustasoa 80%.
        Kerran olen ladannut peruslatauksella 98%:iin ja sekin lähinnä kokeilumielessä kun vaihdoin dieselini sähköön.

        Lataus on niin vaivatonta, että pyrin lataamaan aina kun siihen on sujuva mahdollisuus ja akussa on ’tilaa’.

        Minä taas tankkaan kesäisin kerran kuukaudessa ja talvisin harvemmin. Ei kulu paljon aikaa.


      • Anonyymi00135
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Siinähän se akku menee pilalle ku joka kerta lataamas täyteen, vähä niiku puhelimenki akku. Nii se vaa on että sähköautot on vielä kehitysvaiheessa ja tulee aina olemaan.

        Ne on kohta ongelmajätettä ne sähköautot omistajilleen.


      • Anonyymi00136
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.

        Ei se käry sitä etanaa haittaa. Näyttää haittaavan sitä sähköautolla ajavaa.


      • Anonyymi00137
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Siinäpä se auto kotipihalla latautuu itsekseen ilmaisella sähköllä, kun aurinkopaneelit katolla. Hieno homma!!

        Aurinkopaneelien tuottavuus suhteessa hintaan heikko.


      • Anonyymi00138
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Kahden minuutin latauksella ajelet 2minuuttia. Silloin, kun pensa maksaa niin paljon, että joudun vaihtamaan s-autoon, joudun luopumaan veneestä, ranta ja lumileluista. Auto kuluttaa norm.14l/100km, ja vene noin 40-60 litraa/tunti. Niin kauan on halpaa, kun rahalla saa.

        Auto kuluttaa noin 5-7l/ 100km jos nätisti ajaa. Jos kulutus on 14l/100km niin silloin jää sähköautoilija kiroilemaan ja haistelemaan niitä pakokaasuja.


      • Anonyymi00139
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Sähköautot ne kyllä näyttää olevan pahimpia matelijoita liikenteessä. ..

        On pidettävä huolta ettei jää tielle.


      • Anonyymi00140
        Anonyymi00097 kirjoitti:

        Kun tankkaan farkkuni bensalla ja pakkasta on 30 astetta, voin ajella 700 km huoletta. Ja sen matkan aikana bensa-asemia on jopa satoja. Kerropa uskallatko sähköautolla 30 pakkasessa lähteä edes 500 km reissulle yöllä?
        Bensa auto on ylivoimainen vielä kauan pitkillä matkoilla. Ehkä 15 vuoden päästä voidaan olla lähellä bensa auton ominaisuuksia ja luotettavuutta.

        Ja 15 vuoden kuluttua sähköauto on ongelmajätettä.


      • Anonyymi00141
        Anonyymi00101 kirjoitti:

        Miten liittyy Toyotan laatuun

        Toyota on kestävä ja kokoajan ajettava rimpula, jos vertaa hyvään autoon. Ajo-ominaisuuksissa nissan on vielä huonompi joten se siitä.


      • Anonyymi00142
        Anonyymi00106 kirjoitti:

        Ja niin kylmiä takseja kun eimtange riitä pitämään ikkunoita huurteettomana
        Ei riitä range

        Talvella se akku tyhjenee tai sitten kuski palelee.


      • Anonyymi00180
        Anonyymi00097 kirjoitti:

        Kun tankkaan farkkuni bensalla ja pakkasta on 30 astetta, voin ajella 700 km huoletta. Ja sen matkan aikana bensa-asemia on jopa satoja. Kerropa uskallatko sähköautolla 30 pakkasessa lähteä edes 500 km reissulle yöllä?
        Bensa auto on ylivoimainen vielä kauan pitkillä matkoilla. Ehkä 15 vuoden päästä voidaan olla lähellä bensa auton ominaisuuksia ja luotettavuutta.

        Lähes 30-vuotisen autoilu-uran aikana ei vielä ole ollut tarvetta lähteä keskellä yötä 30 asteen pakkasella ajamaan 500 km, enkä näe että jatkossakaan tulee tuollaista tilannetta. Uskon että hyvin monella muullakin on aivan sama tilanne.

        Jos nyt kuitenkin kuvitellaan tuollainen tilanne niin en näe mitään syytä miksi en uskaltaisi lähteä tuollaiselle matkalle sähköautolla. Toimintamatka tietysti on lyhyempi kuin kesällä mutta kun sen tietää niin ei mitään ongelmaa. Toki jos haluaa oikein varmistella niin voi etukäteen vilkaista latureiden sijainnit jos oudommasta reitistä kyse.


      • Anonyymi00198

        Perheen kannata varata paljon rahaa huoltokukuihin ja korjaamiseen ellei osta toyotaa


      • Anonyymi00202
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Siinäpä se auto kotipihalla latautuu itsekseen ilmaisella sähköllä, kun aurinkopaneelit katolla. Hieno homma!!

        Eikä maksanut paljoa.
        Suuri osa vuodesta tuotto 0 kW.
        Onko vesikatto vuotanut?
        Asennusta ja tekniikkaa korjailtu?


      • Anonyymi00204
        Anonyymi00104 kirjoitti:

        Niin jos nyt on latautunutkaannkun siinä vikaa ja varo kuormittavat akkuja likaa ne menee epätasapainoon ja akku hajoaa melkeen heti

        Muista korjattaa natisevat ouslat ja varo pohja ettei. hajoo

        Tulee autosta arvoton

        Meidän asfaltit urautuvat ennennäkemättömästi.
        Valtava malmikasa,500kg akku lisäksi.
        Nastoja pitää olla tuhat kpl pahimmillaan.
        Korostunut Espoossa ainakin.


      • Anonyymi00207
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        Millä perusteella?
        Tankkaus kestää 2-3 minuuttia, paikkoja on joka kylässä ja kylien välissä vaikka kuinka paljon.. ja lisäksi 5 litran varakannulla jota voi kuljettaa takaronkassa , pääsee 100 km jos sattuu jostain oudosta syystä menee tankki tyhjäksi.. jne..


      • Anonyymi00208
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.

        Älähän nyt joutavia höpötä..


      • Anonyymi00209
        Anonyymi00064 kirjoitti:

        Se on täyteen ladattu, kun kotoa aamulla lähden. Mutta jos joku savuava fossiilietana sattuu esteeksi, niin siitä on helppo mennä edelle, koska sähköauton kiihtyvyys ja vääntö on aivan omaa luokkaansa. Jääkön etana sinne käryjään haistelemaan.

        Jokainen suomessa kulkeva auto pystyy kulkemaan sen mitä tieliikennelaki sallii,, joten ne hirmu tehot on aivan tarpeettomia.
        Ikinä ei ole vielä tullut nokkaan mitää käryjä omasta eikä muidenkaan autoista..
        Ja toisaalta , moottoritiellä näkee enemmän sitä että polttomoottoriautot ohittavat hidastelevia sähköautoja kuin päibvastoin.. sähköautoilijat kun joutuu sitä sähköä säästelemään että pääsevät perille..


      • Anonyymi00210
        Anonyymi00209 kirjoitti:

        Jokainen suomessa kulkeva auto pystyy kulkemaan sen mitä tieliikennelaki sallii,, joten ne hirmu tehot on aivan tarpeettomia.
        Ikinä ei ole vielä tullut nokkaan mitää käryjä omasta eikä muidenkaan autoista..
        Ja toisaalta , moottoritiellä näkee enemmän sitä että polttomoottoriautot ohittavat hidastelevia sähköautoja kuin päibvastoin.. sähköautoilijat kun joutuu sitä sähköä säästelemään että pääsevät perille..

        Taitaa olla niin että jää ne sähköautot vaan paremmin mieleen...En minä ainakaan ole huomannut (automäärin suhteutettuna) eroa. Selvästi isoin osa alle rajoituksen ajavista on kuitenkin polttomoottoriautoja.


      • Anonyymi00213

        Viehän se aikaa tuo lapsen vaipanvaihtokin.


      • Anonyymi00214
        Anonyymi00023 kirjoitti:

        Ootkos tietone että jos töissä hidastelee eikä oo tehokas nii potkut?

        Ikä se hidastaa ajankulukin.


      • Anonyymi00216
        Anonyymi00202 kirjoitti:

        Eikä maksanut paljoa.
        Suuri osa vuodesta tuotto 0 kW.
        Onko vesikatto vuotanut?
        Asennusta ja tekniikkaa korjailtu?

        Ei,eikä tuolla ulkona lojuvalla lähes 45 hunttia maksaneella sähköautollakaan ole vielä edes omaa talliakaan.


      • Anonyymi00217
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        No et näköjään ole autoilu ihmisiä.🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi00220
        Anonyymi00083 kirjoitti:

        Sähköautot ne kyllä näyttää olevan pahimpia matelijoita liikenteessä. ..

        Ei näytä, joudun jatkuvasti ohittelemaan fossiilikotteroita TESLALLA!


      • Anonyymi00224
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        Kyllähän sähköauto on järkevä jos paljon ajoa, ja jos vaikka omakotitalo jossa latauksesta ei tarvitse maksaa millekään huoltoyhtiölle ylimääräistä? Yöksi aina auto lataukseen edullisesti, vielä jos lämmin talli niin ihanne. Jokainen valitsee auton omiin tarkoituksiin, ja varoihin.


      • Anonyymi00225
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Vähemmän latauksesta huolehtimiseen menee aikaa, kuin tankkaukseen.

        Hyvin luultu , ota selvää


      • Anonyymi00227
        Anonyymi00225 kirjoitti:

        Hyvin luultu , ota selvää

        Menee viikossa aikaa n. 30 sekuntia lataukseen kytkemiseen ja lopettamiseen. Ennen piti tankata 1-2 kertaa viikossa. Siihen meni 15 minuuttia ylimääräiseen koukkaukseen ja tankkaukseen.


      • Anonyymi00228
        Anonyymi00198 kirjoitti:

        Perheen kannata varata paljon rahaa huoltokukuihin ja korjaamiseen ellei osta toyotaa

        Toyotahan se on ollut kallein huollettava kaikissa vertailuissa. Kertalasku on pienempi, mutta niitä huoltokertoja on paljon enemmän.


      • Anonyymi00230
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tankkaus kestää vajaat 2min ja matka jatkuu.

        Miten nuo patteriautot jaksaa kovilla pakkasilla ja kun lämmitys päällä? Range?


      • Anonyymi00238

        Latasu tapahtuu yön aikana kun nukut, mikä on ongelma?


      • Anonyymi00244
        Anonyymi00113 kirjoitti:

        Lisäksi 2500 kilon kimpale pysähtyykin kuin, se ei ole suunniteltu.

        Kyllä löytyy parempia tapoja liikkua, kunhan nyt ensin nämä fossiilit tapetaan pois öljytynnyrien kanssa.

        En tarkoita että nykyisiä autoja tarvitser muuttaa, vaan se kehitys saa mennä myös eteenpäin, ennenkuin tehdään mitään sekundäärisen pysyvää asian hoitoa ja päättömillä tukemisilla.

        Sähköautoko on saasteeton?
        Ei hyvää päivää!


      • Anonyymi00245
        Anonyymi00210 kirjoitti:

        Taitaa olla niin että jää ne sähköautot vaan paremmin mieleen...En minä ainakaan ole huomannut (automäärin suhteutettuna) eroa. Selvästi isoin osa alle rajoituksen ajavista on kuitenkin polttomoottoriautoja.

        "Aika"iso osa on polttomoottoriautoja.
        Paljonkohan päästöjä aiheuttaa hulvaton latauspaikkojen rakentelu?
        Kaivinkoneet,asfaltoinnit,kuljetukset
        jne?


      • Anonyymi00246
        Anonyymi00220 kirjoitti:

        Ei näytä, joudun jatkuvasti ohittelemaan fossiilikotteroita TESLALLA!

        Siis jatke.


      • Anonyymi00247
        Anonyymi00238 kirjoitti:

        Latasu tapahtuu yön aikana kun nukut, mikä on ongelma?

        Onkos tuo niinkuin tyyliin rahaa saa seinästä:()


      • Anonyymi00249
        Tapsa-Vantaalta kirjoitti:

        Lue enemmä niin luulet vähemmän. Auton äly osaa kyllä ladata oikein.

        Mikään äly ei kykene estämään akun kulumista lataamisen takia. Ja mitä nopeammin lataa niin sitä nopeammin akku kuluu eikä mikään äly sitä kykene muuttamaan.


      • Anonyymi00256
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Siinäpä se auto kotipihalla latautuu itsekseen ilmaisella sähköllä, kun aurinkopaneelit katolla. Hieno homma!!

        Hyvinhän tuo onnistuu jos ei ole päivällä autolle käyttöä . Kokonaisuutena lataisit pörssisähkölla halvemmalla kuin paneeleilla .


      • Anonyymi00264
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.

        Pitäs lailla kieltää pommi autot.


      • Anonyymi00267
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Tehokkuus tai hidastelu ovat täysin eri asioita kuin kiire. Töitä voi tehdä tehokkaasti ilman kiirettä, tai kiireen tuntua.

        Juurikin näin esim. ravintolan keittiössä häseltäminen ei ole tehokkuutta.


      • Anonyymi00274
        Anonyymi00024 kirjoitti:

        Tehokkuus tai hidastelu ovat täysin eri asioita kuin kiire. Töitä voi tehdä tehokkaasti ilman kiirettä, tai kiireen tuntua.

        Ei meillä ainakaan miettimällä töitä tehdä...näin yrittäjänä mietin kuljetus-ja maansiirtoalalla että kai tuon kaluston pitää liikkua...ei ne katsomalla ja mietiskelyllä oikein mitään tuota....


      • Anonyymi00287
        Anonyymi00030 kirjoitti:

        Lataus on valmis, kun asiat on hoidettu, kun taas polttiskuski lähtee tuolloin vasta tankkaamaan sielllä jossain tankkauspisteelle missä se sitten lieneekään.


        Sähköauton lataus on nopeampaa ja sujuvampaa, kun huomioi kaikki lataukseen/tankkaukseen liittyvät toimet.
        Lataus ei juuri koskaan vaadi erillistä rutiinia ja menoa niinkuin tankkaus. Lataus hoituu silloin, kun auto on muutenkin parkissa.

        Älä puhu paskaa. Ei ajella minnekkään tankkaamaan. Auto aina tallissa kun ei ajossa. Samassa tallissa tankataan se pari minuuttia 2 kertaa kuukaudessa. Takuulla vähemmän menee aikaa tankkauksiin kuin sun latauksiin. ja range noin 1000 km, Pure siitä. Käyhät kuvittelee ajavansa ilmaiseksi. todellisuudessa et kerro sun km kustannuksia. Meillä Maksellaan rahalla mitä tarvitaan. Eikä ole autoista velkaa. # dieseliä vain on. Meillä ei räkytetä että ajetaan ilmaiseksi koska todellisuudessa mitään ilmaista ei ole.
        Kerrohan ne todelliset km kustannukset. Budjetoitko 3 vai 5 vuodelle kinnerisi oston?


      • Anonyymi00288
        Anonyymi00220 kirjoitti:

        Ei näytä, joudun jatkuvasti ohittelemaan fossiilikotteroita TESLALLA!

        typerän näköinen romu joka ei mee katsastuksesta läpi, Ruotsin poliisikin kirjoitteli vasta oikein lehdessä sähköteroista jotka ajelee 60-70 km/h kun pitää akkua säästellä.Poliisin mukaan suurin osa hitaasti ajavista on nykyisin juurikin noita batteri pulkkia joissa pitää sähköä säästää ja talvella pysäyttelevät kun kuulemma usein ikkunat huurteessa.


      • Anonyymi00289
        Anonyymi00227 kirjoitti:

        Menee viikossa aikaa n. 30 sekuntia lataukseen kytkemiseen ja lopettamiseen. Ennen piti tankata 1-2 kertaa viikossa. Siihen meni 15 minuuttia ylimääräiseen koukkaukseen ja tankkaukseen.

        ei ole koskaan mennyt tankkaukseen 15 minuuttia. Ja sitäpaitsi 1000 km.n rangella tarvitaan vain 2 kertaa kuussa joku 3-4 minuutin tankkaus omassa tallissa.


      • Anonyymi00292
        Anonyymi00220 kirjoitti:

        Ei näytä, joudun jatkuvasti ohittelemaan fossiilikotteroita TESLALLA!

        Mä en kehtais edes ajaa teslalla


      • Anonyymi00294
        Anonyymi00227 kirjoitti:

        Menee viikossa aikaa n. 30 sekuntia lataukseen kytkemiseen ja lopettamiseen. Ennen piti tankata 1-2 kertaa viikossa. Siihen meni 15 minuuttia ylimääräiseen koukkaukseen ja tankkaukseen.

        Lataat siis aina kotona? Aattelin vaan, kun ennen jouduit "koukkaamaan" tankille vai onko tullut jo "pilvilatauksia", että ajaessa latautuu eikä tarvitse "koukata" latauspisteille?


      • Anonyymi00295
        Anonyymi00256 kirjoitti:

        Hyvinhän tuo onnistuu jos ei ole päivällä autolle käyttöä . Kokonaisuutena lataisit pörssisähkölla halvemmalla kuin paneeleilla .

        Vartin välein täytyy sitten kytätä, mitä sähkö maksaa😁


      • Anonyymi00296
        Anonyymi00288 kirjoitti:

        typerän näköinen romu joka ei mee katsastuksesta läpi, Ruotsin poliisikin kirjoitteli vasta oikein lehdessä sähköteroista jotka ajelee 60-70 km/h kun pitää akkua säästellä.Poliisin mukaan suurin osa hitaasti ajavista on nykyisin juurikin noita batteri pulkkia joissa pitää sähköä säästää ja talvella pysäyttelevät kun kuulemma usein ikkunat huurteessa.

        Toi on totta. Tesla on niin ruma kun olla voi. Autossa ulkonäkö kyllä on silmiähivelevä näky, mutta tesla wi. Polestar on hyvännäkönen auti.


      • Anonyymi00298
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Tankkaus kestää vajaat 2min ja matka jatkuu.

        Totta. Ja sillä täydellä tankilla pääsee vielä vaikka miljoona kilometriä ajetulla autolla yhtä pitkän matkan, kuin uutenakin, jos auto vain muuten kunnossa on. eikä se vaadi mitään tankin vaihtamista välillä. Eikä ne huoltamattankestä sähköautotkaan maailman tappion kestä nekään, ei edes tuhansia maksava akku vaihtamalla.


      • Anonyymi00299
        Anonyymi00040 kirjoitti:

        Siinähän se akku menee pilalle ku joka kerta lataamas täyteen, vähä niiku puhelimenki akku. Nii se vaa on että sähköautot on vielä kehitysvaiheessa ja tulee aina olemaan.

        Ei se akku maailman tappiin kestä vähemmälläkään latauksella


      • Anonyymi00300
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Kahden minuutin latauksella ajelet 2minuuttia. Silloin, kun pensa maksaa niin paljon, että joudun vaihtamaan s-autoon, joudun luopumaan veneestä, ranta ja lumileluista. Auto kuluttaa norm.14l/100km, ja vene noin 40-60 litraa/tunti. Niin kauan on halpaa, kun rahalla saa.

        14l satasella? Tuohan on ihan järjetön kulutus. Itsellä bensa-farkku, eikä edes kaupungissa mee 10l sadalle, maantiellä pääsee reilusti alle 7l. Vanhempien bensa-auto menee maantiellä alle 6l satasella, eikä ees tarvi körötellä 90km/h vauhtia.


      • Anonyymi00304
        Anonyymi00300 kirjoitti:

        14l satasella? Tuohan on ihan järjetön kulutus. Itsellä bensa-farkku, eikä edes kaupungissa mee 10l sadalle, maantiellä pääsee reilusti alle 7l. Vanhempien bensa-auto menee maantiellä alle 6l satasella, eikä ees tarvi körötellä 90km/h vauhtia.

        14 l/100 km on aivan tavallinen kulutus esim. 4.2 litraiselle Audille.
        Itaelläni sellainen oli muutaman vuoden.

        Joskus eräs työkaverini kehuskeli tojota avensiksensa pientä maantiekulutusta. Kysyin että minkä verran se vie tavallisessa ajossa; työmatkat, kauppamatkat, yms, niin vastaus oli, ”11-12 litraa”.


      • Anonyymi00331
        Anonyymi00017 kirjoitti:

        Kiire on itse aiheutettu elämäntapa. Se samanlainen asia kuin vaikka alkoholismi.

        Fiksuilla ihmisillä ei ole kiire. Suunnittelevat asiat etukäteen ja varaavat odottamattomiin asioihin puskuria.

        Vain hetkessä elävillä lapsosilla on kiire.

        Jaa-a... uskallan olla ihan eri mieltä tuosta "kiire on itseaiheutettu" ihan omakohtaisista työkokemuksista. Kyllä se oli työnantaja, joka sen kiireen minullekin hankki.
        Eläkeläisillä on aikaa istua latinkia odotellessa ja kirjoitella sitä omakehuaan "vähän" värittäen tietenkin😂. Sähköautokehut on kuin entisajan kalavaleet


      • Anonyymi00332
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Et taida ite töissä käydä? Ja sitä paitsi mitä enemmän teet sen 30 tunnin työpäivän aikana nii sitä isompi palkka, eli kannattaa myös olla tehokas.

        Miten onnistuu 30 tunnin työpäivä, kun vuorokaudessakin on tunteja vain 24? Toki, jos on oma firma, onnistuu, mutta pidän erittäin epätodennäköisenä tuotakin..


      • Anonyymi00333
        Anonyymi00116 kirjoitti:

        Pidän itseänikin "aina kehitysvaiheessa" ja olen valmis tarkistamaan käsityksiäni. Opiskelen yhä aikuisiälläkin esim. kieliä ja soittimella soittamista. Sinä taidat olla semmoinen täysin valmis ihminen jonka ei tarvitse enää oppia ja päivittää tietojasi kun tiedät jo kaiken. Oikea kunnon urpo juntti. Mitään yli kolmea telkkarikanavaa et varmaan tarvitse, varmaan vastustit värilähetyksiäkin kun mustavalkoisista näkee yhtä hyvin. Intternetin sitten kumminkin tarvitset.

        Sivullisen kommentti: ikävä kyllä, vaikutat itse "orpolta juntila". Jos olet omasta mielestäsi niin fiksu, niin mitä ihmettä täällä sitten olet? Pätemisen tarve lienee kova?


      • Anonyymi00334
        Anonyymi00140 kirjoitti:

        Ja 15 vuoden kuluttua sähköauto on ongelmajätettä.

        Ei kestä 15 vuotta. Akku on kaput jo silloin ja akkujen hinta on varmaan sitten jo uuden sähkärin hinta 15 v päästä? Kertakäyttökamaa ja määränpää Aftikka😁


      • Anonyymi00335
        Anonyymi00180 kirjoitti:

        Lähes 30-vuotisen autoilu-uran aikana ei vielä ole ollut tarvetta lähteä keskellä yötä 30 asteen pakkasella ajamaan 500 km, enkä näe että jatkossakaan tulee tuollaista tilannetta. Uskon että hyvin monella muullakin on aivan sama tilanne.

        Jos nyt kuitenkin kuvitellaan tuollainen tilanne niin en näe mitään syytä miksi en uskaltaisi lähteä tuollaiselle matkalle sähköautolla. Toimintamatka tietysti on lyhyempi kuin kesällä mutta kun sen tietää niin ei mitään ongelmaa. Toki jos haluaa oikein varmistella niin voi etukäteen vilkaista latureiden sijainnit jos oudommasta reitistä kyse.

        Hyvä kun ei ole tullut eteen. Toivotaan, ettei tulekkaan. Itsellä niitä jo kaksi. Ei kiva tilanne. Onneksi polttis.


      • Anonyymi00336
        Anonyymi00224 kirjoitti:

        Kyllähän sähköauto on järkevä jos paljon ajoa, ja jos vaikka omakotitalo jossa latauksesta ei tarvitse maksaa millekään huoltoyhtiölle ylimääräistä? Yöksi aina auto lataukseen edullisesti, vielä jos lämmin talli niin ihanne. Jokainen valitsee auton omiin tarkoituksiin, ja varoihin.

        "Okt:ssa ei tarvi maksaa millekkään huoltoyhtiölle ylimääräistä". Joo, ei tarvi, mutta okt:ssa maksat ylimääräistä sähköyhtiölle, siirtoyhtiölle ja valtiolle.


      • Anonyymi00337
        Anonyymi00227 kirjoitti:

        Menee viikossa aikaa n. 30 sekuntia lataukseen kytkemiseen ja lopettamiseen. Ennen piti tankata 1-2 kertaa viikossa. Siihen meni 15 minuuttia ylimääräiseen koukkaukseen ja tankkaukseen.

        En ole koskaan "koukannut" varttia + tankkas ja tietty se korttimaksu. Mistä helvetistä sä revit noin hölmöjä valheita?


      • Anonyymi00339
        Anonyymi00300 kirjoitti:

        14l satasella? Tuohan on ihan järjetön kulutus. Itsellä bensa-farkku, eikä edes kaupungissa mee 10l sadalle, maantiellä pääsee reilusti alle 7l. Vanhempien bensa-auto menee maantiellä alle 6l satasella, eikä ees tarvi körötellä 90km/h vauhtia.

        Kunnon jenkkirassit polttaa bensas👍👍👍


      • Anonyymi00355
        Anonyymi00337 kirjoitti:

        En ole koskaan "koukannut" varttia tankkas ja tietty se korttimaksu. Mistä helvetistä sä revit noin hölmöjä valheita?

        Varmaan sun auto sitten teleporttaa bensa-asemalle 5 km päähän.


      • Anonyymi00376
        Anonyymi00264 kirjoitti:

        Pitäs lailla kieltää pommi autot.

        Eikös niiden myynnin pitäisikin loppua jo muutaman vuoden päästä.


    • Anonyymi00002

      Jätä se ikävä ja vaivalloinen välivaihe ostamatta. Vetyauto on tulevaisuutta! 😃👍

      • Anonyymi00007

        Ja mene Ruotsiin tankkaamaan :D :D


      • Anonyymi00031

        Sehän olisi paluuta vanhaan aikaan eli taas pitäisi lähteä erikseen jonnekin tankkaamaan autoa.
        Kovasti saattaa olla haasteita saada sähköautoilun mukavuuksiin ja vaivattomuuden tottuneelle palata takaisin noihin tankkausrutiineihin erillisillä tankkauspaikoilla.


      • Anonyymi00048
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Sehän olisi paluuta vanhaan aikaan eli taas pitäisi lähteä erikseen jonnekin tankkaamaan autoa.
        Kovasti saattaa olla haasteita saada sähköautoilun mukavuuksiin ja vaivattomuuden tottuneelle palata takaisin noihin tankkausrutiineihin erillisillä tankkauspaikoilla.

        Ja mietipä mitä suunnittelua vähänkin pidempi matka tarkoittaisi. Ennen kuin vetytankkausasemia olisi edes parisataa kpl kattavasti läpi Suomen, pitäisi aina etukäteen tutkia löytyykö tankkausasema ja mistä.


      • Anonyymi00119

        luultavasti tämä yksinäinen orporukka vetyautoa tyrkyttävä kiertelee näitä keskusteluja trollaamassa huvikseen ja haastamassa riitaa. Oli aikanaan myös ns. ropeli-antero joka harrasti samantapaista. Edullinen harrastus toki mutta saman ajan olis voinu käyttää paremminkin, olettaen ettei elämänlaadussa ja sisällössä ole hurraamista.


      • Anonyymi00143

        Olen asiasta täysin varma ja kanssasi aivan samaa mieltä.


      • Anonyymi00144
        Anonyymi00007 kirjoitti:

        Ja mene Ruotsiin tankkaamaan :D :D

        Ruotsiin en mene kuin pakosta. Tankata voi muualla.


      • Anonyymi00145
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Sehän olisi paluuta vanhaan aikaan eli taas pitäisi lähteä erikseen jonnekin tankkaamaan autoa.
        Kovasti saattaa olla haasteita saada sähköautoilun mukavuuksiin ja vaivattomuuden tottuneelle palata takaisin noihin tankkausrutiineihin erillisillä tankkauspaikoilla.

        Kadunvarret on täynnä autoja ja parkkihallit ei sähköautoja halua, joten mukava on vähän jaloitella.


      • Anonyymi00146
        Anonyymi00048 kirjoitti:

        Ja mietipä mitä suunnittelua vähänkin pidempi matka tarkoittaisi. Ennen kuin vetytankkausasemia olisi edes parisataa kpl kattavasti läpi Suomen, pitäisi aina etukäteen tutkia löytyykö tankkausasema ja mistä.

        Eiköhän ne tankkauspaikat löydy, kun aika on kypsä. Sinä varmaankin muistelet sitä sähköautoilusi alkuaikaa.


      • Anonyymi00147
        Anonyymi00119 kirjoitti:

        luultavasti tämä yksinäinen orporukka vetyautoa tyrkyttävä kiertelee näitä keskusteluja trollaamassa huvikseen ja haastamassa riitaa. Oli aikanaan myös ns. ropeli-antero joka harrasti samantapaista. Edullinen harrastus toki mutta saman ajan olis voinu käyttää paremminkin, olettaen ettei elämänlaadussa ja sisällössä ole hurraamista.

        Ethän sinä sitä ymmärrä, että vety on tulevaisuutta, kun olet niitä heti natoon tyyppejä.


      • Anonyymi00211
        Anonyymi00146 kirjoitti:

        Eiköhän ne tankkauspaikat löydy, kun aika on kypsä. Sinä varmaankin muistelet sitä sähköautoilusi alkuaikaa.

        Sinäkö ne satojen miljoonien vetytankkausasemat maksat 😂

        Ei kukaan lähde kaupallisin perustein tuollaisiin hankkeisiin, ja kun asemahankkeet eivät käynnisty, niin ei myöskään ole niitä vetyautojen ostajia. Vetytankkausaseman investointikustannus on kuitenkin aivan eri suuruusluokassa kuin julkisen sähköauton latauspisteen.


      • Anonyymi00248
        Anonyymi00211 kirjoitti:

        Sinäkö ne satojen miljoonien vetytankkausasemat maksat 😂

        Ei kukaan lähde kaupallisin perustein tuollaisiin hankkeisiin, ja kun asemahankkeet eivät käynnisty, niin ei myöskään ole niitä vetyautojen ostajia. Vetytankkausaseman investointikustannus on kuitenkin aivan eri suuruusluokassa kuin julkisen sähköauton latauspisteen.

        Kuka maksaa latauspaikat?
        Ai joo,ilmaiseksi päästöttömästi ne vaan syntyvät.
        Apinaa koijataan.


      • Anonyymi00253
        Anonyymi00248 kirjoitti:

        Kuka maksaa latauspaikat?
        Ai joo,ilmaiseksi päästöttömästi ne vaan syntyvät.
        Apinaa koijataan.

        Latauspaikan investointikustannus on murto-osa vetyaseman kustannuksesta. Lisäksi latauspaikka on monella jo kotona valmiiksi.


    • Anonyymi00005

      Olethan kunnostautunut asiaankuuluvaisella varautumisella siirtyessäsi viettämään -niin kuin kiinalainen sanoisi- mielenkiintoisia aikoja. Siunattuja semmoiset avut, joita vakuutusalan elikkä myöskin uhkapelien teorian tuntemus otaksuakseni valitsemasi tien koettelemuksiin ja kohtaloihin soisi!

      • Anonyymi00006

        Mielenkiintoista... niitä mielenkiintoisia aikoja oli vielä polttariaikana. Hajonnut hihna on niin hauska, vuotava kannen tiiviste... ja noin 20 muuta vikaa, mistä olen saanut kärsiä.

        Sähköauto on ollut 5 vuotta tylsä, ei ole tehnyt muuta kuin toiminut joka päivä, on sitten -30C tai +30C.


      • Anonyymi00043
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Mielenkiintoista... niitä mielenkiintoisia aikoja oli vielä polttariaikana. Hajonnut hihna on niin hauska, vuotava kannen tiiviste... ja noin 20 muuta vikaa, mistä olen saanut kärsiä.

        Sähköauto on ollut 5 vuotta tylsä, ei ole tehnyt muuta kuin toiminut joka päivä, on sitten -30C tai 30C.

        46 vuotta olen ajanut polttomoottoriautolla, kertaakaan ei ole moottori tai vaihteisto hajonnut. Ihan turha yleistää asiaa. Ajan tästä eteenpäin hybridillä ja olen tyytyväinen , koska jo 5 vuotta silläkin mennyt ilman ongelmia.


      • Anonyymi00046
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        46 vuotta olen ajanut polttomoottoriautolla, kertaakaan ei ole moottori tai vaihteisto hajonnut. Ihan turha yleistää asiaa. Ajan tästä eteenpäin hybridillä ja olen tyytyväinen , koska jo 5 vuotta silläkin mennyt ilman ongelmia.

        Niin, yleistäminen on sallittua vain sähköautoista puhuttaessa. Silloin se yksittäinenkin yksi miljoonasta tarina pitää yleistää.


      • Anonyymi00148
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Mielenkiintoista... niitä mielenkiintoisia aikoja oli vielä polttariaikana. Hajonnut hihna on niin hauska, vuotava kannen tiiviste... ja noin 20 muuta vikaa, mistä olen saanut kärsiä.

        Sähköauto on ollut 5 vuotta tylsä, ei ole tehnyt muuta kuin toiminut joka päivä, on sitten -30C tai 30C.

        Minkälainen kulkuneuvosi on oikein ollut, ei sitä ole voinut autoksi sanoa tai ei sinua autoilijaksi, kun on ollut paljon vikoja joista on joutunut kärsimään.


      • Anonyymi00149
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        46 vuotta olen ajanut polttomoottoriautolla, kertaakaan ei ole moottori tai vaihteisto hajonnut. Ihan turha yleistää asiaa. Ajan tästä eteenpäin hybridillä ja olen tyytyväinen , koska jo 5 vuotta silläkin mennyt ilman ongelmia.

        Polttis on pelannut ja hybridi toiminut vaikka vikamahdollisuudet ovat lisääntyneet. Usein se vika on siellä ratin ja penkin välissä kun auto prakaa.


      • Anonyymi00150
        Anonyymi00046 kirjoitti:

        Niin, yleistäminen on sallittua vain sähköautoista puhuttaessa. Silloin se yksittäinenkin yksi miljoonasta tarina pitää yleistää.

        Katsele niitä katsastuksen hylkäysprosentteja niin et puhu yleistämisestä. Ai mutta sehän on liian vaikeaa kun täytyy ottaa huomioon prosentit myöskin määrissä.


      • Anonyymi00268
        Anonyymi00150 kirjoitti:

        Katsele niitä katsastuksen hylkäysprosentteja niin et puhu yleistämisestä. Ai mutta sehän on liian vaikeaa kun täytyy ottaa huomioon prosentit myöskin määrissä.

        Eli et ymmärrä, että Teslan tapauksessa täytyy käydä hylsy ottamassa (vaikka ei olisi edes niin paha vielä), jotta saa korjautettua takuuseen? Teslalla ei ole huolto-ohjelmaa, joten noin on fiksua tehdä.


      • Anonyymi00297
        Anonyymi00006 kirjoitti:

        Mielenkiintoista... niitä mielenkiintoisia aikoja oli vielä polttariaikana. Hajonnut hihna on niin hauska, vuotava kannen tiiviste... ja noin 20 muuta vikaa, mistä olen saanut kärsiä.

        Sähköauto on ollut 5 vuotta tylsä, ei ole tehnyt muuta kuin toiminut joka päivä, on sitten -30C tai 30C.

        Joo, sulle onkin parempi, että ajelet sähköautolla, sun ei tarvi kun ajaa tai hinauttaa se korjaamolle, muut hoitaa. Miten tuosta tulikin mieleen se yx mainos, jossa jätkä on kuin tyhmä taivaanrannamaalari ei ymmärrä mistään mitään ja muut tekee hommat. Oliskos se puuilon mainos?. Kuten itse mainitsit, minkälaisia autoja ennen sähkistä olet hankkinut, niin et tiedä autoista mitään. Itse en ikinä ole odtanut uutta autoa, aina käytetyn ja ajellut kaikilla yli 10 vuotta. Yhdessäkään ei ollut mainitsemiasi vikoja, joten pidän tosi outona tuota valheen levitystä.


      • Anonyymi00305
        Anonyymi00043 kirjoitti:

        46 vuotta olen ajanut polttomoottoriautolla, kertaakaan ei ole moottori tai vaihteisto hajonnut. Ihan turha yleistää asiaa. Ajan tästä eteenpäin hybridillä ja olen tyytyväinen , koska jo 5 vuotta silläkin mennyt ilman ongelmia.

        Itse olen ajanut vasta 42 vuotta ja moottoreita (joko minun tai vaimoni) autoista on hajonnut useita.
        Ford Taunus, männästä lohkesi pala.
        Opel Ascona, kiertokangen laakeri leikkasi kiinni.
        Opel Ascona, virranjakajan akseli katkesi.
        Opel Ascona, kiertokanki mutkalle kannetiivisteen vuotamisen seurauksena.
        Chevrolet Chevelle, männäntappi väljä.
        Nissan Micra, täysi remontti kun söi öljyä.
        Audi A6 V8, vuosi jäähdytysnesteet pihalle lohkon ja lämmönsiirtimen välistä.
        Ford Sierra, turbon öljyrengas hajosi.
        Näiden lisäksi tietenkin kytkinlevyjen vaihdot, pari automaattilaatikon remonttia, yms muita pikkujuttuja.


    • Anonyymi00008

      Seuraavaksi vaihdan isoon, nelivetoiseen Audi Quattro farmariautoon. Täyssähköisistä ei tahdo löytyä nelivetoisena muuten kuin uutena, joten odottelen muutaman vuoden.

      • Anonyymi00011

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.


      • Anonyymi00013
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.

        Kyllä sähkikselläkin pärjää kivasti, jos ymmärtää (ja on varaa) ostaa omiin tarpeisiin sopiva auto. Meillä ID.7 farkku, jonka todellinen range näyttää näillä keleillä olevan luokkaa 520 km. Talvella vähemmän, mutta eipä yksi 20 min lataustauko 500 km matkalla ole menoa haitannut, eikä hidastanut.
        Esim. Vantaa - Iisalmi - Kuusamo reitin ajaa plussakeleillä kevyesti yhden pysähdyksen taktiikalla. Talvella tarvitaan kaksi 15-20 min taukoa, mutta mitä sitten...

        Vinkki: Pysähdy Ramin Konditoriassa, Metsurinraitti 1, Mikkeli, on ihan 5-tien varrella. Taisi olla sijalla 2. Suomen paras lounas kisassa ja tehokas latauspistekin löytyy.

        Koljonvirralla en pysähtyisi, koska siellä on (muistaakseni) vain 22 kW latauspaikkoja. Sellainen on reissatessa onneton, tunnissa saat lisämatkaa vain n. 100 km.


      • Anonyymi00014
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.

        Kyllä Krnkäverostakin löytyy laturit, tosin vain hitaat peruslaturit.
        Lataa ChargeFinder, niin huomast, että Suomi on jo melko hyvin täyttynyt latuteilla. Jolaisellla ABC:llä, Prismalla ja Citymarketilla taitaa olla jo pikalaturinsa, kahvi-ja lounaspaikoilla omansa.
        Minä olen käyttänyt niitä hyvin harvoin. Vain kaksi kertaa parin vuoden aikana. Akullisella pääsee vajaat 400km, jolla olen pääsdyt suoraan perille.


      • Anonyymi00019
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Kyllä sähkikselläkin pärjää kivasti, jos ymmärtää (ja on varaa) ostaa omiin tarpeisiin sopiva auto. Meillä ID.7 farkku, jonka todellinen range näyttää näillä keleillä olevan luokkaa 520 km. Talvella vähemmän, mutta eipä yksi 20 min lataustauko 500 km matkalla ole menoa haitannut, eikä hidastanut.
        Esim. Vantaa - Iisalmi - Kuusamo reitin ajaa plussakeleillä kevyesti yhden pysähdyksen taktiikalla. Talvella tarvitaan kaksi 15-20 min taukoa, mutta mitä sitten...

        Vinkki: Pysähdy Ramin Konditoriassa, Metsurinraitti 1, Mikkeli, on ihan 5-tien varrella. Taisi olla sijalla 2. Suomen paras lounas kisassa ja tehokas latauspistekin löytyy.

        Koljonvirralla en pysähtyisi, koska siellä on (muistaakseni) vain 22 kW latauspaikkoja. Sellainen on reissatessa onneton, tunnissa saat lisämatkaa vain n. 100 km.

        Ihan hyviä vihjeitä. Mutta : Viime vuonna pysähdyimme Ramin Konditoriassa. Hyvää ruokaa, kyllä, viikonloppuna oli tupa täynnä, ei kiva juttu. Tulimme pihaan, menimme lataamaan, apua! Ei osattu ladata, oli muistaakseni Helen laturit. No,bensalla pääsee. Nyt meni seuraava kohta kehumiseksi. Olemme ladanneet Tiguania Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Fär-saarilla. Mikkelissä meni sormi suuhun. Neljän päivän päästä Kuusamoon. Koljonvirran hotellissa on hyvä eläkeläisalennus, siksi. Ja on uudistettu hotelli. Siksi toisen kerran,lataus ei ole pääasia.


      • Anonyymi00020
        Anonyymi00019 kirjoitti:

        Ihan hyviä vihjeitä. Mutta : Viime vuonna pysähdyimme Ramin Konditoriassa. Hyvää ruokaa, kyllä, viikonloppuna oli tupa täynnä, ei kiva juttu. Tulimme pihaan, menimme lataamaan, apua! Ei osattu ladata, oli muistaakseni Helen laturit. No,bensalla pääsee. Nyt meni seuraava kohta kehumiseksi. Olemme ladanneet Tiguania Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Fär-saarilla. Mikkelissä meni sormi suuhun. Neljän päivän päästä Kuusamoon. Koljonvirran hotellissa on hyvä eläkeläisalennus, siksi. Ja on uudistettu hotelli. Siksi toisen kerran,lataus ei ole pääasia.

        Perhana, tuli virhe. Piti olla Färsaarilla.


      • Anonyymi00032
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.

        Miksi muka sähköauto ei anna samaa vapautta kuin polttisauto? Latauspaikkoja on hurjasti enemmän kuin tankkauspaikkoja. Sähköauto näyttää sinulle matkasi varrella olevat latauspaikat ja vapaat laturit. Siitä vaan valitsemaan, kun tarve on.
        Ole usein ajanut kotoa Helsingistä Ouluun ja Kuusamoon ja kertaakaan ei ole tarvinnut pysähtyä auton ehdoilla tauoille. Matka-ajat entiseen dieseliin verrattuna eivät ole yhtään kasvaneet, saati hankaloitunut. Päinvastoin ennemminkin.


      • Anonyymi00034
        Anonyymi00032 kirjoitti:

        Miksi muka sähköauto ei anna samaa vapautta kuin polttisauto? Latauspaikkoja on hurjasti enemmän kuin tankkauspaikkoja. Sähköauto näyttää sinulle matkasi varrella olevat latauspaikat ja vapaat laturit. Siitä vaan valitsemaan, kun tarve on.
        Ole usein ajanut kotoa Helsingistä Ouluun ja Kuusamoon ja kertaakaan ei ole tarvinnut pysähtyä auton ehdoilla tauoille. Matka-ajat entiseen dieseliin verrattuna eivät ole yhtään kasvaneet, saati hankaloitunut. Päinvastoin ennemminkin.

        Latauksen hitaus on ongelma, ei niinkään latauspaikat.


      • Anonyymi00035
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.

        Ei nuo klönttiautot kiinnosta, klassinen farmari on haussa.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Latauksen hitaus on ongelma, ei niinkään latauspaikat.

        Hitaus? ????

        Eihän sinun tarvitse seistä pitenemässä kaapelia ja odottamassa latauksen valmistumista. Saat puhelimeesi tiedon, kun lataus on valmis. Ja yleensä olet silloin vielä kahvikuppinsa kanssa pullaa syömässä….
        Ja jos parinkymmenen minuutin tauko on sinulle kiireisenä liikaa, niin siteen pidät lyhyemmän tauon ja lataat vain sen ajan. Ei mikään pakota lataamaan 80%iin tai enempääkin. Sekin aika riittää varmasti seuraavaan taukoon saakka. Niin pidät kai pitkilläkin matkoilla taukoja parin kolmen tunnin välein?

        Vai oletko niitä legendaarisia sankariautoilijoita , jotka ajavat Helsingistä jatkuvasti Lappiin ilman taukoja. Ja vielä raskasta peräkärryä vetäen. Et kai sentään?


        Latauksen aikana voi vaikka käydä vessassa, juoda kahvit ja muita niitä juttuja, jota matkasi tauoilla yleensäkin teet.


      • Anonyymi00062
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Hitaus? ????

        Eihän sinun tarvitse seistä pitenemässä kaapelia ja odottamassa latauksen valmistumista. Saat puhelimeesi tiedon, kun lataus on valmis. Ja yleensä olet silloin vielä kahvikuppinsa kanssa pullaa syömässä….
        Ja jos parinkymmenen minuutin tauko on sinulle kiireisenä liikaa, niin siteen pidät lyhyemmän tauon ja lataat vain sen ajan. Ei mikään pakota lataamaan 80%iin tai enempääkin. Sekin aika riittää varmasti seuraavaan taukoon saakka. Niin pidät kai pitkilläkin matkoilla taukoja parin kolmen tunnin välein?

        Vai oletko niitä legendaarisia sankariautoilijoita , jotka ajavat Helsingistä jatkuvasti Lappiin ilman taukoja. Ja vielä raskasta peräkärryä vetäen. Et kai sentään?


        Latauksen aikana voi vaikka käydä vessassa, juoda kahvit ja muita niitä juttuja, jota matkasi tauoilla yleensäkin teet.

        "Niin pidät kai pitkilläkin matkoilla taukoja parin kolmen tunnin välein?"

        Taukoja pidetään silloin kun itseä huvittaa. Monet pystyvät ajamaan 5-6 tuntia ilman taukoja. Tuollaiset hatusta vedetyt säännöt voi vetää vessasta alas ja pitää tauot vain tuntuman mukaan eikä niitä päätetä etukäteen.

        Ja minä en juo matkalla ollenkaan huoltoasemien ylihintaista kahvia ja pahan makuista pullaa (olen muutenkin lopettanut pullien syönnin kokonaan). Pelkkä vesi riittää juomaksi jopa 7-8 tunnin matkalle eikä tuolla matkalla tarvitse syödäkään mitään.


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.

        Typerintä laittaa ladattava hybridi. Kahden auton tekniikkaa raahata mukana. Autoguru Jan Haapala osaa hyvin tämän perustella. Nykypäivää on siirtyä sähkäriin.


      • Anonyymi00071

        lada ois hyvä ihan takavetoisena.


      • Anonyymi00072

        takaveto lada niin ei mee rahat hukkaan.


      • Anonyymi00152
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        Entäpä Audi Q 5 ? Meille ei tule koskaan sähköautoa. Nyt puolisähköauto Tiguan. Miksi ei tule ? Menetän vapauden valita paikat matkoilla mihin pysähtyä. Otetaan esim. Olemme lähdössä Kuusamoon. Etelä - Iisalmi - Kuusamo. Pysähdymme Mikkelissä lounaalle. Kenkäverossa, näytti olevan lounaalla kuhaa. Siellä ei käsittääkseni ole latauspaikkaa, sitten mennään bensalla. Jos olisi sähköauto, auto määrittäisi missä pysähtyä, mitä syödä. Vapaus olisi mennyt. Pysähdymme Iisalmessa, hotelli Koljonvirrassa, siellä voi ladata, jos haluaa. Näin eläkkeellä haluan tehdä sitä mitä hakuamme tehdä, vaimon kanssa.

        Minäkään en osta koskaan sähköautoa vaikka olen ollut koko ikäni sähkön kanssa tekemisissä. Vaarallinen kapistus jos on vikaa ratin ja penkin välissä.


      • Anonyymi00153
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Kyllä sähkikselläkin pärjää kivasti, jos ymmärtää (ja on varaa) ostaa omiin tarpeisiin sopiva auto. Meillä ID.7 farkku, jonka todellinen range näyttää näillä keleillä olevan luokkaa 520 km. Talvella vähemmän, mutta eipä yksi 20 min lataustauko 500 km matkalla ole menoa haitannut, eikä hidastanut.
        Esim. Vantaa - Iisalmi - Kuusamo reitin ajaa plussakeleillä kevyesti yhden pysähdyksen taktiikalla. Talvella tarvitaan kaksi 15-20 min taukoa, mutta mitä sitten...

        Vinkki: Pysähdy Ramin Konditoriassa, Metsurinraitti 1, Mikkeli, on ihan 5-tien varrella. Taisi olla sijalla 2. Suomen paras lounas kisassa ja tehokas latauspistekin löytyy.

        Koljonvirralla en pysähtyisi, koska siellä on (muistaakseni) vain 22 kW latauspaikkoja. Sellainen on reissatessa onneton, tunnissa saat lisämatkaa vain n. 100 km.

        Ei siinä mitään jos on sähkikseen tyytyväinen, silloinhan se on hyvä. Toista on ne sähkiksiä kehuvat ja niistä mitään ymmärtävät törpöt. Itse ajelen vanhalla polttiksella, se täyttää tarpeeni vaikka pankkiiri kutsuu varakkaaksi.


      • Anonyymi00155
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Perhana, tuli virhe. Piti olla Färsaarilla.

        Ei se kirjoitusvirhe mitään haittaa kun nuo poliitikot tekevät miljardi virheitä harvase päivä.


      • Anonyymi00157
        Anonyymi00034 kirjoitti:

        Latauksen hitaus on ongelma, ei niinkään latauspaikat.

        Jos ei ole kiire niin voihan sitä latailla. Täällä on vain niitä heti natoon tyyppejä, siis tyhmiä paskan jauhajia joita minä en siedä. Tyhmyys on kauhein asia mitä ihminen voi olla, siitä johtuu kaikki paha täällä maailmassa.


      • Anonyymi00158
        Anonyymi00039 kirjoitti:

        Hitaus? ????

        Eihän sinun tarvitse seistä pitenemässä kaapelia ja odottamassa latauksen valmistumista. Saat puhelimeesi tiedon, kun lataus on valmis. Ja yleensä olet silloin vielä kahvikuppinsa kanssa pullaa syömässä….
        Ja jos parinkymmenen minuutin tauko on sinulle kiireisenä liikaa, niin siteen pidät lyhyemmän tauon ja lataat vain sen ajan. Ei mikään pakota lataamaan 80%iin tai enempääkin. Sekin aika riittää varmasti seuraavaan taukoon saakka. Niin pidät kai pitkilläkin matkoilla taukoja parin kolmen tunnin välein?

        Vai oletko niitä legendaarisia sankariautoilijoita , jotka ajavat Helsingistä jatkuvasti Lappiin ilman taukoja. Ja vielä raskasta peräkärryä vetäen. Et kai sentään?


        Latauksen aikana voi vaikka käydä vessassa, juoda kahvit ja muita niitä juttuja, jota matkasi tauoilla yleensäkin teet.

        Olet niitä heti natoon tyyppejä jotka eivät ymmärrä olla hiljaa. jos on kiire ja pitkä matka niin silloin vaihdetaan kuskeja. Ei mennä kalaan jäämerelle sähköautolla vaan polttiksella, sähköauto jää kotiin.


      • Anonyymi00160
        Anonyymi00071 kirjoitti:

        lada ois hyvä ihan takavetoisena.

        Hyvä käynnistymään pakkasella, se Lada meinaan.


      • Anonyymi00377
        Anonyymi00062 kirjoitti:

        "Niin pidät kai pitkilläkin matkoilla taukoja parin kolmen tunnin välein?"

        Taukoja pidetään silloin kun itseä huvittaa. Monet pystyvät ajamaan 5-6 tuntia ilman taukoja. Tuollaiset hatusta vedetyt säännöt voi vetää vessasta alas ja pitää tauot vain tuntuman mukaan eikä niitä päätetä etukäteen.

        Ja minä en juo matkalla ollenkaan huoltoasemien ylihintaista kahvia ja pahan makuista pullaa (olen muutenkin lopettanut pullien syönnin kokonaan). Pelkkä vesi riittää juomaksi jopa 7-8 tunnin matkalle eikä tuolla matkalla tarvitse syödäkään mitään.

        Kaikilla ei ole rahasta noin tiukkaa, ettei ole rahaa edes kahvikupilliseen.
        Otan osaa köyhyyteesi.


      • Anonyymi00378
        Anonyymi00160 kirjoitti:

        Hyvä käynnistymään pakkasella, se Lada meinaan.

        Mistähän tuollainenkin kuvitelma on peräisin?
        -87 kun oli lähes 40 asteen pakkanen, niin siellä se lada odotteli apuvirtaa, niin kuin muutkin itäautot.


      • Anonyymi00383
        Anonyymi00035 kirjoitti:

        Ei nuo klönttiautot kiinnosta, klassinen farmari on haussa.

        Ei kallis!
        Cupra Leon Sportstourer Turn On 2.0 TSI DSG 4Drive.


    • Anonyymi00010

      takatukka ,takatukka, oli takatukkaa niin kauan soi kun jäi takatukka polkupyörän kettingin väliin ...hih.hi

    • Anonyymi00012

      Kaasupoljin? Eikös se ole paremminkin sähköpoljin...

    • Anonyymi00016

      ketä kiinnostaa?

      • Anonyymi00018

        Sinua nyt ainakin koska vaivauduit lukemaan jopa kommentoimaaan.


    • Anonyymi00021

      No, sähköautomiehet !

      Sähköauton pahin riski liittyy permantoon, jossa on kiinni velkarahaa 15000-40000€ ?

      Tuolla summalla moni ostaisi oikean auton !?

      • Anonyymi00022

        Mitään autoa ei pidä ostaa velkarahalla.


      • Anonyymi00026

        Onko tuo jo sadas kerta kun jankutat samaa? Vai tuhannes?

        Vaikka kuinka jankutat, se ei tee siitä missään määrin totta. Et vaan itse ole ymmärtänyt tilannetta oikein. Mutta ehkä joku päivä?


      • Anonyymi00033

        Ja tuo riski on olematon.

        Lähes viidenkymmenen vuoden autoiluni aikana en kertaakaan ole rikkonut autoani enkä ajanut pohjakosketuksia. Enkä usko näin käyvät jatkossakaan.
        Minulla on luonnollisesti myös sähköautossani kasko tuollaisten varalle. Oli myös entisaikaan fossiiliautoissakin.


      • Anonyymi00049
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Onko tuo jo sadas kerta kun jankutat samaa? Vai tuhannes?

        Vaikka kuinka jankutat, se ei tee siitä missään määrin totta. Et vaan itse ole ymmärtänyt tilannetta oikein. Mutta ehkä joku päivä?

        Älä panikoi !

        Lopetetaan tiedottaminen sitten kun sähköauton akusto on muuttunut, pienemmäksi, kevyemmäksi ja halvemmaksi !

        Ei ennen !


      • Anonyymi00050
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Mitään autoa ei pidä ostaa velkarahalla.

        Suomalaisista 90% ostaa uuden auton jollakin vekselillä !?


      • Anonyymi00051
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ja tuo riski on olematon.

        Lähes viidenkymmenen vuoden autoiluni aikana en kertaakaan ole rikkonut autoani enkä ajanut pohjakosketuksia. Enkä usko näin käyvät jatkossakaan.
        Minulla on luonnollisesti myös sähköautossani kasko tuollaisten varalle. Oli myös entisaikaan fossiiliautoissakin.

        Tiedoksenne !

        Jos kasko korvaa vaurioituneen akuston, niin he ensin tutkivat auton markkina-arvon, eli käytetyssä ei voi saada täyttä akuston arvoa vakuutusyhtiöltä !?


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        Tiedoksenne !

        Jos kasko korvaa vaurioituneen akuston, niin he ensin tutkivat auton markkina-arvon, eli käytetyssä ei voi saada täyttä akuston arvoa vakuutusyhtiöltä !?

        No sittenhän se auto menee lunastukseen, aivan samalla tavalla kuin minkä tahansa vahingon kanssa jossa korjauskustannukset ylittävät auton arvon.

        Mikäs tässä nyt on sinulle jotenkin erikoista tai ihmeellistä?


      • Anonyymi00056
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ja tuo riski on olematon.

        Lähes viidenkymmenen vuoden autoiluni aikana en kertaakaan ole rikkonut autoani enkä ajanut pohjakosketuksia. Enkä usko näin käyvät jatkossakaan.
        Minulla on luonnollisesti myös sähköautossani kasko tuollaisten varalle. Oli myös entisaikaan fossiiliautoissakin.

        Kassko kannatta olla jo tuulilasinkin vuoksi. Kivi lasiin tekee parin tuhannen laskun, kun lämmitettävä lasi vaihdetaan uuteen. Saattaa mennä pitkään, ennekuin riski realisoituu, tai mennä kuukauden välein.


      • Anonyymi00092
        Anonyymi00049 kirjoitti:

        Älä panikoi !

        Lopetetaan tiedottaminen sitten kun sähköauton akusto on muuttunut, pienemmäksi, kevyemmäksi ja halvemmaksi !

        Ei ennen !

        Eritoten halvemmaksi.


      • Anonyymi00162
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Ja tuo riski on olematon.

        Lähes viidenkymmenen vuoden autoiluni aikana en kertaakaan ole rikkonut autoani enkä ajanut pohjakosketuksia. Enkä usko näin käyvät jatkossakaan.
        Minulla on luonnollisesti myös sähköautossani kasko tuollaisten varalle. Oli myös entisaikaan fossiiliautoissakin.

        Minä taas en kaskoa käytä, sillä jos töppään niin vikahan on minussa ja olen vastuussa viastani ja se opettaa olemaan varovainen. Näin se turha vouhotus jää pois mikä saattaa johtaa vaikka kuolemaan.


    • Anonyymi00027

      Nousisi polttoaineiden hinta 20€ litra niin ei köyhät enään pyörisi tien tukkona.

      • Anonyymi00041

        Köyhät ajaa halvalla sähköllä, kun ei ole vara ostaa polttoaineita auton tankkiin.


      • Anonyymi00042
        Anonyymi00041 kirjoitti:

        Köyhät ajaa halvalla sähköllä, kun ei ole vara ostaa polttoaineita auton tankkiin.

        "Köyhät ajaa halvalla sähköllä, kun ei ole vara ostaa polttoaineita auton tankkiin.x

        Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Näin rakennetaan omaisuutta.


      • Anonyymi00044

        Sähköautot pitäisi kieltää lailla niillä ajaa hullut narsissit.


      • Anonyymi00045
        Anonyymi00044 kirjoitti:

        Sähköautot pitäisi kieltää lailla niillä ajaa hullut narsissit.

        "Sähköautot pitäisi kieltää lailla niillä ajaa hullut narsissit."

        Ja melkein ilmaisella pörssisähköllä. Täysin laillisesti.
        Tämä on niin hienoa kun ajattelee millaisia summia bensalla ajavat maksavat polttoaineveroina.


      • Anonyymi00054
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        "Köyhät ajaa halvalla sähköllä, kun ei ole vara ostaa polttoaineita auton tankkiin.x

        Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Näin rakennetaan omaisuutta.

        Tarvitaan siihen vähän tulojakin. Kukaan ei ole pelkällä säästämisellä rikkaaksi tullut.


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00042 kirjoitti:

        "Köyhät ajaa halvalla sähköllä, kun ei ole vara ostaa polttoaineita auton tankkiin.x

        Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Näin rakennetaan omaisuutta.

        Tuo sanonta on pitkälti pelkkää sontaa. Jos on pienet tulot niin vaikka kuinka alentaisi menoja niin ei ikinä tule rikkaaksi. Miljonääriksi ei voi tulla siivoojan tai kaupan kassan tuloilla vaikka kuinka vähentäisi menoja. Itse asiassa noilla palkoilla ei voida ostaa asuntoja tai kalliimpia autoja ikinä, vaikka kuinka yrittäisi vähentää menoja.

        Rikkaaksi tai edes varakkaaksi tuleminen vaatii aina suuret tulot.


      • Anonyymi00088
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        Tarvitaan siihen vähän tulojakin. Kukaan ei ole pelkällä säästämisellä rikkaaksi tullut.

        Erilaiset rahoitusyhtiöt omistavat lähes kaikki s-autot.


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Erilaiset rahoitusyhtiöt omistavat lähes kaikki s-autot.

        Mitä siitä? Ei sitä rahoitustakaan saa jos ei ole riittävästi tuloja.


      • Anonyymi00117
        Anonyymi00061 kirjoitti:

        Tuo sanonta on pitkälti pelkkää sontaa. Jos on pienet tulot niin vaikka kuinka alentaisi menoja niin ei ikinä tule rikkaaksi. Miljonääriksi ei voi tulla siivoojan tai kaupan kassan tuloilla vaikka kuinka vähentäisi menoja. Itse asiassa noilla palkoilla ei voida ostaa asuntoja tai kalliimpia autoja ikinä, vaikka kuinka yrittäisi vähentää menoja.

        Rikkaaksi tai edes varakkaaksi tuleminen vaatii aina suuret tulot.

        Ei vaan riskinottoa


      • Anonyymi00121
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        Tarvitaan siihen vähän tulojakin. Kukaan ei ole pelkällä säästämisellä rikkaaksi tullut.

        Pääomankin hiljattain lukeneena totean Adam Smithin sanoin: kaiken vaurauden lähde on voitto, työpalkka tai maankorko (yleisesti: korko). Valitse näistä. Sähköautolla ajellen säästämällä et vaikuta tulopuoleen. Sitäkö täällä joku tyhmä juntti silti olettaa? Jollei ajele yhtään millään rikastuuko oikein satumaisesti?


      • Anonyymi00123
        Anonyymi00089 kirjoitti:

        Mitä siitä? Ei sitä rahoitustakaan saa jos ei ole riittävästi tuloja.

        velaksi eläminen ei ole vaurautta. Asuntolaina, autolaina, venelaina, remonttilaina. Päälle vähän kulutusluottoa, vaikka ihan Visalle vaan. Mikä osa tässä on vaurautta tai edes jotenkin erityisen taitavaa taloudenpitoa. Toisaalta, ei onnistu luottotietojen ylläpitäminenkään kaikilta kun ne vaan yks-kaks katoavat itsestään.


      • Anonyymi00165
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        "Sähköautot pitäisi kieltää lailla niillä ajaa hullut narsissit."

        Ja melkein ilmaisella pörssisähköllä. Täysin laillisesti.
        Tämä on niin hienoa kun ajattelee millaisia summia bensalla ajavat maksavat polttoaineveroina.

        Jonkunhan on ne verot maksettava, kun jotkut ovat rasisteja.


      • Anonyymi00166
        Anonyymi00054 kirjoitti:

        Tarvitaan siihen vähän tulojakin. Kukaan ei ole pelkällä säästämisellä rikkaaksi tullut.

        Totta vähän tuloja ja paljon järkeä, eikä säästämistä.


      • Anonyymi00167
        Anonyymi00061 kirjoitti:

        Tuo sanonta on pitkälti pelkkää sontaa. Jos on pienet tulot niin vaikka kuinka alentaisi menoja niin ei ikinä tule rikkaaksi. Miljonääriksi ei voi tulla siivoojan tai kaupan kassan tuloilla vaikka kuinka vähentäisi menoja. Itse asiassa noilla palkoilla ei voida ostaa asuntoja tai kalliimpia autoja ikinä, vaikka kuinka yrittäisi vähentää menoja.

        Rikkaaksi tai edes varakkaaksi tuleminen vaatii aina suuret tulot.

        Tuo ei pidä kylläkään paikkaansa.


      • Anonyymi00290
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        "Sähköautot pitäisi kieltää lailla niillä ajaa hullut narsissit."

        Ja melkein ilmaisella pörssisähköllä. Täysin laillisesti.
        Tämä on niin hienoa kun ajattelee millaisia summia bensalla ajavat maksavat polttoaineveroina.

        siitä huolimatta km kustannuksia et pysty kertomaan. Lapsellista.


      • Anonyymi00379
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Erilaiset rahoitusyhtiöt omistavat lähes kaikki s-autot.

        Kateellisen kuvitelmia.
        Ainakin minun Teslani rekisteriotteessa on omistajan kohdalla oma nimeni, ollut alusta saakka.


    • Anonyymi00047

      Kun katsoo Suomenkin myyntitilastoja, niin aika moni on jo vapautunut polttomoottorista ja pääsee ajamaan oikealla sähköautolla.

      • Anonyymi00053

        Sähköauto on hieno peli, mutta permanto on siinä turhan kallis !?

        Akuston uusinta maksaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?

        Ps. Tuolla saisi jo autonkin !


      • Anonyymi00055
        Anonyymi00053 kirjoitti:

        Sähköauto on hieno peli, mutta permanto on siinä turhan kallis !?

        Akuston uusinta maksaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?

        Ps. Tuolla saisi jo autonkin !

        Samaa spämmiä aina vaan. Tiedät itsekin olevasi väärässä, eli toisin sanoen, valehtelet. Jää vain kysymys, miksi?


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00055 kirjoitti:

        Samaa spämmiä aina vaan. Tiedät itsekin olevasi väärässä, eli toisin sanoen, valehtelet. Jää vain kysymys, miksi?

        Tuo hemmo on yrittänyt jo kaikkensa vastustaakseen väistämätön kehitystä. Kaikki hänen sähköautovastauset väitteensä on kumottu moneen kertaan ja nyt hemmo on sitten hirttäytynyt viimeiseen epätoivoiseen oljenkorteen, joka sekin on lähinnä naurettava. Mutta kun muuta ei enää ole… ja tuokin on lähinnä lapsellinen….

        Kysymyshän kuuluukin miksi tuo hemmo noin antaumuksella ja kiihkeästi vastustaa väistämätöntä kehitystä?
        No hänenkaltaisiaan on historia täynnä ja yksi kuuluisimmista lienee don Quiote, jonka pinttymänä oli tuulimyllyt.


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        Tuo hemmo on yrittänyt jo kaikkensa vastustaakseen väistämätön kehitystä. Kaikki hänen sähköautovastauset väitteensä on kumottu moneen kertaan ja nyt hemmo on sitten hirttäytynyt viimeiseen epätoivoiseen oljenkorteen, joka sekin on lähinnä naurettava. Mutta kun muuta ei enää ole… ja tuokin on lähinnä lapsellinen….

        Kysymyshän kuuluukin miksi tuo hemmo noin antaumuksella ja kiihkeästi vastustaa väistämätöntä kehitystä?
        No hänenkaltaisiaan on historia täynnä ja yksi kuuluisimmista lienee don Quiote, jonka pinttymänä oli tuulimyllyt.

        Mikä tässä on väärin ??

        Akuston uusinta maksaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?


      • Anonyymi00069
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Mikä tässä on väärin ??

        Akuston uusinta maksaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?

        Akustoa, kun ei tarvitse uusia. Miksi ihmeessä pitäisi?


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00069 kirjoitti:

        Akustoa, kun ei tarvitse uusia. Miksi ihmeessä pitäisi?

        Tiedoksi kirjoittajalle !?

        Sähköauton akusto kestää vain loppuunsa asti !?

        Ei sen pitemmälle !


      • Anonyymi00096

        Eikö olekin kivaa kun sähköauto kusetusbisnestä mainostavat botit valtaavat alaa joka alustalla


      • Anonyymi00124
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Mikä tässä on väärin ??

        Akuston uusinta maksaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?

        jos tuo on edes totta niin sittenpähän maksaa. Missä niin sanotaan että köyhällä pitää olla varaa ylipäätään koko autoiluun. Kas kun ei lentolupakirjaan. Köyhä kun voisi miettiä miksi edes on köyhä ja tehdä sille asialle jotain. Siis muutakin kuin urputtaa asioista joihin ei ole varaa.


      • Anonyymi00169

        Kun katselee myyntitilastoja niin huomaa, ettei autokauppa oikein käy.


      • Anonyymi00172
        Anonyymi00058 kirjoitti:

        Tuo hemmo on yrittänyt jo kaikkensa vastustaakseen väistämätön kehitystä. Kaikki hänen sähköautovastauset väitteensä on kumottu moneen kertaan ja nyt hemmo on sitten hirttäytynyt viimeiseen epätoivoiseen oljenkorteen, joka sekin on lähinnä naurettava. Mutta kun muuta ei enää ole… ja tuokin on lähinnä lapsellinen….

        Kysymyshän kuuluukin miksi tuo hemmo noin antaumuksella ja kiihkeästi vastustaa väistämätöntä kehitystä?
        No hänenkaltaisiaan on historia täynnä ja yksi kuuluisimmista lienee don Quiote, jonka pinttymänä oli tuulimyllyt.

        Lapsellista oli äänestää Stubb presidentiksi.


      • Anonyymi00174
        Anonyymi00124 kirjoitti:

        jos tuo on edes totta niin sittenpähän maksaa. Missä niin sanotaan että köyhällä pitää olla varaa ylipäätään koko autoiluun. Kas kun ei lentolupakirjaan. Köyhä kun voisi miettiä miksi edes on köyhä ja tehdä sille asialle jotain. Siis muutakin kuin urputtaa asioista joihin ei ole varaa.

        Kyllä siitä voi urputtaa kun ei ole varaa. mutta siitä ei voi mistä ei mitään tiedä kuten tekee heti natoon tyypit.


      • Anonyymi00321
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Eikö olekin kivaa kun sähköauto kusetusbisnestä mainostavat botit valtaavat alaa joka alustalla

        Tuo hysteriaa lietsova botti mainostaa usein liisareita. Tai voi olla veli venäläinen, kun yrittää kovasti pelotella ihmisiä sähköautojen osalta.


    • Anonyymi00060

      Jos sattuu patteriauton paristot hajoamaan,niin korjauksen hinta,
      on puolet auton arvosta.
      Vai onko Duracell Pupu paristot,jotka kestää,kestää ja kestää.😋🤣

    • Anonyymi00063

      Täyssähköauto on ehdottomasti oikea valinta. Halvat käyttökustannukset, halvimmillaan n. 15 kWh/100 km. Ja jos lataa esim. kotona kun sähkö halpaa, voi kWh hinta olla 1-2 c/kWh.
      Laskekaa siitä. Huoltoja ei juuri ollenkaan.
      Hiljainen ja erittäin helppo ajaa. Ja voimaa löytyy. Esim Tesla model 3 dual motor 570 km kantama täydellä latauksella kesäkelillä. Ja hevosia löytyy yli 400.
      Ainut haitta korkeampi kasko vakuutus maksu kuin bensiiniautossa.

      • Anonyymi00065

        Tänään mun Tesla Model Y näytti ajon kulutukseksi 8,6 kWh/100 km. Piti ihan ottaa kuva. :-)


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Tänään mun Tesla Model Y näytti ajon kulutukseksi 8,6 kWh/100 km. Piti ihan ottaa kuva. :-)

        No niin !?

        Kuinkas muuten permanto jakselee !?

        Onko rapinoita kuulunut !?


      • Anonyymi00078
        Anonyymi00075 kirjoitti:

        No niin !?

        Kuinkas muuten permanto jakselee !?

        Onko rapinoita kuulunut !?

        Ei se mikään mikään muovinen Toyota ole.


      • Anonyymi00080

        Laske toki sähkön hintaan mukaan vero ja siirto, halvimmillaan pösä kokonaishinta 6-7 snt/kwh eli eurolla satasen sähköt.

        Halpaa on


      • Anonyymi00291

        Osaat länkyttää halvasta sähköstä. Et ymmärrä miten typerää se on. Et osaa edes laskea sinun oikeita km kustannuksia noin karkeasti huomioiden et budjetoit sen kinnerisi vaikka 5 vuodelle ja vaikka 15000 km/vuosi. Kerros nyt paljonko ne OIKEAT km kustannukset ovat?


      • Anonyymi00380
        Anonyymi00291 kirjoitti:

        Osaat länkyttää halvasta sähköstä. Et ymmärrä miten typerää se on. Et osaa edes laskea sinun oikeita km kustannuksia noin karkeasti huomioiden et budjetoit sen kinnerisi vaikka 5 vuodelle ja vaikka 15000 km/vuosi. Kerros nyt paljonko ne OIKEAT km kustannukset ovat?

        Olen sinulle ilmoittanut Teslani kaikki kulut moneen kertaan, mutta ne ilmeisesti kelpaa, kun ei vastaa uskomustasi.


    • Meillä ajettu nyt 2v 8 kk lähes pelkästään sähköllä kahden auton voimin. Kolmas autokin on, kun jätettiin aiempi 2013-mallinen bensa-auto vara-autoksi ja jälkikasvun ajo-opetusautoksi, mutta juuri muuta ajoa sillä ei ole viimeisten 2v 8 kk aikana juurikaan ajettu. Meillä päivittäiset ajot lähes aina alle 100 km päivässä ja kotilataus. Kyydissä nykyään yleensä 1-2 hlö, mutta 4 aikuista täytyy mahtua matkustamaan mukavasti. Noilla kriteereillä meidän autot valittu, vanhempi 2019-mallinen hankittu jo keväällä 2022 ja toinen käytännössä uutena syyskuussa 2023.
      Olen ollut ihan tyytyväinen siihen, että pikalatausverkosto laajeni 2022 sen verran hyvin, että sähköautoilu tuli meillä mahdolliseksi kohtuullisilla hankintakustannuksilla. Polttomoottoriautojen tekniikka pienine turbokoneineen, öljykylpyjakohihnoineen, kaksoiskytkinvaihteistoineen ja start-stop-systeemeineen alkoi mennä niin epäluotettavan oloiseen suuntaan, että oli mukava päästä siitä eroon. Ja kesällä iso osa ajosähköstä tulee nyt katolla olevista paneeleista. :-)

      • Anonyymi00179

        Sehän on hyvä, että olet tyytyväinen siihen mielentilaanhan on syytä pyrkiä. Minua askarruttaa nämä paskan jauhajat. Poliitikot ja viranomaiset.


    • Anonyymi00066

      Sähköauto= ongelmajäte, ajan Mersulla vielä 20v. Vaihdan sitten uuteen teknologiaan joka silloin on todennäköisesti jotain muuta kuin sähkö.
      Mersulla ajaa Turusta Kittilään tankkaamatta ja kahvilla voi sitten käydä missä huvittaa.

    • Anonyymi00070

      Älä ainakaan osta käytettyä sähkäriä. On muuten h.lvetin kalliit huollot.

      • Anonyymi00085

        Älä pelkää, en osta uutta enkä vanhaa. Ei tule päivää, että ajaisin kiinalaisella, toimii se sitten vaikka fairyllä.


    • Täällä murehditaan kun lataus kestä 10-20 min. Kun tulen kotiin laitan auton lataukseen, aamulla on akku täys ja sillä pääsee varmasti seuraavan päivän ajot.

      • Anonyymi00161

        Sähköauton lataamiseen menee paljon vähemmän autonomistajan/kuljettajan aikaa kuin polttiksen. Polttispete tietysti laskevat tuon ajan siitä, kun letku on kädessä ja polttoaine juoksee tankkiin siinä tuulessa ja tuiskussa seistessä. Todellisuudessahan auton tankkaamiseen menee sekin erillinen aika, jota joudutaan käyttämään jossain päin olevan tankkauspaikalle menoon. Sähköautoilijahan lataa muun asioinnin yhteydessä tai kotipihallaan, kun auto on muutenkin passiivisena parkissa. Ei tarvitse etsiä tankkauspistettä jostain ja ajaa sinne ja vasta sitten asioille.


      • Anonyymi00293
        Anonyymi00161 kirjoitti:

        Sähköauton lataamiseen menee paljon vähemmän autonomistajan/kuljettajan aikaa kuin polttiksen. Polttispete tietysti laskevat tuon ajan siitä, kun letku on kädessä ja polttoaine juoksee tankkiin siinä tuulessa ja tuiskussa seistessä. Todellisuudessahan auton tankkaamiseen menee sekin erillinen aika, jota joudutaan käyttämään jossain päin olevan tankkauspaikalle menoon. Sähköautoilijahan lataa muun asioinnin yhteydessä tai kotipihallaan, kun auto on muutenkin passiivisena parkissa. Ei tarvitse etsiä tankkauspistettä jostain ja ajaa sinne ja vasta sitten asioille.

        Olet todella typerä sähköpelle, 2 kertaa /kk tankkaan 3-4 minuuttia Omassa tallissa. Menee vähemmän aikaa siihe kuin sun kaapelien kans leikkimiseen., Mut kukin omillaan ja Ei kuulu sulle sähköpetteri yhtään millä minä liikun. Meillä ei itketä toisten elämästä . Rahalla on saatu tähänkin asti kaikki ja on toki ollut riittävästä ja on edelleen varaa ajella OIKEILLA AUTOILLA . Niitä saa rahalla eikä velaksi.


      • Anonyymi00322
        Anonyymi00161 kirjoitti:

        Sähköauton lataamiseen menee paljon vähemmän autonomistajan/kuljettajan aikaa kuin polttiksen. Polttispete tietysti laskevat tuon ajan siitä, kun letku on kädessä ja polttoaine juoksee tankkiin siinä tuulessa ja tuiskussa seistessä. Todellisuudessahan auton tankkaamiseen menee sekin erillinen aika, jota joudutaan käyttämään jossain päin olevan tankkauspaikalle menoon. Sähköautoilijahan lataa muun asioinnin yhteydessä tai kotipihallaan, kun auto on muutenkin passiivisena parkissa. Ei tarvitse etsiä tankkauspistettä jostain ja ajaa sinne ja vasta sitten asioille.

        Just noinhan se menee. Toinen mitä ei älytä on, että sähkistä ei tarvitse erikseen käynnistää. Säästyy pari sekuntia joka kerta kun lähtee liikkeelle. Pikkujuttu, mutta mukava bonus.


    • Anonyymi00073

      on viisasta pysyä erossa noista ongelmajätteistä. Ne pitäisi lailla kieltää! Meille ei tule näitä härpäkkeitä.

      • Anonyymi00163

        Sama juttu ja siksipä polttiksiin ei varmasti enää tule sotkeuduttua, kun niistä on jo päässyt eroon.


    • Anonyymi00077

      Oletko kokeillut om606 ja iso mutka? Kyllä lähtee ja ei vikise.

      • Anonyymi00081

        Sähköautoon verrattuna ei lähde. Ja kilisee, kolisee ja haisee!


      • Anonyymi00189
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        Sähköautoon verrattuna ei lähde. Ja kilisee, kolisee ja haisee!

        Eipä Tesla lähtenyt kovin kummoisesti, ihmetteli vain kaffella että luulin olevani nopeakin...
        No se kilinä kolina ja renkaan ja savun hajua on se mikä siinä viehättää, kun et ole kokeillut et voi tietää.


      • Anonyymi00221
        Anonyymi00189 kirjoitti:

        Eipä Tesla lähtenyt kovin kummoisesti, ihmetteli vain kaffella että luulin olevani nopeakin...
        No se kilinä kolina ja renkaan ja savun hajua on se mikä siinä viehättää, kun et ole kokeillut et voi tietää.

        Mulla on poika ollut 50 autoa ja oletettavasti et nokivasarallasi ollut haastamassa 1020 hv:aa?


      • Anonyymi00222
        Anonyymi00189 kirjoitti:

        Eipä Tesla lähtenyt kovin kummoisesti, ihmetteli vain kaffella että luulin olevani nopeakin...
        No se kilinä kolina ja renkaan ja savun hajua on se mikä siinä viehättää, kun et ole kokeillut et voi tietää.

        Voithan sinä täällä netissä satuilla ihan mitä tahansa, kukaan ei vaan noita sinun tarinoitasi usko.


    • Anonyymi00079

      Ei ikinä. sähköautoa.

      • Anonyymi00164

        Kiitos tiedosta. Ongelma onkin yksin sinun…


    • Anonyymi00087

      Veropommi sähköautojen osalta on jo kehittymässä. Persaukinen valtio ei selviä ilman jatkuvasti kutistuvia polttoaineverotuloja.

      • Anonyymi00170

        Voi olla, mutta ’veropommi’ on jo lauennut aikaa sitten polttisten osalta ja niitä maksetaan yhä edelleen hurjia määriä.
        Sähköautoille ei erikseen olla tekemässä veropommia, vaan koko autoliikenteen osalta on ’veropommi’ suunnittelussa. Se on selvä, että nykyinen sähköautoilu otetaan mukaan tuon ’veropommin’ maksajiksi eikä nykynen hyvä tilanne enää jatku.

        Nythän uuden sähköauton ostajan ei tarvitse maksaa autoveroa lainkaan. Käyttövoimaveroa maksetaan, mutta se on pieni verrattuna dieseleihin. Sähkövero toki maksetaan ihan kuten muustakin sähkönkäytöstä.
        Vielä menee vuosia ennenkuin autoliikenteen verotus muuttuu, mutta kyllä se muuttuu. Siihen asti me sähköautoilijat ’nautimme’ nykytilanteesta.


    • Anonyymi00090

      Ostan sitten auton, kun tulee sellaisia autoja joita ei tartte latailla eikä tankkailla.

      • Anonyymi00093

      • Anonyymi00108

        Sähköauton lataus on yhtä helppoa kuin puhelimen lataus. Js paljon vaivattomampas kuin polttiksen tankkaus, Ei sitä tarvi pelätä.


      • Anonyymi00109

        Voi mennä useampikin tovi, ennenkuin markkinoille tulee suto johon ei tarvitse pistää energiaa muodossa tsi toisessa liikkumista varten..


      • Anonyymi00111
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        Sähköauton lataus on yhtä helppoa kuin puhelimen lataus. Js paljon vaivattomampas kuin polttiksen tankkaus, Ei sitä tarvi pelätä.

        Puhelimen lataukseen menee paljon enemmän vaivaa sähköautoon verrattuna!


    • Anonyymi00094

      On varmaa perseest olla köyhä🤷🏻‍♂️😂

    • Anonyymi00095

      Kas, melkeinpä jokaiselta palstalta tutut sähkökippo lobbarit. Äkkiä kiireellä ostamaan sähkörutku ja uusimaan se 2 vuoden välein. Ilmasto kiittää! Louhitaan vaan loputtomasti luonnosta mineraaleja :)
      Pääasia on, että sähköauto bisnis rullaa

      • Anonyymi00107

        Enitenhän täällä on näitä fossiiliautojen lobbareita, jotka keskittyvät haukkumaan. Heillä ei ole asiasta näköjään juuri mitään tietoa eikä kokemusta, niinpä muutavia avuliaita sähköautoilija valistaa sinnikkäästi. Toki tietäen, että vastassa on asenne- ja tietämättömyysongelma. Ja jokunen muukin pelkotila tms.
        Sähköautoilijoista varmasti kaikki on entisiä fossiiliautoilijoita, mutta ovat siirtyneet jo pois niistä parempiin. On siis kokemusta sekä fossiileista että sähköautoista, joten ovat kykeneväisiä valistamaan kokemattomia ja ennakkoluuloisia…


      • Anonyymi00181

        Taidat olla vihreä kun on ajatukset saman moiset.


      • Anonyymi00183
        Anonyymi00107 kirjoitti:

        Enitenhän täällä on näitä fossiiliautojen lobbareita, jotka keskittyvät haukkumaan. Heillä ei ole asiasta näköjään juuri mitään tietoa eikä kokemusta, niinpä muutavia avuliaita sähköautoilija valistaa sinnikkäästi. Toki tietäen, että vastassa on asenne- ja tietämättömyysongelma. Ja jokunen muukin pelkotila tms.
        Sähköautoilijoista varmasti kaikki on entisiä fossiiliautoilijoita, mutta ovat siirtyneet jo pois niistä parempiin. On siis kokemusta sekä fossiileista että sähköautoista, joten ovat kykeneväisiä valistamaan kokemattomia ja ennakkoluuloisia…

        "Sähköautoilijoista varmasti kaikki on entisiä fossiiliautoilijoita, mutta ovat siirtyneet jo pois niistä parempiin. On siis kokemusta sekä fossiileista että sähköautoista, joten ovat kykeneväisiä valistamaan kokemattomia ja ennakkoluuloisia…"

        Kaikilla vähänkin vanhemmilla autoilijoilla on kokemuksia polttiksista, ei tuossa mitään erikoista ole. Enkä minä ainakaan ole löytänyt vielä mitään hyvää syytä siirtyä sähköautoihin eikä sähköautoilijat ole vielä osanneet kertoa yhtäkään hyvää syytä. Sähköautot eivät ole missään asiassa parempia kuin polttikset. Juu, sähköhän on halvempaa kuin bensa, mutta sähköautojen hinnat ovat niin korkeat että tuolla ei ole paskankaan väliä. Ja missään muissa ominaisuuksissa sähköauto ei ole parempi kuin polttis.


    • Anonyymi00098

      Käytetyille sähköautoille tarvitaan runsaasti halukkaita ostajia .

      • Anonyymi00103

        Ostajiahan on paljon enemmän kuin löytyy käytettyjä sähköautoja ja niinpä niitä tuodaan suuria määriä ulkomailta.
        Etkö seuraa autoalan uutisia lainkaan?


      • Anonyymi00185

        Eiköhän niitä riitä noissa heti natoon tyypeissä.


      • Anonyymi00323
        Anonyymi00185 kirjoitti:

        Eiköhän niitä riitä noissa heti natoon tyypeissä.

        Polttikset kelpaavat heti Venäjän osaksi tyypeille?


    • Anonyymi00099

      Hanki polkuauto, tai tee itse. Kunto kohenee 🏎

      • Anonyymi00187

        Kunto kohdillaan ajoin pienenä polkuautolla kaiket päivät.


    • Anonyymi00112

      Manuaali on aina huoleton, joka ei muutu sen toimintaan ei tule häiriöitä. Automaattivaihteisto pitää korjata ja vaihtaa useita jopa eri osakokonaisuuksia ja useita kertoja, mahdollisesti vielä enemmän. Automaatti voi estää auton käytön koska vikatila ja naitettu moottoriin, koska vaihteet ei vaihdu tai muuta jonka vuoksi ei voi ajaa. Se taas auton haltijalle pulman, jos käytät ulkopuolisia niin keräävät isoja summia = eikä todellakaan varmaan että auton vaihteisto on käyty kunnolla.

      Toinen mahdollistaa todella isot rahojen menetykset jos on vain maksaja mitä ulkopuoliset pyytää.

      Ei tarvitse ostaa yhtään automaattia vuonna 2026 osti käytetyn tai uuden auton.




      En ole koskaan harkinnut itse automaattivaihteista, vaihteistot ei ole muuttuneet koskaan yhtään. Korkeintaa hitaasti kuluva levy. Sukulaisia joilla aina ollut manuaali, nytkin 85v, 80v, 75v naisia ja miehiä jotka ajelee päivittäin manuaalilla. Kytkimen käyttö virheetöntä, osataan luistattaa vähän tai joutokäynnillä kevyesti.

      • Anonyymi00122

        Itse en ole edes harkinnut manuaalivaihteista vuoden 1984 jälkeen.
        Välillä joudun noilla sekottimilla ajamaan ja aina se tuntuu yhtä typerältä, siirrellä kepin välityksellä kytkentäholkkeja rattaalta toiselle.


      • Anonyymi00154

        Automaatteja on monenlaisia. On automatisoituja ’manuaalivaihteistoja’, jotka ovat täysin samanlaisia kuin manuaalit, mutta robotti hoitaa vaihtamisen, on kaksoiskytkentäautomastteja yms. Sitten on niitä perinteisiä momenttimuunninautomaatteja.

        Suurin osa maailman autoista on ’aina’ olleet automaattivaihteisia, noita perinteisiä momenttimuunninautomaatteja, mutta viimeisten vuosikymmenten aikana nuo uudet automaatit ovat yleistyneet.

        Momenttimuunninautomaatit ovat aina olleet selvästi manuaalivaihteistoja kestävämpiä , vähempivikaisia, mutta niiden ongelma entisaikoina oli suurempi polttoaineen kulutus. Nyttemmin näin ei enää ole käytännössä.
        Myös nuo uudemmat automasttitekniikat ovat nykyisin vähempivikaisia kuin manuaalit kehittymisen myötä. Manuaalivaihteistot ovat pikkuhiljaa poistumassa polttispuolella. Ja sähköautojen myötä koko perinteiset vaihteistot poistuvat kokonaan.


      • Anonyymi00195

        Manuaalivaihteisto on polttomoottoriaikakauden vaihteistoista luotettavin, mutta sellaisten autojen valikoima käy vuosi vuodelta pienemmäksi. Myös käytettyjen puolella.

        Pitää hyväksyä aika vanha ja paljon ajettu lintta, jos haluaa käsivaihteisen polttomoottoriauton. Jotain pikkuautoja vielä löytää käsivaihteistolla.

        Luotettavin voimansiirto on kuitenkin nykyaikaisissa autoissa eli täyssähköautoissa.


      • Anonyymi00250
        Anonyymi00122 kirjoitti:

        Itse en ole edes harkinnut manuaalivaihteista vuoden 1984 jälkeen.
        Välillä joudun noilla sekottimilla ajamaan ja aina se tuntuu yhtä typerältä, siirrellä kepin välityksellä kytkentäholkkeja rattaalta toiselle.

        No, jos kerran on kaltaisesi ajokyvytön idiootti niin manuaali voi tuntua vaivalloiselta, mutta muut ajavat mielellään manuaalilla. Tuo sinun kuvailusikin manuaalin ongelmista on suorastaan naurettavan typerä.


      • Anonyymi00251
        Anonyymi00195 kirjoitti:

        Manuaalivaihteisto on polttomoottoriaikakauden vaihteistoista luotettavin, mutta sellaisten autojen valikoima käy vuosi vuodelta pienemmäksi. Myös käytettyjen puolella.

        Pitää hyväksyä aika vanha ja paljon ajettu lintta, jos haluaa käsivaihteisen polttomoottoriauton. Jotain pikkuautoja vielä löytää käsivaihteistolla.

        Luotettavin voimansiirto on kuitenkin nykyaikaisissa autoissa eli täyssähköautoissa.

        Todellisuudessa ihan uusia autojakin manuaalivaihteistolla on myyty ihan viime vuosinakin. Ehkä ei kovin paljon, mutta ei niiden myyminen ole vieläkään loppunut.


      • Anonyymi00262
        Anonyymi00250 kirjoitti:

        No, jos kerran on kaltaisesi ajokyvytön idiootti niin manuaali voi tuntua vaivalloiselta, mutta muut ajavat mielellään manuaalilla. Tuo sinun kuvailusikin manuaalin ongelmista on suorastaan naurettavan typerä.

        Ajokorttiluokkani ABECE (eli ns. rekkakortti) jonka ajoin 1986, mikä kortti sinulla on?
        Lisäksi olen harrastanut moottoripyörillä rata-ajoa ja trialia, autoilla vain rata-ajoa.
        Mitä sinä olet ajanut, kun voit pitää minua ”ajokyvyttömänä”?


    • Anonyymi00114

      okei, mitäs haluat saada aikaan tällä avautumisella? Tämä se on ikiliikkuja, kun ottaa puheeksi sähköautot tai Persut. Juupas eipäs ikiliikkuja

    • Anonyymi00120

      Noin 10 000 euron hinnalla saa 24 kWh tai korkeintaan 36 kWh sähköauton, jolla 10 vuotiaana pääsee korkeintaan 100 km talvipakkasella. Aivan varmasti dieselin vaihtaa sellaiseen. No, eihän sähköautoilla muutenkaan paljon ajeta myynti-ilmoitusten mukaan.

      • Anonyymi00159

        Sähköautoillahan yksityiskäytössä ajetaan keskimäärin enemmän kuin polttiksilla. Eikä varmasti selvästi edullisemmat liikkumiskustannukset ole tässä haittana…

        Jos ostaa auton lähinnä kauppakassiksi tai harrastuksiin kulkemista helpottamaan, niin tuskinpa tarvitseekaan dieseliä tai isompiakkuista sähköautoa. Eihän kukaan osta isoa polttistakaan noita reissuja varten.


      • Anonyymi00192
        Anonyymi00159 kirjoitti:

        Sähköautoillahan yksityiskäytössä ajetaan keskimäärin enemmän kuin polttiksilla. Eikä varmasti selvästi edullisemmat liikkumiskustannukset ole tässä haittana…

        Jos ostaa auton lähinnä kauppakassiksi tai harrastuksiin kulkemista helpottamaan, niin tuskinpa tarvitseekaan dieseliä tai isompiakkuista sähköautoa. Eihän kukaan osta isoa polttistakaan noita reissuja varten.

        Jos kerran autossa on pieni akku niin sitten hinnan pitää olla myös olla pieni. Tuollaisesta 24 kwh käytetystä sähköautosta voi maksaa korkeintaan tonnin. Ja 36 kwh sähköauto ei ole edes uutena kymppitonnin arvoinen, käytettynä ehkä korkeintaan pari tonnia.

        Lisäksi monet haluavat pienen auton, mutta isolla akulla. Jos on sinkku tai pariskunta niin on turha ostaa isoa autoa, mutta autolla haluaa silti kulkea pitkiä matkoja. Muutenkin autojen erotteleminen kauppakasseiksi ja vastaaviksi on typerää.


      • Anonyymi00194
        Anonyymi00159 kirjoitti:

        Sähköautoillahan yksityiskäytössä ajetaan keskimäärin enemmän kuin polttiksilla. Eikä varmasti selvästi edullisemmat liikkumiskustannukset ole tässä haittana…

        Jos ostaa auton lähinnä kauppakassiksi tai harrastuksiin kulkemista helpottamaan, niin tuskinpa tarvitseekaan dieseliä tai isompiakkuista sähköautoa. Eihän kukaan osta isoa polttistakaan noita reissuja varten.

        "Jos ostaa auton lähinnä kauppakassiksi tai harrastuksiin kulkemista helpottamaan, niin tuskinpa tarvitseekaan dieseliä tai isompiakkuista sähköautoa. Eihän kukaan osta isoa polttistakaan noita reissuja varten."

        Useimmilla on vain yksi auto, jota käytetään kaikessa käytössä. Auton ostaminen pelkäksi kauppakassiksi olisikin naurettavan typerää. Sellainen auto jota voi käyttää lähinnä kauppakassina ja muuten lyhyillä matkoilla on arvoton romu.


    • Anonyymi00125

      mitä vitun väliä millä joku muu ajaa?

      • Anonyymi00175

        Aivan. Ihmetellä täytyy, miksi muutamalle innokkaalle trollille on niin tärkeää keksimällä keksiä jos mitä ihmeellisimpiä juttuja miksi muka sähköautoja ei kannattaisi hankkia.

        Jos itse on jostain syystä tuota mieltä, ok, mutta miksi sitä pitää jatkuvasti perustella näissä keskusteluissa.


      • Anonyymi00188

        Lyhyt teksti, vähän asiaa, mutta asiaa.


    • Anonyymi00126

      Tuo on ihan totta että nykyisiin autoihin ei ole tarkoitus vaihtaa ketjua tai hihnaa. Osia saa siksi että ihmiset haluaa sen vaihtaa. Itsellä on ekomoottori hihnalla ja pari korjaamoa sanoi suoraan että ei sitä ole tarkoitus vaihtaa ja moottorin avaamisella siitä moottorista tulee vain huonompi.

      Pitäisi taas vaihtaa mutta kun se on jo kerran avattu. Silloinkin oli kova työ kun meni pultteja poikki. Ennen oli helppo vaihtaa peruskaluilla kotona pienessä pöhnässä ja kovaa ajoa taas vuosia.

    • Anonyymi00128

      Polttiskuski maksaa isot polttoaineverot joka tankkauksella. Niistä ei pääse eroon mitenkään. Polttoainevero on pakko.
      Sähkö on melkein ilmaista.

      Kun käyttökustannuksia on tämä valtava ero niin polttispösilöt ovat joutuneet keksimään näitä tarinoita jossa sähkö autolla ajetaan kiveen ja se on kallista korjata.

      Miettikääs nyt miten lapsellisia juttuja nämä kiveenajamiset ovat. Kertoo hyvin pitkälti mikä on polttiskuski henkisen kehityksen taso. Ei ihme että he ovat verottajan lypsylehmiä.

      • Anonyymi00156

        Nuo ’kiveen ajot’ ja muut kolarit ja vahingot ovat ainoat, joilla nuo pakoputkipetet enää voivat yrittää puolustella ennakkoluulojaan ja sähköautofobioitaan. Unohtavat tietysti, että niitä varten on vakuutukset.
        Ottavatpahan nuo pakokaasutupruttajatkin vakuutuksia, joten miksiköhän ei he eivät ymmärrä, että niin tehdään myös sähköautojen kanssa.


      • Anonyymi00177

        Tässä taas huikaisevan typerän sähköautofanaatikon suoltamaa tekstioksennusta. Edelleen sähkö tai bensa eivät ole ainoita käyttökustannuksia ja tuota väittävät ovat vain valehtelijoita. Todellisissa kustannuksissa sähköauto ei useimmille tule yhtään halvemmaksi vaan päinvastoin kalliimmaksi.

        "Polttiskuski maksaa isot polttoaineverot joka tankkauksella. Niistä ei pääse eroon mitenkään. Polttoainevero on pakko.
        Sähkö on melkein ilmaista."

        Ja tästä syystä sähköautojen veroja pitää rajusti nostaa, jotta kaltaisesi yhteiskunnan loisetkin maksaisivat oman osansa. Eikä minua ainakaan polttoaineverot haittaa, ne ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista.


      • Anonyymi00178
        Anonyymi00156 kirjoitti:

        Nuo ’kiveen ajot’ ja muut kolarit ja vahingot ovat ainoat, joilla nuo pakoputkipetet enää voivat yrittää puolustella ennakkoluulojaan ja sähköautofobioitaan. Unohtavat tietysti, että niitä varten on vakuutukset.
        Ottavatpahan nuo pakokaasutupruttajatkin vakuutuksia, joten miksiköhän ei he eivät ymmärrä, että niin tehdään myös sähköautojen kanssa.

        Kyllä, otanhan minä pakollisen liikennevakuutuksen autooni, koska laki näin määrää. Kaskoon en rahojani sen sijaan haaskaa.


      • Anonyymi00182
        Anonyymi00156 kirjoitti:

        Nuo ’kiveen ajot’ ja muut kolarit ja vahingot ovat ainoat, joilla nuo pakoputkipetet enää voivat yrittää puolustella ennakkoluulojaan ja sähköautofobioitaan. Unohtavat tietysti, että niitä varten on vakuutukset.
        Ottavatpahan nuo pakokaasutupruttajatkin vakuutuksia, joten miksiköhän ei he eivät ymmärrä, että niin tehdään myös sähköautojen kanssa.

        En minä kiven isluja åohjaan pelkää, vaan kiven iskuja tuulilasiin. Siksi minulla on ollut autoissani kasko vakuutus. Viimelsi uusi tuulilasi olisi maksanut pari tonnia.


      • Anonyymi00186
        Anonyymi00182 kirjoitti:

        En minä kiven isluja åohjaan pelkää, vaan kiven iskuja tuulilasiin. Siksi minulla on ollut autoissani kasko vakuutus. Viimelsi uusi tuulilasi olisi maksanut pari tonnia.

        Pitkällä tähtäimellä sillä, että ei ole kaskoa säästää niin paljon, että tuon pari tonnia voi maksaa omista säästöistä.


      • Anonyymi00190
        Anonyymi00177 kirjoitti:

        Tässä taas huikaisevan typerän sähköautofanaatikon suoltamaa tekstioksennusta. Edelleen sähkö tai bensa eivät ole ainoita käyttökustannuksia ja tuota väittävät ovat vain valehtelijoita. Todellisissa kustannuksissa sähköauto ei useimmille tule yhtään halvemmaksi vaan päinvastoin kalliimmaksi.

        "Polttiskuski maksaa isot polttoaineverot joka tankkauksella. Niistä ei pääse eroon mitenkään. Polttoainevero on pakko.
        Sähkö on melkein ilmaista."

        Ja tästä syystä sähköautojen veroja pitää rajusti nostaa, jotta kaltaisesi yhteiskunnan loisetkin maksaisivat oman osansa. Eikä minua ainakaan polttoaineverot haittaa, ne ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista.

        Kuvaa hyvin sinun kateellisen katkeraa mieltäsi että nimität loisiksi henkilöitä, jotka kuitenkin toimivat täysin yhteiskunnan ja lainsäädännön normien mukaisesti.

        Tekstistäsi paistaa läpi vain ja ainoastaan pelkkä kateus.


      • Anonyymi00191
        Anonyymi00190 kirjoitti:

        Kuvaa hyvin sinun kateellisen katkeraa mieltäsi että nimität loisiksi henkilöitä, jotka kuitenkin toimivat täysin yhteiskunnan ja lainsäädännön normien mukaisesti.

        Tekstistäsi paistaa läpi vain ja ainoastaan pelkkä kateus.

        Kun ei kerran maksa veroja autoilusta niin paljon kuin tieverkon ylläpito vaatiin niin silloin on yhteiskunnan loinen. Ja edelleen, sähköautojen veroja pitää siksi rajusti nostaa eikä kyse ole kateudesta vaan pakollisesta toimesta.


      • Anonyymi00193
        Anonyymi00191 kirjoitti:

        Kun ei kerran maksa veroja autoilusta niin paljon kuin tieverkon ylläpito vaatiin niin silloin on yhteiskunnan loinen. Ja edelleen, sähköautojen veroja pitää siksi rajusti nostaa eikä kyse ole kateudesta vaan pakollisesta toimesta.

        Voitko sitten laittaa laskelmat paljonko tieverkon ylläpidosta pitäisi veroina maksaa, esimerkiksi per auto per vuosi, tai per kilometri?


      • Anonyymi00196
        Anonyymi00193 kirjoitti:

        Voitko sitten laittaa laskelmat paljonko tieverkon ylläpidosta pitäisi veroina maksaa, esimerkiksi per auto per vuosi, tai per kilometri?

        En rupea laittamaan laskelmia, mutta kyse on monesta tonnista per auto vuosittain. Tieverkoston ylläpitoon menee monta miljardia vuodessa, vaikka suurin osa Suomen tieverkosta on surkeassa kunnossa.


      • Anonyymi00197
        Anonyymi00196 kirjoitti:

        En rupea laittamaan laskelmia, mutta kyse on monesta tonnista per auto vuosittain. Tieverkoston ylläpitoon menee monta miljardia vuodessa, vaikka suurin osa Suomen tieverkosta on surkeassa kunnossa.

        Valtion tieverkon kunnossapitoon on tälle vuodelle budjetoitu noin 1,4 mrd€. Liikennekäytössä olevien autojen lukumäärä on noin 3,1 miljoonaa (ei sisällä kaksipyöräisiä, traktoreita yms.).

        Tuo tekee vuositasolla noin 450 eur/auto. Tähän päälle tulee sitten vielä kaupunkien/kuntien vastuulla olevat tiet, mutta ei ole kyse lähellekään tonneista per auto.

        50000 euron autossa on jo pelkkää ALVia noin 10000 euroa, joten on täysin paskapuhetta etteikö sähköautoilijakin maksaisi veroluonteisina maksuina enemmän mitä tieverkon ylläpitoon käytetään.


      • Anonyymi00275

        Minulla on polttis enkä ole sitäkään koskaan kiveen ajanut. Miksi siis huutelisin täällä tuollaisia? Tosin kokemusta autoilusta vasta 20 vuotta ja 4 kuukautta eli kyllä vielä ehtii senkin tekemään.
        En vain keksi missä sen tekisin vaikka maalla asunkin. Minä ajan tiellä enkä missään soramontulla eikä tiellä paljoa kiviä ole.


    • Anonyymi00151

      T. Yhden alkoholistin perhe.

    • Anonyymi00199

      "Eikä minua ainakaan polttoaineverot haittaa, ne ovat vain pikkuinen osa autoilun kuluista."

      Minäkin maksoin noita veroja pitkään. En maksa enää. Ei ole yhtään ikävä noita maksuja.
      Paras vero on sellainen jota ei itse tarvitse maksaa vaan muut maksavat sen.

    • Anonyymi00200

      Seuraava auto on minulla museoauto´taikka sitten mennään vain linja-autolla.

    • Anonyymi00201

      Olen myös ajanut sähköautolla tesla merkkisellä ja petyin,ihan liikaa maksaa turhasta vielä päälle se että niissä kuluu niveliä enemmän koska se auto painaa 2000kg eikä sillä ole mitään asiaa soratielle siksi ostan Toyota yariksen 1,4td n;)

      • Anonyymi00205

        Tesla on jenkkilulla ja niitä ei kannata ostaa. Ei mitään tekemistä käyttövoima kanssa.
        Yaris on pieni riisiritsa joten molemmat ovat hutiostoksia.


      • Anonyymi00206

      • Anonyymi00241
        Anonyymi00205 kirjoitti:

        Tesla on jenkkilulla ja niitä ei kannata ostaa. Ei mitään tekemistä käyttövoima kanssa.
        Yaris on pieni riisiritsa joten molemmat ovat hutiostoksia.

        Jenkit ei ole koskaan osannut tehdä autoa. Minulla on niitä ollut vuosimalleja 1972-2000.
        Lopetin niillä ajamisen kun huomasin että Euroopassa on tehty laadukkaampia museo- ja klassikkoautoja kuten Citikka ja uudemmatkin on täysin eri maailmasta.


      • Anonyymi00263
        Anonyymi00241 kirjoitti:

        Jenkit ei ole koskaan osannut tehdä autoa. Minulla on niitä ollut vuosimalleja 1972-2000.
        Lopetin niillä ajamisen kun huomasin että Euroopassa on tehty laadukkaampia museo- ja klassikkoautoja kuten Citikka ja uudemmatkin on täysin eri maailmasta.

        Minulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia, kun olen amerikkalaisia autoja omistanut vuodesta 1984 alkaen ja niiden vuosimallit ovat 1966-2020.
        Tietenkin olen omistanut myös eurooppalaisia, viimeisimpänä 2017 E-mersu, jonka laatu ei vakuuttanut.
        Ja edelleen harrasteautona on 70-luvun alun Corvette, joka on ajo-ominaisuuksiltaan aivan huippuluokkaa.


      • Anonyymi00276
        Anonyymi00263 kirjoitti:

        Minulla taas on aivan päinvastaisia kokemuksia, kun olen amerikkalaisia autoja omistanut vuodesta 1984 alkaen ja niiden vuosimallit ovat 1966-2020.
        Tietenkin olen omistanut myös eurooppalaisia, viimeisimpänä 2017 E-mersu, jonka laatu ei vakuuttanut.
        Ja edelleen harrasteautona on 70-luvun alun Corvette, joka on ajo-ominaisuuksiltaan aivan huippuluokkaa.

        Mersu ja laatu ei mahdu samaan lauseeseen nykyään.
        Jenkit on aivan hirveitä ajaa eikä niiden kanssa sovi puhua ajo-ominaisuuksista.


      • Anonyymi00306
        Anonyymi00276 kirjoitti:

        Mersu ja laatu ei mahdu samaan lauseeseen nykyään.
        Jenkit on aivan hirveitä ajaa eikä niiden kanssa sovi puhua ajo-ominaisuuksista.

        Paljonko olet ajanut Corvetella tai Teslalla?


    • Anonyymi00212

      Olen muutama vuosi sitten valinnut bensiini hybridin kaduttaa kun en tajunnut siirtyä kokonaan sähköautoilijaksi mutta seuraavan kerran kun autoa vaihdan siirryn sähkökuljettimeen.Tämä plugin in hybridi on loisto vaihtoehto tutustua sähköiseen liikkumis muotoon mikäli ei uskalla siirtyä kerralla!Tietenkin pitää elämän tapaa muuttaa siten että lataus ajat ottaa huomioon Hybridin kanssa oppii ja toisinaan bensiinillä mennään! kun akun varaus ei anna mahdollisuutta liikkua kuin 60-80 km sähköllä. Lataus hinnat jos pysyvät edullisena , mutta havaittavissa on että nostavat lataus hintoja koko ajan! Se voi syödä edullisuuden liikkua!Valtiohan tarvitsee verotulojaympäristö ystavällisyyden kustannuksella!Mutta kiirelliseen elämän muotoonkin sopii plugin in hybridi auto ajelee bensalla jos ei jouda latailemaan! Sähköllä sittten kun auto on kerennyt latautua täyteen aikaa menee n 8 h koti pistorasiasta tietysti esim ABC:n hitaasta laturista 4-5 h. Hybridi autoissa ei ollut kun hankin pikalataus mahdollisuutta! Kyllä on sellaista pelaamista sähköllä liikkua mutta edullista! Sitä ei tiedä onko enää huomenna edullista? Siirtykää suoraan sähköautoon älkääkä tehkö samaa virhettä kanssani että hankitte plugun in hybridin.

    • Anonyymi00215

      Moni sanoo ostavansa sähköauton, kun sähkö on halpaa. Sähkö on halpaa, mutta siirtomaksut ovat moninkertaiset alueesta riippuen. 12 000 euron hinnalla saa auton, jolla et pääse kesällä, saati talvella 100 km matkaa kumpaankin suuntaan. Ei sinne päinkään ja osassa ilmoituksia tästä varoitetaan. Jos km-määrä ilmoitetaan voit uskoa sen olevan utopistinen tyhjällä autolla ajelu vuoren huipulta alas laaksoon lämpimässä säässä. Suomessa tämä pitäisi ilmoittaa laaksosta vuoren huipulle matkan etäisyytenä.

      • Anonyymi00223

        Nyt ei puhutakaan 12000 € kipoista, joku vxtun Leaf on kaukana ”kunnon sähköautosta”


      • Anonyymi00229
        Anonyymi00223 kirjoitti:

        Nyt ei puhutakaan 12000 € kipoista, joku vxtun Leaf on kaukana ”kunnon sähköautosta”

        Haaveilin pitkään tuollaisesta Leafista mutta onneksi tulin järkiini. Todella vanhanaikainen pappamalli. Ei muuten mutta ovat halpoja ja olisi päässyt sähköautojen makuun.
        Ajan mieluummin vaikka Teslalla enkä halua sellaistakaan.


      • Anonyymi00252
        Anonyymi00229 kirjoitti:

        Haaveilin pitkään tuollaisesta Leafista mutta onneksi tulin järkiini. Todella vanhanaikainen pappamalli. Ei muuten mutta ovat halpoja ja olisi päässyt sähköautojen makuun.
        Ajan mieluummin vaikka Teslalla enkä halua sellaistakaan.

        Eli ajelet markkinoiden heikkolaatuisimmalla romulla jonka on suunnitellut idiootit. Varsinkin kaiken tunkeminen tuolle vidun tabletille on idiotismin huippu.


      • Anonyymi00277
        Anonyymi00252 kirjoitti:

        Eli ajelet markkinoiden heikkolaatuisimmalla romulla jonka on suunnitellut idiootit. Varsinkin kaiken tunkeminen tuolle vidun tabletille on idiotismin huippu.

        Luetun ymmärtäminen. Onko koulut käyty?


    • Anonyymi00218

      Menee todennäköisesti paljon enemmän rahaa kuukaudessa, satoja euroja jos ostat sähköllä kulkevan. Auton maksamiseen, vakuutukseen + sähkö + mitä muille maksetaan. Niihin menee.

      Polttomoottoriauto käytetty antaa saman käytettävyyden kuin uusi auto tai monta kertaa korkeammalle hinnoiteltu käytetty. Mutta autoa maksetaan matala 4 numeroinen summa.

      • Anonyymi00219

        Taas verrataan keskenään mustikoita ja mansikoita. Mutta kertoo hyvin sähköautosta jotain se että ainut tapa millä se saadaan näyttämään polttista kalliimmalta on että vertaillaan kokonaiskuluja jonkun vanhan muutaman tonnin polttisromun ja uuden sähköauton välillä.


      • Anonyymi00231

        Edellinen polttis vei alle 6 litraa sadalla ja tankkauskuitit tallessa. 1500 euroa vuodessa kun bensa maksoi 2 euroa litra. Nyt menee vakuutukseen tuo summa. Vanhassa vakuutus oli muutama satanen. Mutta ei kaduta. Piti saada turvallinen auto mitä vanha ei ollut nykystandardeilla vaikka olikin vasta 10 vuotta vanha. Ja onhan tuo isompi ja tehoa kaksi kertaa enemmän ja voi vetää isoa kärryä mikä on tärkeää. Tuolla hinaa vaikka kuorma-autoa.


      • Anonyymi00233

        Miten kummassa 50ke polttis on halvempi kuin 50ke sähkö?
        En ymmärrä.


      • Anonyymi00242
        Anonyymi00233 kirjoitti:

        Miten kummassa 50ke polttis on halvempi kuin 50ke sähkö?
        En ymmärrä.

        Ei varmasti olekaan.


    • Anonyymi00226

      Muistakaa tämä uusi ilmiö maailmalta, kun hankitte uusia autoja:
      https://www.youtube.com/watch?v=R5K3JC8Ax7g
      Eikä ole väliä, mikä on auton käyttövoima.
      Vain 60 sekunttia ja autonne häviää horisontin taakse, uusi vin-numero ja uusi avain ohjelmoituna auton järjestelmään.
      Mitä sanookaan vakuutusyhtiö näiden varkaiden uusiin tekotapoihin?

    • Anonyymi00232

      Sarjassamme autoilun monenmoiset kulutusmudot sekä valtion verotuskertymät.

    • Anonyymi00234

      Sähköauto on hieno peli, mutta permanto on siinä turhan kallis !?

      Akuston uusinta maksaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?

      Ps. Tuolla saisi jo autonkin !

      • Anonyymi00237

        Ehkä, mutta onneksi sitä ei tarvitse erikseen ostaa, vaan se sisältyy aina auton hintaan.


    • Anonyymi00235

      Jos polttikset kielletään niin pankaa vaan monoa toisen eteen jos ei sähköauto kelpaa.

      • Anonyymi00278

        Polkupyörä on keksitty. Se on jännä miten vielä 1990-luvulla perhe jossa on kaksi aikuista ja kolme lasta pärjäsi ilman autoa. Oli meillä auto mutta isä oli aina töissä ja vanhanaikaiseen menoon kuului se että äiti hoitaa lapset.
        Ei me mihinkään autolla menty. Kaikki asiat hoidettiin polkupyörillä kun äidillä ei ollut korttia. Hankki sen vasta vanhempana. Kaikki kaupat ja muut missä käytiin oli kaukana.
        Nykyään jos laitat lapsen polkemaan yli kilometriä niin vähintään lastensuojelu ottaa yhteyttä.
        Kaikista halvinta autoilua on sellainen autoilu missä autoa ei hankita lainkaan.


      • Anonyymi00357
        Anonyymi00278 kirjoitti:

        Polkupyörä on keksitty. Se on jännä miten vielä 1990-luvulla perhe jossa on kaksi aikuista ja kolme lasta pärjäsi ilman autoa. Oli meillä auto mutta isä oli aina töissä ja vanhanaikaiseen menoon kuului se että äiti hoitaa lapset.
        Ei me mihinkään autolla menty. Kaikki asiat hoidettiin polkupyörillä kun äidillä ei ollut korttia. Hankki sen vasta vanhempana. Kaikki kaupat ja muut missä käytiin oli kaukana.
        Nykyään jos laitat lapsen polkemaan yli kilometriä niin vähintään lastensuojelu ottaa yhteyttä.
        Kaikista halvinta autoilua on sellainen autoilu missä autoa ei hankita lainkaan.

        Meillä oli kaksi autoa jo 80-luvun loppupuolella. Ilman niitä elämä olisi ollut aika hankalaa..


      • Anonyymi00359
        Anonyymi00357 kirjoitti:

        Meillä oli kaksi autoa jo 80-luvun loppupuolella. Ilman niitä elämä olisi ollut aika hankalaa..

        En minä muista omasta nuoruudesta 90-luvulta yhtään perhettä jolla ei olisi ollut vähintään sitä yhtä autoa. Tänä päivänä sen sijaan löytyy helposti perheitä joilla ei ole omaa autoa (toki käyttävät sitten esim. vuokra/yhteiskäyttöautoja).


    • Anonyymi00236

      Se on totta, että auton hankinta on käynyt todella vaikeaksi. Hyviä vaihtoehtoja ei oikein ole. Se on tämän meidän yhteiskunnan surkeus, että laatua ja kestävyyttä ei enää tuoteta, koska sillä ei tee yhtälailla massa-voittoa kuin tuottamalla läjäpäin sutta ja sekundaa. 2000 luvulla se kääntyi näin, sitä ennen vielä tuotettiin asiat kestämään ja panostettiin laatuun.

      Parasta tällä hetkellä valita seuraavista: volvo tietyt mallit ennen vuotta 2015, skodat ja volkkarit tietyt vuosimallit ja moottorit kannattaa olla tarkka, japanin toyotat/lexus/honda/subaru mutta näissäkin kannattaa olla tarkka että mitkä mallit ja moottorit on niitä hyviä ja kestäviä.

      Itsellä nyt ajossa volvo v70 mk2 ja on sellainen auto joka kulkee perushuolloilla ja motonetin/bilteman osilla ja näitä löytyy usein ajosta vielä 500-600tkm ajettuina. Kestävä peli. Vaihtuu mitä ilmeisemmin volvo xc70 d5 koneella nelivetona jos/ ja kun tässä aletaan vaunun vetoon. Sen jälkeen en sitten tiedäkään.

      Sähköautoissa ei ole mitään järjeä ennen kuin ovat niin pitkällä kehityksessä, että uuden akuston saa motonetin hyllystä ja vaihdot onnistuu itse tehtynä (jos koskaan tähän päästään). Hybrideissä ei ole mitään järkeä. Bensa tai diesel ilman adblue.

      • Anonyymi00279

        Eikä ole mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Tai olisi jos kehtaisi ostaa. Olen sen verran nössö että siinä maskuliinisessa ympäristössä missä elän en kehtaa ostaa sitä Alfaa. Tosin silloinhan olisin se oikea alfa jos sellaisen ostaisin ja haistattaisin pitkät kaikille.


      • Anonyymi00280
        Anonyymi00279 kirjoitti:

        Eikä ole mielenkiintoisia vaihtoehtoja. Tai olisi jos kehtaisi ostaa. Olen sen verran nössö että siinä maskuliinisessa ympäristössä missä elän en kehtaa ostaa sitä Alfaa. Tosin silloinhan olisin se oikea alfa jos sellaisen ostaisin ja haistattaisin pitkät kaikille.

        Ja niinhän sitä sanotaan että automies on vasta kun on omistanut Alfa Romeon.


    • Anonyymi00239

      Tunturi polkupyörä naiselle ja kynnysmatto miehille nyt tarjouksessa 387€ kpl

    • Anonyymi00240

      Niin väittävät youtubea myöten että kulut on lähes nolla. No sitten kun maksaa rahoituksen kaskon ja korjauset yllättäin yhtä kallis kuin bens auto.

      • Anonyymi00301

        Minulla on sähköautossa kyllä kasko, mutta en minä sitä rahoituksella ole ostanut, maksoin sen pankkikortilla. Kasko korvasi nyt keväällä autoon uuden tuulilasin, kun kivi napsahti siihen. Se olisikin ollut parin tonnin paukku muuten. Huollot ovat olleet kalvempia, kuin edellisissä polttiksissa, eikä katsastuksessakaan ollut talvella huomautettavaa. Halvemmaksi tämä on tullut käyttää, kuin edelliset polttarit.


    • Anonyymi00243

      sillähän tienaa...youtubeen vaan video ja sanot että paska hankinta niin tykkääjiä riittää ja seuraajia , jotka odottaen että luovut koko paskaläjästä..

    • Anonyymi00254

      Ruotsissa ja Saksassa piisaa vähän ajettuja polttiksia. Myös vanhempia dieseleitä ilman kus1säiliötä. Hakekaa sieltä.

    • Anonyymi00255

      Täällä Savossa maatilalla asennettiin isoon 160 lehmän navettaan aurinkosähkö (verovähennyksillä) ja pienellä tukirahalla.
      Paneelit tuottaa nyt päivällä runsaasti ylimääräistä sahköä, joten sähköauton hankinta tuli ajankohtaiseksi. Nyt ladataan sähköauto navetan tuottamalla sähköllä !
      Maatilalla voi näin tehdä ihan laillisesti, koska sähköliittymä on tilakohtainen!

      • Anonyymi00259

        Ei ihan auennut... Siis lataanhan minäkin autoa omakotitalon paleeleiden tuottamalla sähköllä ihan laillisesti. Tosin tukiraha puuttuu.


    • Anonyymi00257

      No, sähköautomiehet !

      PM-auton akun vaihto kustantaa 100-300€
      EV-auton akuston vaihto kustantaa edelleen 15000-40000€ tai enemmän !?

      Nokkelimmat saattavat hoksata eron ??

    • Anonyymi00258

      Sähkö vatkaimia meillä on vain keittiössä. V8 bensalla ajellaan ja kyllä pelaa...

      • Anonyymi00272

        V8, sounds good !!


      • Anonyymi00281
        Anonyymi00272 kirjoitti:

        V8, sounds good !!

        Sähköautoihin saa kaiuttimista moottorin ääntä.


      • Anonyymi00282
        Anonyymi00281 kirjoitti:

        Sähköautoihin saa kaiuttimista moottorin ääntä.

        Tai sitten voi suulla pöristellä.


    • Anonyymi00260

      Meillä on nyt kaksi sähköautoa. Pitkän aikaa oli myös bensa-auto, mutta ei sille ollut käyttöä, kun myös pitemmät ajot tulikin tehtyä sähköllä. Joten sai lähteä toisen sähköauton tieltä.

      • Anonyymi00273

        Sähköauto on hieno peli !?

        Mutta, permanto on tyyriin puoleinen !?


    • Anonyymi00261

      Sähköauto on talviaito ja piäsöö jopa 300km.
      Aivan mahtava kaupunkikärri.

      • Anonyymi00265

        Mikä on "kärri"? Lienee jotain murretta mutta kirjakielessä/yleiskielessä ei tuollaista sanaa ole.


      • Anonyymi00283
        Anonyymi00265 kirjoitti:

        Mikä on "kärri"? Lienee jotain murretta mutta kirjakielessä/yleiskielessä ei tuollaista sanaa ole.

        Peräkärryä tarkoittaa.


    • Anonyymi00266
    • Anonyymi00269

      Sit ku pensa on liia kallista niin alat keittelee ponua ja sitä tankkiin. Tai puukaasua/biokaasua koneeseen

    • Anonyymi00270

      Hulluja

    • Anonyymi00271

      Köyhät Persut

    • Anonyymi00284

      Ihan miten vaan. Meille sitä ei tule koskaan. Ei tankkauspaikkoja. Syttyy herkästi palamaan. Ei kiitos.

    • Anonyymi00285

      suomi on takapapajula...menkääpä käymään itäblokin maissa liettua,latvia,armenia,kosovo....siellä ajettaan uusialla polttikisilla,audit,mersut jne...
      korjaamotkin on paljon parempia ja halvempia..osa suomalaisista jopa korjauttaa autonsa siellä..

    • Anonyymi00286

      Minulla on VW polo VM 1999 ja en ole autosta senttiäkään velkaa toisin kuin nämä tekopyhät patteri autojen omistajat,itseasiassa ajaminen on edullista koska ei ole paljon kuluvia niveliä toisin sähköautoissa jotka painavat yli 2000kg tankillisella pääsen noin 600-700km siinä patteri autoille puurtamista hahhaa

    • Anonyymi00302

      No, sähköautomiehet !?

      Keskustellaanpa taas akuista ja akustoista !?

      PM-auton akun vaihto maksaa 100-300€
      EV-auton akuston vaihto maksaa edelleen 15000-40000€

      Huomaatteko eroa ???

      • Anonyymi00307

        No siis se sähköauto onkin semmoinen kertakäyttötuote, sen jälkeen roskikseen, tai kierrätykseen nykyään. Ei siinä ne moottoritkaan kestä sen pidempään kuin akku. Usein joutuu moottorin vaihtamaan, ja se on monta tonnia sekin pieni sähkömoottori.

        Rikkaiden ekologisten ihmisten huviahan tuo on. Ei ole ihan normaalin työläisen auto mitenkään.


      • Anonyymi00311

        Sähköautojen keski ikä on monta vuotta alempi kuin polttomoottoristen. Tuskinpa yli 10 vuotiaita sähköautoja enää ole muualla kuin ongelmajätelaitosksilla purkutuomion saaneena. 6 vuotias sähköauto on jo menettänyt arvostaan 70% mitä uutena kustansi, siksi ei ole taloudellisesti mitään järkeä niihin seota,jollei ole erittäin varakas ja sama se vaikka kertakäyttöinen olikin ja uuden saa kaupasta.


      • Anonyymi00316
        Anonyymi00311 kirjoitti:

        Sähköautojen keski ikä on monta vuotta alempi kuin polttomoottoristen. Tuskinpa yli 10 vuotiaita sähköautoja enää ole muualla kuin ongelmajätelaitosksilla purkutuomion saaneena. 6 vuotias sähköauto on jo menettänyt arvostaan 70% mitä uutena kustansi, siksi ei ole taloudellisesti mitään järkeä niihin seota,jollei ole erittäin varakas ja sama se vaikka kertakäyttöinen olikin ja uuden saa kaupasta.

        No kyllä noita yli 10-vuotiaita sähköautoja näyttää yleisesti olevan myynnissä, eikä niitä ihan romuraudan hinnalla saa.

        Mitä tulee 6-vuotiaan auton hintaan niin vain hölmö maksaa sellaisesta yleensäkään yli kolmasosaa uuden vastaavan hinnasta, oli käyttövoima mikä tahansa.


      • Anonyymi00368
        Anonyymi00316 kirjoitti:

        No kyllä noita yli 10-vuotiaita sähköautoja näyttää yleisesti olevan myynnissä, eikä niitä ihan romuraudan hinnalla saa.

        Mitä tulee 6-vuotiaan auton hintaan niin vain hölmö maksaa sellaisesta yleensäkään yli kolmasosaa uuden vastaavan hinnasta, oli käyttövoima mikä tahansa.

        Käytännössä nuo yli 10-vuotiaat sähköautot ovat pelkkää ylihinnoiteltua romurautaa, vaikka jotkut niistä rahaa pyytääkin. Tietenkin joiltain idiootit maksavatkin tuon verran vaikka jokin 10 vuotta vanhasta Leafista ei kannata maksaa edes tonnia. Sehän on jopa huonompi kuin käytetty sähköfillari.

        "Mitä tulee 6-vuotiaan auton hintaan niin vain hölmö maksaa sellaisesta yleensäkään yli kolmasosaa uuden vastaavan hinnasta, oli käyttövoima mikä tahansa."

        Selvästikin olet paskaa jauhava huijari. 6-vuotiaalla autolla on normaalisti arvoa yleensä jäljellä paljon enemmän kuin kolmasosa hinnasta. Osoitat vain tällä tekstilläsi, että sinun mielipiteesi on arvoton, koska et tiedä paskaakaan mistään.


    • Anonyymi00303

      Ehdottomasti sinun täytyy hankkia täys sähkön auto.
      5vuoden jälkeen voit hankkia uuden.
      Käytettyjä sähköautoja kukaan ei osta. Varastot täynnä.

      • Anonyymi00308

        Siksikö niitä tuodaan maahan käytettynäkin paljon enemmän kuin polttiksia?


    • Anonyymi00309

      mahtaa vituttaa kun kesäsenä iltana ootte vieteriautolla jätskikiskalla ja viereen ajaa v8 jenkki,ratissa kovan näkönen jätkä,sun vaimo hymyilee sille ja avaa hiukset,.

      • Anonyymi00313

        Sounds good !!


      • Anonyymi00314

        Kyllä sulla on perverssit fantasiat. Ei naisia kiinnosta pätkääkään jokin V8. Mutta vähemmistömiehiä kylläkin, niitä saat perääsi. Kirjaimellisesti.


      • Anonyymi00329
        Anonyymi00314 kirjoitti:

        Kyllä sulla on perverssit fantasiat. Ei naisia kiinnosta pätkääkään jokin V8. Mutta vähemmistömiehiä kylläkin, niitä saat perääsi. Kirjaimellisesti.

        No kuule, ei kukaan halua mitään vihervasemmistopaskafeministinaista joka ihailee sähköautoja ja vihreää energiaa. Joten voit mennä jonnekin muualle huutamaan agendaasi.


    • Anonyymi00310

      Osamaksulla saa vaikka kuun taivaalta jos jaksaa maksaa. Käytettyä sähköautoa ei silti kannata ostaa,ennen vaikka esittelyauto jolla uuden takuut .En itse ostaisi mitään kiertopalkintoa ja sitten joutuisi autoliikkeen kanssa tappelemaan kun ei se ollutkaan sellainen mitä lupasivat ja paskan möivät kumminkin. Selvitä omistajahistoria ja ota yhteyttä rohkeasti entisiin omistajiin/haltijoihin jos he kertoisivat rehellisesti mitä siinä autossa alkoi olla että sen kiertoon laittoivat. Pelkkä ulkokuori ei aina näytä sitä mitä sisuksissa pilee.

    • Anonyymi00312

      Kuka ostaa auton jonka arvo laskee jopa 60 % 2 vuodessa.
      Näillä kertakäyttöautoilla saadaan vain lisää rahaa kaikille
      autotehtaiden osakkeenomistajille. Ylihintaisia turhakkeita ja
      täysin lapsenkengissä olevia leluja.

      • Anonyymi00317

        Siinä jälleen tekstiä mistä paistaa läpi vain ja ainoastaan täydellinen tietämättömyys.


      • Anonyymi00328
        Anonyymi00317 kirjoitti:

        Siinä jälleen tekstiä mistä paistaa läpi vain ja ainoastaan täydellinen tietämättömyys.

        Mutta sinä suurtietäjä et halua tiedon valoasi kuluttaa ja sivistää meitä tietämättömiä.


    • Anonyymi00315

      Oikea mometinmuunnin automaatti ei ole mikään aikapommi.Rikki nuokin menee jos käytetään väärin ja jätetään öljyt vaihtamatta.Nyt kaupitellaan kovasti kaikenlaisia leikki vaihdelaatikkoja automaatteina,niihin ei kannata sekaantua.

    • Anonyymi00318

      Meillä Suomessa maksaa lähes kaikki sähköautot n 50000 tuhatta euroa kun esimerkiksi Intiassa saa hyvä Skodan sähköauton 6700 eurolla, on Suomi toisaalta ryöstövaltio j aköyhillä ei ole varaa ostaa 50 tuhannen autoja ja positiivinen luottorekisteri pitää siitä huolen, että ei edes lainaa saa.

      Ajellaan vanhoilla bensiiniautoilla niitäkin saa ihan edullisesti ja ihan hyviä saa hyvään hintaan.

      Suomi on kallis maa kaikessa ja ei ihem jjos vienti ja tuonti ei vedä. Kiina myykin paljon ja autot esimerkiksi edullisia ja kauppa käy.

      Miten samoja autoja voidaan myydä Intiassa jne noin poskettoman halvalla. Suomi onkin riistovaltio ja näännyttää ihmiset velkaan ja perikatoon. Meillä rikkaat ostavat ja elävät leveästi kun tämä hallitus tukee heitä vielä.

      Bensa kallista, autot, eläminen ja kansanedustajat saavat isoan tuen vuokriinsa ja sijoittavat ne helsingissä 2-asuntoiihin sijoituksina, onko tämä oikein. Kun katsoo lähes jokaisella kansanedustajalla on sijoituasuntoja, joita myyvät kalliilla.

      Tämä hallitus tuhosi suomen ei osaa ja leikkaa, kurjistaa ja tuhoaa suomea pikkuhiljaa nakertaen.Halauemm uudistusta ja vanhat saavat jäädä eläkkeelel, kortistoon ja uusia kasvoja ja nuoria nyt valittava kansanedustajiksi ja naisia.

      • Anonyymi00326

        Tässä näkyy syy siihen miksi Suomessa ei talous kasva !?


        Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
        Esimerkkejä !

        Suomi 57-58% (maailman korkein luku) ?
        Ranska 57%
        Itävalta 55%
        Ruotsi 50%
        Saksa 49%
        Norja 49%
        Tanska 47%
        Islanti 46%
        Espanja 45%
        Israel 45%
        UK 44%
        USA 33%
        Sveitsi 32%


      • Anonyymi00382

        Tuontiautot ovat Intiassa kalliimpia korkeiden tuontitullien vuoksi. Tesla Model Y maksaa Intiassa n. 60.000 euroa, Suomessa n. 40.000 €.
        Skoda Elroq Suomessa n. 30.000 €, Intiassa veroineen ja tulleineen n. 45.000 €


    • Anonyymi00319

      Onko sähköautossa kaasupoljin?

    • Anonyymi00320

      Intiassa maksaa uusi auto 2500 euroa.

    • Anonyymi00324

      No aloittajalle hieno homma mutta pitääkö oikein täällä mainostaa. Mutta määpä kävin tänään kirppiksellä polttiksella

      • Anonyymi00325

        Aivan, eikä tarvi latailla erikseen, koska auto lataa itsensä !


    • Anonyymi00327

      No voi ku jännää.

    • Anonyymi00330

      autoilu on menneisyyttä sillä tulevaisuudessa ei ole enää edes autoja

    • Anonyymi00338

      voiko auto olla avioeron syy? kuinka usein?

    • Anonyymi00340

      Aina kun näen sähköauton tai sen kuljettajan/omistajan niin minua alkaa naurattaa heidän tiukkapipoisuutensa ja paskantärkeytensä.
      Koko elämä kuluu laskiessa ja suunnitellessa latausaikoja, rangea, latausasemien sijaintia. Jotenkin köyhää. Sitten sitä omaa kompleksia pitää purkaa tien päällä kaahailemalla ja näyttämällä miten sähköauto liikahtaa. Toki paremmin kuin polttis mutta onko siitä liikenteessä kysymys, epäilen. Suosittelen kaikille patterilelujen omistajille vihanhallintaa ja muuta terapiaa.

      • Anonyymi00343

        Heh. Eipä ole ikinä ollut tarvetta suunnitella latausaikoja, rangea, tai latausasemien sijaintia.
        Ei myöskään näyttötarvetta, mutta onhan se kieltämättä hienoa, kun ohitukset sujuvat kuin ajatus.
        ID.7 GTX 86 kwh akulla.


      • Anonyymi00344
        Anonyymi00343 kirjoitti:

        Heh. Eipä ole ikinä ollut tarvetta suunnitella latausaikoja, rangea, tai latausasemien sijaintia.
        Ei myöskään näyttötarvetta, mutta onhan se kieltämättä hienoa, kun ohitukset sujuvat kuin ajatus.
        ID.7 GTX 86 kwh akulla.

        Peli on hieno, mutta paljonko ne rokottaa kun akusto vaihdetaan auton omistajan laskuun ?


      • Anonyymi00349
        Anonyymi00344 kirjoitti:

        Peli on hieno, mutta paljonko ne rokottaa kun akusto vaihdetaan auton omistajan laskuun ?

        Kerro yksikin todennäköinen syy/aiheuttaja miksi akku pitäisi vaihtaa omistajan piikkiin?


      • Anonyymi00358
        Anonyymi00344 kirjoitti:

        Peli on hieno, mutta paljonko ne rokottaa kun akusto vaihdetaan auton omistajan laskuun ?

        Tekoäly vastaa, ole hyvä:
        Volkswagen ID.7 -mallin uuden 86 kWh:n korkeajänniteakun kokonaisvaihto maksaa arviolta noin 20 000–30 000 euroa, mutta käytännössä koko akkua tarvitsee vaihtaa erittäin harvoin.
        Sähköauton akun vikaantuessa tai kuluessa vaihtotyöt ja kustannukset jakautuvat seuraavasti:Moduulien vaihtohintaVolkswagenin MEB-alustarakenteen (jolle ID.7 perustuu) ansiosta akku on modulaarinen.
        Jos akusta vioittuu yksittäinen osa, koko akkupakettia ei uusita, vaan siitä vaihdetaan vain vialliset kennoelementit:Yhden akkumoduulin hinta: Noin 2 600 € + työkustannukset.
        Hyöty: Korjauskustannukset jäävät vain murto-osaan koko akun hinnasta. Akkutakuu kattaa suurimman osan uudehkon ID.7-mallin kohdalla omistajan ei yleensä tarvitse maksaa akunvaihtoa itse.
        Volkswagen suomi myöntää korkeajänniteakulle kattavan tehdastakuun:Takuun kesto: 8 vuotta tai 160 000 kilometriä (riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin).
        Kattavuus: Takuu korvaa akun korjauksen tai vaihdon, jos sen kapasiteetti laskee alle 70 % tasolle takuuaikana.

        Pienempi käynnistysakku (12V)Jos kyseessä on sähköauton perinteinen 12 voltin käynnistysakku (eikä suuri ajoakku), sen vaihto on huomattavasti halvempaa:Akun hinta: Noin 80–150 €.


      • Anonyymi00360
        Anonyymi00358 kirjoitti:

        Tekoäly vastaa, ole hyvä:
        Volkswagen ID.7 -mallin uuden 86 kWh:n korkeajänniteakun kokonaisvaihto maksaa arviolta noin 20 000–30 000 euroa, mutta käytännössä koko akkua tarvitsee vaihtaa erittäin harvoin.
        Sähköauton akun vikaantuessa tai kuluessa vaihtotyöt ja kustannukset jakautuvat seuraavasti:Moduulien vaihtohintaVolkswagenin MEB-alustarakenteen (jolle ID.7 perustuu) ansiosta akku on modulaarinen.
        Jos akusta vioittuu yksittäinen osa, koko akkupakettia ei uusita, vaan siitä vaihdetaan vain vialliset kennoelementit:Yhden akkumoduulin hinta: Noin 2 600 € työkustannukset.
        Hyöty: Korjauskustannukset jäävät vain murto-osaan koko akun hinnasta. Akkutakuu kattaa suurimman osan uudehkon ID.7-mallin kohdalla omistajan ei yleensä tarvitse maksaa akunvaihtoa itse.
        Volkswagen suomi myöntää korkeajänniteakulle kattavan tehdastakuun:Takuun kesto: 8 vuotta tai 160 000 kilometriä (riippuen siitä, kumpi täyttyy ensin).
        Kattavuus: Takuu korvaa akun korjauksen tai vaihdon, jos sen kapasiteetti laskee alle 70 % tasolle takuuaikana.

        Pienempi käynnistysakku (12V)Jos kyseessä on sähköauton perinteinen 12 voltin käynnistysakku (eikä suuri ajoakku), sen vaihto on huomattavasti halvempaa:Akun hinta: Noin 80–150 €.

        Tarkennus:
        Mekaanisesti ja sähkötekniikan osalta ID.7:n 86 kWh -ajoakun virallinen maahantuojan varaosahinta ja vaihtotyö maksavat tarkalleen noin 24 500–26 000 euroa.
        Tarkka kustannus muodostuu seuraavista tekijöistä:Hinnan tarkka erittelyAkkupaketti (86 kWh kennot ja elektroniikka): Noin 22 000–23 500 €.
        Volkswagenin MEB-alustan akkukennojen teollinen valmistushinta on noin 100–110 dollaria per kWh, mutta kuluttajalle myytävänä merkkivaraosana hinta yli kaksinkertaistuu logistiikan, verojen ja katteiden vuoksi.
        Akkukotelo: Noin 500 €. Jos kyseessä on pohjakosketus, jossa alumiininen suojalevy ja kotelo ovat vaurioituneet, pelkkä kotelorakenne uusitaan.
        Vaihtotyö (Merkkihuolto): Noin 1 500–2 500 €. Työ kestää yleensä 10–15 työtuntia.
        Se vaatii korkeajännitemekaanikon, auton akun tyhjentämisen, jähdytysnesteiden kierron avaamisen/ilmauksen sekä akun koodaamisen auton järjestelmään.

        Miksi kukaan ei maksa tätä itse?
        Mikäli 86 kWh akku vaurioituu, omistajan lompakolle ei käytännössä koskaan lankea tuo yli 24 000 euron lasku.
        Takuu kattaa sisäiset viat: Jos akku kuolee sähkövian tai luonnollisen kulumisen vuoksi alle 8 vuoden tai 160 000 km aikana, Volkswagen antaa tilalle uuden tai korjaa sen ilmaiseksi.

        Kasko kattaa ulkoiset vauriot: Jos ajat kiveen ja akku vaurioituu mekaanisesti, kyseessä on kolari. Tällöin vakuutusyhtiö maksaa akunvaihdon ja omistajalle jää vain kaskon omavastuu (yleensä 150–200 €).


    • Anonyymi00341

      Ei minun seuraava auto ole sähköauto: Minun seuraava auto on Mercedes-Benz AMLG merkkinen urheilu auto. Huippu nopeus on sellainen 300 kilomettriä tunnissa. Tämä on sellainen itsetunnon kohentaja tällaiselle lyhyelle 183 senttiselle miehen pätkälle. Ja mikä parasta naisten päät käänty kun tällaisella autolla ajelee kaupungilla.

      • Anonyymi00345

        Varmistakaa, että tulevassa vaunussa moottori-tyyppi on V8 !


      • Anonyymi00346
        Anonyymi00345 kirjoitti:

        Varmistakaa, että tulevassa vaunussa moottori-tyyppi on V8 !

        Tottakai sen pitää olla V8! eikä haitta vaikka olisi V12! Minulla tuili pieni kirjoitus virhe sen piti olla Mercedes-Benz AMG 63 LS, V8 bensiini mootirilla varustettu auto. Siis ei sähköauto. Bensa autossa on se aito mootorin murina ja pakoputken pauke. Tällaisella autolla kun aja kaupungilla, kyllä tälläisella autolla saa naisten päät käätymään.


      • Anonyymi00350
        Anonyymi00346 kirjoitti:

        Tottakai sen pitää olla V8! eikä haitta vaikka olisi V12! Minulla tuili pieni kirjoitus virhe sen piti olla Mercedes-Benz AMG 63 LS, V8 bensiini mootirilla varustettu auto. Siis ei sähköauto. Bensa autossa on se aito mootorin murina ja pakoputken pauke. Tällaisella autolla kun aja kaupungilla, kyllä tälläisella autolla saa naisten päät käätymään.

        Sounds good !


    • Anonyymi00342
    • Anonyymi00347

      Kia EV9 näyttö pimeni.
      Uusi maksaa korjaamon mukaan 11 000 euroa.
      Kyllä halvaksi tulee tämä sähköautoilu.

      • Anonyymi00348

        Ja sinä hölmökö maksoit?

        Oletko kuullut sellaista asiasta kuin takuu? Kerrotko vielä lisäksi miten se näytön pimeneminen johtui nimenomaan auton käyttövoimasta?


      • Anonyymi00351
        Anonyymi00348 kirjoitti:

        Ja sinä hölmökö maksoit?

        Oletko kuullut sellaista asiasta kuin takuu? Kerrotko vielä lisäksi miten se näytön pimeneminen johtui nimenomaan auton käyttövoimasta?

        Outo kysymys ??

        KIA EV9 on EV !


      • Anonyymi00352

        Jessus !?

        Tuossa jo pimenee näyttö keltä vaan !?


      • Anonyymi00353
        Anonyymi00351 kirjoitti:

        Outo kysymys ??

        KIA EV9 on EV !

        Et taida olla ihan penaalin terävin kynä, vai mitä?


      • Anonyymi00354
        Anonyymi00353 kirjoitti:

        Et taida olla ihan penaalin terävin kynä, vai mitä?

        Näytön lisäksi kun vielä uusittaa omalla velalla akustonkin, niin kyllä siinä jo omakin näyttö sumenee !??

        Sähköautoilu on edullista !?


      • Anonyymi00356
        Anonyymi00354 kirjoitti:

        Näytön lisäksi kun vielä uusittaa omalla velalla akustonkin, niin kyllä siinä jo omakin näyttö sumenee !??

        Sähköautoilu on edullista !?

        Sinä taidat olla hieman yksinkertainen? No kun kasvat aikuiseksi, kyllä sinä sitten ymmärrät.


      • Anonyymi00361

        Minä olen vain tälläinen vanhankansan mies minä en huoli sähköaututoa itselleni. Auton pitää olla äänekäs Mercedes-Benz AMG 63 LS urheilu- auto. Kun minä lähden autolla liikkeelle ääntä pitää olla sen verran nämä Kärpäsen mäen vahat homeperseet herää ylös! Eli sellainen murina ja pauke mitä Mersu pitää parempaa ei enään vois olla.


      • Anonyymi00362
        Anonyymi00361 kirjoitti:

        Minä olen vain tälläinen vanhankansan mies minä en huoli sähköaututoa itselleni. Auton pitää olla äänekäs Mercedes-Benz AMG 63 LS urheilu- auto. Kun minä lähden autolla liikkeelle ääntä pitää olla sen verran nämä Kärpäsen mäen vahat homeperseet herää ylös! Eli sellainen murina ja pauke mitä Mersu pitää parempaa ei enään vois olla.

        Siis, kyseessä on V8 !


      • Anonyymi00366

        Samat näytöt on nykyään uusissa polttomoottoriautoissakin. Joten voi kyllä ostaa polttiksen, mutta sama ongelma on siinäkin.


      • Anonyymi00367
        Anonyymi00366 kirjoitti:

        Samat näytöt on nykyään uusissa polttomoottoriautoissakin. Joten voi kyllä ostaa polttiksen, mutta sama ongelma on siinäkin.

        Näin on, mutta kun sen, kieltämättä hieman yksinkertaisen, polttishenkilön mielestä se näytön hajoaminen johtuu nimenomaan siitä että kyseessä on sähköauto.


    • Anonyymi00364

      Meillä on perintönä saatuvaarin Toyota Avensis 1.6 bensafarkku 2005. Ajettu vain karvan alle 200 tkm.
      Siitä hyvitetäis vielä 6 000 euroa arviolta.

      Kun pari kolme vuotiaan Tesla 3:n alkaa saamaan jo 15 000 eurolla, on vaihto sähköautoon ruvennut kiinnostamaan.

      • Anonyymi00365

        Mistähän ajattelit vm. 2023 Model 3:n saada 15000 eurolla?


      • Anonyymi00369
        Anonyymi00365 kirjoitti:

        Mistähän ajattelit vm. 2023 Model 3:n saada 15000 eurolla?

        No jos tuo ajaa jollain tojotalla, niin eiköhän se jo yksistäänkin kerro riittävästi ihmisestä.


      • Anonyymi00370
        Anonyymi00369 kirjoitti:

        No jos tuo ajaa jollain tojotalla, niin eiköhän se jo yksistäänkin kerro riittävästi ihmisestä.

        Niin, kyseessä on järkevä ihminen.


      • Anonyymi00371
        Anonyymi00370 kirjoitti:

        Niin, kyseessä on järkevä ihminen.

        Järkevä ihminen ei kuvittele saavansa Toyotasta kuutta tonnia, kun ei edes liikkeet pyydä vastaavista tuota summaa.


      • Anonyymi00374
        Anonyymi00371 kirjoitti:

        Järkevä ihminen ei kuvittele saavansa Toyotasta kuutta tonnia, kun ei edes liikkeet pyydä vastaavista tuota summaa.

        Sakalla Vaasassa juuri nyt myynnissä vastaava 2006 Avensis bensafarmari.
        Ajettu 191 tkm

        Pyynti on 8 400 euroa!!


      • Anonyymi00375
        Anonyymi00374 kirjoitti:

        Sakalla Vaasassa juuri nyt myynnissä vastaava 2006 Avensis bensafarmari.
        Ajettu 191 tkm

        Pyynti on 8 400 euroa!!

        Niin löytyy myös kuudella tonnilla samanikäinen hieman yli 200 tkm ajettu, ja 2-litran koneella ja automaattina. 1.6 -litrainen muistuttaa lähinnä ruohonleikkurin moottoria tuon kokoisessa autossa.

        Oli hinnat mitä tahansa niin haluaisin kyllä nähdä sen vaihtokaupan missä 2005 Avensis vaihtuu 9000 euron välirahalla 2-3 vuotta vanhaan Model 3:een 😂


    • Anonyymi00373

      Luin että jos Teslan pyyntihinta on liikkeessä 22 000 euroa, niin se on ostettu sisään 15 000 eurolla,
      Tämä siksi, että autoliikkeen on otettava huomioon mahdolliset kalliit akkuviat hyvityksessä.

      Elikäs jos autoasi vastaavan toisen yksilön pyyntihinta liikkeessä on 22 000 euroa, sen todellinen arvo myydessä on se 15 000 euroa.

    • Anonyymi00381

      Meidän polttomoottoriauto!

      Katsokaa Mazdaa, parhain polttomoottoriauto.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1697
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1278
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      66
      1179
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      195
      940
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      44
      898
    6. 69
      778
    7. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      770
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      37
      725
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      664
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      650
    Aihe