Englannin vokaalit

Anonyymi-ap

Onko englanninkielessä lainkaan suomenkielen y:tä
tai saksankielen ü:tä vastaavaa äännettä tai edes ääntämystä.

12

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

      Kun nyt kerran ollaan kielipalstalla, niin suotavaa olisi, että kysymykseen perään laitetaan kysymysmerkki.

      • Anonyymi00002

        ???


      • Anonyymi00003

        ”kysymykseen perään”?


      • Anonyymi00004
        Anonyymi00003 kirjoitti:

        ”kysymykseen perään”?

        Näppäilyvirhe, piti olla "kysymyksen perään" - vaikkakin "kysymykseen perään" on kai sekin ihan ymmärrettävä? Parempi sanajärjestys olisi silloin "kysymykseen laitetaan perään kysymysmerkki".


    • Anonyymi00005

      Niin, ilman ko-partikkelia virke ei olisikaan kysymys, vaikkakin sanajärjestys olisi hieman outo normaaliksi virkkeeksi.

      "On englanninkielessä lainkaan suomenkielen y:tä
      tai saksankielen ü:tä vastaavaa äännettä tai edes ääntämystä."

      Silloin voitaisiin ottaa espanja apuun:

      ¿On englanninkielessä lainkaan suomenkielen y:tä
      tai saksankielen ü:tä vastaavaa äännettä tai edes ääntämystä?

      • Anonyymi00006

        Puhut liitepartikkelista. Ilman kysymysliitettä tuossa virkkeessä on kyllä muutakin outoa kuin vain sanajärjestys.


    • Anonyymi00007

      Ei ole. Old Englishissä oli ja nykyisissä skottimurteissa on melkein.

    • Anonyymi00008

      Liverpoolin murteessa lienee ollut jonkinlainen saksankielen ü:tä vastaava äänne siihen aikaan, kun Beatles-pojat oleskelivat Hampurissa. McCartney oli jopa opiskellut koulussa saksaa.

      • Anonyymi00009

        Siis siihen aikaan kun pojat opiskelivat Hampurissa niin varmaankin ottivat
        ü:n mukaansa matkamuistoksi? Joku Cartney varmaankin viisas mies kun on opiskellut saksaakin. Harva suomalainen osaa sitä.


      • Anonyymi00010
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Siis siihen aikaan kun pojat opiskelivat Hampurissa niin varmaankin ottivat
        ü:n mukaansa matkamuistoksi? Joku Cartney varmaankin viisas mies kun on opiskellut saksaakin. Harva suomalainen osaa sitä.

        Suomessa ei tarvita ulkomaan kieliä. Täällä pärjää pelkällä savolla ihan riittävästi.


      • Anonyymi00011
        Anonyymi00009 kirjoitti:

        Siis siihen aikaan kun pojat opiskelivat Hampurissa niin varmaankin ottivat
        ü:n mukaansa matkamuistoksi? Joku Cartney varmaankin viisas mies kun on opiskellut saksaakin. Harva suomalainen osaa sitä.

        "Joku Cartney varmaankin viisas mies kun on opiskellut saksaakin. Harva suomalainen osaa sitä."

        Tuttavapiirissäni on itseni lisäksi kaksi saksan lukijaa, kaikki jo seniori-iässä. Itselläni saksa on muutamaa fraasia lukuun ottamatta vaipunut unhon yöhön. Palsto Jatkolan opit on unohdettu.


      • Anonyymi00012
        Anonyymi00011 kirjoitti:

        "Joku Cartney varmaankin viisas mies kun on opiskellut saksaakin. Harva suomalainen osaa sitä."

        Tuttavapiirissäni on itseni lisäksi kaksi saksan lukijaa, kaikki jo seniori-iässä. Itselläni saksa on muutamaa fraasia lukuun ottamatta vaipunut unhon yöhön. Palsto Jatkolan opit on unohdettu.

        Aikoinaan yli 70 vuotta sitten koulussa opiskellut Jakobsson - Müller: Deutsches ElementarbuchIn opastuksella saksaa ja vieläkin on adjektiivien taivutussäännöt muistissa ja tulen toimeen Saksanmaalla mennentullen. Tosin en ole kohta viiteenkymmeneen vuoteen sielläpäinkään käynyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    Aihe