Miten säilöä kesäkurpitsasatoa?

kesäkurpitsa

Minilajikkkeinen kesäkurpitsani lykkää satoa niin ettei kaikkea ehdi syödä,siispä miten voisin sitä säilöä talveksi?

6

5050

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matleena

      Saattaa vaikuttaa oudolta, kesäkurpitsaa kakkuun, mutta ainakin meillä tuli viime syksynä tehtyä kyllästymiseen asti tätä kakkua. Varmasti voi pakastaakin tämän kakun ilman kuorrutusta ja sitten kun haluaa tarjota sitä, ottaa sulamaan ja tekee kuorrutuksen. Ei ehkä oleihan sitä mitä etsit, mutta oli pakko laittaa ja suositella.



      Kesäkurpitsakakku

      12 annosta

      Pohja
      3    munaa
      2 1/2 dl    sokeria
      4 dl    vehnäjauhoja
      2 tl    leivinjauhetta
      2 tl    kanelia
      2 tl    kardemummaa
      1/2 prk (1 dl)    Valio kevytkermaa
      1 dl    juoksevaa Oivariinia
      200 g (4 dl)    kesäkurpitsaa raastettuna

      Kuorrutus
      1 prk (200 g)    Hovi kevyt maustamatonta tuorejuustoa
      1 rkl    sitruunamehua
      1/2 dl    sokeria
      2 tl    vanilliinisokeria

      Pinnalle
         paahdettuja mantelilastuja tai pähkinärouhetta

      Vaahdota munat ja sokeri kovaksi vaahdoksi. Yhdistä kuivat aineet keskenään ja lisää vuorotellen kerman, rasvan ja kesäkurpitsaraasteen kanssa vaahtoon. Kaada taikina voideltuun ja korppujauhotettuun( 2,5 l) tasapohjaiseen kakkuvuokaan. Paista 175 asteessa noin 35 min. Kumoa hieman jäähtyneenä. Sekoita kuorrutuksen aineet keskenään ja levitä jäähtyneelle kakulle. Koristele paahdetuilla mantelilastuilla.

      VINKKI
      Kostuta kakku halutessasi 1 dl:lla Valio omenatäysmehua.

    • myös

      Itse olen tehnyt saamistani kesäkurpitsoista marmeladia sitruunalla maustettuna. Olen sitten leiponut muropohjaisen piirakan, johon laitan sitä täytteeksi. Piirakan täyte herätättää usein keskustelua, koska on raikkaan maukas ja vaikea arvata täytteen ainekset. Resepti löytyy, jos kiinnostaa. On kirjassa Marja- ja säilöntäopas (Tiainen, Elonen, Kilpi). Löytynee varmaan kirjastosta.

      • kesäkurpitsaa

        suikaleina ja kuutioina, vaatii lyhyen ryöppäyksen. Näitä voit sitten käyttää esim. Wokkeihin ja lisukkeisiin. Jos pakastat soseena, saat hyvän sosekeiton pohjan. Olen myös kokeillut kesäkurpitsasalaatin tekoa kurpitsasalaatin reseptillä. Kurpitsasalaatti on parempaa, mutta ihan kelvollista kesäkurpitsastakin tuli - itse aion kehitellä maustamista erilaiseksi oman maun mukaan...


      • kesäkurpitsa
        kesäkurpitsaa kirjoitti:

        suikaleina ja kuutioina, vaatii lyhyen ryöppäyksen. Näitä voit sitten käyttää esim. Wokkeihin ja lisukkeisiin. Jos pakastat soseena, saat hyvän sosekeiton pohjan. Olen myös kokeillut kesäkurpitsasalaatin tekoa kurpitsasalaatin reseptillä. Kurpitsasalaatti on parempaa, mutta ihan kelvollista kesäkurpitsastakin tuli - itse aion kehitellä maustamista erilaiseksi oman maun mukaan...

        Kiitos kaikille,eipähän ollut tullut mieleeni tuo pakastus...ja kakku kuulosti herkulliselta.


      • Albertti41

        Olsin toki kiinnostunut marmeladi reseptistä. Saanko sen sähköpostiini?
        [email protected]


    • Tonnikalafilee

      Tämä nyt ei talveen asti säily mutta muutaman ajan jääkaapissa kumminkin:

      Pilko kesäkurpitsat suikaleiksi ja laita lasitölkkiin. Lisää rasiallinen anjovista sekä valkosipulisilppua. Kaada päälle kuuma säilöntäliemi, Rajamäen käyttövalmis liemi on maukasta. Anna olla muutama päivä ja NAUTI!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1756
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1669
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      14
      1458
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1154
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1143
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1141
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1096
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1091
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      5
      1062
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1050
    Aihe