Mun mielestäni yksi kaikkien aikojen huonoimmista ja surkeimmista keksinnöistä (for ever) on niin sanotut spraymaalit!
Ensinnäkin ne ovat todella huonoja maaleja mihinkään oikeaan maalaamiseen, mutta riittävän hyviä kaikenlaiseen töhrimiseen ja julkisten paikkojen tuhraamiseen. Näillä pilataan kaupunkikuvaa ja saadaan paikat näyttämään epäsiisteiltä ja levottomilta, mikä karkoitaa turisteja ja toisaalta myös laskee asuntojen arvoa ym. ym. negatiivista!
Sen lisäksi, että kaiken maailman ilkivallantekijät niitä käyttävät niin vieläpä veronmaksajat joutuvat maksamaan puhdistuskuluja. Sitten näille vielä rakennetaan verovaroin paikkoja, joissa voivat töhrätä "laillisesti" siinä toivossa, että siltatolpat ja linja-autopysäkit saisivat olla rauhassa, mutta eipä tunnu auttavan.
Näistä maaleista tulee muiden ongelmien lisäksi suhteellisen paljon ympäristöhaittoja. Maalit ovat myrkyllisiä, kuten myös puhdistusaineet, joilla töhryjä pestään ja niiden ponneaineet lisäävät kasvihuonepäästöjä. Maalien höyryt pehmittävät entisestään maalajien päitä ja ovat entistä yksinkertaisempia, mistä siitäkin tulee lisää ongelmia yhteiskunnalle.
Jos johonkin piyäisi haittaveroja soveltaa niin näihin maaleihin ehdottomasti. Ne pitäisi oikeastaan laittaa kokonaan luvanvaraisiksi, jotta niitä ei voisi ostaa muuta kuin tarkaan säädellyistä syistä ja sellainen henkilö joka ammatikseen maalailee jotain ihan oikeaa kohdetta, tuotetta tai tavaraa. Ja jos nyt kokee, että spraymaaleilla toteutettu katutaide on "se juttu" niin toki siihenkin on annettava mahdollisuus, mutta jos sen luvatta tekee väärään paikkaan niin rangaistusten pitäisi olla sitä luokkaa, että never again ei tee samaa virhettä ja vaikka sitten pakkotyönä putsaa kielellä lipsuttaen muraalinsa pois, eikä maksata työtä muilla veronmaksajilla. Kyllä jämpti on näin!
Että mä sitten olen saanut tarpeekseni
6
124
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
No voi voi olosko helpompa ollu opettaa lapsille tapoja ei tarvis täällä itkeä kun lapsi/lapset on yhtä tyhmiä kun itse olet
No mä oon taas sitä mieltä, että noi luvalliset paikat onntosi hienoja. Meidän tulis tarjota muutakin harrastetta lapsillemme, kun jotain some näpyttelyä. On tärkeää järjestää heille toimintaa, meilläkin täällä Arx ja tosi hienosti maalattu kauppakeskus, tosin jo vähä rapisseet maalit.
Muutenki sprayt monessa hommassa, pienten kappaleiden maalauksessa kätevämpiä.- Anonyymi00002UUSI
Olen kyllä samaa mieltä, mutta ei oikein kuulu sinkkuihin tämä aihe
- Anonyymi00003UUSI
Just suunnittelin ostavani paukkupullopurkin. Haluan merkitä uudet työkaluni. Rosvotkaan ei tykkää pölliä sotkettuja ja selkeästi merkittyjä esineitä.
xLiner- Anonyymi00004UUSI
Vaihtoehto on etsaussetti. Tai jos on enemmänkin merkattavaa, niin ihan etsauslaite. Siisti ja kestävä jälki.
- Anonyymi00005UUSI
Jäljityslaite on parempi niin voi metsästää työkalut takaisin ja laittaa tekijät kylmäks
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell392218Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.511802Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1281687Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1041346Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,541070Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.761018- 59925
Laita nyt se viesti
Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗54837Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd102821- 61803