Tätä. Kateutta. Intjille tiedoksi että ostin aromisuolaa. Sisältää muun muassa sipulia, auringonkukkaa sekä kurkumaa. Eli on terveellistä. Suolaa "vaan" 61,4 % 😁. Oli muutes elämäni ensimmäinen kerta kun ostin aromisuolaa. Ihmeellistä. Eri aromisuolojen kilohinnoissa on aivan naurettavan suuria eroja. -🧂-.
Jaa, tää on taas
26
316
Vastaukset
Nyky aromisuola on mautonta. Vanhaan hyvään aikaan se tungettiin täyteen kemikaaleja, ja ai että se oli makeaa kurkkuleivän päällä.
- Anonyymi00001
Kaikki oli ennen paremmin :). Ei ollut mitään turhia EU:n kemikaalisäädöksiä sun muuta. Paitsi että ehkä se on hyvä asia että on jonkinlaista kontrollia siihen millä eri eineksiä on "jatkettu". Hörhöille tiedoksi, kun jatkaa kamaa vedellä niin sen elopaino nousee ;). Saa enemmän rahaa kun myy vesitettyä tavaraa eteenpäin. Se ei saa olla kuitenkaan ilmeistä, vaan tehtävä vain silleen sniikisti pikkasen spruuttaamalla. Minigrippipusseissa kosteus varmaan näkyy eli kannattaa myydä tavaraa jossain muussa kuin muovipussissa.
En itse käytä aromisuolaa, joidenkin mielestä se on huono mauste:
https://www.is.fi/ruokala/art-2000010638928.html
"Syrjänen selitti vastaustaan sillä, että aromisuola tuo samanlaisen teollisen maun, joka esiintyy kaupan valmisruoissa."
Kurkumaa olen joskus käyttänyt mausteena, mutta enpä tiedä.. sitähän suositellaan myös ravintolisäksi, mutta se on biosaatavuudeltaan heikkoa, pitäisi syödä sitä huomattavasti enemmän kuin pelkkänä mausteena, jotta sillä olisi merkitystä. Ja joillekin sitten isommat määrät aiheuttavat ongelmia maksan kanssa.- Anonyymi00003
Oon kuullut tornareita että hörhöt haistaa siitä kun ne lemuaa joillekin lääketeollisuuden kemikaaleille. Tuli muuten vaan mieleeni tosta teollisuudesta. Aion syödä aromisuolaa vain hyvin maltillisesti, sillä ruokavalioni on sen mukainen että harvat einekset sopivat sen kanssa yhteen. Wikipediasta spotattua - "Vuonna 2017 raportoitiin kaksi vakavaa tapausta kurkumasta tai kurkumiinista: yksi vakava allerginen reaktio ja yksi kuolema." 😅.
Anonyymi00003 kirjoitti:
Oon kuullut tornareita että hörhöt haistaa siitä kun ne lemuaa joillekin lääketeollisuuden kemikaaleille. Tuli muuten vaan mieleeni tosta teollisuudesta. Aion syödä aromisuolaa vain hyvin maltillisesti, sillä ruokavalioni on sen mukainen että harvat einekset sopivat sen kanssa yhteen. Wikipediasta spotattua - "Vuonna 2017 raportoitiin kaksi vakavaa tapausta kurkumasta tai kurkumiinista: yksi vakava allerginen reaktio ja yksi kuolema." 😅.
Vedin just nokkaan parit viivat aromisuolaa. Skulaa aika stydisti.
- Anonyymi00012
paksuniska-make kirjoitti:
Vedin just nokkaan parit viivat aromisuolaa. Skulaa aika stydisti.
Vuotaako nokka jo 😁? Ruokasoodalla voi pelleillä halutessaan. Eikö oiskin mainio kuje salakuljettaa lentokentällä ruokasoodaa ja vehnäjauhoja minigrippipussissa ja jäädä kiinni? Testit osoittautuisivat tietysti negatiivisiksi.
Anonyymi00012 kirjoitti:
Vuotaako nokka jo 😁? Ruokasoodalla voi pelleillä halutessaan. Eikö oiskin mainio kuje salakuljettaa lentokentällä ruokasoodaa ja vehnäjauhoja minigrippipussissa ja jäädä kiinni? Testit osoittautuisivat tietysti negatiivisiksi.
Ei ny sentään. Mulla on niin kovat tolet tähän nokittamiseen, että varmaan on tapahtunut jotain muutoksia nenän limakalvoissa. Aromisuolaa en oo koskaan rännittänyt, mut lihaliemikuutiot toimii hyvin kun sekoittaa veteen ja heittää hihaan.
- Anonyymi00002
En syö kananmunia ilman aromisuolaa.
- Anonyymi00004
Se vois sopia niiden kanssa. Enpä ole tullut ajatelleeksi aiemmin. Kokeile pizzamaustetta hernekeittoon ja paahtoleipään 👌. Valkosipulipatongin kun vielä dippaa siihen pizzamaustettuun ja suolattuun hernekeittoon niin kyllähän sitä syö 😋.
- Anonyymi00005
Mitenköhän tästä oikeen selvitään? Oon puut-teessa, kännissä ja eilen oli henkisesti pohjakosketuspäivä. Nyt on sen sijaan mania... But you know what 🤔? Seize the moment. Välillä menee liian huonosti ja välillä liiankin hyvin. Terv. Aapee 👌.
Mummielestä arolisuola on niiku herkkuu. Ku paistaa munii ja ripottelee niille runsaasti arolista, laittaa leivän päälle kinkun, juuston ja tomangin kans, nii soon niin herkullisee, et kieli melkisten kamaloituu.
- Anonyymi00006
Mä aapee muistan kuinka lähikiskallani oli makkaraperunat joissa oli aromisuolaa tai ainakin se näytti aivan siltä. Ihastuin siihen oitis. Voitin fifa18:ssa Korealla ensin Ruotsin 4-0 ja nyt Meksikon 8-0 professionalilla. Suurin voitto tässä fifassa tähän mennessä.
Anonyymi00006 kirjoitti:
Mä aapee muistan kuinka lähikiskallani oli makkaraperunat joissa oli aromisuolaa tai ainakin se näytti aivan siltä. Ihastuin siihen oitis. Voitin fifa18:ssa Korealla ensin Ruotsin 4-0 ja nyt Meksikon 8-0 professionalilla. Suurin voitto tässä fifassa tähän mennessä.
Oliks nuo jotain urheilu-niiku-juttui? Määenkyl tiijä urheilust mitäänkään, mut onnee kauheesti!
- Anonyymi00007
Tri-is.eli.Triceratops kirjoitti:
Oliks nuo jotain urheilu-niiku-juttui? Määenkyl tiijä urheilust mitäänkään, mut onnee kauheesti!
Oli, kiitos onnitteluista 😊. Saksaa vastaan oli viimeinen lohkopeli. Eka 0-2 häviölle, sit 3-2, botti tasoitti 3-3 ja vein lopulta 5-3. Nyt eka jatkopeli Sveitsiä vastaan ja menin juuri 1-0 johtoon. Sveitsi on aina hankala joukkue. Mulla on all out attack eli ylihyökkäävää peliä. Suomi voi voittaa lätkän mm-kisat btw. Oon huomannut sekä videopeleissä että oikeassa elämässä sen että kentällä on oltava riittävän rohkea jos haluaa voittaa.
- Anonyymi00008
Anonyymi00007 kirjoitti:
Oli, kiitos onnitteluista 😊. Saksaa vastaan oli viimeinen lohkopeli. Eka 0-2 häviölle, sit 3-2, botti tasoitti 3-3 ja vein lopulta 5-3. Nyt eka jatkopeli Sveitsiä vastaan ja menin juuri 1-0 johtoon. Sveitsi on aina hankala joukkue. Mulla on all out attack eli ylihyökkäävää peliä. Suomi voi voittaa lätkän mm-kisat btw. Oon huomannut sekä videopeleissä että oikeassa elämässä sen että kentällä on oltava riittävän rohkea jos haluaa voittaa.
Voitin Sveitsin 3-1, Japanin derbyssä 5-1, Portugalin 5-2 ja finaalissa Ranskan 2-1. OIin kyllä kuumotuksissa kun olin eka häviöllä ranskiksia vastaan. Voitin kaikki varsinaisella peliajalla ja maaliero 32-8. Yleensä 21 tehtyä maalia on mulle se yläraja. Päästettyjä hieman tavallista enemmän, tai ehkei kumminkaan kun otetaan huomioon mikä fifa ja mikä taktiikka kyseessä. 1 maali päästetty / peli olis 7 päästettyä. Mutta noi tehdyt 💪. Hetkinen. Olin Portugalia vastaan 0-1 häviöllä, sit 1-1. Sit jälleen häviölle 1-2, ja 2-2. Sit menin jälleen menojani. Eli uskoa täytyy olla vaikka ois eka häviöllä.
Anonyymi00008 kirjoitti:
Voitin Sveitsin 3-1, Japanin derbyssä 5-1, Portugalin 5-2 ja finaalissa Ranskan 2-1. OIin kyllä kuumotuksissa kun olin eka häviöllä ranskiksia vastaan. Voitin kaikki varsinaisella peliajalla ja maaliero 32-8. Yleensä 21 tehtyä maalia on mulle se yläraja. Päästettyjä hieman tavallista enemmän, tai ehkei kumminkaan kun otetaan huomioon mikä fifa ja mikä taktiikka kyseessä. 1 maali päästetty / peli olis 7 päästettyä. Mutta noi tehdyt 💪. Hetkinen. Olin Portugalia vastaan 0-1 häviöllä, sit 1-1. Sit jälleen häviölle 1-2, ja 2-2. Sit menin jälleen menojani. Eli uskoa täytyy olla vaikka ois eka häviöllä.
Mää kattoin ihan netistä, et mikä on derby, mut mää en tullu hulluu hurskaammaks, ku se voi tarkottaa vaikka mitä.
Sit mää oon myös sitä mielee, et kaikki muut saa niiku voittaa, mut Portugalii ei, koska soon suurihanoitteellinen maa.
Mää ajelin kerran junalla Douron rantaa Portosta, ku oli just 'Potugalin huhtikuu'. Siel lähempänä meree oli just hetelmäpuut kukassa ja ylempänä Dourun rinteillä viini oli just puhjennu lehtiin. Soli kyl ku satumaa.
https://www.google.com/search?q=portugalin+huhtikuu+alkuperäinen&oq=portugalin+huhtikuu&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgFEAAYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEC4YgAQyBwgDEAAYgAQyBwgEEC4YgAQyBwgFEAAYgAQyBwgGEAAYgAQyBwgHEAAYgAQyBwgIEAAYgAQyBwgJEAAYgATSAQk0ODIyOGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:6abe7351,vid:93M-ukSoGzw,st:0Tri-is.eli.Triceratops kirjoitti:
Mää kattoin ihan netistä, et mikä on derby, mut mää en tullu hulluu hurskaammaks, ku se voi tarkottaa vaikka mitä.
Sit mää oon myös sitä mielee, et kaikki muut saa niiku voittaa, mut Portugalii ei, koska soon suurihanoitteellinen maa.
Mää ajelin kerran junalla Douron rantaa Portosta, ku oli just 'Potugalin huhtikuu'. Siel lähempänä meree oli just hetelmäpuut kukassa ja ylempänä Dourun rinteillä viini oli just puhjennu lehtiin. Soli kyl ku satumaa.
https://www.google.com/search?q=portugalin huhtikuu alkuperäinen&oq=portugalin huhtikuu&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgFEAAYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEC4YgAQyBwgDEAAYgAQyBwgEEC4YgAQyBwgFEAAYgAQyBwgGEAAYgAQyBwgHEAAYgAQyBwgIEAAYgAQyBwgJEAAYgATSAQk0ODIyOGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:6abe7351,vid:93M-ukSoGzw,st:0No, sehän viite katkes kesken ja vei vain hakemistosivulle. Suomalainen ensimmäinen versio on Olavi Virran, nii et näppäile siitä. Mää ❤️Portugalista!
- Anonyymi00009
Tri-is.eli.Triceratops kirjoitti:
https://www.google.com/search?q=portugalin huhtikuu alkuperäinen&oq=portugalin huhtikuu&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgFEAAYgAQyCggAEAAY4wIYgAQyBwgBEC4YgAQyBwgCEC4YgAQyBwgDEAAYgAQyBwgEEC4YgAQyBwgFEAAYgAQyBwgGEAAYgAQyBwgHEAAYgAQyBwgIEAAYgAQyBwgJEAAYgATSAQk0ODIyOGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:6abe7351,vid:93M-ukSoGzw,st:0Kreikka vois sopia mulle kesän ulkopuolella. Kesä on kuuma heti Itämeren eteläpuolella kun aurinko paahtaa siellä voimakkaammin. Suomessa pystyy yleensä ulkoilemaan kesälläkin. Mulle kesä on että päivän maksimi on vähintään +15.
- Anonyymi00010
Natriumglutamaattia?
En voi syödä sitä. Tulee pääkipua. 😫
🦄- Anonyymi00011
Namnam 😋! E-koodeja 😀. E-koodimyönteinen 👌. Etiketissä lukee E621, E150d, E551. Joskus leikkelepaketissa luki että ei sisällä natriumnitriittiä. Silloin mulle tulee oitis mieleen että jos siinä lukkee silleen, sitä on oikeasti siinä tuotteessa ja PALJON 😁. Aletaan syömään puluja ja rottia. Madventuresin jätkät söi vissiin pulua ja kehuivat kuinka se ei sisältänyt natriumnitriittiä.
- Anonyymi00013
Anonyymi00011 kirjoitti:
Namnam 😋! E-koodeja 😀. E-koodimyönteinen 👌. Etiketissä lukee E621, E150d, E551. Joskus leikkelepaketissa luki että ei sisällä natriumnitriittiä. Silloin mulle tulee oitis mieleen että jos siinä lukkee silleen, sitä on oikeasti siinä tuotteessa ja PALJON 😁. Aletaan syömään puluja ja rottia. Madventuresin jätkät söi vissiin pulua ja kehuivat kuinka se ei sisältänyt natriumnitriittiä.
Nitriittiä syön mielelläni, sillä se suojaa botulismilta.
🦄 - Anonyymi00014
Anonyymi00013 kirjoitti:
Nitriittiä syön mielelläni, sillä se suojaa botulismilta.
🦄Kai nää luomu oot eli et käytä botoxia? Uskomatonta kuinka jotkut ihmiset ovat valmiita panemaan henkensä likoon näyttääkseen ihmisbarbieilta ja maksavat itsensä (kirjaimellisesti) kipeiksi siitä. Terv. Aapeesi.
- Anonyymi00015
Anonyymi00014 kirjoitti:
Kai nää luomu oot eli et käytä botoxia? Uskomatonta kuinka jotkut ihmiset ovat valmiita panemaan henkensä likoon näyttääkseen ihmisbarbieilta ja maksavat itsensä (kirjaimellisesti) kipeiksi siitä. Terv. Aapeesi.
En käytä botoxia. Perusilmeeni on tuima. Ainoa hermomyrkky, jota käytän satunnaisesti, on aspartaami.
En tarvitse myöskään täytteitä. Niitä on omasta takaa -- myös siellä takana.
🦄
Vajaamielinen sisareni söi 1950-luvulla lääkärin määräämänä glutamaattia eli mononatriumglutamaattia (engl. sodium glutamate), joka on glutamiinihapon natriumsuola.
Idea oli, että natriumglutamaatti on myös aivojen välittäjäaine. Ymmärtämättä sen enempää asiasta uskoimme, että hän tulee jotenkin terveeksi. Kuuri oli pitkä, mutta mitään ei tapahtunut.
Sen sijaan se on kyllä hyvä aromivahvenne. Aasialaiset keitot ja muutkin ruoat saavat siitä täyteläisen umaamin maun. Viime vuosina on todettu, että umaami on oikea kielen makunystyröiden tuntema maku happaman, makean, suolaisen ja karvaan lisäksi.
Muut maun aistinsoluthan sijaitsevat nenän kalvoilla.- Anonyymi00016
Laitoin aromisuolaa tähän makaroni-tonnikalaeinekseeni. En oikein tiedä, todella suolaiselta kyllä maistuu. Ei hyvää eikä pahaa vaan erikoisen makuista. Ikävä kuulla sisaresi kohtalosta.
Anonyymi00016 kirjoitti:
Laitoin aromisuolaa tähän makaroni-tonnikalaeinekseeni. En oikein tiedä, todella suolaiselta kyllä maistuu. Ei hyvää eikä pahaa vaan erikoisen makuista. Ikävä kuulla sisaresi kohtalosta.
Aikuisena olinkin sitten vajaamielishoidossa työssä, joten näin oikein konkreettisesti, että vajaamielisyys ei ole millään keinolla parannettavissa, mutta jos potilas kärsii, sitä voidaan kuitenkin oleellisesti lieventää lääkkein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle
Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle222748Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen
Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A101852Oletko nainen alkanut kammoamaan minua
Sinua ei näy eikä kuulu, ja ilmeisesti kiertelet tilanteita. Oletko huomannut, että olet vieläkin ajatuksissani luvattom671739Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?
Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.521705Saako 60 v vielä töitä? Arto Nyberg puhuu suoraan elämästä ilman töitä
Arto Nyberg täyttää tänään 60 v. Onnea! Nyberg totuttiin näkemään suoran haastatteluohjelman kapteenina vuodesta toise1191653Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen
Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell971633Toivoisitko Rakas vielä?
Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.701440Keskustelua kasteesta
You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti4001235Ihan pieni näkeminen vaan
👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥311178Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"
Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta121137