Evoluutiolla ei ole silminnäkijöitä

Luomisen "totuutta" on palstalla perusteltu sillä, että tapahtumalla on ollut "silminnäkijä". Sen sijaan evoluutio samojen kirjoittajien mukaan roskaan, koska sillä ei ole silminnäkijöitä. Jeesuksen veden päällä kävely on sekin kuulemma totta sen vuoksi että sitä todisti 12 opetuslasta.

No eikö saman logiikan mukaan, sitten myös seuraava tarina ole totta?Eikö tässäkin ole kyseessä aivan selvä ”silminnäkijätodistus”?

http://www.divinerevelations.info/documents/7_jovenes/finnish_7_youths_hell.htm

"Herra salli meidän katsella miestä, joka oli yhden padan sisällä. Hän oli ylösalaisin ja liha tippui paloina hänen naamastaan. Hän katsoi Herraa läpitunkevasti ja sitten hän alkoi huutaa ja kutsua Jeesuksen nimeä.

Hän sanoi: ”Herra armahda! Herra anna minulle mahdollisuus! Herra vie minut pois tästä paikasta!”
Mutta Herra Jeesus ei tahtonut katsoa häneen. Jeesus yksinkertaisesti vain käänsi selkänsä hänelle. Kun Jeesus teki näin, alkoi mies kirota ja pilkata Herraa. Tämä mies oli John Lennon, saatanallisen ”The Beatles” bändin jäsen.

John Lennon oli mies, joka pilkkasi Herraa elämänsä aikana. Hän väitti että kristinusko oli häviämässä ja että Jeesus Kristus tultaisiin unohtamaan kokonaan. Siitä huolimatta tämä mies on tänä päivänä Helvetissä ja Jeesus Kristus on elossa!! Kristinusko ei ole myöskään hävinnyt.”

460

1953

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      "Luomisen "totuutta" on palstalla perusteltu sillä, että tapahtumalla on ollut "silminnäkijä". Sen sijaan evoluutio samojen kirjoittajien mukaan roskaan, koska sillä ei ole silminnäkijöitä."

      No jos tieteen kautta asiaa tarkastellaan niin asia on juuri näin. Silminnäkijä todistus on aina varmenpi kuin vuosituhansia myöhemmin syntyneet tarut.

      • Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?


      • Anonyymi00003
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Ja mistä niistä sadoista luomistarinoista on silminnäkijöitä?


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Kun ketään ei ollut olemassa hyvin pitkään aikaan, niin ei voi olettaa, että luomisesta on muuta kuin kuvitelma.


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Niin että tuo helvetti-reissu ja John Lennon kohtalo on siis sinusta myös totta? Onhan sillä silminnäkijät....


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Paskaa lunta on luotu paljon ja niitä toimia on moni todistanutkin.


      • Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Keksitty raportti ei ole kovinkaan vaikea rustattava.


      • Anonyymi00013
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?

        Oletko sinä tai joku tuttavasi ollut todistamassa alkuräjähdystä ?
        Kysymys on yhtä relevantti, kuin omasi.
        Näihin sun pohdintoihin käy hyvin oma(t) rekatut nimimerkkisi.


      • Mitäsnäitäoikeintulee
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Oletko sinä tai joku tuttavasi ollut todistamassa alkuräjähdystä ?
        Kysymys on yhtä relevantti, kuin omasi.
        Näihin sun pohdintoihin käy hyvin oma(t) rekatut nimimerkkisi.

        En minä ole koskaan väittänyt, että joku oli silminnäkijänä kun alkuräjähdys tapahtui. Sen sijaan palstan tosiuskovat ovat väittäneet että luomisella on ollut silminnäkijöitä. Eli tähän tapaan:

        "Anonyymi00003
        2026-05-25 13:28:54

        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:
        Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!"


      • Anonyymi00004 kirjoitti:

        Ja mistä niistä sadoista luomistarinoista on silminnäkijöitä?

        "Ja mistä niistä sadoista luomistarinoista on silminnäkijöitä?"

        Vastaus:
        Kaikki, mitä näet omilla silmilläsi todista Jumalan luomistöistä. Olet siten itse luomisen silminnäkijä. Et pysty mitään, mitä näet silmilläsi todistamaan millään muulla kuin Jumalan luomistyöllä.


      • Anonyymi00082
        Joppa2 kirjoitti:

        "Ja mistä niistä sadoista luomistarinoista on silminnäkijöitä?"

        Vastaus:
        Kaikki, mitä näet omilla silmilläsi todista Jumalan luomistöistä. Olet siten itse luomisen silminnäkijä. Et pysty mitään, mitä näet silmilläsi todistamaan millään muulla kuin Jumalan luomistyöllä.

        Ja minkä niistä tuhansista jumalista tämä todistaa luojaksi?


      • Anonyymi00196
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?

        Evoluutiolla on vakuuttavasti silminnäkijöitä in vitro. Elämä ei ole mysteeri koska joitakin yksinkertaisia aminohappoja ja niistä lyhyitä ketjuja on syntynyt kemiallisten reaktioiden tuloksena laboratorioissa valvotuissa olosuhteissa.


      • Anonyymi00197
        Anonyymi00082 kirjoitti:

        Ja minkä niistä tuhansista jumalista tämä todistaa luojaksi?

        Sinulla saattaa olla tuhansia jumalia, evoluutio mukaan lukien, mutta yksikään niistä ei luo elämää, materiassa ei ole substanssia joka olisi elämän kipinä. Jeesus Kristus on Jumala, Hän loi kaiken näkyväiset ja näkymättömät.


      • Anonyymi00209
        Anonyymi00197 kirjoitti:

        Sinulla saattaa olla tuhansia jumalia, evoluutio mukaan lukien, mutta yksikään niistä ei luo elämää, materiassa ei ole substanssia joka olisi elämän kipinä. Jeesus Kristus on Jumala, Hän loi kaiken näkyväiset ja näkymättömät.

        Miten tämä liittyy evoluutioon?


      • Anonyymi00219
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?

        "Mitäsnäitäoikeintulee
        2026-05-25 13:26:58
        Niin että sinustako siis luomisella on ollut silminnäkijöitä?"
        ++++++++

        . "Ensimmäiset dinosaurukset kehittyivät triaskaudella noin 230 miljoonaa vuotta sitten,,,"
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Dinosaurukset

        Silminnäkijöitä ei tietenkään ole
        Sensijaan fossiileja on.

        Entä sitten raamatun tekstit.
        Onko niillä ollut silminnäkiöitä?
        Tai onko niistä löydetty fossiileja?


      • Anonyymi00243
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Yhdenkään raamatun tarinan taustalla ei ole silminnäkijöitä. On vain tarinoita jotka ovat väkevöityneet sadan-satojen vuosien aikana eri kertojien lisätessä tarinoihin omat mausteensa. Lisänä rokassa myöhemmin muistiinkirjoitettujen tarinoiden kohdalla erilaiset käännösvirheet, ja alkukielen käsitteiden ymmärtämättömyys. Tollot eivät kykene tietenkään tätä ymmärtämään.


      • Anonyymi00245
        Anonyymi00013 kirjoitti:

        Oletko sinä tai joku tuttavasi ollut todistamassa alkuräjähdystä ?
        Kysymys on yhtä relevantti, kuin omasi.
        Näihin sun pohdintoihin käy hyvin oma(t) rekatut nimimerkkisi.

        Alkuräjähdys, tai oikeasti todennettuna, alkulaajentuminen on hyvin pitkälle aihe todisteilla todennettu tapahtuma. Raamatun luomiskertomuksessa ei puolestaan ole ensimmäistäkään todennettua faktaa. Mutta monen luonnonkansan kertomukset menevät hämmästyttävästi yhteen alkulaajentumisen kanssa.


      • Anonyymi00266
        Anonyymi00209 kirjoitti:

        Miten tämä liittyy evoluutioon?

        Ei mitenkään, evoluutio on vain keksitty luomismyytti jota tieteeksi on väitetty, sen tarkoitus on syrjäyttää fakta fiktiolla jonka tueksi miljardit vuodet on tekaistu.


      • Anonyymi00286
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Paskat sinä mitään "tiedät". Sinä haluat uskoa itse niin.


      • Anonyymi00314
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        Minä tiedän että luomisella oli sekä suoria että epäsuoria silminnäkijöitä. Eihän sitä kukaan muuten olisi raporttia tästä tapahtumasta tehnyt!!

        Jumala on itse ilmoittanut Raamatussa meille että Jumala on ON.
        1.Moos. 2:
        7. Sitten Herra Jumala muovasi ihmisen maan tomusta ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen. Näin ihmisestä tuli elävä sielu.
        Job 33:4; Job 33:6; Saarn. 12:7; 1. Kor. 15:45; 1. Kor. 15:47
        8. Ja Herra Jumala istutti puutarhan itään, Eedeniin, ja asetti sinne ihmisen, jonka hän oli tehnyt.
        1. Moos. 13:10; Ilm. 2:7


    • Anonyymi00002

      Jeesus tulee.

      • Tuleeko polkupyörällä vaiko sähköautolla? Vai ihan suihkarilla kentälle ja sieltä eteenpäin Ferrarilla?


      • Repe_RuutikaIlo
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tuleeko polkupyörällä vaiko sähköautolla? Vai ihan suihkarilla kentälle ja sieltä eteenpäin Ferrarilla?

        Ei, vaan Jeesus tulee Piaan.


      • Anonyymi00071

        Jaa. Mutta sen Jeesukseksi mainitunhan piti omien puheittensa mukaan tulla hyvinkin pian takaisin Maan päälle tuomitsemaan ihmisiä, ja tämän piti tapahtuman vieläpä osan kuulijoistaan henkeä huokuessa.
        Onkosta hemmoa nähty?

        Matteus 16:27-28

        "27Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.
        28Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana."


      • Anonyymi00246
        Repe_RuutikaIlo kirjoitti:

        Ei, vaan Jeesus tulee Piaan.

        Jep. Esim jenkkilän evankaaliset (kaalipäät :) satuilevat että jeesus tulee pian takaisin, ja tappaa valkoisella hevosella ratsastaen rynnäkkökivääriä käyttäen kaikki vääräuskoiset : )


      • Anonyymi00315
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tuleeko polkupyörällä vaiko sähköautolla? Vai ihan suihkarilla kentälle ja sieltä eteenpäin Ferrarilla?

        Ei Hän tarvitse ihmisten tekemiä härveleitä.


    • Anonyymi00005

      No mutta nyt meillä on tekoäly apuna. Se ei kuole tai unohda. Jos ihmiskunta ei tässä tuhoa itseään ja kaikkea muuta mennessään, niin tästä eteenpäin historia on aika tarkasti hanskassa. Yksityiskohtia myöten, ilman sukupolvien vaihtuessa tapahtuvaa rikkinäinen puhelin efektiä. Ehkä tämä jatkuva sykli kun ihminen unohtaa menneisyyden ja taas tekee samat virheet ja tuhoaa melkein itsensä, loppuu kun on olemassa joku joka muistuttaa että "Hei, olen nähnyt tämän kaavan yhteiskunnan historiassa, nyt ois hyvä hetki panna jäitä hattuu ja muuttaa kurssia"

    • Anonyymi00006

      Elämän synty ja tähän liityyvä evoluutio on vielä tälläkin hetkellä tieteelle arvoitus. Edes aiemmin yksinkertaiseksi luultu solu ei olekaan niin yksinkertainen rakenteeltaan ja toiminnaltaan vaan monimutkaiseen koneeseen verrattava järjestelmä, jossa solun toiminnan mahdollistama informaatio on pakattu äärimmäisen monimutkaiseen muotoon.

      • Huh huh huu. En tiedä kuinka monta kertaa tämänkin pitää sanoa, mutta ei evoluutio hae vastausta elämän syntyyn. Se kuvaa vain sitä, miten elämä sopeutuu aina uusiin olosuhteisiin. Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?


      • Anonyymi00007
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Huh huh huu. En tiedä kuinka monta kertaa tämänkin pitää sanoa, mutta ei evoluutio hae vastausta elämän syntyyn. Se kuvaa vain sitä, miten elämä sopeutuu aina uusiin olosuhteisiin. Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?

        "Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?"

        Turha toivo, onhan tästä asiasta jo huomautettu vuosia, ja asia ei ole muuttunnut mihinkään... :(


      • Anonyymi00010
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Huh huh huu. En tiedä kuinka monta kertaa tämänkin pitää sanoa, mutta ei evoluutio hae vastausta elämän syntyyn. Se kuvaa vain sitä, miten elämä sopeutuu aina uusiin olosuhteisiin. Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?

        "Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?"

        Näitä fundamentalisteja vaivaa krooninen pakkomielle valehdella.

        Raamattu puhuukin valheiden isästä, joten ei ole vaikea arvata ketä nämä palvelevat. Ilman tätä valheiden verkkoa heidän uskonsa kaatuisi ja saattaisivat tutustua Jeesukseen, joka on heille kauhustus.


      • Anonyymi00010 kirjoitti:

        "Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?"

        Näitä fundamentalisteja vaivaa krooninen pakkomielle valehdella.

        Raamattu puhuukin valheiden isästä, joten ei ole vaikea arvata ketä nämä palvelevat. Ilman tätä valheiden verkkoa heidän uskonsa kaatuisi ja saattaisivat tutustua Jeesukseen, joka on heille kauhustus.

        Ei evoluutiosta tarvitse valehdella. Se on samanlainen luonnonilmiö kuin vaikka se, että vesi jäätyy kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Tai se että yksi plus yksi on kaksi. Olenko minä siis fundamentalisti kun uskon näin?


      • Anonyymi00021
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Ei evoluutiosta tarvitse valehdella. Se on samanlainen luonnonilmiö kuin vaikka se, että vesi jäätyy kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Tai se että yksi plus yksi on kaksi. Olenko minä siis fundamentalisti kun uskon näin?

        Jäätyneessä muodossa, kuten lumihiutaleet, jokainen on oma yksilöllinen sielunsa, joka elää ikuisesti kylmässä, jossa ruumiit muutenkin säilyy. Aavedata todistaa, että tikku-ukko hohkaa kylmää ilmaa.

        Lämpimässä sielut kuin sulaa vedeksi, ja elämän vesien ansiosta putkahtaa näkyvään maailmaan hengittelemään happea.

        Raamattukin kertoo, että vedestä ja hengestä ollaan. Meissä on kylmä ikuinen sielu ja lämpimämpi puoli. Kuin lämpömittari olemme.

        Evoluutio tarkoittaisi sitä, että kylmään ikuiseen sieluun puetaan uusi lämpimämpi kerros, jolloin sielu muuttaa muotoaan, kalasta tulee lintu jne. Tikku-ukko saa uudet vaatteet;).


      • Anonyymi00027
        Anonyymi00021 kirjoitti:

        Jäätyneessä muodossa, kuten lumihiutaleet, jokainen on oma yksilöllinen sielunsa, joka elää ikuisesti kylmässä, jossa ruumiit muutenkin säilyy. Aavedata todistaa, että tikku-ukko hohkaa kylmää ilmaa.

        Lämpimässä sielut kuin sulaa vedeksi, ja elämän vesien ansiosta putkahtaa näkyvään maailmaan hengittelemään happea.

        Raamattukin kertoo, että vedestä ja hengestä ollaan. Meissä on kylmä ikuinen sielu ja lämpimämpi puoli. Kuin lämpömittari olemme.

        Evoluutio tarkoittaisi sitä, että kylmään ikuiseen sieluun puetaan uusi lämpimämpi kerros, jolloin sielu muuttaa muotoaan, kalasta tulee lintu jne. Tikku-ukko saa uudet vaatteet;).

        Mitä sieniä olet vetänyt että saa tuollaiset harhat?


      • Anonyymi00021 kirjoitti:

        Jäätyneessä muodossa, kuten lumihiutaleet, jokainen on oma yksilöllinen sielunsa, joka elää ikuisesti kylmässä, jossa ruumiit muutenkin säilyy. Aavedata todistaa, että tikku-ukko hohkaa kylmää ilmaa.

        Lämpimässä sielut kuin sulaa vedeksi, ja elämän vesien ansiosta putkahtaa näkyvään maailmaan hengittelemään happea.

        Raamattukin kertoo, että vedestä ja hengestä ollaan. Meissä on kylmä ikuinen sielu ja lämpimämpi puoli. Kuin lämpömittari olemme.

        Evoluutio tarkoittaisi sitä, että kylmään ikuiseen sieluun puetaan uusi lämpimämpi kerros, jolloin sielu muuttaa muotoaan, kalasta tulee lintu jne. Tikku-ukko saa uudet vaatteet;).

        Raamattu ei kerro, vaan jonkun kirjoittajan ajatus sattui olemaan, että vedestä hengestä ollaan.


      • Anonyymi00100
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Ei evoluutiosta tarvitse valehdella. Se on samanlainen luonnonilmiö kuin vaikka se, että vesi jäätyy kun lämpötila laskee pakkasen puolelle. Tai se että yksi plus yksi on kaksi. Olenko minä siis fundamentalisti kun uskon näin?

        Älä Mnot höpise ihan järjettömiä sentään. Ei evoluutiolla ole mitään kertomaasi "selkeää, määrättyä suuntaa, kuten esimerkiksi veden jäätyminen alle nollalämmössä" vaikka väität jopa , että näin "sanoo oikeat biologit". Ei ole sellaista koskaan edes ollutkaan, joten tutki lisää trollijuttujasi äläkä aseta juttujasi ihan naurunalaiseksi. Oikeilla biologeilla on sentään enemmän järkeä ja tietoa, joten he kyllä kumoavat trolliväitteesi heti ensikuulemalla! Biologit itse tunustavat, että "Biologinen evoluutio ei tähtää täydellisyyteen tai ennalta määrättyyn päämäärään, vaan se toimii jatkuvana "yritys ja erehdys" -prosessina". Missä sinä tuossa näet "yksi plus yksi on kaksi"- kaavan. Tuossa valheessa esiintyy palstan evoluutio-uskonnon kannattajien musta aukko, järjetön mutu-fakta.

        TUTKI UUDELLEEN evoluution "suuntaa" ja tule sitten viisaampana takaisin jollain uudella jutullasi. Toivottavasti se on edes vähän järkevämpi.

        k_v


      • Anonyymi00198
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Huh huh huu. En tiedä kuinka monta kertaa tämänkin pitää sanoa, mutta ei evoluutio hae vastausta elämän syntyyn. Se kuvaa vain sitä, miten elämä sopeutuu aina uusiin olosuhteisiin. Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?

        Huh huh huu vaan itsellesi, eikö väitetty kemiallinen evoluutio nyt olekkaan evoluutiota?


      • Anonyymi00210
        Anonyymi00198 kirjoitti:

        Huh huh huu vaan itsellesi, eikö väitetty kemiallinen evoluutio nyt olekkaan evoluutiota?

        On se, mutta se ei liity elämän syntyyn. Kun kemiallinen evoluutio alkoi, oli elämä jo syntynyt.


      • Anonyymi00270
        Anonyymi00210 kirjoitti:

        On se, mutta se ei liity elämän syntyyn. Kun kemiallinen evoluutio alkoi, oli elämä jo syntynyt.

        Vihjailetko nyt ehkä RNA maailmaan?


      • Anonyymi00346
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Huh huh huu. En tiedä kuinka monta kertaa tämänkin pitää sanoa, mutta ei evoluutio hae vastausta elämän syntyyn. Se kuvaa vain sitä, miten elämä sopeutuu aina uusiin olosuhteisiin. Meneekö tämä nyt vihdoin ja viimein jakeluun?

        Bakteeri säilyy bakteerina, vaikka se sopeutuu ympäristöönsä, bakteerista ei kehity mammuttia tai etanaa, vaikka salamat iskivät miljoonia vuosia Darvininkin uskomaan lämpimään mutalammikkoon niin monimutkaista on elämän informaatio.


    • Anonyymi00008

      Eihän tuo voi pitää paikkansa. Kun ennen luomista ei ollut mitään. Ihminen luotiin kuudentena päivänä ja seitsemäntenä ei tapahtunut mitään.

      • No tätä minäkin ole ihmetellyt, mutta ei mene vain tosiuskoville jakeluun....


      • Anonyymi00247

        Pitikö jumala silloin villin viikonlopun ?


    • Anonyymi00009

      Fysiikan standardimalli pitää heti hylätä koska hiukkasille jota se kuvaa ei ole silminnäkijöitä!

    • Anonyymi00011

      " yksinkertaiseksi luultu solu ei olekaan niin yksinkertainen rakenteeltaan ja toiminnaltaan vaan monimutkaiseen koneeseen verrattava järjestelmä, jossa solun toiminnan mahdollistama informaatio on pakattu äärimmäisen monimutkaiseen muotoon."

      Biologian viime vuosien kehitys kun on jopa päästy kuvaamaan solun toimintaa, on nyt evoluutioteorian pahin vihollinen. On siis syntynyt eräänlainen paradoksi - tiede on nyt kumoamassa koko evoluutioteorian.

      • Anonyymi00012

        Kerrotko vielä mitä lajia tämä solu edustaa, jos se kerta on uhka evoluutioteorialle.


      • Anonyymi00040

        Te olette tehneet tätä hokemaa jo usean vuosikymmenen, eikä minkäänlaista ongelmaa ole ollut.

        Ehkä sen takia ettette tiedä aiheesta mitään.

        Evoluutioteoria porskuttaa eteenpäin kun nuoren maan kreationismi on kuihtumassa.
        Voin kertoa miksi näin on. Evoluutioteoria on äärimmäisen vahvasti poikkitieteellisesti todettu kokonaisuus johon on todisteita yli pahimpienkin epäilyksien. Koska kyseessä on oikeaa tiedettä, niin se kehittyy ja tarkentuu jatkuvasti itsenäisesti.
        Nuoren maan kreationismi sen sijaan perustuu vain väärinymmärryksiin ja olkiukkojen pieksämiseen. Siitä ei ole edes yritetty tehdä tieteellistä hypoteesia, ja koko homma on lähinnä yksittäisten saarnaajien mutuilua jotka ovat keskenään ristiriidassa.


    • Anonyymi00015

      No niin, ihminen pyrkii taas Jumalan yläpuolelle, ei onnistu!

      • Siis miten sellaisen yläpuolelle voi nousta jota ei ole....


      • Anonyymi00016

        Helposti onnistuu, tämä "Jumala" kun on ihmisen mielikuvituksen tuote, kuten oli vaikkapa Zeuskin.


      • Anonyymi00019

        Pyrkii Jumalan yläpuolelle.

        Tarkoitatko ihmisiä jotka kertovat sormi pystyssä mitä mieltä Jumala on milloin mistäkin asiasta?


      • Anonyymi00016 kirjoitti:

        Helposti onnistuu, tämä "Jumala" kun on ihmisen mielikuvituksen tuote, kuten oli vaikkapa Zeuskin.

        mielikuvitus on rikasta...


      • Anonyymi00249
        Anonyymi00016 kirjoitti:

        Helposti onnistuu, tämä "Jumala" kun on ihmisen mielikuvituksen tuote, kuten oli vaikkapa Zeuskin.

        Toisekseen, muinaisilla israelilaisilla oli myös melkoinen määrä jumalia kunne joku valopää keksi että on helpompaa pitää vain yhtä jumalaa jolloin kansan hallitseminenkin on paljon helpompaa uskonnon varjolla.


      • Anonyymi00250
        Anonyymi00249 kirjoitti:

        Toisekseen, muinaisilla israelilaisilla oli myös melkoinen määrä jumalia kunne joku valopää keksi että on helpompaa pitää vain yhtä jumalaa jolloin kansan hallitseminenkin on paljon helpompaa uskonnon varjolla.

        Se valopää, joka tämän yksijumalaisuuden keksi, oli Egyptin faarao Akhenaton. Hän oli saanut tarpeekseen kalliiksi tulevasta papistosta, jota tarvittiin eri temppelien ylläpitoon ja jumalien palvomiseen. Halvemmalla ja helpommalla päästäisiin, jos jumalia olisi vain yksi.


    • ”Luomisen "totuutta" on palstalla perusteltu sillä, että tapahtumalla on ollut "silminnäkijä". Sen sijaan evoluutio samojen kirjoittajien mukaan roskaan, koska sillä ei ole silminnäkijöitä.”

      No, lasken tuon varsin avuttomaksi kannanotoksi, kun ei muuta enää kyetä tekemään.

      • Anonyymi00104

        Miksei Jeesus korjannut käsityksiä maailman luomisesta?


      • Anonyymi00129
        Anonyymi00104 kirjoitti:

        Miksei Jeesus korjannut käsityksiä maailman luomisesta?

        Jeesus viittasi luomiskertomukseen ja Hänen kauttaanhan maailma on luotu.
        Jeesus oli luomisen silminnäkijä. Jeesus oli myös synnitön, ei valehdellut.


    • Anonyymi00017

      Elämän synty maapallolla on asia, joka on joskus tapahtunut. Se tapahtui pitkän ajan kuluessa, pienin askelin, sopivissa olosuhteissa. Tieteellä on hyvä käsitys siitä, mitä elävään soluun on tarvittu: solukalvo, kemiallinen energia ja proteiinien tuotantoa katalysoivat aminohappoketjut. Vedenalainen vulkanismi, meriveden suolaisuuden vaihtelut vuorovesialueilla ja monet muut tunnetut ilmiöt ovat osa kokonaisuutta.

      • Anonyymi00025

        Mitään varmaa tietoa ei ole, miten solun toiminta on käynnistynyt kaikkine monimutkaisine solun ohjailumekanismeineen ja miten tätä kaikkea solun toimintaa ohjaavat informaatio-ohjeet ovat syntyneet. On vain kuvitelma sattumasta ja miljardeista vuosista, minkä katsotaan riittävän aiheuttamaan nykyisen elämän.


      • Anonyymi00030
        Anonyymi00025 kirjoitti:

        Mitään varmaa tietoa ei ole, miten solun toiminta on käynnistynyt kaikkine monimutkaisine solun ohjailumekanismeineen ja miten tätä kaikkea solun toimintaa ohjaavat informaatio-ohjeet ovat syntyneet. On vain kuvitelma sattumasta ja miljardeista vuosista, minkä katsotaan riittävän aiheuttamaan nykyisen elämän.

        Mitään varmaa tietoa ei todellakaan ole yli 4,000,000,000 vuotta sitten tapahtuneista molekyylitason asioista ja tuskin edes voi olla. Mutta on kaikki syy olettaa, että solukalvojen materiaaleja, sähköisiä ilmiöitä ja proteiineja on ollut olemassa jo silloin. Ymmärretään aika hyvin, millainen on ollut viimeinen eli kehittynein kaikelle nykyään tunnetulle elämälle yhteinen solu. Tästä voi jo päätellä, mitä on täytynyt tapahtua, jotta tähän viimeiseen kaikille yhteiseen soluun on päästy. Monimutkainen mekanismi on kehittynyt ja tullut vallitsevaksi, kun yksinkertaisempi mekanismi on osoittautunut huonommaksi ja kadonnut. Tätähän evoluutio on.

        Käytettävissä luonnolla on ollut paitsi aikaa, myös hyvin monenlaisia olosuhteita ja ennen kaikkea aivan valtava määrä yritys-erehdys -tilanteita. Elämän kehitys on alkanut todella pienistä rakenteista ja niitä on maailmaan mahtunut käsittämättömän suuria määriä. Ei pidä ollenkaan aliarvioida mahdollisuuksia elämän syntyyn luonnonmenetelmällå.


    • Anonyymi00018

      Jokainen on evoluution silminnäkijä jos asia kiinnostaa ja tutustuu biologiaan. Kaikkia ei tietenkään biologia ja luonnon monimuotoisuus tarvitse kiinnostaa, mutta silloin ei kannata myöskään esittää asiasta "varmoja" mielipiteitä. Jos viisastelee asiasta, josta ei tiedä edes perusteita, vaikuttaa helposti typerältä.

      Jos asia kiinnostaa voi vaikka miettiä, miksi linnut ovat niin ilmiselvästi lintuja, vaikka niitä on tuhansia eri lajeja. Ja miksi erilajiset tikat ovat niin ilmiselvästi tikkoja samalla kun ovat lintuja. Evoluutioteoria selittää miksi luonto on sellainen kuin on. Muuta loogista selitystä ei ole.

      • Anonyymi00020

        Juuri noin.
        Ja koska linnusta ei koskaan tule nisäkästä, ei koiraa eikä sikaa, niin yksinkertainen totuus on, että mitään laijien muuttumista toiseksi lajiksi ei ole voitu todistaa. Lajien sisäinen muutos geenistön sallimissa puitteissa ei ole evoluutiota.


      • Anonyymi00022
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Juuri noin.
        Ja koska linnusta ei koskaan tule nisäkästä, ei koiraa eikä sikaa, niin yksinkertainen totuus on, että mitään laijien muuttumista toiseksi lajiksi ei ole voitu todistaa. Lajien sisäinen muutos geenistön sallimissa puitteissa ei ole evoluutiota.

        Miksi harmaavarpusesta pitäisi tulla sika? Miten tällainen ajatus liittyy evoluutioon?

        Australiassa on evoluutio saanut aikaan pussieläimistä koostuvan faunan, joka täyttää samat ekolokerot, kuin muualla nisäkkäät.


      • Anonyymi00023
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Juuri noin.
        Ja koska linnusta ei koskaan tule nisäkästä, ei koiraa eikä sikaa, niin yksinkertainen totuus on, että mitään laijien muuttumista toiseksi lajiksi ei ole voitu todistaa. Lajien sisäinen muutos geenistön sallimissa puitteissa ei ole evoluutiota.

        "Juuri noin.
        Ja koska linnusta ei koskaan tule nisäkästä, ei koiraa eikä sikaa, niin yksinkertainen totuus on, että mitään laijien muuttumista toiseksi lajiksi ei ole voitu todistaa. Lajien sisäinen muutos geenistön sallimissa puitteissa ei ole evoluutiota."

        Sinä kaatumaseuran hihhulimandaatilla päätät mikä on evoluutiota ja mikä ei ? :D


      • Anonyymi00024
        Anonyymi00022 kirjoitti:

        Miksi harmaavarpusesta pitäisi tulla sika? Miten tällainen ajatus liittyy evoluutioon?

        Australiassa on evoluutio saanut aikaan pussieläimistä koostuvan faunan, joka täyttää samat ekolokerot, kuin muualla nisäkkäät.

        Pussieläimet ovat nisäkkäitä vaikka eivät ole istukkanisäkkäitä.

        Muuten esimerkki oli hyvä. Uudessa-Guineassa kengurut ovat vallanneet jopa samoja ekolokeroita kuin muualla kädelliset ja syntynyt sangen erikoinen puukenguruiden ryhmä (14 eri lajia), joka kiipeilee puissa syöden mm. hedelmiä.


      • " Evoluutioteoria selittää miksi luonto on sellainen kuin on. Muuta loogista selitystä ei ole."

        Juuri näin!


      • Anonyymi00026
        Mummomuori2 kirjoitti:

        " Evoluutioteoria selittää miksi luonto on sellainen kuin on. Muuta loogista selitystä ei ole."

        Juuri näin!

        Paljon loogisempi ja järkeekäyvämpi selitys on se, että kaikella järkevällä on SUUNNITTELIJA, sanotaampa häntä Luojaksi tai Luonnoksi
        Ilman suunnittelijaa ei synny mitään loogista ja järkevää systeemiä.

        Huvittavaa tuo kiihkeys millä evoluutiouskovaiset puolustautuvat, kun eivät löydä mitään konkreettista todistetta sadulleen: "Sinä kaatumaseuran hihhulimandaatilla päätät mikä on evoluutiota ja mikä ei "!!!


      • Anonyymi00028
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Paljon loogisempi ja järkeekäyvämpi selitys on se, että kaikella järkevällä on SUUNNITTELIJA, sanotaampa häntä Luojaksi tai Luonnoksi
        Ilman suunnittelijaa ei synny mitään loogista ja järkevää systeemiä.

        Huvittavaa tuo kiihkeys millä evoluutiouskovaiset puolustautuvat, kun eivät löydä mitään konkreettista todistetta sadulleen: "Sinä kaatumaseuran hihhulimandaatilla päätät mikä on evoluutiota ja mikä ei "!!!

        No huvittavaa tässä on se että sinä luulet että evoluutio liittyisi jotenkin elämän syntyyn. Kertoo taas hienosti miten pihalla olet koko aiheesta.

        Ja nämä sinun "evoluutiouskovat" ovat ihan siell äsinun omassa päässä, joten sinuna en haukkuisi yhtään ketään. :D


      • Anonyymi00026 kirjoitti:

        Paljon loogisempi ja järkeekäyvämpi selitys on se, että kaikella järkevällä on SUUNNITTELIJA, sanotaampa häntä Luojaksi tai Luonnoksi
        Ilman suunnittelijaa ei synny mitään loogista ja järkevää systeemiä.

        Huvittavaa tuo kiihkeys millä evoluutiouskovaiset puolustautuvat, kun eivät löydä mitään konkreettista todistetta sadulleen: "Sinä kaatumaseuran hihhulimandaatilla päätät mikä on evoluutiota ja mikä ei "!!!

        Suunnittelu: "tulkoon", sanottiin.


      • Anonyymi00037
        torre3 kirjoitti:

        Suunnittelu: "tulkoon", sanottiin.

        Kreationistit eivät usko vain genomin "suunnittelijaan" vaan siihen, että näkymätön taikuri taikoo tyhjästä kymmeniä miljardeja toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka on toimintakykyinen ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta, jonka nykyisten kanien perimä vaatii, jotta kaniinista tulee toimintakykyinen aikuinen yksilö.

        Tuo on sananmukaisesti taikauskoa.


      • Anonyymi00039
        Anonyymi00026 kirjoitti:

        Paljon loogisempi ja järkeekäyvämpi selitys on se, että kaikella järkevällä on SUUNNITTELIJA, sanotaampa häntä Luojaksi tai Luonnoksi
        Ilman suunnittelijaa ei synny mitään loogista ja järkevää systeemiä.

        Huvittavaa tuo kiihkeys millä evoluutiouskovaiset puolustautuvat, kun eivät löydä mitään konkreettista todistetta sadulleen: "Sinä kaatumaseuran hihhulimandaatilla päätät mikä on evoluutiota ja mikä ei "!!!

        saat ihan vapaasti ajatella kuinka Jumalan piti rakentaa sinut omin pikku kätösin kun vanhempasi siittivät sinut, mutta sellaista selitystä ei tarvita.

        Tämä geneettinen variaatio, joka sinuun tuli on selitettävissä ihan ilman taikuria.

        Mutta sinä teit vätteen hihhulimandaatilla. Kuinka populaatioiden geenimuutos ei olisi evoluutiota.

        Evoluutioteoria ei edes pyri väittämään mitään pokemon ilmiötä, jota te luulette tapahtuvan. Jos lintu vaikka synnyttäisi koiran tai sian, niin se juuri kaataisi evoluutioteorian.
        Sille ei kukaan voi mitään jos haluat tieten tahdoin pysyä tietämättömänä aiheesta.

        Suosittelisin sinua tutustumaan taksonomiaan. Se selittää mielestäni hyvin sukulaisuuksien historiaa. Teillä nuoren maan kreationisteilla sellaista ei edes ole, koska kukaan ei osaa selittää mitä se Jumala nyt sitten oikeasti loi.


      • Anonyymi00026 kirjoitti:

        Paljon loogisempi ja järkeekäyvämpi selitys on se, että kaikella järkevällä on SUUNNITTELIJA, sanotaampa häntä Luojaksi tai Luonnoksi
        Ilman suunnittelijaa ei synny mitään loogista ja järkevää systeemiä.

        Huvittavaa tuo kiihkeys millä evoluutiouskovaiset puolustautuvat, kun eivät löydä mitään konkreettista todistetta sadulleen: "Sinä kaatumaseuran hihhulimandaatilla päätät mikä on evoluutiota ja mikä ei "!!!

        Kerro toki sinäkin että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys

        Ynnä vielä että jos kerran teidän logiikan mukaan tarvitaan järkevä suunnittelija, koska mitään ei voi tull tyhjästä, niin mistä tuo järkevä suunnittelija sitten tuli? Kuka tai mikä oli se X joka sen loi? Ja mikä oli se Y joka loi X:n? Ja mikä olisi se Z joka loi Y:n joka loi X:n, joka loi teidän mukaan elämän? Ja kuka tai mikä oli se jne jne jne...

        PS. Tuntuuko yhtään siltä, että sinä ampuisit itseäsi jalkaan?


      • Anonyymi00200
        Anonyymi00020 kirjoitti:

        Juuri noin.
        Ja koska linnusta ei koskaan tule nisäkästä, ei koiraa eikä sikaa, niin yksinkertainen totuus on, että mitään laijien muuttumista toiseksi lajiksi ei ole voitu todistaa. Lajien sisäinen muutos geenistön sallimissa puitteissa ei ole evoluutiota.

        Epigeneesi sopeuttaa organismin olosuhteisiin reservissä olevista ominaisuuksista kuin Jumala on reservejä asentanut. Evoluutiolla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.


      • Anonyymi00202
        Anonyymi00037 kirjoitti:

        Kreationistit eivät usko vain genomin "suunnittelijaan" vaan siihen, että näkymätön taikuri taikoo tyhjästä kymmeniä miljardeja toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka on toimintakykyinen ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta, jonka nykyisten kanien perimä vaatii, jotta kaniinista tulee toimintakykyinen aikuinen yksilö.

        Tuo on sananmukaisesti taikauskoa.

        Niin, evoluutio tarvitsee väitetysti miljardeja vuosia samaan jota vauhdittaa geneettinen entropia eli mutaatiot.


      • Anonyymi00231

        Miten selität tai todistat puupäälle, hengen. Joka on jonkun suuntauksen mukaan hengittämistä?


    • Anonyymi00029

      Evoluutio on yhden ihmisryhmän väite siitä, miten asiat muka ovat menneet. Ja sitten sitä narratiivia kuitenkin muutetaan tarpeen mukaan, kun huomataan virheitä - ja sitten ollaan taas tietävinään sen uuden tiedon kanssa, miten ne asiat oikein meni.

      • Anonyymi00031

        Painovoima on yhden ihmisryhmän väite siitä, miten kappaleet muka ovat pudonneet. Ja sitten sitä narratiivia kuitenkin muutetaan tarpeen mukaan, kun huomataan virheitä - ja sitten ollaan taas tietävinään sen uuden tiedon kanssa, miten ne kappaleet oikein putosivatkaan.


      • Joku järjellinen tapa on hyvä olla olemassa, kylläkin. Tiede yleensä menee eteenpäin ja tulee uusia keksintöjä.


      • Anonyymi00032

        Eikä kyseinen ihmisryhmä koskaan pyydä julkisesti anteeksi väärän tiedon levitämistä.


      • Anonyymi00033

        Evoluutio on luonnossa havaittu tapahtuma. Ottaisitte nyt edes selvää mitä vastaan yritätte epätoivoisesti "argumentoida". Nyt vain nolaatte itsenne.


      • Anonyymi00035

      • Anonyymi00038

        Evoluutioteria tai painovoimateoria ei ole väite, vaan johtopäätös.

        Tietenkin jos tieto lisääntyy johtopäätöksiä voidaan tarkistaa. Evoluutioteorian yli 150 vuotta vanhat perusoivallusta eli satunnaisten mutaatioiden ja luonnonvalinnan ohjaamaa eliöpopulaatioiden kehitystä, ei ole kuitenkaan tarvinnut muuttaa, vaikka biologian tietämys on kasvanut moninkertaisesti Darwinin ajoista. Kun palstan perusteella kreationistit eivät ole ymmärtänneet edes sitä, mitä 1859 julkaistu Darwinin evoluutioteoria sisälsi, niin siihen tulleista viilauksista on turha keskustella.


      • Anonyymi00041
        Anonyymi00031 kirjoitti:

        Painovoima on yhden ihmisryhmän väite siitä, miten kappaleet muka ovat pudonneet. Ja sitten sitä narratiivia kuitenkin muutetaan tarpeen mukaan, kun huomataan virheitä - ja sitten ollaan taas tietävinään sen uuden tiedon kanssa, miten ne kappaleet oikein putosivatkaan.

        Niin juuri. Painovoima ei voi olla totta koska se ei selitä mistä kaikki on tullut. Vai oliko se evoluutio? Kummatkin ovat kuitenkin väärin koska eivät selitä mistä kaikki on tullut.

        Ja nämä ovat vain yhden ihmisryhmän väite.

        Tässä siis esimerkki näiden denailistejen argumenteista.

        Voidaan vielä lisätä tämä argumentti joka näkyi jo kerran täällä.
        Painovoima ei ole sitä kuinka massat vetävät toisiaan puoleensa. Painovoima tarkoittaa sitä kuinka galaksi vain ilmestyy tyhjästä valmiina. Kukaan ei ole sellaista nähnyt niin se ei voi olla totta.


      • Anonyymi00203
        Anonyymi00033 kirjoitti:

        Evoluutio on luonnossa havaittu tapahtuma. Ottaisitte nyt edes selvää mitä vastaan yritätte epätoivoisesti "argumentoida". Nyt vain nolaatte itsenne.

        Tässä on luonnossa huomattua evidenssiä dinosaurusten evoluutiosta.
        https://www.youtube.com/watch?v=F6VmZtnsuNI


      • Anonyymi00204
        Anonyymi00038 kirjoitti:

        Evoluutioteria tai painovoimateoria ei ole väite, vaan johtopäätös.

        Tietenkin jos tieto lisääntyy johtopäätöksiä voidaan tarkistaa. Evoluutioteorian yli 150 vuotta vanhat perusoivallusta eli satunnaisten mutaatioiden ja luonnonvalinnan ohjaamaa eliöpopulaatioiden kehitystä, ei ole kuitenkaan tarvinnut muuttaa, vaikka biologian tietämys on kasvanut moninkertaisesti Darwinin ajoista. Kun palstan perusteella kreationistit eivät ole ymmärtänneet edes sitä, mitä 1859 julkaistu Darwinin evoluutioteoria sisälsi, niin siihen tulleista viilauksista on turha keskustella.

        Uskon evoluutioon yhtä paljon kuin litteään maahan, painovoimalla ei ole mitään tekemistä evoluution kanssa.


      • Anonyymi00211
        Anonyymi00204 kirjoitti:

        Uskon evoluutioon yhtä paljon kuin litteään maahan, painovoimalla ei ole mitään tekemistä evoluution kanssa.

        Eli et tajunnut vertausta? No tämä ei tullut mitenkään yllätyksenä.


    • Anonyymi00034

      Vaimoni uusi hieno sähköavusteinen polkupyörä on hävinnyt pihaltamme jonnekin. Emme voi todistaa tapahtunutta, koska emme ole löytäneet sille yhtään silminnäkijää. Ehkä se on tempaistu taivaaseen.

      • Anonyymi00036

        Sähköpyörä oli perheenne ainoa synnitön.
        Siksi se sai armon ja temmattiin taivaan riemuun.


    • Anonyymi00042

      Evoluutiosta ei ole mitään suoraa näyttöä, on vain epäsuoria mielikuvitustarinoita.

      • Sanoo ihminen joka ei tiedä eikä ymmärrä nähtävästi evoluutiosta yhtään mitään. Edelleen kysyn, että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys


      • Anonyymi00043

        "Ei mitään suoraa näyttöä" väittää kaveri, joka uskoo, että näkymätön taikuri taikoo tyhjästä kymmeniä biljoonia toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka oli heti toimintakykyinen ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta.

        Pitäisikö ottaa vakavasti?


      • Anonyymi00205
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Sanoo ihminen joka ei tiedä eikä ymmärrä nähtävästi evoluutiosta yhtään mitään. Edelleen kysyn, että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys

        Todellakin, transitiot lajista toiseksi loistaa poissa olollaan fossiilifaunasta. Se ns. kambrikausi oli vain merenranta biotooppia joka ensimmäisenä hautautui mega tsunamin alle Noan tulvan alussa ja sitä mukaan kuin tsunami nousi todella nopeasti ja hautasi sedimenttien alle syntyi geologinen aikataulu joka komistaa paleontologian kirjojen ja dokkarien sivuja evidenssinä satojen miljoonien vuosien aikana kerrostuneita sedimenttejä.


    • Anonyymi00044

      Minua kiinnostaa kysyä näille tähänkin ketjuun kirjoittaville evol.uutio-kieltäjilä että mitä te rehellisesti ottaen luulette saavuttavanne sillä että suoranaisesti valehtelette asioita evoluutiosta ja tieteestä jotka eivät pidä alkuunkaan paikkaansa?

      Sen lisäksi kun asiasta huomautetaan ja korjataan jatkatte samaa toimintaa vuoesta toimeen? Mikä on tämän tarkoitus ja miksi teette niin?

      • Anonyymi00045

        Totuutta ei tarvitse perustella valehtelemalla, mutta kreationismille ei oikein muita perusteluja kuin valheita löydy.


      • Anonyymi00047
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Totuutta ei tarvitse perustella valehtelemalla, mutta kreationismille ei oikein muita perusteluja kuin valheita löydy.

        Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja katsoa ulos, miten Jumalan luoma luomakunta herää taas eloon.
        Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?


      • Anonyymi00048

        Mitä on valehdeltu ?


      • Anonyymi00049

      • Anonyymi00051
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja katsoa ulos, miten Jumalan luoma luomakunta herää taas eloon.
        Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?

        "Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?"

        Taas kerran: kreationistit eivät usko vain johonkin epämääräiseen "suunnitteluun", vaan siihen, että näkymätön taikuri taikoo tyhjästä kymmeniä biljoonia toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka oli heti toimintakykyinen ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta. Ja tämä toistetaan miljoonia kertoja jokaisen eliölajin kohdalla.

        Kreationismi on sananmukaisesti taikauskoa.


      • Anonyymi00052
        Anonyymi00051 kirjoitti:

        "Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?"

        Taas kerran: kreationistit eivät usko vain johonkin epämääräiseen "suunnitteluun", vaan siihen, että näkymätön taikuri taikoo tyhjästä kymmeniä biljoonia toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka oli heti toimintakykyinen ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta. Ja tämä toistetaan miljoonia kertoja jokaisen eliölajin kohdalla.

        Kreationismi on sananmukaisesti taikauskoa.

        Mutta pahempaa taikauskoa on se, että tyhjästä syntyy tämä valtavan monimutkainen ja kaunis maailmankaikkeus. Ilman mitään suunnitelmaa???
        Sellainen vaatii valtavasti uskoa ja hyvää mielikuvitusta.


      • Anonyymi00053
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        Mutta pahempaa taikauskoa on se, että tyhjästä syntyy tämä valtavan monimutkainen ja kaunis maailmankaikkeus. Ilman mitään suunnitelmaa???
        Sellainen vaatii valtavasti uskoa ja hyvää mielikuvitusta.

        Tällaista taikauskoa löytyy pelkstään kaltaisesi hihhulin päästä.

        Liittyen: https://keskustelu.suomi24.fi/t/19408539/evoluutiolla-ei-ole-silminnakijoita#comment-142596898

        Tieteen tulosten mukaan maailmankaikkeus EI ole syntynyt tyhjästä joten valhetelu tästäkin asiasta on ... tosi järkevää ?


      • Anonyymi00057
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        Mutta pahempaa taikauskoa on se, että tyhjästä syntyy tämä valtavan monimutkainen ja kaunis maailmankaikkeus. Ilman mitään suunnitelmaa???
        Sellainen vaatii valtavasti uskoa ja hyvää mielikuvitusta.

        Ekö luomistaru ole tyhjästä synnyttämistä?
        Vai oliko Jumalalla kertomuksessa joain raaka-aineita?
        Kuka tai mikä nuo raaka-aineet oli tehnyt?


      • Anonyymi00058
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja katsoa ulos, miten Jumalan luoma luomakunta herää taas eloon.
        Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?

        Miksi pidät pyllistämääsi jumalaa viisaana?


      • Anonyymi00059
        Anonyymi00052 kirjoitti:

        Mutta pahempaa taikauskoa on se, että tyhjästä syntyy tämä valtavan monimutkainen ja kaunis maailmankaikkeus. Ilman mitään suunnitelmaa???
        Sellainen vaatii valtavasti uskoa ja hyvää mielikuvitusta.

        Mutta eihän tiede väitä että mitään olisi syntynyt tyhjäsät. Se on uskvoat jotka näin väittävät.


      • Anonyymi00047 kirjoitti:

        Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja katsoa ulos, miten Jumalan luoma luomakunta herää taas eloon.
        Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?

        Kasvikunta kukoistaa kun on saanut sadetta ja aurinkoa, sekä happea. Kun Espanjassa meidän paikkakunnalla on satanut erittään paljon vettä, niin kohta on erinomainen kukkaloisto.

        Tässä "viisas suunnittelija": "tulkoon".


      • Anonyymi00074
        Anonyymi00047 kirjoitti:

        Ei tarvitse kuin avata silmänsä ja katsoa ulos, miten Jumalan luoma luomakunta herää taas eloon.
        Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt ilman viisasta suunnittelijaa?

        "Itsestäänkö tällainen kauneus olisi syntynyt "

        Onko sinulla jotain sitä vastaan, että geneettinen muuntelu aiheuttaa moninaisuutta?


      • Anonyymi00076
        Anonyymi00059 kirjoitti:

        Mutta eihän tiede väitä että mitään olisi syntynyt tyhjäsät. Se on uskvoat jotka näin väittävät.

        Monikin kosmologi ja fyysikko on esittänyt, ettei alussa tarvinut olla mitään.


      • Anonyymi00083
        Anonyymi00076 kirjoitti:

        Monikin kosmologi ja fyysikko on esittänyt, ettei alussa tarvinut olla mitään.

        Ei varmasti ole väittänyt. Jos on väittänyt, niin sitten hiellä ei ole hajuakaan siitä mitä tiede asiasta sanoo.


      • Anonyymi00206

        Tiede ja evoluutio eivät sovi samaan lauseeseen rehellisesti. Evoluutio on ajastaan jäljessä yli 60 vuotta koska tiede on ajanut evoluution ohi aikoja sitten.


      • Anonyymi00208
        Anonyymi00045 kirjoitti:

        Totuutta ei tarvitse perustella valehtelemalla, mutta kreationismille ei oikein muita perusteluja kuin valheita löydy.

        Evokit väittää kreationismia valheeksi, miten määrittelet tässä tapauksessa valheen ja totuuden ja olisiko sulla rehellisiä esimerkkejä esittää väitteittesi tueksi?


      • Anonyymi00212
        Anonyymi00206 kirjoitti:

        Tiede ja evoluutio eivät sovi samaan lauseeseen rehellisesti. Evoluutio on ajastaan jäljessä yli 60 vuotta koska tiede on ajanut evoluution ohi aikoja sitten.

        Oletko kenties uskova kun pitää taas olla valehtelemassa?


      • Anonyymi00213
        Anonyymi00208 kirjoitti:

        Evokit väittää kreationismia valheeksi, miten määrittelet tässä tapauksessa valheen ja totuuden ja olisiko sulla rehellisiä esimerkkejä esittää väitteittesi tueksi?

        No vaikka se että mitään jumalia ei ole olemassa. Saa todistaa toisin.


      • Anonyymi00251
        Anonyymi00076 kirjoitti:

        Monikin kosmologi ja fyysikko on esittänyt, ettei alussa tarvinut olla mitään.

        Alkuun riitti vain massaton ja hyvin kuuma fotonihiukkanen (fotonilla ei ole lepomassaa). Ja koska se oli massaton, se pystyi olemaan siksi atomin tms. kokoinen. Kun se syystä tai toisesta sai liikkeen eli alku laajentumisen, sai se myös samalla massan (liikkeelle lähtemisestä ei ole kenelläkään mitään tietoa). Ja kuten kaikki vähääkään fysiikasta perillä olevat tietävät, energia muuttuu aineeksi ja päinvastoin.


    • Anonyymi00046

      Joh. 14: 21

      • Anonyymi00050

        Böh six - seven.


    • Anonyymi00054

      Ei edes Sodoman ja Gomorran asukkaat ole vielä saaneet tuomiotansa. Heillä on TUOMIOPÄIVÄNÄ helpompaa kuin Kapernaumin asukkailla.

      Miksi sitten John Lennonia olisi kiusattu jo kymmeniä vuosia?
      Tämä on kuin katkelma Koraanista, mutta Raamatun mukaan syntiset tuhotaan yhdessä hetkessä lopullisesti.

      Lue Malakian kirjan viimeinen luku, tai vaikka Ilm.20/9 " Tuli lankesi taivaasta ja kulutti heidät"

      • Raamattuun koottiin ihmisten kirjoituksia, joista jonkun ajatus oli syntisten lopullinen tuho yhdessä hetkessä. Ei Raamatun mukaan, jolloin sellaista olisi ollut siinä runsaasti.


    • Anonyymi00055

      Johtuisko siitä ettei evoluutio tapahdu sormia napsauttamalla.Evoluution näkee 100% galapagos-saarella jossa pikkulintujen nokat ovat tulleet erilaisiksi ja voivat näin syödä erinlaista ravintoa kun muuten olisivat kuolleet nälkään

      • Anonyymi00056

        Ja erikoista on se, että Galapakossaarilla nuo linnut ovat AINA olleet lintuja. Niistä ei ole kehittynyt nisäkkäitä tai muita eläinlajeja.
        Ja toinen asia on se, että kun nuo eristyksissä olleet linnut risteytyvät toisilla saarilla olevien lintujen kanssa, niin niiden nokat ovat tulleet taas pidemmiksi.
        Eli, lintujen DNA SALLII tiettyjä muutoksia lintujen ulkoasuun olosuhteista riippuen. Samoin on värityksen laita.
        Mutta tuollainen ominaisuus ei ole evoluutiota. Se on lajin sisäistä muutosta.


      • Anonyymi00060
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Ja erikoista on se, että Galapakossaarilla nuo linnut ovat AINA olleet lintuja. Niistä ei ole kehittynyt nisäkkäitä tai muita eläinlajeja.
        Ja toinen asia on se, että kun nuo eristyksissä olleet linnut risteytyvät toisilla saarilla olevien lintujen kanssa, niin niiden nokat ovat tulleet taas pidemmiksi.
        Eli, lintujen DNA SALLII tiettyjä muutoksia lintujen ulkoasuun olosuhteista riippuen. Samoin on värityksen laita.
        Mutta tuollainen ominaisuus ei ole evoluutiota. Se on lajin sisäistä muutosta.

        Ainoa looginen selitys sille, että linnut ovat lintuja on se, että ne ovat kehittyneet yhteisetä kantamuodosta, jolta ovat perineet "lintumaiset" ominaisuutensa.

        Eri lintulajejahan ei yhdistä elinympäristö, koko, ravinto eikä edes liikkumistapa, mutta silti ne jakavat suuren määrän rakenteellisia yksityiskohtia joita ei ole muilla taksonomisilla ryhmillä. Silmäkuopan rakenteesta keuhkoihin ja sukupuolikromosomeihin niin kolibri, varpushaukka kuin pingviinikin ovat ilmiselvästi lintuja. Tämän selittää vain niiden evoluutiohistoria.

        Jos mennään kauemmaksi taaksepäin (ja jos tuntee edes pintapuolisesti biologiaa), niin lintujen sisäelimet, tukirakenteen kemia, hermoston perusrakenne jne ovat kopio luukaloilta ja eläinkunnan valtaenemmistöllä nämä "ratkaisut" ovat täysin toisenlaiset. Kysymys kuuluu, että onko luukalojen ja lintujen rakenteelliset yhteläisyydet ja niitä ohjaava samantapainen perimä, käsittämätön sattuma vai johtuvatko ne periytymisestä.

        Uskotko käsittämättömään sattumaan vai loogiseen selitykseen?


      • Anonyymi00061
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Ja erikoista on se, että Galapakossaarilla nuo linnut ovat AINA olleet lintuja. Niistä ei ole kehittynyt nisäkkäitä tai muita eläinlajeja.
        Ja toinen asia on se, että kun nuo eristyksissä olleet linnut risteytyvät toisilla saarilla olevien lintujen kanssa, niin niiden nokat ovat tulleet taas pidemmiksi.
        Eli, lintujen DNA SALLII tiettyjä muutoksia lintujen ulkoasuun olosuhteista riippuen. Samoin on värityksen laita.
        Mutta tuollainen ominaisuus ei ole evoluutiota. Se on lajin sisäistä muutosta.

        Lajin sisäinen muutos on myös evoluutiota. Sitten kun alalajien väliset erot ovat niin suuria, etteivåt alajien edustajat enää lisäänny keskenään, on tapahtunut lajiutuminen. Nämä ovat ihan perusasioita eivätkä lainkaan vaikeita ymmärtää.


      • Anonyymi00056 kirjoitti:

        Ja erikoista on se, että Galapakossaarilla nuo linnut ovat AINA olleet lintuja. Niistä ei ole kehittynyt nisäkkäitä tai muita eläinlajeja.
        Ja toinen asia on se, että kun nuo eristyksissä olleet linnut risteytyvät toisilla saarilla olevien lintujen kanssa, niin niiden nokat ovat tulleet taas pidemmiksi.
        Eli, lintujen DNA SALLII tiettyjä muutoksia lintujen ulkoasuun olosuhteista riippuen. Samoin on värityksen laita.
        Mutta tuollainen ominaisuus ei ole evoluutiota. Se on lajin sisäistä muutosta.

        Täh? Miksi lintujen pitäisi muuttua muuksi, koska ne ovat sopeutuneet tuohon luontoon erinomaisesti. Taas yksi laitauskovaiset kirjoitus, joka todistaa että hän ei tajua evoluutiosta yhtään mitään...


      • Anonyymi00093
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Ja erikoista on se, että Galapakossaarilla nuo linnut ovat AINA olleet lintuja. Niistä ei ole kehittynyt nisäkkäitä tai muita eläinlajeja.
        Ja toinen asia on se, että kun nuo eristyksissä olleet linnut risteytyvät toisilla saarilla olevien lintujen kanssa, niin niiden nokat ovat tulleet taas pidemmiksi.
        Eli, lintujen DNA SALLII tiettyjä muutoksia lintujen ulkoasuun olosuhteista riippuen. Samoin on värityksen laita.
        Mutta tuollainen ominaisuus ei ole evoluutiota. Se on lajin sisäistä muutosta.

        "nuo linnut ovat AINA olleet lintuja"

        Evoluutioteoria ei olisi pätevä, jos linnuista kehittyisi nisäkkäitä.


      • Anonyymi00214
        Anonyymi00056 kirjoitti:

        Ja erikoista on se, että Galapakossaarilla nuo linnut ovat AINA olleet lintuja. Niistä ei ole kehittynyt nisäkkäitä tai muita eläinlajeja.
        Ja toinen asia on se, että kun nuo eristyksissä olleet linnut risteytyvät toisilla saarilla olevien lintujen kanssa, niin niiden nokat ovat tulleet taas pidemmiksi.
        Eli, lintujen DNA SALLII tiettyjä muutoksia lintujen ulkoasuun olosuhteista riippuen. Samoin on värityksen laita.
        Mutta tuollainen ominaisuus ei ole evoluutiota. Se on lajin sisäistä muutosta.

        Lajin sisäistä muuntelua sanotaan epigeneesiksi joka on vastuussa Galapagos saarten lintujen nokasta, evoluutiolla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.


      • Anonyymi00218
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Täh? Miksi lintujen pitäisi muuttua muuksi, koska ne ovat sopeutuneet tuohon luontoon erinomaisesti. Taas yksi laitauskovaiset kirjoitus, joka todistaa että hän ei tajua evoluutiosta yhtään mitään...

        Evoluutio perustuu genomin geneettiseen entropiaan (mutaatiot) jonka aika poistaa sukupuuttoon sen funktiona.


    • Anonyymi00062

      Tottahan tuo on , ettei ensimmäisen eläinlajin synnylle ole Darwinin teoriassa silminnäkijää.

      • Anonyymi00063

        " Sitten kun alalajien väliset erot ovat niin suuria, etteivåt alajien edustajat enää lisäänny keskenään, on tapahtunut lajiutuminen."

        Ihmiset voivat nimetä erilaisia lintulajeja, alalajeja tai muita eläimiä miten tahtovat, mutta totuus on aina se, että UUTTA ELÄINLAJIA EI OLE SYNTYNYT!!!

        Lintu on aina lintu, vaikka sen nokan pituus, väri, siipien muoto tai muut ominaisuudet vahtelisivat.
        Sellainen EI OLE evoluutiota!


      • Anonyymi00064
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        " Sitten kun alalajien väliset erot ovat niin suuria, etteivåt alajien edustajat enää lisäänny keskenään, on tapahtunut lajiutuminen."

        Ihmiset voivat nimetä erilaisia lintulajeja, alalajeja tai muita eläimiä miten tahtovat, mutta totuus on aina se, että UUTTA ELÄINLAJIA EI OLE SYNTYNYT!!!

        Lintu on aina lintu, vaikka sen nokan pituus, väri, siipien muoto tai muut ominaisuudet vahtelisivat.
        Sellainen EI OLE evoluutiota!

        Ja taas hihhuli yrittää kaatumaseuran mandaatilla määritellä mikä on tai ei ole evoluutiota :D

        Ei voi kun ihmetellä näiden ressukoiden megalomaanista egoa. Ja valehtelemisen jaloa taitoa.


      • Anonyymi00065
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        " Sitten kun alalajien väliset erot ovat niin suuria, etteivåt alajien edustajat enää lisäänny keskenään, on tapahtunut lajiutuminen."

        Ihmiset voivat nimetä erilaisia lintulajeja, alalajeja tai muita eläimiä miten tahtovat, mutta totuus on aina se, että UUTTA ELÄINLAJIA EI OLE SYNTYNYT!!!

        Lintu on aina lintu, vaikka sen nokan pituus, väri, siipien muoto tai muut ominaisuudet vahtelisivat.
        Sellainen EI OLE evoluutiota!

        Oletko niin sekaisin, että kuvittelet että "lintu" on laji?


      • Anonyymi00066
        Anonyymi00065 kirjoitti:

        Oletko niin sekaisin, että kuvittelet että "lintu" on laji?

        Juu se on väärin. Lajeja on pikkulintu, isolintu, vesilintu ynnä pinkviini.


      • Anonyymi00067
        Anonyymi00066 kirjoitti:

        Juu se on väärin. Lajeja on pikkulintu, isolintu, vesilintu ynnä pinkviini.

        Kälviän kaatumusseuran biologianosasto vahvistaa tämän! Amentaa kaatuilkaa!


      • Anonyymi00068
        Anonyymi00067 kirjoitti:

        Kälviän kaatumusseuran biologianosasto vahvistaa tämän! Amentaa kaatuilkaa!

        Usko evoluutiosatuunko on tehnyt sinut noin tyhmäksi?
        Oletko sinä sitä kaatuvaa lajia?

        WWF
        "Monet ELÄINLAJIT tarvitsevat apuamme. Lajeja katoaa maapallolta tällä hetkellä hälyttävällä nopeudella. Suojelemalla tiettyjä lajeja, kuten tiikeriä, afrikannorsua tai saimaannorppaa, suojelemme samalla myös lukuisia muita lajeja ja kokonaisia ekosysteemejä."


      • Anonyymi00063 kirjoitti:

        " Sitten kun alalajien väliset erot ovat niin suuria, etteivåt alajien edustajat enää lisäänny keskenään, on tapahtunut lajiutuminen."

        Ihmiset voivat nimetä erilaisia lintulajeja, alalajeja tai muita eläimiä miten tahtovat, mutta totuus on aina se, että UUTTA ELÄINLAJIA EI OLE SYNTYNYT!!!

        Lintu on aina lintu, vaikka sen nokan pituus, väri, siipien muoto tai muut ominaisuudet vahtelisivat.
        Sellainen EI OLE evoluutiota!

        On syntynyt. Kerro toki sinäkin että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys

        Ynnä vielä että jos kerran teidän logiikan mukaan tarvitaan järkevä suunnittelija, koska mitään ei voi tull tyhjästä, niin mistä tuo järkevä suunnittelija sitten tuli? Kuka tai mikä oli se X joka sen loi? Ja mikä oli se Y joka loi X:n? Ja mikä olisi se Z joka loi Y:n joka loi X:n, joka loi teidän mukaan elämän? Ja kuka tai mikä oli se jne jne jne...

        PS. Jostain syystä tätän ei ole tullut koskaan yhtäkään vastausta....


      • Anonyymi00094
        Anonyymi00063 kirjoitti:

        " Sitten kun alalajien väliset erot ovat niin suuria, etteivåt alajien edustajat enää lisäänny keskenään, on tapahtunut lajiutuminen."

        Ihmiset voivat nimetä erilaisia lintulajeja, alalajeja tai muita eläimiä miten tahtovat, mutta totuus on aina se, että UUTTA ELÄINLAJIA EI OLE SYNTYNYT!!!

        Lintu on aina lintu, vaikka sen nokan pituus, väri, siipien muoto tai muut ominaisuudet vahtelisivat.
        Sellainen EI OLE evoluutiota!

        "Sellainen EI OLE evoluutiota!"

        Olet väärässä, koska biologinen evoluutio on geenialleelien suhteellisten määrien muuttumista eliöpopulaatiossa.


      • Anonyymi00263
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        On syntynyt. Kerro toki sinäkin että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys

        Ynnä vielä että jos kerran teidän logiikan mukaan tarvitaan järkevä suunnittelija, koska mitään ei voi tull tyhjästä, niin mistä tuo järkevä suunnittelija sitten tuli? Kuka tai mikä oli se X joka sen loi? Ja mikä oli se Y joka loi X:n? Ja mikä olisi se Z joka loi Y:n joka loi X:n, joka loi teidän mukaan elämän? Ja kuka tai mikä oli se jne jne jne...

        PS. Jostain syystä tätän ei ole tullut koskaan yhtäkään vastausta....

        Evoluutio on se substanssi joka aktivoitui miljardeja vuosia sitten rikkihappo lätäkössä vulkaanisen tuhkan muodostamassa pohja sedimentissä. Tässä saven tapaisessa materiaalissa tapahtui primitiivisiä mutaatioita ehkä salaman vaikutuksesta hiilimonoksidin reagoidessa moniin eri kemikaaleihin joita oli liuennut rikkihappoon. Näistä molekyyleistä kehittyivät luonnonvalinnan tuloksena primitiivisiä soluja joista jatkoon selviytyivät elinkelpoisimmat alkusolut. Elämä sellaisena kuin nyt näemme alkoi pitkän taipaleen diversiteettinä joita tutkimme ja ihmettelemme. Olisiko tässä fiktiossa nyt riittävä vastaus?

        - kretsu-


    • >>No eikö saman logiikan mukaan, sitten myös seuraava tarina ole totta?Eikö tässäkin ole kyseessä aivan selvä ”silminnäkijätodistus”?>>

      Se on totta.

      😊😊😊😊😊

    • Anonyymi00069

      sattuman varainen kohtaaminen johtaa jälkeläiseen , joka perustuu tilastoon

    • Anonyymi00070

      tekoäly tuhoaa uskonnot 🙂

    • ”Anonyymi00044” 2026-05-28 08:15:13 kirjoitti:
      ”Minua kiinnostaa kysyä näille tähänkin ketjuun kirjoittaville evol.uutio-kieltäjilä että mitä te rehellisesti ottaen luulette saavuttavanne sillä että suoranaisesti valehtelette asioita evoluutiosta ja tieteestä jotka eivät pidä alkuunkaan paikkaansa?”

      Vastaanpa nyt räväkästi: Koska heidän uskon kohteensa on Raamattu. Jos joku vähäähän kyseenalaistaa siinä olevia kirjoituksia, hänen uskonsa horjuu.
      Miksi näin; Jos Raamattu lakkaa olemasta uskon kohde, kuolee heidän Jumalansa. Kun Jumala on vain heille pelkää ihmisten kirjoituksia.

      • Anonyymi00072

        OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote.


      • Anonyymi00073
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote.

        Valtaosa kristityistähän ei ole uskovia:
        "He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia."


      • Anonyymi00075
        Anonyymi00072 kirjoitti:

        OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote.

        "OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote."

        Jeesus Kristus ei ole olemassa missään muualla kuin painotuotteissa.


      • Anonyymi00077

        "Jos joku vähäähän kyseenalaistaa siinä olevia kirjoituksia, hänen uskonsa horjuu."

        Uskovien uskoa ja luottoa Jumalan Sanaan ei horjuta mikään, ei edes inkvisitioiden ja kommunistien kidutuskammiotkaan. Turha edes yrittää!!

        Mutta mitä tulee evoluutioharhoihin, niin jo Jeesuksen ylösnousemus tuhoaa evoluution mahdollisuuden.


      • Anonyymi00078

        mummonmuori luulee olevansa räväkkä:
        " Koska heidän uskon kohteensa on Raamattu"???

        Hänen uskonkohteensa on liberaaliteologien epäuskoiset kirjoitukset! Ne menevät Jumalan sanan edelle.

        Raamattu sanoo: "Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme"! Joh 1
        Jeesus on tuo elävä sana! Ja se kerrotaan Raamatussa!

        Jeesus sanoi: "Jos te ette usko Moosesta ja profeettoja, te ETTE VOI OLLA minun opetuslapsiani."

        Mummonmuori on sielunvihollisen opetuslapsi.


      • Anonyymi00079

        Kreationismin ongelma on se, että kun se ottaa luonnontieteiden piiriin kuuluvia väitteitä oleelliseksi osaksi uskontoaan, niin heidän uskostaan tulee luonnontieteellinen väärinkäsitys eli se lakkaa olemasta "uskon asia". Kreationismi on varmuudella väärin, jos sen mukaan genesiksen luomismyytin pitää olla sanatarkasti totta.


    • ”Anonyymi00072” 2026-05-29 11:22:28 kommentoi; ”OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote.”

      Täsmälleen näin.

      ”Anonyymi00079” 2026-05-30 11:20:47 kirjoitti;
      ”Kreationismin ongelma on se, että kun se ottaa luonnontieteiden piiriin kuuluvia väitteitä oleelliseksi osaksi uskontoaan, niin heidän uskostaan tulee luonnontieteellinen väärinkäsitys eli se lakkaa olemasta "uskon asia".”

      Oletan että jos ei ole oppinut erottamaan toisistaan reaalitodellisuutta ja sellaista abstraktia ajattelumaailmaan, missä voi kuvitella asioita täysin irti reaalimaailmasta, voi näiden kahden sovittaminen toisiinsa olla todella vaikeaa, joskus jopa mahdotonta.

      • Anonyymi00080

        Mistähän mummonmuori kuvittelee saavansa tietoa Jeesuksesta, jos Raamattu ei kelpaa:
        "”Anonyymi00072” 2026-05-29 11:22:28 kommentoi; ”OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote.”????

        Kyllähän liberaaliteologeilla on niin monta erilaista keskenään ristiriitaista oppia Jeesuksesta että ei ole ihme, että mummonmuorillakin on pää mennyt pyörälle.
        Kreationismi ei sinällään perustu ateististiseen luonnontieteeseen, mutta koska tavallinen luonnostiede VAHVISTAA kreatinistiset periaatteet siitä, että kaikella täytyy olla suunnittelija ja tekijä, niin kreationisti voi käyttää luonnontiedettä, joka kumoaa nuo evolutionistiset olettamukset lajien kehittymisestä toiseksi. Siitähän ei ole yhtään todistetta.
        Tyhjästä ei synny järkevää ja tasapainoista maailmankaikkeutta saattuman avulla.


      • Anonyymi00081
        Anonyymi00080 kirjoitti:

        Mistähän mummonmuori kuvittelee saavansa tietoa Jeesuksesta, jos Raamattu ei kelpaa:
        "”Anonyymi00072” 2026-05-29 11:22:28 kommentoi; ”OK. Kristityn uskon kohdehan pitäisi olla Jeesus Kristus, ei painotuote.”????

        Kyllähän liberaaliteologeilla on niin monta erilaista keskenään ristiriitaista oppia Jeesuksesta että ei ole ihme, että mummonmuorillakin on pää mennyt pyörälle.
        Kreationismi ei sinällään perustu ateististiseen luonnontieteeseen, mutta koska tavallinen luonnostiede VAHVISTAA kreatinistiset periaatteet siitä, että kaikella täytyy olla suunnittelija ja tekijä, niin kreationisti voi käyttää luonnontiedettä, joka kumoaa nuo evolutionistiset olettamukset lajien kehittymisestä toiseksi. Siitähän ei ole yhtään todistetta.
        Tyhjästä ei synny järkevää ja tasapainoista maailmankaikkeutta saattuman avulla.

        "Tyhjästä ei synny järkevää ja tasapainoista maailmankaikkeutta saattuman avulla."

        Ainakaan tieteessä ei väitetä että jotain olisi syntynyt tyhjästä. Se on teidän uskovien väite.


      • Anonyymi00084
        Anonyymi00081 kirjoitti:

        "Tyhjästä ei synny järkevää ja tasapainoista maailmankaikkeutta saattuman avulla."

        Ainakaan tieteessä ei väitetä että jotain olisi syntynyt tyhjästä. Se on teidän uskovien väite.

        Kreatonistit yleensä kieltäytyvät vastaamasta kysymykseen loiko Jumala kaiken tyhjästä. Sillä jos vastaus olisi myöntävä, niin silloinhan kreationistit uskoisivat kaiken syntyneen tyhjästä. Jos taas vastaus on kieltävä, herää kysymys, mistä raaka-aineet tulivat?

        Toinen asia on kreationistien "sattumakammo". Kaikella pitää olla tarkoitus. No mikä tarkoitus on 2000 miljardilla galaksilla tai linnunradan ehkä 400 miljardilla tähdellä? Ei voi tietää. Sitten pitäisi selittää, että mikä oleellinen ero käytännössä on Jumlan kästtämättömän päähänpiston ja sattuman välillä?

        Joidenkin "Luojan luomusten" tarkoitus näkyy käytännössä: esimerkiksi malarialoisen tarkoituksen täytyy olla riuduttaa lapsia kuoliaaksi koska sen se tekee erittäin tehokkaasti.


      • Anonyymi00085
        Anonyymi00084 kirjoitti:

        Kreatonistit yleensä kieltäytyvät vastaamasta kysymykseen loiko Jumala kaiken tyhjästä. Sillä jos vastaus olisi myöntävä, niin silloinhan kreationistit uskoisivat kaiken syntyneen tyhjästä. Jos taas vastaus on kieltävä, herää kysymys, mistä raaka-aineet tulivat?

        Toinen asia on kreationistien "sattumakammo". Kaikella pitää olla tarkoitus. No mikä tarkoitus on 2000 miljardilla galaksilla tai linnunradan ehkä 400 miljardilla tähdellä? Ei voi tietää. Sitten pitäisi selittää, että mikä oleellinen ero käytännössä on Jumlan kästtämättömän päähänpiston ja sattuman välillä?

        Joidenkin "Luojan luomusten" tarkoitus näkyy käytännössä: esimerkiksi malarialoisen tarkoituksen täytyy olla riuduttaa lapsia kuoliaaksi koska sen se tekee erittäin tehokkaasti.

        "Joidenkin "Luojan luomusten" tarkoitus näkyy käytännössä: esimerkiksi malarialoisen tarkoituksen täytyy olla riuduttaa lapsia kuoliaaksi koska sen se tekee erittäin tehokkaasti."

        Ja paljon tehokkaammin tuo "riuduttaminen tulee esiin ihmisen käyttäytymisessä,.Hän sotii ja tappaa lajitovereitaan vain pönkittääkseen omaa valtaansa.
        Mistähän tuo vallanhimo on tullut ihmiseen? Tulikohan se siitä samasta kuralammikosta?


      • Anonyymi00086
        Anonyymi00085 kirjoitti:

        "Joidenkin "Luojan luomusten" tarkoitus näkyy käytännössä: esimerkiksi malarialoisen tarkoituksen täytyy olla riuduttaa lapsia kuoliaaksi koska sen se tekee erittäin tehokkaasti."

        Ja paljon tehokkaammin tuo "riuduttaminen tulee esiin ihmisen käyttäytymisessä,.Hän sotii ja tappaa lajitovereitaan vain pönkittääkseen omaa valtaansa.
        Mistähän tuo vallanhimo on tullut ihmiseen? Tulikohan se siitä samasta kuralammikosta?

        Malarialoinen on arvioiden mukaan tappanut enemmän ihmisiä kuin kaikki ihmisten käymät sodat yhteensä. Jumalan suunnittelema yksisoluinen loinen voittaa ihmisen.


      • Anonyymi00089
        Anonyymi00086 kirjoitti:

        Malarialoinen on arvioiden mukaan tappanut enemmän ihmisiä kuin kaikki ihmisten käymät sodat yhteensä. Jumalan suunnittelema yksisoluinen loinen voittaa ihmisen.

        Tuohan ei pidä paikkaansa.
        Katolinen kirkko on tappanut n 90 miljoonaa ihmistä kerettiläisvainoissaan, Hitler, Putin ja muut diktaattorit ovat tappaneet kymmeniä miljoonia ihmisisä.


      • Anonyymi00092
        Anonyymi00086 kirjoitti:

        Malarialoinen on arvioiden mukaan tappanut enemmän ihmisiä kuin kaikki ihmisten käymät sodat yhteensä. Jumalan suunnittelema yksisoluinen loinen voittaa ihmisen.

        Eniten on tappanut elämä itse, joten suurin tappaja on Jumala.


      • Anonyymi00095
        Anonyymi00092 kirjoitti:

        Eniten on tappanut elämä itse, joten suurin tappaja on Jumala.

        Kuka jumala, ei ole tyyppiä nähty koskaan, ei edes hajua tai varjoa.


    • Anonyymi00087

      Uskomattoman typerää keskustelua.
      Ovatko keskustelijat yhtä typeriä kuin argumenttinsa?

      • Anonyymi00088

        Onko äiti sanonut, että olet niin fiksu?
        Onko kukaan muu?


      • Anonyymi00090
        Anonyymi00088 kirjoitti:

        Onko äiti sanonut, että olet niin fiksu?
        Onko kukaan muu?

        Kumpi kehittyi ensin, äiti vai lapsi?
        Osaako joku fiksu vastata?


      • Siksi tämä onkin niin hauskaa, kun laitauskoisilla nuo "perustelut" ovat niin hassuja ynnä he ovat ihan tosissaan...


      • Anonyymi00096
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Siksi tämä onkin niin hauskaa, kun laitauskoisilla nuo "perustelut" ovat niin hassuja ynnä he ovat ihan tosissaan...

        Ja niinhän se fakta on, että kun evoluutiouskovaiset eivät osaa kertoa perusteita uskolleen, he alkavat solvaamaan toisia, kuten "mistänäitäoikeintulee" osoittaa.
        Sehän se vasta hauskaa onkin.


      • Anonyymi00096 kirjoitti:

        Ja niinhän se fakta on, että kun evoluutiouskovaiset eivät osaa kertoa perusteita uskolleen, he alkavat solvaamaan toisia, kuten "mistänäitäoikeintulee" osoittaa.
        Sehän se vasta hauskaa onkin.

        Kerro nyt samantien että kuinka monta nobelia kreationistinen " tiede" on saanut? Tai edes se nobelin saanut tieteilijä joka uskoo kreationismiin?

        PS. Oletko muuten koskaan kuullut Svante Pääbosta? Hän sai nobelin tässä muutama vuosi sitten ja hänen tutkimusaiheensa koskevat ihmisen evoluutiogenetiikkaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Svante_Pääbo

        PSS. Vieläkö sinua naurattaa.....


      • Anonyymi00097
        Anonyymi00096 kirjoitti:

        Ja niinhän se fakta on, että kun evoluutiouskovaiset eivät osaa kertoa perusteita uskolleen, he alkavat solvaamaan toisia, kuten "mistänäitäoikeintulee" osoittaa.
        Sehän se vasta hauskaa onkin.

        Evoluutiouskovaisia ei ole muita kun sinä ja muut samaan kaatumaseuralahkoon kuuluvat hihhulit.


      • Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro nyt samantien että kuinka monta nobelia kreationistinen " tiede" on saanut? Tai edes se nobelin saanut tieteilijä joka uskoo kreationismiin?

        PS. Oletko muuten koskaan kuullut Svante Pääbosta? Hän sai nobelin tässä muutama vuosi sitten ja hänen tutkimusaiheensa koskevat ihmisen evoluutiogenetiikkaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Svante_Pääbo

        PSS. Vieläkö sinua naurattaa.....

        No mihin jäi se sun vastaus?


      • Anonyymi00098
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        No mihin jäi se sun vastaus?

        Minun tietääkseni Nobel palkinnon saajalta ei kysytä hänen kantaansa evoluutioon.
        Tosin joitakin vuosia sitten kaksi kemian palkinnon saajaa, todistivat, että solun DNA:ssa on vahva puolustusmekanismi sille, että mitään isoja muutoksia ei voi tapahtua, edes mutaatioiden kautta. Tuo mekanismi tuhoaa isot muutokset.
        Joten mutaatiotkaan eivät voi aiheuttaa uusia lajeja!


      • Anonyymi00142
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro nyt samantien että kuinka monta nobelia kreationistinen " tiede" on saanut? Tai edes se nobelin saanut tieteilijä joka uskoo kreationismiin?

        PS. Oletko muuten koskaan kuullut Svante Pääbosta? Hän sai nobelin tässä muutama vuosi sitten ja hänen tutkimusaiheensa koskevat ihmisen evoluutiogenetiikkaa.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Svante_Pääbo

        PSS. Vieläkö sinua naurattaa.....

        Osaat näköjään googlata, niin siinäpä sulle urakkaa, kun kaivelet siitä joukosta kaipaamiasi kreationisteja, heitäkin löytyy, mutta eivät ole kenenkään pullistelujen aiheita, kuten sinulla, vaikka omat ansiosi lienee hyvin mitättömät.


    • Anonyymi00091

      Turhaan pumppaavat norjalaiset öljyä maankuoren alta. Sitä ei nimittäin ole olemassa kun kukaan ei ole nähnyt sen muodostumista.

    • ”Anonyymi00080” 2026-06-01 12:49:13 yrittää:
      ”Kreationismi ei sinällään perustu ateististiseen luonnontieteeseen, mutta koska tavallinen luonnostiede VAHVISTAA kreatinistiset periaatteet siitä, että kaikella täytyy olla suunnittelija ja tekijä, niin kreationisti voi käyttää luonnontiedettä…”

      Ahaa, vai tällainen ajatuskiemura on kehitelty. Ikävä vain ettei kreationismi ole tiedettä millään tavalla.

      ”Anonyymi00098” 2026-06-02 11:11:26 kirjoitti;
      ”…solun DNA:ssa on vahva puolustusmekanismi sille, että mitään isoja muutoksia ei voi tapahtua, edes mutaatioiden kautta.”
      ”Tuo mekanismi tuhoaa isot muutokset. Joten mutaatiotkaan eivät voi aiheuttaa uusia lajeja!”

      :D Todellisuudessa nuo mekanismit pettävät myös suurissa muutoksissa. Etenkin pienet muutokset ovat välttämättömiä, koska juuri niiden kautta voi populaatiot sopeutua muuttuviin olosuhteisiin.

      Esim. immuunijärjestelmän vasta-aineita tuottavat solut ihan tarkoituksella tekee nopeita mutaatiota, jotta voivat vastata uusin taudinaiheuttajiin.

      ”Anonyymi00091” 2026-06-02 09:54:58 kommentoi:
      ”Turhaan pumppaavat norjalaiset öljyä maankuoren alta. Sitä ei nimittäin ole olemassa kun kukaan ei ole nähnyt sen muodostumista.”

      Juu, jos ”silminnäkijöistä” on kyse, niin moni muukin asia ei sitten ole olemassa. Kuten vaikka timantit.

      • Anonyymi00099

        Yleisnero mummonmuori osoittaa taas "asiantuntemustaan":
        "Etenkin pienet muutokset ovat välttämättömiä, koska juuri niiden kautta voi populaatiot sopeutua muuttuviin olosuhteisiin."?????

        Nyt oli kysymys lajien muuttumisesta toiseksi lajiksi, eikä sopeutumisesta. Sopeutumiseen ei tarrvita mutaatuoita.Jotta syntyisi uusi laji, tarvittaisiin miljoonia "pieniä muutoksi" jotta voisi tapahtua edes se iso muutos uudeksi lajiksi.
        Aika, n 14 miljaardia vuotta ei yksinkertaisesti riitä siihen, että syntyisi edes yksi uusi laji, saatikka tuhansia lajeja.

        Mummonmuorin satu ei ole mahdollista nykytietämyksen perusteella. Mutta hänellähän tuota uskoa riittää, vaikka ei siihenkään ilmeisesti ole tarvittu suunnittelijaa.


      • Anonyymi00101
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        Yleisnero mummonmuori osoittaa taas "asiantuntemustaan":
        "Etenkin pienet muutokset ovat välttämättömiä, koska juuri niiden kautta voi populaatiot sopeutua muuttuviin olosuhteisiin."?????

        Nyt oli kysymys lajien muuttumisesta toiseksi lajiksi, eikä sopeutumisesta. Sopeutumiseen ei tarrvita mutaatuoita.Jotta syntyisi uusi laji, tarvittaisiin miljoonia "pieniä muutoksi" jotta voisi tapahtua edes se iso muutos uudeksi lajiksi.
        Aika, n 14 miljaardia vuotta ei yksinkertaisesti riitä siihen, että syntyisi edes yksi uusi laji, saatikka tuhansia lajeja.

        Mummonmuorin satu ei ole mahdollista nykytietämyksen perusteella. Mutta hänellähän tuota uskoa riittää, vaikka ei siihenkään ilmeisesti ole tarvittu suunnittelijaa.

        Kerrohan biologian expertti mitä käytännössä tarkoittaa:

        "Nyt oli kysymys lajien muuttumisesta toiseksi lajiksi, eikä sopeutumisesta."

        Milloin laji on toinen laji verrattuna alkuperäiseen lajiin?


      • Anonyymi00102
        Anonyymi00099 kirjoitti:

        Yleisnero mummonmuori osoittaa taas "asiantuntemustaan":
        "Etenkin pienet muutokset ovat välttämättömiä, koska juuri niiden kautta voi populaatiot sopeutua muuttuviin olosuhteisiin."?????

        Nyt oli kysymys lajien muuttumisesta toiseksi lajiksi, eikä sopeutumisesta. Sopeutumiseen ei tarrvita mutaatuoita.Jotta syntyisi uusi laji, tarvittaisiin miljoonia "pieniä muutoksi" jotta voisi tapahtua edes se iso muutos uudeksi lajiksi.
        Aika, n 14 miljaardia vuotta ei yksinkertaisesti riitä siihen, että syntyisi edes yksi uusi laji, saatikka tuhansia lajeja.

        Mummonmuorin satu ei ole mahdollista nykytietämyksen perusteella. Mutta hänellähän tuota uskoa riittää, vaikka ei siihenkään ilmeisesti ole tarvittu suunnittelijaa.

        Sinun argumentti on sama kun sanoisi kuinka taaperosta ei voi tulla vanhusta, koska se vaatisi pieniä muutoksia eikä 100 vuottakaan riittäisi.

        Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.

        Fossiiliaineisto muuten näyttää kuinka biodiversiteetti on muuttunut useaan kertaan. Joten hyvin on ollut aikaa. Ihminen on itse asiassa aika uusi tulokas josta fossiiliaineisto näyttää muutoksia ajan kanssa. Ihmisen sisarlajit kuolivat sukupuuttoon jonka myös näemme näistä fossiileista.


      • Anonyymi00103
        Anonyymi00101 kirjoitti:

        Kerrohan biologian expertti mitä käytännössä tarkoittaa:

        "Nyt oli kysymys lajien muuttumisesta toiseksi lajiksi, eikä sopeutumisesta."

        Milloin laji on toinen laji verrattuna alkuperäiseen lajiin?

        Tuohan kuuluu taksonomiaan ja tiedemiehet päättävät konsensuksen avulla, siitä, miten lajinmääritys tehdään.

        Mutta yleinen käsitys on se, että uusi laji on sellainen, joka ei enää kykene risteytymään alkuperäisen lajin kanssa, vaikka tuostakin on poikkeuksia.
        Jalostuksen ja geenimanipulaation avulla voidaan aikaansaada uusia lajeja, mutta itsestään, ilman ulkopuolista apua, ei synny uusia lajeja.

        Sopeutuminen on taas sitä, että eläin sopeutuu ulkoisten olosuhteitten muutoksiin, esim
        turkki paksunee, jos eläin elää kylmässä kauan.


      • Anonyymi00106
        Anonyymi00103 kirjoitti:

        Tuohan kuuluu taksonomiaan ja tiedemiehet päättävät konsensuksen avulla, siitä, miten lajinmääritys tehdään.

        Mutta yleinen käsitys on se, että uusi laji on sellainen, joka ei enää kykene risteytymään alkuperäisen lajin kanssa, vaikka tuostakin on poikkeuksia.
        Jalostuksen ja geenimanipulaation avulla voidaan aikaansaada uusia lajeja, mutta itsestään, ilman ulkopuolista apua, ei synny uusia lajeja.

        Sopeutuminen on taas sitä, että eläin sopeutuu ulkoisten olosuhteitten muutoksiin, esim
        turkki paksunee, jos eläin elää kylmässä kauan.

        "Jalostuksen ja geenimanipulaation avulla voidaan aikaansaada uusia lajeja, mutta itsestään, ilman ulkopuolista apua, ei synny uusia lajeja."

        Mutta luonnollisilla mekanismeilla jalostus toimii, niin mikä ihme estäisi sen tapahtumasta luonnossa?

        "Sopeutuminen on taas sitä, että eläin sopeutuu ulkoisten olosuhteitten muutoksiin, esim
        turkki paksunee, jos eläin elää kylmässä kauan."

        Hetkonen. Luuletko kuinka tämä tapahtuu yksilön elämän aikana, eikä suinkaan sukupolvien mutaatioiden ansiosta?

        Ne yksilöt joille tulee paksumpi turkki niin perimän kuin mutaation vaikutuksesta selviävät paremmin ympäristössään ja jatkavat varmemmin sukuaan.

        Tämä eroavaisuus voi tehdä luonnollisen rajan populaatiion joka elää lämpimämmässä, jossa taas pitkäturkkinen ei selviä. Ajan kanssa nämä alkavat olemaan geneettisesti niin erillään, etteivät enää voi saada keskenään poikasia. Ja tadaa, kyseessä on uusi laji luonnostaan.


      • Anonyymi00117
        Anonyymi00103 kirjoitti:

        Tuohan kuuluu taksonomiaan ja tiedemiehet päättävät konsensuksen avulla, siitä, miten lajinmääritys tehdään.

        Mutta yleinen käsitys on se, että uusi laji on sellainen, joka ei enää kykene risteytymään alkuperäisen lajin kanssa, vaikka tuostakin on poikkeuksia.
        Jalostuksen ja geenimanipulaation avulla voidaan aikaansaada uusia lajeja, mutta itsestään, ilman ulkopuolista apua, ei synny uusia lajeja.

        Sopeutuminen on taas sitä, että eläin sopeutuu ulkoisten olosuhteitten muutoksiin, esim
        turkki paksunee, jos eläin elää kylmässä kauan.

        Onko teeri ja metso keskenään eri lajeja vai samaa?


    • ”Anonyymi00099” 2026-06-03 12:05:02 kommentoi: ”Nyt oli kysymys lajien muuttumisesta toiseksi lajiksi, eikä sopeutumisesta.”

      Eli et keskustele evoluutiosta?!! Tuo on aivan teidän oma ”teoria”, jota ei edes evoluutioteoria tunne.

      ”Anonyymi00102” 2026-06-03 12:42:47 kirjoitti; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”

      Juuri näin, ja nämä tekevät yksilöistä keskenään hyvin erilaisia monessakin suhteessa.

      ”Anonyymi00103” 2026-06-03 12:50:43 jatkaa; ”Sopeutuminen on taas sitä, että eläin sopeutuu ulkoisten olosuhteitten muutoksiin, esim turkki paksunee, jos eläin elää kylmässä kauan.”

      Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
      Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta ja ne, joilla on sellaisia ominaisuuksia, jotka edistävät parhaiten selviytymistä, lisääntyvät ja periyttävät ominaisuuksia edelleen.

      Ympäristö siis suosii yksilöitä, joilla on parhaiten selviytymistä ja lisääntymistä edistävät ominaisuudet.
      Eli jos eläimellä on lyhyt karvaisia ja pitkäkarvaisia, niin nämä pitkäkarvaisen sopeutuvat paremmin kylmään ja jatkavat geenimuunnosta jälkeläisilleen. Toisin sanoen populaation geenikoostumus muuttuu vähitellen, ja laji sopeutuu esimerkiksi ilmastoon tai ravintoon.

      Pohjoismaissa, missä nautojen maito oli tärkeää ravintoa, suosi geenimuunnosta, mikä pilkkoi maitosokeria. Ne, joilla oli luonnollisempi perimä, eli eivät voineet pilkkoa maitosokeria, jäivät vähemmistöksi, koska eivät saaneet riittävästi ravintoa tai kuolivat nuorina oireisiin.

      • Anonyymi00105

        Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan.
        Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita. Näin siksi, että ei edes luonnossa ole voitu havaita yhdenkään lajin muuttuvan toiseksi, itsenäiseksi lajiksi.

        Tuo pitää paikkansa: "; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”"

        Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika. Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia.
        Ihmislajikin RAPPEUTUU!
        Onneksi DNA:han rakennettu puolustusmekanismi tuhoaa useimmat mutageenit, niin etteivät ne periydy jälkipolville.
        Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja.

        Mummonmuori turvautuu tuohon VANHAAN teoriaan, joka on jo todistettu paikkansapitämättömäksi:
        "Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
        Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta"

        Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta.

        Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia.

        Mummonmuorin kannattaisi pysyä vain siinä teologian alueella, josta hän ei kuitenkaan ymmärrä kovin paljoa,


      • Anonyymi00105 kirjoitti:

        Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan.
        Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita. Näin siksi, että ei edes luonnossa ole voitu havaita yhdenkään lajin muuttuvan toiseksi, itsenäiseksi lajiksi.

        Tuo pitää paikkansa: "; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”"

        Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika. Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia.
        Ihmislajikin RAPPEUTUU!
        Onneksi DNA:han rakennettu puolustusmekanismi tuhoaa useimmat mutageenit, niin etteivät ne periydy jälkipolville.
        Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja.

        Mummonmuori turvautuu tuohon VANHAAN teoriaan, joka on jo todistettu paikkansapitämättömäksi:
        "Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
        Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta"

        Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta.

        Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia.

        Mummonmuorin kannattaisi pysyä vain siinä teologian alueella, josta hän ei kuitenkaan ymmärrä kovin paljoa,

        :D Ainakin sinä olet täysin pihalla siitä, mitä se evoluutio on.


      • Anonyymi00107
        Anonyymi00105 kirjoitti:

        Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan.
        Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita. Näin siksi, että ei edes luonnossa ole voitu havaita yhdenkään lajin muuttuvan toiseksi, itsenäiseksi lajiksi.

        Tuo pitää paikkansa: "; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”"

        Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika. Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia.
        Ihmislajikin RAPPEUTUU!
        Onneksi DNA:han rakennettu puolustusmekanismi tuhoaa useimmat mutageenit, niin etteivät ne periydy jälkipolville.
        Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja.

        Mummonmuori turvautuu tuohon VANHAAN teoriaan, joka on jo todistettu paikkansapitämättömäksi:
        "Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
        Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta"

        Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta.

        Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia.

        Mummonmuorin kannattaisi pysyä vain siinä teologian alueella, josta hän ei kuitenkaan ymmärrä kovin paljoa,

        "Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan."

        Kiihkoukovaiset tiededenialistit yrittävät muuttaa termin "evoluutio" sisältöä. Heidän taktiikkansa on sumentaa käsitteitä ja sitten esittää väitteitä, joihin ei edes pääse kiinni, kun sanoilla on oma "kaanaankielinen" salattu merkitys. Esimerkiksi kun kreationistien jutussa "laji" voi olla "bakteeri" tai "apina", niin lauseen "lajin sisääinen muuntelu" sisältö hämärtyy.

        Ja jotta kreationistien tarinat olisivat entistä sekavampia jotkut heistä uskovat 1940-luvulla keksittyy "baramiini-oppiin", jossa vaikkapa kissaeläimet ovatkin lajiutuneet muutaman sadan tai korkeintaan tuhannen vuoden aikana yhdestä "alkukissaparista". Eli evoluutio ja lajiutuminen kiistetään, mutta samalla uskotaan superevoluutioon, joka on 1000 kertaa nopeampaa kuin mitä yksikään evoluutiobiologi pitää mahdollisena.

        Evoluutio on prosessi, jolla eliöpopulaatiot perinnöllisesti sopeutuvat elinympäristöönsä ja käytännössä se tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa. Jos tarkkoja ollaan evoluutio koskee myös esimerkiksi viruksia vaikka viruksia ei eliöiksi tai eläviksi yleensä lasketakkaan. Moni varmaan muistaa eri koronaviruskannat.

        Sitä tapahtuu kaiken aikaa. Tässä yksi mielenkiintoinen esimerkki: Ukrainan mustiksi sukupolvien myötä muuttuneet sammakot:
        https://www.livescience.com/black-frogs-evolution-chernobyl


      • Anonyymi00108
        Anonyymi00105 kirjoitti:

        Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan.
        Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita. Näin siksi, että ei edes luonnossa ole voitu havaita yhdenkään lajin muuttuvan toiseksi, itsenäiseksi lajiksi.

        Tuo pitää paikkansa: "; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”"

        Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika. Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia.
        Ihmislajikin RAPPEUTUU!
        Onneksi DNA:han rakennettu puolustusmekanismi tuhoaa useimmat mutageenit, niin etteivät ne periydy jälkipolville.
        Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja.

        Mummonmuori turvautuu tuohon VANHAAN teoriaan, joka on jo todistettu paikkansapitämättömäksi:
        "Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
        Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta"

        Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta.

        Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia.

        Mummonmuorin kannattaisi pysyä vain siinä teologian alueella, josta hän ei kuitenkaan ymmärrä kovin paljoa,

        "Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita."

        Suosittelen sinua lukemaan tuon teoksen, niin et tekisi itsestäsi hölmöä.

        Missään vaiheessa ei ole väitetty tätä teidän olkiukkoa kuinka kissa synnyttäisi koiran, vaan juuri kerrottu kuinka muutos tapahtuu hitaasti sukupolvien myötä.

        Etkö itsekin tuossa jo todennut kuinka uusi laji on muuten sellainen, joka ei voi saada poikasia toisen vastaavan kanssa, joka on eriytynyt pitkälle? Tätä on havaittu paljonkin.

        "Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika."

        Eli kaadoit aikaisemman oman argumenttisi. Hienoa.

        "Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia."

        Höpö höpö. Suurin osa on neutraajeita. Mutta tosiaan hienoa kuinka myönnät mutaatioita tapahtuvan, joka oli sinun oma ehtosi lajiutumiselle aikaisemmin.

        "Ihmislajikin RAPPEUTUU!"

        Ihmisellä on kieltämättä tämä lääketiede asia, joka estää valtavasti luonnonvalintaa. Mutta ihmisiä on yli 8 miljardia josta löytyy massiivinen geenivalikoima. Miten mielestäsi tämä rappeutuminen näkyy, kun otetaan huomioon meidän määrä?

        "Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja."

        Aikaisemmin väitit muuta. Näin se maalitolppia liikkuu.

        "Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta."

        Ei kukaan ole väittänytkään hankittujen ominaisuuksien periytyvän. Koita nyt edes vähän keskittyä mitä sinulle kerrotaan. Perityt ominaisuudet jotka ovat sopeutuneet luonnonvalinnasta selviytyvät seuraavalle sukupolvelle. Mukana on myös satunnaisia mutaatioita.

        "Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia."

        Höpö höpö. Itse asiassa juuri jalostuksessa ihminen on osa luonnonvalintaa, ja ne eivät täytä täysin luonnon ehtoja. Tämän takia jalostuksessa onkin ongelmia.

        Esimerkiksi banaani on täydellinen esimerkki. Ihminen on jalostanut siitä siemenettömän, ja kloonauksen takia laatu on heikentynyt.


      • Anonyymi00109
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        "Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita."

        Suosittelen sinua lukemaan tuon teoksen, niin et tekisi itsestäsi hölmöä.

        Missään vaiheessa ei ole väitetty tätä teidän olkiukkoa kuinka kissa synnyttäisi koiran, vaan juuri kerrottu kuinka muutos tapahtuu hitaasti sukupolvien myötä.

        Etkö itsekin tuossa jo todennut kuinka uusi laji on muuten sellainen, joka ei voi saada poikasia toisen vastaavan kanssa, joka on eriytynyt pitkälle? Tätä on havaittu paljonkin.

        "Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika."

        Eli kaadoit aikaisemman oman argumenttisi. Hienoa.

        "Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia."

        Höpö höpö. Suurin osa on neutraajeita. Mutta tosiaan hienoa kuinka myönnät mutaatioita tapahtuvan, joka oli sinun oma ehtosi lajiutumiselle aikaisemmin.

        "Ihmislajikin RAPPEUTUU!"

        Ihmisellä on kieltämättä tämä lääketiede asia, joka estää valtavasti luonnonvalintaa. Mutta ihmisiä on yli 8 miljardia josta löytyy massiivinen geenivalikoima. Miten mielestäsi tämä rappeutuminen näkyy, kun otetaan huomioon meidän määrä?

        "Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja."

        Aikaisemmin väitit muuta. Näin se maalitolppia liikkuu.

        "Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta."

        Ei kukaan ole väittänytkään hankittujen ominaisuuksien periytyvän. Koita nyt edes vähän keskittyä mitä sinulle kerrotaan. Perityt ominaisuudet jotka ovat sopeutuneet luonnonvalinnasta selviytyvät seuraavalle sukupolvelle. Mukana on myös satunnaisia mutaatioita.

        "Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia."

        Höpö höpö. Itse asiassa juuri jalostuksessa ihminen on osa luonnonvalintaa, ja ne eivät täytä täysin luonnon ehtoja. Tämän takia jalostuksessa onkin ongelmia.

        Esimerkiksi banaani on täydellinen esimerkki. Ihminen on jalostanut siitä siemenettömän, ja kloonauksen takia laatu on heikentynyt.

        Darwinin Lajien Synty voi olla raskas lukukokemus. Moni biologikin tunnustaa, että ei ole jaksanut kokonaan lukea. Se on aikansa tuote ja voi nykylukijasta tuntua piinaavan seikkaperäiseltä ja lavealta. Tietenkin jos jaksaa päntätä Raamatun sukuluetteloitakin, niin ehkä alkuperäinen Lajien Syntykin menee.

        Erityisesti maallikoille suosittelen Richard E. Leakeyn toimittamaa ja lyhentämää versiota. Asia ei muutu miksikään, mutta se on esitetty ytimekkäämmin. Ja siinä on kuviakin 😊.


      • Anonyymi00110
        Anonyymi00107 kirjoitti:

        "Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan."

        Kiihkoukovaiset tiededenialistit yrittävät muuttaa termin "evoluutio" sisältöä. Heidän taktiikkansa on sumentaa käsitteitä ja sitten esittää väitteitä, joihin ei edes pääse kiinni, kun sanoilla on oma "kaanaankielinen" salattu merkitys. Esimerkiksi kun kreationistien jutussa "laji" voi olla "bakteeri" tai "apina", niin lauseen "lajin sisääinen muuntelu" sisältö hämärtyy.

        Ja jotta kreationistien tarinat olisivat entistä sekavampia jotkut heistä uskovat 1940-luvulla keksittyy "baramiini-oppiin", jossa vaikkapa kissaeläimet ovatkin lajiutuneet muutaman sadan tai korkeintaan tuhannen vuoden aikana yhdestä "alkukissaparista". Eli evoluutio ja lajiutuminen kiistetään, mutta samalla uskotaan superevoluutioon, joka on 1000 kertaa nopeampaa kuin mitä yksikään evoluutiobiologi pitää mahdollisena.

        Evoluutio on prosessi, jolla eliöpopulaatiot perinnöllisesti sopeutuvat elinympäristöönsä ja käytännössä se tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa. Jos tarkkoja ollaan evoluutio koskee myös esimerkiksi viruksia vaikka viruksia ei eliöiksi tai eläviksi yleensä lasketakkaan. Moni varmaan muistaa eri koronaviruskannat.

        Sitä tapahtuu kaiken aikaa. Tässä yksi mielenkiintoinen esimerkki: Ukrainan mustiksi sukupolvien myötä muuttuneet sammakot:
        https://www.livescience.com/black-frogs-evolution-chernobyl

        Siinä oivallinen esimerkki teidän "evoluutiosta:Tässä yksi mielenkiintoinen esimerkki: "Ukrainan mustiksi sukupolvien myötä muuttuneet sammakot",

        Sammakko muuttuu sammakoksi????
        Tuohon se evoluutio johtaa. Kuinka pitkää prosessia tarvitaan, että tuosta mustasta sammakosta tulee vaikkapa orava?

        Taitaa apinakin muuttua apinaksi jne.


      • Anonyymi00111
        Anonyymi00108 kirjoitti:

        "Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita."

        Suosittelen sinua lukemaan tuon teoksen, niin et tekisi itsestäsi hölmöä.

        Missään vaiheessa ei ole väitetty tätä teidän olkiukkoa kuinka kissa synnyttäisi koiran, vaan juuri kerrottu kuinka muutos tapahtuu hitaasti sukupolvien myötä.

        Etkö itsekin tuossa jo todennut kuinka uusi laji on muuten sellainen, joka ei voi saada poikasia toisen vastaavan kanssa, joka on eriytynyt pitkälle? Tätä on havaittu paljonkin.

        "Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika."

        Eli kaadoit aikaisemman oman argumenttisi. Hienoa.

        "Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia."

        Höpö höpö. Suurin osa on neutraajeita. Mutta tosiaan hienoa kuinka myönnät mutaatioita tapahtuvan, joka oli sinun oma ehtosi lajiutumiselle aikaisemmin.

        "Ihmislajikin RAPPEUTUU!"

        Ihmisellä on kieltämättä tämä lääketiede asia, joka estää valtavasti luonnonvalintaa. Mutta ihmisiä on yli 8 miljardia josta löytyy massiivinen geenivalikoima. Miten mielestäsi tämä rappeutuminen näkyy, kun otetaan huomioon meidän määrä?

        "Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja."

        Aikaisemmin väitit muuta. Näin se maalitolppia liikkuu.

        "Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta."

        Ei kukaan ole väittänytkään hankittujen ominaisuuksien periytyvän. Koita nyt edes vähän keskittyä mitä sinulle kerrotaan. Perityt ominaisuudet jotka ovat sopeutuneet luonnonvalinnasta selviytyvät seuraavalle sukupolvelle. Mukana on myös satunnaisia mutaatioita.

        "Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia."

        Höpö höpö. Itse asiassa juuri jalostuksessa ihminen on osa luonnonvalintaa, ja ne eivät täytä täysin luonnon ehtoja. Tämän takia jalostuksessa onkin ongelmia.

        Esimerkiksi banaani on täydellinen esimerkki. Ihminen on jalostanut siitä siemenettömän, ja kloonauksen takia laatu on heikentynyt.

        Mitähän sinä yrität sanoa: Suurin osa on neutraajeita"

        Siis mitään kehitystä mihinkään suuntaan EI TAPAHDU! Eikös se lajien kehittyminen pitänyt riippua noista mutaatioista?

        Tajusit sentään, että tuohon banaanin muuttumiseen tarvittiin IHMISEN APUA! Eli SUUNNITTELIJAA!
        Miksihän tuo banaani ei itsestään muuttunut siemenettömäksi?

        Ihmisrodun rappeutuminen näkyy siinä, että jatkuvasti syntyy uusia tauteja tai ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia.
        Onneksi ne voidaan hoitaa lääkkeiden avulla, mutta ilman niitä, ihmisen elinikä olisi laskenut huomattavasti.


      • Anonyymi00112
        Anonyymi00109 kirjoitti:

        Darwinin Lajien Synty voi olla raskas lukukokemus. Moni biologikin tunnustaa, että ei ole jaksanut kokonaan lukea. Se on aikansa tuote ja voi nykylukijasta tuntua piinaavan seikkaperäiseltä ja lavealta. Tietenkin jos jaksaa päntätä Raamatun sukuluetteloitakin, niin ehkä alkuperäinen Lajien Syntykin menee.

        Erityisesti maallikoille suosittelen Richard E. Leakeyn toimittamaa ja lyhentämää versiota. Asia ei muutu miksikään, mutta se on esitetty ytimekkäämmin. Ja siinä on kuviakin 😊.

        "Darwinin Lajien Synty voi olla raskas lukukokemus."

        Ei tuo selitä sitä, että sen sisällöstä pitää valehdella.

        Jos sitä ei tunne, eikä jaksa lukea, niin olisi parempi pitää väitteet siitä ihan itsellään.

        Tämä jota kommentoin nimenomaan teki väärän väitteen siitä, ja kehotin itse lukemaan (eikä vain uskoa valehtelevia saarnaajia asiasta), jotta ei nolaisi itseään enempää.
        Hän siis pystyisi itse varmistamaan asian.

        Toki jos puhe olisi vain evoluutioteoriasta niin ehdottaisin kevyempää ja modernimpaa lukemista.


      • Anonyymi00105 kirjoitti:

        Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan.
        Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita. Näin siksi, että ei edes luonnossa ole voitu havaita yhdenkään lajin muuttuvan toiseksi, itsenäiseksi lajiksi.

        Tuo pitää paikkansa: "; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”"

        Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika. Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia.
        Ihmislajikin RAPPEUTUU!
        Onneksi DNA:han rakennettu puolustusmekanismi tuhoaa useimmat mutageenit, niin etteivät ne periydy jälkipolville.
        Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja.

        Mummonmuori turvautuu tuohon VANHAAN teoriaan, joka on jo todistettu paikkansapitämättömäksi:
        "Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
        Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta"

        Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta.

        Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia.

        Mummonmuorin kannattaisi pysyä vain siinä teologian alueella, josta hän ei kuitenkaan ymmärrä kovin paljoa,

        Sinä olet evoluutiosta täysin pihalla. En ymmärrä siitä yhtään mitään. Kerro toki sinäkin että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys

        PS. Miksi kukaan teistä kreationisteista ei koskaan vastaa tähän yhtään mitään? Meneekö liian vaikeaksi....


      • Anonyymi00107 kirjoitti:

        "Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan."

        Kiihkoukovaiset tiededenialistit yrittävät muuttaa termin "evoluutio" sisältöä. Heidän taktiikkansa on sumentaa käsitteitä ja sitten esittää väitteitä, joihin ei edes pääse kiinni, kun sanoilla on oma "kaanaankielinen" salattu merkitys. Esimerkiksi kun kreationistien jutussa "laji" voi olla "bakteeri" tai "apina", niin lauseen "lajin sisääinen muuntelu" sisältö hämärtyy.

        Ja jotta kreationistien tarinat olisivat entistä sekavampia jotkut heistä uskovat 1940-luvulla keksittyy "baramiini-oppiin", jossa vaikkapa kissaeläimet ovatkin lajiutuneet muutaman sadan tai korkeintaan tuhannen vuoden aikana yhdestä "alkukissaparista". Eli evoluutio ja lajiutuminen kiistetään, mutta samalla uskotaan superevoluutioon, joka on 1000 kertaa nopeampaa kuin mitä yksikään evoluutiobiologi pitää mahdollisena.

        Evoluutio on prosessi, jolla eliöpopulaatiot perinnöllisesti sopeutuvat elinympäristöönsä ja käytännössä se tarkoittaa sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa. Jos tarkkoja ollaan evoluutio koskee myös esimerkiksi viruksia vaikka viruksia ei eliöiksi tai eläviksi yleensä lasketakkaan. Moni varmaan muistaa eri koronaviruskannat.

        Sitä tapahtuu kaiken aikaa. Tässä yksi mielenkiintoinen esimerkki: Ukrainan mustiksi sukupolvien myötä muuttuneet sammakot:
        https://www.livescience.com/black-frogs-evolution-chernobyl

        Niin tai nykyisen perunan syntyminen, kun silloinen peruna risteytyi tomaatin kanssa, niin syntyi peruna joka tuottaa mukuloita. Eli käytännössä aivan uusi laji...

        Evoluutiohistoria: Tutkimukset ovat osoittaneet, että nykyinen peruna syntyi miljoonia vuosia sitten, kun muinaiset peruna- ja tomaattilajit risteytyivät Andeilla. Perunan DNA:sta löytyy yhä tomaatin geenejä.


      • Anonyymi00113
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Sinä olet evoluutiosta täysin pihalla. En ymmärrä siitä yhtään mitään. Kerro toki sinäkin että miksi meillä ei ole oikeastaan yhtään elämänmuotoa säilynyt kambrikaudelta, jolloin tapahtui kuitenkin "lajiräjähdys" jolloin eri lajeja syntyi vaikka kuinka paljon. Missä ne nyt ovat, kun niistä ei ole jäljellä kuin fossiileja?

        Mistä tulivat tiikerit, karhut, kirahvit, onkimadot, siilit, varpuset, päivänkakkarat? Niitä ei ollut kambrikaudella, koska lähes kaikki elämä on vesissä. Maan pinta oli "autio ja tyhjä". Osaatko selittää? Vai loiko jumalanne ensi kambrikauden eläimet ja sen jälkeen päätti tuhota ne, koska ne tekivät syntiä, eivätkä palvoneet häntä?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikauden_lajiräjähdys

        PS. Miksi kukaan teistä kreationisteista ei koskaan vastaa tähän yhtään mitään? Meneekö liian vaikeaksi....

        Se on kuule niin kun kaatumaseuran hihhulimandaatilla toimiva aito elämänkouluulainen latoo totuuksia siinä menee samantien satojen vuosien biologian- ja fysiikantutkimukset uusiksi! Näin se on!


      • Anonyymi00114
        Anonyymi00111 kirjoitti:

        Mitähän sinä yrität sanoa: Suurin osa on neutraajeita"

        Siis mitään kehitystä mihinkään suuntaan EI TAPAHDU! Eikös se lajien kehittyminen pitänyt riippua noista mutaatioista?

        Tajusit sentään, että tuohon banaanin muuttumiseen tarvittiin IHMISEN APUA! Eli SUUNNITTELIJAA!
        Miksihän tuo banaani ei itsestään muuttunut siemenettömäksi?

        Ihmisrodun rappeutuminen näkyy siinä, että jatkuvasti syntyy uusia tauteja tai ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia.
        Onneksi ne voidaan hoitaa lääkkeiden avulla, mutta ilman niitä, ihmisen elinikä olisi laskenut huomattavasti.

        "Tuohon se evoluutio johtaa. Kuinka pitkää prosessia tarvitaan, että tuosta mustasta sammakosta tulee vaikkapa orava?"

        Sinulle on tämä jo selitetty. Selle ei kukaan voi mitään jos et kykene ymmärtämään ettei kissat synnytä koiria.

        "Mitähän sinä yrität sanoa: Suurin osa on neutraajeita"

        Sitä ettei niillä sillä hetkellä ole haitallista tai hyödyllistä toimintaa. Tälläinen neutraali saattaa seuraavissa sukupolvissa tosin tulla joko hyödylliseksi tai haitalliseksi.

        "Siis mitään kehitystä mihinkään suuntaan EI TAPAHDU! Eikös se lajien kehittyminen pitänyt riippua noista mutaatioista?"

        Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää. Ne neutraalitkin ovat muutosta.

        "Tajusit sentään, että tuohon banaanin muuttumiseen tarvittiin IHMISEN APUA! Eli SUUNNITTELIJAA!
        Miksihän tuo banaani ei itsestään muuttunut siemenettömäksi?"

        Koska se ei kestäisi luonnonvalinnassa. Tämä on juuri ongelmana ihmisen tullessa mukaan tuohon prosessiin ettei sellainen kestäisi luonnonvaraisena, vaan se on tuotettu nimenomaan ihmistä varten. Tämäkään ei ole mitään rakettitiedettä.
        Vai onko ongelmana se, ettet sinäkään (kuten lähes kaikki YEC porukka) tiedä mitä luonnonvalinta tarkoittaa?

        "Ihmisrodun rappeutuminen näkyy siinä, että jatkuvasti syntyy uusia tauteja tai ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia."

        Kuten? Varsinkin haluan kuulla mitä ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia on populaatiossa?

        Nyt jään innolla odottamaan kuinka satutkin kertomaan bakteereista ja viiruksista.

        Kuten jo sanoin. Ihmisiä on yli 8 miljardia jossa on aikamoinen geenivalikoima. Ei ole mitään merkkejä siitä, että olisimme mitenkään kuolemassa sukupuuttoon jonkun rappeutumisen takia.

        "Onneksi ne voidaan hoitaa lääkkeiden avulla, mutta ilman niitä, ihmisen elinikä olisi laskenut huomattavasti."

        Millä perusteella ihmisen elinikä olisi laskenut? Tälläistä näyttöä ei ole.
        Se on kyllä totta, että lääketiede, varsinkin lapsikuolleisuuden hoito on muuttanut tilastoa ylöspäin. Mutta sitähän et edes tässä ilmeisesti tarkoita.

        Koko tässä keskustelussa on vielä se jännä puoli, kuinka sinulla ei ole mitään antaa evoluutioteorian tilalle. Teidän huuhaa nuoren maan kreationismi ei kestä hetkeäkään päivänvaloa. Sinäkin tässä jatkuvasti selität kuinka mikään ei muutu, mutta kuitenkin muuttuu. Maalitolpat ovat liikkuneet jatkuvasti. Sinulla ei ole kuitenkaan antaa minkäänlaista taksonomiaa omaan uskomukseesi. Ja mikä räikeintä on tuo valehtelusi.

        Ja jos tuota alkaisi koluamaan tarkemmin, niin siitä tulisi entistä absurdimpi sitä mukaan kuin kehtaatte mitään edes väittää. Tämän takia teillä ei ole olemassakaan edes minkäänlaista tieteellistä hypoteesia, koska teidän roska ei kestä tieteellistä tarkastelua ollenkaan. Ja kuten kaikki salaliitot, teillä ei ole yhteistä näkemystä.


      • Anonyymi00116
        Anonyymi00114 kirjoitti:

        "Tuohon se evoluutio johtaa. Kuinka pitkää prosessia tarvitaan, että tuosta mustasta sammakosta tulee vaikkapa orava?"

        Sinulle on tämä jo selitetty. Selle ei kukaan voi mitään jos et kykene ymmärtämään ettei kissat synnytä koiria.

        "Mitähän sinä yrität sanoa: Suurin osa on neutraajeita"

        Sitä ettei niillä sillä hetkellä ole haitallista tai hyödyllistä toimintaa. Tälläinen neutraali saattaa seuraavissa sukupolvissa tosin tulla joko hyödylliseksi tai haitalliseksi.

        "Siis mitään kehitystä mihinkään suuntaan EI TAPAHDU! Eikös se lajien kehittyminen pitänyt riippua noista mutaatioista?"

        Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää. Ne neutraalitkin ovat muutosta.

        "Tajusit sentään, että tuohon banaanin muuttumiseen tarvittiin IHMISEN APUA! Eli SUUNNITTELIJAA!
        Miksihän tuo banaani ei itsestään muuttunut siemenettömäksi?"

        Koska se ei kestäisi luonnonvalinnassa. Tämä on juuri ongelmana ihmisen tullessa mukaan tuohon prosessiin ettei sellainen kestäisi luonnonvaraisena, vaan se on tuotettu nimenomaan ihmistä varten. Tämäkään ei ole mitään rakettitiedettä.
        Vai onko ongelmana se, ettet sinäkään (kuten lähes kaikki YEC porukka) tiedä mitä luonnonvalinta tarkoittaa?

        "Ihmisrodun rappeutuminen näkyy siinä, että jatkuvasti syntyy uusia tauteja tai ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia."

        Kuten? Varsinkin haluan kuulla mitä ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia on populaatiossa?

        Nyt jään innolla odottamaan kuinka satutkin kertomaan bakteereista ja viiruksista.

        Kuten jo sanoin. Ihmisiä on yli 8 miljardia jossa on aikamoinen geenivalikoima. Ei ole mitään merkkejä siitä, että olisimme mitenkään kuolemassa sukupuuttoon jonkun rappeutumisen takia.

        "Onneksi ne voidaan hoitaa lääkkeiden avulla, mutta ilman niitä, ihmisen elinikä olisi laskenut huomattavasti."

        Millä perusteella ihmisen elinikä olisi laskenut? Tälläistä näyttöä ei ole.
        Se on kyllä totta, että lääketiede, varsinkin lapsikuolleisuuden hoito on muuttanut tilastoa ylöspäin. Mutta sitähän et edes tässä ilmeisesti tarkoita.

        Koko tässä keskustelussa on vielä se jännä puoli, kuinka sinulla ei ole mitään antaa evoluutioteorian tilalle. Teidän huuhaa nuoren maan kreationismi ei kestä hetkeäkään päivänvaloa. Sinäkin tässä jatkuvasti selität kuinka mikään ei muutu, mutta kuitenkin muuttuu. Maalitolpat ovat liikkuneet jatkuvasti. Sinulla ei ole kuitenkaan antaa minkäänlaista taksonomiaa omaan uskomukseesi. Ja mikä räikeintä on tuo valehtelusi.

        Ja jos tuota alkaisi koluamaan tarkemmin, niin siitä tulisi entistä absurdimpi sitä mukaan kuin kehtaatte mitään edes väittää. Tämän takia teillä ei ole olemassakaan edes minkäänlaista tieteellistä hypoteesia, koska teidän roska ei kestä tieteellistä tarkastelua ollenkaan. Ja kuten kaikki salaliitot, teillä ei ole yhteistä näkemystä.

        Et näköjään tajunnut kysymystä:
        "Sinulle on tämä jo selitetty. Selle ei kukaan voi mitään jos et kykene ymmärtämään ettei kissat synnytä koiria."

        Ei niin ole kukaan väittänytkään, vaan kysymys koski kehittymistä, vähitellen, kuten te uskottelette. Kauanko kestää, ennenkuin tuosta sammakosta kehittyy kissa?

        Myönnät siis itsekin, että mutaatioiden avulla eläin ei kehity toiseksi eläimeksi edes hitaasti.
        "Sitä ettei niillä sillä hetkellä ole haitallista tai hyödyllistä toimintaa. "

        Hyvä, hyvä.


      • Anonyymi00118
        Anonyymi00110 kirjoitti:

        Siinä oivallinen esimerkki teidän "evoluutiosta:Tässä yksi mielenkiintoinen esimerkki: "Ukrainan mustiksi sukupolvien myötä muuttuneet sammakot",

        Sammakko muuttuu sammakoksi????
        Tuohon se evoluutio johtaa. Kuinka pitkää prosessia tarvitaan, että tuosta mustasta sammakosta tulee vaikkapa orava?

        Taitaa apinakin muuttua apinaksi jne.

        "Taitaa apinakin muuttua apinaksi jne."

        Näinhän käynyt kun ihminen on kehittynyt. Apina on muuttunut vähän toisenlaiseksi apinaksi. Suuri osa kädellisistä (mukaan lukien ihminen) kuuluvat jo Linnen ajoista taksonomiseen ryhmään Simiiformes, joka on suomeksi apinat.


      • Anonyymi00119
        Anonyymi00114 kirjoitti:

        "Tuohon se evoluutio johtaa. Kuinka pitkää prosessia tarvitaan, että tuosta mustasta sammakosta tulee vaikkapa orava?"

        Sinulle on tämä jo selitetty. Selle ei kukaan voi mitään jos et kykene ymmärtämään ettei kissat synnytä koiria.

        "Mitähän sinä yrität sanoa: Suurin osa on neutraajeita"

        Sitä ettei niillä sillä hetkellä ole haitallista tai hyödyllistä toimintaa. Tälläinen neutraali saattaa seuraavissa sukupolvissa tosin tulla joko hyödylliseksi tai haitalliseksi.

        "Siis mitään kehitystä mihinkään suuntaan EI TAPAHDU! Eikös se lajien kehittyminen pitänyt riippua noista mutaatioista?"

        Miten tämä voi olla niin vaikea ymmärtää. Ne neutraalitkin ovat muutosta.

        "Tajusit sentään, että tuohon banaanin muuttumiseen tarvittiin IHMISEN APUA! Eli SUUNNITTELIJAA!
        Miksihän tuo banaani ei itsestään muuttunut siemenettömäksi?"

        Koska se ei kestäisi luonnonvalinnassa. Tämä on juuri ongelmana ihmisen tullessa mukaan tuohon prosessiin ettei sellainen kestäisi luonnonvaraisena, vaan se on tuotettu nimenomaan ihmistä varten. Tämäkään ei ole mitään rakettitiedettä.
        Vai onko ongelmana se, ettet sinäkään (kuten lähes kaikki YEC porukka) tiedä mitä luonnonvalinta tarkoittaa?

        "Ihmisrodun rappeutuminen näkyy siinä, että jatkuvasti syntyy uusia tauteja tai ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia."

        Kuten? Varsinkin haluan kuulla mitä ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia on populaatiossa?

        Nyt jään innolla odottamaan kuinka satutkin kertomaan bakteereista ja viiruksista.

        Kuten jo sanoin. Ihmisiä on yli 8 miljardia jossa on aikamoinen geenivalikoima. Ei ole mitään merkkejä siitä, että olisimme mitenkään kuolemassa sukupuuttoon jonkun rappeutumisen takia.

        "Onneksi ne voidaan hoitaa lääkkeiden avulla, mutta ilman niitä, ihmisen elinikä olisi laskenut huomattavasti."

        Millä perusteella ihmisen elinikä olisi laskenut? Tälläistä näyttöä ei ole.
        Se on kyllä totta, että lääketiede, varsinkin lapsikuolleisuuden hoito on muuttanut tilastoa ylöspäin. Mutta sitähän et edes tässä ilmeisesti tarkoita.

        Koko tässä keskustelussa on vielä se jännä puoli, kuinka sinulla ei ole mitään antaa evoluutioteorian tilalle. Teidän huuhaa nuoren maan kreationismi ei kestä hetkeäkään päivänvaloa. Sinäkin tässä jatkuvasti selität kuinka mikään ei muutu, mutta kuitenkin muuttuu. Maalitolpat ovat liikkuneet jatkuvasti. Sinulla ei ole kuitenkaan antaa minkäänlaista taksonomiaa omaan uskomukseesi. Ja mikä räikeintä on tuo valehtelusi.

        Ja jos tuota alkaisi koluamaan tarkemmin, niin siitä tulisi entistä absurdimpi sitä mukaan kuin kehtaatte mitään edes väittää. Tämän takia teillä ei ole olemassakaan edes minkäänlaista tieteellistä hypoteesia, koska teidän roska ei kestä tieteellistä tarkastelua ollenkaan. Ja kuten kaikki salaliitot, teillä ei ole yhteistä näkemystä.

        Ymmärrätkö sinä sitä, että ihminen on Jumalan kuva? Ihminen on ikuisuusolento, korkein henkinen sielu, jolla on Luojan kykyjä.

        Ihmisessä ylimmät chakrat vastaa hengen ominaisuuksista ja alemmat meidän eläimellisestä puolesta.

        Immunologia on kytketty meihin alapään kautta ja taistelemme täällä aineellisessa maailmassa petoja, eli toisia ihmisiä, eläimiä, viruksia, bakteereja vastaan ainoastaan siitä syystä, että meillä on Luojan antamat henkiset kyvyt.

        Voidaanko siis sanoa, että ihminen on kehittynyt apinasta? Ei vaan apina voi olla ihmisen luomus, ja myös banaani sen kädessä. Apinalla ei olisi maukkaita banaaneja ilman ihmistä. Ihminen on mikrokosmos ja universumi pienoiskoossa. Hyväksytkö tämän version evoluution tilalle?


      • Anonyymi00120
        Anonyymi00119 kirjoitti:

        Ymmärrätkö sinä sitä, että ihminen on Jumalan kuva? Ihminen on ikuisuusolento, korkein henkinen sielu, jolla on Luojan kykyjä.

        Ihmisessä ylimmät chakrat vastaa hengen ominaisuuksista ja alemmat meidän eläimellisestä puolesta.

        Immunologia on kytketty meihin alapään kautta ja taistelemme täällä aineellisessa maailmassa petoja, eli toisia ihmisiä, eläimiä, viruksia, bakteereja vastaan ainoastaan siitä syystä, että meillä on Luojan antamat henkiset kyvyt.

        Voidaanko siis sanoa, että ihminen on kehittynyt apinasta? Ei vaan apina voi olla ihmisen luomus, ja myös banaani sen kädessä. Apinalla ei olisi maukkaita banaaneja ilman ihmistä. Ihminen on mikrokosmos ja universumi pienoiskoossa. Hyväksytkö tämän version evoluution tilalle?

        En ole se jolle vastasit.


      • Anonyymi00121
        Anonyymi00116 kirjoitti:

        Et näköjään tajunnut kysymystä:
        "Sinulle on tämä jo selitetty. Selle ei kukaan voi mitään jos et kykene ymmärtämään ettei kissat synnytä koiria."

        Ei niin ole kukaan väittänytkään, vaan kysymys koski kehittymistä, vähitellen, kuten te uskottelette. Kauanko kestää, ennenkuin tuosta sammakosta kehittyy kissa?

        Myönnät siis itsekin, että mutaatioiden avulla eläin ei kehity toiseksi eläimeksi edes hitaasti.
        "Sitä ettei niillä sillä hetkellä ole haitallista tai hyödyllistä toimintaa. "

        Hyvä, hyvä.

        Evoluutiolla ei ole suuntaa eikä pyrkimystä kehittää oravia, ihmisiä tai sammakoita. Lisäksi uuden oravamaisesti elävän lajin kehittyminen on käytännössä mahdotonta, kun oravia jo on kaikilla mantereilla Etelämannerta lukuunottamatta (Australiassa tosin ihmisen sinne tuomana). Fossiiliaineistosta voidaan päätellä että kehitys ensimmäisistä matelijoista jyrsijöihin kesti n. 260 miljoonaa vuotta. Matelijoiden kantamuoto taas oli likeisesti sammakkoeläimiä muistuttava populaatio- ei toki sammakko, vaan ulkoisesti enemmän salamantereita muistuttava.

        Heimoon oravat (Sciuridae) kuuluu muuten 285 lajia. Ovatko Raamatulla biologian korvammeiden mielestä oravat (8 kg painavasta murmelista 15 grammaa painavaan pygmioravaan) yksi laji vai 285 lajia vai jotain siltä väliltä? Ja millä perusteella?


      • Anonyymi00127
        Anonyymi00105 kirjoitti:

        Mummonmuori ei itsekään oikein tiedä mitä hän tarkoittaa evoluutiolla. Sen merkitys muuttuu aina tilanteen mukaan.
        Ennen sillä ymmärrettiin Darvinin teoriaa laijien synnystä, uusien lajien muodostumista, mutta nykyisin se vesitetään tarkoittavan vain laijien SISÄISIÄ variaatioita. Näin siksi, että ei edes luonnossa ole voitu havaita yhdenkään lajin muuttuvan toiseksi, itsenäiseksi lajiksi.

        Tuo pitää paikkansa: "; ”Tiesitkö, että ihan jokaisella on mutaatioita vanhempiinsa nähden? Eikä puhuta edes mistään parista mutaatiosta.”"

        Mm ihmisten polveutumisessa on tavattu n 300 mutatiota YHDEN SUKUPOLVEN aika. Mutta koska nämä mutaatiot ovat useimmiten degeneratiivisia, niin ei niiden avullakaan kehity uutta ihmislajia.
        Ihmislajikin RAPPEUTUU!
        Onneksi DNA:han rakennettu puolustusmekanismi tuhoaa useimmat mutageenit, niin etteivät ne periydy jälkipolville.
        Siksi mutaatioiden avulla ei voi syntyä uusia lajeja.

        Mummonmuori turvautuu tuohon VANHAAN teoriaan, joka on jo todistettu paikkansapitämättömäksi:
        "Sopeutuminen on evoluutio prosessin ydin!
        Se tarkoittaa miten eliölajit muuttuvat ja kehittyvät luonnonvalinnan kautta"

        Näinhän ei tapahdu missään
        Hankitut ominaisuudet EIVÄT PERIYDY eivätkä muuta eläimen DNA:ta.

        Jalostuksella ja geenimanipulatiolla kyllä voidaan vaikutta DNA:ssa muutoksia haluttuun suuntaan, mutta luonnon aiheuttamat DNA muutokset ovat useimmiten haitallisia.

        Mummonmuorin kannattaisi pysyä vain siinä teologian alueella, josta hän ei kuitenkaan ymmärrä kovin paljoa,

        "Ihmislajikin RAPPEUTUU!"

        Tämä koskee ainoastaan kreationisteja.


    • Anonyymi00115

      Luomisen silminnäkijät

      26-23 vuorokautta pituista ajanjaksoa, noin 31 valovuoden päässä meidän nykyisestä aurinkokunnastamme ennen aineen luomisen alkua, kokoontui kahdeksan miespuolista Jumalaa joista yksi (Jehova) lähti 23 vuorokautta pituiselle ajanjaksolle matkalla aurinkokuntaamme jolloin Hän alkoi luoda ainetta nykyisen Jupiterin takaa. 6 2/3 vrk:tta pituista ajanjaksoa aineen luomisen aloittamisen jälkeen sikisi Jumalan (Jehova) pyhän hengen (yleisnimi) voimasta olemassaoloon Sana joka syntyi jumalaksi, ei Jumalaksi.

      4 vrk:tta pituista ajanjaksoa aineen luomisen aloittamisen jälkeen sikisi Jumalan (Jehova) pyhän hengen (yleisnimi) voimasta olemassaoloon Pyhä Henki (erisnimi) joka syntyi myös jumalaksi, ei Jumalaksi ja joka sai myöhemmin toisen (272 vrk:tta) ja kolmannen (272 vrk:tta) luomispäivän aikana, siirtäessään uutta mannerta noin 2000 km lännemmäs vanhasta mantereesta, toiseksi nimekseen Gabriel.

      5 3/4 vuorokautta pituista ajanjaksoa Pyhän Hengen (erisnimi) sikiämisen jälkeen Jumala loi Auringon (Sineha) kuuden tunnin mittaisen ajanjakson aikana ja Auringon luomisen jälkeen Jumala loi Maapallon (Olea) jolloin alkoi ensimmäinen luomispäivä joka oli pituudeltaan 270 vuorokautta.

      2 vrk:tta maan luomisen jälkeen Jumala loi Kolobin (Jupiter). Kuu luotiin 7 vuorokautta Maan luomisen jälkeen ja Mars luotiin 8 vuorokautta maan luomisen jälkeen ja Saturnus luotiin 16 vuorokautta Maan luomisen jälkeen. Venus luotiin noin <21 vuorokautta Maan luomisen jälkeen.

      Viimeisimpänä näkyvästä aurinkokunnastamme noin <42 vuorokautta maan luomisen jälkeen Jumala loi Pluton. Meidän aurinkokuntamme muut planeetat luotiin kaikki ennen Pluton luomista. Pluton jälkeen luotiin vasta muut Auringot, tähdet ym. Tähtien (galaksien ym.) ”räjähdysmäinen” luominen jatkui <75-82 vuorokautta maan luomisen jälkeen Plutosta seuraavassa ulkoavaruudessa.

      Neljäs luomispäivä oli pituudeltaan 274:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Viides luomispäivä oli pituudeltaan 273:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Kuudes luomispäivä oli pituudeltaan 268:n vuorokauden mittainen ajanjakso. 160 vuorokautta ennen kuudennen luomiskauden loppua olemassaoloon tuli Uriel. Urielia ennen oli siis vain nuo kahdeksan Jumalaa ja kaksi jumalaa. Urielin jälkeen Jumala loi kuudennen luomispäivän aikana vielä Urielin lisäksi 69 persoonaa joista naispuolisia oli 12 kpl.

    • ”Anonyymi00107” 2026-06-04 11:37:07 kirjoitti; ”Kiihkoukovaiset tiededenialistit yrittävät muuttaa termin "evoluutio" sisältöä. Heidän taktiikkansa on sumentaa käsitteitä ja sitten esittää väitteitä, joihin ei edes pääse kiinni, kun sanoilla on oma "kaanaankielinen" salattu merkitys.”

      Näin se taitaa olla. He ovat keksineet ihka oman sisällön, joka ei vastaa faktoja eikä todellisuuttakaan.

      ”Anonyymi00116” 2026-06-04 17:29:17 antaa tähän hyvän esimerkin;
      "Sinulle on tämä jo selitetty. Selle ei kukaan voi mitään jos et kykene ymmärtämään ettei kissat synnytä koiria."
      ”Ei niin ole kukaan väittänytkään, vaan kysymys koski kehittymistä, vähitellen, kuten te uskottelette. Kauanko kestää, ennenkuin tuosta sammakosta kehittyy kissa?”

      :D Eli ei muka väitetä ja sitten kuitenkin väitetään?

      ”Anonyymi00111” 2026-06-04 13:29:40 kirjoittaa:
      ”Ihmisrodun rappeutuminen näkyy siinä, että jatkuvasti syntyy uusia tauteja tai ihmiskehoa heikentäviä ominaisuuksia.”

      Tämä teoria puolestaan on eugeniikan eli rodunjalostusopin ajatuksia.Tuossa teoriassa jaetaan ihmiset hyviin ja huonoihin, jossa huonojen eli ”heikompien ainesten” lisääntymistä yritettiin rajoittaa.

      Näitä ”heikompia aineksia” olivat vammaiset, alkoholistit, kuurot, epileptikot, kehitysvammaiset, mielisairaat, rikolliset, köyhät, asunnottomat jne., mutta myös romanit, alkuperäiskansat ja juutalaiset. Heitä pidettiin ”rappeutuneisuuden” esimerkkeinä.

      Uudet taudit puolestaan ovat yksi evoluution ilmenemä. Kun populaatiot (tiettyyn lajiin kuuluvien yksilöiden joukkoa, jotka elävät samalla alueella samaan aikaan ja kykenevät lisääntymään keskenään) kasvavat jostain syystä liian isoiksi, erilaiset taudinaiheuttajat alkavat leviämään. Osa niistä voi johtaa myös kuolemaan tai heikentää niin paljon, että lopulta kuolee.
      Se on tavallaan yksi keino pitää populaatio sopivana ja elinkykyisenä. Osalle kehittyy immuuni tuolle taudinaiheuttajalle.

      Tämä on siis yksi ihmisen biologinen evoluution ja sopeutumisen ympäristöön jatkumo.

      ”Anonyymi00114” 2026-06-04 14:59:38 kirjoitti; ”Koska se ei kestäisi luonnonvalinnassa. Tämä on juuri ongelmana ihmisen tullessa mukaan tuohon prosessiin ettei sellainen kestäisi luonnonvaraisena, vaan se on tuotettu nimenomaan ihmistä varten.”

      Luonnonvalinta lienee myös yksi käsite, joita kreationistit eivät suostu ymmärtämään.

      ”Ei ole mitään merkkejä siitä, että olisimme mitenkään kuolemassa sukupuuttoon jonkun rappeutumisen takia.”

      Todellakin, ihmiskunta saa rutkasti vähentyä, ennen kuin moinen on edes jotenkin mahdollista.

      • Anonyymi00124

        Huh huh: "Uudet taudit puolestaan ovat yksi evoluution ilmenemä. "

        Ai tuo teidän"evoluutionne" johtaakin ihmisten ja eläinten rappeutumiseen ja lopulta tuhoutumiseen???

        Hauskaa tuollainen kehitysoppi.


      • Anonyymi00125

        "Luonnonvalinta lienee myös yksi käsite, joita kreationistit eivät suostu ymmärtämään."???

        Onko tuo "luonto, joka tekee valintoja, teidän jumalanne?


      • Anonyymi00126
        Anonyymi00125 kirjoitti:

        "Luonnonvalinta lienee myös yksi käsite, joita kreationistit eivät suostu ymmärtämään."???

        Onko tuo "luonto, joka tekee valintoja, teidän jumalanne?

        Maagisessa ajattelussa marinoiduilla aivoilla kaikki on yliluonnollisen persoonallisen entiteetin tekosia. Todellisuus ei ole yliluonnollinen.


    • Anonyymi00122

      "Näin se taitaa olla. He ovat keksineet ihka oman sisällön, joka ei vastaa faktoja eikä todellisuuttakaan."

      Olet asian ytimessä. Tämä sama sääntö pätee kaikkeen uskovaisuuteen mukaan lukien jumalat.

    • Anonyymi00123

      Miksi fundamentalistit eivät halua keskustella Jumalan erillisestä luomisprojektista jossa jossain paratiisin ulkopuolella luotiin maan tyttäret Aatamin ja Eevan poikien puolisoiksi?

      • Anonyymi00128

        Millä tavalla niistä pitäisi keskustella?
        Emme olleet paikalla silloin.


      • Anonyymi00130
        Anonyymi00128 kirjoitti:

        Millä tavalla niistä pitäisi keskustella?
        Emme olleet paikalla silloin.

        Enkeli Miikael luotiin seitsemännen (78 vrk:tta) lepopäivän alussa kolmantena luotuna persoonana seitsemännen eli lepopäivän alussa luoduista 14 persoonasta jonka jälkeen Jumala loi 144000:n joukon ja 144000:n joukon jälkeen Jumala loi 15,3 miljardia henkeä joihin sinäkin kuulut. Enkeli Miikael "luotiin" Aadamiksi noin 60 vrk:tta seitsemännen eli lepopäivän alusta lähtien.

        Eli sinäkin olit olemassa luotuna henkenä taivaassa seitsemännen eli lepopäivän aikana tai vähän sen jälkeen. Noita aikoja et ehkä muista taivaassa mutta kaikki aina Sanasta lähtien ovat syntyneet tai syntyvät maan päälle.


    • ”Anonyymi00123” 2026-06-05 08:50:27 kirjoitti ;”…jossain paratiisin ulkopuolella luotiin maan tyttäret Aatamin ja Eevan poikien puolisoiksi?”

      Niin, VT:ssa on varsin mielenkiintoisia kohtia.

      1.Mooseksen kirja:
      6:1 Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
      6:2 huomasivat Jumalan pojat ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
      6:3 Silloin Herra sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta."
      6:4 Siihen aikaan eli maan päällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.

      Keitä siis olivat nämä Jumalan pojat?

      Entä tämä:
      6:7 Ja Herra sanoi: "Minä hävitän maan päältä ihmiset, jotka minä loin, sekä ihmiset että karjan, matelijat ja taivaan linnut; sillä minä kadun ne tehneeni".
      6:8 Mutta Nooa sai armon Herran silmien edessä.

      6:10 Ja Nooalle syntyi kolme poikaa, Seem, Haam ja Jaafet.

      Jos enää ei ollut maailmassa muita ihmisiä, niin keiden kanssa nämä Nooan pojat sitten perustivat perheen?

      • Anonyymi00131

        Raamatun asiantuntijat ovat laskeneet, että Aatamin ja Eevan lapsia ja lastenlapsia oli kymmeniä tuhansia. Aluksi tietysti he joutuvat menemään naimisiin siskojensa ja veljiensä kanssa, koska ihmisen geeniperimä oli vielä niin mainio, että pelkoa sukusiitoksen ongelmista ei ollut.
        " Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,"

        Sama tilanne ole Nooan pojilla.
        1. Moos 8
        "Tämä on luettelo Nooan poikien, Seemin, Haamin ja Jafetin, jälkeläisistä. Vedenpaisumuksen jälkeen heille syntyi poikia. Jafetin pojat olivat Gomer, Magog, Madai, Javan, Tubal, Mesek ja Tiras. Gomerin pojat olivat Askenas, Rifat ja Togarma. Javanin pojat olivat Elisa ja Tarsis; myös kittiläiset ja rodanilaiset ovat hänen jälkeläisiään. Näistä erkanivat omiin maihinsa rannikoiden ja saarten kansat, kukin kansa kielensä ja heimonsa mukaan.
        Haamin pojat olivat Kus, Misraim, Put ja Kanaan. Kusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Raeman pojat olivat Saba ja Dedan. Kusille syntyi myös Nimrod, josta tuli ensimmäinen mahtava hallitsija maan päällä. Hän oli suuri metsästäjä Jumalan armosta. Siksi onkin tapana sanoa: »On kuin Nimrod, suuri metsästäjä Jumalan armosta.» Hän hallitsi aluksi Babylonia, Erekiä, Akkadia ja Kalnea Sinearin maassa. Sieltä hän siirtyi Assyriaan ja rakensi Niniven, Rehobot-Irin, Kalahin ja Resenin suuren kaupungin Niniven ja Kalahin välille. Misraimin jälkeläisiä ovat ludilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset, patrosilaiset, kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähtöisin, sekä kaftorilaiset. Kanaanille syntyivät Sidon, hänen esikoisensa, sekä Het. Hänen jälkeläisiään ovat myös jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset, hivviläiset, arkilaiset ja siniläiset, arvadilaiset, semeriläiset ja hamatilaiset. Kanaanilaisten heimot hajaantuivat sittemmin, ja kanaanilaisten alue ulottui Sidonista Gerarin suuntaan Gazaan saakka sekä Sodoman ja Gomorran, Adman ja Seboimin suuntaan Lesaan saakka. Nämä olivat Haamin jälkeläisiä lueteltuina heimoittain ja kielittäin, kukin maansa ja kansansa mukaan.
        Myös Seemille syntyi poikia. Hän oli Jafetin vanhempi veli, ja hänestä tuli kaikkien Eberin jälkeläisten kantaisä. Seemin pojat olivat Elam, Assur, Arpaksad, Lud ja Aram. Aramin pojat olivat Us, Hul, Geter ja Mas. Arpaksadille syntyi Selah ja Selahille Eber. Eberille syntyi kaksi poikaa. Toinen oli nimeltään Peleg, koska hänen aikanaan ihmissuku hajaantui yli maan, ja toisen nimi oli Joktan. Joktanille syntyivät Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah, Hadoram, Usal, Dikla, Obal, Abimael, Saba, Ofir, Havila ja Jobab. Nämä kaikki olivat Joktanin jälkeläisiä. Heidän asuinalueensa ulottui Mesasta Sefarin suuntaan idän vuoristoon saakka. Nämä olivat Seemin jälkeläisiä lueteltuina heimoittain ja kielittäin, kukin maansa ja kansansa mukaan.
        Nämä olivat Nooan poikien jälkeläiset lueteltuina heimoittain ja kansoittain, ja heistä haarautuivat kansat maailmaan vedenpaisumuksen jälkeen.


      • Anonyymi00132
        Anonyymi00131 kirjoitti:

        Raamatun asiantuntijat ovat laskeneet, että Aatamin ja Eevan lapsia ja lastenlapsia oli kymmeniä tuhansia. Aluksi tietysti he joutuvat menemään naimisiin siskojensa ja veljiensä kanssa, koska ihmisen geeniperimä oli vielä niin mainio, että pelkoa sukusiitoksen ongelmista ei ollut.
        " Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,"

        Sama tilanne ole Nooan pojilla.
        1. Moos 8
        "Tämä on luettelo Nooan poikien, Seemin, Haamin ja Jafetin, jälkeläisistä. Vedenpaisumuksen jälkeen heille syntyi poikia. Jafetin pojat olivat Gomer, Magog, Madai, Javan, Tubal, Mesek ja Tiras. Gomerin pojat olivat Askenas, Rifat ja Togarma. Javanin pojat olivat Elisa ja Tarsis; myös kittiläiset ja rodanilaiset ovat hänen jälkeläisiään. Näistä erkanivat omiin maihinsa rannikoiden ja saarten kansat, kukin kansa kielensä ja heimonsa mukaan.
        Haamin pojat olivat Kus, Misraim, Put ja Kanaan. Kusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Raeman pojat olivat Saba ja Dedan. Kusille syntyi myös Nimrod, josta tuli ensimmäinen mahtava hallitsija maan päällä. Hän oli suuri metsästäjä Jumalan armosta. Siksi onkin tapana sanoa: »On kuin Nimrod, suuri metsästäjä Jumalan armosta.» Hän hallitsi aluksi Babylonia, Erekiä, Akkadia ja Kalnea Sinearin maassa. Sieltä hän siirtyi Assyriaan ja rakensi Niniven, Rehobot-Irin, Kalahin ja Resenin suuren kaupungin Niniven ja Kalahin välille. Misraimin jälkeläisiä ovat ludilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset, patrosilaiset, kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähtöisin, sekä kaftorilaiset. Kanaanille syntyivät Sidon, hänen esikoisensa, sekä Het. Hänen jälkeläisiään ovat myös jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset, hivviläiset, arkilaiset ja siniläiset, arvadilaiset, semeriläiset ja hamatilaiset. Kanaanilaisten heimot hajaantuivat sittemmin, ja kanaanilaisten alue ulottui Sidonista Gerarin suuntaan Gazaan saakka sekä Sodoman ja Gomorran, Adman ja Seboimin suuntaan Lesaan saakka. Nämä olivat Haamin jälkeläisiä lueteltuina heimoittain ja kielittäin, kukin maansa ja kansansa mukaan.
        Myös Seemille syntyi poikia. Hän oli Jafetin vanhempi veli, ja hänestä tuli kaikkien Eberin jälkeläisten kantaisä. Seemin pojat olivat Elam, Assur, Arpaksad, Lud ja Aram. Aramin pojat olivat Us, Hul, Geter ja Mas. Arpaksadille syntyi Selah ja Selahille Eber. Eberille syntyi kaksi poikaa. Toinen oli nimeltään Peleg, koska hänen aikanaan ihmissuku hajaantui yli maan, ja toisen nimi oli Joktan. Joktanille syntyivät Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah, Hadoram, Usal, Dikla, Obal, Abimael, Saba, Ofir, Havila ja Jobab. Nämä kaikki olivat Joktanin jälkeläisiä. Heidän asuinalueensa ulottui Mesasta Sefarin suuntaan idän vuoristoon saakka. Nämä olivat Seemin jälkeläisiä lueteltuina heimoittain ja kielittäin, kukin maansa ja kansansa mukaan.
        Nämä olivat Nooan poikien jälkeläiset lueteltuina heimoittain ja kansoittain, ja heistä haarautuivat kansat maailmaan vedenpaisumuksen jälkeen.

        Mutta , DNA-tutkimuksissa ei ole löytynyt jälkeäkään näistä "jälkeläisistä"..


      • Anonyymi00133
        Anonyymi00131 kirjoitti:

        Raamatun asiantuntijat ovat laskeneet, että Aatamin ja Eevan lapsia ja lastenlapsia oli kymmeniä tuhansia. Aluksi tietysti he joutuvat menemään naimisiin siskojensa ja veljiensä kanssa, koska ihmisen geeniperimä oli vielä niin mainio, että pelkoa sukusiitoksen ongelmista ei ollut.
        " Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,"

        Sama tilanne ole Nooan pojilla.
        1. Moos 8
        "Tämä on luettelo Nooan poikien, Seemin, Haamin ja Jafetin, jälkeläisistä. Vedenpaisumuksen jälkeen heille syntyi poikia. Jafetin pojat olivat Gomer, Magog, Madai, Javan, Tubal, Mesek ja Tiras. Gomerin pojat olivat Askenas, Rifat ja Togarma. Javanin pojat olivat Elisa ja Tarsis; myös kittiläiset ja rodanilaiset ovat hänen jälkeläisiään. Näistä erkanivat omiin maihinsa rannikoiden ja saarten kansat, kukin kansa kielensä ja heimonsa mukaan.
        Haamin pojat olivat Kus, Misraim, Put ja Kanaan. Kusin pojat olivat Seba, Havila, Sabta, Raema ja Sabteka. Raeman pojat olivat Saba ja Dedan. Kusille syntyi myös Nimrod, josta tuli ensimmäinen mahtava hallitsija maan päällä. Hän oli suuri metsästäjä Jumalan armosta. Siksi onkin tapana sanoa: »On kuin Nimrod, suuri metsästäjä Jumalan armosta.» Hän hallitsi aluksi Babylonia, Erekiä, Akkadia ja Kalnea Sinearin maassa. Sieltä hän siirtyi Assyriaan ja rakensi Niniven, Rehobot-Irin, Kalahin ja Resenin suuren kaupungin Niniven ja Kalahin välille. Misraimin jälkeläisiä ovat ludilaiset, anamilaiset, lehabilaiset, naftuhilaiset, patrosilaiset, kasluhilaiset, joista filistealaiset ovat lähtöisin, sekä kaftorilaiset. Kanaanille syntyivät Sidon, hänen esikoisensa, sekä Het. Hänen jälkeläisiään ovat myös jebusilaiset, amorilaiset, girgasilaiset, hivviläiset, arkilaiset ja siniläiset, arvadilaiset, semeriläiset ja hamatilaiset. Kanaanilaisten heimot hajaantuivat sittemmin, ja kanaanilaisten alue ulottui Sidonista Gerarin suuntaan Gazaan saakka sekä Sodoman ja Gomorran, Adman ja Seboimin suuntaan Lesaan saakka. Nämä olivat Haamin jälkeläisiä lueteltuina heimoittain ja kielittäin, kukin maansa ja kansansa mukaan.
        Myös Seemille syntyi poikia. Hän oli Jafetin vanhempi veli, ja hänestä tuli kaikkien Eberin jälkeläisten kantaisä. Seemin pojat olivat Elam, Assur, Arpaksad, Lud ja Aram. Aramin pojat olivat Us, Hul, Geter ja Mas. Arpaksadille syntyi Selah ja Selahille Eber. Eberille syntyi kaksi poikaa. Toinen oli nimeltään Peleg, koska hänen aikanaan ihmissuku hajaantui yli maan, ja toisen nimi oli Joktan. Joktanille syntyivät Almodad, Selef, Hasarmavet, Jerah, Hadoram, Usal, Dikla, Obal, Abimael, Saba, Ofir, Havila ja Jobab. Nämä kaikki olivat Joktanin jälkeläisiä. Heidän asuinalueensa ulottui Mesasta Sefarin suuntaan idän vuoristoon saakka. Nämä olivat Seemin jälkeläisiä lueteltuina heimoittain ja kielittäin, kukin maansa ja kansansa mukaan.
        Nämä olivat Nooan poikien jälkeläiset lueteltuina heimoittain ja kansoittain, ja heistä haarautuivat kansat maailmaan vedenpaisumuksen jälkeen.

        Genesiksen kuvaus ihmiskunnan alkuhistoriasta on selvästi myyttien maailmaan kuuluva. Esimerkiksi pronssikautta ei Raamatun mukaan ollut lainkaan ja jos tulkitsee, että ennen Tubal-Kainiia eläneet elivät kivikautta, niin kivikausikin kesti vain seitsemän sukupolvea. Tuskin tarvitsee perustella, miksi tämä on täysin sitä vastaan, mitä arkeologia kertoo ihmisen historiasta.

        Se, että pronssikausi on kokonaan unohdettu, viittaa Genesiksen myöhäiseen syntyajankohtaan. Se on ollut ehkä 700 eaa - 500 eaa? Esimerkiksi Homeroksen Ilias -eepoksessa, joka on vanhempi vielä viitataan pronssikauteen Troijan sodasta kerrottaessa.


      • Anonyymi00134
        Anonyymi00132 kirjoitti:

        Mutta , DNA-tutkimuksissa ei ole löytynyt jälkeäkään näistä "jälkeläisistä"..

        Monet noista mainituista kansoista on hävinnyt historian hämäryyteen tai ovat kuolleet sukupuuttoon tai sekoittuneet toisiin kansoihin.
        Mitä selvää juutalaista geeniä ei ennä ole olemassa.


      • Anonyymi00135
        Anonyymi00133 kirjoitti:

        Genesiksen kuvaus ihmiskunnan alkuhistoriasta on selvästi myyttien maailmaan kuuluva. Esimerkiksi pronssikautta ei Raamatun mukaan ollut lainkaan ja jos tulkitsee, että ennen Tubal-Kainiia eläneet elivät kivikautta, niin kivikausikin kesti vain seitsemän sukupolvea. Tuskin tarvitsee perustella, miksi tämä on täysin sitä vastaan, mitä arkeologia kertoo ihmisen historiasta.

        Se, että pronssikausi on kokonaan unohdettu, viittaa Genesiksen myöhäiseen syntyajankohtaan. Se on ollut ehkä 700 eaa - 500 eaa? Esimerkiksi Homeroksen Ilias -eepoksessa, joka on vanhempi vielä viitataan pronssikauteen Troijan sodasta kerrottaessa.

        Heh heh: "Esimerkiksi Homeroksen Ilias -eepoksessa, joka on vanhempi vielä viitataan pronssikauteen Troijan sodasta kerrottaessa."

        Kaikki historiantutkijat ovat sitä mieltä, että nuo Homeroksen teoksen kertomukset ovat satuja tai perinnekertomuksia kuten Kalevala.
        Homeros eli n 700 eKr ja Vanhan Testamentin kirjoitukset olivat sitä VANHEMPIA! Siinä kerrotaan myös pronssikauden ajasta, jolloin sotavaununujen rattaissa käytettiin metallia.


      • Anonyymi00139
        Anonyymi00135 kirjoitti:

        Heh heh: "Esimerkiksi Homeroksen Ilias -eepoksessa, joka on vanhempi vielä viitataan pronssikauteen Troijan sodasta kerrottaessa."

        Kaikki historiantutkijat ovat sitä mieltä, että nuo Homeroksen teoksen kertomukset ovat satuja tai perinnekertomuksia kuten Kalevala.
        Homeros eli n 700 eKr ja Vanhan Testamentin kirjoitukset olivat sitä VANHEMPIA! Siinä kerrotaan myös pronssikauden ajasta, jolloin sotavaununujen rattaissa käytettiin metallia.

        Homeroksen Ilias-eepoksen perusteella paikannettiin kuitenkin Troijan kaupunki ja historiantutkijat pitävät Iliaassa olevaa "laivaluetteloa" merkittävänä luettelona pronssikautisen Kreikan poliittisista oloista.

        Laivaluettelo mainitsee kymmeniä paikkakuntia ja alueita eri puolilta Kreikkaa ja osa noista paikoista oli merkittäviä juuri pronssikaudella (noin 1600–1100 eaa.), mutta vähämerkityksisiä Homeroksen oletettuna aikana 700-luvulla eaa. Esimerkiksi Mykene, josta koko mykeneläinen kulttuuri on sittemmin saanut nimensä oli pronssikaudella keskeinen kaupunki ja myös Homeroksen eepoksessa merkittävin valtakeskittymä, vaikka Homeroksen aikana 750 - 700 eaa. Mykene oli jäänyt sen lähistöllä sijaitsevan Argoksen varjoon. Ilmeisimmin Homeroksella oli tukenaan vahva suullinen perinne joka välitti Genesistä peremmin faktoja Troijan sodasta jonka esikuva käytiin joskus 1200 eaa.

        Genesis saatettiin nykyiseen muotoonsa todennäköisesti 500-400 eaa. Sitä ennen osia siitä oli olemassa ehkä jo ennen 700 eaa. Joka tapauksessa FAKTA on, että Genesiksen kirjoittajat eivät enää muistaneet, että ennen rautaa käytettiin pronssia, toisin kuin Ilias-eepoksessa muistetaan ja muistutetaan.

        Genesiksessä väitetään, että raudan ja pronssin takominen aloitettiin yhtä aikaa. Tietenkin kun jos usko on moraalia vahvempi voi valehdella että näin ei sanota, mutta jokainen voi tarkistaa, että Raamatun mukaan Tubal-Kain oli ensimmäinen seppä ja hän takoi heti sekä pronssia että rautaa. Raamatun historia on tarua.


      • Anonyymi00135 kirjoitti:

        Heh heh: "Esimerkiksi Homeroksen Ilias -eepoksessa, joka on vanhempi vielä viitataan pronssikauteen Troijan sodasta kerrottaessa."

        Kaikki historiantutkijat ovat sitä mieltä, että nuo Homeroksen teoksen kertomukset ovat satuja tai perinnekertomuksia kuten Kalevala.
        Homeros eli n 700 eKr ja Vanhan Testamentin kirjoitukset olivat sitä VANHEMPIA! Siinä kerrotaan myös pronssikauden ajasta, jolloin sotavaununujen rattaissa käytettiin metallia.

        Heh hehe hehe heeh hee. Ilmeisesti et ole koskaan kuullut Gilgameš eepoksesta yhtään mitään. Se on maailman vanhin säilynyt eepos ja hakkaa mennen tullen iässä raamattusi. Kyseisen teoksen ikä on noin 400o vuotta.

        Ynnä että juuri Gilgameš-eepoksesta lainattiin lähes suoraan esim vedenpaisumusstoori uskovaisten isoon kirjaan. Kas näin tarina etenee kyseisen teoksen yhdennentoista laulun kohdalla:

        "Laiva tuli peittää katolla ja viedä kaikkien elävien siemen laivaan. Utnapištim kokosi väkensä ja alkoi rakentaa laivaa. Laiva tiivistettiin piellä ja tervalla, ja sen reunat olivat kymmenen seivästä korkeat ja katto kymmenen seipään levyinen.

        Utnapištim lastasi laivaan kaiken omaisuutensa ja kaikkien elävien siemenen. Sitten hän johdatti laivaan sukunsa ja perheensä, tasangon karjan ja työmiehet. Pian sen jälkeen nousi niin valtava myrsky, että jumalat itsekin säikähtivät ja vetäytyivät Anun taivaaseen. "

        Kuulostaako tutulta....?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Gilgameš


      • Anonyymi00143
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Heh hehe hehe heeh hee. Ilmeisesti et ole koskaan kuullut Gilgameš eepoksesta yhtään mitään. Se on maailman vanhin säilynyt eepos ja hakkaa mennen tullen iässä raamattusi. Kyseisen teoksen ikä on noin 400o vuotta.

        Ynnä että juuri Gilgameš-eepoksesta lainattiin lähes suoraan esim vedenpaisumusstoori uskovaisten isoon kirjaan. Kas näin tarina etenee kyseisen teoksen yhdennentoista laulun kohdalla:

        "Laiva tuli peittää katolla ja viedä kaikkien elävien siemen laivaan. Utnapištim kokosi väkensä ja alkoi rakentaa laivaa. Laiva tiivistettiin piellä ja tervalla, ja sen reunat olivat kymmenen seivästä korkeat ja katto kymmenen seipään levyinen.

        Utnapištim lastasi laivaan kaiken omaisuutensa ja kaikkien elävien siemenen. Sitten hän johdatti laivaan sukunsa ja perheensä, tasangon karjan ja työmiehet. Pian sen jälkeen nousi niin valtava myrsky, että jumalat itsekin säikähtivät ja vetäytyivät Anun taivaaseen. "

        Kuulostaako tutulta....?

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Gilgameš

        Gilgamesh kirjoitettiin savitauluun ja siksi jotenkin alkuperäinen kirjoitus on säilynyt.

        Raamattu on sen sijaan kirjoitettu pergamenttiin, ja koska se ei ole yhtä kestävää kuin poltettu savitaulu, sitä on kopioitu monta kertaa vuosisatojen kuluessa.

        Siksi ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Raamatun kertomus vedenpaisumuksesta voisi olla aikaisempi.

        Senhän näkee jo kirjoituksen tyylistäkin ja siitä, kuinka tarkasti jopa tapahtumien aikajärjestys on kirjoitettu Raamatussa.
        Jos vaikka sadas kertomuksen kopio on nuorempi, kuin Gilgames, ei se tarkoita, että alkuperäinenkirjoitus olisi ollut nuorempi.

        Samalla lailla voimme vaikka ostaa kirjan "De bello Punico primo" nykypainoksen, ja väittää, että sitä ei Julius Caesar mitenkään voinut kirjoittaa. Tietysti on voinut. Vanhemmat käsikirjoituksethan olisivat saattaneet hävitä, ei se asiaan vaikuta.

        Samoin Raamatun kertomukset ovat tietenkin vanhempia kuin monet käännökset ja kopiot, jotka ovat säilyneet.


      • Anonyymi00143 kirjoitti:

        Gilgamesh kirjoitettiin savitauluun ja siksi jotenkin alkuperäinen kirjoitus on säilynyt.

        Raamattu on sen sijaan kirjoitettu pergamenttiin, ja koska se ei ole yhtä kestävää kuin poltettu savitaulu, sitä on kopioitu monta kertaa vuosisatojen kuluessa.

        Siksi ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Raamatun kertomus vedenpaisumuksesta voisi olla aikaisempi.

        Senhän näkee jo kirjoituksen tyylistäkin ja siitä, kuinka tarkasti jopa tapahtumien aikajärjestys on kirjoitettu Raamatussa.
        Jos vaikka sadas kertomuksen kopio on nuorempi, kuin Gilgames, ei se tarkoita, että alkuperäinenkirjoitus olisi ollut nuorempi.

        Samalla lailla voimme vaikka ostaa kirjan "De bello Punico primo" nykypainoksen, ja väittää, että sitä ei Julius Caesar mitenkään voinut kirjoittaa. Tietysti on voinut. Vanhemmat käsikirjoituksethan olisivat saattaneet hävitä, ei se asiaan vaikuta.

        Samoin Raamatun kertomukset ovat tietenkin vanhempia kuin monet käännökset ja kopiot, jotka ovat säilyneet.

        Sinä se et näytä tietävän yhtään mitään siitä, miten nykyaikainen historian tutkimus toimii ja miten esineitä ja asioita voidaan ajallisesti määrittää. Kukaan, ei siis kukaan ole koskaan löytänyt Gilgames-eepposta vanhempia kirjallisia eepoksia.

        Sinun "logiikkasi" mukaan voidaan väittää että mikä tahansa entisten aikojen teos on vanhempi kuin raamattu. Ne ovat vain kaikki kopiota siitä vielä vanhemmasta, jotka ovat varmasti tuhoutuneet. "Todisteeksi" riittää usko, että näin on.

        Kai itsekin tajuat miten järjetön tuo perustelu on, koska sille ei löydy yhtäkään todistusta. Mene joskus käymään jossain historian proseminaarissa tai jopa väitöstilaisuudessa, niin ehkä silloin tajuat mitä on historian tutkimus ja mihin se nojaa? Se nojaa faktoihin, ei mihinkään hassuihin uskomuksiin.


      • Anonyymi00151
        Anonyymi00143 kirjoitti:

        Gilgamesh kirjoitettiin savitauluun ja siksi jotenkin alkuperäinen kirjoitus on säilynyt.

        Raamattu on sen sijaan kirjoitettu pergamenttiin, ja koska se ei ole yhtä kestävää kuin poltettu savitaulu, sitä on kopioitu monta kertaa vuosisatojen kuluessa.

        Siksi ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Raamatun kertomus vedenpaisumuksesta voisi olla aikaisempi.

        Senhän näkee jo kirjoituksen tyylistäkin ja siitä, kuinka tarkasti jopa tapahtumien aikajärjestys on kirjoitettu Raamatussa.
        Jos vaikka sadas kertomuksen kopio on nuorempi, kuin Gilgames, ei se tarkoita, että alkuperäinenkirjoitus olisi ollut nuorempi.

        Samalla lailla voimme vaikka ostaa kirjan "De bello Punico primo" nykypainoksen, ja väittää, että sitä ei Julius Caesar mitenkään voinut kirjoittaa. Tietysti on voinut. Vanhemmat käsikirjoituksethan olisivat saattaneet hävitä, ei se asiaan vaikuta.

        Samoin Raamatun kertomukset ovat tietenkin vanhempia kuin monet käännökset ja kopiot, jotka ovat säilyneet.

        "Siksi ei ole mitään syytä epäillä, etteikö Raamatun kertomus vedenpaisumuksesta voisi olla aikaisempi."

        Valtavirran akateemisen tutkimuksen johtopäätös on, että Genesiksen nykyinen muoto syntyi todennäköisesti 500–400-luvuilla eaa, vaikka sen jotkut osat tai osien vanhemmat versiot voivat olla peräisin jopa 750-700 eaa. Tekstianalyysi perustuu käytettyyn kieleen (kieli kehittyy), käytettyihin alueiden ja kaupunkien nimiin, jotka muuttuvat valloitusten ja poliittisten muutosten myötä jne.

        Vanhimmat säilyneet katkelmat Gilgamesh-eepoksesta ovat 1800-luvulta eaa. Vanhimmat yksittäiset runot Gilgameshista ovat peräisin noin vuodelta 2100 eaa. Joten Genesiksen ja Gilgameshin keskinäinen ikäjärjestys on aivan selvä ja ikäero on valtava. Genesis on 1000 vuotta nuorempi.

        Mutta jos faktat ei sovi omiin uskomuksiin ja moraali on "joustava", niin ainahan voi valehdella.


    • Anonyymi00136

      Evoluution ongelma on että siitä ei ole suoria aihetodistuksia, on vain epäsuoraa mielikuva kerrontaa, mikä ei tarkasti ottaen ole edes mitään tieteen tekemistä.

      • Anonyymi00137

        Evoluution todisteita olemme me itse kukanenkin! Aina kun uros ja naaras saa jälkeläisiä, ne on heidän Evoluution tuotoksia!!


      • Anonyymi00138
        Anonyymi00137 kirjoitti:

        Evoluution todisteita olemme me itse kukanenkin! Aina kun uros ja naaras saa jälkeläisiä, ne on heidän Evoluution tuotoksia!!

        "Evoluution todisteita olemme me itse kukanenkin!"

        No evoluutiosta ei ole suoria aihetodisteita, mutta Jumalan luomistyöstä on - jopa kirjallinen historiatieteellinen raportti tapahtuneesta.


      • Anonyymi00140
        Anonyymi00138 kirjoitti:

        "Evoluution todisteita olemme me itse kukanenkin!"

        No evoluutiosta ei ole suoria aihetodisteita, mutta Jumalan luomistyöstä on - jopa kirjallinen historiatieteellinen raportti tapahtuneesta.

        Evoluutiosta on suora aihetodiste, ...sinä itse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • Juupa juu. Fosiilit ovat pelkkiä mielikuvia...samoin peruna on pelkkä mielikuva...voi kiesus tätä teidän "ajattelunne" tasoa...


      • Anonyymi00138 kirjoitti:

        "Evoluution todisteita olemme me itse kukanenkin!"

        No evoluutiosta ei ole suoria aihetodisteita, mutta Jumalan luomistyöstä on - jopa kirjallinen historiatieteellinen raportti tapahtuneesta.

        Heh heh ehehe heee...vai että ihan historiatieteellinen raportti...kerro toki missä yliopistossa ja koska jumalasi on väitellyt tohtoriksi ja kuka oli vastaväittäjä kun Raamattu-nimistä teosta käytiin läpi sivu sivulta? Ynnä kuka oli vielä tilaisuuden kustos...


      • Anonyymi00145
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Juupa juu. Fosiilit ovat pelkkiä mielikuvia...samoin peruna on pelkkä mielikuva...voi kiesus tätä teidän "ajattelunne" tasoa...

        "Fosiilit ovat pelkkiä mielikuvia..."

        Fossiilit eivät ole mielikuvia vaan varmoja todisteita vedenpaisumuksen vesien myllerryksestä.


      • Anonyymi00146
        Anonyymi00140 kirjoitti:

        Evoluutiosta on suora aihetodiste, ...sinä itse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Niin, sinähän olet vain apina.

        Vai onko sinut luotu ihmiseksi?


      • Anonyymi00145 kirjoitti:

        "Fosiilit ovat pelkkiä mielikuvia..."

        Fossiilit eivät ole mielikuvia vaan varmoja todisteita vedenpaisumuksen vesien myllerryksestä.

        Heh hehe hehe hee. Kerro sitten vielä miten Australiassa maan alla elävät pussileläimet pääsivät mukaan Nooan arkkiin ja takaisin? Miten se "kaivoi" tiensä ensiksi Intian valtameren alta ja sen jälkeen vielä Himalajan vuoriston alta, jotta pääsi kyytiin Nooan paattiin? Tai miten kengurut pääsivät mukaan? Kenen kyytiin ne liftasivat?


    • Anonyymi00141

      <<"Herra salli meidän katsella miestä, joka oli yhden padan sisällä. Hän oli ylösalaisin ja liha tippui paloina hänen naamastaan. Hän katsoi Herraa läpitunkevasti ja sitten hän alkoi huutaa ja kutsua Jeesuksen nimeä.<<

      Kalsarimyrkky on tehnyt tehtävänsä.
      Sairasta touhua tuollaista raakuutta päästetään neuroverkoihin, niin raakuus kasvaa, pervoilulla voi ylittää itsensä, satanistille mieleen. Markiisi De Sade ihanteena?

      • Anonyymi00147

        Tuo ei ole mitä Raamattu opettaa! Ei Jumala kiusaa ketään, vaan pahantekijätkin tulevat muuttumaan tomuksi. Ei se vie kauan. Ehdit kenties vielä miettiä, mitä olet menettänyt, ennenkuin tuhoudut lopullisesti. Ilm.20/9

        Kuitenkin tuomio on luvattu ihmisen tekojen mukaan. Ei enempää.


      • Anonyymi00150
        Anonyymi00147 kirjoitti:

        Tuo ei ole mitä Raamattu opettaa! Ei Jumala kiusaa ketään, vaan pahantekijätkin tulevat muuttumaan tomuksi. Ei se vie kauan. Ehdit kenties vielä miettiä, mitä olet menettänyt, ennenkuin tuhoudut lopullisesti. Ilm.20/9

        Kuitenkin tuomio on luvattu ihmisen tekojen mukaan. Ei enempää.

        Raamatun mukaan Jumala rääkkäsi aika säälittää uskollista palvelijaansa Jobia ja kaiken lisäksi rääkkäyksen syynä oli se, että Jumala oli lyönyt vetoa poikansa Saatanan kanssa.

        Tuoko on sitä jumalallista moraalia: kiusataan viatonta, jotta voittaisi vedon?


    • Anonyymi00144

      Evoluutio on vain sarja arveluja ja mielikuvistusta koska suora tieteellinen näyttö puuttuu!!

      • Anonyymi00148

        Montako kertaa meinasit tästä vielä valehdella?


      • Mitenkä "arvellaan" T Rexin fossiili?

        https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/o-fosila-de-dinozaur-a-fost-vanduta-la-licitatie-cu-6-milioane-de-dolari-cumparatorul-are-ocazia-sa-i-puna-si-un-nume-2029647

        Tai miksi kambrikauden rikkaasta eläimistöstä ei käytännössä ole yhtäkään eläinlajia enää jäljellä? Mistä tulivat tiikerit, elefantin, karhut, päiväkakkarat, siilit kambrikauden jälkeen? Osaatko kertoa? Kambrikaudella kun kaikki elämä oli vesissä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikausi


      • Anonyymi00149
        Anonyymi00148 kirjoitti:

        Montako kertaa meinasit tästä vielä valehdella?

        Kreationistit ovat moraalittomia. Siksi he valehtelevat pidäkkeettömästi.


      • Anonyymi00152
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Mitenkä "arvellaan" T Rexin fossiili?

        https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/o-fosila-de-dinozaur-a-fost-vanduta-la-licitatie-cu-6-milioane-de-dolari-cumparatorul-are-ocazia-sa-i-puna-si-un-nume-2029647

        Tai miksi kambrikauden rikkaasta eläimistöstä ei käytännössä ole yhtäkään eläinlajia enää jäljellä? Mistä tulivat tiikerit, elefantin, karhut, päiväkakkarat, siilit kambrikauden jälkeen? Osaatko kertoa? Kambrikaudella kun kaikki elämä oli vesissä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikausi

        " Mistä tulivat tiikerit, elefantin, karhut, päiväkakkarat, siilit kambrikauden jälkeen? Osaatko kertoa?"

        Eivätkös ne tulleet siitä bakteerista, joka päätti kehittyä? Joko siitä tumallisesta tai tumattomasta.


      • Anonyymi00153
        Anonyymi00152 kirjoitti:

        " Mistä tulivat tiikerit, elefantin, karhut, päiväkakkarat, siilit kambrikauden jälkeen? Osaatko kertoa?"

        Eivätkös ne tulleet siitä bakteerista, joka päätti kehittyä? Joko siitä tumallisesta tai tumattomasta.

        Tuollainen älytön mölinöä ja valehtelu ovat ainoat kreationistien keinot, kun puolustelevat perusteettomia uskomuksiaan.

        Fossiiliaineiston tärkein todistus, jonka kreationistit haluavat järjestelmällisesti ohittaa, on juuri se, että maapallon eliöstö on vaihtunut moneen kertaan maapallon historian aikana. Vanhoja valtalajeja on kadonnut ja täysin uusia ilmaantunut. Tämä kiistaton havainto on sovittamattomassa ristiriidassa Genesiksen luomistarun kanssa, jossa Jumala taikoo milloin mitäkin eliöryhmiä ja todetaan "Jumala näki, että niin oli hyvä". Ei ollut kovin hyvä, jos suurin osa eliölajeista kuoli.


      • Anonyymi00154
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Mitenkä "arvellaan" T Rexin fossiili?

        https://www.digi24.ro/stiri/sci-tech/o-fosila-de-dinozaur-a-fost-vanduta-la-licitatie-cu-6-milioane-de-dolari-cumparatorul-are-ocazia-sa-i-puna-si-un-nume-2029647

        Tai miksi kambrikauden rikkaasta eläimistöstä ei käytännössä ole yhtäkään eläinlajia enää jäljellä? Mistä tulivat tiikerit, elefantin, karhut, päiväkakkarat, siilit kambrikauden jälkeen? Osaatko kertoa? Kambrikaudella kun kaikki elämä oli vesissä.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kambrikausi

        Olipa ollut hauska seurata kun mnotti kömpi alkurapakosta kuiville !
        Varmaan oli sama typerä ilme jo silloin sama joka näkyy kommenteistaan tänään @


      • Anonyymi00155
        Anonyymi00154 kirjoitti:

        Olipa ollut hauska seurata kun mnotti kömpi alkurapakosta kuiville !
        Varmaan oli sama typerä ilme jo silloin sama joka näkyy kommenteistaan tänään @

        Oispa ollut hauska olla paikalla, kun Jumala veteli hatusta, kuin Taikuri kaikkia maailman eläimiä ja kasveja maailmaan :) :) :) :)


      • Anonyymi00156
        Anonyymi00155 kirjoitti:

        Oispa ollut hauska olla paikalla, kun Jumala veteli hatusta, kuin Taikuri kaikkia maailman eläimiä ja kasveja maailmaan :) :) :) :)

        Olematon taikuri vetää näkymättömästä hatustaan kymmeniä biljoonia soluja, jotka *hoccus-poccus* muodostavat kanin joka lähtee loimmimaan paradiisin nurmelle.

        Todella uskottava "hybodeesi"?


      • Anonyymi00157
        Anonyymi00154 kirjoitti:

        Olipa ollut hauska seurata kun mnotti kömpi alkurapakosta kuiville !
        Varmaan oli sama typerä ilme jo silloin sama joka näkyy kommenteistaan tänään @

        Päätit sitten tulla nolaamaan itseäsi lisää. On aina hauska katsoa miten te kretut nolaatte itsenne tällä tietämättömyydellä.

        Oletko koskaan miettinyt miksi teitä ei oteta tosissaan ja teidän höpötyksille vain nauretaan?


      • Anonyymi00158
        Anonyymi00157 kirjoitti:

        Päätit sitten tulla nolaamaan itseäsi lisää. On aina hauska katsoa miten te kretut nolaatte itsenne tällä tietämättömyydellä.

        Oletko koskaan miettinyt miksi teitä ei oteta tosissaan ja teidän höpötyksille vain nauretaan?

        Varmaan siksi, että kun tyhjästä kehittyi bakteereita ilman tumaa, niin eräät ihmiset kehittyivät ilman aivoja.


      • Anonyymi00159
        Anonyymi00158 kirjoitti:

        Varmaan siksi, että kun tyhjästä kehittyi bakteereita ilman tumaa, niin eräät ihmiset kehittyivät ilman aivoja.

        Miksi hoet koko ajan että joku olis kehittynyt tyhjästä?

        Ymmärrätkö mitä tyhjä edes tarkoittaa? (v: et)


      • Anonyymi00160
        Anonyymi00158 kirjoitti:

        Varmaan siksi, että kun tyhjästä kehittyi bakteereita ilman tumaa, niin eräät ihmiset kehittyivät ilman aivoja.

        "...niin eräät ihmiset kehittyivät ilman aivoja."

        Ja sinä näytät olevan hieno esimerkki tästä. :D


      • Anonyymi00161
        Anonyymi00160 kirjoitti:

        "...niin eräät ihmiset kehittyivät ilman aivoja."

        Ja sinä näytät olevan hieno esimerkki tästä. :D

        No sittenhän meitä on kaksi!


    • Anonyymi00162

      Evoluutioteoreetikkojen mukaan ihminen on polveutunut apinasta, koska apina on niin paljon ihmisen näköinen.

      Jos Evoluutioteoreetikkosulhanen hempeilee rakastetulleen, että ”olet maailman kaunein nainen, kaikestä näkee, että olet kehittynyt apinasta”, niin seurauksena voi olla kihlauksen purku.

      Onneksi samoilla darwintasoisilla tieteellisillä näytöillä voidaan kiistattomasti todistaa, että naiset ovat evolutioituneet kirahvista.

      Tutkijoiden mukaan kirahveilla on maailman kauneimmat silmät. Niillä on kaunis pitkä kaula. Sirot hoikat sääret. Kauniisti tatuoitunut iho. Kumartuu viehkeästi juodessaan vettä. Eivät lörpöttele aamusta iltaan kuten apinat, vaan kirahvi ääntelee matalalla, yöllisellä hyrinällä.

      Siksi, kun Evoluutioteoreetikkosulhanen hempeilee rakastetulleen, että ”olet kaunis kuin kirahvi”, morsian on ikionnellinen ja suhde vahvistuu entisestään.

      Morsian: ”Rakkaani, olen niin iloinen, että biologin oppitunneilla meille on opetettu, että me naiset emme ole polveutuneet apinoista vaan kirahfeista. Olen niin onnellinen kun vertaat minua kirahfiin. Lupaathan minulle, että tulet joka päivä minulle sanomaan nuo ihanat sanat!”

      • Anonyymi00163

        "Evoluutioteoreetikkojen mukaan ihminen on polveutunut apinasta, koska apina on niin paljon ihmisen näköinen."

        Eivät väitä. Valehtelet.

        Ja miten tämä todistaa sen faktan että maailma on syntynyt sotakan munista?


      • "Evoluutioteoreetikkojen mukaan ihminen on polveutunut apinasta, koska apina on niin paljon ihmisen näköinen."

        :D Oikeasti nykyisillä apinoilla ja ihmisillä on samat esi-isät. Meillä on siis ollut yhteinen kantamuoto, joka jakautui eri kehityshaaroihin. Sen vuoksi perimästämme on 99% samanlaisia.


      • Anonyymi00166
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Evoluutioteoreetikkojen mukaan ihminen on polveutunut apinasta, koska apina on niin paljon ihmisen näköinen."

        :D Oikeasti nykyisillä apinoilla ja ihmisillä on samat esi-isät. Meillä on siis ollut yhteinen kantamuoto, joka jakautui eri kehityshaaroihin. Sen vuoksi perimästämme on 99% samanlaisia.

        Tieteessä apinat on taksonominen luokka (kädellisten osalahko. Simiiformes), johon kuuluu suurin osa kädellisistä. Kädellisiin kuuluu apinoiden lisäksi puoliapinat kuten makit, lorit jne.

        Apinat jaetaan Amerikassa eläviin "uuden maailman apinoihin" ja Afrikassa sekä Aasiassa eläviin "vanhan maailman apinoihin". Taksonomisesti ihminen kuuluu vanhan maailman apinoihin.

        Kreationistien suosimaa mantraa lainaten kun ihmislaji syntyi, niin apina vain kehittyi vähän toisenlaiseksi apinaksi.


    • Anonyymi00164

      MOTTO:

      Sananl.1 ”Viisaus huutaa kadulla, antaa äänensä kuulua toreilla; meluisten katujen kulmissa se kutsuu, porttien ovilta kaupungissa sanansa sanoo:
      KUINKA KAUAN TE, YKSINKERTAISET, RAKASTATTE YKSINKERTAISUUTTA, KUINKA KAUAN PILKKAAJILLA ON HALU PILKKAAN JA TYHMÄT VIHAAVAT TIETOA?”

      -

      ”Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Jumalan energia liikehti. Jumala sanoi; Tulkoon valo.”
      Ennen Einsteiniä tiedemaailma uhosi: ”Ehei, ei se noin ole. Kaikkeus on ollut ikuisesti.”

      Nykyään tiedemiesten mukaan Universumin ikä on 13,7 miljardia vuotta ja Maan ikä 4,6 miljardia vuotta. Kuitenkin tällä hetkellä tiedossa oleva kauimmainen galaksi sijaitsee 34 miljardin valovuoden päässä! Luodun valon nopeus on 299 792 458 metriä sekunnissa.

      Raamatun sukuluetteloiden mukaan ihminen luotiin 6000 vuotta sitten.

      -

      1. LUOMISTEKO

      Sananl. 8 ”Herra loi minut (1. luomus, hepr. Sanah > toisto, kreik. Logos) töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ENNEN AIKOJEN (monikko) ALKUA.

      Muinaisuudessa minut on asetettu olemaan, (luomisen) alussa, ennen Maata.

      Ennen syviä vesiä synnyin minä, kun hän (Luoja) ei vielä ollut tehnyt maata, ei multaa, ei maanpiirin (hug > pallon) tomujen alkuakaan

      Kun hän (Luoja) taivaat valmisti, olin läsnä.

      Kun hän (Luoja) vahvisti maan perustukset, silloin minä (Sanah/Logos) hänen mestarillisena työtoverinaan olin.”

      -

      Kol.1 ”Hän (Jeesus) on näkymättömän Jumalan (Luojan) kuva (kopio), esikoinen ennen kaikkea (muuta) luomakuntaa.

      Sillä hänen välityksellään luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, kaikki on luotu hänen kauttansa, ja hän on ollut ennen kaikkia (muita luotuja).”

      -

      AIKA ON LUOMISTYÖ

      Aluttoman Jumalan olemassaolossa ei ole sellaista aikakäsitettä, johon meidät on luotu, koska ’aika’ on Jumalan luomistyö.

      Hänen ’aluttomuudestaan’ siihen ’hetkeen’, kun ryhtyi Luojaksi, ei kulunut ’aikaa’.

      Siksi hänellä ei tullut aika pitkäksi, kuten vapaa-ajattelijafilosofit virnuillen tivaavat.

      Universumiin kuluva ’aika’ alkoi sillä hetkellä, kun Luoja luovutti energiaansa prosessoidakseen atomit.

      Luoja itse ei ole sidottu luomaansa aikaan. Hän voi halutessaan tietää etukäteen tulevaisuuden. Ei kelloseppäkään, valmistaessaan kellon, joudu kellonsa sisälle käynnistäessään sen.

      -

      KUKIN MAATA KOSKEVA LUOMISPÄIVÄ SUUNNATTOMAN PITKÄ

      Sana ”päivä” tarkoittaa Raamatussa monia asioita riippuen kontekstista. Esim. kaikkia 6 Maata koskevaa luomispäivää kutsutaan myös ”yhdeksi päiväksi”.

      1.moos.2 ”Niin tulivat valmiiksi taivas ja maa kaikkine joukkoinensa.
      2 Ja Jumala päätti seitsemäntenä (sabath) päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja alkoi levätä seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.”

      7. PÄIVÄ ELI ’LEPOPÄIVÄ’ JATKUU EDELLEEN

      Hebr.4 ”Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Ahkeroikaamme siis päästä hänen lepoonsa.”

      Siis Jumala ’lepäsi’ yhä, 4000 vuotta siitä, kun lopetti Maata ja sen elämää koskevat projektinsa, joten tällä hetkellä Luojan ’lepopäivä’ on jatkunut jo yli 6000 vuotta.

      Koska Jeesus sanoi joh.5:17, että minun Isäni tekee jatkuvasti työtä”, tuo ’lepopäivä’ tarkoittaa, että Luoja on toistaiseksi pidättynyt vain maata koskevista projekteista, mutta huolehtinut mm. Universumista.

      Tietenkään Jumalan ei tarvinnut ’levätä’ voimia kerätäkseen. Tuo 7. päivä oli erilainen kuin 6 Maata koskevaa valtavan pitkää luomisperiodia. Koska se pyhitettiin, sillä oli jokin tietty tarkoitus. Mikä?
      -
      Luoja oli kertonut sen 1. ihmisparille 1.moos.1:28: ”Lisääntykää ja laajentakaa tämä Eeden kaikkialle maapallolla.” Tuohon prosessiin kuluisi paljon aikaa ja tähän liittyy 7. päivän erityisyys: Luoja pidättyi luomasta lisää, vaan antoi aikaa siihen, kunnes ilmaisemansa tarkoitus olisi tullut päätökseen.

      -

      Kuinka pitkä tuo ”lepopäivä” on, eli milloin Luojan maata koskevan alkuperäinen tarkoitus on toteutunut? Jeesuksen aikana se oli jatkunut jo 4000 vuoden ajan.

      Eedenissä puhkesi kapina ja sen seurauksena Luojan tarkoituksen toteuttamiseen lähdettiin kulkemaan eri rataa kuin oli tarkoitus. Koska pahuus rehottaa kuin ruoho kaikkialla, näemme, että 7. päivä jatkuu edelleen.

      Aikakautemme överiksi paisuneen jumalattomuuden vuoksi kristittyjä kannustaa suuresti Hebr.4 lupaus ”Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva. Ahkeroikaamme siis päästä hänen lepoonsa.”

      Kapina ei pilannut Luojan tarkoitusta. Se eteni kaiken aikaa. Luoja tuotti Raamatun, antoi Poikansa uhriksi, jotta ihmiskunta voisi vapautua Aadamilta peritystä kuolemasta ikuisen elämän mahdollisuuteen, koska Jeesus osti eli adoptoi ihmiskunnan ”lapsikseen”.

      Se että Raamatussa käsitellään Jumalan lepoa ja miten siihen voi päästä, on rohkaisevaa niille, jotka haluavat päästä siihen, koska joutuvat kohtamaan pilkkaa ja vainoa niiltä, jota ovat ”vapauttaneet ajattelunsa” keskittymään omien egoististen normiensa toteuttamiseen, toimien eläinesi-isiensä tavoin vaistojensa orjina.

    • Kysyin tuolla pari kysymystä; Keitä siis olivat nämä Jumalan pojat?
      Jos enää ei ollut maailmassa muita ihmisiä, niin keiden kanssa nämä Nooan pojat sitten perustivat perheen?

      Johon ”Anonyymi00131” 2026-06-08 10:16:10 yritti vastata, mutta ei kuitenkaan vastannut:
      ”Raamatun asiantuntijat ovat laskeneet, että Aatamin ja Eevan lapsia ja lastenlapsia oli kymmeniä tuhansia. Aluksi tietysti he joutuvat menemään naimisiin siskojensa ja veljiensä kanssa, koska ihmisen geeniperimä oli vielä niin mainio, että pelkoa sukusiitoksen ongelmista ei ollut.”

      Hän ei siis usko, että Nooaan aikana kaikki muut ihmiset tuhotiin.

      • Sinähän et usko edes luomiskertomusta?


      • Anonyymi00165
        aito_Iainen kirjoitti:

        Sinähän et usko edes luomiskertomusta?

        Miksi kertomuksia pitäisi uskoa?


      • Anonyymi00165 kirjoitti:

        Miksi kertomuksia pitäisi uskoa?

        Ei pidä, mutta jos ihminen esittää kristittyä niin on luonnollista, että uskoo Raamatun olevan totta.


      • Anonyymi00167
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ei pidä, mutta jos ihminen esittää kristittyä niin on luonnollista, että uskoo Raamatun olevan totta.

        Jos/kun raamatussa on tarinoita jotka EIVÄT ole totta niin miksi niitä pitäisi silti uskoa?


      • Anonyymi00167 kirjoitti:

        Jos/kun raamatussa on tarinoita jotka EIVÄT ole totta niin miksi niitä pitäisi silti uskoa?

        Mikä ei olisi totta ja millä perusteella?


      • Anonyymi00168
        aito_Iainen kirjoitti:

        Ei pidä, mutta jos ihminen esittää kristittyä niin on luonnollista, että uskoo Raamatun olevan totta.

        Onko mummonmuori todella noin tyhmä?
        "Hän ei siis usko, että Nooaan aikana kaikki muut ihmiset tuhotiin." Keitä siis olivat nämä Jumalan pojat?"?????

        Eikö mummonmuori tiedän, että Nooan pojat menivät arkkiin VAIMOJENSA kanssa. Ja nämä SYNNYTTIVÄT lapsia.
        Kun Raamatun mukaan Nooan elinikä oli 950 vuotta, ja hänen poikansa ja muut jälkeläiset olivat myös pitkä-ikäisiä, niin kyllä sillä sinä aikana maapallon väkiluku oli jo kymmeniä tuhansia, joten oli varaa valita, kenen kanssa meni naimisiin.
        Jumalan pojat olivat Jumalaan uskovia poikia.


      • Anonyymi00169
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mikä ei olisi totta ja millä perusteella?

        Esimerkkinä luomiskertomus.

        Peruste on se että ei ole minkäänlaisia todisteita että se olisi oikeasti tapahtunut.


      • Anonyymi00169 kirjoitti:

        Esimerkkinä luomiskertomus.

        Peruste on se että ei ole minkäänlaisia todisteita että se olisi oikeasti tapahtunut.

        Jumala ei teoilleen ihmisten todisteita kaipaa.


      • Anonyymi00171
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jumala ei teoilleen ihmisten todisteita kaipaa.

        Ehkä ei kaipaa mutta minä ihmisenä kaipaan todisteita tarinoille ennen kuin alan niitä uskomaan.

        Suosittelen tätä sinullekkin.


      • Anonyymi00171 kirjoitti:

        Ehkä ei kaipaa mutta minä ihmisenä kaipaan todisteita tarinoille ennen kuin alan niitä uskomaan.

        Suosittelen tätä sinullekkin.

        Minä olen valintani tehnyt. Jumala on suunniyellut ja luonut maailman ja kaiken elollisen. Minä uskon siihen enkä sattumaan.


      • Anonyymi00173
        aito_Iainen kirjoitti:

        Minä olen valintani tehnyt. Jumala on suunniyellut ja luonut maailman ja kaiken elollisen. Minä uskon siihen enkä sattumaan.

        Joten voimme palata alkuperäiseen kysymykseen:

        miksi pitäisi uskoa tarinoita jotka eivät pidä paikkaansa?


      • Anonyymi00174
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jumala ei teoilleen ihmisten todisteita kaipaa.

        Mikä niistä tuhansista jumalista?


      • Anonyymi00173 kirjoitti:

        Joten voimme palata alkuperäiseen kysymykseen:

        miksi pitäisi uskoa tarinoita jotka eivät pidä paikkaansa?

        Ei sinun pidä uskoa yhtään mitään.


      • On vain yksi Jumala mutta tuhansia jumalia.


      • Anonyymi00177
        aito_Iainen kirjoitti:

        On vain yksi Jumala mutta tuhansia jumalia.

        Eli raamttu valehtelee kun se puhuu muista jumalista? Mistä muusta se raamattu valehtelee?


      • Anonyymi00177 kirjoitti:

        Eli raamttu valehtelee kun se puhuu muista jumalista? Mistä muusta se raamattu valehtelee?

        Mitä höpötät? Lue mitä vastasin.


      • Anonyymi00178
        aito_Iainen kirjoitti:

        Minä olen valintani tehnyt. Jumala on suunniyellut ja luonut maailman ja kaiken elollisen. Minä uskon siihen enkä sattumaan.

        Olisi Jumala saanut jättää taikomatta malarialoiset, jokisokeutta aiheuttava Onchocerca volvulus -sukkulamadon, bilhartsia-halkiomadon sekä ruttobakteerin. Eikä tauteja levittävistä puutiaisista, syyhypunkista eikä kolmesta vain ihmiseen erikoistuneesta täilajistakaan olisi niin väliksi.

        Hyttysten ininä kuuluu kesään, joten niistä en valita, ja hirvikärpäset ovat sienestämisestä pivälle ihmiselle pikkuharmi etenkin kun vertaa sitä hirveen, jota voi elävältä syödä yötä päivää toistakymmentä tuhatta sen nahkaan kaivautunutta hivikärpästä.


      • Anonyymi00178 kirjoitti:

        Olisi Jumala saanut jättää taikomatta malarialoiset, jokisokeutta aiheuttava Onchocerca volvulus -sukkulamadon, bilhartsia-halkiomadon sekä ruttobakteerin. Eikä tauteja levittävistä puutiaisista, syyhypunkista eikä kolmesta vain ihmiseen erikoistuneesta täilajistakaan olisi niin väliksi.

        Hyttysten ininä kuuluu kesään, joten niistä en valita, ja hirvikärpäset ovat sienestämisestä pivälle ihmiselle pikkuharmi etenkin kun vertaa sitä hirveen, jota voi elävältä syödä yötä päivää toistakymmentä tuhatta sen nahkaan kaivautunutta hivikärpästä.

        Kaikella on tarkoitus. Mikä sinä tai minä olemme arvostelemaan Jumalan töitä.


      • Anonyymi00180
        aito_Iainen kirjoitti:

        On vain yksi Jumala mutta tuhansia jumalia.

        Juuri niin. Jumala on vain yksi jumala tuhansien muiden joukossa.


      • Anonyymi00180 kirjoitti:

        Juuri niin. Jumala on vain yksi jumala tuhansien muiden joukossa.

        Jumala on ainoa Jumala.


      • Anonyymi00182
        aito_Iainen kirjoitti:

        Kaikella on tarkoitus. Mikä sinä tai minä olemme arvostelemaan Jumalan töitä.

        Malarialoisen tarkoitus on ilmiselvästi riuduttaa lapsia kuoliaaksi.
        Senhän se tekee.
        Jos se olisi "älykkäästi toteutettu", niin kai tekijä olisi tiennyt mitä teki?


      • Anonyymi00183
        Anonyymi00182 kirjoitti:

        Malarialoisen tarkoitus on ilmiselvästi riuduttaa lapsia kuoliaaksi.
        Senhän se tekee.
        Jos se olisi "älykkäästi toteutettu", niin kai tekijä olisi tiennyt mitä teki?

        Uskotko evoluution kehittäneen malarian?


      • Anonyymi00184
        Anonyymi00183 kirjoitti:

        Uskotko evoluution kehittäneen malarian?

        Mikä muukaan?


      • Anonyymi00185
        Anonyymi00184 kirjoitti:

        Mikä muukaan?

        Miksi evoluutio on niin julma ja paha?
        Eikö sen pitäisi jalostaa kaikkea eikä tuhota ja tappaa?


      • Anonyymi00187
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jumala on ainoa Jumala.

        Eli sinusta siis raamattu valehtelee. Mistä muusta raamattu valehtelee?


      • Anonyymi00188
        Anonyymi00185 kirjoitti:

        Miksi evoluutio on niin julma ja paha?
        Eikö sen pitäisi jalostaa kaikkea eikä tuhota ja tappaa?

        Ei evoluutio ole julma tai paha? Ottaisit nyt edes selvää mitä evoluutio on.


      • Anonyymi00190
        Anonyymi00188 kirjoitti:

        Ei evoluutio ole julma tai paha? Ottaisit nyt edes selvää mitä evoluutio on.

        Kyllä se on jos tuloksia katsoo.


      • Anonyymi00187 kirjoitti:

        Eli sinusta siis raamattu valehtelee. Mistä muusta raamattu valehtelee?

        Missä minä niin sanoin?


      • Anonyymi00191
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jumala on ainoa Jumala.

        Jumala erisnimenä on kristinuskon ainoa jumala.

        Ei mitenkään erikoinen verrattuna tuhansiin muihin jumaliin.

        Kaikki pelkästään mielikuvituksen tuotosta.


      • Anonyymi00192
        Anonyymi00190 kirjoitti:

        Kyllä se on jos tuloksia katsoo.

        Jos salama iskee sinuun onko salama paha?


      • Anonyymi00215
        aito_Iainen kirjoitti:

        Mikä ei olisi totta ja millä perusteella?

        Koska ne tarivat on kopioitu vanhemmista tarinoista hieman muuteltuina.


      • Anonyymi00216
        aito_Iainen kirjoitti:

        Jumala on ainoa Jumala.

        Miksi olisi? Voihan se olla yhtä hyvin se jokin niistä muista jumalista mitä raamatussa mainitaan.


      • Anonyymi00217
        Anonyymi00190 kirjoitti:

        Kyllä se on jos tuloksia katsoo.

        Ei ole. Evoluutiossa ei ole mitään tuollaisia käsitteitä.


    • Anonyymi00170

      Ei kuraltäkössäkään ole ollut todistajia ennen kuin siinä joku alkanut viipertää.

      Sitten kaikki ovat oikeassa.

      • Anonyymi00172

        Miten kuralätkööhuorintasi liittyy tähän asiaan? Tai yhtään mihinkään asiaan?

        ps. joko kohta paljasta mistä lahkosta on peräisin kuralätäkköhuorinnat?


      • Anonyymi00176
        Anonyymi00172 kirjoitti:

        Miten kuralätkööhuorintasi liittyy tähän asiaan? Tai yhtään mihinkään asiaan?

        ps. joko kohta paljasta mistä lahkosta on peräisin kuralätäkköhuorinnat?

        No nämä jutut kertovat vain sen miten pihalla nämä jotkut uskovat ovat todellisuudesta.


      • Anonyymi00179
        Anonyymi00172 kirjoitti:

        Miten kuralätkööhuorintasi liittyy tähän asiaan? Tai yhtään mihinkään asiaan?

        ps. joko kohta paljasta mistä lahkosta on peräisin kuralätäkköhuorinnat?

        Tällaisiin olkiukkoihin on pakko turvautua, kun vaihtoehto on selittää miten kaniini on voinut syntyä niin, että näkymätön taikuri taikoi tyhjästä kymmeniä biljoonia toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka oli heti toimintakykyinen ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta.


    • Anonyymi00181

      Ei siihen kuralätäkköön ole pakko uskoa jos ei halua. Voi uskoa mihin vain.

      Isoille pojille se kuitenkin on Jumalan korvike.

      Ne tulevat sillä uskolla autuaiksi.

      • Anonyymi00186

        Täytyy olla aika lapsellinen, että uskoo kaniinin syntyneen niin, että näkymätön taikuri taikoi tyhjästä kymmeniä biljoonia toimivia soluja jotka silmänräpäyksessä muodostavat aikuisen kanin, joka oli lähti heti loikkimaan ilman yhtäkään sikiö- ja imeväisajan kehitysvaihetta.

        Tällaista tapahtuu Harry Potter -kirjoissa. Niin ja tietysti Raamatussa.


    • Anonyymi00189

      Ei todellakaan kuralätäkköön ole pakko uskoa, että niin sikiää elämä vaikka isot pojat laboratorissa tutkisi, että on se mahdollista.

      Saa silti uskoa, kun ei kysy, kuka sen kuralätökön teki.

      • Anonyymi00193

        Pihalle ilmaantuu näin kesäisin kuralätäköitä.

        Kuka ne teki?


      • :D Kun kerran kehittelette noita juttujanne, niin saatte te toki tuollaiseenkin uskoa.


      • Mummomuori2 kirjoitti:

        :D Kun kerran kehittelette noita juttujanne, niin saatte te toki tuollaiseenkin uskoa.

        Sinä et edes usko Raamatun kolmea ensimmäistä lukua, vai mitä?


      • aito_Iainen kirjoitti:

        Sinä et edes usko Raamatun kolmea ensimmäistä lukua, vai mitä?

        Juu, en käytä tuota uutta tyyliä missä kirjaimellisesti tulkitaan vähän pieleen.


      • Anonyymi00194
        aito_Iainen kirjoitti:

        Sinä et edes usko Raamatun kolmea ensimmäistä lukua, vai mitä?

        Raamattu on kokoelma mielikuvitustarinoita ja jokainen täysijärkinen ymmärtää tämän tosiasian.
        Sinä taas et vaikuta kirjoitustesi perusteella täysijärkiseltä ihmiseltä.


      • Anonyymi00195
        Anonyymi00194 kirjoitti:

        Raamattu on kokoelma mielikuvitustarinoita ja jokainen täysijärkinen ymmärtää tämän tosiasian.
        Sinä taas et vaikuta kirjoitustesi perusteella täysijärkiseltä ihmiseltä.

        Tämä on totta!


      • Anonyymi00199
        Anonyymi00194 kirjoitti:

        Raamattu on kokoelma mielikuvitustarinoita ja jokainen täysijärkinen ymmärtää tämän tosiasian.
        Sinä taas et vaikuta kirjoitustesi perusteella täysijärkiseltä ihmiseltä.

        Ei ole uskottavaa, että paras biologinen tieto löytyy n. 2500 vuotta vanhoista tuntemattoman tekijän kirjoituksista.


      • Anonyymi00201
        Anonyymi00199 kirjoitti:

        Ei ole uskottavaa, että paras biologinen tieto löytyy n. 2500 vuotta vanhoista tuntemattoman tekijän kirjoituksista.

        Ei kuralätäköistä ole vanhempaa aineistoa.


      • Anonyymi00207
        Anonyymi00201 kirjoitti:

        Ei kuralätäköistä ole vanhempaa aineistoa.

        Luomistaruun uskovien laitauskovaisten käsitys on, että näkymätön taikuri muutti tomukasan taikomalla hetkessä 37 biljoonaksi soluksi, jotka maagisesti muodostivat silmänräpäyksessä aikuisen toimintakykyisen ihmisen ilman sikiö- imeväis- ja lapsuusajan kehitysvaiheita (jotka ihminen genetiikkansa perusteella kuitenkin vaatii).

        Ilmeisesti tällä "kuralätäkkö"-spämmäyksellä yritetään de facto selittää, että kun ei tiedetä miten ensimmäinen itsekopioituva rna-juoste syntyi, niin se jotenkin tekisi tuosta uskomuksesta taikomalla syntyneisiin 37 biljoonaan soluun, jotenkin uskottavamman.

        En itse näe tätä kovinkaan pätevänä perusteluna.


      • Anonyymi00220
        Anonyymi00207 kirjoitti:

        Luomistaruun uskovien laitauskovaisten käsitys on, että näkymätön taikuri muutti tomukasan taikomalla hetkessä 37 biljoonaksi soluksi, jotka maagisesti muodostivat silmänräpäyksessä aikuisen toimintakykyisen ihmisen ilman sikiö- imeväis- ja lapsuusajan kehitysvaiheita (jotka ihminen genetiikkansa perusteella kuitenkin vaatii).

        Ilmeisesti tällä "kuralätäkkö"-spämmäyksellä yritetään de facto selittää, että kun ei tiedetä miten ensimmäinen itsekopioituva rna-juoste syntyi, niin se jotenkin tekisi tuosta uskomuksesta taikomalla syntyneisiin 37 biljoonaan soluun, jotenkin uskottavamman.

        En itse näe tätä kovinkaan pätevänä perusteluna.

        Mummonmuori tunnustaa, että hän ei usko eds Mooseksen kirjoihin:
        "Juu, en käytä tuota uutta tyyliä missä kirjaimellisesti tulkitaan vähän pieleen."

        Niihin luottaminen menee hänen mielestään pieleen!
        Kyllä ateistiset liberaaliteologit tietävät paremmin.


      • Anonyymi00221
        Anonyymi00220 kirjoitti:

        Mummonmuori tunnustaa, että hän ei usko eds Mooseksen kirjoihin:
        "Juu, en käytä tuota uutta tyyliä missä kirjaimellisesti tulkitaan vähän pieleen."

        Niihin luottaminen menee hänen mielestään pieleen!
        Kyllä ateistiset liberaaliteologit tietävät paremmin.

        "että kun ei tiedetä miten ensimmäinen itsekopioituva rna-juoste syntyi, "

        Syntyikö tuo RNA-juoste myös siinä samassa lammikossa, josta sinä olet kehittynyt?

        Mistä se lammikko ilmestyì?


    • Anonyymi00222

      "Luomistaruun uskovien laitauskovaisten käsitys on, että näkymätön taikuri muutti tomukasan taikomalla hetkessä 37 biljoonaksi soluksi, jotka maagisesti muodostivat silmänräpäyksessä aikuisen toimintakykyisen ihmisen ..."

      Tässä on varmasti syy, miksi luomisuskoiset eivät halua perustella uskoaan tai edes keskustella siitä: kun sen kirjoittaa konkreettissesti auki, se on liian naurettava.

      • Anonyymi00223

        Luomiskertomus vastaa täysin tieteellistä tietoa - ja raamattu kertomuksena edustaa sitten sen filosofiaa hyvänä tietina ja pahana tietona, kun pahaan tietoon uskoneet tuhotaan, että tämä meidän simuloitu maailmamne pelastuu. Se on myös kristinuskon ja uskovaisten loppu, mikä löytyy ilmestyskirjasta.


      • Anonyymi00224
        Anonyymi00223 kirjoitti:

        Luomiskertomus vastaa täysin tieteellistä tietoa - ja raamattu kertomuksena edustaa sitten sen filosofiaa hyvänä tietina ja pahana tietona, kun pahaan tietoon uskoneet tuhotaan, että tämä meidän simuloitu maailmamne pelastuu. Se on myös kristinuskon ja uskovaisten loppu, mikä löytyy ilmestyskirjasta.

        Lisäystä - ei jaksa jauhaa edes paskaa teidän äärimmäisen alkukantaisesta ajattelustanne, minkä mitä ilmeisemmin on tuhonnut jo geenejä myöten niin kristinusko kuin auktoriteettiuskokin


      • Se on tässä myös filosofinen ongelma, että jos kaikella on luoja, niin kuka X sitten loi luojan? Ja kuka oli se Y, joka loi X:n? Ja kuka oli se Z, joka loi Y, joka loi X, joka loi luoja? Ja kuka jne jne jne...


      • Anonyymi00225
        Anonyymi00223 kirjoitti:

        Luomiskertomus vastaa täysin tieteellistä tietoa - ja raamattu kertomuksena edustaa sitten sen filosofiaa hyvänä tietina ja pahana tietona, kun pahaan tietoon uskoneet tuhotaan, että tämä meidän simuloitu maailmamne pelastuu. Se on myös kristinuskon ja uskovaisten loppu, mikä löytyy ilmestyskirjasta.

        "Luomiskertomus vastaa täysin tieteellistä tietoa"

        No ei vastaa. Luomiskertomus vastaa kirjoitusajankohtansa primitiivisiä käsityksiä.


      • Anonyymi00226
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Se on tässä myös filosofinen ongelma, että jos kaikella on luoja, niin kuka X sitten loi luojan? Ja kuka oli se Y, joka loi X:n? Ja kuka oli se Z, joka loi Y, joka loi X, joka loi luoja? Ja kuka jne jne jne...

        "Vain järki voi tulla johtopäätökseen, ettei järki riitä".


      • Anonyymi00227
        Anonyymi00225 kirjoitti:

        "Luomiskertomus vastaa täysin tieteellistä tietoa"

        No ei vastaa. Luomiskertomus vastaa kirjoitusajankohtansa primitiivisiä käsityksiä.

        Tulkoon valkeus, ja valkeus tuli - Luoja laittoi virran päälle tietokoneeseen.


      • Anonyymi00228
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Se on tässä myös filosofinen ongelma, että jos kaikella on luoja, niin kuka X sitten loi luojan? Ja kuka oli se Y, joka loi X:n? Ja kuka oli se Z, joka loi Y, joka loi X, joka loi luoja? Ja kuka jne jne jne...

        Sinä olet vain oman elämäsi sudenkorento, joka pörräät yhdessa huoneessa, etkä tiedä, että talon takana on parkkipaikka autoille. Et sinä edes tiedä kuka olet ja missä olet.


      • Anonyymi00229
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Se on tässä myös filosofinen ongelma, että jos kaikella on luoja, niin kuka X sitten loi luojan? Ja kuka oli se Y, joka loi X:n? Ja kuka oli se Z, joka loi Y, joka loi X, joka loi luoja? Ja kuka jne jne jne...

        Ongelma on vain sinun epäuskoisessa päässäsi.
        Jumala on IKUINEN eikä häntä ole kukaan luonut. Eihän Hän muuten olisi myös LUOJA!
        Epäjumalat ovat ihmisten keksintöjä, mutta taivaan ja maan Luoja on ikuinen.


      • Anonyymi00230
        Anonyymi00229 kirjoitti:

        Ongelma on vain sinun epäuskoisessa päässäsi.
        Jumala on IKUINEN eikä häntä ole kukaan luonut. Eihän Hän muuten olisi myös LUOJA!
        Epäjumalat ovat ihmisten keksintöjä, mutta taivaan ja maan Luoja on ikuinen.

        Mielikuvittelussa on se hyvä puoli, että voi itse keksiä sen mitä voi kuvitella ja olla kuvittelamatta. Voi keskiä, että jos jotain on, niin sille pitää olla tekijä, mutta sitten voi mielikuvituksessaan päättää, että kaiken tekijää ei tarvitsekkaan tehdä ja kaiken tekijä on sattumalta juuri se taivaallinen taikuri, johon itse sattuu uskomaan.


      • Anonyymi00232
        Anonyymi00230 kirjoitti:

        Mielikuvittelussa on se hyvä puoli, että voi itse keksiä sen mitä voi kuvitella ja olla kuvittelamatta. Voi keskiä, että jos jotain on, niin sille pitää olla tekijä, mutta sitten voi mielikuvituksessaan päättää, että kaiken tekijää ei tarvitsekkaan tehdä ja kaiken tekijä on sattumalta juuri se taivaallinen taikuri, johon itse sattuu uskomaan.

        Evoluutiouskovaislla on helppoa, kun voi vain sanoa, että alussa oli vain tumallinen alkusolu, joka alkoi jakaantumaan ja kehittymään ihmiseksi.
        Mistä se tuma oli ilmestynyt solun sisäll?
        Miksi se alkoi jakaantumaan?
        Omaa järkeä ei tarvitse käyttää. Uskoo vain kaiken, mitä nuo viisaat ovat olettaneet.
        Kukaan ei kysy, että miten se alkusolu kehittyi tai mistä se oli tullut?
        Leijuiko tuo solu avaruudessa vai jossain alkumeressä. Mistä ne taas olivat tulleet.
        Vai tuliko se vain evolutionistin mielikuvituksista?

        Hauskoja olettamuksia tuossa evoluutiosadussa.


      • Anonyymi00233
        Anonyymi00232 kirjoitti:

        Evoluutiouskovaislla on helppoa, kun voi vain sanoa, että alussa oli vain tumallinen alkusolu, joka alkoi jakaantumaan ja kehittymään ihmiseksi.
        Mistä se tuma oli ilmestynyt solun sisäll?
        Miksi se alkoi jakaantumaan?
        Omaa järkeä ei tarvitse käyttää. Uskoo vain kaiken, mitä nuo viisaat ovat olettaneet.
        Kukaan ei kysy, että miten se alkusolu kehittyi tai mistä se oli tullut?
        Leijuiko tuo solu avaruudessa vai jossain alkumeressä. Mistä ne taas olivat tulleet.
        Vai tuliko se vain evolutionistin mielikuvituksista?

        Hauskoja olettamuksia tuossa evoluutiosadussa.

        "Evoluutiouskovaislla on helppoa, kun voi vain sanoa, että alussa oli vain tumallinen alkusolu,"

        Paitsi että olet moraaliton valehtelija olet myös sivistymätön.
        Selvitä itsellesi biologian perusteet ennen kuin jatkat itsesi häpäisemistä möläyttelemällä tuollaisia idioottimaisuuksia.


      • Anonyymi00234
        Anonyymi00233 kirjoitti:

        "Evoluutiouskovaislla on helppoa, kun voi vain sanoa, että alussa oli vain tumallinen alkusolu,"

        Paitsi että olet moraaliton valehtelija olet myös sivistymätön.
        Selvitä itsellesi biologian perusteet ennen kuin jatkat itsesi häpäisemistä möläyttelemällä tuollaisia idioottimaisuuksia.

        Sama tyyppi on häpäissyt täällä itsensä jo 20 vuotta.


      • Anonyymi00235
        Anonyymi00234 kirjoitti:

        Sama tyyppi on häpäissyt täällä itsensä jo 20 vuotta.

        Etkö ole oppinut vielä ajattelemaan itsenäisesti ja kritisoimaan?

        Vai tarvitseeko evoluutioteoria tuollaista haukkumista?


      • Anonyymi00236
        Anonyymi00235 kirjoitti:

        Etkö ole oppinut vielä ajattelemaan itsenäisesti ja kritisoimaan?

        Vai tarvitseeko evoluutioteoria tuollaista haukkumista?

        Toistan: selvitä itsellesi biologian perusteet ennen kuin jatkat itsesi häpäisemistä möläyttelemällä tuollaisia idioottimaisuuksia.


      • Anonyymi00237
        Anonyymi00236 kirjoitti:

        Toistan: selvitä itsellesi biologian perusteet ennen kuin jatkat itsesi häpäisemistä möläyttelemällä tuollaisia idioottimaisuuksia.

        Laitauskovaisten kohdalla on vaikea käsittää sitä ristiriitaa, että toisaalta heillä on into julistaa omia biologiaan liittyviä "totuuksiaan", mutta tuntuu, että he suorastaan varovat tutustumasta mitenkään biologiaan tai muihin luonnontieteisiin.

        Yleensä jos asia kiinnostaa, niin ensin tutustutaan aiheeseen eikä aloiteta siitä, että lauotaan varmoja mielipiteitä ennen kuin on tutustunut edes perusteisiin.


      • Anonyymi00238
        Anonyymi00237 kirjoitti:

        Laitauskovaisten kohdalla on vaikea käsittää sitä ristiriitaa, että toisaalta heillä on into julistaa omia biologiaan liittyviä "totuuksiaan", mutta tuntuu, että he suorastaan varovat tutustumasta mitenkään biologiaan tai muihin luonnontieteisiin.

        Yleensä jos asia kiinnostaa, niin ensin tutustutaan aiheeseen eikä aloiteta siitä, että lauotaan varmoja mielipiteitä ennen kuin on tutustunut edes perusteisiin.

        Perusteisiin on tutustuttu mutta valitettavasti perusteiden lähteenä on ollut huijjaava valehteleva lahkolaispastori.


      • Anonyymi00237 kirjoitti:

        Laitauskovaisten kohdalla on vaikea käsittää sitä ristiriitaa, että toisaalta heillä on into julistaa omia biologiaan liittyviä "totuuksiaan", mutta tuntuu, että he suorastaan varovat tutustumasta mitenkään biologiaan tai muihin luonnontieteisiin.

        Yleensä jos asia kiinnostaa, niin ensin tutustutaan aiheeseen eikä aloiteta siitä, että lauotaan varmoja mielipiteitä ennen kuin on tutustunut edes perusteisiin.

        Tämä pitää paikkansa. Aikanaan kun opetin evoluutiota koulussa, niin silloin eräs kiihkouskovainen oppilas lähti ulos luokasta. Hän ei halunnut kuulla tai oppia mitään Darwinista tai evoluutiosta.

        Miten tälläinen ihminen joka ei ole millään tavalla tutustunut aiheeseen, voisi keskustella siitä tai kritisoida sitä millään tavalla? Kun ainoa "tieto" joka hänellä on, on peräisin kaatumakokouksen saarnaajalta.


      • Anonyymi00240
        Anonyymi00229 kirjoitti:

        Ongelma on vain sinun epäuskoisessa päässäsi.
        Jumala on IKUINEN eikä häntä ole kukaan luonut. Eihän Hän muuten olisi myös LUOJA!
        Epäjumalat ovat ihmisten keksintöjä, mutta taivaan ja maan Luoja on ikuinen.

        Mutta uskonnossa kaiken Luojana kuoliaaksi kidutettu ja kirottu Jeesuksen nimeen.


      • Anonyymi00241
        Anonyymi00240 kirjoitti:

        Mutta uskonnossa kaiken Luojana kuoliaaksi kidutettu ja kirottu Jeesuksen nimeen.

        Miten - tähän viitaten - te edes kuvittelette voivanne uskovaisten kanssa keskustella mistään järkevästä?


      • Anonyymi00242
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tämä pitää paikkansa. Aikanaan kun opetin evoluutiota koulussa, niin silloin eräs kiihkouskovainen oppilas lähti ulos luokasta. Hän ei halunnut kuulla tai oppia mitään Darwinista tai evoluutiosta.

        Miten tälläinen ihminen joka ei ole millään tavalla tutustunut aiheeseen, voisi keskustella siitä tai kritisoida sitä millään tavalla? Kun ainoa "tieto" joka hänellä on, on peräisin kaatumakokouksen saarnaajalta.

        No niinpä.


      • Anonyymi00244
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tämä pitää paikkansa. Aikanaan kun opetin evoluutiota koulussa, niin silloin eräs kiihkouskovainen oppilas lähti ulos luokasta. Hän ei halunnut kuulla tai oppia mitään Darwinista tai evoluutiosta.

        Miten tälläinen ihminen joka ei ole millään tavalla tutustunut aiheeseen, voisi keskustella siitä tai kritisoida sitä millään tavalla? Kun ainoa "tieto" joka hänellä on, on peräisin kaatumakokouksen saarnaajalta.

        Vaikka ei olisi minkäänlaista tietoa kehitysopista, niin järkevä ihminen tajuaa sen, että tyhjästä, ja ilman järkevää suunnittelijaa, ei synny mitään järjestäytynyttä maailmankaikkeutta.
        Ja tuota faktaa vahvistaa se tieto, että kukaan ei ole pystynyt todistamaan yhtään tapausta, jossa laji olisi muuttunut toiseksi lajiksi ilman ulkopuolista vaikuttamista.
        Ilman suunnittelijaa syntyy vain kaaosta.

        Vaikka esim kirjapainossa on valmiina tuhansia kirjaimia, ei niistä synny itsestään yhtään kirjaa. Tätä eivät evolutiouskovaiset tajua.


      • Anonyymi00256
        Anonyymi00229 kirjoitti:

        Ongelma on vain sinun epäuskoisessa päässäsi.
        Jumala on IKUINEN eikä häntä ole kukaan luonut. Eihän Hän muuten olisi myös LUOJA!
        Epäjumalat ovat ihmisten keksintöjä, mutta taivaan ja maan Luoja on ikuinen.

        Jos Jumala on ikuinen, eikä kukaan luonut, niin miten uskovaiset kristinuskolla sitten ovat Paavalin opilla voineet palvoa itse Luojajumalaa kidutettuna kuoliaaksi, kirottuna kiroukseksi, ja syövät ehtoollisella Herran kuoleman julistamiseksi Jeesuksen nimeen, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä jo 2000 vuotta?


      • Anonyymi00257
        Anonyymi00256 kirjoitti:

        Jos Jumala on ikuinen, eikä kukaan luonut, niin miten uskovaiset kristinuskolla sitten ovat Paavalin opilla voineet palvoa itse Luojajumalaa kidutettuna kuoliaaksi, kirottuna kiroukseksi, ja syövät ehtoollisella Herran kuoleman julistamiseksi Jeesuksen nimeen, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä jo 2000 vuotta?

        Herätkääpä nyt ateistitkin tähän päivään, tajuamaan, että mitä uskovaiset edes hölisevät uskonnolla, ennen kuin edes keskustelette heidän kanssaan.


      • Anonyymi00258
        Anonyymi00244 kirjoitti:

        Vaikka ei olisi minkäänlaista tietoa kehitysopista, niin järkevä ihminen tajuaa sen, että tyhjästä, ja ilman järkevää suunnittelijaa, ei synny mitään järjestäytynyttä maailmankaikkeutta.
        Ja tuota faktaa vahvistaa se tieto, että kukaan ei ole pystynyt todistamaan yhtään tapausta, jossa laji olisi muuttunut toiseksi lajiksi ilman ulkopuolista vaikuttamista.
        Ilman suunnittelijaa syntyy vain kaaosta.

        Vaikka esim kirjapainossa on valmiina tuhansia kirjaimia, ei niistä synny itsestään yhtään kirjaa. Tätä eivät evolutiouskovaiset tajua.

        "Vaikka ei olisi minkäänlaista tietoa kehitysopista, niin järkevä ihminen tajuaa..."

        Tunnetko jonkun järkevän ihmisen?
        Jos tunnet kannattaa jatkaa keskustelua hänen kanssaan eikä velloa omissa kuvitelmissa.


    • Anonyymi00239

      "Uskon" ainoastaan todistettuihin faktoihin.

    • Anonyymi00248

      PALSTALLA KYSELLÄÄN, ETTÄ KEITÄ OLIVAT JUMALAN POJAT.

      TÄSSÄ VASTAUKSEKSI MAISTIAISIA:

      Luuk.3-4:”Kun JEESUS oli saanut kasteen ja rukoili, niin
      taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani.”
      Hän, Jeesus, oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika. Joosef oli Eelin poika,
      … …
      tämä Enoksen, tämä Seetin, tämä Aadamin, tämä Jumalan.”
      -

      Kol.1 Jeesus ”on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea (muuta) luomakuntaa.
      Sillä hänen välityksellään luotiin kaikki näkyväiset ja näkymättömät, kaikki on luotu hänen kauttansa.”
      -

      Sananl.8 ”Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
      Minut on asetettu olemaan alusta asti, synnytettiin jo ennen maata.
      Kun hän taivaat valmisti, olin läsnä.

      Kun hän merelle asetti sen rajat, kun hän vahvisti maan perustukset,
      silloin minä hänen sivullansa mestarillisena alaisena, ihastuksissani olin päivästä päivään ja olin ilahtunut hänen edessänsä kaikin ajoin;
      olin ilahtunut hänen maanpiiristään, ja kiintymykseni oli ihmislapsiin.”
      -

      Job.38 ”Missä olit silloin, kun minä maan perustin,
      kun AAMUTÄHDET ELI KAIKKI JUMALAN POJAT riemuitsivat?”
      -

      Ilmst.22 ”MINÄ, JEESUS, OLEN KIRKAS AAMUTÄHTI."
      -

      Joh.10 ” Juutalaiset vastasivat: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".

      JEESUS VASTASI HEILLE: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: Minä sanoin: TE OLETTE JUMALIA?
      Jos HÄN SANOO JUMALIKSI NIITÄ, JOILLE JUMALAN SANA TULI,

      niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on lähettänyt maailmaan: Sinä pilkkaat Jumalaa, sentähden että minä sanoin: MINÄ OLEN JUMALAN POIKA?”
      -

      1.moos.3 ERÄS ”AAMUTÄHTI” alkoi kadehtia Luojan valtaa ja halusi myös tulla palvonnan kohteeksi. Hän käytti puhe-elimiä vailla olevaa käärmettä marionettinaan houkutellakseen ihmiset puolelleen. Hän ALKOI SAATANAKSI eli Luojan vastustajaksi..
      -

      1.moos.6 ”Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä,
      huomasivat JUMALAN POJAT ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat.
      Kun JUMALAN POJAT yhtyivät ihmisten tyttäriin, nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan (pantheonien) kuuluisia sankareita.”

      Nuo Jumalan pojat eivät siis olleet ihmisiä.

      Pslm.8 ”Mikä on IHMINEN, että pidät hänestä huolen?
      Ja kuitenkin sinä teit hänet VÄHÄN ENKELEITÄ ALEMMAKSI (lähes jumalolennon), seppelöitsit kirkkaudella; panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja, asetit kaikki hänen jalkainsa alle.”

      Koska enkelit ja ihmiset ovat ”sukua” toisilleen”, ruumiillistuneet enkelit voivat siittää ihmisten tyttärille lapsia. Mutta nuo lapset olivat lisääntymiskyvyttömiä.
      -

      Hebr.2 ”Jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,

      kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille.

      Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
      Vaan joku on jossakin paikassa (Pslm.8 ”) todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai IHMISEN POIKA, että pidät hänestä huolen?
      Sinä TEIT HÄNET VÄHÄN ENKELEITÄ ALEMMAKSI, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja; asetit kaikki hänen jalkojensa alle."

      VÄHÄKSI AIKAA ENKELEITÄ ALEMMAKSI (ihmiseksi) TEHTY JEESUS on Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.

      Hän, jonka kautta kaikki on olemassa, sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä".

      Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: Paholaisen,
      ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.

      Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi sovittaakseen uhrillaan kansan synnit.”
      -

      MITÄ HAVAITSIMME NOISTA RAAMATUNKOHDISTA:

      JUMALAN POIKIA OVAT JEESUS JA MUUT ENKELIT SEKÄ IHMISET.
      MUTTA MYÖS SAATANA JA DEMONIT,

      • Anonyymi00254

        Havaitsemme kaikista Raamatun sanoista, että Jeesuksen evankeliumit on kirjoitettu tuntemattomien kirjoittakien toimesta yli sata vuottakin oletetun Jeesuksen kuoleman jälkeen, ja tarkoitushakuisesti sopimaan Paavalin syntioppiin, ja ne sisältävät vain noin 20 prosenttia oletetun opettaja Jeesuksen aitoa puhetta, joten niiden perusteella ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä päätelmiä.


    • Anonyymi00252

      Ja sitten uskovainen kilahti.

      • Anonyymi00259

        Ìlmeisesti osui liian kipeästi ja omaa uskoa täytyy vahvistaa julistamalla.


    • Anonyymi00253

      Itse asiassa evoluution käsityksissä on tarkoitus , väite, että Jumala jätetään pois, jolloin voidaan yrittää elää vapaammin, ilman mitään rajoitteita kuten Markiisi De Sade — nopeat syövät hitaat: "tapa tai tule tapetuksi", "syö tai tule syödyksi". Tämä kuvastaa evoluution eläinmaailmallista puolta. Elämä on keinottelua ja peliä: harhautusta hyödyntämistä voiton ja mielihyvän tavoittelua keinolla millä hyvänsä.

      Ihminen kuitenkin luotiin viimeksi Jumalan kuvaksi, ja ihmisellä on moraali ja etiikka; Jeesuksessa ne tuli täydellisiksi. Jeesus edustaa rauhaa rakkautta altruismia anteeksiantoa pyyteettömyyttä taivaallista puhtautta iloa ja yltäkylläisyyttä kaikille Jeesuksen lampaille.

      • Anonyymi00255

        Tieteen tarkoitus on ymmärtää maailmaa jossa me elämme. Siksi todellisuus on ainoa totuuden kriteeri tieteessä. Jumalaa ei ole sotkettu evoluutioteoriaan ensinnäkin koska maapallon biodiversiteetin synty selittyy ilman tällaista spekulatiivista lisäoletusta ja toiseksi juuri siksi että Jumala tai jumalat ovat vain perusteetonta spekulointia.

        Jos tieteessä otettaisiin lähtökohdaksi kuvitelma, että "ehkä tässä takanan on käsittämätön taikatemppu", niin tiede ei pystyisi selvittämään yhtään mitään, eikä esimerkiksi tämän keskustelun käyminen internetissä digitaalisten päätelaitteiden avulla olisi mahdollista. Internetin ja siihen kytkettyjen laitteiden toimintakin edellyttää että tiede on selvittänyt ymmärtänyt monen ilmiön toiminnan eikä kuitannut niitä vain käsitämättöminä taikatemppuina todeten "tutkimattomia ovat Herran tiet".


    • Anonyymi00260

      <<Jumalaa ei ole sotkettu evoluutioteoriaan ensinnäkin koska maapallon biodiversiteetin synty selittyy ilman tällaista spekulatiivista lisäoletusta <<

      Tiede ei todista se olettaa, silloin se ei ole tiedettä vaan uskomusta.

      Elämän syntymää ei ole kokeellisesti toistettu, - kuinka se on alkuun lähtenyt.
      pelkää olettamusta kaikelle pahuudelle, kunhan ei jää kiini. -ei moraalista perustaa, se puuttuu.

      • Minusta on täysin moraalitonta eli pahaa perustaa tekonsa johonkin keksittyihin kertomuksiin kuin olemassa oleviin faktoihin. Jo historia todistaa hyvin sen puolesta miten paljon uskonnon nimissä on tehty pahaa ja tapettu ihmisiä. Esim Hitler ja Stalin ovat rippikoulupoikia sen rinnalla mitä konkistadorit tekivät aikanaan Amerikassa.


      • Anonyymi00262

        Evoluutioteoriassa on kyse biodiversiteetin synnystä. Se vastaa esimerkiksi kysymykseen, miksi linnut ovat niin moninainen ryhmä, mutta kuitenkin kaikki linnut ovat helposti tunnistettavissa linnuiksi.

        Uskovaisten ainut vastaus on "tutkimattomia ovat Herran tiet" ja lintujen olemassaolo selitetään sillä, että taikuri taikoi kunkin lintulajin tyhjästä niin että niiden biljoonat solut vain ilmestyivät ja *pim* muodostivat elinkelpoisen strutsin tai varpuspöllön tai milloin mitäkin ja tulos oli 9000 eri lajia, jotka ihan sattumalta jakavat paljon yhteisiä ominaisuuksia, vaikka tehtiin ihan erikseen.


      • Anonyymi00265
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Minusta on täysin moraalitonta eli pahaa perustaa tekonsa johonkin keksittyihin kertomuksiin kuin olemassa oleviin faktoihin. Jo historia todistaa hyvin sen puolesta miten paljon uskonnon nimissä on tehty pahaa ja tapettu ihmisiä. Esim Hitler ja Stalin ovat rippikoulupoikia sen rinnalla mitä konkistadorit tekivät aikanaan Amerikassa.

        Jeesus on moraalin perusta, joka on sen elänyt todellisuudessa ja se on ylittämätöntä.
        Ja miksi kaivella pahaa menneisyyttä kun katse kohdistetaan hyvyyteen ja altruismiin pyyteettömään rakkauteen.

        Historia opettaa ettei siitä ole opittu mitään, siksi ihmiset tarvitsee sisäisen muutoksen uudestisyntymisen. Tämä on todellinen elävä totuus.
        Kaivella pahaa menneisyyttä se on ansa: toiset puolesta toiset vastaan, tyhmyys tiivistyy?


      • Anonyymi00265 kirjoitti:

        Jeesus on moraalin perusta, joka on sen elänyt todellisuudessa ja se on ylittämätöntä.
        Ja miksi kaivella pahaa menneisyyttä kun katse kohdistetaan hyvyyteen ja altruismiin pyyteettömään rakkauteen.

        Historia opettaa ettei siitä ole opittu mitään, siksi ihmiset tarvitsee sisäisen muutoksen uudestisyntymisen. Tämä on todellinen elävä totuus.
        Kaivella pahaa menneisyyttä se on ansa: toiset puolesta toiset vastaan, tyhmyys tiivistyy?

        Kuule mitä moraalista on siinä, että jos ei usko teidän jeesukseenne niin sen seurauksena joutuu ikuisiksi ajoiksi tuliseen pätsiin paistumaan? Edes pahimmat diktaattorit eivät pysty moiseen.

        Ja kun tällä helvetin pätsillä pelotellaan lapsia, niin mitä muuta se on kuin henkistä pahoinpitelyä? Ynnä että historia on täynnä esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu kun uskonnolle annetaan valta. Siitä ei synny kuin ruumiita.


    • Anonyymi00261

      Tässä nähdään että tulee rumaa jälkea kun aito kristitty kreatioinisti(1) pistetään väittelemään oikean tieteentekijän kanssa:

      https://www.youtube.com/watch?v=pdzkCwy46zo


      1:
      - uskoo 6000 vanhaan maailmaan
      - tiede, rokotus denialisti
      - tuomittu vankilaan 10 vuodsi
      - tuomittu vankilaan 30 päiiväksi kotiväkivallasta

      • Anonyymi00264

        Jeesuksella on tapana antaa anteeksi pieni vaimonpieksentä, kun kauniisti pyytää.


    • Anonyymi00267

      Nyt on sama tilanne, että joku taho esittää totena jotakin uskomatonta, ja jatkaa, ja jatkaa, jatkaa ja jatkaa. Saa jonkun puolelleen, ja siitten onkin jo tupla määrä valehtelijoita... missä vaiheessa valhe muuttuu todeksi? ... ja mikä se tosi edes on?

    • Anonyymi00268

      <<- uskoo 6000 vanhaan maailmaan<<

      Uskovalla on vakaumus ja se on Jeesus kaiken luoja ja suunnittelija. ja sitten on maailmankuva, se on tieteellinen joka perustuu toistettaviin kokeisiin, kova tiede.
      Evoluutio ei ole tiedettä, mutta biologia on.

      • Anonyymi00271

        "Evoluutio ei ole tiedettä, mutta biologia on."

        Nyt sanakirja käteen ja tarkistamaan mitä mikäkin asia tarkoittaa.

        Kun tämä tehty palataan asiaan.


    • Anonyymi00269

      Mitä parannettavaa on Jeesuksen opettamassa moraalissa ja etiikassa?
      Se todistaa Jumalasta ja se tuottaa oikeamielisyyden rakkauden ja rauhan ja ilon oikean elämän.

      • Anonyymi00272

        Mistä alkaen uskonnossa Jeesus ei ole ollut kuoliaaksi kidutettu uhri, ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, joka syödään kannibalistisella ehtoollisella Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun ne nautitaan?


      • Anonyymi00273
        Anonyymi00272 kirjoitti:

        Mistä alkaen uskonnossa Jeesus ei ole ollut kuoliaaksi kidutettu uhri, ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, joka syödään kannibalistisella ehtoollisella Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun ne nautitaan?

        Mitä moraalista ja eettistä tässä on?


      • Anonyymi00274
        Anonyymi00273 kirjoitti:

        Mitä moraalista ja eettistä tässä on?

        Lue vuorisaarna!
        täytyy olla tosi sekavat aivot!


      • Anonyymi00275
        Anonyymi00272 kirjoitti:

        Mistä alkaen uskonnossa Jeesus ei ole ollut kuoliaaksi kidutettu uhri, ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, joka syödään kannibalistisella ehtoollisella Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun ne nautitaan?

        Tässä jo enustettiin ilmoitus taivaasta:
        Jesaja:
        53:1 Kuka uskoo meidän saarnamme, kenelle Herran käsivarsi ilmoitetaan?
        53:2 Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta; me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon me olisimme mielistyneet.
        53:3 Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät, halveksittu, jota emme minäkään pitäneet.
        53:4 Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä rangaistuna, Jumalan lyömänä ja vaivaamana,
        53:5 mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut.
        53:6 Me vaelsimme kaikki eksyksissä niinkuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.
        53:7 Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen eikä suutansa avannut; niinkuin karitsa, joka teuraaksi viedään, niinkuin lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, niin ei hän suutansa avannut.


      • Anonyymi00276
        Anonyymi00273 kirjoitti:

        Mitä moraalista ja eettistä tässä on?

        ei siinä olekkaan, miksi kyselet tyhmiä? eikö moraali on hallussa?


      • Anonyymi00277
        Anonyymi00272 kirjoitti:

        Mistä alkaen uskonnossa Jeesus ei ole ollut kuoliaaksi kidutettu uhri, ja kiroukseksi kirottu tosi Jumala, joka syödään kannibalistisella ehtoollisella Paavalin sanoin Herran kuoleman julistamiseksi, kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun ne nautitaan?

        <<kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun ne nautitaan?<<
        ei tee mieli tehdä syntiä!
        Kunnia kiitos Jeesukselle!
        Veressä synnit anteeksi uskon kautta!


      • Anonyymi00278
        Anonyymi00277 kirjoitti:

        <<kuvitellen ruumiin ja veren olevan todellisesti läsnä, kun ne nautitaan?<<
        ei tee mieli tehdä syntiä!
        Kunnia kiitos Jeesukselle!
        Veressä synnit anteeksi uskon kautta!

        Mikä sellainen on kuin synnitön uskovainen, en ole kuullutkaan, kun kirkkokin kattaa vain syntisten pöytiä, eikä synnittömien. Kerrotko?


      • Anonyymi00279
        Anonyymi00278 kirjoitti:

        Mikä sellainen on kuin synnitön uskovainen, en ole kuullutkaan, kun kirkkokin kattaa vain syntisten pöytiä, eikä synnittömien. Kerrotko?

        <<Mikä sellainen on kuin synnitön uskovainen,<<
        kerro Missä sellainen on?


      • Anonyymi00280
        Anonyymi00279 kirjoitti:

        <<Mikä sellainen on kuin synnitön uskovainen,<<
        kerro Missä sellainen on?

        uskova saa USKOA syntinsä anteeksi, Jeesuksen nimessä ja veressä.


      • Anonyymi00281
        Anonyymi00280 kirjoitti:

        uskova saa USKOA syntinsä anteeksi, Jeesuksen nimessä ja veressä.

        Miksi ei uskoja ei muutu sitten synnittömäksi?


      • Anonyymi00282
        Anonyymi00281 kirjoitti:

        Miksi ei uskoja ei muutu sitten synnittömäksi?

        tässä on :
        Ilm. 7:14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.


    • Anonyymi00283

      Motto: ”Koska Maan hautausmaan haudoista on löydetty elämän rakennuspalikoina toimivia hiiliyhdisteitä ja orgaanisia molekyylejä, niin jossain vaiheessa niistä alkaa nousta sellaista elämää, jota ei ole ennen ollut.”

      Uutisointi Marsista:

      ”Curiosity on NASAn suunnittelema ja ylläpitämä mönkijä, joka on tutkinut Marsin pintaa vuodesta 2012 lähtien. Mönkijän päätehtävänä on selvittää, onko Marsissa joskus ollut mikrobiologiselle elämälle soveltuvia olosuhteita.

      Marsin kairausnäytteistä on löydetty elämän rakennuspalikoina toimivia hiiliyhdisteitä ja orgaanisia molekyylejä.

      Tutkijoiden harmiksi Curiosity ei ole kuitenkaan löytänyt Marsista merkkejä elämästä. Mönkijän mittauslaitteet eivät ole havainneet merkkejä metaanikaasusta, joka on merkki eliöiden olemassaolosta.

      Esimerkiksi 90 % Maan ilmakehän metaanista on eliöiden tuottamaa. Metaania vapautuu eliöiden lisäksi myös esimerkiksi tulivuorenpurkauksien yhteydessä.

      Tulokset ovat hämmentäviä, sillä metaania on aiemmin uskottu havaittavan kaukoluotaimilla sekä Maasta käsin teleskoopeilla."

      Kommentti uutisen perusteella:

      Eivät tulokset elämän merkkien puuttumisesta harmita muita kuin niitä, jotka filosofisten oletustensa mukaisesti ovat tulkinneet avaruuden ilmiöitä omaksi edukseen ja epätieteellisesti.

      Tulokset hämmentävät vain niitä, joilla on pakkomielle selittää asioita siten, että muilla planeetoilla on pakko olla elämää, koska planeettoja on niin paljon ja aikaa on ollut niin paljon ja elämää on maapallolla niin paljoin.

      Evoluutiokreationisti:

      ”Muilla planeetoilla on ihan PAKKO olla elämää, koska planeettoja on niin paljon ja aikaa on ollut niin paljon ja elämää on maapallolla niin paljoin.!”

      Kommentti Evoluutiokreationisti uskomuksen johdosta:

      Tarkoitatko sitä, että jos laboratoriossa on 10 steriilisti suljettua pulloa, joissa jokaisessa miljardi steriiliä hiekanjyvästä, mutta vain yhdessä suljetussa pullossa on laborantin bakteeriviljelmä, niin väitätkö laborantille, että PAKKOHAN jossain muussakin pullossa on olla elämää, koska hiekanjyväsiä on niin paljon. Et tietenkään mene sellaista väittämään.

      Mutta muuttuuko asenteesi, jos laboratoriossa olisikin 1 000 000 000 000 steriilisti suljettua pulloa, joissa jokaisessa miljardi steriiliä hiekanjyvästä, mutta vain yhdessä suljetussa pullossa on laborantin bakteeriviljelmä? Väittäisitkö kivenkovaan, että PAKKOHAN jossain muussakin pullossa on olla elämää, koska hiekanjyväsiä on niin paljon?

      Tuollainen asennehan olisi samaa kuin väittäisi, että koska 2+2 summa on NIIN MONTA KERTAA 4, PAKKOHAN sen on joskus oltava 5 tai 3.

      Etkö olekin samaa mieltä siitä, että kaikki havainnot tukevat sitä, että jokaisessa elollisessa on katkeamaton elämänlanka aluttomaan elämään, ei aluttomaan Sattumaan eli Alkutekosyyhyn?

      Jos olisi tieteellinen todiste, jolla kumoat tämän, en kommentoisi sanallakaan asiasta, mutta tähän päivään mennessä vastakommentteina ei ole tullut kuin epämääräisiä filosofisia leuhkahkoja mietelauseita.

      Evoluutiokreationisti: "Näin mikrobiologian laboranttina huomauttaisin, että mitä suurempi määrä näytteitä, sitä suurempi todennäköisyys on että joku niistä on kontaminoitunut.”"

      Erinomainen idea! Curiosityn kannattaa ottaa Marsista näytteitä niin paljon, että todennäköisyys saada johonkin näytteeseen elämää sisältävä otos tulee lopulta väistämättömän varmaksi.

      -
      * Kontaminoitunut tarkoittaa saastunutta, pilaantunutta tai epäpuhtaan aineen (esimerkiksi mikrobien tai kemikaalien) likaamaa. Se viittaa tilanteeseen, jossa jokin asia – kuten ruoka, vesi, haava tai materiaali – on joutunut kosketuksiin haitallisten tekijöiden kanssa ja muuttunut siten käyttökelvottomaksi tai terveydelle vaaralliseksi.

      • Anonyymi00312

        Sinun ongelmasi tässä on se, että luulet universumin olevan steriili näistä rakennuspalikoista.

        Niitä on löydetty mm. asteroideista.

        Koko juttusi kaatuu heti siihen kun nämä ei olisikaan steriilejä.

        Nämä myös tunnetaan kemiallisesti, joka viimeistään kaataa sinun käsityksesi.


    • Anonyymi00284

      Flogistoniksi nimettyä uskottualkuainetta pidettiin 1600- ja 1700-luvuilla tieteellisenä faktana, jonka uskottiin vapautuvan kaikessa palamisessa ja ruostumisessa.

      Saksalainen fyysikko Becher esitti perusidean vuonna 1669. ja teorian evoluution seuraavassa vaiheessa lääkäri ja kemisti Stahl nimesi ja virallisti teorian oikeaoppiseksi vuonna 1697.

      Vain kouluja käymättömät, tietämättömät ja taikauskoiset eivät uskoneet flogistoniin.

      Ranskalainen kemisti Lavoisier kumosi teorian 1770-luvulla huomaamalla, että palamisessa aine ei luovuta mitään, vaan se sitoo itseensä happea.

      Tuohon aikaan tiede oli niin pienissä lastenkengissä, että flogiston oli tiedeyhteisön yleisesti hyväksymä totuus - vähän kuin maakeskeinen maailmankuva Vatikaanissa."

      Vatikaanin ’flogiston’ oli ”Maakeskeisen maailmankuvan teoria” ja raivoisasti esti 1633 Galilein ja muiden yritykset osoittaa, että teoria ei pidä paikkaansa. Koska katolisen kirkon paavit ovat yhtä ”erehtymättömiä” kuin evoluutioteoreetikotkin, kesti aina vuoteen 1992, saakka, ennenkuin kirkko myönsi olleensa väärässä maakeskeisessä maailmankuvassaan ja tunnusti Galilein aurinkokeskeisen mallin.

      Myytti kirkon litteän Maan opista syntyi vasta 1800-luvulla, kun kirjailijat, kuten Irving Washington ja tiedesotateorioiden kannattajat alkoivat muokata historiaa ja luoda kuvaa ja myyttiä tieteen ja uskonnon välisestä täydellisestä mustavalkoisesta taistelusta.

      Galileokin tiesi Maan olevan pallo, eikä hänen oikeudenkäynnissään missään vaiheessa kiistelty Maan muodosta. Mutta evoluutioteoriaan hurahtaneet keksivät, että aletaan väittää, että kirkko uskoi maan olevan litteä, koska muka Raamattu opetti niin ja siksi vainosi Galileita.

      Kirkon varhaiset opettajat, kuten arvostettu englantilainen munkki Beda Venerabilis kirjoitti jo 700-luvulla oppikirjoihinsa, että Maa on joka suuntaan pyöreä pallo. Katolinen kirkko levitti tätä tietoa luostariverkostojensa kautta viimeistään 800-luvulta alkaen. Keskiaikaisessa taiteessa kuninkaat ja Jeesus kuvattiin usein pitelemässä valtakunnanomenaa (crucigera), joka symboloi maapalloa.

      Tämä herättää kysymyksen, että miksi vasta silloin, kun Raamatussa tuo tieto oli ollut jo 1600 vuoden ajan?

      Miksi ihmiset ovat aina tienneet, Maan olevan pyöreä?

      800-luvulla eaa. Jesaja kirjoitti, että maa on pallon muotoinen. 400 vuotta myöhemmin tuo tieteellinen totuus saavutti myös Aristoteleen.

      Kysymys on nk. muutosvastarinnasta. Ihmisen on vaikea myöntää tiedon lisääntyessä, että on ollut jossain asiassa ikänsä väärässä. On myös paljon muita syitä. USA:n presidenttiä myöten Vietnamin sodan aikana toistettiin iskulausetta: "Minun maani, aivan sama onko oikeassa vai väärässä."

      Evoluutioteorian suhteen on sama ilmiö: ”Minun teoriani – aivan sama, onko se oikeassa tai väärässä!” Opista pidetään tiukasti kiinni, vaikka sen perustelut ovat murentuneet jo moneen kertaan tieteellisen tiedon lisääntyessä.

      • Anonyymi00291

        Se, että.maapallo on pyöreä, on tiedetty jo ennen koko Vatikaaniakin, jos Vatikaani muutti sen joksikin toiseksi, niin se on eri asia.


      • siis mistä tämä tieto on peräisin

        " Galileokin tiesi Maan olevan pallo, eikä hänen oikeudenkäynnissään missään vaiheessa kiistelty Maan muodosta. Mutta evoluutioteoriaan hurahtaneet keksivät, että aletaan väittää, että kirkko uskoi maan olevan litteä, koska muka Raamattu opetti niin ja siksi vainosi Galileita."

        Galileo joutui kirkonkiroukseen siksi, että väitti maa kiertävän aurinkoa, ei tässä ollut mistään maan litteydestä kyse.


    • Anonyymi00285

      John Lennon on "helvetissä" 😂🤣Oletko kenties käynyt siellä. Onneksi olen välttynyt mielisairaudelta nimeltään kristinusko 😄

    • Anonyymi00287

      << "Herra salli meidän katsella miestä, joka oli yhden padan sisällä. Hän oli ylösalaisin ja liha tippui paloina hänen naamastaan. Hän katsoi Herraa läpitunkevasti ja sitten hän alkoi huutaa ja kutsua Jeesuksen nimeä. <<

      Tämmöisiä helvettikuvauksia ei löydy Raamatusta. Ja kuolleet ovat joko ylhäällä Jumalan luona tai alhaalla tuonelassa. Kukaan ei ole vielä tulijärvessä.

      Ja jonkun henkilön nimeäminen ja väittäminen, että ko. henkilö olisi helvetissä, on kyllä todella kauhea teko. Vrasinkin jos sellainen lukee helvettinäyssä, jonka sisältä on joka tavalla muutenkin kyseenalainen.

      • Anonyymi00288

        Onhan itse kristinuskonkin tarina järkyttävän sadistinen - äärimmäisen julmalla tavalla kuoliaaksi kidutettu ihminen, ja jopa Jumalana, joka syödään kannibalistisella ihmissyöntiriitillä, kuvitellen beren ja ruumiin olevan todellisesti läsnä.

        Olenkin kiittänyt Luojaa, että Raamatusta on jätetty pois, se kun Paavali vakuuttaa, että joutuu helvettiin, ellei revi paljain käsin kuolevan sydäntä irti vielä sen sykkiessä.


      • Anonyymi00289

        No, jokainen täyspäinen kyllä jo vuonna 2026 ymmärtää, ettei ole taivas/helvetti jako missään rajan takana ole, vaan kyse moisilla jutuilla on ollut vain vallankäytöstä ja sillä pelottelusta.

        Jo 2000 vuotta sitten Jeesuskin osasi jo kuvata meidän todellisuutta taivasten valtakunnaksi - siis Luojan luomaksi. Ei se Luojan luoma missään muualla voi ollakaan, olkoonkin tuo Luoja nyt sitten ihan mikä tahansa.


      • Anonyymi00290
        Anonyymi00289 kirjoitti:

        No, jokainen täyspäinen kyllä jo vuonna 2026 ymmärtää, ettei ole taivas/helvetti jako missään rajan takana ole, vaan kyse moisilla jutuilla on ollut vain vallankäytöstä ja sillä pelottelusta.

        Jo 2000 vuotta sitten Jeesuskin osasi jo kuvata meidän todellisuutta taivasten valtakunnaksi - siis Luojan luomaksi. Ei se Luojan luoma missään muualla voi ollakaan, olkoonkin tuo Luoja nyt sitten ihan mikä tahansa.

        Ja miten se Luoja on tämän sitten luonut, niin sitähän sitten tutkii biologia, fysiikka ja tieteet - kaikista lähimmäksi on tietysti päässyt kvanttifysiikka, joka on jo itse asian ytimessä.


      • Anonyymi00293

        Ne totuudet on meiltä vielä kuulematta, on säilytetty kuin kruunun jalokiviä, aivan kuten Jammu Siltavuortakin.


      • Anonyymi00294

        Uskonto ei ole lähelläkään pahuudellaan mitään luojajumalakäsitettä, jos ei oteta huomioon, että se on kirottuna ja kuoliaaksi kidutettuna uhrina fyysisenä ihmishahmona uskonnossa. Mutta vähän pidemmälle kyllä vuonna 2026 on ihmisten älyn yllettävä.


      • Anonyymi00299
        Anonyymi00289 kirjoitti:

        No, jokainen täyspäinen kyllä jo vuonna 2026 ymmärtää, ettei ole taivas/helvetti jako missään rajan takana ole, vaan kyse moisilla jutuilla on ollut vain vallankäytöstä ja sillä pelottelusta.

        Jo 2000 vuotta sitten Jeesuskin osasi jo kuvata meidän todellisuutta taivasten valtakunnaksi - siis Luojan luomaksi. Ei se Luojan luoma missään muualla voi ollakaan, olkoonkin tuo Luoja nyt sitten ihan mikä tahansa.

        Jeesus osasi muuten neuvoa jopa tieteellistä tutkimusta, ehdottamalla että tutkitaan lähtemällä liikkeelle siitä mikä ei näy, että löydetään näkyvän päämäärä niin, että pystytään toteamaan, että kaikki ihmiset ovat syntymättömän isän lapsia.

        Tiede teki sen toisin päin - eteni näkyvästä näkymättömään, ja kohtasi täsmälleen saman ajatuksen.


      • Anonyymi00301
        Anonyymi00299 kirjoitti:

        Jeesus osasi muuten neuvoa jopa tieteellistä tutkimusta, ehdottamalla että tutkitaan lähtemällä liikkeelle siitä mikä ei näy, että löydetään näkyvän päämäärä niin, että pystytään toteamaan, että kaikki ihmiset ovat syntymättömän isän lapsia.

        Tiede teki sen toisin päin - eteni näkyvästä näkymättömään, ja kohtasi täsmälleen saman ajatuksen.

        Ja näin juuri syntyi teorisointi simulaatioteoriasta - Jeesus toisin sanoen hahmotteli sen jo 2000 vuotta sitten.


    • Anonyymi00295

      Evoluution toteutumista pystyy havaitsemaan ihmissilminkin.

      Monen eläin- ja kasvilajin sukupolvikierto on huomattavasti ihmistä nopeampaa.
      Jalostuksessa pääsee näkemään muutoksia käytännössä.

      • Anonyymi00296

        Monimutkainen juttu, kun tieteen mukaan ei edes aikaa ole, eikä myöskään sitä minkä silmäsi havaitsee, vaan se on vain aivojesi luoma kuva siitä, mikä olisi pääsi ulkopuolella, jos olisi, eikä siellä tieteen mukaan ole edes mitään.


      • Anonyymi00297
        Anonyymi00296 kirjoitti:

        Monimutkainen juttu, kun tieteen mukaan ei edes aikaa ole, eikä myöskään sitä minkä silmäsi havaitsee, vaan se on vain aivojesi luoma kuva siitä, mikä olisi pääsi ulkopuolella, jos olisi, eikä siellä tieteen mukaan ole edes mitään.

        Mitä jos te nyt ihan ensimmäisenä perehtyisitte edes käsitteeseen 'aika', ja siihen mitä siellä.teidän päidenne ulkopuolella todellisuudessa on.


      • Anonyymi00310

        Jalostuksessa voidaan päästä näkemään, miten suuri vaihtelu voi olla lajin sisällä.

        Ja myös toteamaan, että kantalajeja ei voida risteyttää.

        Lajien ääripäät voivat toisinaan tuottaa jälkeläisen, mutta jälkeläinen on lisääntymiskyvytön.

        Jalostuksesta saatu tieto on murskaava kuolinisku evoluutioteorian kuvitellulle 'tieteellisyydelle'.

        Onko tuollainen ateistinen teoria merkityksetön vaikutuksiltaan?

        Päättele itse: Teorian tuottamat sosiaalidarvinistit ovat Lajien synty-teoksen julkaisemisen jälkeen aloittaneet 2 maailmansotaa, ja syyllistyneet kansanmurhiin ja koska uhoavat, ettei ole Luojaa, jolle olisivat tilivelvollisia, ovat romahduttaneet ihmiskunnan moraalin sekä parhaillaan tuhoamassa ekosysteemin.

        Tällaisella ’evoluutiolla’ on 8 miljardia silminnäkijää!


      • Anonyymi00313
        Anonyymi00310 kirjoitti:

        Jalostuksessa voidaan päästä näkemään, miten suuri vaihtelu voi olla lajin sisällä.

        Ja myös toteamaan, että kantalajeja ei voida risteyttää.

        Lajien ääripäät voivat toisinaan tuottaa jälkeläisen, mutta jälkeläinen on lisääntymiskyvytön.

        Jalostuksesta saatu tieto on murskaava kuolinisku evoluutioteorian kuvitellulle 'tieteellisyydelle'.

        Onko tuollainen ateistinen teoria merkityksetön vaikutuksiltaan?

        Päättele itse: Teorian tuottamat sosiaalidarvinistit ovat Lajien synty-teoksen julkaisemisen jälkeen aloittaneet 2 maailmansotaa, ja syyllistyneet kansanmurhiin ja koska uhoavat, ettei ole Luojaa, jolle olisivat tilivelvollisia, ovat romahduttaneet ihmiskunnan moraalin sekä parhaillaan tuhoamassa ekosysteemin.

        Tällaisella ’evoluutiolla’ on 8 miljardia silminnäkijää!

        Te ette ole ikinä osanneet kertoa mitä nämä kantalajit ovat.

        Ette ole ikinä osanneet kertoa mikä mekanismi estää muutoksien kasaantumista.

        Teillä ei edes ole mitään tieteellistä mallia luomiseen.

        Se, että te ette tunne evoluutioteoriaa ja valehtelette siitä, ei anna hyvää kuvaa teistä.

        Sosiaalidarwinusmilla ei ole mitään tekemistä lajien synnyn kanssa. Itse asiassa niitä kirjoja poltettiin tuolloin.
        Ironisinta tössä on se, että saksanaiset olivat hyvinkin kristinuskoisia toisen maailmansodan aikana.
        Ettet tunne edes historiaa, ja röyhkeästi valehtelet siitäkin.


    • Anonyymi00298

      Ei me hyt vaan uskota mihinkään evoluutioon. Asiat ovat varmasti muuttuneet ja kehittyneet ajan saatossa, mutta se, että aletaan väittää, että alussa tyhjä räjähti ja synnytti sen jälkeen alkulimaa, kalaa, apinaa ym, ja lopulta jopa ihmisen, on kyllä niin paksua juttua, että se jos mikä vaatii järjettömän sokean uskon.

      • Anonyymi00303

        No todellisuudessa ei mikään räjähtänytkään, vaan alkoi tiivistyneestä pisteestä laajeneminen.


      • Anonyymi00304
        Anonyymi00303 kirjoitti:

        No todellisuudessa ei mikään räjähtänytkään, vaan alkoi tiivistyneestä pisteestä laajeneminen.

        Ei ihmisen tarvitse kuvitella olevansakaan sellainen älyn jättiläinen, että voi ymmärtää, jos kuoliaaksi kidutettu ihminen pelastaa, kun syö sen ruumiin ja juo sen veren.


      • Anonyymi00305
        Anonyymi00304 kirjoitti:

        Ei ihmisen tarvitse kuvitella olevansakaan sellainen älyn jättiläinen, että voi ymmärtää, jos kuoliaaksi kidutettu ihminen pelastaa, kun syö sen ruumiin ja juo sen veren.

        Olkoonkin vaikka itse Jumala.


      • Anonyymi00311
        Anonyymi00303 kirjoitti:

        No todellisuudessa ei mikään räjähtänytkään, vaan alkoi tiivistyneestä pisteestä laajeneminen.

        AIKA ON LUOMISTYÖ

        Aluttoman Jumalan olemassaolossa ei ole sellaista aikakäsitettä, johon meidät on luotu, koska ’aika’ on Jumalan luomistyö.

        Hänen ’aluttomuudestaan’ siihen ’hetkeen’, kun ryhtyi Luojaksi, ei kulunut ’aikaa’.

        Siksi hänellä ei tullut aika pitkäksi, kuten vapaa-ajattelijafilosofit virnuillen tivaavat.

        Universumiin kuuluva ’aika’ alkoi sillä hetkellä, kun Luoja luovutti energiaansa prosessoidakseen atomit.

        Luoja itse ei ole sidottu luomaansa aikaan. Hän voi halutessaan tietää etukäteen tulevaisuuden. Ei kelloseppäkään, valmistaessaan kellon, joudu kellonsa sisälle käynnistäessään sen.


      • Anonyymi00321
        Anonyymi00311 kirjoitti:

        AIKA ON LUOMISTYÖ

        Aluttoman Jumalan olemassaolossa ei ole sellaista aikakäsitettä, johon meidät on luotu, koska ’aika’ on Jumalan luomistyö.

        Hänen ’aluttomuudestaan’ siihen ’hetkeen’, kun ryhtyi Luojaksi, ei kulunut ’aikaa’.

        Siksi hänellä ei tullut aika pitkäksi, kuten vapaa-ajattelijafilosofit virnuillen tivaavat.

        Universumiin kuuluva ’aika’ alkoi sillä hetkellä, kun Luoja luovutti energiaansa prosessoidakseen atomit.

        Luoja itse ei ole sidottu luomaansa aikaan. Hän voi halutessaan tietää etukäteen tulevaisuuden. Ei kelloseppäkään, valmistaessaan kellon, joudu kellonsa sisälle käynnistäessään sen.

        "Hän voi halutessaan tietää etukäteen tulevaisuuden."

        No jos näin on, miksi hän loi niin huonosti että joutui jopa tuhomaan luomansa ja aloittamaan melkein alusta?


    • Anonyymi00300

      Kyll minä ainakin nään ja havaitsen muutoksia ja usein pystyn ymmärtämään syytkin. Aloita havainnointi vaikka ahvenen väristä.

      • Anonyymi00302

        No et sinä olekaan tiedettä.


    • Anonyymi00306

      Haluatko olla evoluution silminnäkijä.
      Tässä siihen on mahdollisuus:

      https://www.youtube.com/watch?v=plVk4NVIUh8

      Vai käyttäytyvätkö uskovaiset kuin Paavin filosofi Giulio Libri, joka kieltäytyi katsomasta Galileo Galilein kaukoputkeen kun Galileo tarjosi hänelle mahdollisuuden nähdä omin silmin, että Jupiterilla on omia kiertolaisia eli kuita. Giulio Librin ei tarvinnut katsoa kaukoputkeen, koska "tiesi" Raamatuntulkintansa pohjalta, että Jupiterilla ei voi olla omia kuita.

      • No tämä "en katso koska tiedän" tämänkin palstan laitauskovien "tieteellinen metodi". Se selittää myös heidän lapselliset käsitykset evoluutiosta. Miten evoluutiosta voi keskustella kun vastapuoli loistaa tietämättömyyttä omine lätäköineen....


      • Anonyymi00307
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        No tämä "en katso koska tiedän" tämänkin palstan laitauskovien "tieteellinen metodi". Se selittää myös heidän lapselliset käsitykset evoluutiosta. Miten evoluutiosta voi keskustella kun vastapuoli loistaa tietämättömyyttä omine lätäköineen....

        Minä olen ymmärtänyt, että sinäkin luulet uskovaisten puhuvan Jumalasta?!


      • Anonyymi00308
        Anonyymi00307 kirjoitti:

        Minä olen ymmärtänyt, että sinäkin luulet uskovaisten puhuvan Jumalasta?!

        Lisäystä - et kai muuten puhuisi mistään 'laitauskovista'.


    • Anonyymi00309

      Mitäsnäitäoikeintulee
      2026-06-17 00:51:26
      siis mistä tämä tieto on peräisin

      " Galileokin tiesi Maan olevan pallo, eikä hänen oikeudenkäynnissään missään vaiheessa kiistelty Maan muodosta. Mutta evoluutioteoriaan hurahtaneet keksivät, että aletaan väittää, että kirkko uskoi maan olevan litteä, koska muka Raamattu opetti niin ja siksi vainosi Galileita."

      = =

      1610 Galileo Galilei julkaisi Sidereus Nuncius -teoksensa, jossa hän kuvasi uudella kaukoputkellaan tekemiään yllättäviä havaintoja.

      Nämä löydökset eivät sopineet yhteen antiikista saakka vallalla olleen kaikkeuden käsityksen kanssa ja nostattivat kiinnostusta uusiin teorioihin kuten Nikolaus Kopernikuksen aurinkokeskiseen malliin, jota pidettiin kerettiläisenä, sillä vaikka se oli Raamatun mukainen, se oli vastoin silloisia Raamatun tulkintoja ja Aristoteleen opetusta.

      Galilein Raamatun mukaisen, mutta kirkon Aristoteleen mukaisen näkemyksen ristiriita huipentui vuoden 1633 oikeudenkäyntiin, jossa hänet tuomittiin kerettiläisyydestä kotiarestiin ja hänen teostensa julkaisu kiellettiin.

      -

      Galileo Galilei tiesi ehdottomasti, että Maa on pallonmuotoinen. Hänen aikanaan tiede oli jo kauan aikaa tiennyt tuon asian.

      Israelilaiset tiesivät sen jo viimeistään 800-luvulla eKr, koska Jesaja köytti ”pallo”-sanaa kuvatessaan Maata. Monet raamatunkäännökset kääntävät tuon sanan ’hug’ sanalla piiri. Piirretäänpä pallon ääriviiva mistä suunnasta tahansa, se on aina piiri.

      Pythagoras ei maininnut Maan olevan pallonmuotoinen, vaan oletus perustuu hänen oppilaidensa ja myöhemmin eläneiden historioitsijoiden arveluihin sillä perusteella, mitä ymmärrettiin matematiikasta ja merenkulkijoiden havainnoista ja Kuun pimennyksistä.

      Pythagoraan oppilaat ja Aristoteles (384–322 eaa.) tiesivät, että Maa on pallonmuotoinen. Eratosthenes jopa laski Maan ympärysmitan oin 200 vuotta eaa. eli samoihin aikoihin, kun Jesajan kirja käännettiin kreikaksi Sptuaginta-käännöksen osana

      Keskiajalla Maan pallonmuotoisuus kuului osana yliopistojen opetukseen. Se, että kirkko olisi opettanut litteää maata, on 1800-luvulla olevien katolisen kirkon hirmuvaltaa vastustavien keksintö ja hätkit evoluutioteoreetikot nielivät annoksen luineen ja karvoineen.

      -

      Kun Galilei (1564–1642). syntyi, oli kulunut yli 40 vuotta Magalhãesin tekemästä historian ensimmäisestä maailmanympäripurjehduksesta, joten Maan pyöreydestä oli jo saatu suora todiste.

      Geosentrisyys: Kirkon ja sen aikainen tiede uskoivat, että Maa on kaiken keskipisteessä oleva liikkumaton pallo, jotka muut taivaankappaleet kiersivät.

      Heliosentrisyys: Galilei kannatti 100 vuotta vanhaa Kopernikuksen mallia, jossa Maa on akselinsa ympäri pyörivä aurinkoa kiertävä pallo.

      Kopernikuksen malli tyrmäsi vuosisatoja vallinneen maakeskeisen eli geosentrisen Ptolemaioksen mallin.


      KOPERNIKUKSEN (1473-1543) alkuperäinen TEOS De revolutionibus orbium coelestium (suom. TAIVAANKAPPALEIDEN KEHIEN PYÖRIMISESTÄ) ON SUORA LÄHDEVIITE, JOTA GALILEO GALILEI KANNATTI OMISSA JULKAISUISSAAN JA KIRJEISSÄÄN, SEKÄ LISÄKSI KATOLISEN KIRKON GALILEIN VASTAISEN OIKEUDENKÄYNNIN PÖYTÄKIRJOISTA,

      -

      Jotkut ovat arvostelleet sitä, että Galilei myöntyi näkemyksensä vastaiseen lausuntoon pappien painostuksessa oikeudenkäynnissä. Mutta on syytä ottaa huomioon tilanne.

      Vähän ennen Galilein oikeudenkäyntiä kirkko oli silloisessa Kirkkovaltiossa Rooman Campo de' Fiori -torilla polttanut roviolla kerettiläisenä italialaisen filosofin ja tiedemiehen Giordano Brunon 17.2.1600, siis vain 33 vuotta Galilein oikeudenkäyntiä aikaisemmin.

      Inkvisition polttorovion syynä oli Brunon harhaoppisuus, ts. oli eri mieltä kirkon opetusten kanssa. Vaikka hän Kopernikuksen aurinkokeskeistä maailmankuvaa ja esitti maailmankaikkeuden olevan ääretön, varsinainen syy kirkon julmaan tihutyöhön oli teologinen.

      Hän oli perehtynyt Raamattuun ja todennut, että Jeesus ei ollut Jumala ja että Jeesuksen Maria-äiti ei ollut neitsyt

      On erikoinen yhteensattuma, että sekä Brunon että Galileon tapausta syynäsi sama inkvisiittori, kardinaali Robert Bellarmine. Siksi ei ole ihme, että Galilein tapausta käsiteltiin oikeudessa samalla tavalla.

      Ja tietenkin Brunon murha toimi varmasti varoittavana pelokkeena Galileille, joka tajusi, että jos ei taivu pappien uhkauksiin ja peru väitettään, häntä odottaa Brunon kohtalo.

      Kirkkojen valta on ollut niin suuri, että jopa Suomessakin uskonnonvapaulaki saatiin vasta n. 100 vuotta sitten.

    • En minä väittänytkään että Galilei ei oli tiennyt maan olevan pallo. Minä haluan tietää se, että millä perusteella sinä sotket tähän evoluution "kannattajat"? Tuo on aivan naurettava väite mitä sinä esität. Ei sille ole mitään todisteita.

      Sen sijaan raamattua on käytetty perusteena sille miksi maa ei olisi pallon. Viimeisimpiä meillä täällä Suomessa, jonka mukaan maailma on siis lätty. Ja hänen puolueensa nimi oli välillä "Valta Kuuluu Kristukselle".

      https://www.youtube.com/watch?v=9xqK5p1aXa0

      • Anonyymi00316

        "Viimeisimpiä meillä täällä Suomessa, jonka mukaan maailma on siis lätty. "

        No tämä on vain mielikuvistustasi, kukaan ei väitä että maailma olisi lätty, sillä lättyhän on ruokalaji. Ei pidä sentäs esiintyä täällä idioottina!!

        Mutta mannerlaatta on koveran litteä ja tämän on taasen maantiedekin tunnustanut jo vuosien ajan!!


      • Anonyymi00316 kirjoitti:

        "Viimeisimpiä meillä täällä Suomessa, jonka mukaan maailma on siis lätty. "

        No tämä on vain mielikuvistustasi, kukaan ei väitä että maailma olisi lätty, sillä lättyhän on ruokalaji. Ei pidä sentäs esiintyä täällä idioottina!!

        Mutta mannerlaatta on koveran litteä ja tämän on taasen maantiedekin tunnustanut jo vuosien ajan!!

        Kerro toki millainen on kovera litteä? Heheh hehe hehe hee. Voi kiesus noita sun termejä. Kohta varmaan on vuorossa neliön muotoinen pallo....


      • Anonyymi00317
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kerro toki millainen on kovera litteä? Heheh hehe hehe hee. Voi kiesus noita sun termejä. Kohta varmaan on vuorossa neliön muotoinen pallo....

        "Kerro toki millainen on kovera litteä? "

        Mannerlaatat jotka kelluvat maapallon magman pinnalla. Etkö tosiaan tätä tiennyt?


      • Anonyymi00320
        Anonyymi00317 kirjoitti:

        "Kerro toki millainen on kovera litteä? "

        Mannerlaatat jotka kelluvat maapallon magman pinnalla. Etkö tosiaan tätä tiennyt?

        Miten litteä voi olla kovera? :D


      • Anonyymi00320 kirjoitti:

        Miten litteä voi olla kovera? :D

        Heh hehe hehe hee. Samaa minäkin ihmettelen. Sama kuin pallo olisi neliö....


    • ”Mitäsnäitäoikeintulee” 2026-06-17 16:04:30 kirjoitti;
      ”No tämä "en katso koska tiedän" tämänkin palstan laitauskovien "tieteellinen metodi". Se selittää myös heidän lapselliset käsitykset evoluutiosta. Miten evoluutiosta voi keskustella kun vastapuoli loistaa tietämättömyyttä omine lätäköineen....”

      En ymmärrä, mistä he noita omituisia väitteitä oikein keksivät? Etenkin kun niissä saattaa olla kaksi täysin vastakkaista termiä yhdistettynä.
      Muutama esimerkki; ”Anonyymi00271” 2026-06-16 14:30:28 ; ”"Evoluutio ei ole tiedettä, mutta biologia on."

      Ei biologiaa ole ilman evoluutiota, Biologinen evoluutio tarkoittaa populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa, kuten geenikoostumuksessa, sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia.

      ”Anonyymi00310” 2026-06-17 17:53:02: ”Jalostuksesta saatu tieto on murskaava kuolinisku evoluutioteorian kuvitellulle 'tieteellisyydelle'.”

      Jalostus on ihmisen ohjaamaa evoluutiota, missä yritetään ohjata tiettyjen ominaisuuksien perityimmistä ja nopeutetaan kehitystä.

      ”Anonyymi00255” 2026-06-16 13:17:42 tuumasi; ”Tieteen tarkoitus on ymmärtää maailmaa jossa me elämme. Siksi todellisuus on ainoa totuuden kriteeri tieteessä.”

      Näin ja näyttää siltä joidenkin kohdalta, jos todellisuus ei vastaakaan heidän kuvitelmiaan, pyritään tuo todellisuus kieltämään.

      • Anonyymi00318

        Ja noilta ainakin puuttuu todellisuuden taju, jotka väittävät, että evoluution kautta syntyy uusia lajeja:
        ", Biologinen evoluutio tarkoittaa populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa, kuten geenikoostumuksessa, sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia."

        Mummonmuorikin vahvistaa, että vain sukupolvien myötä tapahtuu muutoksi, mutta mitään uutta lajia EI SYNNY. Suku säilyy sama.

        Kissa säilyy kissana vaikka noita muutoksia syntyykin, mutta ne koskevat vain lajille ominaisia piirteitä, hännän pituutta, korvien kokoa, silmien väriä, turkin paksuutta jne.

        Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta.


      • Anonyymi00319
        Anonyymi00318 kirjoitti:

        Ja noilta ainakin puuttuu todellisuuden taju, jotka väittävät, että evoluution kautta syntyy uusia lajeja:
        ", Biologinen evoluutio tarkoittaa populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa, kuten geenikoostumuksessa, sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia."

        Mummonmuorikin vahvistaa, että vain sukupolvien myötä tapahtuu muutoksi, mutta mitään uutta lajia EI SYNNY. Suku säilyy sama.

        Kissa säilyy kissana vaikka noita muutoksia syntyykin, mutta ne koskevat vain lajille ominaisia piirteitä, hännän pituutta, korvien kokoa, silmien väriä, turkin paksuutta jne.

        Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta.

        Etkö voisi jo vihdoinkin ottaa selvää miten se evoluutio toimii, niin et nolaa itseäsi enempää.


      • Anonyymi00322
        Anonyymi00318 kirjoitti:

        Ja noilta ainakin puuttuu todellisuuden taju, jotka väittävät, että evoluution kautta syntyy uusia lajeja:
        ", Biologinen evoluutio tarkoittaa populaatioiden periytyvissä ominaisuuksissa, kuten geenikoostumuksessa, sukupolvien myötä tapahtuvia muutoksia."

        Mummonmuorikin vahvistaa, että vain sukupolvien myötä tapahtuu muutoksi, mutta mitään uutta lajia EI SYNNY. Suku säilyy sama.

        Kissa säilyy kissana vaikka noita muutoksia syntyykin, mutta ne koskevat vain lajille ominaisia piirteitä, hännän pituutta, korvien kokoa, silmien väriä, turkin paksuutta jne.

        Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta.

        "Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta."

        Sinä ilmeisestikkin kuulut näihin todellisuuden kieltäjiä hihhuleihin.

        Tieteilijät sen sijaan eivät oleta mitään vaan tutkivat miten asiat ovat ja sen perusteella esittävät asiat.


      • Anonyymi00324
        Anonyymi00322 kirjoitti:

        "Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta."

        Sinä ilmeisestikkin kuulut näihin todellisuuden kieltäjiä hihhuleihin.

        Tieteilijät sen sijaan eivät oleta mitään vaan tutkivat miten asiat ovat ja sen perusteella esittävät asiat.

        Totta, ja hekin ovat yksimielisiä siitä, että kissasta ei kehity leijonaa edes miljoonassa vuodessa. Hihhulit eivät sitä vaan usko.


    • Anonyymi00323

      >Mitäsnäitäoikeintulee
      2026-06-17 22:20:18
      En minä väittänytkään että Galilei ei oli tiennyt maan olevan pallo. Minä haluan tietää se, että millä perusteella sinä sotket tähän evoluution "kannattajat"? Tuo on aivan naurettava väite mitä sinä esität. Ei sille ole mitään todisteita. Sen sijaan raamattua on käytetty perusteena sille miksi maa ei olisi pallon.<

      = = =

      EIVÄTKÖ EVOLUUTIOTEORIAN KANNATTAJAT OLE SANONEET, ETTÄ RAAMATUN MUKAAN MAA OLISI LITTEÄ?

      Kyllä ovat sanoneet!

      Osa evoluutioteorian kannattajista, skeptikoista ja uskontokriitikoista on esittänyt historian saatossa väitteitä, joiden mukaan Raamattu tai kristillinen kirkko opettaisi Maan olevan litteä.

      Tämä liittyy laajempaan historialliseen ilmiöön nimeltä litteän Maan myytti. Siinä luonnontieteen ja uskonnon välistä suhdetta on pyritty kuvaamaan jatkuvana sotana.

      Miksi näin on sanottu?

      Väitteen taustalla on kaksi keskeistä syytä:

      1. Raamatun kirjaimellinen tulkinta:
      Raamatussa käytetään runollisia ja aikansa maailmankuvaan liittyviä ilmauksia, kuten "Maan neljä kulmaa" (esim. Ilm. 7:1) tai "Maan pylväät".

      Jotkut evoluutioteorian puolustajat ja ateistiset kriitikot ovat tarttuneet näihin jakeisiin kirjaimellisesti todistellakseen, että Raamatun tekstien kirjoittajilla oli virheellinen, litteään Maahan perustuva kosmos.

      2. Ase luomistieteen (kreationismin) vastustamiseen:
      Kun keskustelua evoluutiosta ja Raamatun luomiskertomuksesta käydään kiivaimmillaan, evoluution kannattajat ovat toisinaan käyttäneet litteän Maan argumenttia "retorisena lyömäaseena".

      Tavoitteena on ollut osoittaa, että jos kirjaimelliseen luomiskertomukseen uskovat kristityt hylkäävät modernin biologian, heidän pitäisi loogisesti ajateltuna hylätä myös moderni tähtitiede ja uskoa litteään Maahan.

      Historiallinen konteksti ja myytin synty:
      Historiankirjoituksen valossa väite siitä, että kristillinen kirkko tai valtavirran teologia olisi opettanut Maan olevan litteä, on virheellinen.
      Keskiajan kirkko tiesi Maan pyöreäksi:
      Jo antiikin Kreikan tiedemiehet laskivat Maan olevan pallo. Tämä tieto säilyi läpi keskiajan. Keskiajan tärkeimmät kristilliset oppineet, kuten Tuomas Akvinolainen, opettivat Maan olevan pyöreä.

      Myytin luominen 1800-luvulla:
      Ajatus uskonnollisesta litteän Maan opista luotiin pitkälti vasta 1800-luvun lopulla.
      Sitä levittivät erityisesti yhdysvaltalaiset tietokirjailijat John William Draper ja Andrew Dickson White. He loivat niin sanotun "konfliktiteesian", jonka mukaan uskonto on aina vastustanut tieteen edistymistä.

      Tämä ajoittui samaan aikaan, kun Charles Darwinin evoluutioteoria teki tuloaan, ja myyttiä käytettiin murtamaan kirkon auktoriteettia.

      Nykyään vakavasti otettavat historioitsijat – riippumatta heidän maailmankatsomuksestaan tai kannastaan evoluutioon – ovat yksimielisiä siitä, että käsitys kristinuskoon kuuluvasta litteän Maan opista on moderni tahallinen ’väärinkäsitys’.

      Raamatun tieteellisestikin paikkansapitäväksi tietävät puolestaan osoittavat, että Raamatun tekstien kielikuvat (kuten "neljä ilmansuuntaa" tai "kulmaa") ovat vertauskuvallisia ilmauksia, joita käytetään nykyäänkin arkikielessä.

      Koska liberalisti tai relativisti muuttuu herkästi fundamentalistiksi, kun kohtaa jonkin Raamattuun perustuvan näkemyksen, hän kadottaa kykynsä suhtautua niihin vertauskuvallisesti. Maailmankatsomuksensa uhrina hän haluaa nähdä kaiken siinä olevan vain mustavalkoisena eikä ota huomioon kontekstia.

      Ilmestyskirja 1:1 ”Ἀποκάλυψις Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἣν ἔδωκεν αὐτῷ ὁ Θεός, δεῖξαι τοῖς δούλοις αὐτοῦ ἃ δεῖ γενέσθαι ἐν τάχει, καὶ ἘΣΉΜΑΝΕΝ ἀποστείλας διὰ τοῦ ἀγγέλου αὐτοῦ, τῷ δούλῳ αὐτοῦ Ἰωάνῃ,”
      ἘΣΉΜΑΝΕΝ = merkein, vertauskuvin
      Ilmestyskirja 1:1 ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle näyttääkseen palvelijoilleen, mitä pian tapahtuman pitää, ja hän lähetti ja ilmoitti sen enkelinsä kautta MERKEIN/VERTAUSKUVIN palvelijalleen Johannekselle.”

      • Kerro toki missä esim minä olen väittänyt niin? Tai kukaan muu virallisesti. Sen sijaan Ano Turtiainen, joka oli puolueen "Valta kuuluu kristukselle" tätä mieltä ja pohjaa tämän uskon raamattuun. Valita hänelle, älä minulle. Samalla Turtiainen haluaa kumota myös painovoiman ja väittää että aurinko kiertää maata, koska raamattu sanoo niin....

        https://www.youtube.com/watch?v=9xqK5p1aXa0


    • Anonyymi00325

      Evoluutiosta ei ole silmin nähtäviä eikä tieteellis-teknisillä laitteillakaan havaittavia todisteita. Se on pelkkä ajatuskonstruktio.

      Tähän joku ehkä esittää vastalauseen, että onhan siitä konkreettisia todisteita. Mm. miljoonat fossiilit.

      Tosiasiassa jokainen löytynyt fossiili on luokiteltu jonkin valmiin lajin valmiiksi osaseksi. Ei kertaakaan minkään kahden lajin väliseksi välimuodoksi.

      Tähän joku ehkä kommentoi voitonriemuisesti, että etkö tiedä edes sen vertaa, että onhan siitä konkreettisia todisteita, kuten esim. Piltdownin ihminen!

      -

      JOS RASVAISIN SORMIN PIDELTY DARWININ LAJIEN SYNTY-TEOS PASTÖROIDAAN JA PANNAAN SULJETTUUN PASTÖROITUUN PULLOON, KAUANKO TARVITSEE ODOTTAA, ETTÄ PULLOON ILMESTYY EVOLUUTIOTA?

      1800-luvulla muutamat tiedemiehet uskoivat tiedon puutteestaan johtuen, että elämää saattoi syntyä itsestään elottomasta aineesta ilman Luojaa. 2000-luvulla suuri joukko tiedemiehiä uskottelee samoin, vaikka tieto ja tiede kumoavat tuollaisen illuusion!

      Kun Darwinin päätyö eli Lajien synty -teos ilmestyi vuonna 1859, älymystö otti sen vastaan hurmoksessa: Vihdoinkin järeä ase kirkon hirmuvaltaa vastaan!

      Viisi vuotta myöhemmin, vuonna 1864, Louis Pasteur piti tiedemieskunnalle mestarillisen luennon, jossa hän kumosi totaalisesti alkusyntyteorian, todistaen Raamatun väitteen todeksi, että ”elämää syntyy vain elämästä” ja patentoi pastörointimenetelmänsä.

      Antiikin ajoista lähtien on esitetty mitä mielikuvituksellisimpia esi-evoluutioteorioita muistuttavia selityksiä sille, mistä mätänevään aineeseen ilmestyi hyönteisiä, matoja tai muita eläimiä. Esimerkiksi 1600-luvulla eräs esi-evolutionistinen belgialainen kemisti kerskaili tuottaneensa hiiriä työntämällä likaisen puseronsa vehnäastiaan.

      Pasteurin tieteellisesti paikkansapitävä havainto raivostutti alkusyntyä kannattavat tiedemiespiirit ja alkoi elämän alkusyntyä koskeva väittely, jonka Pasteur voitti 100–0. Pelästymättä hyökkäyksiä hän osoitti tieteellisten kokeiden avulla kumoamattomasti, että elämää syntyy ainoastaan aiemmin olemassa olevasta elämästä eikä milloinkaan itsestään.

      Pasteurin kateelliset vastustajat, materialistit ja ateistit, olivat varmoja siitä, että voisivat todistaa, että hajoavista molekyyleistä voisi syntyä yksisoluinen organismi voidakseen poistaa Jumalan luomakunnasta. Mutta turhaan: Pasteurin ei tarvinnut perääntyä näkemyksestään, ettei ollut olemassa mitään pääsyä kuolemasta elämään.

      Joko tietoisesti tai tietämättään Pasteur kumosi kiistattomasti työnsä välityksellä evoluutioteorian osoittaen, että tarvitaan ehdottomasti aluton Luoja, elämän lähde, jotta elämä olisi voinut ilmestyä tänne.

      • Anonyymi00329

        Valheen Saatana toimii sinussa väkevästi!
        Jatka samaan malliin!


    • Anonyymi00326

      Evoluutiolla ei ole silminnäkijää, koska se tapahtuu niin hitaasti!

      Joku kommentoi, että itseasiassa kaikki, mitä nyt on, on välimuoto! Mutta joku toinen huomaamattaan kumosi sen siten, että evoluutiota ei nähdä nyt siksi, että kaikki lajit ovat tulleet valmiiksi!

      Kolmas puolestaan ihmetteli sit, että jos on noin, niin miksi ihminen evoluutioitui apinoista, jos apinat olivat tulleet valmiiksi?

      =

      Evoluutioteorian mukaan mikään ei tule lajinsa mukaan, vaan vähitellen (siis niin vähitellen, ettei sitä voi edes huomata) kaikki lajiutuvat toistensa kanssa, kuten kissat koiriksi, matelijat linnuiksi, männyt koivuiksi jne.

      Lisäksi evoluutioteoriaan herätyksen saaneet ovat taipuvaisia palvomaan jumalina kaikkea, mikä on heitä alemmalla tasolla. Siis palvomaan eläimiä esi-isinään. Jo egyptiläisten jumalankuvissa ihmisvartaloilla on darwinismin mukaisesti elukoiden päät.

      Joogistit palvovat itseään ja hekin ovat mielestään evoluutioituneet elukoista nykyiselle tasolleen. Jotta eivät vahingossakaan olisi uskottomia Buddhalleen, joka kielsi hankkimasta tietoa muualta kuin korviensa välistä, joogistien täytyy ensin tyhjentää mielensä, ollakseen vastaanottavaisia Omalle Itselleen!

      Tässä heillä kuitenkin logiikka pettää: He kertovat, että mielen tyhjentäminen avaa oman tahdon Kosmiselle Voimalle. Tämä herättää kysymyksen: Koska tuo Kosminen Voima (Hollywood-mantra: ”Voima olkoon kanssasi”) on joogistin ulkopuolelta tuleva voima, eikö darwin-buddhisti joudu tässä uskonkirroosin noiden vastakkaisten teologisten ”emmekä epäile”- tulkintojensa kanssa?

      Mutta miksi buddhisti-evolutionisti on aivotiskattu tuollaiseen uskoon, että ”et saa hankkia tietoa muualta kuin korviesi välistä”?

      Tämä juontuu historiasta. Kun ennen julmurikeisari Konstantinuksen perustamaa omaa uskontoaan nimeltä Kristikunta kristityt evankelistat olivat saarnanneet Aasiassa, niin ihmiset joille he julistivat, torjuivat heitä tällä Buddhan opetuksella, jonka tämä oli satoja vuosia aikaisemmin lausunut kuolinvuoteellaan:

      ”Etsikää pelastus ainoastaan omasta totuudesta, älkää etsikö apua ja opetusta siihen keneltäkään muulta kuin ainoastaan itseltänne!”

      Buddha väitti keksineensä oppinsa omasta päästään ja kuolinvuoteellaan yllytti oppilaitaan samalla tavoin kääntymään sisäänpäin, ts. kukin voi omaksua oman totuutensa ja määrittää itse, mikä on oikein, mikä väärin.

      Tietenkin tuollainen esi-darwinistinen teologia sai valtavan kannatuksen tuon ajan Intiassa, koska se hyökkäsi vallanhimoista ja turmeltunutta papiston hirmuvaltaa vastaan.

      Tuosta syystä buddhismi alkoi syrjäyttää hindulaisuutta Intiassa, mutta sitten näyttämölle astuivat kristityt ”sekoittamaan kuviot”:

      ”Ei ole Nirvanaa, joka saadaan kuolemattomien sielujen lukemattomien jälleensyntymisten kautta, koska sielu kuolee. Ikuinen elämä onnellisissa olosuhteissa saadaan, ei sulautumalla Kosmiseen Voimaan, vaan HANKKIMALLA TIETOA ITSEMME ULKOPUOLELTA:

      Joh.17:3 ”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet tosi Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”

      • Anonyymi00327

        Mitä sieniä pitää vetää että saa noin sekopäistä tekstiä aikaiseksi?


      • Anonyymi00328
        Anonyymi00327 kirjoitti:

        Mitä sieniä pitää vetää että saa noin sekopäistä tekstiä aikaiseksi?

        Jännää nähdä, miksi nuo evoluutiouskovaiset lopulta kehittyvät.
        "Evoluutioteorian mukaan mikään ei tule lajinsa mukaan, vaan vähitellen (siis niin vähitellen, ettei sitä voi edes huomata) "

        Kehittyyköhän niille siivet?


      • Anonyymi00330
        Anonyymi00328 kirjoitti:

        Jännää nähdä, miksi nuo evoluutiouskovaiset lopulta kehittyvät.
        "Evoluutioteorian mukaan mikään ei tule lajinsa mukaan, vaan vähitellen (siis niin vähitellen, ettei sitä voi edes huomata) "

        Kehittyyköhän niille siivet?

        Ateisti ei koskaan voita uskovaista väittelyssä.
        Ateistin ainoat aseet ovat faktat, järki ja logiikka.
        Uskovainen on immuuni niille kaikille!


      • Anonyymi00331
        Anonyymi00330 kirjoitti:

        Ateisti ei koskaan voita uskovaista väittelyssä.
        Ateistin ainoat aseet ovat faktat, järki ja logiikka.
        Uskovainen on immuuni niille kaikille!

        "Ateistin ainoat aseet ovat faktat, järki ja logiikka." ja VILKAS MIELIKUVITUS!


      • Anonyymi00332
        Anonyymi00328 kirjoitti:

        Jännää nähdä, miksi nuo evoluutiouskovaiset lopulta kehittyvät.
        "Evoluutioteorian mukaan mikään ei tule lajinsa mukaan, vaan vähitellen (siis niin vähitellen, ettei sitä voi edes huomata) "

        Kehittyyköhän niille siivet?

        "evoluutiouskovaiset"

        No nämä sinun mielkuvituskaverit voivat kehittyä ihan miksi tahansa.

        Ja näytät pitävän uskontoa asiana joka uskoo valeisiin. Pidätkö myös omaa uskontoasi samanlaisena?


      • Anonyymi00333
        Anonyymi00331 kirjoitti:

        "Ateistin ainoat aseet ovat faktat, järki ja logiikka." ja VILKAS MIELIKUVITUS!

        Hienoa että myönnät että uskovilla ei ole mitään näistä. ;)


      • Anonyymi00334
        Anonyymi00333 kirjoitti:

        Hienoa että myönnät että uskovilla ei ole mitään näistä. ;)

        Tämä on totta. Uskovilla on sen sijaan erittäin hyvä kyky valehdella kuten tämäkin ketju osoittaa.


    • Anonyymi00335

      Evoluutiollako ei muka ei ole silminnäkijää?

      Totta kai on. Olihan keisarin uusilla vaatteillakin koko hovi ja koko kansa silminnäkijänä! Vain vilpitön lapsi, jota ei oltu vielä aivopesty aikuisten opportunismiin, torppasi tuon yleisen mielipiteen ja sai kaikkien silmät avautumaan sille, että Keisarilla ei ollut lainkaan vaatteita!.

      Mutta päinvastoin kuin saduissa, joissa on onnellinen loppu, tosi elämässä tuon lapsen näkemys olisi saanut tällaisen vastaanoton: ”

      ”Olet tietämätön ja lapsellinen. Kaikki oppineet ja hovin etiketin omaksuneet tietävät, että Keisarilla on uudet tieteelliset vaatteet. Vain tietämättömät, oppimattomat ja taikauskoiset hiekkalaatikkolaiset ovat eri mieltä tästä kiistattomasta faktasta!”


      Kuten puilla, myös ateismilla on juurensa. Ateistishenkisen politiikan (”Voit Jumala olla olemassa, mutta me tehdään niinkuin itse määräämme, huh heijaa tehdään niinkuin itse määräämme”) johtaessa maailmaa kriisistä toiseen ja nykyiseen epätoivoiseen ahdistavaan tilaan se on saanut jotkut epäilemään, onko Luojaa olemassa.

      ”Ei sen ole väliä, miten tai mihin uskoo tai on uskomatta”, on muotifraasi. Mutta evoluutioteorian tavoin se on todellakin vain pelkkä korulause. Ei millään ole enempää merkitystä kuin nimenomaan sillä, mihin ja miten uskoo.

      Se, että uskooko Luojan olemassaoloon tai ei, vaikuttaa siihen, millaisena pitää tulevaisuudennäkymäänsä. On mielipuolisen synkkä näkemys, että ihmiskunnan tulevaisuus olisi pelkästään ihmisen käsissä. Esim. pelkästään yhden juopon tai narsistisen poliittisen johtajan patologisesti kieroutunut ja aivopeseytynyt minän- ja valtionpalvonta voi johtaa ydinaseiden käyttöön.

      Toisaalta, jos uskoo Jumalan olemassaoloon, sillä on suuri vaikutus visioon tulevaisuudesta, koska se nostaa ylös kysymyksen elämän tarkoituksesta, joka voi tulla toteutumaan.

      Ateismin juuret ovat menneisyydessä, mutta sen kasvu mammuttipetäjäksi kiihtyi 1800-luvulla Darwinin eläinten palvontaan manipuloivan Lajien-synty-teoksen jälkeen.

      Filosofit alkoivat raakkua:”Tyhjyys sattui oikealla hetkellä oikeaan aikaan ja paikkaan: Ainoa Alkusyy Universumille ja elämälle on Sattuma! Usko Luojaan on pelkkää ajanhaaskausta. Nietzschen mukaan korkeinta moraalia edustaa röyhkeä, petoeläimen lailla elävä herrarotu, ja koska emme eläimistä polveutuvina enää tarvitse moraalilakeja, uskontokin joutaa romukoppaan!”

      Marxin agendana oli tappaa kaikki jumalat ja uskonnot, mutta sen sijaan hän onnistui ainoastaan luomaan uuden uskonnon ja jumalan: Verisiin maailmansotiin johtaneen Valtionpalvonnan!

      Mutta oli Lajien-synty-teostakin suurempi vaikuttaja ateismin kasvamiseksi mammuttipetäjäksi: Kristikunnan kirkot! Niistä oli tullut niin järkyttävän turmeltuneita, että Lajien synty-teos koettiin älymystöjen taholta kuin avaruusaluksesta pudonneelta superaseelta kirkkojen hirmuvaltaa vastaan!

      The Encyclopedia Americana-tietosanakirjan mukaan keskiajan kirkko kuristi jäseniään henkihieveriin ja oli kyvytön ihmisten hengellisten tarpeiden huolehtimisessa. Ja aivan kuten armeijoiden upseerit valittiin pelkästään aatelisista jotka johtivat joukkonsa lihamyllyihin ihmishengistä piittaamatta, myös korkea-arvoiset papit valittiin noista samoista aatelisperheistä, joille valta ja maine oli elämän tarkoitus.

    • Anonyymi00336

      Evoluutioteorian vaikutukset ovat silmiinpistävän näkyviä kuten jykevä puu maanpinnan yläpuolella: Tekopyhyyden, ateismin ja moraalin romahtamisen pandemia!

      Kun protestanttiset kirkot kävivät hyökkäykseen keskiajan kirkkoja vastaan, niiden menetelmät kirkon uudistamiseksi oli brutaalia veren vuodattamista ja suvaitsemattomuutta. Ne toimivat aivan päinvastoin kuin Jeesus oli käskenyt Matt.26 ”Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat.”

      Niin raivoisaa oli protestanttisenkin kirkon toiminta, että järkyttynyt USA:n presidentti Jefferson kirjoitti: ”Ennemmin voi saada anteeksi sen, että on ateisti, kuin pilkata Jumalaa liittämällä Häneen ominaisuudet, jotka uskonpuhdistaja Calvin sanoi olevan Hänellä!”

      Vaikka protestantismi jatkoi kirkon turmeltunutta palvontamuotoa, se kuitenkin heikensi katolisen kirkon monopoliasemaa merkittävästi. Lopputuloksena oli se, että ihmismassat alkoivat palvoa ihmismieltä jumalana, jonka palvontamuotona oli vapaamielisyys, jossa kukin palvoja voi tehdä jumalastaan mieleisensä ja antaa sille omat norminsa oikeasta ja väärästä.

      Skeptisismiä alettiin pitää ihmerohtona ihmiskunnan kaikkiin ongelmiin ja uskontoa kehityksen esteenä. Filosofeista tuli deistejä, jotka alkoivat halveksia uskontoa siksi, että se vallanhimossaan piti ihmiset tietämättöminä. Monet heistä hurahtivat ateismiin.

      Kirkoista tuli kasvualustoja ateismille, koska ne järkyttivät ihmismassojen omaatuntoa verilöylyillään, uskonsodillaan, pannaanjulistuksillaan, tukahduttavilla valtionkirkkomonopoleillaan ja vallankumouksillaan.

      Darwinin tullessa näyttämölle ateismi oli jo täysin kasvanut juuriltaan ja vahvistunut taimesta jykeväksi rungoksi. Filosofit kirjoittivat täysin avoimesti: ”Jumala on vihollisemme! Viisauden alku on vihata häntä! Kehitys on mahdollista ainoastaan ateismin perusteella!”

      Mutta n. 110 vuotta sitten tapahtui erittäin salakavala muutos, toisenlainen ateismi, joka levisi kirkkokuntiin:

      Papistot muuttivat kirkot nuorten värväyskeskuksiksi yllyttäen heidät 1. maailmansotaan ja ovat tukeneet kaikkia verisiä sotia sen jälkeen. Lisäksi papisto kielsi Jumalan hylkäämällä Raamatun moraalinormiston ja ovat sen jälkeen olleet toistuvasti lööpeissä lasten seksuaalisissa hyväksikäyttöskandaaleissa.

      Ateistit eivät voi uskoa tuollaiseen Jumalaan, jonka edustajat ovat vastuussa maailman kärsimyksistä ja epäoikeudenmukaisuudesta. Mutta on kohtalokas virhe hylätä Luoja sen vuoksi. Eihän oikeaa rahaakaan hylätä sen vuoksi, että on liikkeellä väärää rahaa!

      Kun ottaa rohkeasti ja rehellisesti selville, millainen on oikea raha, voi olla turvallisin mielin.

      • Anonyymi00338

        Kirjoitat ateismista niikuin se koskisi pelkästään Jumalaa.

        Pitää kuitenkin muistaa että Jumala on vain pisara meressä muiden tuhansista keksityistä jumalista.

        Ateismi koskee kaikkia näitä eikä pelkästään Jumalaa.


      • Kuvitteletko sinä tosissaan että joku jaksaa lukea tuota paksaa mitä sinä tänne koko ajan suollat? Jossa on loogisuutta yhtä vähän luudalla lentävissä noidissa....


      • Anonyymi00340
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Kuvitteletko sinä tosissaan että joku jaksaa lukea tuota paksaa mitä sinä tänne koko ajan suollat? Jossa on loogisuutta yhtä vähän luudalla lentävissä noidissa....

        Kuule MNOT. Sinähän tämän ketjun aloitit. Omaan tuttuun provosoivaan tyyliisi...paksaa.
        Pata kattilaa soimaa. Toteutu nyt tuossa.


    • Anonyymi00337

      Olikos teidän tuntemalla jeesuksella silminnäkijöitä???

      • Anonyymi00339

        Muuta Espanjaan tai Etelä-Amerikan maihin Hesus tai Ibrahim/Mohammed. Ja niitä on yhä tänäkin päivänä. Onneksi Suomessa ei sellainen nimenmuutos onnistu kantasuomalaiseltakaan. Miksi pitäisi tai olisi pitänyt?


    • Anonyymi00341

      Evoluutiolla ei ole silminnäkijöitä.

      Ei tietenkään ole, lapsikin tajuaa sen, että se, mitä ei ole, sitä ei voi myöskään nähdä!

      1500-luvulla Cervantes laittoi Don Quijoten taistelemaan tuulimyllyä vastaan, mutta rivien välissä peitsen kärjen piikki sojotti katolisen kirkon hirmuvaltaa vastaan.

      50-vuotias poikamies Don Quijote oli uppoutunut tarinoihin uljaista ritareista, jotka haarniskoissaan kiiruhtivat pelastamaan jaloja neitoja pulasta, höpsähtäen aivopesunsa uhrina uskomaan olevansa itsekin jalo ritari.

      Surullisen hahmon ritari on naurattanut lukijoita satoja vuosia, mutta jos lukija joutuu itse petetyksi, nauru on kaukana.

      Todellisuudessa kuka tahansa on vaarassa tulla petetyksi, joko toisten taholta ja usein myös itsensä pettämänä. Jotkut itsepetokset voivat olla jopa hengenvaarallisia. Esim alkoholisti kuvittelee voivansa juoda vaikka kuinka paljon, ilman pelkoa maksansa poksahtamisesta.

      Uskonnon alalla valtaenemmistö uskoo, että hänen perityt uskonnolliset käsityksensä ovat tosia, vaikka hänet ja esivanhempansa ovat olleet taitavan petoksen uhreja vuosisatojen ajan.

      Samoin evoluutioteoriaan hurahtanut jopa loukkaantuu kiukkuisesti, jos joku esittelee hänelle tieteelliset todisteet siitä, että hänet on petetty perusteellisesti.

    • Anonyymi00342

      Teema sanoo: "Evoluutiolla ei ole silminnäkijöitä”
      Tuollainen muotoilu vaatii katekismusmaisen kysymyksen: ”Mitä se on? Ts. mitä tuo kysymys tarkoittaa selkosuomeksi.

      Vastaus: Kristinusko päättyi silloin, kun julma pakanakeisari Konstantinus perusti oman uskonnon ja määräsi sen pääopeiksi pakanauskontojen epäraamatulliset opetukset ja asetti seurakuntia valvomaan virkamiehensä, joita kutsuttiin papeiksi. Joten Kristikunta on Konstantinuksen merkittävin saavutus.

      Siksi tärkeä kysymys on: Mikä on Kristikunnan merkittävin saavutus?

      Vastaus: Ateismi ja evoluutioteoria.

      Sana on miekkaa vahvempi.

      Kun Kristikunta käytti miekkaa alistaakseen ja sortaakseen kansat rikastuttamaan papistoaan, se synnytti protestiksi sen hirmuvaltaa vastaan siamilaiset kaksoset:

      Ateismin ja Evoluutioteorian. Ja kuten tiedetään, että lapsilla on vanhempiensa ominaisuudet, nuokin koltiaiset ovat suvaitsemattomia toisinajattelijoita kohtaan.

      Kun luemme evoluutioteorian alkuaikojen julkaisuja ja historiaa 160 vuoden ajalta, se on yllättävän julistavaa: Ei suinkaan tarkoituksena ole todistaa se tieteelliseksi tosiasiaksi, vaan käyttää sitä keinoja kaihtamatta käännyttämään ihmiskunta uskontoa ja Jumalaa vastaan.

      Tuo selittää myös sen, miksi tiedepalstalla ateismia ja evoluutioteoriaa oikeaoppisiksi uskottelevat ovat kommenteissaan niin kiihkoisia, eivätkä lainkaan viileän asiallisia, kuten voisi odottaa oikeilta tiedemiehiltä.

      Tietenkin se, että koska ei ole olemassa tieteellisiä todisteita ateismin eikä evoluutioteorian puolesta, niin niitä pyytävät kommentit herättävät myös ärtymystä, jopa niin, että ne pyritään poistattamaan "asiattomina kysymyksinä".

      Ts. sensuroiva kerettiläiskulttuuri näkyy yhä, modernina "suvaitsevana" nykyaikana, joka vaatii kaiken suvaitsemista "vapauden" nimissä, mutta "täytyyhän sentään yksi rajoitus suvaitsevaisuudessakin olla"-motolla.

    • Anonyymi00343

      MADOISTA EVOLUTIOITUNEILLA IHMISILLÄ EI OLE SILMINNÄKIJÖITÄ

      Palstalle in kirjautunut useita, jotka ovat opiskelleet teologiaa ainakin sen verran, että ovat tulleet ateisteiksi, koska teologisessa tiedekunnassa ei opiskella Raamattua, vaan sitä, miten saadaan epärehellinen Raamatun kritiikki vaikuttamaan oikealta.

      Myös Stalinilla ja Nikita H:lla oli teologinen tausta ja siksi agendanaan Raamatun totuuden vastustaminen. Myöhemmin Stalin havaitsi, että onnistuu siinä ateismiakin tehokkaammin tukemalla ortodoksikirkkoa.

      Darwinin isä oli aktiivinen Kolminaisuuden kieltävän unitarianistikirkon jäsen, äiti innokas kolminaisuutta kannattava anglikaani ja kasvattivat Charlesista unitarianistin käyden säännöllisesti kappelin hartaustilaisuuksissa.

      1817 Charles meni Kappelin saarnamiehen Casen kouluun. 8 vuotta myöhemmin hän toimi lääkäriharjoittelijana, kokien sen tylsänä ja oli kiinnostuneempi eläinten täyttämisestä, jota hänelle opetti eteläamerikkalainen vapautettu orja ja joka kertoili tarinoita sademetsistä.

      Yliopiston tokaluokalla liittyi opiskelijakerhoon, jossa sai kokemusta, miten väitellä Raamattua vastaan. Hän hurahti opettajansa aivopesemänä epätieteelliseen lamarckismiin, jonka mukaan "hankitut ominaisuudet siirtyvät jälkeläisiin" ja josta aikanaan tuli NL:n "tieteellisen sosialismin" ainoana oikeana uskona ja "oikeutti" uskonnon vastaisuuden ja vainoamisen keskeisenä hallitusohjelmana.

      Koska lääketiede ei kiinnostanut Charlesia, hän aloitti uskovaisen isänsä suosituksesta opiskelun 1827 Christ’s College-yliopistossa tullakseen papiksi, koska anglikaanisilla papeilla oli hyvät palkat.

      Teologian opiskelun loppuvaiheessa kiinnostui "Korkeamman Voiman osallisuudesta luonnon suunnitteluun" ja loisti loppukokeessa "teologisilla vastauksillaan", mutta ei kiirehtinyt papiksi vihkiytymistään, vaan lähti vuosia kestäneelle luonnontieteelliselle merimatkalle.

      Etelä-Amerikassa tapasi 2 lentokyvytöntä nandulinturotua, kookkaampi pohjoisessa ja pienempi rotu etelämpänä ja oli myös alue, jossa oli molempia rotuja. Tästä Darwin sai idean, että eläimet kehittyvät toisiksi lajeiksi.

      Joku vähemmän teologiaa opiskellut olisi luultavasti vain todennut, että ”hienoa, että kunkin lajin sisällä voi olla noin paljon vaihtelua sopeutua paikallisiin olosuhteisiin!”

      Esitellessään uskomuksensa, ettei Jumala ole luonut kaikkia lajeja, kirkon hirmuvaltaan tuskastunut "älymystö" joutui lähes hurmokseen, tajuten, että tuosta Darwinin aforismista saavat kaipaamansa aseen papistoja vastaan.

      Lähes palvontaan yltynyt jumalointi innosti Darwinin menemään vieläkin pitemmälle. Hän yltyi kirjoittamaan, että ihminenkin on kehittynyt eläimistä!

      Tieteellisenä perusteluna esitti havaintonaan, että käydessään eläintarhassa 28.3.1838 näki, että apina käyttäytyi kuin ihmislapsi.

      Hän kirjoitti mm. että "kastemadot reagoivat valoon ja musiikkiin, vaikkei niillä ole silmiä tai korvia".
      Joten darwin-seurakunnan johtopäätös oli selvä: Madoista polveutuvalla ihmisellä ei tarvitse olla uskontoa, ei pappeja eikä sen kummempaa moraalia kuin kastemadoillakaan!

      • Anonyymi00347

        Olet tietämätön myös tieteen historiasta arvatenkin koska "tietosi" siitäkin perustuu vain ammatikseen valehtelevien kreationistien ylläpitämiin sivustoihin.

        Evoluutioteoria ei ole mikään Charles Darwininin "aattelin ihan ite"-projekti tai henkilökohtainen Raamatunvadtainen hanke, vaan evoluutioteorian keksi toisistaan riippumatta kaksi tieteentekijää hyvin samanaikaisesti: Alfred Russel Wallace ja Charles Darwin. Darwinin työ perustui huomattavasti laajempaan havaintoaineistoon, mutta koska evoluutio koskee kaikkia eliöryhmiä sen keksimiseen riitti esimerkiksi vain hyönteisten tutkimus, kuten Wallacen tapauksessa.

        Jos Darwin ei olisi julkaissut teoriaansa (hänhän empi sitä vuosikausia), niin uskovaisten pitäisi nyt keksiä valheita Alfred Russel Wallacesta ja hänen kristinuskonvastaisuudestaan. Totuus on kuitenkin se, että kasvava biologian ymmärrys olisi johtanut evoluutioteoriaan vääjäämättä. Darwinin aikalainen Wallace olisi julkaissut sen jos ei Darwin ja jos ei Wallace niin joku kolmas.


      • Anonyymi00350
        Anonyymi00347 kirjoitti:

        Olet tietämätön myös tieteen historiasta arvatenkin koska "tietosi" siitäkin perustuu vain ammatikseen valehtelevien kreationistien ylläpitämiin sivustoihin.

        Evoluutioteoria ei ole mikään Charles Darwininin "aattelin ihan ite"-projekti tai henkilökohtainen Raamatunvadtainen hanke, vaan evoluutioteorian keksi toisistaan riippumatta kaksi tieteentekijää hyvin samanaikaisesti: Alfred Russel Wallace ja Charles Darwin. Darwinin työ perustui huomattavasti laajempaan havaintoaineistoon, mutta koska evoluutio koskee kaikkia eliöryhmiä sen keksimiseen riitti esimerkiksi vain hyönteisten tutkimus, kuten Wallacen tapauksessa.

        Jos Darwin ei olisi julkaissut teoriaansa (hänhän empi sitä vuosikausia), niin uskovaisten pitäisi nyt keksiä valheita Alfred Russel Wallacesta ja hänen kristinuskonvastaisuudestaan. Totuus on kuitenkin se, että kasvava biologian ymmärrys olisi johtanut evoluutioteoriaan vääjäämättä. Darwinin aikalainen Wallace olisi julkaissut sen jos ei Darwin ja jos ei Wallace niin joku kolmas.

        Oli monta evoluutioon hurahtanutta shamaania Darwinin aikana. Kun Darwin sai jumalankaltaista, lähes hysteeristä palvontaa itseään 'älymystönä' pitävältä tiedeyhteisöltä, tietenkin tuollainen maine ja kunnia hurahti Darwinin hattuun.

        Siksi hän innostui julistamaan, että hän on evoluutioteorian keksijä puhumalla evoluutioteoriasta "MINUN teorianani!"

        Arvata saattaa,, että moinen julkeus raivostutti muita, jotka samaan aikaan olivat kääntyneet evoluutioteoriauskoon. Tuo yksi söi leuhkasti koko täytekakun ja heille jäi lautaselle vain murusia nuoltavaksi!

        Kunnianhimoiselle Darwinille tuli kiire, koska nuori brittiläinen luonnontieteilijä Alfred Russel Wallace lähetti vuonna 1858 Darwinille kirjeen ja esseen, jossa kertoi keksineensä itsenäisesti idean luonnonvalinnasta.

        Darwin järkyttyi perin pohjin,, koska tajusi, että kunnia luonnonvalinta-hypoteesista valuu Wallacelle. Darwin lopetti empimisen, julkaiseeko ajatuskonstruktionsa vai ei ja jo ennenkuin Wallace ehti ’apinaa’ sanoa, pikavauhdilla Darwin onnistui muokkaamaan uskomuksensa Lajien-synty-novellinsa julkaistavaksi jo 24. marraskuuta 1859, editoiden sen esseemäiseksi.

        Mutta Darwin ei tyytynyt tähän, vaan noustessaan evoluutioseurakuntansa idoliksi maineen huumaamana hän heitti pökköä pesään julistamalla evoluutioteoriaa "MINUN teorianani!"


      • Anonyymi00353
        Anonyymi00350 kirjoitti:

        Oli monta evoluutioon hurahtanutta shamaania Darwinin aikana. Kun Darwin sai jumalankaltaista, lähes hysteeristä palvontaa itseään 'älymystönä' pitävältä tiedeyhteisöltä, tietenkin tuollainen maine ja kunnia hurahti Darwinin hattuun.

        Siksi hän innostui julistamaan, että hän on evoluutioteorian keksijä puhumalla evoluutioteoriasta "MINUN teorianani!"

        Arvata saattaa,, että moinen julkeus raivostutti muita, jotka samaan aikaan olivat kääntyneet evoluutioteoriauskoon. Tuo yksi söi leuhkasti koko täytekakun ja heille jäi lautaselle vain murusia nuoltavaksi!

        Kunnianhimoiselle Darwinille tuli kiire, koska nuori brittiläinen luonnontieteilijä Alfred Russel Wallace lähetti vuonna 1858 Darwinille kirjeen ja esseen, jossa kertoi keksineensä itsenäisesti idean luonnonvalinnasta.

        Darwin järkyttyi perin pohjin,, koska tajusi, että kunnia luonnonvalinta-hypoteesista valuu Wallacelle. Darwin lopetti empimisen, julkaiseeko ajatuskonstruktionsa vai ei ja jo ennenkuin Wallace ehti ’apinaa’ sanoa, pikavauhdilla Darwin onnistui muokkaamaan uskomuksensa Lajien-synty-novellinsa julkaistavaksi jo 24. marraskuuta 1859, editoiden sen esseemäiseksi.

        Mutta Darwin ei tyytynyt tähän, vaan noustessaan evoluutioseurakuntansa idoliksi maineen huumaamana hän heitti pökköä pesään julistamalla evoluutioteoriaa "MINUN teorianani!"

        Kreationistien koko repertuaari on käytössä: ensin höpöteltiin omia kuvitelmia asiasta, josta ei tiedetä mitään ja nyt siirryttiin varsinaiseen leipälajiin eli silmittömään valehteluun. Röyhkeää valehtelijaa Jeesus rakastaa?

        Todellisuudessa kun Darwin julkaisi vuonna 1859 teoksen On the Origin of Species hän mainitsi Wallacen kirjan johdannossa ja kirjoitti, että Wallace oli päätynyt itsenäisesti lähes täsmälleen samoihin johtopäätöksiin luonnonvalinnasta. Hän ei siis nimen omaan esittänyt teoriaa vain omana keksintönään.

        Mutta koska kreationistit ovat itsekkäitä ja epärehellisiä, heidän on helppo kuvitella, että muutkin ovat.

        Toki Wallace on jäänyt Darwinin varjoon, mutta siitä ei voi syyttää Darwinia. Darwin oli kehittänyt teoriaa pidempään ja pystyi esittämään sille valtavan määrän todistusaineistoa koskien eri eliöryhmiä, kun taas Wallacen tutkimukset koskivat vain kaakkois-Aasian hyönteisiä. "Lajien synty" on laaja ja erittäin perusteellisesti aihetta käsittelevä kirja, kun taas Wallacen tulokset julkaistiin vain paljon lyhyempänä artikkelina.


    • Anonyymi00344

      Liikunta-, urheilu- ja nuorisoministeri näyttää myös perustavan luottamuksensa kuulopuheisiin?

    • Anonyymi00345

      Evoluutiolla ei ole silminnäkijöitä.

      Tuo on totta, mutta eihän väärän rahan tekijätkään halua tulla paljastetuksi!

      Evoluutioteoria tarkoittaa uskomista sellaiseen, mitä ei ole voitu osoittaa todeksi tieteellisesti.

      Siksi evoluutioteoria ja ateismi ovat toistensa synonyymejä ja yhteisenä motivaationa sama, mikä nostettiin esille 6000 vuota sitten Eedenissä:

      1.moos.3 ”Kun hylkäätte Luojan normit oikeasta ja väärästä ja asetatte omat normit niistä, teistä itsestänne tulee kuin jumalia ja tulette vapaiksi ja onnellisiksi!”

      Nykyisen ateismin siemenet kylvettiin katolisen kirkon toimesta 4300 vuotta myöhemmin. Sen turmeltuneet aatelistosta värvätyt papit kuristivat ihmisiä pikemminkin kuin huolehtivat heidän hengellisyydestä. Heille asemansa ylläpito oli ykkösasia.

      Uskonpuhdistus ei saanut hengellisesti muuta aikaan kuin vain heikensi katolisen kirkon hirmuvaltaa. Osa liittyi uusiin lahkoihin, osa teki ihmismielestä uuden jumalan, uskoen että valistunut vapaa järki on ihmeparannuslääke kaikkiin ihmiskunnan ongelmiin.

      Filosofi Kant yllytti politiikkaa ja uskontoa vastaan väittäen niitä edistyksen esteeksi. Vedoten itseään älymystönä pitävien apinankokoisten korvien korvasyyhyyn mairitteli heitä: ”Ole rohkea, käytä omaa älyä ja uskalla Tietää!”

      Mentiin ojasta allikkoon: Sokean uskon korvasi sokea skeptisismi. Kaikki, mitä oltiin aikaisemmin pidetty oikeana, heitettiin roskiin. Ihmiset alkoivat kadottaa uskonsa henkimaailmaan.

      Filosofeista tuli deistejä ja haukkuivat erityisesti katolisen kirkon papit maanrakoon, siksi että vallanhimonsa vuoksi pitivät ihmiset tietämättömyydessä. Monet alkoivat väittää, että kristikunta aiheutti hulluutta, jakaumia ja rikollisuutta.

      Eräs teologian professori tunnusti avoimesti, että nimenomaan ”kirkoista oli tullut kasvualusta ateismille, ne järkyttivät ja inhottivat läntisen ihmismaailman omaatuntoa. Kirkkokunnat tuhosivat Eurooppaa, järjestivät kansanmurhia, nostattivat vallankumouksia, nostivat valtaan ja poistivat vallasta poliitikkoja.”

      1800-luvulle tultaessa Jumalan kieltäminen oli jo avointa ja täysin yleistä ja Jumalan kieltäminen kasvoi vuosisatoja juurtuneena olleesta taimesta valtavaksi puuksi.

      Filosofit alkoivat raakkua: ”Uskonto on vain mielessä oleva unelma, jonka kahleista haluamme vapauttaa kaikki! Viisauden alku on Jumalan vihaaminen! Ateismi on ainoa mahdollisuus kehitykselle!”

      1900-luvulla tapahtui ovela muutos, eikä ateismi ollut enää noin hyökkäävä. Toisenlainen ateismi alkoi levitä: Ateistinen asenne valtasi ne, jotka väittävät uskovansa Jumalan olemassaoloon, ts. Jumala yksinkertaisesti vain jätetään huomiotta asenteissa ja elämässä.

      • Anonyymi00348

        Älä valehtele.

        Evoluutioteoria on tieteen laajasti perusteltu johtopäätös kuten muutkin tieteelluset teoriat.


      • Anonyymi00349
        Anonyymi00348 kirjoitti:

        Älä valehtele.

        Evoluutioteoria on tieteen laajasti perusteltu johtopäätös kuten muutkin tieteelluset teoriat.

        Juhannuksena on hyvä jatkaa valheita, uskovaisten tavaramerkki©™

        Lisäksi edelleen unohtuu se että ateismi ei koske pelkästään Jumalaa vaan tasapuolisesti kaikkia jumalia, joista kristinuskon jumala on vain tippa meressä.


    • Anonyymi00351

      1.Joh.5:19 ”Me tiedämme olevamme Jumalasta, mutta (muut eivät huomaa, että) koko maailma on Paholaisen vallassa”

      Miten tuo ilmenee, että ” koko maailma on Paholaisen vallassa”?

      Koska miljardeja vuosia uskollisena ollut vaikutusvaltainen henkipersoona alkoi evolutioittaa itselleen halua tulla kilpailevaksi jumalaksi, hän haastoi Luojan väittämällä, että jos saa vapaat kädet, hän osoittaa, että jokainen vapaan tahdon luomus kääntää selkänsä Luojalle heti, kun saa mahdollisuuden vapautua Luojan normeista hyvästä ja pahasta ja asettaa tilalle omat normit ja siten saada täydellinen onnellisuus olemalla täysin riippumattomia Luojasta.

      Kun ihminen luotiin, tuo henkipersoona havaitsi tilaisuutensa tulleen ja onnistui kääntämään 1. ihmisparin puolelleen. Tuo henkipersoona sai uuden nimen Uhmaaja eli Saddam, Saatana.

      Koska monet antoivat ennemmin henkensä kuin asettuivat Saatanan puolelle, Saatana on ponnistellut raivoisasti häpäistäkseen Luojan, jota vihaa patologisen voimakkaasti.

      Koska ihminen tehtiin Jumalan ’kuvaksi’, Saatana tovereineen eli demoneineen saa sadistista mielihyvää turmellakseen nuo ’Jumalan kuvat’: ”Heh heh, katsokaa, miten tuo jumalankuva-addikti ryömii pitkin katuojia!”

      -

      Kurkistus kauaksi menneisyyteen tuon ihmiskunnan näkymättömän hallituksen istuntoon:

      Paholainen; ”Onko kenelläkään ideaa, miten voisimme häpäistä Luojaa entistä enemmän?”

      Kuka ehdotti sitä kuka tätä. Vihdoin eräs sanoi: ”Juonitellaan ihmiskunta uskomaan siihen, että ovat evolutioituneet apinasta eli ovat ’apinan kuvia’ ja kaltaisia, eivät Jumalan kuvia.”

      Mutta kaikki olivat sitä mieltä, että tuo on ihan älytön idea, onhan ihmisillä järki, ei kukaan tervejärkinen usko tuollaiseen.

      Kun oli paljon kiistelty, Paholainen sanoi, että "hyvä on, eihän siinä mitään menetetä, kokeillaan!"

      -

      Kurkistus tuon ihmiskunnan näkymättömän hallituksen lähimenneisyyden istuntoon:

      Paholainen; ”Onko kenelläkään ideaa, miten voisimme häpäistä Luojaa entistä enemmän?”

      Kuka ehdotti sitä kuka tätä. Vihdoin eräs sanoi: ”Juonitellaan ihmiskunta uskomaan siihen, että ei ole Luojaa, vaan kaikki on putkahtanut tyhjästä.”

      Mutta kaikki olivat sitä mieltä, että tuo on ihan älytön idea, onhan ihmisillä järki, ei kukaan tervejärkinen usko tuollaiseen.

      Siihen Paholainen sanoi, että "saimmehan ihmiset uskomaan evoluutioteoriaankin -apinaan esi-isänään. Olen varma, että onnistumme tässäkin projektissa - juonittelussamme saada ihmiset ateisteiksi, joten eiköhän panna töpinäksi!"

      • Anonyymi00352

        Huolestuttavan harhaista jorinaa, kun ottaa huomioon, että se on ruotettu 2020-luvun sivistyneissä länsimaassa.


      • Tuota pitäisiköhän sinun mennä hoitoon?

        PS. Muistuu mieleen mummola jossa vietin paljon aikaa pikku poikana. Siellä sai olla niin kuin itse halusi ja mitä nyt välillä mummo kutsui syömään hyviä vohveleita. Plus siihen hyvää mansikkahilloa päälle.

        No kerran vieraaksi tuli outo nainen ja mummo passitti minut toiseen huoneeseen. Mitä nyt kerran kävin juomassa vähän vettä. Silloin tämä nainen puhui jostain leijuvasta kehästä jonkun saarnamiehen pään päällä.

        Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että kyseinen vieras oli uskonnolla päänsä sekoittanut eikä mummo ei halunnut minun kuulevan hänen pelottelujuttuja helvetistä ja sen tulimerestä. Se kun olisi varmasti vienyt minulta enemmän kuin yöunet.

        Niin viisas oli mummo, vaikka ei ollut käynyt kuin neljä luokkaa kansakoulua. Mutta siitä huolimatta näitä uskonnolla päänsä sekoittaneita sekopäitä on yhä edelleen. Toivottavasti mummoni tapaisia mummoja löytyy edelleen.


      • Anonyymi00354
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tuota pitäisiköhän sinun mennä hoitoon?

        PS. Muistuu mieleen mummola jossa vietin paljon aikaa pikku poikana. Siellä sai olla niin kuin itse halusi ja mitä nyt välillä mummo kutsui syömään hyviä vohveleita. Plus siihen hyvää mansikkahilloa päälle.

        No kerran vieraaksi tuli outo nainen ja mummo passitti minut toiseen huoneeseen. Mitä nyt kerran kävin juomassa vähän vettä. Silloin tämä nainen puhui jostain leijuvasta kehästä jonkun saarnamiehen pään päällä.

        Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että kyseinen vieras oli uskonnolla päänsä sekoittanut eikä mummo ei halunnut minun kuulevan hänen pelottelujuttuja helvetistä ja sen tulimerestä. Se kun olisi varmasti vienyt minulta enemmän kuin yöunet.

        Niin viisas oli mummo, vaikka ei ollut käynyt kuin neljä luokkaa kansakoulua. Mutta siitä huolimatta näitä uskonnolla päänsä sekoittaneita sekopäitä on yhä edelleen. Toivottavasti mummoni tapaisia mummoja löytyy edelleen.

        .... ja varsinkin näitä ei-uskovia selvännäkijöitä, kivien kerääjiä, puun halaajia, etäparantajia, selviä mielisairaita, psykopaatteja, narsisteja, aineiden käyttäjiä, ahdistuneita, .... on Suomessakin jo sadoin tuhansin. Jopa lapsissa ja nuorissa nykyään ...


      • Anonyymi00355
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tuota pitäisiköhän sinun mennä hoitoon?

        PS. Muistuu mieleen mummola jossa vietin paljon aikaa pikku poikana. Siellä sai olla niin kuin itse halusi ja mitä nyt välillä mummo kutsui syömään hyviä vohveleita. Plus siihen hyvää mansikkahilloa päälle.

        No kerran vieraaksi tuli outo nainen ja mummo passitti minut toiseen huoneeseen. Mitä nyt kerran kävin juomassa vähän vettä. Silloin tämä nainen puhui jostain leijuvasta kehästä jonkun saarnamiehen pään päällä.

        Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että kyseinen vieras oli uskonnolla päänsä sekoittanut eikä mummo ei halunnut minun kuulevan hänen pelottelujuttuja helvetistä ja sen tulimerestä. Se kun olisi varmasti vienyt minulta enemmän kuin yöunet.

        Niin viisas oli mummo, vaikka ei ollut käynyt kuin neljä luokkaa kansakoulua. Mutta siitä huolimatta näitä uskonnolla päänsä sekoittaneita sekopäitä on yhä edelleen. Toivottavasti mummoni tapaisia mummoja löytyy edelleen.

        Isaac Newton ja kreationisti James Clerk Maxwell olivat myös uskovaisia ja tutkivat maailmankatsomuksensa mukaan Jumalan luomistöitä ja synnyttivät tieteessä jotain mitä suomalainen ateisti ei näytä pystyvän tekemään. Albert Einsteinkin ylisti James Clerk Maxwelliä, jonka perustutkimusten varaan Einsteinkin rakensi oman suhteellisuusteoriansa.


      • Anonyymi00357
        Anonyymi00355 kirjoitti:

        Isaac Newton ja kreationisti James Clerk Maxwell olivat myös uskovaisia ja tutkivat maailmankatsomuksensa mukaan Jumalan luomistöitä ja synnyttivät tieteessä jotain mitä suomalainen ateisti ei näytä pystyvän tekemään. Albert Einsteinkin ylisti James Clerk Maxwelliä, jonka perustutkimusten varaan Einsteinkin rakensi oman suhteellisuusteoriansa.

        Kreationistit ovat valehtelevia tiededenialisteja. Newtonnei todellakaan ollut. Newtonin perintö näkyy evoluutioteoriassakin, koska juuri Newtonin suurin oivallys oli se, että luonnossa on säännönmukaisuuksia, jotka selittävät ilmiöitä ilman yliluonnollisia selityksiä.

        Ennen Darwinia ei kreationismista voi puhua, kun eliöstön ja sen monimuotoisuuden synty oli arvoitus. Seemiläinen luomistaru oli selitys siinä kuin mikä tahansa muukin.


      • Anonyymi00361
        Mitäsnäitäoikeintulee kirjoitti:

        Tuota pitäisiköhän sinun mennä hoitoon?

        PS. Muistuu mieleen mummola jossa vietin paljon aikaa pikku poikana. Siellä sai olla niin kuin itse halusi ja mitä nyt välillä mummo kutsui syömään hyviä vohveleita. Plus siihen hyvää mansikkahilloa päälle.

        No kerran vieraaksi tuli outo nainen ja mummo passitti minut toiseen huoneeseen. Mitä nyt kerran kävin juomassa vähän vettä. Silloin tämä nainen puhui jostain leijuvasta kehästä jonkun saarnamiehen pään päällä.

        Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että kyseinen vieras oli uskonnolla päänsä sekoittanut eikä mummo ei halunnut minun kuulevan hänen pelottelujuttuja helvetistä ja sen tulimerestä. Se kun olisi varmasti vienyt minulta enemmän kuin yöunet.

        Niin viisas oli mummo, vaikka ei ollut käynyt kuin neljä luokkaa kansakoulua. Mutta siitä huolimatta näitä uskonnolla päänsä sekoittaneita sekopäitä on yhä edelleen. Toivottavasti mummoni tapaisia mummoja löytyy edelleen.

        Luuk.18 Jeesus ”puhui muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:

        "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.

        Fariseus seisoi (kadunkulmassa, odottaen, että mahdollisimman moni näkee hänet) ja rukoili itsekseen näin: Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.

        Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.

        Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.

        Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."
        #
        Ne jotka halusivat mennä temppeliin rukoilemaan, he saivat mennä ainoastaan ympäröiviin esipihoihin, siis eivät pyhään osastoon. Siksi nuo ”muutamat” juutalaiset seisoivat esipihalla.

        Ylpeät, leuhkat ja omavanhurskaat fariseukset halveksivat toisia ihmisiä. He jopa paastosivat kahdesti viikossa, vaikka Mooseksen laki ei edes vaatinut sellaista.

        He valitsivat paastopäivikseen toripäivät, koska silloin kaupunki oli ruuhkaksi asti täynnä ihmisiä. Synagogissa järjestettiin arkipäivinäkin jumalanpalveluksia.

        Tällä tavalla fariseusten myytti heidän hurskaudestaan ja jumalisuudestaan pantaisiin merkille

        Matt.6:16 ”Jos te annatte anteeksi ihmisille, kun he kohtelevat teitä väärin, niin teidän taivaallinen Isänne myös antaa teille anteeksi; mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne.

        Ja kun paastoatte, älkää näytelkö murheellista niinkuin ulkokullatut; sillä he vääntävät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset varmasti näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa (saamalla kunniaa höynäyttämiltään ihmisiltä).

        Vaan kun sinä paastoat, niin sivele hiuksesi öljyllä ja pese kasvosi, etteivät paastoamistasi näkisi ihmiset, vaan sinun Isäsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle.”

        Juutalaisilla veronkantajilla oli myös lupa mennä temppelin esipihoille, mutta heitä vihattiin, koska he olivat vihatun Rooman miehittäjien palkkaamia virkamiehiä.
        #
        Mat.10:17 ”Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

        Kavahtakaa ihmisiä, sillä he vetävät teidät oikeuksiin, ja seurakunnissaan he (uskonnoillaan päänsä sekoittaneet) teitä ruoskivat;
        ja teitä raahataan maaherrain ja kuningasten eteen minun tähteni, todistukseksi heille ja kansoille.”


      • Anonyymi00364
        Anonyymi00357 kirjoitti:

        Kreationistit ovat valehtelevia tiededenialisteja. Newtonnei todellakaan ollut. Newtonin perintö näkyy evoluutioteoriassakin, koska juuri Newtonin suurin oivallys oli se, että luonnossa on säännönmukaisuuksia, jotka selittävät ilmiöitä ilman yliluonnollisia selityksiä.

        Ennen Darwinia ei kreationismista voi puhua, kun eliöstön ja sen monimuotoisuuden synty oli arvoitus. Seemiläinen luomistaru oli selitys siinä kuin mikä tahansa muukin.

        Isaac Newton tajusi, että absoluuttisen totuuden Lähde on Jumala.

        Koska hän kunnioitti syvästi Luojaa, hän käytti enemmän aikaa Luojan etsimiseen kuin tieteellisten tosiasioitten etsimiseen.

        Newton kirjoituksissa 3,6 miljoonasta sanasta vain 1 miljoona sanaa on omistettu luonnontieteille, mutta 1,4 miljoonaa sanaa käsittelee uskonnollisia aiheita.

        Kristikunta ei ole vieläkään antanut anteeksi Newtonille sitä, että hän paljasti kolminaisuusopin väärennökseksi.

        Kun Newton perehtyi huolellisesti varhaisten kirkollisten kirjailijoitten teoksiin, kreikan- ja latinankielisiin käsikirjoituksiin sekä ensimmäisten raamatunkäännösten todistuksiin, hän havaitsi, että 1.Joh.5:7 sanat ”taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat”, on väärennetty lisäys Raamattuun!

        1.Joh.5:7 KR 1776 ”Kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: ISÄ, SANA JA PYHÄ HENKI, JA NE KOLME YKSI OVAT.
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.”

        1.Joh.5:7 KR 1938 ” Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.”

        <>

        Newton osoitti myös, että vain pienellä kreikankielisen tekstin muutoksella 1.tim.3:16 tekstin väliin ujutettu sana ”Jumala” ja saatu 1.tim.3:16 lause kuulumaan: ”Jumala ilmestyi lihassa.” Newton osoitti, että tällä väärennöksellä Jeesus oli tehty Luojaksi!

        1.tim.3:16 KR 1776 ”JUMALA on ilmoitettu lihassa,
        saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan..”

        1.tim.3:16 KR 1938 ”HÄN, joka on ilmestynyt lihassa.
        saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.”

        <>

        Vasta 1800-luvulla raamatunkäännöksiin korjattiin Newtonin tutkielmien osoittamat väärennökset.

        MIKSI NEWTON EI JULKAISSUT NÄITÄ TUTKIMUSTULOKSIA ELINAIKANAAN?

        Newtonin aikana ne kirjoittivat kolminaisuusoppia vastaan, olivat suuressa vaarassa tulla julman vainon kohteeksi Englannissa.

        Esim. vuonna 1698 oli laki, joka teki rikokseksi kolminaisuuden kieltämisen!

        ”Jos joku kieltää minkä tahansa kolminaisuuden persoonista olevan Jumala, on määrättävä rangaistukseksi viran, työpaikan ja ansion menetys ensikertalaiselle ja vankeutta rikoksenuusijalle.”

        Tämän vuoksi Newtonin ystävä Whiston menetti ”lain rikkojana” professorinvirkansa Cambridgessä vuonna 1711.

        Parlamentin Ylähuoneen määräyksestä poltettiin kolminaisuusopin vastainen pamfletti vuonna 1693 ja 1694 tekijä painaja ja joutuivat oikeuteen oikeuteen.

        Vuonna 1697 Edinburghissa Skotlannissa hirtettiin 18-vuotias opiskelija Thomas Aikenhead, syytettynä kolminaisuusopin kieltämisestä.

        <>

        Kun Newton suoritti luonnontieteellisiä tutkimuksiaan, hän oppii arvostamaan erittäin paljon nk. ”Luonnonkirjaa” ja havaitsi siinä todisteen ”Luojan käsialasta”.

        Hankkimansa tiedon perusteella uskoi myös, että Raamattu oli Jumalan antama ilmoitus, todeten, että se on kaikessa sopusoinnussa luomakunnan antaman todistuksen kanssa.

        <>

        Koska Raamattu oli Newtonin koetinkivi, joka testasi eli koetteli opetusten ja oppien laadun, kestävyyden ja oikeellisuuden. Sen perusteella hän vaaraa uhmaten julkaisi rohkeasti näkemyksensä kirkosta:

        ”Kirkko ei voi vaatia meitä hyväksymään näkemyksiään yleisten kirkolliskokousten arvovallan perusteella ja vielä vähemmän pappeinkokousten arvovallan perusteella, vaan ainoastaan sillä perusteella, että ovatko ne otettu Raamatusta.

        Jos uskon asioiden ei voida osoittaa olevan pyhästä Raamatusta, niillä ei ole mitään voimaa eikä arvovaltaa,”


      • Anonyymi00368
        Anonyymi00364 kirjoitti:

        Isaac Newton tajusi, että absoluuttisen totuuden Lähde on Jumala.

        Koska hän kunnioitti syvästi Luojaa, hän käytti enemmän aikaa Luojan etsimiseen kuin tieteellisten tosiasioitten etsimiseen.

        Newton kirjoituksissa 3,6 miljoonasta sanasta vain 1 miljoona sanaa on omistettu luonnontieteille, mutta 1,4 miljoonaa sanaa käsittelee uskonnollisia aiheita.

        Kristikunta ei ole vieläkään antanut anteeksi Newtonille sitä, että hän paljasti kolminaisuusopin väärennökseksi.

        Kun Newton perehtyi huolellisesti varhaisten kirkollisten kirjailijoitten teoksiin, kreikan- ja latinankielisiin käsikirjoituksiin sekä ensimmäisten raamatunkäännösten todistuksiin, hän havaitsi, että 1.Joh.5:7 sanat ”taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi ovat”, on väärennetty lisäys Raamattuun!

        1.Joh.5:7 KR 1776 ”Kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: ISÄ, SANA JA PYHÄ HENKI, JA NE KOLME YKSI OVAT.
        8 Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.”

        1.Joh.5:7 KR 1938 ” Sillä kolme on, jotka todistavat:
        8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.”

        <>

        Newton osoitti myös, että vain pienellä kreikankielisen tekstin muutoksella 1.tim.3:16 tekstin väliin ujutettu sana ”Jumala” ja saatu 1.tim.3:16 lause kuulumaan: ”Jumala ilmestyi lihassa.” Newton osoitti, että tällä väärennöksellä Jeesus oli tehty Luojaksi!

        1.tim.3:16 KR 1776 ”JUMALA on ilmoitettu lihassa,
        saarnattu pakanoille, uskottu maailmassa ja otettu ylös kunniaan..”

        1.tim.3:16 KR 1938 ”HÄN, joka on ilmestynyt lihassa.
        saarnattu pakanain keskuudessa, uskottu maailmassa, otettu ylös kirkkauteen.”

        <>

        Vasta 1800-luvulla raamatunkäännöksiin korjattiin Newtonin tutkielmien osoittamat väärennökset.

        MIKSI NEWTON EI JULKAISSUT NÄITÄ TUTKIMUSTULOKSIA ELINAIKANAAN?

        Newtonin aikana ne kirjoittivat kolminaisuusoppia vastaan, olivat suuressa vaarassa tulla julman vainon kohteeksi Englannissa.

        Esim. vuonna 1698 oli laki, joka teki rikokseksi kolminaisuuden kieltämisen!

        ”Jos joku kieltää minkä tahansa kolminaisuuden persoonista olevan Jumala, on määrättävä rangaistukseksi viran, työpaikan ja ansion menetys ensikertalaiselle ja vankeutta rikoksenuusijalle.”

        Tämän vuoksi Newtonin ystävä Whiston menetti ”lain rikkojana” professorinvirkansa Cambridgessä vuonna 1711.

        Parlamentin Ylähuoneen määräyksestä poltettiin kolminaisuusopin vastainen pamfletti vuonna 1693 ja 1694 tekijä painaja ja joutuivat oikeuteen oikeuteen.

        Vuonna 1697 Edinburghissa Skotlannissa hirtettiin 18-vuotias opiskelija Thomas Aikenhead, syytettynä kolminaisuusopin kieltämisestä.

        <>

        Kun Newton suoritti luonnontieteellisiä tutkimuksiaan, hän oppii arvostamaan erittäin paljon nk. ”Luonnonkirjaa” ja havaitsi siinä todisteen ”Luojan käsialasta”.

        Hankkimansa tiedon perusteella uskoi myös, että Raamattu oli Jumalan antama ilmoitus, todeten, että se on kaikessa sopusoinnussa luomakunnan antaman todistuksen kanssa.

        <>

        Koska Raamattu oli Newtonin koetinkivi, joka testasi eli koetteli opetusten ja oppien laadun, kestävyyden ja oikeellisuuden. Sen perusteella hän vaaraa uhmaten julkaisi rohkeasti näkemyksensä kirkosta:

        ”Kirkko ei voi vaatia meitä hyväksymään näkemyksiään yleisten kirkolliskokousten arvovallan perusteella ja vielä vähemmän pappeinkokousten arvovallan perusteella, vaan ainoastaan sillä perusteella, että ovatko ne otettu Raamatusta.

        Jos uskon asioiden ei voida osoittaa olevan pyhästä Raamatusta, niillä ei ole mitään voimaa eikä arvovaltaa,”

        No sittemmin ateisti Einstein todisti Newtonin fysiikan vain hyväksi likiarvoksi.


      • Anonyymi00369
        Anonyymi00357 kirjoitti:

        Kreationistit ovat valehtelevia tiededenialisteja. Newtonnei todellakaan ollut. Newtonin perintö näkyy evoluutioteoriassakin, koska juuri Newtonin suurin oivallys oli se, että luonnossa on säännönmukaisuuksia, jotka selittävät ilmiöitä ilman yliluonnollisia selityksiä.

        Ennen Darwinia ei kreationismista voi puhua, kun eliöstön ja sen monimuotoisuuden synty oli arvoitus. Seemiläinen luomistaru oli selitys siinä kuin mikä tahansa muukin.

        Yksinkertaisen bakteerinkin monimutkaisuus on niin suurta ja sen rakentamiseen tarvittava informaatiokoodi on niin monimutkaista, että mikään evoluutio ei selitä sitä. Elämän synnnyn selittäminen sattumien summana on kärsinyt haaksirikon ja muun muassa ateisti Thomas Nagelkin on sitä mieltä, että Darwinin luoma selitysmalli on riittämätön ja lähes varmasti epätosi nykyisen huipputiedon valossa. Ateistina Thomas Nagel yrittää etsiä parempia vastauksia tähän luonnollisesti materialismin kautta.


    • Anonyymi00356

      Aikaisempina aikoina monet tutkijat olettivat, että ei ole minkäänlaista ristiriitaa uskonnollisuuden ja tieteellisen maailmankuvan välillä. Oletuksena oli, että Jumala on järjestyksen eikä kaaoksen luoja. Silloin heille ei tullut ilmeisesti mieleenkään, että jotain muinaisia kertomuksia olisi koskaan ajateltu tieteellisen menetelmän avulla saadun tiedon kilpailijaksi.

      No, nyt on tilanne muuttunut. Jumalaan uskominen ei ole tutkijoiden mielestä hyödyllistä millään tavalla, ja taas toisaalta jotkut lukevat pyhiä kirjoituksia pitäen niitä tieteen korvikkeena. Tässä sitä ollaan.

      • Anonyymi00358

        Ei saa olettaa. Täytyy uskoa. Niinhän se Jeesuskin opetti. Ihminen on korottanut itsensä Jumalaksi. Kuitenkin Hän säät ja ilmat säätää. Ja aallot tainnuttaa.
        Me ollaan luonnon ja säitten armoilla. Tai hellittävänä. Täällä Pohjoisessa maassa koleassa, kylmässäkin maassa. Aina sopii joukkoon, kun käyttää Rexonaa. Tai hiustenpesuun mäntysuopaa. Teollisuuden sivutuotantoa.
        Herra siunatkoon juhannuksen paluuliikennettä Helsinginkin lähiöihin!
        Nummelassa taisi muuten olla viime talvena yli 32, ja pilkut astetta pakkasta. Ja Suomenlahdella ennätysjäät pitkiin aikoihin. Nyt on kesä.


      • Anonyymi00362

        Summa on vakio:

        Moraalin laskiessa hinnat nousevat.

        Ateismin* lisääntyessä ihmiskunnan moraali on romahtanut järkyttävin seurauksin.

        * - Ateismi ei tarkoita varsinaisesti Jumalan olemassaolon kieltämistä, vaan sitä, että "voit Jumala halutessasi olla olemassa, mutta me teemme esivanhempiemme Aadamin ja Eevan tavoin mitä itse haluamme, eli toimimme itse asettamiemme normien mukaisesti oikeasta ja väärästä.."


      • Anonyymi00365

        Jos joku tiedemies käyttää koko uransa virheellisen asian tutkimiseen, eikö hänen elämäntyönsä mene hukkaan?
        =

        Kuka olet Sinä, joka tietämättömillä puheilla pimennät faktat?

        Job 38 ”Herra vastasi Jobille: "Sinä tietämättömillä puheilla pimennät minun aivoitukseni.
        minä kysyn sinulta, opeta Sinä minua.

        Missä olit silloin, kun minä Maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
        Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät - tahi kuka on vetänyt mittanuoran sen ylitse?

        26 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa Maan tyhjyyden päälle.

        Nämä ovat ainoastaan hänen tekojensa äärten häämötystä!”
        =

        >#ANONYYMI 00356 2026-06-20 15:53:07

        ”Aikaisempina aikoina monet tutkijat olettivat, että ei ole minkäänlaista ristiriitaa uskonnollisuuden ja tieteellisen maailmankuvan välillä. Oletuksena oli, että Jumala on järjestyksen eikä kaaoksen luoja. Silloin heille ei tullut ilmeisesti mieleenkään, että jotain muinaisia kertomuksia olisi koskaan ajateltu tieteellisen menetelmän avulla saadun tiedon kilpailijaksi.

        No, nyt on tilanne muuttunut. Jumalaan uskominen ei ole tutkijoiden mielestä hyödyllistä millään tavalla, ja taas toisaalta jotkut lukevat pyhiä kirjoituksia pitäen niitä tieteen korvikkeena. Tässä sitä ollaan.” #<

        Jos tuo ANONYYMIn uskontunnustus olisi julkaistu vuonna 1900, tiedemaailman olisi julkaissut sen perusteella pamfletin:

        ”Raamatun mukainen uskonnollinen julistaminen, että Kaikkeudella on alku, on nykyparadigman eli vallitsevan ajattelutavan, tieteellisen konsensuksen tai yhteiskunnallisen normiston vastaista, joten se on virhe. Ja koska Raamatun eka jaekin on väärä, niin koko Raamattu on väärä!

        Tuollaiset virheet liittyvät siihen, että Raamatussa olevat vanhat mallit, kuten esim. ”Kaikkeus on luotu, ei aluton”, eivät enää vastaa muuttunutta todellisuutta tai uutta tutkimustietoa.

        - Ja Einstein, älä kuule tule sekoittamaan meidän hiekkalaation palikoita, sinä pidät suusi kauniisti supisupusssa, tämä ei ole mikään uskonnollinen julistamisareena!”
        =

        Vuosi 1900:

        Filosofinen tiedemaailma kailotti: ”Koko Raamattu on väärässä, koska sen 1. jaekin on väärässä, että muka Kaikkeudella on alku! Tieteen mukaan kiistattomasti Kaikkeus on aluton!”

        Einsteinin yhtälö E=mc2 raivostutti tiedemaailman kun se julkaistiin,

        Arvaatko miksi?
        Siksi että se nolasi Raamattua pilkkaavan tiedemiesmaailman, joka saarnasi: ”Kaikkeus on aluton!”

        Einstein hätääntyi moisen raivonpurkauksen vuoksi ja hätääntyneenä keksi ”suureen”, joka ”todisti, että kaikkeus on aluton!”

        Myöhemmin hän kertoi, että tuo ”suure” oli hänen elämänsä suutin typeryys.


      • Anonyymi00366
        Anonyymi00365 kirjoitti:

        Jos joku tiedemies käyttää koko uransa virheellisen asian tutkimiseen, eikö hänen elämäntyönsä mene hukkaan?
        =

        Kuka olet Sinä, joka tietämättömillä puheilla pimennät faktat?

        Job 38 ”Herra vastasi Jobille: "Sinä tietämättömillä puheilla pimennät minun aivoitukseni.
        minä kysyn sinulta, opeta Sinä minua.

        Missä olit silloin, kun minä Maan perustin? Ilmoita se, jos ymmärryksesi riittää.
        Kuka on määrännyt sen mitat - tottapa sen tiedät - tahi kuka on vetänyt mittanuoran sen ylitse?

        26 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa Maan tyhjyyden päälle.

        Nämä ovat ainoastaan hänen tekojensa äärten häämötystä!”
        =

        >#ANONYYMI 00356 2026-06-20 15:53:07

        ”Aikaisempina aikoina monet tutkijat olettivat, että ei ole minkäänlaista ristiriitaa uskonnollisuuden ja tieteellisen maailmankuvan välillä. Oletuksena oli, että Jumala on järjestyksen eikä kaaoksen luoja. Silloin heille ei tullut ilmeisesti mieleenkään, että jotain muinaisia kertomuksia olisi koskaan ajateltu tieteellisen menetelmän avulla saadun tiedon kilpailijaksi.

        No, nyt on tilanne muuttunut. Jumalaan uskominen ei ole tutkijoiden mielestä hyödyllistä millään tavalla, ja taas toisaalta jotkut lukevat pyhiä kirjoituksia pitäen niitä tieteen korvikkeena. Tässä sitä ollaan.” #<

        Jos tuo ANONYYMIn uskontunnustus olisi julkaistu vuonna 1900, tiedemaailman olisi julkaissut sen perusteella pamfletin:

        ”Raamatun mukainen uskonnollinen julistaminen, että Kaikkeudella on alku, on nykyparadigman eli vallitsevan ajattelutavan, tieteellisen konsensuksen tai yhteiskunnallisen normiston vastaista, joten se on virhe. Ja koska Raamatun eka jaekin on väärä, niin koko Raamattu on väärä!

        Tuollaiset virheet liittyvät siihen, että Raamatussa olevat vanhat mallit, kuten esim. ”Kaikkeus on luotu, ei aluton”, eivät enää vastaa muuttunutta todellisuutta tai uutta tutkimustietoa.

        - Ja Einstein, älä kuule tule sekoittamaan meidän hiekkalaation palikoita, sinä pidät suusi kauniisti supisupusssa, tämä ei ole mikään uskonnollinen julistamisareena!”
        =

        Vuosi 1900:

        Filosofinen tiedemaailma kailotti: ”Koko Raamattu on väärässä, koska sen 1. jaekin on väärässä, että muka Kaikkeudella on alku! Tieteen mukaan kiistattomasti Kaikkeus on aluton!”

        Einsteinin yhtälö E=mc2 raivostutti tiedemaailman kun se julkaistiin,

        Arvaatko miksi?
        Siksi että se nolasi Raamattua pilkkaavan tiedemiesmaailman, joka saarnasi: ”Kaikkeus on aluton!”

        Einstein hätääntyi moisen raivonpurkauksen vuoksi ja hätääntyneenä keksi ”suureen”, joka ”todisti, että kaikkeus on aluton!”

        Myöhemmin hän kertoi, että tuo ”suure” oli hänen elämänsä suutin typeryys.

        Älä usko kaikkea soopaa mitä sinulle syötetään. Genesiksen oikeassa tai väärässäolo ei ole enää puoleentoistasataan vuoteen ollut mitenkään kiinnostava kysymys tieteen piirissä. Laitauskovaiset tietenkin kipuilevat edelleen, kun Genesis on paljastunut primitiiviseksi myytiksi.


      • Anonyymi00367
        Anonyymi00362 kirjoitti:

        Summa on vakio:

        Moraalin laskiessa hinnat nousevat.

        Ateismin* lisääntyessä ihmiskunnan moraali on romahtanut järkyttävin seurauksin.

        * - Ateismi ei tarkoita varsinaisesti Jumalan olemassaolon kieltämistä, vaan sitä, että "voit Jumala halutessasi olla olemassa, mutta me teemme esivanhempiemme Aadamin ja Eevan tavoin mitä itse haluamme, eli toimimme itse asettamiemme normien mukaisesti oikeasta ja väärästä.."

        Mikä saa sinut valehtelemaan? Vaatiiko uskontosi sitä?

        Sinun käsitys ateismista on kuvottavan väärä. Kannattaisi puhua joskus ateistejen janssa asioista, eikä vain uskoa valehtelevia saarnaajia.


      • Anonyymi00370
        Anonyymi00366 kirjoitti:

        Älä usko kaikkea soopaa mitä sinulle syötetään. Genesiksen oikeassa tai väärässäolo ei ole enää puoleentoistasataan vuoteen ollut mitenkään kiinnostava kysymys tieteen piirissä. Laitauskovaiset tietenkin kipuilevat edelleen, kun Genesis on paljastunut primitiiviseksi myytiksi.

        Johanneksen Evankeliumi
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Nykyisin näyttää tieteenkin näkökulmasta siltä, että alussa oli järjestäytynyttä informaatiota eikä sattumalla ollut todellisuudessa riittävästi aikaa (vaikka käytössä oli miljardeja vuosia) tehdä tätä kaikkea elävien organismien ja fyysisen todellisuuden monimutkaisuuden vuoksi.


      • Anonyymi00373
        Anonyymi00370 kirjoitti:

        Johanneksen Evankeliumi
        1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.

        Nykyisin näyttää tieteenkin näkökulmasta siltä, että alussa oli järjestäytynyttä informaatiota eikä sattumalla ollut todellisuudessa riittävästi aikaa (vaikka käytössä oli miljardeja vuosia) tehdä tätä kaikkea elävien organismien ja fyysisen todellisuuden monimutkaisuuden vuoksi.

        Uskovaisten alhainen moraali, joka näkyy jatkuvana valehteluna, osoittaa uskonnollisten vakaumusten kelvottomuuden.

        Hedelmistään puu tunnetaan.


      • Anonyymi00377
        Anonyymi00373 kirjoitti:

        Uskovaisten alhainen moraali, joka näkyy jatkuvana valehteluna, osoittaa uskonnollisten vakaumusten kelvottomuuden.

        Hedelmistään puu tunnetaan.

        Et pysty selittämään vaikkapa sattumalla elävien solujen synnyttämiseen vaadittavan informaation määrää, joka informaation määrä on valtaisa. Ja miten informaatiota syntyy tyhjästä. Samoin et pysty selittämään orgaaniseen liemeen sähköpurkauksilla synnytettyjen elämälle tärkeiden aminohappojen syntymekanismia. Aminohapot hajoavat nimittäin erittäin nopeasti samaan lieneen syntyneiden hajottajien ansiosta. Elämälle tärkeitä aineita ei yksinkertaisesti ehdi syntyä. Joten uskot itse nykyiseen evoluutiohumppaan vailla pitäviä perusteita tai taidatpa valehdella itsellesi.


    • Anonyymi00359

      Aloituksen ns. helvettikuvaus ei ole silminnäkijätodistus, vaan ihmisen saama näky tai kuolemanrajakokemus. Tämmöisiin kokemuksiin voi vaikuttaa myös sielunvihollinen. Siksi Raamattu kehottaa koettelemaan kaiken sillä, mitä Raamattu aiheesta sanoo. Ja Raamattu puhuu kyllä kadotuksesta vaivan paikkana, mutta ei anna tuollaisia kuvauksia siitä. Helvetin tulijärvessä ei sielunvihollinen joukkoineen toimi kapellimestarina tahtia lyömässä, vaan ne ovat siellä itsekin omaa rangaistustaan kärsimässä. Eikä ko. paikassa ylipäänsä ole vielä ketään. Pelastumattomat ovat tuonelassa, joka sekin on kyllä vaivan paikka, mutta eri paikka kuin lopullinen kadotus eli tulijärvi.

      • Anonyymi00360

        Niin. Ne on vakavia paikkoja. Jos joutuu tai tahtoo ikuiseen kadotukseen Jumalan yhteydestä.
        Ja silloin on sitä itkua ja hammastenkiristystä. Tuo MNOT nyt osaa näköjään tuollaistakin kirjoittaa, kuten aloituksessa.
        Niin silloin herjalta tuntuu kysymykset: "Miten jumalaa pilkataan?"
        Ne voi olla hyvinkin syvällä, ne juurisyyt. Jopa lapsuudessa tai teini-iässä.
        Joten nauttikaamme kesästä. Edes yrittäkäämme. Kyllä Herra aina viimein kelit järjestää.


    • Tänne näyttää pesiytyneen joku paatoksellinen, joka kirjoittaa kreationismin eli uskonnon oppien kautta ja jostain on keksinyt monta vääristelmää.
      Mikäs siinä, eivät vain ole kovin vakuuttavia.

      ”Anonyymi00006 ”2026-06-21 17:36:52” Kristillisdemokraatit puolueena ja heidän edustajansa ovat toistuvasti esittäneet ehdotuksia lapsiperheiden verotuksen keventämiseksi ja kotihoidon/vanhemmuuden taloudelliseksi tukemiseksi.”


      Tänne näyttää pesiytyneen joku paatoksellinen, joka kirjoittaa kreationismin eli uskonnon oppien kautta ja jostain on keksinyt monta vääristelmää.
      Mikäs siinä, eivät vain ole kovin vakuuttavia.

      ”Anonyymi00318” 2026-06-18 11:53:51 kirjoitti,
      ”Ja noilta ainakin puuttuu todellisuuden taju, jotka väittävät, että evoluution kautta syntyy uusia lajeja… ja Kissa säilyy kissana vaikka noita muutoksia syntyykin”.

      Kissaelämiet on heimo, joka jakaantuu pieniin ja suurin kissaeläimiin ja johon kuuluu 40 eri lajia. Meidän kotikissojen esi-isänä ovat olleet afrikanvillikissat. Ihmisen suorittaman evoluution kautta on saatu aikaan sitten eri rotuja noin 50.

      ”Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta.”

      :D Kiitos viikon nauruista. Ei todellakaan tuollaisesta ole mitään todistusta, sillä se taitaa olla joidenkin tietämättömien oma päähänpisto.

      • Anonyymi00371

        Mummonmuori tarkoittaa varmaan itseään:
        "Tänne näyttää pesiytyneen joku paatoksellinen, joka kirjoittaa evolutionismin eli uskonnon oppien kautta ja jostain on keksinyt monta vääristelmää.
        Mikäs siinä, eivät vain ole kovin vakuuttavia."

        Ilmankos hän naureskelee omille kömmähdyksilleen.


      • Anonyymi00372
        Anonyymi00371 kirjoitti:

        Mummonmuori tarkoittaa varmaan itseään:
        "Tänne näyttää pesiytyneen joku paatoksellinen, joka kirjoittaa evolutionismin eli uskonnon oppien kautta ja jostain on keksinyt monta vääristelmää.
        Mikäs siinä, eivät vain ole kovin vakuuttavia."

        Ilmankos hän naureskelee omille kömmähdyksilleen.

        Hän tarkoittaa varmaan sinua

        Ilmankos olet taas koko päivän tänne viestejä rustannut


      • Anonyymi00374
        Anonyymi00372 kirjoitti:

        Hän tarkoittaa varmaan sinua

        Ilmankos olet taas koko päivän tänne viestejä rustannut

        Jeo, hän on se mummon kimppuun käyvä helluntailainen mesuaja


      • Anonyymi00375

        ”Toidellisuuden kieltäjät olettavat, että miljoonien vuosien kuluessa kissastakin voisi kehittyä leijona. Sellaisesta ei ole minkäänlaista todistusta.”

        Kissaeläimet ovat siis kissamaisia sattumalta? Tutkimattomia ovat Herran tiet.

        Jotkut todellisuudenkieltäjät tosin väittävät, että Nooan arkissa ei matkannut kuin yksi "alkukissaeläin" josta kaikki kissaeläimet sitten alle 1000 vuodessa lajiutuivat, kun Jumala salli väliaikaisesti pikaevoluution.

        Te uskovaiset voisitte päättää keskenänne matkasiko Nooan arkissa kaikki elävät ja sukupuuttoon kuolleet kymmenet kissaeläinlajit vai vain yksi tai pari sittemmin pikalajiutunutta alkukissaeläintä? Nauretaan sitten johtopäätöksille yhdessä.


      • Anonyymi00376
        Anonyymi00374 kirjoitti:

        Jeo, hän on se mummon kimppuun käyvä helluntailainen mesuaja

        Sinä et taida osata kirjoittaa mitään oikeaa asiaa?


      • Anonyymi00378
        Anonyymi00376 kirjoitti:

        Sinä et taida osata kirjoittaa mitään oikeaa asiaa?

        Enemmän kuin sinä joka käyt koko ajan toisten kimppuun


      • Anonyymi00379
        Anonyymi00374 kirjoitti:

        Jeo, hän on se mummon kimppuun käyvä helluntailainen mesuaja

        Kyllä, helppo se on tunnistaa


      • Anonyymi00380
        Anonyymi00379 kirjoitti:

        Kyllä, helppo se on tunnistaa

        Totta. Kyllä mummonmuori oli silminnäkijä. Se on helppo tunnistaa:
        "Evoluutiolla ei ole silminnäkijöitä"


      • Anonyymi00381
        Anonyymi00380 kirjoitti:

        Totta. Kyllä mummonmuori oli silminnäkijä. Se on helppo tunnistaa:
        "Evoluutiolla ei ole silminnäkijöitä"

        Taas helluntailainen mesuaja puhuu mummosta. Hanki elämä!


      • Anonyymi00382
        Anonyymi00379 kirjoitti:

        Kyllä, helppo se on tunnistaa

        On, ja on kirjoitellut täällä koko päivän näköjään


      • Anonyymi00383
        Anonyymi00382 kirjoitti:

        On, ja on kirjoitellut täällä koko päivän näköjään

        Sinullahan on taas syvällistä asiaa. Ihan itsekö olet sen keksinyt?


      • Anonyymi00384
        Anonyymi00383 kirjoitti:

        Sinullahan on taas syvällistä asiaa. Ihan itsekö olet sen keksinyt?

        Sinulla ei ole sitä ollenkaan, helluntailainen mesuaja!


      • Anonyymi00387
        Anonyymi00384 kirjoitti:

        Sinulla ei ole sitä ollenkaan, helluntailainen mesuaja!

        Voi ei, se on se uudestikastaja-inttäjä-eksyttäjä näin raamatussa! :(


    • Anonyymi00385

      Uuden eläinrodun jalostaminen voi onnistua muutamassa kymmenessä vuodessa tai noin 30–50 sukupolvessa.

      Jalostuksen nopeuteen vaikuttaa monta asiaa.

      Sukupolvien pituus ratkaisee; Mitä nopeammin eläin saa poikasia, sitä nopeammin uusia rotuja syntyy.

      Kärpäset ja hyönteiset:
      Uusia ominaisuuksia voi tulla jo muutamassa kuukaudessa.

      Hiiret ja rotat:
      Uusi rotu voi syntyä muutamassa vuodessa.

      Koirat ja kissat: Selviä eroja saadaan aikaan muutamassa vuosikymmenessä.

      Hevoset ja nauta: Jalostus vie paljon enemmän aikaa, koska ne saavat vähän poikasia ja kasvavat hitaasti.

      Esimerkki: Hopeaketun jalostus:
      Tutkijat halusivat jalostaa villistä ketusta yhtä kiltin kuin koira. He valitsivat jatkoon vain kaikkein kesyimmät ketut. Vain 20 sukupolven jälkeen ketut alkoivat käyttäytyä kuin lemmikit.

      Niiden ulkonäkö muuttui myös: korvat alkoivat lurpattaa ja turkkiin tuli läiskiä. Noin 50 vuodessa tutkijat olivat luoneet kokonaan uudenlaisen ketturodun.

      Mikä nopeuttaa jalostusta?

      Suuri lauma: Mitä enemmän eläimiä on, sitä helpompaa on löytää juuri oikeanlaisia yksilöitä.

      Tiukka valinta: Jos vain kaikkein parhaat yksilöt pääsevät jatkoon, muutos on nopeaa.

      Geenit: Jotkut ominaisuudet, kuten väri tai karvan pituus, muuttuvat helpommin kuin toiset.

      #

      Maailmassa on noin 40–70 virallista kissarotua

      Kissan keskimääräinen elinikä on 12–15 vuotta, ja se voi alkaa synnyttää jo noin 6 kuukauden ikäisenä.

      Vedenpaisumuksesta on kulunut 4300 vuotta eli 8600 6 kuukauden jaksoa

      Jos kukin kissanaaras on synnyttänyt 6 kuukauden ikäisenä, sinun mirrilläsi on suorassa sukulinjassa n. 8600 emoa.

      Jos niistä on tullut uusi rotu joka 50. vuosi, kissarotuja olisi nyt n. 90, mutta ei yhtään kissakoiraa.

      Evoluutioteorian mukaan 4300 vuotta sitten Arkissa ei ollut kissa, vaan jokin surkimus sekamuoto, joka olemassaolon taistelussa voidakseen paremmin saalistaa hiiriä kuin koirat, lajiutti itsensä niin, että pidät sylissäsi jotain söpöä kehräävää rotukissaa noista 70 kissarodusta ja joka pitää sinua palveluksessaan.

      Jos osaisimme eläinten kieltä, kuulisimme miten kissasi pilkkaa koiraasi: ”Jos sinunkin esinaaraasi Arkissa olisi alkanut evolutioittaa itseään kissaksi, sinunkaan ei tarvitsi palvella ihmisiä!”

    • Anonyymi00386

      Vika on aiheuttanut aamukahdeksasta lähtien noin 30–100 minuutin myöhästymisiä junaliikenteeseen. Fintrafficin mukaan vika oli iltapäivällä kello 16 aikoihin yhä korjauksessa. Korjauksen aikataulusta ei ollut arviota. Aarnikon kaivuriyhdistys katkoi linjat homopoliisin pelossa.

    • Anonyymi00388
      UUSI

      Oliko Einstein ateisti?

      ALBERT EINSTEIN EI OLLUT ATEISTI, vaan hän kuvaili itseään ennemminkin agnostikoksi tai panteistiksi.

      Se, ettei hän uskonut kristikunnan tai juutalaisen teologian Jumalaan, joka joko palkitsee ja rankaisee ihmisiä.

      MUTTA MIHIN EINSTEIN USKOI, jos ei ollut ateisti eikä ollut hurahtanut Raamatun opetuksen vastaisiin kristikunnan ja juutalaisuuden uskotteluihin Jumalasta?

      Jos kysyisit Einsteinilta, että mihin sinä uskot, hän todennäköisesti vastaisi, että ”minulla on oma uskonto, jossa JUMALANI ON FILOSOFI SPINOZAN JUMALA!”

      ”Mitä tarkoitat?”, kysäiset.

      ”Sitä että Luonto on Jumala ja Jumala on Luonto, ts. ne ovat ihan sama asia”, vastaisi Einstein ja jatkaisi:

      ”NÄEN JUMALAN UNIVERSUMIN KAUNEUDESSA, JÄRJESTYKSESSÄ JA LUONNONLAEISSA. Tämä herättää minussa ei vain tiedemiehenä, vaan myös ihmisenä syvää ihmetystä ja kunnioitusta maailmankaikkeuden salaisuuksia kohtaan.”

      Haluat varmistaa, että ymmärsitkö oikein: ”Tuo vastauksesi antaa ymmärtää, että OLETKO SITTENKIN USKOVAINEN?”

      Einstein vastaa; ”Hmm, tuo tuli äkkiä, annappas kun mietin sellaisen vastauksen, joka mielistelee kaikkia… hmmm. hmmm…. joo, heureka, nyt keksin: Minun tunnetilaani perustuvaa uskonnollisuutta voitaisiin kutsua "kosmiseksi uskonnollisuudeksi".

      ”Mitä tarkoitat?”, kysäiset.

      ”Sitä, että ei ole ihmismäistä Jumalaa! VASTUSTAN JYRKÄSTI KRISTIKUNNAN JA JUUTALAISTEN PAPPIEN TEOLOGIAA, jossa Jumalalla on ihmisen tunne-elämä ja joka sekaantuu maapallon tapahtumiin.

      Syvällisesti ajattelevien tiedemiesten joukossa ei ole varmaan ainuttakaan, jolla ei olisi ikiomaa uskonnollista tunnetta. Kuvailisin sitä niin, että tuo uskonnollinen tunne naamioituu haltioituneeseen ihmetykseen luonnonlakeja kohtaan siksi, että ne ovat niin sopusointuisia ja jotka kertovat niin korkeatasoisesta Älystä, että siihen verraten kaikki ihmisten johdonmukainen ajattelu ja toiminta ovat vain absoluuttisen mitätöntä heijastumaa siitä.”

      ”Entä MITÄ ALFRED VASTAISIT HEILLE, JOTKA VÄITTÄVÄT SINUN OLEVAN ATEISTI?”

      ”Tuollaiset väitteet ovat loukkaavia ja ne harmittavat kovasti. IHMETTELEN, MIKÄ SAA IHMISET VÄITTÄMÄÄN TUOLLAISTA, VAIKKA OLEN KIRJOITTANUT ASIASTA MONTA KERTAA, kuten esim. että

      ”EN OLE ATEISTI. Me olemme kuin pieni lapsi, joka astuu valtavaan kirjastoon, joka on täynnä kirjoja monilla kielillä. Lapsi tietää, että jonkun on täytynyt kirjoittaa nämä kirjat, mutta ei tiedä miten. Koen, että maailmassa on suuri, salaperäinen voima ja järjestys, jota ihmisen rajalliset aivot eivät pysty täysin ymmärtämään.”

      Koska haluat varmistaa, että oletko varmasti ymmärtänyt, ettei Einstein ole ateisti, jatkat vielä kyselyäsi:

      ”Anteeksi Alfred, että tivaan vielä tätä samaa asiaa. Olenko ymmärtänyt oikein, että johtopäätös joka innostaa minua ja tovereitani kertomaan kaikille, että olet ateisti, on virheellinen, koska se, mitä kerrot Jumalasta, et kerro sitä uskontojen opettamassa merkityksessä, niin se ei tee sinua ateistiksi?”

      ”Kyllä, ja siksi pyydän sinua, ette levitä minusta tuollaista väärä kuvaa, se ei ole rehellistä.

      Lue huuliltani: YMMÄRRÄN JUMALAN OLEVAN RAJATTOMAN YLIVOIMAINEN HENKI, JONKA NÄEN PALJASTUVAN LUONNOSTA. Näen luonnon mahtavan ihmeellisenä rakennelmana, jota voimme ymmärtää vain erittäin puutteellisesti. Tämä pakottaa järkevästi ajattelevan ja järkeviä johtopäätöksiä tekevän ihmisen nöyryyteen luonnon ja siinä ilmenevän Älyn edessä.

      EN EPÄRÖI SANOA, ETTÄ TÄLLAINEN TUNNE JA TUNTEMUS ON EHDOTTOMASTI USKONNOLLINEN, eikä liity mitenkään mystiikkaan!

      Jos tämän jälkeen haluat kertoa näkemyksistäni kommenteissasi, voit kertoa, että oma uskonnollisuuteni on rajattoman ylivoimaisen hengen ja Älyn kunnioittavaa ihailua, joka paljastuu siitä mitättömän vähäisestä tiedostamme, jota voimme todellisuudesta vain hieman ymmärtää heikolla ja katoavaisella käsityskyvyllämme.

      Voi laittaa kommentteihisi, että ”minä, eli Alfred Einstein haluaisin niin hartaasti tietää, miten Jumala on luonut Universumin ja kaiken, mitä siinä on, että uskallan sanoa sitä hartaaksi uskonnolliseksi tunteeksi.

      Haluaisin niin kovasti tuntea Hänen ajatuksensa, että kaikki muu on siihen verrattuna ei ole läheskään niin tärkeää.”

      • UUSI

        Tässä sitä sitten ihan väkisin väännetään Einsteinista uskovaista, jota hän ei todellakaan ollut. Todella naurettavalla tavalla jopa kuvitellaan mitä hän oli vastannut siihen mitä kysytään. Että hän uskoisi johonkin "järkevään suunnittelijaan".

        Spinozan Jumala: Einstein uskoi luonnon lakeihin, maailmankaikkeuden järjestykseen ja sen kauneuteen. Hän määritteli itsensä usein agnostikoksi ja totesi tunnetussa kirjeessään (1954): "Uskon Spinozan Jumalaan, joka ilmoittautuu kaiken olemassa olevan sopusointuna, ei Jumalaan, joka on huolissaan ihmisten kohtaloista ja teoista."

        Ihmisen heikkouden tuotos: Hän näki uskonnon ja sanan "Jumala" lähinnä ihmisen heikkouden tuotoksena ja yrityksenä selittää selittämätöntä.

        Kunnioitus luontoa kohtaan: Vaikka Einstein kritisoi perinteisiä uskontoja, hän tunsi syvää kunnioitusta ja ihmetystä maailmankaikkeuden monimutkaisuutta kohtaan. Hän kuvaili tätä tunnetta "kosmiseksi uskonnollisuudeksi" ja totesi tieteen ja uskonnon täydentävän toisiaan."

        Tässä suoraan sitten Einsteinin tekstejä. Ei siis mitään hänen suuhunsa laitettuja kuvitelmia:

        "Raamattu on kokoelma kunnioitettavia, mutta silti primitiivisiä taruja, jotka ovat kaikesta huolimatta melko lapsellisia. Mikään tulkinta, kuinka hienostunut tahansa, ei voi tätä muuttaa."

        "”Uskonnollisista vakaumuksistani lukemanne oli tietysti valhe, jota toistetaan järjestelmällisesti. En usko henkilöityneeseen Jumalaan enkä ole sitä koskaan kieltänyt vaan ilmaissut sen selvästi. Jos sisälläni on jotain, jota voidaan sanoa uskonnolliseksi, niin se on maailman rakenteen rajaton ihailu sellaisena kuin luonnontiede pystyy sen paljastamaan.”

        Summa summarum. Einstein siis uskoin tieteeseen. Ei mihinkään jumalaan tai järkevään suunnittelijaan. Piste.

        https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/einsteinin-jumala/


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      128
      1315
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      289
      956
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      855
    4. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      33
      631
    5. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      145
      623
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      38
      587
    7. 52
      551
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      28
      518
    9. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      501
    10. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      107
      488
    Aihe