Insinör keskusteluu.

Anonyymi-ap

Paljolti tälläkin pasltal dissaillaan insinöörei. Mistä syystä näin tapahtuu.

35

350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UUSI

Dissailu johtunee alemmuudentunteen peittely-yrityksestä, sillä kovimmat dissailijat eivät ole kovin matemaattisia.

Harrastavat usein sukupuolen tutkimusta, kirjallisuutta, keittiöpsykologiaa, kasvatusoppia, ideologisesti suuntautunutta sosiologiaa ja kulttuurintutkimusta, sun muuta pehmeämpää ja humanistista suuntaa.

Poikani tytär, joka on diplomi-insinööri, kertoi miten alan opiskelijat naureskelivat humanisteille, mutta kyllä pitävät yleensä naureskelun omana tietonaan. Sen sijaan humanistit ovat aina ja julkisesti parjaamassa insinöörejä.

• Anonyymi00001
      UUSI

Missä ja miten dissaillaan insinöörejä?

• Anonyymi00003
        UUSI

Noko ne pätee aina sillä matiikalla? Sivusta arvailee vain

• Anonyymi00002
      UUSI

Minä dissailen irl lähinnä AMK-insinöörejä. Ne paperit saa nykypäivänä, jos vähän viitsii edes opiskella, mutta matemaattisesti ja esim. loogiselta ajattelultaan ei niin lahjakas olisikaan.
      Minusta AMK-insinöörien titteli pitäisi muuttaa esim. ”paperinpyörittäjäksi”. Toki helmiäkin joukossa on, mutta niitä todellisia osaavia entisaikojen suunnittelijoita ja teräviä pelle pelottomia on todella vähän.

• Anonyymi00004
      UUSI

Naapuri on insinööri.
      Vaihtoi vesirännit yhdelle lappeelle autotallissa.
      Oli tilannut ihan kotiintoimituksella jostakin verkkokaupasta. Mitatut osat.

Vanhan purkamisen ja uusien ränniosien ruuvaamisen jälkeen hän tuli luokseni avautumaan, kun hääräsin pihalla rekan kimpussa jotain saranaa rasvaamassa.

"Vaihdoin sadevesiohjausjärjestelmän tuohon tallin varjon puolelle, kun oli kosteus ruostuttanut pellit puhki."

"Jaa, hyvähän se on vaihtaa välillä."

"En tiedä, miksi mittasin liian lyhyet osat, lape on kuusi metriä, sen verran laskin tarvittavan kourua ja syöksytorvea kolme metriä ynnä mutkat!"

"No mikä meni vinoon?"

"Kouru loppui kesken. Olin tilannut kuusi metriä. Kuitenkin se jäi nurkasta puoli metriä puuttumaan."

"Niin, otitko huomioon, että kourut asetellaan lomittain, jotta vesi pysyy urassa!"

Hetken kuluttua.

"Tilasin lisää kourua puolitoista metriä, ja puran kourut ja laitan tuon tilaamani kappaleen sinne väliin. Menee pari viikkoa, kun se palanen toimitetaan."

Toinen tapaus.
      Tässä insinööri haluaa päteä.

Peruutin halliin ovesta sisään ja kaapin ovet auki. Trukkikuski kaappasi siitä kaksi lavaa ja sitten apupoika kiipesi lavalle, nostivat roclan lavalle ja ryhtyivät purkamaan.
      Sitten olikin kahta lavaa päällekkäin. Siihen ilmestyi joku pukuhemmo, joka tuumasi, että haen työntömastotrukin niin saadaan paketit pois.
      Haki koneen ja ajaessaan kohti lavaa rikkoi tönärillään auton takapuskurin kolmioheijastimen.
      Sitten vielä alaosaan lavasta trukkipiikeillä paketeista läpi....

Ja kuka ne sortuneet sillat, homekoulut ja kaivonkannet etupyörän kohdalle suunnittelee.
      Eivät ainakaan sosionomit, lastentarhanopettajat tai kauppatieteen maisterit!

On fiksujakin insinöörejä. Täällä palstallakin heitä löytyy. Huomaa kirjoitustyylistä ajatuksenjuoksun.

Niin. Ja kuka ja millä referensseillä ajattelee kirjoittamalla näin.

Kansakoulu, kolme vuotta keskikoulua, autokoulu ja loput sitten ...
      Ilman alemmuuden tai ylemmyyden tunnetta.

Mies 65

• UUSI

Mies 65 kirjoitti juuri niin, kuin alemmudentuntoinen kirjoittaa. Jos humanistesisesti suntautunut tai vähäoppinen erehtyy, siitä ei tehdä numeroa, mutta jos insinööri erehtyy vaikka kuinka harvoin, siitä tehdään suuri numero.

• Anonyymi00005
        UUSI

Olen kyllä samaa mieltä kun olet niitten insinöörien touhuja katsellut. Kun tekee just sitä mitä on opiskellut ja koulutuksen saanut, sitä mittailua ja laskemista, niin miten hitossa se voi mennä pieleen! Mitä se insinööri sitten osaa jos ei sitä osaa tehdä oikein??? Voin minäkin tehdä laskelmia ties mistä, mutta mitään takeita ei siitä ole mikä se lopputulos on. Insinöörin laskelmien pitäisi pitää paikkansa, ei se voi tehdä virheitä. Koko sen työ, ja koko insinöörin olemassaolon idea on se että ne laskelmat pitää paikkansa.

• Anonyymi00007
        UUSI
        exKynis.mi kirjoitti:

Mies 65 kirjoitti juuri niin, kuin alemmudentuntoinen kirjoittaa. Jos humanistesisesti suntautunut tai vähäoppinen erehtyy, siitä ei tehdä numeroa, mutta jos insinööri erehtyy vaikka kuinka harvoin, siitä tehdään suuri numero.

En tunnista alemmuudentunnettani ainakaan tässä kohtaa.

Urani alkuvaiheessa jouduin/sain mahdollisuuden opastaa kesätöissä alan opiskelijoita.
        Yhdestä sukeutui autorengasketjun johtaja, toisesta kansainvälisen varastointiorganisaation maajohtaja. Molemmat äärimmäisen fiksuja henkilöitä.
        Sitten tapaus "letku".
        En minä hänelle tuota nimeä antanut enkä myöskään käyttänyt.
        Mutta.
        Äärimmäisen vetelänlaiska tapaus. Kuljetustekniikkaa kuitenkin opiskeli. Meinasi mennä hermo useampaankin kertaan.
        Hän on jo jäänyt eläkkeelle hänkin eräästä logistiikkayrityksestä.
        Yrityksestä, jonka kanssa en halua olla missään tekemisissä. Niin pöllöjä ovat kaikki yhteyshenkilöt!
        Vakka kantensa valitsee.

Valitettavasti en vastaa vertaisarviodiagnoosiisi, vaikka olet arviosi ammattitaitosi mukaan tehnyt!

Omat taitoni riittävät vain henkilöstön rekrytointiin, eivät palstakirjoituksen perusteella tehtäviin henkilöarviointeihin.

Mies 65

• Anonyymi00014
        UUSI
        exKynis.mi kirjoitti:

"mutta jos insinööri erehtyy vaikka kuinka harvoin, siitä tehdään suuri numero"

Johtuisiko ihan siitä että sen insinöörin pitäisi osata tehdä juuri tuo asia ilman erehdyksiä. Se osaa vain sen yhden asian, ei muuta, ja jos se siinäkin erehtyy niin sitten se insinööri ei osaa yhtään mitään.

• UUSI

En yritä analysoida miksi. Tyydyn sanomaan, että itse en dissaa. Joistain pidän kovastikin. Etenkin työpaikan naispuolisista dippainssit ovat kaikki kivoja.

• Anonyymi00019
        UUSI

Oletan, että yliopistosta valmistuvat dippainssit joutuvat oikeasti opiskelemaan ja osaamaan opettelemiaan asioita, toisin kuin AMK-inssit.

• UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Oletan, että yliopistosta valmistuvat dippainssit joutuvat oikeasti opiskelemaan ja osaamaan opettelemiaan asioita, toisin kuin AMK-inssit.

No amk inssit menee eri paikkaan töihin. Se on entinen teku, sieltä valmistuu eri työmaatehtäviin. Dippainssit taas suunnittelee. Se on eri asia. Ei useinkaan dippainssit pärjää työmaalla. Tekeehän sairaalassa amiksen käyneet lähihoitaja, amkin käyneet sairaanhoitajat ja lääkiksen käyneet lääkärit eri toimenkuvaa.

• Anonyymi00006
      UUSI

Insinööri on tyhmimpiä ja ääliömäisempiä ihmisiä mitä maa päällään kantaa. Ennemmin olen tekemisissä vaikka aivan täyden maalaisjuntin kanssa kuin insinöörin. Se maalaisjuntti tekee asioita joka päivä mistä se insinööri voi vain unelmoida päiväunia nähdessään.

• Anonyymi00008
      UUSI

Missä näin tapahtuu, kun en ole huomannut ollenkaan?

xLiner

• Anonyymi00015
        UUSI

Ne ovat nyt tähän ketjuun kerääntyneet dissailemaan oikein kunnolla!

• Anonyymi00009
      UUSI

Missään muussa ammatissa ei voi työn lopputulos olla epävarma, ehkä onnistui ehkä ei. Kunhan vaan laskelmat näyttää paperilla hyvältä niin lopputuloksella ei ole muuten väliä, toimivuus on sivuseikka.

• Anonyymi00010
      UUSI

Niin. En halunnut kirjoituksissani soimata insinöörejä.
      Mutta onko koulutus mennyt joskus hukkaan.
      Ammattikoulutason käyneet ovat huomattavasti luotettavampia tekemisissään kuin missään siitä ylemmän tason tekijät. Luotettavuus tässä tarkoittaa työn vakiolaatua!

Hienoa, että täällä on samoinajattelevia.
      Luulin hetken jo olevani yksin havaintojeni kanssa.

Mies 65

• Anonyymi00011
      UUSI

Eräs tuttavani on insinööri koulutukseltaan, hän on ollut lapsesta asti jotenkin vajaaälyinen, aika pihalla muiden jutuista kokoajan, ei koskaan ollut älyltään terävä. Joten insinöörikoulu oli hänelle aivan luontainen opiskelujen jatkopaikka.

• Anonyymi00012
        UUSI

Tästä plus!
        Mutta kuten kirjoitin, fiksujakin insinöörejä on.
        Keskusteluissamme kuitenkin aina tulee esiin kysymys, miten käytännössä toimitaan.
        Jolloin kerron faktat.
        Lopputulemana olen piirtänyt heille kitsin, että tuommoinen on hyvä, jos vaikka tästä jatkaisitte!

Kuitenkin, kyllä me näitä mutterinpunnitsijoita tarvitsemme vaikka joskus ottaa hermoon.

Mies 65

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Tästä plus!
        Mutta kuten kirjoitin, fiksujakin insinöörejä on.
        Keskusteluissamme kuitenkin aina tulee esiin kysymys, miten käytännössä toimitaan.
        Jolloin kerron faktat.
        Lopputulemana olen piirtänyt heille kitsin, että tuommoinen on hyvä, jos vaikka tästä jatkaisitte!

Kuitenkin, kyllä me näitä mutterinpunnitsijoita tarvitsemme vaikka joskus ottaa hermoon.

Mies 65

Ehkä siinä insinöörihommassa on ongelmana se että ala suuresti kiinnostaa juuri niitä hieman jälkeenjääneitä, ja jos tuollaisen eteen tulee jokin tilanne mihin ei löydy ratkaisua kirjoja selaamalla, niin ongelmia tulee ja vahinkoja käy.

Ehkä kaikissa insinööritoimissa pitäisi olla mukana yli-insinööri tai tarkastaja joka hyväksyisi tavallisten insinöörien tekeleet, tämä henkilö olisi superpätevä kaikilla aloilla ja omaisi paremman harkintakyvyn kuin rivi-insinööri, ja olisi vastuussa ratkaisuista ja hyväksymistään kohteista. Heikkotasoiset henkilöt karsiutusivat nopeasti pois tuosta toimesta virheiden myötä. Palkka pitäisi tietysti olla työn vaativuuden mukainen. Mutta paljonko voidaan laittaa hintaa vaikka romahtaneelle sillalle tai romahtaneelle kerrostalolle. Pitäisi tuo hinta ja kaikki se tuho ja ihmishenkien menetys ja kärsimys laskea mukaan yhdistelmään, että kuinka kalliiksi epäpätevät insinöörit tulevatkaan lopulta yhteiskunnalle.

• UUSI

Olen antanut itseni ymmärtää, että insinööreille tyypillisiä luonteenpiirteitä ovat analyyttisyys, looginen ajattelukyky ja ratkaisukeskeisyys.
      Heillä on kyky pilkkoa monimutkaisia ongelmia osiin ja ratkaista niitä systemaattisesti.

Arvostan matemaattisia taitoja ja teknistä osaamista, koska olen itse toivottoman surkea molemmilla alueilla.

Noh, meillä kaikilla on omat vahvuusalueemme. Ei voi olla tasaisen hyvä ihan kaikessa.

• Anonyymi00016
        UUSI

Olet kyllä just sen tyyppinen ihminen että sinusta tulisi loistava insinööri....

• UUSI
        Anonyymi00016 kirjoitti:

Olet kyllä just sen tyyppinen ihminen että sinusta tulisi loistava insinööri....

Kiitän vakuuttavasta kommentistasi. 😊

Valitettavasti minulla ei motivaatio, äly ja kärsivällisyys riittäisi noin vaativaan koulutukseen/ ammattiin.

• Anonyymi00017
        UUSI
        tosi.typy kirjoitti:

Kiitän vakuuttavasta kommentistasi. 😊

Valitettavasti minulla ei motivaatio, äly ja kärsivällisyys riittäisi noin vaativaan koulutukseen/ ammattiin.

Nykyään voi kysellä tekoälyltä valmiit vastaukset, ei tarvitse enää tehdä päässälaskuja. Luulen että pärjäisit ihan hyvin. Ja oikea mentaliteetti olisi jo valmiina...

• Anonyymi00018
        UUSI

Oletko pelannut Tetristä nuorena? piditkö siitä pelistä?
        Se on oikea insinööripeli, tuo peli erottelee mahdolliset insinöörit muista. Itse kokeilin sitä peliä ehkä pari kertaa.... sen enempää en pelannut. Itse olin ja olen yhä kiinnostunut vain roolipeleistä.

• UUSI

tosis: "Olen antanut itseni ymmärtää, että insinööreille tyypillisiä luonteenpiirteitä ovat analyyttisyys, looginen ajattelukyky ja ratkaisukeskeisyys.
        Heillä on kyky pilkkoa monimutkaisia ongelmia osiin ja ratkaista niitä systemaattisesti."

"Arvostan matemaattisia taitoja ja teknistä osaamista, koska olen itse toivottoman surkea molemmilla alueilla."

Ei pienintäkään viitettä alemmuudentunnosta, mutta selkeä käsitys TYÖNJAOSTA. Jokaisen kantsii tehdä, mitä parhaiten osaa, eikä haukkua muita.

• UUSI

Sää oot kyl tosis enämpi ku fiksu. Tosson sulle vielä kukkanen 🌷multa 🐧.

• Anonyymi00020
        UUSI

Väärä luulo ainakin AMK-inssien kohdalla. Sinne pääsee ja sieltä valmistuu nykyään koulutettu apinakin, että rahavirrat kulkee oikeaan suuntaan.

• UUSI
        exKynis.mi kirjoitti:

Sää oot kyl tosis enämpi ku fiksu. Tosson sulle vielä kukkanen 🌷multa 🐧.

Kiitos, lämpimistä sanoista ja kauniista eleestä. 😊

• UUSI
        Anonyymi00018 kirjoitti:

Oletko pelannut Tetristä nuorena? piditkö siitä pelistä?
        Se on oikea insinööripeli, tuo peli erottelee mahdolliset insinöörit muista. Itse kokeilin sitä peliä ehkä pari kertaa.... sen enempää en pelannut. Itse olin ja olen yhä kiinnostunut vain roolipeleistä.

Olen joskus pelannut, kauan sitten. En innostunut ja se jäi.
        En ole pelannut mitään pelejä pitkään aikaan.

• Anonyymi00021
      UUSI

Noh..insinööri ja basisti. Ei kannata ottaa niin tosissaan kaikkea.

Insinöörihän on aina ollut aika monenkin sinkkunaisen perusturvallinen ja fiksu valinta. Kaikki ei voi olla optiomiljonäärejä.

• Anonyymi00022
        UUSI

Mahtavaa ☺️👍 Ihme harhoja, kun onsinöörin pitäisi osata ihan kaikkea 😀 Yleensä tehdään työt isommalla projektilla jossa on yli satoja osallistujia. Tiedonvaihto ja johtaminen sen sijaan voi epäonnistua helposti. Se on suurin kulmakivi, joka pitäisi kääntää kunnolla, eikä laskea siihen hommaan kyvyttömiä.

• Anonyymi00024
        UUSI
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Mahtavaa ☺️👍 Ihme harhoja, kun onsinöörin pitäisi osata ihan kaikkea 😀 Yleensä tehdään työt isommalla projektilla jossa on yli satoja osallistujia. Tiedonvaihto ja johtaminen sen sijaan voi epäonnistua helposti. Se on suurin kulmakivi, joka pitäisi kääntää kunnolla, eikä laskea siihen hommaan kyvyttömiä.

Välillisesti yli tuhansia. Epäsuorasta lukemattomia. Yksi saattaa keksiä ja kehittää esim. uuden tavan ja laskentaohjelman, joka on vain yksi mahdollisista vaihtoehdoista ja sen onnistuminen riippuu kaikista muista muuttujista toteutuksen jokaisessa yksittäisessä työvaiheessa, jota tekemässä on vain ihminen. Ei mitään rakettitiedettä, mutta lopputulos riippuu kaikista mahdollisista vaihtujista, säästä, ihmisistä, huolellisuudesta, oikea-aikaisuudesta, pudjetista, valmistajasta, sarjasta, laskenta-arvoista jne. jne.

• Anonyymi00023
      UUSI

DI, joka haluaa tehdä tiedettä, tutkimusta ja kehitystä, työllistyy usein toissijaisiin tehtäviin. Niistä tulee johtajia, tarkastajia tai rivisuunnittelijoita.

DI-koulutus vaatii luovuutta ja älyä, töissä toimitaan standardien mukaan.

• Anonyymi00026
      UUSI

Ihan hyvästä syystä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      266
      3323
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      21
      1843
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      24
      1499
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      82
      1349
    5. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      137
      1038
    6. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      994
    7. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      62
      809
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      86
      756
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      687
    10. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      51
      656
    Aihe