Extremeä???

Ooxä extreme?

On se kummaa että kaikki pitää nykyään olla niin extremeä. "Kaikkii coolit hemmot harrastaa extremeä". Sana "extreme" koki inflaation jo vuosia sitten ja nykyään "extremeä" onkin kaikki omituinen toiminta niin sauvakävelystä kananmuniensyöntiin.

Jos pysytään totuudessa niin extremeksi voitaisiin luokitella seikkailu-urheilu ja vuorikiipeily. Esimerkiksi seinäkiipeily tai maastopyöräily (jota itse harrastan) ei ole extremeä.

15

3399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyöräilijä

      Niin että maastopyöräily ei ole extremeä? Aika rankasti rajaat, otatko huomioon että pyörällä voi ajaa kyllä siihen tapaan, että touhua voi jo kutsua extremeksi?

      Tässä suomalainen näyte ajamisesta:
      http://www.ridefree.fi/pics/rf1159.jpg

      • extreme

        Siinä tapauksessa mäkihyppy ja vaikka telinevoimistelu on extremeä...:)


      • jooooooo
        extreme kirjoitti:

        Siinä tapauksessa mäkihyppy ja vaikka telinevoimistelu on extremeä...:)

        miten sitten vuorikiipeily on extremeä tai joku seikkailu? nehän on vain kävelyä tai kiipeämistä? mikä edes on extremeä?


      • Muksis!
        jooooooo kirjoitti:

        miten sitten vuorikiipeily on extremeä tai joku seikkailu? nehän on vain kävelyä tai kiipeämistä? mikä edes on extremeä?

        Se vasta ekstriimii...


      • Pate
        Muksis! kirjoitti:

        Se vasta ekstriimii...

        Parkour, siinä vasta extremeä!

        Juu elikkäs mun mielestä extremeä on PARKOUR (ei siis mikään saakutin panthour kopio) Laji saattaa muistuttaa hieman kaikkia muita temppuilulajeja (breakdance, skedetys, snoukkaus jne.) Parkourissa ei mitään muuta kuin mukavat kuteet ja hieman uskallusta tarvita, eli siis tulee paljon halvemmaksi kuin skeittaus, jossa dekkejä saat kokoajan mennä hakemaan kaupasta satalappusien kanssa. Jos et ole kuullut parkourista, tai tiedä, mikä se on, niin on ekhä parasta katsoa seuraava videonpätkä: http://personal.inet.fi/koti/osh/BRsampleri_II.avi

        "Parkour on enemmän kuin urheilulaji - siinä tehdään liikkumisesta taidetta ympäristön suomien mahdollisuuksien mukaan. Esteet sulavalle liikkumiselle nähdään haasteina ja mahdollisuuksina kehittää sekä omaa kehoa, että mieltä. Vain luovuus ja mielikuvitus ovat rajana."

        et silleen ja joka kapungista pitäis tämmönen parkour-tiimi löytyä, lista kaikista virallisista ja rekisteröidyista parkour-tiimeistä tulee tässä: http://www.parkour.fi/tiimit_fi.htm

        Meno saattaa tässä videossa näyttää vähän hullulta, mutta uskon, että ainakin ne jolla on yhtään urheilutaustaa, niin oppivat heittämään kaikki tän videon temput aikas lyhyessä ajassa.

        Ja yhtään lajista kiinnostuneille olis tässä jonkunnäköinen lista, jossa on suurin osa tempuista/liikkeistä ja myös näytetään vaihe vaiheelta, miten liikkeet tehdään: http://www.parkour.fi/fundamentals_fi.htm

        Suosittelen lajia ehdottomasti kaikille!


      • Juliana
        Pate kirjoitti:

        Parkour, siinä vasta extremeä!

        Juu elikkäs mun mielestä extremeä on PARKOUR (ei siis mikään saakutin panthour kopio) Laji saattaa muistuttaa hieman kaikkia muita temppuilulajeja (breakdance, skedetys, snoukkaus jne.) Parkourissa ei mitään muuta kuin mukavat kuteet ja hieman uskallusta tarvita, eli siis tulee paljon halvemmaksi kuin skeittaus, jossa dekkejä saat kokoajan mennä hakemaan kaupasta satalappusien kanssa. Jos et ole kuullut parkourista, tai tiedä, mikä se on, niin on ekhä parasta katsoa seuraava videonpätkä: http://personal.inet.fi/koti/osh/BRsampleri_II.avi

        "Parkour on enemmän kuin urheilulaji - siinä tehdään liikkumisesta taidetta ympäristön suomien mahdollisuuksien mukaan. Esteet sulavalle liikkumiselle nähdään haasteina ja mahdollisuuksina kehittää sekä omaa kehoa, että mieltä. Vain luovuus ja mielikuvitus ovat rajana."

        et silleen ja joka kapungista pitäis tämmönen parkour-tiimi löytyä, lista kaikista virallisista ja rekisteröidyista parkour-tiimeistä tulee tässä: http://www.parkour.fi/tiimit_fi.htm

        Meno saattaa tässä videossa näyttää vähän hullulta, mutta uskon, että ainakin ne jolla on yhtään urheilutaustaa, niin oppivat heittämään kaikki tän videon temput aikas lyhyessä ajassa.

        Ja yhtään lajista kiinnostuneille olis tässä jonkunnäköinen lista, jossa on suurin osa tempuista/liikkeistä ja myös näytetään vaihe vaiheelta, miten liikkeet tehdään: http://www.parkour.fi/fundamentals_fi.htm

        Suosittelen lajia ehdottomasti kaikille!

        Unohtuiko harkinta ja terve järki? Kuvasitko vahingossa onnettomuuden, joka sattui sinulle tai kaverille kun mopo karkasi käsistä tai rima oli liian korkealla?

        Etsimme TV-Tietoiskuun kotivideoita onnettomuuksista ja vahingoista.

        Onnettomuudet voivat liittyä esimerkiksi urheiluun, ulkoiluun, alkoholin käyttöön, siivoamiseen, ruuanlaittoon, koiran ulkoiluttamiseen, akvaarion tyhjentämiseen...


        KÄY KATSOMASSA LISÄTIETOJA

        http://www.pohjantahti.net/kotivideo/

        *******


        POHJANTÄHTI-ELOKUVA OY
        Pursimiehenkatu 29-31 A
        FIN-00150 Helsinki


      • -NiNja-
        Pate kirjoitti:

        Parkour, siinä vasta extremeä!

        Juu elikkäs mun mielestä extremeä on PARKOUR (ei siis mikään saakutin panthour kopio) Laji saattaa muistuttaa hieman kaikkia muita temppuilulajeja (breakdance, skedetys, snoukkaus jne.) Parkourissa ei mitään muuta kuin mukavat kuteet ja hieman uskallusta tarvita, eli siis tulee paljon halvemmaksi kuin skeittaus, jossa dekkejä saat kokoajan mennä hakemaan kaupasta satalappusien kanssa. Jos et ole kuullut parkourista, tai tiedä, mikä se on, niin on ekhä parasta katsoa seuraava videonpätkä: http://personal.inet.fi/koti/osh/BRsampleri_II.avi

        "Parkour on enemmän kuin urheilulaji - siinä tehdään liikkumisesta taidetta ympäristön suomien mahdollisuuksien mukaan. Esteet sulavalle liikkumiselle nähdään haasteina ja mahdollisuuksina kehittää sekä omaa kehoa, että mieltä. Vain luovuus ja mielikuvitus ovat rajana."

        et silleen ja joka kapungista pitäis tämmönen parkour-tiimi löytyä, lista kaikista virallisista ja rekisteröidyista parkour-tiimeistä tulee tässä: http://www.parkour.fi/tiimit_fi.htm

        Meno saattaa tässä videossa näyttää vähän hullulta, mutta uskon, että ainakin ne jolla on yhtään urheilutaustaa, niin oppivat heittämään kaikki tän videon temput aikas lyhyessä ajassa.

        Ja yhtään lajista kiinnostuneille olis tässä jonkunnäköinen lista, jossa on suurin osa tempuista/liikkeistä ja myös näytetään vaihe vaiheelta, miten liikkeet tehdään: http://www.parkour.fi/fundamentals_fi.htm

        Suosittelen lajia ehdottomasti kaikille!

        Anteeks nyt vaan mutta sä olet väärässä parkour ei ole extreme laji niinkuin monet sen luulevat olevan koska ovat katsoneet PK-Videoita joissa tyypit heittelevät voltteja ja Flippejä... jne...

        Itse oon harrastanut parkourii 2v ja tiedän mistä puhun.
        Parkour on liikuntatapa, jossa pyritään mahdollisimman suoraviivaiseen liikkumiseen, muuria ei nähdä esteenä, vaan mahdollisuutena. Liikutaan siis pisteestä A pisteeseen B mahdollisimman innovatiivisesti. Parkourissa pyritään kehittämään itseään omien rajojensa mukaan, eikä siis pidä yrittää asioita joiden onnistumisesta et ole varma.
        Eli Parkour on varmuutta ja itseluottamusta siinä ei tehdä mitään missä et ole varma onnistutko


    • äksön-jäkson

      Totta puolet tuossakin.
      Joskus 15 vuotta sitten alkoi jo joku rullalautailukin olemaan extreme -laji. Eli jossain vaiheessa "kuolemanvaara" vaihtui katukielessä "loukkaantumisvaaraan". Alunperin 60 -luvun lopussa ja 70 -luvun alussa kun mm. Patric Vallecant (tavasinko oikein) alkoi laskettelemaan paikoista joista ei aikaisemmin oltu laskettu, alettiin puhumaan äärimmäisestä urheilusta. Tällä tarkoitettiin vielä pitkälle 80 -luvun lopullekkin eri urheilulajeissa sitä että jos sattuu hassi/moka/virhe, niin kuolet - siis ei niin että nilkka taittuu, vaan sitä että olet tuhannenpaskana tuusannuuskana jossain rotkon pohjalla. Ei sen enempää tai vähempää. Toisin sanoen rajanveto extreme ja ei-extremelajeihin on enemmän tai vähemmän vain markkinamiesten hommaa. Voihan sitä vaikka juosta itsensä hengiltä jos ei tiedä mitä tekee - eikös se ole jo aika extremeä?

      • SanDe

        Itse asiassa trampoliini hyppiminenkin on jonkin sorttista extremeä, riippu mitä temppuja tekee. Itse teen Backflippejä ja frontflippejä kierteellä. Ja tietenkin ilman kierrettä. Se ei tietenkään ole hurjimmasta päästä, mutta todella mukavaa touhua. Eli extremen ei tarvitse mielestäni olla hirveen hullua ja tyhmänrohkeaa vaan se voi olla hauskaakin...


      • gsustelija.
        SanDe kirjoitti:

        Itse asiassa trampoliini hyppiminenkin on jonkin sorttista extremeä, riippu mitä temppuja tekee. Itse teen Backflippejä ja frontflippejä kierteellä. Ja tietenkin ilman kierrettä. Se ei tietenkään ole hurjimmasta päästä, mutta todella mukavaa touhua. Eli extremen ei tarvitse mielestäni olla hirveen hullua ja tyhmänrohkeaa vaan se voi olla hauskaakin...

        Vai että on trampoliinilla hyppiminen jo extremee? No onhan se telinevoimistelu aika hurjannäköistä hommaa. Eikun kauppaan ostamaan valkoiset kokovartalotrikoot ja sitten opetellaan kävelemään akkamaisesti niin oot extreme.


    • ...

      Ja maastopyöräily jota itse harrastat, on varmaankin Cross Country- nimellä kulkevaa normaalissa maastossa ajettavaa skeidaa, mutta ajappas downhilliä tai freerideä, niin johan sulla pärähtää paskat housuun...

      • sami-v

        Mun mielestä pk ei ole extreme urheilua..Itse harrastan parkouria olen hyppiny keväästä asti


      • Nimetön
        sami-v kirjoitti:

        Mun mielestä pk ei ole extreme urheilua..Itse harrastan parkouria olen hyppiny keväästä asti

        Se on esim. sitä kun lasketaan Alpeilla tms. suksilla rinnettä alas sellaisessa paikassa, että jos tulee virhe, kaatuu tms. niin suuremmalla todennäköisyydellä kuolee kun jää henkiin.

        Tuommoisesta, tai vastaavasta, toiminnasta voidaan käyttää nimitystä extreme. Kaikki muut toiminnat missä virheen sattuessa todennäköisin (ei siis pahin) seuraus on mustelmia ovat muuta kuin extremeä.

        En itse harrasta.


      • traceur
        sami-v kirjoitti:

        Mun mielestä pk ei ole extreme urheilua..Itse harrastan parkouria olen hyppiny keväästä asti

        Kyllä se on, ja vahvasti sanottuna. Uskoppas vaan:)


      • Nimetön
        traceur kirjoitti:

        Kyllä se on, ja vahvasti sanottuna. Uskoppas vaan:)

        Duoda duoda... alotin just parkouraamisen ja nyt haluisin tietää jonku hyvän salin jos ois niinku mahdollista harjoitella esim. voltteja... tietäiskö kukaan mitään semmosta? :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe