Millä ihmeen konstilla saisin pakotettua nuoren menemään poistauttamaan viisaudenhampaat, kun järkipuhe ei auta, eikä uhkailu ja kiristys toimi? Miksi ihmeessä täytyy olla niin vaikeaa ja hankalaa aina? Vitsaakaan ei viitsisi joka käänteessä ottaa avuksi!
Millä saa nuoren uskomaan
31
236
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
Onko niistä jotain harmia? Jollei ole, niin ei niitä tarvitse poistattaa.
- Anonyymi00002UUSI
Mutta kun niistä voi tulla harmia ja vanhemmalla iällä niiden poistaminen on paljon vaikeampaa, jopa vaarallista
- Anonyymi00003UUSI
Anonyymi00002 kirjoitti:
Mutta kun niistä voi tulla harmia ja vanhemmalla iällä niiden poistaminen on paljon vaikeampaa, jopa vaarallista
Vaan ei välttämättä tule. Varmuuden vuoksi poistattamisessa ei ole mitään järkeä. Sinulla on fiksu nuori siellä.
- Anonyymi00004UUSI
Anonyymi00003 kirjoitti:
Vaan ei välttämättä tule. Varmuuden vuoksi poistattamisessa ei ole mitään järkeä. Sinulla on fiksu nuori siellä.
Mulla on itselläni tullut ongelmia, kun poistettiin yli nelikymppisenä tulehtunut viisaudenhammas. Ei ole sen jälkeen parantunut vaikka on jo vuosia kulunut operaatiosta.
- Anonyymi00006UUSI
Anonyymi00004 kirjoitti:
Mulla on itselläni tullut ongelmia, kun poistettiin yli nelikymppisenä tulehtunut viisaudenhammas. Ei ole sen jälkeen parantunut vaikka on jo vuosia kulunut operaatiosta.
Ja minulla taas ei ole ollut niistä mitään harmia, vaikka isälläni oli. Siskoni poistatti aikanaan varmuuden vuoksi ja oli kuulemma ihan helvetillinen operaatio. Juu en suosittele (eikä kyllä ole siskonikaan suositellut yhdellekään lapselleen).
- Anonyymi00017UUSI
Anonyymi00006 kirjoitti:
Ja minulla taas ei ole ollut niistä mitään harmia, vaikka isälläni oli. Siskoni poistatti aikanaan varmuuden vuoksi ja oli kuulemma ihan helvetillinen operaatio. Juu en suosittele (eikä kyllä ole siskonikaan suositellut yhdellekään lapselleen).
Nimenomaan helvetillinen operaatio, ei niitä kukaan enää muuten vaan poistele.
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
Nimenomaan helvetillinen operaatio, ei niitä kukaan enää muuten vaan poistele.
Mikä siitä muka tekee niin helvetillisen operaation? Pahempi se on vanhemmalla iällä!
- Anonyymi00023UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
Mikä siitä muka tekee niin helvetillisen operaation? Pahempi se on vanhemmalla iällä!
En tainnut koskaan siskolta kysellä, mutta ilmeisen kipeä ja pitkäkestoinen ja paranemisaikakin oli melkoinen. Hän katui sitä, että olo siihen lähtenyt, vaikkei hampaissaan tosiaan mitään vikaa ollut. Varmuuden vuoksi hän ne poistatti ja nehän pitää ottaa kaikki, jos tuolla perusteella tuohon lähtee. Sitä kun ei etukäteen kuvistakaan varmaksi tiedä mihin tulee ongelma, jos edes tulee. Ei mitään järkeä teettää tuollaisia muuten vaan.
- Anonyymi00007UUSI
Ovatko ne puhjenneet? Jos eivät ole puhjenneet, ei niille tarvitse tehdä mitään.
Minulla eivät ole puhjenneet. Köllöttelevät kiltisti leukaluussa.
🦄- Anonyymi00008UUSI
Tuo juuri. Eivät ne kaikilla edes puhkea.
- Anonyymi00009UUSI
Olis paljo helpompaa, jos poistettas vaan kaikki hampaat.
Ei tulis reikä, hammas kiveä, eikä hammas ongelmia, kun ei olis hampaita.
Sosekeitot on ihan hyviä, että ikenillä pärjäis ihan hyvin.
Kun hammasta joutuu paikkaan, niin vedettäs vaan hammas pois, tulis elämän aikana paljon halvemmaksi, kun hammas voi eri kiintyä myös paikan vierestä tai jopa paikan alta ajan mittaan. - Anonyymi00010UUSI
Mitään hammasta ei kannata poistaa. Ei ikinä. Se on suurin virhe. Valtaisasti keho ei ymmärrä sitä. Uskokaa. Jos on pakko poistaa muu kuin viisauden hammas laittaakaa siihen teko hammas. Koska leukaluu vaikuttaa koko kehoon fysiikaan ja yl terveyteen.
En sano tätä uudestaan. Suomessa tätä ei ole vielä ymmärretty. Samoin tasot mistä meidän lääkärit ei välitä pitää olla kohdallaan. Jos paikka on liian korkea. Tulee isoja ongelmia tulevaisuudessa.No on mulla pari kertaa jääny korkeeks, kun olin ottanu puudutuksen, niin en huomannu. Kyllä ne siitä hioutui kohdalleen. Enää en ota puudutusta, niin tunnen heti, jos jää korkeeks.
- Anonyymi00015UUSI
Hampaan voi poistaa tietyin ehdoin ja kun ei muuta voida. Tiedoksi, että "tekohammas" maksaa varsin paljon, eikä Kela korvauksia saa.
Hammasimplanttini maksoi 3000 euroa, kun halusin parasta. Halvimmissa (nekin n 2000 e) on kiinalaisia osia, ne ovat liian kiinalaisia suuhuni eikä niihin saa varaosia. - Anonyymi00016UUSI
JeroP kirjoitti:
No on mulla pari kertaa jääny korkeeks, kun olin ottanu puudutuksen, niin en huomannu. Kyllä ne siitä hioutui kohdalleen. Enää en ota puudutusta, niin tunnen heti, jos jää korkeeks.
Hammaslääkärin täytyy käyttää useasti suussa liuskaa, joka paljastaa mistä kohdasta paikka on liian korkea. Ja paikkaa voi hioa jälkeenkin päin.
- Anonyymi00025UUSI
JeroP kirjoitti:
No on mulla pari kertaa jääny korkeeks, kun olin ottanu puudutuksen, niin en huomannu. Kyllä ne siitä hioutui kohdalleen. Enää en ota puudutusta, niin tunnen heti, jos jää korkeeks.
Itse otan ehdottomasti puudutusta, kun muuten se on h*lvetin tuskallinen kokemus!
Anonyymi-ap: "Millä ihmeen konstilla saisin pakotettua nuoren menemään poistauttamaan viisaudenhampaat, kun järkipuhe ei auta, eikä uhkailu ja kiristys toimi? Miksi ihmeessä täytyy olla niin vaikeaa ja hankalaa aina? Vitsaakaan ei viitsisi joka käänteessä ottaa avuksi!"
Viisas nuoresi on jo alhaisella iällä havainnut, että olet erittäin vaikea luonne, jolta ei pidä ottaa pienintäkään neuvoa.Jos on kuvattu ja todettu, että ovat normaalissa asennossa (eivätkä vaakasuunnassa uhkaamassa seiskoja) ja mahtuvat paikalleen, niin ei tarvitse poistattaa.
Pitää kuitenkin muistaa, että juuri puhjennut hammas on herkempi reikiintymään, joten puhdistuksesta ja fluorista pitää pitää huolta.(koko ongelma johtuu muuten siitä, että meillä on nykyisin liian pehmeää ruokaa, eivätkä leuat siksi kasva riittävän suuriksi)
- Anonyymi00011UUSI
Luulisin, että kannattaa käydä keskustelu aiheesta. Kertoa se, ettei niitä tarvitse otattaa pois, jos eivät kasva "huonoon" tilaan.
Tuo, että puhut poistatuksesta aiheuttaa tietenkin negatiivisen klangin. Hammaslääkäri voi kertoa mikä on tilanne.
Nuoret on fiksuja ja pitää antaa heille itselleen se mahdollisuus päättää, kun on jutellut asiantuntijan kanssa. Hänen purukalustoa ne on.- Anonyymi00014UUSI
Aivan noin. Eikä hammaslääkäri niitä poista ilman hyvää syytä.
- Anonyymi00022UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Aivan noin. Eikä hammaslääkäri niitä poista ilman hyvää syytä.
Joo. Mutta kannattaahan se käydä tutkituttamassa. Mullakin on takana molemmat alaviisaudenhampaat ja ihan hyvin voivat. Ylös ei sopinut ja toinen kerkwai lohjeta, niin nyppäsivät pois.
Nykyään on niin hyviä lekureita, että se on suitsait ja tuppo suussa pari tuntia ja antibioottikuuri. Buranaa eka päivä ja iisisti, niin siinä se.
Se oli hassua, kun puristivat nenästä ja piti puhaltaa ilmaa nenän kautta ja ne kurkki, että kupliiko hammasmonttu. :oD
- Anonyymi00012UUSI
Porkkanalla tietenkin, sanot vaan että hammaskeiju antaa viisaudenhampaista tuplaliksan normihampaisiin verraten, niillä lyö oikeasti rahoiksi :)
- Anonyymi00013UUSI
Viisaudenhampaita ei tarvitse poistaa, ellei niistä ole mitään haittaa, tämä on varma, asianmukainen tieto.
- Anonyymi00019UUSI
Ei kait viisaudenhampaita poisteta, jossei niissä ole reikiä?
Eikös niissä ole lyhyemmät juuret kuin muissa.
Miksi väkisin painostaa tuollaiseen?
Vilma- Anonyymi00020UUSI
Koska ne on helpompi poistaa nuorena, viimeistään alle 25 vuotiaana kuin sitten vanhemmalla iällä, jolloin operaatio voi ollajopa vaarallinen ja aiheuttaa ikuisen hermovaurion
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00020 kirjoitti:
Koska ne on helpompi poistaa nuorena, viimeistään alle 25 vuotiaana kuin sitten vanhemmalla iällä, jolloin operaatio voi ollajopa vaarallinen ja aiheuttaa ikuisen hermovaurion
Täysin puhjennutta, tervettä ja helposti puhdistettavaa viisaudenhammasta ei tarvitse poistaa. Samoin kokonaan leukaluun sisällä oireettomasti ja terveesti lepäävä hammas voidaan jättää rauhaan.
Anonyymi00020 kirjoitti:
No mä jätin aikoinaan armeija aikaan, ei ainaka sillon mitään ongelmia tullu. Että en tiedä, jos ei oireile, niin onko välttämättä kuiteskaan poistaa aiemmin. Etuhampaathan mulla on vinot, ne oli jo ala aste iässä, enkä suostunu oiontaan. Ei näihin viisaudenhampaisiin liittyny. Tai tietenki liitty silleen, että hammasrivit on ahtaat. Kun ei oo sellasta rumaa leukaa mihin ne kaikki hampaat mahtus, vaikka monella täälläkin kirjottajalla semmonen on tavotteena.
Viisaudenhampaiden poistamisesta on hyötyä. Hammasrivit kasvavat suoriksi, eikä synny niin helposti ientlehdusta, kariesta ja ahtaumia.
Oireettomia ja kunnolla puhjenneita viisaudenhampaita ei ole pakko poistaa, mutta se on suotavaa.
Ei kai lapsesi halua, että hampaisiin/ ikeniin muodostuu ongelmia? On vaara, että legot kasvavat vinksin vonksin ja heikunkeikun.
Jälkihoito voi tulla erittäin kalliiksi.- Anonyymi00024UUSI
jää valvomaan jää-kakkasta otytelu alkaa, Sveitsin joukkue, pärjääkö hyvin..
- Anonyymi00026UUSI
MIHIN POITÄISI USKOAQ, JEESWUKSEN VALHEISIIINKO?
Kirurgiy, minulle kun odotT JOTin niin erNNW3LW3IKKAQustaq;l NUKKUWESSAKIN PITÄÄ KÄTTÖÄ LÄMPÖISENÄ JA SUORASSDA, NUKKUESSAKIN
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551196
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.901167Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171040- 17878
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45793Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112768Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64722- 12707
- 38609
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72603