Perintöverosta luopuminen

Anonyymi-ap

-Sillä olisi voimakkaasti taloutta parantava vaikutus, kun suuri osa tileillä "makaavista" rahahoista lähtisi liikkeelle. Keskusta voi olla siinä asiassa kokoomuksen kanssa samaa mieltä.

16

185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt on pikkasen hankaluuksia pysyä perässä. Miten perintöveron poistaminen saisi tileillä "makaavat" rahat liikkeelle? Mikä nyt estää näiden rahojen tuottavamman sijoittamisen?

      Perintöveron poistaminen koskettaisi suhteellisen pientä osaa väestöstä. Jokaisella rintaperillisellä verotuksellinen osuus alkaa jo nyt 30 000 euron perinnön ylittävästä osasta. Jos perittävällä on vaikkapa kolme lasta, se tarkoittaa perintö on verovapaata 90 000 euroon saakka. Jos puoliso on perillisenä, hän saa tehdä 90 000 vähennyksen perintöosaansa. Se tarkoittaa, että hyvin monelle puolisolle perinnöt ovat verosta vapaita.

      Ehkä ainoa varteenotettava näkökohta perintöveron poistamiseksi koskee kaikkein varakkaimpia henkilöitä. Björn Wahlroos on tästä esimerkki. Eli hän muuttanut perintöveroa pakoon Ruotsiin, missä mistään perinnöstä ei makseta veroa. Perintöveron poistamisella voidaan estää siis kaikkein rikkaimpien poislähtöä Suomesta eläkepäivillään. Kuten tiedetään houkttimia on kuitenkin muitakin kuin perintöverotus näille eläkeläisille. He lähtevät lämpimämmän ilmaston perään. Voisi olla jopa tehokkaampaa vaatia, että Suomeen pitää saada Espanjan ilmasto, jotta varakkaiden maastapako voidaan estää.

      • Anonyymi00001

        Sieltähän sitä tuli. Puhdasta laitavasemmiston jargonia. Mitäpä muuta sinulta voisikaan odottaa.

        Perintövero jarruttaa yritysten kehittämistä kun sukupolvenvaihdos on perintö- ja lahjaveron vuoksi kallista. Vanheneva omistaja ei voi siirtää omistustaan nuoremmille ilman, että valtio lyö verokarhun kämmenellä naamaan. Yritys myydään mieluummin vaikkapa ulkomaalaiselle pääomasijoittajalle, jonka jälkeen yrityksen voitot ja valtion verotulot valuvat maasta pois ja pahimmassa tapauksessa verottaja joutuu jopa maksamaan uudelle omistajalle (alv palautus). Yrittäjä itse tekee vaikkapa nuo kuvaamasi Wahlroosit, joten edes sen yrityksen myyntihinnasta ei verottaja pääse osalliseksi.

        Sinulle äärivasemmistolaisena on tietysti mahdotonta ymmärtää yritysten menestyksen merkitystä maallemme. Ruotsissa sikäläinen demaropuolue sen ymmärsi jo 30 vuotta sitten, ja teki hallituksessa monia yritäämistä ja vaurastumista tukevia päätöksiä, kuten perintöveron poisto. Niinpä Ruotsilla menee hyvin eikä yritykset sieltä kaikkoa kuten meiltä.


      • Anonyymi00002
        Anonyymi00001 kirjoitti:

        Sieltähän sitä tuli. Puhdasta laitavasemmiston jargonia. Mitäpä muuta sinulta voisikaan odottaa.

        Perintövero jarruttaa yritysten kehittämistä kun sukupolvenvaihdos on perintö- ja lahjaveron vuoksi kallista. Vanheneva omistaja ei voi siirtää omistustaan nuoremmille ilman, että valtio lyö verokarhun kämmenellä naamaan. Yritys myydään mieluummin vaikkapa ulkomaalaiselle pääomasijoittajalle, jonka jälkeen yrityksen voitot ja valtion verotulot valuvat maasta pois ja pahimmassa tapauksessa verottaja joutuu jopa maksamaan uudelle omistajalle (alv palautus). Yrittäjä itse tekee vaikkapa nuo kuvaamasi Wahlroosit, joten edes sen yrityksen myyntihinnasta ei verottaja pääse osalliseksi.

        Sinulle äärivasemmistolaisena on tietysti mahdotonta ymmärtää yritysten menestyksen merkitystä maallemme. Ruotsissa sikäläinen demaropuolue sen ymmärsi jo 30 vuotta sitten, ja teki hallituksessa monia yritäämistä ja vaurastumista tukevia päätöksiä, kuten perintöveron poisto. Niinpä Ruotsilla menee hyvin eikä yritykset sieltä kaikkoa kuten meiltä.

        MPP:n ja muun vasemmiston talouspolitiikan perusoppi on, että yrittäjä on ongelma ja vihollinen.

        Se on ikivanha ideologinen harha, joka on sosialismista peräisin. Sitä MPP toistaa tuossakin

        Vasemmiston ydintä on rahan jakaminen ja sen varastaminen toisten taskuista, ei jaettavan kakun ja hyvinvoinnin kasvattaminen.

        Kun talous kasvaa, jaettavaakin riittää. Kasvua syntyy ainoastaan kilpailukykyisten yksityisten yritysten menestyksestä, ja niiden pitämisestä kotimaisessa omistuksessa sukupolvien yli

        Vasemmistolaisuus on myrkkyä menestykselle.


      • Anonyymi00001 kirjoitti:

        Sieltähän sitä tuli. Puhdasta laitavasemmiston jargonia. Mitäpä muuta sinulta voisikaan odottaa.

        Perintövero jarruttaa yritysten kehittämistä kun sukupolvenvaihdos on perintö- ja lahjaveron vuoksi kallista. Vanheneva omistaja ei voi siirtää omistustaan nuoremmille ilman, että valtio lyö verokarhun kämmenellä naamaan. Yritys myydään mieluummin vaikkapa ulkomaalaiselle pääomasijoittajalle, jonka jälkeen yrityksen voitot ja valtion verotulot valuvat maasta pois ja pahimmassa tapauksessa verottaja joutuu jopa maksamaan uudelle omistajalle (alv palautus). Yrittäjä itse tekee vaikkapa nuo kuvaamasi Wahlroosit, joten edes sen yrityksen myyntihinnasta ei verottaja pääse osalliseksi.

        Sinulle äärivasemmistolaisena on tietysti mahdotonta ymmärtää yritysten menestyksen merkitystä maallemme. Ruotsissa sikäläinen demaropuolue sen ymmärsi jo 30 vuotta sitten, ja teki hallituksessa monia yritäämistä ja vaurastumista tukevia päätöksiä, kuten perintöveron poisto. Niinpä Ruotsilla menee hyvin eikä yritykset sieltä kaikkoa kuten meiltä.

        Minusta on kyllä kannatettava ajatus muuttaa perintöverotusta yritysten sukupolven vaihdosten osalta. Wahlroosin ja hänen kaltaisiensa tapaksessa ei ole kyse mistään sukupolvenvaihdoksesta vaan omaisuuden suojaaminen perintöverolta. On siis eri asia keskustella yleisestä perintöveron poistamisesta kuin siitä, että perintöverotusta siirrettään siihen vaiheeseen, kun yrityksen pääomia aletaan nostaa pois. Tällaista tämä hallitus on suunnitellut ja minusta se on kannatettava ajastus. Ehkä tämä Orpon-Purran porukka on sitten niitä äärivasemmistolaisia.

        Kysymykseen siitä, miten perintöveron poisto vaikuttaisi tilillä makuutettavien rahojen liikkeeseen, et vastannut. On myös hyvä muistaa, että perintöveron vuotuinen kokonaistutto valtiolle on vain vähän yli miljardi euroa, joten mikään kovin erityinen este se ei voi olla millekään. Sukupolvenvaihdoskysymys on kyllä järjestettävissä lakia muuttamalla.


    • Anonyymi00003

      Perintöverosta luopuminen päin vastoin jäädyttäisi esimerkiksi perityt osakkeet ja rahasto-osuudet. Nehän olisivat verottomia vain niin kauan kun niitä ei myy. Jos ne haluaa / joutuu realisoimaan niin vero olisi paljon ankatampi kuin nykyinen perintövero.

      Myös valtava joukko kesämökkejä jätettäisiin lahoamaan kuolinpesän yhteisomistukseen, kun halpaa mökkiä ei viitsi korkean luovutusvoittoveron takia myydä, eikä "hoidetaan yhdessä" malli toimi.

      Perintövero on tavan tallaajalle edullinen ja hyvä malli.

    • Anonyymi00004

      MPP punalipun miehiä. Ei oikein aina tiedä mitä tulee, ja osaaminen niihin puuttuu.

      • Anonyymi00008

        Osaaminen MPP:llä tosiaan puuttuu. Väittää olevansa akateemisesti koulutettu, mutta ei ole vieä kyennyt osoittamaan sitä näissä keskuteluissa. Aina äärettömän heikko yleissivistys


      • Anonyymi00009
        Anonyymi00008 kirjoitti:

        Osaaminen MPP:llä tosiaan puuttuu. Väittää olevansa akateemisesti koulutettu, mutta ei ole vieä kyennyt osoittamaan sitä näissä keskuteluissa. Aina äärettömän heikko yleissivistys

        Jos ei osaa niin ei osaa, ei se haittaa.

        MPP yrittää parhaansa, se riittää siihen mihin se riittää.


      • Anonyymi00008 kirjoitti:

        Osaaminen MPP:llä tosiaan puuttuu. Väittää olevansa akateemisesti koulutettu, mutta ei ole vieä kyennyt osoittamaan sitä näissä keskuteluissa. Aina äärettömän heikko yleissivistys

        Olen akateemisesti koulutettu ja aika korkealla tasollakin. Tutkimukselliset kirjoitukseni ovat läpäisseet akateemisen seulan korkein arvosanoin. Ne ovat siis ulkopuolisia arvioita ja joudun ne arviot vaan hyväksymään. Olen kirjoittanut tieteellisiinn vertaisarvioituihin kotimaisiin ja kansainvälisiin julkaisuihin eli ne ovat läpäisseet arviointiseulan myös sillä tasolla. Kv. jutut olen kirjoittanut englanniksi ati jokusen ruotsiksi, mutta joiltain osin ne on käännetty myös ainakin saksaksi ja joillakin muillakin kielillä kuten viroksi. Olen esitelmöinyt jopa ministeritasoiselle kiinalaisvaltuuskunnalle joskun taannoin, kun he hakivat oppia länsimaista. Luulen, että hyvin moni jää täällä jälkeeni siinä yleissivistyksessä. On tietysti aiheita, joita en kovin hyvin tunne. Esim. lääketiedettä tunnen hyvin kehnosti ja vältän esittämästä mielipiteitä sitä koskien. Historiaan ja yhteiskuntatieteisiin sekä talouteen olen joutunut perehtymään työurani tehtävien vuoksi osin hyvinkin tarkoin, vaikka varinainen koulutukseni onkin vain yhdeltä yhteiskunnan osa-alueelta. Myös työnantajani ovat arvostaneet osaamistani. Siitä todisteena on keskeytymätön noin 40-vuotinen työura korkeasti palkatuissa tehtävissä. Jonkun aikaa toimin itsenäisenä yrittäjänäkin, mutta se ei ollut minua varteb, koska koin muiden asioiden osin vastentahtoisen hoitamisen epämiellyttävänä. Sanotaan tämä vaikka niin, etten halunnut erityisemmin puolustaa rikoksiin syyllsityneitä henkilöitä, vaikka ymmärrän, että heilläkin on oikeusturvaan oikeus. Työurani on poikinut myös hyvän eläkkeen, joten taloudellisesti elämäni on erittäin turvattu.

        Jos väität, että minulla on äärimmäisen heikko yleissivistys, olen kyllä siltä osin valmis haastamaan sinut missä tahansa asiassa, jos se liittyy yhteiskuntaan, historiaan ja politiikkaan. Muilta osin en väitä osaamiseni olevan muita parempi enkä niissä uskalla lähteä kilvoittelemaan. Näin eläkkeellä olen tosin yrittänyt laajentaa tietämystäni kulttuurin ja luonnon saralta. Filosfiasta ja tähtitieteestä olen myös kiinnostunut, koska ne käsittelevät elämämme suuria arvotuksia. Kirajallisuus ja elokuvat ovat luonnossa samomisen ohella pääharrastuksia nykyisin. Nuorempana harrastin myös joukkuepeliurheilua ja jalkapallossa ole saavuttanut yhden kansallisen tason kultamitalinkin. Myös pikaluistelu- ja uintikilpailuihin olen osallistunut niissä suuremmin menestymättä. Nykyään pärjäisin korkeintaan shakissa, jos se luetaan urheiluksi. Lapissa vaellan vaimoni kanssa vuosittain ja välillä myös hiihtäen. Ulkomaista mieleenpainuvin on ehkä ollut työmatkani Islantiin maan erikoislaatuisuuden vuoksi. Ihme kyllä en kyllästynyt Brysseliin matkustamiseenkin. Siellä tutustuin hyviin ruokapaikkoihin, joita riitti kaiketi sen vuoksi, että kaupunki on niin kansainvälinen. Amsterdam ja Pariisi ovat toki kaupunkeina paljon mielenkiintoisempia sikäli kuin niihin ehti työn ohessa tutustua. Italiassa ja Espanjanjassa on tullut enimmäkseen lonailtua ulkomailla perheen kanssa silloin, kun lapset olivat vielä kotona. Afrikassa en ole juuri käynyt, mutta jossain sielläkin. Uusi-Seelanti kiinnostaisi, mutten saa vaimoa innostumaan asiasta. Kaikkea kivaa ei millään ehdi elämänsä aikana nähdä.


      • Anonyymi00009 kirjoitti:

        Jos ei osaa niin ei osaa, ei se haittaa.

        MPP yrittää parhaansa, se riittää siihen mihin se riittää.

        Noinhan se on. Jokainen yrittää parhaansa. Riittää mihin riittää. Itse olen kuitenkin aika tyytyväinen siihen, mihin se on riittänyt. Se taas riittää minulle.


      • Anonyymi00010
        mielipidepankki kirjoitti:

        Noinhan se on. Jokainen yrittää parhaansa. Riittää mihin riittää. Itse olen kuitenkin aika tyytyväinen siihen, mihin se on riittänyt. Se taas riittää minulle.

        Juuri niin, Hyvä että riittää. Eihän se paljoa ole, ei todellakaan, mutta jos riittä itsellesi niin silloin kaikki hyvin.,


      • Anonyymi00011
        mielipidepankki kirjoitti:

        Olen akateemisesti koulutettu ja aika korkealla tasollakin. Tutkimukselliset kirjoitukseni ovat läpäisseet akateemisen seulan korkein arvosanoin. Ne ovat siis ulkopuolisia arvioita ja joudun ne arviot vaan hyväksymään. Olen kirjoittanut tieteellisiinn vertaisarvioituihin kotimaisiin ja kansainvälisiin julkaisuihin eli ne ovat läpäisseet arviointiseulan myös sillä tasolla. Kv. jutut olen kirjoittanut englanniksi ati jokusen ruotsiksi, mutta joiltain osin ne on käännetty myös ainakin saksaksi ja joillakin muillakin kielillä kuten viroksi. Olen esitelmöinyt jopa ministeritasoiselle kiinalaisvaltuuskunnalle joskun taannoin, kun he hakivat oppia länsimaista. Luulen, että hyvin moni jää täällä jälkeeni siinä yleissivistyksessä. On tietysti aiheita, joita en kovin hyvin tunne. Esim. lääketiedettä tunnen hyvin kehnosti ja vältän esittämästä mielipiteitä sitä koskien. Historiaan ja yhteiskuntatieteisiin sekä talouteen olen joutunut perehtymään työurani tehtävien vuoksi osin hyvinkin tarkoin, vaikka varinainen koulutukseni onkin vain yhdeltä yhteiskunnan osa-alueelta. Myös työnantajani ovat arvostaneet osaamistani. Siitä todisteena on keskeytymätön noin 40-vuotinen työura korkeasti palkatuissa tehtävissä. Jonkun aikaa toimin itsenäisenä yrittäjänäkin, mutta se ei ollut minua varteb, koska koin muiden asioiden osin vastentahtoisen hoitamisen epämiellyttävänä. Sanotaan tämä vaikka niin, etten halunnut erityisemmin puolustaa rikoksiin syyllsityneitä henkilöitä, vaikka ymmärrän, että heilläkin on oikeusturvaan oikeus. Työurani on poikinut myös hyvän eläkkeen, joten taloudellisesti elämäni on erittäin turvattu.

        Jos väität, että minulla on äärimmäisen heikko yleissivistys, olen kyllä siltä osin valmis haastamaan sinut missä tahansa asiassa, jos se liittyy yhteiskuntaan, historiaan ja politiikkaan. Muilta osin en väitä osaamiseni olevan muita parempi enkä niissä uskalla lähteä kilvoittelemaan. Näin eläkkeellä olen tosin yrittänyt laajentaa tietämystäni kulttuurin ja luonnon saralta. Filosfiasta ja tähtitieteestä olen myös kiinnostunut, koska ne käsittelevät elämämme suuria arvotuksia. Kirajallisuus ja elokuvat ovat luonnossa samomisen ohella pääharrastuksia nykyisin. Nuorempana harrastin myös joukkuepeliurheilua ja jalkapallossa ole saavuttanut yhden kansallisen tason kultamitalinkin. Myös pikaluistelu- ja uintikilpailuihin olen osallistunut niissä suuremmin menestymättä. Nykyään pärjäisin korkeintaan shakissa, jos se luetaan urheiluksi. Lapissa vaellan vaimoni kanssa vuosittain ja välillä myös hiihtäen. Ulkomaista mieleenpainuvin on ehkä ollut työmatkani Islantiin maan erikoislaatuisuuden vuoksi. Ihme kyllä en kyllästynyt Brysseliin matkustamiseenkin. Siellä tutustuin hyviin ruokapaikkoihin, joita riitti kaiketi sen vuoksi, että kaupunki on niin kansainvälinen. Amsterdam ja Pariisi ovat toki kaupunkeina paljon mielenkiintoisempia sikäli kuin niihin ehti työn ohessa tutustua. Italiassa ja Espanjanjassa on tullut enimmäkseen lonailtua ulkomailla perheen kanssa silloin, kun lapset olivat vielä kotona. Afrikassa en ole juuri käynyt, mutta jossain sielläkin. Uusi-Seelanti kiinnostaisi, mutten saa vaimoa innostumaan asiasta. Kaikkea kivaa ei millään ehdi elämänsä aikana nähdä.

        Yleissivistyksesi on loistava, Olet sen todistanut mm. maatalousosaamisella. Parvekeviljelyn suurmestarin arvon ansaitset jo riisi ja makaroonivilejelmilläsi, joita täällä toit esiin. Kuten muutoinkin kirjpoituksilla, joista et itsekään ymmärtänyt mitä sanoit.

        Historian palkinnon sinulle varmaan suo kommunistien perinneyhdistys, niin. vahvasti olet ehkäpä kohta ainoana kommunistisen historian tulkitsijan viittaa kantavana kirjoittajana ansainnut. Teitä ei montaa ole tässä maassa enää.


      • Anonyymi00012
        mielipidepankki kirjoitti:

        Noinhan se on. Jokainen yrittää parhaansa. Riittää mihin riittää. Itse olen kuitenkin aika tyytyväinen siihen, mihin se on riittänyt. Se taas riittää minulle.

        Tarkoitan sitä, että jos minä siirtäisin rahaa vaikka poikani tilille ja sanoisin vain, että se on ennakkoperintöä. Verovapaus olisi sitä, että mikään verottaja ei kysyisi mitään siitä sen jälkeen. Tajuatko?


    • Anonyymi00005

      Minne ne siitä liikkeelle lähtisi pitäs keksiä tapa verottaa sitä tilillä makaavaa rahaa ni ihmiset kuluttais ettei valtio saa heiltä ainakaan

    • Anonyymi00006

      Dunja:
      Perintöveron poisto toisi joustoa verosuunnitteluun. Esimerkiksi perintöveron
      poisto seuraavan nelivuotiskauden ajaksi toisi helpotusta monen edistyksellisen
      elämään. Ei tarvitsisi tuoda julkisuuteen omaisuuttaan, vaan voisi skipat
      veronmaksunsa seuraaville sukupolville. Ei tarvitsise pihistellä kattoremontin
      teossa ja voisi muuttaa omat kulunsa tuloiksi. Omaisuudenhoito muutuisi
      tuloiksi verotuksessa

    • Anonyymi00007

      Onpa taas "keskusta suuntaista"!!

      Ps.
      Yhdys sana!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1199
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1034
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      129
      926
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      95
      785
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      291
      734
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      75
      649
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe