Tämä kysymys tuli aikaisemmasta rekryaloituksesta mieleen
Onko muiden käskemisinto hyvän johtajan ja esimiehen edellytys?
Ajattelin itse, että kysymyksen asettelu vääristää naisten tuloksia heikommaksi ja suosii miehiä, ilman että sen esittäjä on ymmärtänyt omia mielikuviaan johtajasta.
Tykkäätkö käskeä muita?
49
198
Vastaukset
- Anonyymi00001UUSI
No mikä se minä opettamaan isääni funtsimaan tai äitiäni kokkaamaan, hyvällä voin sanoa mutta jos ei mene perille edes oma paras ns niin son herran haltuun ja hellurei ns. T naiselta
- Anonyymi00004UUSI
No juurikin näin ajattelin. Juurikin tuo epäjohdonmukaiseen määräilyyn sortuva isähahmo on kaikkea muuta, kuin mitä hyväksi johtamiseksi näen. Suorastaan toisesta päästä.
Hyvällä voi sanoa ja vielä pitäisi varmistaa, että ohjeet on ymmärretty. Oppijoita ja osaamistakin on monta eri tasoa.
- Anonyymi00002UUSI
"Onko muiden käskemisinto hyvän johtajan ja esimiehen edellytys?"
Ei missään tapauksessa. Tuo on tutkitustikin erittäin huono ominaisuus johtavassa asemassa olevassa.- Anonyymi00005UUSI
Näin se todennäköisesti onkin, vaikka jonkun tason halu siihen täytyy olla.
Enemmän epäilen sitä, että naiset näkevät "määrätä" sanan miehiin verrattuna negatiivisemmin. Miehet käyvät varusmispalveluksen ja sama sana saattaisi edustaa hyvää koordinointia ja järjestystä. - Anonyymi00008UUSI
Anonyymi00005 kirjoitti:
Näin se todennäköisesti onkin, vaikka jonkun tason halu siihen täytyy olla.
Enemmän epäilen sitä, että naiset näkevät "määrätä" sanan miehiin verrattuna negatiivisemmin. Miehet käyvät varusmispalveluksen ja sama sana saattaisi edustaa hyvää koordinointia ja järjestystä.Käskemiseen ei tarvitse olla oikeastaan lainkaan halua. Se, ettei halua tehdä jotain, ei tarkoita, etteikö siihen tarvittaessa kykene. Käskemisen halu ei kuulu lainkaan hyvän johtajan ominaisuuksiin. Tarve käskeä kertoo, että on jo epäonnistunut johtajana ja johtamisessa.
Olen muuten käynyt armeijan ja poistunut sieltä johtajana. Sielläkään muuten ne, jotka ovat hyviä ja johtajina arvostettuja, eivät joudu käskemään. Toki peruskoulutuskauteen kuuluu käskyttämistä, mutta ne käskyttäjät tunnetusti eivät ole kovinkaan arvostettuja. Eikä sen käskyttämisen perimmäinen tarkoitus armeijassakaan ole olla hyvä johtaja. - Anonyymi00010UUSI
Anonyymi00008 kirjoitti:
Käskemiseen ei tarvitse olla oikeastaan lainkaan halua. Se, ettei halua tehdä jotain, ei tarkoita, etteikö siihen tarvittaessa kykene. Käskemisen halu ei kuulu lainkaan hyvän johtajan ominaisuuksiin. Tarve käskeä kertoo, että on jo epäonnistunut johtajana ja johtamisessa.
Olen muuten käynyt armeijan ja poistunut sieltä johtajana. Sielläkään muuten ne, jotka ovat hyviä ja johtajina arvostettuja, eivät joudu käskemään. Toki peruskoulutuskauteen kuuluu käskyttämistä, mutta ne käskyttäjät tunnetusti eivät ole kovinkaan arvostettuja. Eikä sen käskyttämisen perimmäinen tarkoitus armeijassakaan ole olla hyvä johtaja.Se mitä kerroit on hyvä tieto, mutta juurikin tuota lausetta käytettiin erään rekryn soveltuvuusarvioinnissa. Molemmat äärilaidat vähensivät henkilön soveltuvuutta.
Mietin vain antaako testi yhteneviä tuloksia mies- ja naishakijoille, jos naiset haluavat "määrätä" miehiä vähemmän, mutta miehille tehtävänä tutumpaa, vaikkei sen suurempia intoja heilläkään. - Anonyymi00013UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Se mitä kerroit on hyvä tieto, mutta juurikin tuota lausetta käytettiin erään rekryn soveltuvuusarvioinnissa. Molemmat äärilaidat vähensivät henkilön soveltuvuutta.
Mietin vain antaako testi yhteneviä tuloksia mies- ja naishakijoille, jos naiset haluavat "määrätä" miehiä vähemmän, mutta miehille tehtävänä tutumpaa, vaikkei sen suurempia intoja heilläkään.Eivät ammattilaistenkaan käyttämät rekryprosessit idioottivarmoja ole. Ylipäänsä tuollainen avainkysymysten pisteyttäminen on metodina vähän niin ja näin. Se luo helposti tilanteita, joissa vastataan pisteiden perusteella, ei niinkään todellisuuden. Jos tuollaisiin kysymyksiin liitetään laajempi testipatteristo, niin saa oikeammansuuntaisia tuloksia, mutta jos mennään vain tuollaisilla kysymyksillä niin lopputulos voi olla melkein mitä vaan. Vaikka haastateltava ei optimoisi vastauksiaan, niin jos kysyy tuollaisia, pitäisi olla myös vähän käsitystä vastaajan persoonasta. Pelkällä kankealla pisteyttämisellä ei saa paljoa irti.
- Anonyymi00003UUSI
En tykkää käskytellä muita, siksipä en olisi hyvä johtaja. Ajattelen aina muiden tunteita.
Empaattisuus olisi mielestäni hyvän johtajan taito. Vaan taitaapa sinne päätyä itsekkäät narsistit.- Anonyymi00007UUSI
Se on juurikin niin päin, että tunteiden ymmärtäminen on hyvän esimiehen edellytys. Itsekkäiden narsistien päätyminen johtoon sairastuttaa koko työyhteisön.
En mielelläni käskytä, vaan ohjaan hienovaraisesti. Tuossa tapauksessa henkilö ei edes huomaa, että häntä on viety kuin pässiä nar...., siis neuvottu ja opetettu.
☝️😇- Anonyymi00009UUSI
Tässähän ne todelliset kyvyt nähdään☝️ 😌 Kukaan ei halua tulla käskytetyksi ja vajailla ohjeilla ahdistetuksi. Ihmiset ovat erillaisia ja eritasoisia. Jokainen haluaa pohjimmiltaan onnistua.
- Anonyymi00019UUSI
Pässihän voi pikaista omille teilleen, mennä kuin päätön kana.
Vilma - Anonyymi00023UUSI
Minäkin ohjaan hienovaraisesti tyhmiä ihmisiä toimimaan oikein ja tämän taidon olen oppinut isosiskoltani joka ohjasi minua hienovaraisesti olessani pikkulapsi kuristaen kerta toisensa jälkeen minua kurkustani kunnes kilpirustoni meni rikki. Tytöt ovat väkivaltaisempia kuin ovat pojat. Tytöt sanovat väkivaltansa olevan hienovaraista ohjausta.
Tyhmät ihmiset eivät opi mitään ellei heitä hienovaraisesti opeteta oikealle polulle opintiellä.
- Anonyymi00006UUSI
En pidä muiden käskyttämisestä, mutta viihdyn kyllä ohjaavassa roolissa. Joudun tätä työssäni tekemäänkin, joten olisi aika hankalaa, jos olisin luonteeltani sellainen, joka haluaa vain ottaa ohjeita vastaan eikä itse olla päättämässä/ohjaamassa.
Käskyttäminen ei kuulu hyvään johtamiseen, se on vanhanaikaista johtamista. Hyvä johtaja osaa asettaa selkeät tavoitteet, ohjata, tukea ja innostaa ja näin mahdollistaa tiimilleen sellaisen ympäristön, jossa kaikilla on mahdollisuus suoriutua parhaalla mahdollisella tavalla. Tietenkin myös epäkohtiin pitää uskaltaa puuttua silloin, kun se on tarpeen. Sekään ei ole hyvää johtamista, että ollaan vain kaikille kiva vaan joskus täytyy pystyä tekemään myös vaikeampia päätöksiä.
Aletheias- Anonyymi00016UUSI
Kaikki mitä kerrot on hyvän johtajan ominaisuuksia.
Johonkin eriävään olen kuitenkin tullut mielessäni. Mielestäni asiantuntijaorganisaatioissa esihenkilöillä tulisi olla enemmän kykyä ottaa vastaan alaisiltaa neuvoja ja ehdotuksia (ohjeita). Se että rekryssä suositaan dynaamista ja innovatiivista, mutta substanssiosaamiseltaan puutteellista, vähentää yrityksen mahdollisuuksia, ellei esihenkilö ymmärrä mistä asiasta puhutaan. Yhteisön tiedon hyödyntämisestä puhutaan tälläkin hetkellän paljon, mutta käytännössä sen esteenä ovat johtamistavat ja tarvittavat kyvyt. Miten edes kenenkään mahdollista muuttaa mitään yksilöllistä ominaisuuttaan? Tai koko yrityskulttuurin muuttua hetkessä toiseksi!
Vaikeiden päätösten tekeminen on nykyisin lähes synonyymi irtisanomiselle. Työyhteisöllä saattaa olla paljon näkemyksiä, mitä voidaan tehdä asioiden parantamiseksi, mutta harvoin mitään kokeillaan irtisanomisten vaihtoehtona edes pakon edessä. - Anonyymi00027UUSI
Anonyymi00016 kirjoitti:
Kaikki mitä kerrot on hyvän johtajan ominaisuuksia.
Johonkin eriävään olen kuitenkin tullut mielessäni. Mielestäni asiantuntijaorganisaatioissa esihenkilöillä tulisi olla enemmän kykyä ottaa vastaan alaisiltaa neuvoja ja ehdotuksia (ohjeita). Se että rekryssä suositaan dynaamista ja innovatiivista, mutta substanssiosaamiseltaan puutteellista, vähentää yrityksen mahdollisuuksia, ellei esihenkilö ymmärrä mistä asiasta puhutaan. Yhteisön tiedon hyödyntämisestä puhutaan tälläkin hetkellän paljon, mutta käytännössä sen esteenä ovat johtamistavat ja tarvittavat kyvyt. Miten edes kenenkään mahdollista muuttaa mitään yksilöllistä ominaisuuttaan? Tai koko yrityskulttuurin muuttua hetkessä toiseksi!
Vaikeiden päätösten tekeminen on nykyisin lähes synonyymi irtisanomiselle. Työyhteisöllä saattaa olla paljon näkemyksiä, mitä voidaan tehdä asioiden parantamiseksi, mutta harvoin mitään kokeillaan irtisanomisten vaihtoehtona edes pakon edessä.Substanssiosaamisen tarve johtajan tasolla on tilanneriippuvainen. Toisissa rooleissa tarve on suurempi kuin toisissa ja riippuu paljon organisaation toimintatavoista ja kulttuurista. Jokaisella johtavassa asemassa sitä tulisi olla silti riittävästi, jotta pystyy omassa roolissaan tekemään hyviä päätöksiä.
Ei mikään yrityskulttuuri hetkessä mihinkään muutu, mutta mahdollista se on, jos siihen aidosti sitoudutaan ja tehdään töitä sen eteen. Väkisin muutos ei tietenkään tapahdu ja sitä tulisi johtaa henkilöstöä kunnellen, mutta helpommin sanottu kuin tehty.
Irtisanomiset lienevät niitä vaikeimpia päätöksiä, mitä johtavassa asemassa oleva joutuu urallaan tekemään. Se kun ei ole pelkkä bisnespäätös, vaan sillä on välitön vaikutus irtisanottavien elämään. On silti muitakin vaikeita päätöksiä liittyen esim valtaviin investointeihin. Päätöksensä takana täytyy pystyä seisomaan ja joskus ehkä myös myöntämään, että päätös oli väärä. Vastuusta johtajalle kuitenkin maksetaan, joten ei siinä auta kuin tehdä työnsä, vaikka välillä on vähän vaikeaa.
Tuo on totta, ettei takuulla kuunnella riittävästi henkilöstöä yhteistoimintaneuvotteluissa. Aina irtisanomisilta ei voida välttyä, mutta toisinaan voisi ratkaisu löytyä muulla tavalla.
Aletheias - Anonyymi00038UUSI
Mutta millainen aletheiasi on kotona ja parisuhteessa eli millainen emäntä ja vaimo ja äiti olet eli oletko kotona ja vapaa ajalla määräilijä
- Anonyymi00041UUSI
Anonyymi00038 kirjoitti:
Mutta millainen aletheiasi on kotona ja parisuhteessa eli millainen emäntä ja vaimo ja äiti olet eli oletko kotona ja vapaa ajalla määräilijä
En ole määräilijä vapaa-ajallakaan. Topakka osaan olla ja tietysti äitinä olen asettanut lapselleni rajoja jne, mutta mikään nalkuttaja tai draamakuningatar en ole.
Aletheias
- Anonyymi00011UUSI
Kyllä minä kotona ja koti oloissa omat mielipiteeni sanon ja annan neuvoja ja sanon miten olis järkevintä tehdä mutta en ole mikään määrääjä tai käskyttäjä eli äkkiä teen sen itse eli en pakota ketään eli ehkä en ole kotona se määrääjä tai määräilijä
- Anonyymi00012UUSI
Ja jos riita tulee niin sitten riidellään tai torataan ja kun lepytään niin olen kyllä joustava ja voin antaa periksikin
- Anonyymi00014UUSI
Anonyymi00012 kirjoitti:
Ja jos riita tulee niin sitten riidellään tai torataan ja kun lepytään niin olen kyllä joustava ja voin antaa periksikin
Ja en ole vaativa esim jos kukaan ei halua imuroida niin sit ei imuroida ja kanssani ei ole kenelläkään suoritus paineita eli jos joku asia tai työ ei onnaa niin yhdessä sitten tehdään onnistu tai ei
- Anonyymi00018UUSI
Anonyymi00014 kirjoitti:
Ja en ole vaativa esim jos kukaan ei halua imuroida niin sit ei imuroida ja kanssani ei ole kenelläkään suoritus paineita eli jos joku asia tai työ ei onnaa niin yhdessä sitten tehdään onnistu tai ei
niin niin, et meneehän se vähän aikaa niinkin, että antaa vaan niiden harrastusvälineiden olla siinä keskellä lattiaa. Ei ne oo siinä ennenkään ruokaa vaatineet
- Anonyymi00021UUSI
Anonyymi00018 kirjoitti:
niin niin, et meneehän se vähän aikaa niinkin, että antaa vaan niiden harrastusvälineiden olla siinä keskellä lattiaa. Ei ne oo siinä ennenkään ruokaa vaatineet
Minun puolestani ne saa olla siinä jos muutakaan paikkaa ei ole tai niitä tarvitsee pian
- Anonyymi00015UUSI
Ex vaimolla oli pomottelutaipumuksia jonkin verran, tyytyi sitten komentelemaan muksulaumaa kun isäntä ei ollut oikein vastaanottavaista lajia komentelujen suhteen...ymmärsi lähinnä ehdotuksia, eikä aina niitäkään :)
- Anonyymi00017UUSI
No höh. Tuo on miesten oma yksilöllinen kokemus toisten pienestä avuntarpeesta. Pitäisi tehdä testi, kuulostaako kauppareissu tai roskapussin vienti erityisen negatiivisilta sanoilta :)
- Anonyymi00033UUSI
Anonyymi00017 kirjoitti:
No höh. Tuo on miesten oma yksilöllinen kokemus toisten pienestä avuntarpeesta. Pitäisi tehdä testi, kuulostaako kauppareissu tai roskapussin vienti erityisen negatiivisilta sanoilta :)
Pätee samat säännöt kuin musiikkiin, aina ei ratkaise sisältö vaan se miten esitetään :)
- Anonyymi00042UUSI
Anonyymi00033 kirjoitti:
Pätee samat säännöt kuin musiikkiin, aina ei ratkaise sisältö vaan se miten esitetään :)
No mitäpä tähän edes vastaan väittäisi :)
- Anonyymi00020UUSI
Mä ihan hirveesti tykkäsin jossain vaiheessa Popedan "mun vaimoni on kspisinen".
Jotenkin kutkuttava.
Vilma- Anonyymi00022UUSI
Oletko sinä suhteessa ns se ikävä tyyppi ja päälle päsmäri ja joku laki ja järjestys
- Anonyymi00024UUSI
Anonyymi00022 kirjoitti:
Oletko sinä suhteessa ns se ikävä tyyppi ja päälle päsmäri ja joku laki ja järjestys
En ole. Olen joustava, rajat on, en rajaton.
- Anonyymi00030UUSI
Kersantti karoliina ellen väärin muista
- Anonyymi00031UUSI
Anonyymi00030 kirjoitti:
Kersantti karoliina ellen väärin muista
Kyllä hän tuo laulun nainen on.
Vilma
- Anonyymi00025UUSI
pitää olla "negotiator general"
Yhtään en ole kiinnostunut käskemään ketään. Ja yritän välttää niin töissä kuin muuallakin ihmisiä, joita pitäisi käskeä.
- Anonyymi00026UUSI
No entäpä määrätä muita?
Anonyymi00026 kirjoitti:
No entäpä määrätä muita?
No ei edes siihen. Ei minulle toistaiseksi sellaisesta ole maksettukaan. Toimittajille (noin organisaatioina) osaan tarvittaessa kertoa mitä edustamani organisaation puolesta haluan ja miten.
- Anonyymi00028UUSI
En tippaakaan tykkää käskemisestä. Olin pikkuisen aikaa ryhmäesimiehenä ja voihan paska, ihmisten asioiden vatvomista. Tykkään tehdä töitä ja mieluummin omassa huoneessa, niinpä asiantuntijatehtävä sopii minulle.
Inhoan niitä jotka käskevät. Jos aloittaa jonkun jutun että harmi kun ... Niin kohta ovat neuvoja antamassa miten pitää tehdä vaikka en ole neuvoja pyytänyt. Yleensä torppaan aika epäystävällisesti heti alkuunsa käskyt ja neuvonnan, kun en vaan siedä. Työpaikan esimies on ihan eri asia, totta kai teen pääsääntöisesti niin kuin käsketään, yleensä ohjeet ja käskyt ovat ihan ok. Ja saa aina mielipiteensä ja kehitysehdotuksensa sanoa.- Anonyymi00032UUSI
Sama juttu. Komentelu ei käy. Mutta nätillä puheella saa vaikka pyrstö edellä puuhun.
Vilma - Anonyymi00037UUSI
Moni esimies kauhistuu ihmisten konflikteja ja asioiden vatvomista. En tiedä ketään joka sellaisesta tykkäisi. Harva sanoo, et tuu ihan vapaasti juttelee, jos asioita kertyy mielen päälle vaivaamaan. Yksi on sanonut, pari kertaa käytin oikeutta.
- Anonyymi00039UUSI
Anonyymi00032 kirjoitti:
Sama juttu. Komentelu ei käy. Mutta nätillä puheella saa vaikka pyrstö edellä puuhun.
VilmaOnkohan ihan noinkaan esim saunassa mies muka kuluttaa liikaa saippuaa niin sanotko nätisti vai määräätkö kuinka paljon saippuaa saa kuluttaa tai mies pesee hiuksiaan niin puutut älä pese noin vaan pese niin kuin sanot
- Anonyymi00029UUSI
käskyttäminwen jääkäät aliupseereille..
Mummielestä käskemisest tulee henkisii vaurioita ja kamaloitusta. Hylättävä tapa. Mut luirutella ja houkutella saa.
Nimenomaan en tykkää, mutta välillä joudun ja sitten ottaa aivoon. Tykkään itseorientoituvista. 👍
- Anonyymi00034UUSI
Moro, kaunis poju 😎
- Anonyymi00040UUSI
Näinhön se onm Kun ei auta mikään muu, niin sitten on käskettävä. Ja selvitettävä, mistä tilanne johtuu. Voidaan varmaan kuitenkin ajatella, että käskevä ja asiaan puuttuva on parempi johtaja.
Haluatko määrätä / käskeä = Haluatko puuttua jhkin. Anonyymi00040 kirjoitti:
Näinhön se onm Kun ei auta mikään muu, niin sitten on käskettävä. Ja selvitettävä, mistä tilanne johtuu. Voidaan varmaan kuitenkin ajatella, että käskevä ja asiaan puuttuva on parempi johtaja.
Haluatko määrätä / käskeä = Haluatko puuttua jhkin.Hmm, mä olen kyllä tarvittaessa johtaja ja otan ohjat, jos kukaan muu ei niitä ota. Mutta tykkään johtaa rakentavasti, selkeet ohjeet, tarkistus että kaikki on kartalla mitä tehdään ja mitä odotetaan ja onko jollain parempia ehdotuksia eteenpäin päästäksemme. Sitten punnitaan, päätetään, sovitaan ja edetään kuten sovittu. Määräilijänä olen liian siitä stressaantuva.
- Anonyymi00035UUSI
Käskeä, johtaja…. SIINÄ KAKSI SUOMALAISEN TYÖELÄMÄN ONGELMAA.
Työpaikalla neuvotellaan, jaetaan työt, ohjataan.- Anonyymi00036UUSI
Onhan se etenkin silloin, kun käskyistä ja määräyksistä puuttuu järkeä, vaikka toisinkin voi olla. Ehkä rekry etsi vain reagointia ja tunnetilaa vanhahtavaan sanaan.
Neuvotteleminen ja ohjaaminen on monille jo sanoina tutumpaa, mutta eikö se riitä soveltuvuuteen. Olisiko vain riittävää esim. opettamiseen, joka naisvaltainen työ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60824
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111783- 46660
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla220618- 43558
- 53544
- 76533
- 22516
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k82493Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai37490