Kateus. Suomalaisen tunnelukoista pahin.

Anonyymi-ap

Suomalainen maksaa 100 €, ettei naapuri saisi 50€;a.

Ja tuo perisuomalainen tunnelukko vetää solmuun yhä vain porukkaa... siksi juodaan alkoholia ja vedetään turpaan.

Kitistään ja muristaan partaan.... 😃

https://youtu.be/uT4lWIqlU1A?is=ZQaBSZprHDKvXaYF

Ja ihmetellään päälle mikä on kun ei kelpaa..😬

33

275

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

En lähtisi yleistämään, mutta nähty ja koettu kyllä monesti, että toisten ilo on jotenkin itseltä pois. Kaikenlaista sabotaasia ihmiset ovat valmiita tekemään, että toisella ei menisi paremmin. Nauttikaa ihmiset elämästä ja olkaa kiitollisia siitä, mitä teillä jo on. Ihan naurettavaa viedä jotain toiselta kateudesta tai mustasukkaisuudesta, jos itsellä jo on jotain mitä voi vaalia ja arvostaa.

• Anonyymi00002
    • Anonyymi00003

Ei se noin mene, se menee näin.

Hämäläinen huomaa, että naapurilla on uusi mersu ja itsellä pska rooppeli. Harmittaahan se sellainen, ja niin hämäläinen ryhtyy ahkeraan työhön. Loppulta hämäläinen on saanut naapurin konkurssiin, autottomaksi ja mieron tielle. Itselle jäi sentään kuukausilippu. Kyllä kannatti, miettii hämäläinen.

Pohjalainen huomaa, että naapurilla on uusi mersu ja itsellä pska rooppeli. Harmittaahan se sellainen, ja niin pohjalainen ryhtyy ankaraan työhön. Lopulta pohjalainen on saanut pisnekset luistamaan ja ostaa Maybachin, kateellisella naapurilla on edelleen se vanha mersu. Kyllä kannatti, miettii pohjalainen.

Jos haluaa politisoida edellistä kertomusta, niin muuttaa vain hämäläisen demariksi ja pohjalaisen kokkareeksi.

No ei siinä, näillä mennään.

• Anonyymi00007

• Anonyymi00015

Mustalaisetkin kuvittelee, että muut kadehtii niitä, kun niillä on Mersu. Kun naapuri ostaa jonkun Mersun näyttääkseen jotakin, tietää et sillä on velkapallo jalassa, niille naureksitaan seläntakana. Eikä se ole kateutta, vaan tervettä vahingoniloa.

t. Pääomatuloilla elävä.

• Anonyymi00016

Ei se niin mene.

Suomalaiaet työntekijät on ahkeraa ja työaddiktia kansaa. Se että työnantaja ei ymmärrä hyödyntää osaamista ja kykene johtamista saa happamaksi.

Jos omistajan ainut ymmärrys on ostella uusia autoja, narrata naisia ja retostella rahoilla ja väheksyä muita, voi vetää naaman happamaksi ja heittäämään kapulat rattaisiin.

Olisi hyvä ymmärtää palkollisia, heidän innostusta ja mielenkiintoa, jonka pääasiallinen mielenkiinnnon kohde ei ole raha, vaan kehittäminen ja osaamisen into asiallista kiitosta ja korvausta vastaan.

• Anonyymi00004
    • Anonyymi00005
    • Anonyymi00008

Ei ole edes mikään tunne saatika lukko varsinkaan

• Anonyymi00009

Jaaha... eipä tietenkään kun niin sanot.

• Anonyymi00010

En ole kateellinen negatiivisella tavalla. Minusta se on jotenkin heikkoluonteista. En sano, ettenkö olisi muulla tavalla heikkoluonteinen, mutta negatiivinen kateus on tyhmää ja haitallista siihen ryhtyvälle. Myrkyttävää, synkkää, tuhoavaa. Hyödytöntä.

Positiivinen kateus on ihailua. Minäkin haluan! Hedelmällistä, innostavaa, valoisaa. Hyödyllistä.

xLiner

• Anonyymi00011

En kadehdi kun on kaikki mitä tarvitsen. Se ei tarkoita että olisin varakas ja omistaisin paljon. Se tarkoittaa että olen aikanaan katsonut mitä todella tarvitsen. Tavoitellut ne kaikki yksi kerrallaan. Se ei tarkoita sitäkään että jollakin toisella olisi kaikki minun asemassani, ei sinne päinkään. Joku haluaa ihan erilaisia tavoitteita kuin minä ja eri määränkin, usein enemmän.
      Minun ovat
      Sopivasti koulutusta että itsetuntoni on muiden joukossa kohtalainen.
      Sopivasti tavaraa, vain ne mitä tarvitsen.
      Sopivasti tuttuja, pari ystävää.
      Rahaa sitkeästi säästettynä pahan päivän varalle.
      Nämä kaikki ponnistelun tuloksena. Ovat sellaisia jotka saavuttaa ihan perusjamppa vuosien mittaan, hän joka tässä yhteiskunnassa saa työpaikan. Siinä olen kai etuoikeutettu että olen saanut, mutta kaikki työ kelpaa. Se tietenkin on edellytys. Muissa asemissa olevista en tiedä, kun en kanssaihmisten elämää seuraa, omaan ja läheisiin kuluu kaikki paukut.

• Anonyymi00012

ulkonäkö kateus on sitä pahinta varsinkin miehet harrastaa tätä aivan kuin se komeus olisi joku vapaalippu kaikkeen NO EI OLE

• Anonyymi00013

Hienompi auto / talo, nuorempi / kauniimpi nainen. Nää on ne pahimmat. Kaikkea käsitellään omaisuutena, mutta se ei silti tuo useinkaan onnea ylsistään, vaikka ne saisikin. Se voi jopa luoda ylimääräistä ahdistusta jos määrittelee itsensä ulkoisten asioiden kautta, koska niihin ei ole koskaan 100% vaikutusvaltaa. Ainoastaan omaan ajatusmaailmaan on 100% vaikutus, joten sitä pitäisi parantaa, ja vointi paranisi välittömästi, mutta silti suurin osa ihmisistä elää harhassa ja kuvittelee että ulkoisey tekijät ovan heidän onnensa esteenä. Siksi kai täälläkin on niin paljon porukkaa jumissa. Kuvittelevat että se vihamies 10v takaa vieläkin täällä majailee ja sitä voi kyykyttää. 😂

• Kateus ja mustasukkaisuus ovat selkeasti biologisia ominaisuuksia, joilla on myös biologisia seurauksia, mutta 'tunnelukot' ovat keittiöpsykologista eli psykologistista jargonia, ei olemassa olevaa, mutta selittävät muka kaiken.

Samaa kuviteltua todellisuutta ovat myös 'patoumat'. On olemassa aggressiivista käyttäytymistä, mutta patoumat on luettu katosta. Eräs psykologian professori jopa opetti, että 'sairaudet johtuvat epäsuotuisuudesta'.

Psykologismin perus on, että kuvitellaan sekä ilmiö, että ilmiön selitys. Psykologiassa tehdään myös oikeata tieteellistä tutkimusta. Se vain pyrkii hautautumaan tämän sekavan mössön alle.

• Anonyymi00014

Tuleehan sitä partaansa muristua ja päristyä toisinaan, mutta vain tekemisten yhteydessä...kateus ei pahemmin vaivaa.
      Tai ehkä sekunnin verran joskus, sellainen ohimenevän pistoksen verran 🤔

• Mua taas ärsyttää enempi se, kun ihmiset köyhäilee. Ei osteta kunnon autoja ja asutaan miten sattuu, liian pienissä asunnoissa.

• Anonyymi00017

Puhu vain omasta puolestasi!!

• Anonyymi00018

Miljoonas kuntoilualoitus.
      Ja.
      Istuin bussissa, paluumatka, ja näin ison keltaisen puutalon.
      Minuun iski outo kateus. Ajattelin, että tuolla olisi kiva viettää juhannus. Juuri tuolla.
      Talo oli siisti. Lautatalo. Se ei ollut mikään arkkitehdin luomus.
      Mutta pihoineen se oli jotenkin vetoava.
      Hyvin voimakas tunne. Se kateus.
      Entä jos menisin laatumakkaroiden kanssa ja kertoisin, että tahdon rillata just täällä.
      Tämä paikka vetää minua puoleensa.
      Pitäisikö ensin harjoitella? Norkoilla lähitienoolla?
      Se tuhannen kysymyksen mies voisi neuvoa.
      Vilma

• Keltaset puutalot onkin komeimpia. Mutta lautatalo ei oikein nappaa. Hirsinen se pitää olla. Siis siellä lautojen alla.

Muistan kuin taannoin siirsin laudoista tehtyä kompostoria. Kyllästettyä oli kyllä. Mutta kun nostin nurkasta, niin kaikki naulat meni kerralla poikki. Eikä se sitten ollu enää kompostori vaan kasa lautoja. Noin voi käydä lautatalollekin mutta ei hirsitalolle.

Tää mihin nyt oon muuttamassa on hirsinen. Mä oon kengittänytkin ton toisen reunan jokunen vuosi sitten. Tunnen tän talon kuin omat taskuni.

• Anonyymi00020

Mielestäni kateus ei sovi tuohon tilanteeseen. Käyttäisitkö sen paikalla ihailua, jookos?

- Sheena

• Anonyymi00021
        JeroP kirjoitti:

Keltaset puutalot onkin komeimpia. Mutta lautatalo ei oikein nappaa. Hirsinen se pitää olla. Siis siellä lautojen alla.

Muistan kuin taannoin siirsin laudoista tehtyä kompostoria. Kyllästettyä oli kyllä. Mutta kun nostin nurkasta, niin kaikki naulat meni kerralla poikki. Eikä se sitten ollu enää kompostori vaan kasa lautoja. Noin voi käydä lautatalollekin mutta ei hirsitalolle.

Tää mihin nyt oon muuttamassa on hirsinen. Mä oon kengittänytkin ton toisen reunan jokunen vuosi sitten. Tunnen tän talon kuin omat taskuni.

Ei ollut hyvin tehty kompostori..

Puutalot on hirsitalojen ohella hyvin suomalaisia ja siksi erinomaisia, jos ovat hyvin rakennettuja.

Taasko olet muuttamassa?

- Sheena

• Anonyymi00021 kirjoitti:

Ei ollut hyvin tehty kompostori..

Puutalot on hirsitalojen ohella hyvin suomalaisia ja siksi erinomaisia, jos ovat hyvin rakennettuja.

Taasko olet muuttamassa?

- Sheena

Juu, uusia ideoita pitää olla. Ei oo välttämättä helppo, mutta vähän niin ku kutsumus nää vanhat talot.

Perus sinkityt naulat ei tosiaan oo parhaimmilaan kyllästetyn puun kanssa. kerran tuli puisten kattotikkaiden kanssa jännittävä tunnelma, kun askelma irtosi yllättäen. Syöpyvät siitä lautojen liitoskohdasta poikki, vaikka kannat ovat moitteettomat.

• Anonyymi00019

Kateuden tunnelukossa on kyse riittämättömyyden tunteista, vertailusta toisiin, itsetunto-ongelmista.

- Sheena

• Anonyymi00022

En tuossa kyllä vertaillut yhtään mitään.
        Se verkkokalvolle jäänyt kuva vain imaisi minut ja tunnelma, mikä välittyi.
        Mielikuvittelin itseni pihalle. Siis olin kuin pihalla, en bussissa.
        Kyllä kateutta oli. Epuu päästä paikalle.
        Olin pihalla tuon kuvan takia.
        Vilma
        Ihan tyytyväisenä nyt omassa kodissa olen.
        Nukuin kahden istuttavassa sohvassani tunnin tirsat. Jotenkin polvi kiukuttelee.

• Anonyymi00023
        Anonyymi00022 kirjoitti:

En tuossa kyllä vertaillut yhtään mitään.
        Se verkkokalvolle jäänyt kuva vain imaisi minut ja tunnelma, mikä välittyi.
        Mielikuvittelin itseni pihalle. Siis olin kuin pihalla, en bussissa.
        Kyllä kateutta oli. Epuu päästä paikalle.
        Olin pihalla tuon kuvan takia.
        Vilma
        Ihan tyytyväisenä nyt omassa kodissa olen.
        Nukuin kahden istuttavassa sohvassani tunnin tirsat. Jotenkin polvi kiukuttelee.

Ok, no sitten oli, mutta en ymmärrä miksi olla kateellinen oman mielikuvituksen luomasta kuvasta.

- Sheena

• Anonyymi00024
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Ok, no sitten oli, mutta en ymmärrä miksi olla kateellinen oman mielikuvituksen luomasta kuvasta.

- Sheena

Olen sen ulkopuolella. En voi astua siihen.
        Vilma

• Anonyymi00025

Kokoomus tuntee hurmoksellista kateutta jos lapsiperheille, nuorille ja eläkeläisille jaetaan yhteistä verorahaa. Kaikki hyvinvointi tulee varakkaille jaetusta tuesta.

• No jos täälä ois joku katellinen, jota kylläkin epäilen. Niin mikä sen kateuden oikeen aiheuttaa. Koska eihän kukaan muu oo osannu hankkia, jotakin sulle sopivaa asuntoo, autoo tai vaikka sitten puolisoa. Kun ne toisethan elää sitä omaa elämäänsä ja me muut taas omaamme. Ja sehän on hienoo.

• Anonyymi00026
        UUSI

Toisten elämää en kadehdi.
        Jotkuthan haluaisivat, että heitä kadehdittaisiin, mutta ei se noin mene.
        Omalla työllä ansaittu on juurikin omalla työllä ansaittua.
        Maallisen kerääminen o n toisille tärkeää toisille ei.
        Toisille se on turvallisuutta. Vaan onko? Mitään ei voi ennustaa. Voi olettaa.
        Vilma

• Anonyymi00027
      UUSI

Kateus on kyllä paha asia. Jokainen on varmasti joskus tuntenut sen piston sydämessään. Siinä ei auta muuta kuin käsitellä ja hyväksyä tilanne.

• Anonyymi00028
      UUSI

"Suomalainen maksaa 100 €, ettei naapuri saisi 50€;a."

Ei tuo suurinta osaa suomalaisia koske. Mutta persujen köyhälistöäänestäjiä kyllä. Jospa seuraaviin vaaleihin mennessä laskutaito olisi hiukan kohentunut siinäkin sakissa. Ehkä myös arvilinjaus "empatia ei kuulu politiikkaan" on auennut erilailla, kun se taittaa oman selän.

Tiedähän tuota. Persuilla on jokunen hyväkin näkemys. Enkä tarkoita pensan hintaa, sitä saa kyllä nostaa. Kokoomus haluaa tuoda maahan suuren määrän halpatyövoimaa ja persut vastustavat maahanmuuttoa - tässä tapauksessa kannatan persujen linjaa.

Kai tuo nyt jollain säikeellä liittyi aloitukseen..🤔 Ihan sama 😁

xLiner

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      1
      3080
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      8
      2117
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      113
      1739
    4. Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä

Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1066
    5. Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.

Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R
      Kaste
      450
      982
    6. Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa

Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn
      Kaste
      129
      966
    7. Pistä joku tunniste vuosien takaa

Meidän välillä. Naiselta pyydän.
      Ikävä
      35
      754
    8. Pidätkö vielä elämäsi

Rakkautena minua
      Ikävä
      50
      697
    9. Mietin tässä yhtä kysymystä

Pysyisitkö minun kävelytahdissa mukana?
      Ikävä
      67
      691
    10. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      30
      645
    Aihe