Keskusta tulee tähän hallitukseen lisäksi vaalien jälkeen. Nyt suunta on hyvä !
Kasvu on nyt jopa vauhdikkaampaa kuin Euroopassa.
Suomen talouden käännettä on odotettu pitkään ja hartaasti. Tilastokeskuksella oli perjantaina hyviä uutisia.
Suomen bruttokansantuotteen volyymi kasvoi tammi-maaliskuussa 0,9 prosenttia loka-joulukuun tasolta. Kasvu oli laaja-alaista, sillä se ulottui teollisuudesta yksityisiin palveluihin.
– Bruttokansantuotteen suunta kääntyi positiiviseksi vuoden 2025 lopussa, ja kasvu kiihtyi kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kasvu on nyt vauhdikkaampaa kuin EU-maissa keskimäärin.
– Ellei Lähi-idän kriisi eskaloidu pelättyä pahemmin, on pitkästä aikaa edessä kuluvaa vuotta koskevien suhdanne-ennusteiden korjaaminen ylöspäin. Näyttää ettei näin tapahdu, ilmeinen sopimus tulee viimepäivien uutisten mukaan USA iran välille.
Iran lupautunut viemään ydinase aineen Kiinaan.
Tilastokeskuksen aiemmin julkistamien ennakkotietojen ”piinkova” kasvuluku piti kutinsa.
Yksityisessä kulutuksessa mitattiin jo kolmas peräkkäinen kasvuneljännes, ja nousutahti kiihtyi.
– Kasvua tuli laajalla rintamalla investoinneissa, yksityisessä kulutuksessa sekä viennissä.
BKT oli miinusmerkkinen 2022 2023, siitä sitten + ;saa tullut.
Nyt se tapahtuu: Suomen talous kääntyy kasvuun
15
209
Vastaukset
- Anonyymi00001
Just joo.
Ko,lme vuotta mennyt päin p**settä ja kun tilastosta löytyy yksi muutaman kuukauden jakso, jossa Suomi ei olekkaan EU:n huonoin niin heti julistetaan velat saataviksi ja mannaa satavan suoraan taivasta. Tämän hallituskauden saldo tulee olemaan, että Suomen talouskehitys on EU:n huonoin tai toiseksi huonoin.- Anonyymi00002
Ei velat ole saatavia, vaikka vasemmistoliitto väittää ettei velkoja tarvitse maksaa.
- Anonyymi00003
Komppaan. Onhan Suomessa OECD-maiden (ei siis pelkän EU:n) suurin työttömyys, vaikka siellä asuu maailman onnellisimmat ihmiset.
- Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Ei velat ole saatavia, vaikka vasemmistoliitto väittää ettei velkoja tarvitse maksaa.
Kerropas tuo Velka-Riikallesi.
Näin se on. Nämä luvut voivat sisältää tilastollista harhaa, mitä asiaan perehtymätön ei osaa heti nähdä. Jos verrataan esim. kahden valtion BKT:n kehitystä vuodesta 2020, voimme asettaa niille yhteisen lähtötason sen hetkisen BKT:n mukaan. Sitä voidaan kuvata molempien osalta samalla luvulla eli 100. Sitten valtio A:n BKT kasvaa vuosittain niin, että se vastaa vuonna 2025 lukua 120. Valtion B BKT on taas polkenut paikallaan eli vastaa vuonna 2025 lukua 100 eli samaa kuin lähtövuonna. Nyt sitten vuoden 2026 alussa valtion B BKT kasvaa hyvin eli saavuttaa esim. luvun 100,5 ja valtion A BKT polkee paikallaan eli on luvussa 120. Voimme sitten kysyä, että kummalla valtiolla on mennyt paremmin vuodesta 2020. Jääkiekkotermein maalitilanne olisi tässä vaiheessa edelleen siis 10-1 valtion A eduksi.
Eli olen kyllä vahvasti samaa mieltä kanssasi. Vielä ei kannata iloita pienestä pyrähdyhdyksestä varsinkin, kun Trump tekee kaikkensa, että se jäisi vain pieneksi pyrähdykseksi. Iloitkaamme siis siitä ja varautukaamme taas odottelemaan uutta pyrähdystä jostain nurkan takaa.Anonyymi00002 kirjoitti:
Ei velat ole saatavia, vaikka vasemmistoliitto väittää ettei velkoja tarvitse maksaa.
Et typeryyksissäsi ja talouselämää ymmärtämättönä älyä, mitä sille, ettei valtion tarvitse maksaa velkojaan, tarkoitetaan. Niin pitkään kuin valtion luottokelpoisuus säilyy, se uudistaa velkojaan loputtomiin maksamalla niitä käytännössä lainkaan. Pankit ovat muualle markkinoineet myös lainanottajille velkoja, joita ei tatvitse maksaa takaisin. Ikuisen lainan velkasaldo nollaantuu itsestään inflaation myötä. Riittää siis, kun maksetaan korot ajallaan. Riittävän korkotason määrittäminen velkojalle on pelkkää matematiikkaa.
USA noudattaa hyvin tarkoin tätä meidän Vasemmistoliiton neuvoa. Se ei maksa velkojaan vaan velkaantuu koko ajan lisää. Itse asiassa Trump on vaatinut, ettei velkaantumiselle pidä asettaa mitään rajaa, koska se pitää taloudet pyörät pyörimässä, kun liittovaltio elää velaksi eikä kansalaisiaan ja yrityksiä verottamalla. USAn velkaantumisaste on selvästi suurempi kuin Suomessa. USAssa ajatellaan myös, ettei velkaa kannata maksaa senkään vuoksi pois, että tiukan paikan tullen voidaan aina printata lisää rahaa, millä se velka maksetaan. Ajattele, jos sinullakin olisi printteri, mikä suoltaisi suuria seteleitä kuutiokaupalla päivittäin. Velat tulisi nopeasti ja helposti maksetuksi. Yhdysvalloilla on tähän mahdollisuus ja he tietävät sen. Käytännössä FED on myös printannut uutta rahaa miljarditolkulla useiden vuosien ajan. Varallisuutta voi siis luoda kuin tyhjästä keskupankkien päätöksillä. Jos USAn velkarakenne olisi sellainen, että velkojien enemmistö olisi ulkomailla, heillä voisi olla suuri kiusaus nollata velat rahanpainamisella. Valuutan arvo myös laskee, kun sitä painetaan tonnikaupalla. Valuutta siis devalvoituu. USAn valuutta on devalvoitunut viime vuosina varsin voimakkaasti. Se taas parantaa USAn vientiteollisuuden kilpailukykyä, mutta hekentää kansalaisten ostovoimaa ja elintasoa lyhyellä aikajänteellä.- Anonyymi00006
mielipidepankki kirjoitti:
Näin se on. Nämä luvut voivat sisältää tilastollista harhaa, mitä asiaan perehtymätön ei osaa heti nähdä. Jos verrataan esim. kahden valtion BKT:n kehitystä vuodesta 2020, voimme asettaa niille yhteisen lähtötason sen hetkisen BKT:n mukaan. Sitä voidaan kuvata molempien osalta samalla luvulla eli 100. Sitten valtio A:n BKT kasvaa vuosittain niin, että se vastaa vuonna 2025 lukua 120. Valtion B BKT on taas polkenut paikallaan eli vastaa vuonna 2025 lukua 100 eli samaa kuin lähtövuonna. Nyt sitten vuoden 2026 alussa valtion B BKT kasvaa hyvin eli saavuttaa esim. luvun 100,5 ja valtion A BKT polkee paikallaan eli on luvussa 120. Voimme sitten kysyä, että kummalla valtiolla on mennyt paremmin vuodesta 2020. Jääkiekkotermein maalitilanne olisi tässä vaiheessa edelleen siis 10-1 valtion A eduksi.
Eli olen kyllä vahvasti samaa mieltä kanssasi. Vielä ei kannata iloita pienestä pyrähdyhdyksestä varsinkin, kun Trump tekee kaikkensa, että se jäisi vain pieneksi pyrähdykseksi. Iloitkaamme siis siitä ja varautukaamme taas odottelemaan uutta pyrähdystä jostain nurkan takaa.Trump ei tee yhtään mitään sen eteen, että Suomen talouden kasvu jäisi vain pieneksi pyrähdykseksi. Päinvastoin, jenkkeihin teemme jäänmurtajia ja loistoristeilijöitä.
Oppositio nyt huutaa, koska heille hallituksen epäonistuminen on tärkempää kuin maan etu ja talouden nousu.
Laivojen lisäksi puolustusteollisuus on vahvassa nousussa, jopa jo kuolemanportteja kolkuttanut Sisu-auto on päässyt uuteen jyryyn sotilasajoneuvojen valmistajana. Satelliittifirma sai juuri kunnon pääomaruiskeen, Nammolla olisi kauppaa enemmän kuin ehtivät tehdä ja Patria ksavaa tasaisen varmasti. Sakon kivääreitä ei voita mikään.
Perusteollisuus on ihan hyvässä menossa sekin, hallitus toki tyri kaivosveron muodossa, kuunteli ikävä kyllä liikaa vihreää ideologiaa kaivosten turmiollisuudesta.
Metsäpuolella sahatavaran hinnat ovat kohdillaan, joten hakkuiden vähenemisestä ja sellun ongelmista huolimatta metsälläkin edelleen tienataan. Se onkin pidettävä kunnossa, sillä metsä on ainoa seltori, jossa koko arvonlisä on kotimaista. No, muutamaa ulkomailta ostettavaa tukkirekkaa lukuunottamatta. Metsästä saamme sitä perusvaurautta jonka varassa muukin teollisuus voi kasvaa
Tätä ei pidä nyt sössiä.
Tärkeintä on pitää fokus siinä, että kasvu saadaan jatkumaan. Jos se edellyttää vaikkapa päästötavoitteiden järkeistämistä samalle tasolle kuin muissa EU maissa, niin se pitää tehdä.
Vihreä siirtymä on osoittautunut hömpäksi kaikkialla, Ruotsissa erototen, ja meilläkin siihen edelleen satsataan verorahaa 10 miljardia vuosittain. Se pitää saada joko tuottamaan tai sitten lopetetaan, muutoin se syö kasvun edellytykset Anonyymi00006 kirjoitti:
Trump ei tee yhtään mitään sen eteen, että Suomen talouden kasvu jäisi vain pieneksi pyrähdykseksi. Päinvastoin, jenkkeihin teemme jäänmurtajia ja loistoristeilijöitä.
Oppositio nyt huutaa, koska heille hallituksen epäonistuminen on tärkempää kuin maan etu ja talouden nousu.
Laivojen lisäksi puolustusteollisuus on vahvassa nousussa, jopa jo kuolemanportteja kolkuttanut Sisu-auto on päässyt uuteen jyryyn sotilasajoneuvojen valmistajana. Satelliittifirma sai juuri kunnon pääomaruiskeen, Nammolla olisi kauppaa enemmän kuin ehtivät tehdä ja Patria ksavaa tasaisen varmasti. Sakon kivääreitä ei voita mikään.
Perusteollisuus on ihan hyvässä menossa sekin, hallitus toki tyri kaivosveron muodossa, kuunteli ikävä kyllä liikaa vihreää ideologiaa kaivosten turmiollisuudesta.
Metsäpuolella sahatavaran hinnat ovat kohdillaan, joten hakkuiden vähenemisestä ja sellun ongelmista huolimatta metsälläkin edelleen tienataan. Se onkin pidettävä kunnossa, sillä metsä on ainoa seltori, jossa koko arvonlisä on kotimaista. No, muutamaa ulkomailta ostettavaa tukkirekkaa lukuunottamatta. Metsästä saamme sitä perusvaurautta jonka varassa muukin teollisuus voi kasvaa
Tätä ei pidä nyt sössiä.
Tärkeintä on pitää fokus siinä, että kasvu saadaan jatkumaan. Jos se edellyttää vaikkapa päästötavoitteiden järkeistämistä samalle tasolle kuin muissa EU maissa, niin se pitää tehdä.
Vihreä siirtymä on osoittautunut hömpäksi kaikkialla, Ruotsissa erototen, ja meilläkin siihen edelleen satsataan verorahaa 10 miljardia vuosittain. Se pitää saada joko tuottamaan tai sitten lopetetaan, muutoin se syö kasvun edellytyksetEi Trump enää teekään mitään, nyt kun hänen pitäisi tehdä. Mutta hän ei pysty. Hänen veljensä tytär on tässäkin aivan oikeassa. Hänen aloittamansa Iranin sota ei näy loppuvan. Jatkuessaan se aihauttaa merkittävän talouslaman, tai on jo aiheuttanut. Lisäksi Trump asettaa myös entisten liittolaismaidensa kiusaksi jatkuvasti tulleja ja painostaa niitä muuten. Kiina, Venäjä ja Israel ovat ainoita, joihin Trump varoo kajoamasta.
Elinkeinoelämän edustajat ovat kanssasi toista mieltä. Heidän mielestään vihreää sirtymää pitää johdonmukaisesti edistää, koska se luo yritystoimintaan ennustettavuutta. Vasta silloin, kun politiikka ei ole poukkoilevaa, yritykset uskaltavat investoida. Tämä kai tuli aika selvästi maanantain 8.6 a-studiossa, missä elinkeinoelämän edustaja kertoi asian kaikelle kansalle varsin selvästi. Vihreä siirtymä ei ole osoittautunut hömpäksi missään. Päinvastoin. Kiina vaikuttaa olevan eturintaman maan vihreän teknologian luomisessa. Muut kehittyneet maat mukaan lukien USA tulevat siinä täysillä vanavedessä. Vihreää siirtymää USAssa vastustavat Trump ja republikaanit, mutta yritykset toimivat kuten ennenkin. Ei edes Elon Musk ole lopettanut sähköautojen tuottamista.
Vihreä siirtymä on kasvava megatrendi, fossiilisten polttoaineiden käyttö taas hiipuu. Suomessa perustilanne on tässä kohdin energian saannin osalta hyvä. Vihreän siirtymän teknologiaa kehittävistä yrityksistä tulevat tulevaisuuden yhdet voittajat. Tämä tulee näkymään ensimmäisenä erittäin paljon energiaa vievässä data-keskusmaailmassa. Siinä on kaksi trendiä Toinen hakee varmaa ja halpaa puhasta energiaa. Siinä tuulivoima-aurinkosähkö-ydinenergia -kombo on todennäköinen voittaja. Toinen trendi on energian säästäminen teknologian avulla. Tässä tulevat kysymykseen esim. viilennystekniikat ja vaikkapa fotiiniikkaan perustuva johdotusteknologia, joka säästää energiaa kupariin verrattuna. Erilainen teknologinen osaaminen tarjoaisi tässä Suomellekin mahdollisuuksia, onhan täällä perinnettä esim. erittäin matalien lämpötilojen fysiikan ja teknologian tutkimisesta.- Anonyymi00008
mielipidepankki kirjoitti:
Et typeryyksissäsi ja talouselämää ymmärtämättönä älyä, mitä sille, ettei valtion tarvitse maksaa velkojaan, tarkoitetaan. Niin pitkään kuin valtion luottokelpoisuus säilyy, se uudistaa velkojaan loputtomiin maksamalla niitä käytännössä lainkaan. Pankit ovat muualle markkinoineet myös lainanottajille velkoja, joita ei tatvitse maksaa takaisin. Ikuisen lainan velkasaldo nollaantuu itsestään inflaation myötä. Riittää siis, kun maksetaan korot ajallaan. Riittävän korkotason määrittäminen velkojalle on pelkkää matematiikkaa.
USA noudattaa hyvin tarkoin tätä meidän Vasemmistoliiton neuvoa. Se ei maksa velkojaan vaan velkaantuu koko ajan lisää. Itse asiassa Trump on vaatinut, ettei velkaantumiselle pidä asettaa mitään rajaa, koska se pitää taloudet pyörät pyörimässä, kun liittovaltio elää velaksi eikä kansalaisiaan ja yrityksiä verottamalla. USAn velkaantumisaste on selvästi suurempi kuin Suomessa. USAssa ajatellaan myös, ettei velkaa kannata maksaa senkään vuoksi pois, että tiukan paikan tullen voidaan aina printata lisää rahaa, millä se velka maksetaan. Ajattele, jos sinullakin olisi printteri, mikä suoltaisi suuria seteleitä kuutiokaupalla päivittäin. Velat tulisi nopeasti ja helposti maksetuksi. Yhdysvalloilla on tähän mahdollisuus ja he tietävät sen. Käytännössä FED on myös printannut uutta rahaa miljarditolkulla useiden vuosien ajan. Varallisuutta voi siis luoda kuin tyhjästä keskupankkien päätöksillä. Jos USAn velkarakenne olisi sellainen, että velkojien enemmistö olisi ulkomailla, heillä voisi olla suuri kiusaus nollata velat rahanpainamisella. Valuutan arvo myös laskee, kun sitä painetaan tonnikaupalla. Valuutta siis devalvoituu. USAn valuutta on devalvoitunut viime vuosina varsin voimakkaasti. Se taas parantaa USAn vientiteollisuuden kilpailukykyä, mutta hekentää kansalaisten ostovoimaa ja elintasoa lyhyellä aikajänteellä.Muistetaanpa, miten Ceausescun kävi, kun yritti poistaa Jugoslavian valtionvelan.
- Anonyymi00009
mielipidepankki kirjoitti:
Ei Trump enää teekään mitään, nyt kun hänen pitäisi tehdä. Mutta hän ei pysty. Hänen veljensä tytär on tässäkin aivan oikeassa. Hänen aloittamansa Iranin sota ei näy loppuvan. Jatkuessaan se aihauttaa merkittävän talouslaman, tai on jo aiheuttanut. Lisäksi Trump asettaa myös entisten liittolaismaidensa kiusaksi jatkuvasti tulleja ja painostaa niitä muuten. Kiina, Venäjä ja Israel ovat ainoita, joihin Trump varoo kajoamasta.
Elinkeinoelämän edustajat ovat kanssasi toista mieltä. Heidän mielestään vihreää sirtymää pitää johdonmukaisesti edistää, koska se luo yritystoimintaan ennustettavuutta. Vasta silloin, kun politiikka ei ole poukkoilevaa, yritykset uskaltavat investoida. Tämä kai tuli aika selvästi maanantain 8.6 a-studiossa, missä elinkeinoelämän edustaja kertoi asian kaikelle kansalle varsin selvästi. Vihreä siirtymä ei ole osoittautunut hömpäksi missään. Päinvastoin. Kiina vaikuttaa olevan eturintaman maan vihreän teknologian luomisessa. Muut kehittyneet maat mukaan lukien USA tulevat siinä täysillä vanavedessä. Vihreää siirtymää USAssa vastustavat Trump ja republikaanit, mutta yritykset toimivat kuten ennenkin. Ei edes Elon Musk ole lopettanut sähköautojen tuottamista.
Vihreä siirtymä on kasvava megatrendi, fossiilisten polttoaineiden käyttö taas hiipuu. Suomessa perustilanne on tässä kohdin energian saannin osalta hyvä. Vihreän siirtymän teknologiaa kehittävistä yrityksistä tulevat tulevaisuuden yhdet voittajat. Tämä tulee näkymään ensimmäisenä erittäin paljon energiaa vievässä data-keskusmaailmassa. Siinä on kaksi trendiä Toinen hakee varmaa ja halpaa puhasta energiaa. Siinä tuulivoima-aurinkosähkö-ydinenergia -kombo on todennäköinen voittaja. Toinen trendi on energian säästäminen teknologian avulla. Tässä tulevat kysymykseen esim. viilennystekniikat ja vaikkapa fotiiniikkaan perustuva johdotusteknologia, joka säästää energiaa kupariin verrattuna. Erilainen teknologinen osaaminen tarjoaisi tässä Suomellekin mahdollisuuksia, onhan täällä perinnettä esim. erittäin matalien lämpötilojen fysiikan ja teknologian tutkimisesta.Vihreä siirtymä on hömppää niin kauan kun sitä joudutaan tukemaan 10 miljardilla vuodessa. Esim SDP huutaa yritystukien poistoa, vaikka iso osa yritystuista on vihreää siirtymää.
Esimerkkinä vaikkapa yritysten sähköistämistuki, jonka Marinin hallitus sääti, ja josta UPM kuittaa mittavat tuet itselleen. Samaa tukea on datakeskusten alennettu sähköverokanta, joka verohallinnon mukaan on alv palautuksineen muodostamassa tilanteen, jossa datakeskus maksaa vähemmän veroa kuin mitä sille palautetaan alvia.
Vetyhankkeet ovat täyttä utopiaa kuten Ruotsin esimerkit näyttää, eikä ole syytä epäillä, etteikö meillä tuulivoimalle käy kuten naapurissa, konkurssiaalto pyyhkii tuulivoimayrityksiä kumoon ja kustannukset jää veronmaksajille.
Suomen talouskasvun voi tosiaan sössiä, kasvu pitää saada ensin varmistettua ja talous vakautettua, sitten voimme taas jakaa verorahaa vihreään siirtymään. Markkinaehtoisesti tapahtuva vihreä siirtymä on tietysti toivottavaa, mutta esimerkit muualta ovat valitettavan huonoja.
Kiina on myös huono vertailukohta, sillä siellä valtio (kommunistinen maa kun on) rahoittaa mielettömillä summilla uutta teknologiaa ja hallinto pakottaa ihmiset siihen. - Anonyymi00010
mielipidepankki kirjoitti:
Et typeryyksissäsi ja talouselämää ymmärtämättönä älyä, mitä sille, ettei valtion tarvitse maksaa velkojaan, tarkoitetaan. Niin pitkään kuin valtion luottokelpoisuus säilyy, se uudistaa velkojaan loputtomiin maksamalla niitä käytännössä lainkaan. Pankit ovat muualle markkinoineet myös lainanottajille velkoja, joita ei tatvitse maksaa takaisin. Ikuisen lainan velkasaldo nollaantuu itsestään inflaation myötä. Riittää siis, kun maksetaan korot ajallaan. Riittävän korkotason määrittäminen velkojalle on pelkkää matematiikkaa.
USA noudattaa hyvin tarkoin tätä meidän Vasemmistoliiton neuvoa. Se ei maksa velkojaan vaan velkaantuu koko ajan lisää. Itse asiassa Trump on vaatinut, ettei velkaantumiselle pidä asettaa mitään rajaa, koska se pitää taloudet pyörät pyörimässä, kun liittovaltio elää velaksi eikä kansalaisiaan ja yrityksiä verottamalla. USAn velkaantumisaste on selvästi suurempi kuin Suomessa. USAssa ajatellaan myös, ettei velkaa kannata maksaa senkään vuoksi pois, että tiukan paikan tullen voidaan aina printata lisää rahaa, millä se velka maksetaan. Ajattele, jos sinullakin olisi printteri, mikä suoltaisi suuria seteleitä kuutiokaupalla päivittäin. Velat tulisi nopeasti ja helposti maksetuksi. Yhdysvalloilla on tähän mahdollisuus ja he tietävät sen. Käytännössä FED on myös printannut uutta rahaa miljarditolkulla useiden vuosien ajan. Varallisuutta voi siis luoda kuin tyhjästä keskupankkien päätöksillä. Jos USAn velkarakenne olisi sellainen, että velkojien enemmistö olisi ulkomailla, heillä voisi olla suuri kiusaus nollata velat rahanpainamisella. Valuutan arvo myös laskee, kun sitä painetaan tonnikaupalla. Valuutta siis devalvoituu. USAn valuutta on devalvoitunut viime vuosina varsin voimakkaasti. Se taas parantaa USAn vientiteollisuuden kilpailukykyä, mutta hekentää kansalaisten ostovoimaa ja elintasoa lyhyellä aikajänteellä.Kirjoittajan olisi syytä perehtyä kansantalouteen !
1. Aivan järjetöntä antaa kuvaa siitä, että valtionvelkaa ei tarvitse maksaa pois !?
Velka koostuu kymmenistä tai sadoista erillisistä velka-sopimuksista joissa on määritelty velka-aika ja korko ! Jokainen velkasopimus maksetaan ajallaan, muuten lainat loppuvat !
2. Suomen tapauksessa otetaan uutta lainaa jotta saadaan erääntyviä lainasopimuksia maksettua !?
3. Suomen julkinen velka on pääosin peräisin ulkomailta eli noin 90% !?
Yhdysvaltojen julkinen velka on peräisin pääosin kotimaasta eri instituutioiden kautta noin 75% ! - Anonyymi00011
Anonyymi00010 kirjoitti:
Kirjoittajan olisi syytä perehtyä kansantalouteen !
1. Aivan järjetöntä antaa kuvaa siitä, että valtionvelkaa ei tarvitse maksaa pois !?
Velka koostuu kymmenistä tai sadoista erillisistä velka-sopimuksista joissa on määritelty velka-aika ja korko ! Jokainen velkasopimus maksetaan ajallaan, muuten lainat loppuvat !
2. Suomen tapauksessa otetaan uutta lainaa jotta saadaan erääntyviä lainasopimuksia maksettua !?
3. Suomen julkinen velka on pääosin peräisin ulkomailta eli noin 90% !?
Yhdysvaltojen julkinen velka on peräisin pääosin kotimaasta eri instituutioiden kautta noin 75% !Tässä esimerkit tehokkuudesta ja tehottomuudesta kansantaloudessa !
Pieni vertailu !
Suomi ja Yhdysvallat
1. Julkisen talouden menot suhteessa BKT:hen
Suomi 57%, Yhdysvallat 33%
2. Keskim varallisuus aikuista kohti
Suomi 186000 USD, Yhdysvallat 579000 USD
3. Julkisen velan tausta
Suomi 80-90% ulkomailta, Yhdysvallat 75-78% kotimaasta
4. Terveydenhoito-kulujen kuormitus julkiseen talouteen
Suomi 85%, Yhdysvallat 45%
5. Keskuspankin kultavaranto
Suomi 44 tonnia, Yhdysvallat 8100 tonnia
6. Nobel palkinnot
Suomi 5kpl, Yhdysvallat 428kpl
Kts erityisesti kohdat 1-3. Niistä näkyvät, että Suomen talous on lamaantunut !?
- Anonyymi00005
Siis kyseessä palvelualan vienti , ei tavaran , että ei syytä juhliin .
Mitä täällä kasvaa muuta kuin horsmaa, työttömyys sekä velkavuori.
- Anonyymi00007
Aloittajalla ei ole harmainta aavistusta siitä missä tällä hetkellä mennään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091175
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116988- 125906
- 91739
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten285704Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 72501