Kuinka paljon käytät tekoälyä?

Itse olen pyytänyt markkinoinnista analyysiä ja käytän sitä jonkin verran työssäni (chat gpt:tä siis).

Tuotan kyllä ihan hyvää tekstiä määrättyyn käyttöön, mutta pieni sparraus ei ole välillä pahitteeksi.

Ja onhan näitä hauskoja tilanteita, kun Gemini on mennyt kaupassa päälle, kuten tänään kävi - ja sain yhtäkkiä kovaäänisen analyysin pyykinpesuaineista pyytämättä.

🤭

40

176

Vastaukset 40

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Google tarjoaa automaattisesti tekoälyratkaisua lähes kaikkeen vaikka kirjoittaisi hakuun normaalilla haulla tekoälyhaun sijaan. Eli sitä tulee käytettyä päivittäin.

• Totta. Esikoinen on alkanut ohjeistamaan äitiä, että laita - ai, niin ei tulisi tekoälyn vastausta, mutta en sitten tiedä.

• Anonyymi00004

Ärsyttää, että Google työntää sen hakutulosten ensimmäiseksi, kun siinä on monesti väärää tietoa ja muutenkin haluan aina itse vertailla hakutuloksia ja lähteitä ja niiden antamia tietoja.

• En ole kai koskaan käyttänyt. Nykyään kun ei voi olla varma. Kaikkiallahan tuo tekoäly jo on.

• Niinpä. Mulla on se puhelimesta pois päältä, mutta kummasti jos sormi osuu väärään nappiin, niin alkaa solpotus.

• Anonyymi00002

Tämä kaikki tulee gubbe ja muut suoraan sydämmestä. T naiselta

• Anonyymi00003

Kokeillut olen tekoälyä kuvan ja animaation luomiseen kirjoittamalla tekstiä yksityiskohdista.
      Ilmaisilla tekoäly ohjelmilla saa jonkinlaisia ja hienojakin kuvia ja videoita, mutta ne tekoälyohjelma, joilla luodaan tosi hienoja animaatioita ovat maksullisia.
      https://www.youtube.com/watch?v=s0Fhf2T5acU

Mitenköhän tuo tekoäly taidevideo on tehty.
      Siinä on älyttömästi yksityiskohtia ja jos jokainen uksityiskohta on sanallisesti tekoälylle selostettu, niin kyllä siihen on mennyt monta A4 sivullista tekstiä.
      Olisi mukava nähdä tuon videon käsikirjoitus, että millainen se on, kun sen pohjlata tekoäly luo videon.

Kokeilin kirjoittaa googleen tekoälylle, että koodaa helppo peli, niin sehän koodasi sen silmänräpäyksessä.
      En ole koskaan koodannut ja koodaus on meikäläiselle aika utopiaa.
      Tekoälyn tekemästä koodauksesta näkee vähän miten koodataan.
      Commodore 64 tietokoneella tein sanapelin, että piti suorittaa muutamia komentoja, että pääsi huoneesta pois ja se kyllä toimi.
      Sinä periaatteessa koodattiin peli.

• Niin. Tekoälyhän käsittääkseni on jo vienyt määrätyiltä aloilta töitä, mutta luovaa työtä sen on ainakin toistaiseksi paha viedä.

• En käytä, vaikka alalla työskentelenkin. Toisinaan siitä voisi olla iloa, etenkin tekstin suodattamisesssa/olennasiten asioiden tiivistämisessä ja vastaavasti oman tekstituotannon fiksaamisessa, mutta toistaiseksi olen pitänyt parempana luetun tekstin omaa suodattamista ja oman tekstin jäsentelyä ihan isse, niin jää se henkilökohtainen jälki tekstiin, jonka kuitenkin monet yhteiselimet tunnistavat ja tekstin puutteineenkin osaavat parsia ymmärrettävään muotoon.

Mutta varmaan muutaman vuoden sisällä tekoälystä tulee osaa työrutiineja, kun ne kehittyvät vielä pidemmälle ja TÄ-botit saavat uusia toiminnallisuuskia, sellaisia jotka auttavat minua paremmin.

• Noh, sinä tuotatkin sen verran erinomaista suomenkieltä, että en ihmettele, jos jäisi vähemmälle käytölle.

• Automaatti google änkee tekoälyn joka paikkaan, joskus katson kurillani mitä se tyrkyttää. En muuten kyllä käytä.

• Taino tekoällihän noita kuviakin muokkaa.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Taino tekoällihän noita kuviakin muokkaa.

Pitää kyllä itsekin alkaa leikkimään noiden kuvien kanssa.

• Mu5tasydän kirjoitti:

Pitää kyllä itsekin alkaa leikkimään noiden kuvien kanssa.

Heh, jäin koukkuun muutama vuosi sitten, kun Wuppiksena täällä tunnettu näytti esimerkkiä liittämällä muokatun kuvan profiiliinsa.

Moni ihminen on aika kuva orientoitunut ja vetää johtopäätelmiä ulkonäöstä ja kuvista ylipäänsä. Minä nyt sitten veivaan niitä kuvia. 😉😇

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Heh, jäin koukkuun muutama vuosi sitten, kun Wuppiksena täällä tunnettu näytti esimerkkiä liittämällä muokatun kuvan profiiliinsa.

Moni ihminen on aika kuva orientoitunut ja vetää johtopäätelmiä ulkonäöstä ja kuvista ylipäänsä. Minä nyt sitten veivaan niitä kuvia. 😉😇

Oon huomannu, että joku kuca voi vaikuttaa suoraan siihenkin tykätäänkö susta vai ei. Ihan sama mitä puutaheinää suoltaa, kunhan kuvassa on mukavan näköinen. 😂

Minut irl nähneet voisi järkyttyä miten jutut ja ulkonäkö ei kohtaa. Sitä mihin päin ei kohtaa, en arvaile.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Oon huomannu, että joku kuca voi vaikuttaa suoraan siihenkin tykätäänkö susta vai ei. Ihan sama mitä puutaheinää suoltaa, kunhan kuvassa on mukavan näköinen. 😂

Minut irl nähneet voisi järkyttyä miten jutut ja ulkonäkö ei kohtaa. Sitä mihin päin ei kohtaa, en arvaile.

Tykkään tehdä psykososiaalisia ihmistestejä kuvilla ja kirjoituksilla. Näkee monenmoista niitten seurauksella ihmismielestä.

• Tökstöksnöö kirjoitti:

Tykkään tehdä psykososiaalisia ihmistestejä kuvilla ja kirjoituksilla. Näkee monenmoista niitten seurauksella ihmismielestä.

Ymmärrän. Pitäisi varmaan vaihtaa oma kuva takaisin animeksi.

• Mu5tasydän kirjoitti:

Ymmärrän. Pitäisi varmaan vaihtaa oma kuva takaisin animeksi.

Ei muitten takia pidä mitään, mutta jos itsestäs tuntuu, että sun on parempi olla animella täällä. 👍

• Anonyymi00005

Vältän kokonaan käyttämästä. Tiedän, että sitä käytetään esim. algoritmeissa ja ties missä, mutta oma raja kulkee siinä että en alennu keskustelemaan tekoälyn kanssa, kuten ihmisen kanssa keskustellaan. Ihminen ansaitsee inhimillisiä ja persoonallisia keskustelukumppaneita, ei kylmää robottia.

• Hyvä. Robotti on robotti ja ihminen on ihminen. Robotilta puuttuu kerroksellisuus ja mahdollisuus inhimillisiin virheisiin.

• Anonyymi00006

Ihan ensiksi haluan kertoa, etten luota tekoälyyn. Varmistan kaiken oleellisen muualta, kun olen ensin sieltä löytänyt ne asiat joihin etsin vastauksia.

Olen myös huomauttanut tekoälyä virheistään. Kone pyytää anteeksi, toteaa minun olevan oikeassa ja korjaa minulle syöttämiä tietojaan. Kummallinen...

Mutta joo, olen käyttänyt sitä uutena työkaluna viime aikoina tiedon hakuun. Toistan, kriittisesti.

xLiner

• Anonyymi00007

Ja tosiaan, en ole käyttänyt tekoälyä kovinkaan pitkään vielä.

Ylempänä mainittu käyttö seuranpitona kuulostaa omituiselta. Ehkä pelottavaltakin. Jos ihmiset uskovat siihen mielistelevään ohjelmointiin, niin todellinen elämä oikeine ihmisineen alkaa varmasti näyttämän tosi pahalta.

Toisaalta kiinnostaisi kokeilla jutustelua, mutta ei mua oikeasti kiinnosta yhtään sellainen yksipuolinen keskustelu ihmistenkään kanssa. Eikä mua kiinnosta kuunnella valheita. Mutta ihan varmasti on sellaisia ihmisiä, joille tuo on juuri sitä mitä he seuralta kaipaavat, ilman fyysistä olemusta.

xLiner

• Ei kai siihen sokeasti kannata luottaakaan. Siinäpä se oppii, kun ihminen opettaa. Mielestäni mihinkään ei kannata luottaa sokeasti, muuten saa vain nenilleen.

• Anonyymi00007 kirjoitti:

Ja tosiaan, en ole käyttänyt tekoälyä kovinkaan pitkään vielä.

Ylempänä mainittu käyttö seuranpitona kuulostaa omituiselta. Ehkä pelottavaltakin. Jos ihmiset uskovat siihen mielistelevään ohjelmointiin, niin todellinen elämä oikeine ihmisineen alkaa varmasti näyttämän tosi pahalta.

Toisaalta kiinnostaisi kokeilla jutustelua, mutta ei mua oikeasti kiinnosta yhtään sellainen yksipuolinen keskustelu ihmistenkään kanssa. Eikä mua kiinnosta kuunnella valheita. Mutta ihan varmasti on sellaisia ihmisiä, joille tuo on juuri sitä mitä he seuralta kaipaavat, ilman fyysistä olemusta.

xLiner

Kiinnostaa mitä tarkoitat seuranpidolla? En saa Geminiä poistettua puhelimesta kokonaan, mutta en kylläkään käytä sitä mihinkään seuranpitoon. 🤔 Joku näppäimen painaminen vahingossa ei vielä mielestäni täytä kriteerejä.

• Anonyymi00013
        Mu5tasydän kirjoitti:

Kiinnostaa mitä tarkoitat seuranpidolla? En saa Geminiä poistettua puhelimesta kokonaan, mutta en kylläkään käytä sitä mihinkään seuranpitoon. 🤔 Joku näppäimen painaminen vahingossa ei vielä mielestäni täytä kriteerejä.

Tässä taannoin yksi palstalainen kertoi ihastuneensa (vaiko peräti rakastuneensa) tekoälyyn. Kumppaninsa oli sitten kieltänyt moisen "suhteen". Hyvin todennäköisesti ihan tosi juttu.

Kaikki eivät oikein ymmärrä, että se on kone. Vaikka voi inhimilliseltä kuulostaakin.

xLiner

• Anonyymi00014
        Mu5tasydän kirjoitti:

Sitä voi siis käyttää ilmeisesti ihan juttukaverina.

xLiner

• Käytän tekoälyä melkein päivittäin. Googlen kautta tuo toimii automaattisesti ja vastaukset tulevat tarpeeseen. Otan kiitollisena tiedon vastaan, mutta muokkaan tekstin omaan tyyliini sopivaksi.

• Juuri näin. Siitä on paljon apua, mutta se ei ole tietosanakirja, johon voisi nojata.

• Käytän varsin paljon. Ja juuri yhtään siitä kokeiluja lukuun ottamatta ei ole sellaista, että tuottaisin sillä tekstiä (tai kuvaa) jota välittäisin eteenpäin. Esim. vähäiset sähköpostini kirjioitan alusta loppuun itse.

Koodin kirjoittamiseen käytän eniten. AI tekee sitä niin paljon nopeammin ja tarkemmin kuin minä itse, että ratkaisen koodilla nyt sellaisia asioita, joita ei olisi tullut mieleenkään vielä pari vuotta sitten.

• Varsin hyödyllistä käyttöä siis.

• Mu5tasydän kirjoitti:

Varsin hyödyllistä käyttöä siis.

Aika noviisi kuitenkin olen. Minulla on käytössä Claude ja GPT:stä pari eri versiota, mutta en oikeastaan koskaan valitse niistä jotain tiettyä vaan annan automatiikan hoitaa. Tämä on töissä kuitekin luultavasti suurin muutos, jonka olen kohdannut. Isompi kuin se lun 2020 suuri osa painui tekemään työt kotiinsa. Ja ymmärrän hyvin ettei AI kaikkien työtä ole lainkaan samalla tavalla muuttanut.

• Anonyymi00008

Olen kokeillut tekoälyä kuvien luomiseen joita käytänkin eri sovelluksissa profiilikuvana.
      Muutaman kerran kokeillut vinkkejä eri juttuihin, mutta ei se ollut sitten sellaista niin tajunnan räjäyttävää että jatkossa käyttäisin.
      Ehkä pitäis ajan kanssa perehtyä joskus kun jaksaa.

• Kuvien "värittäminen" esimerkiksi brändiin sopivaksi voisi kiinnostaa itseäkin. Jos se nopeuttaisi määrättyjä asioita, mutta en ole perehtynyt (vielä) asiaan.

• Anonyymi00009

jos ymmärtäisi lintujen kieltä mitä ne puhuvat, pölklätkään eivät ole sitä mille näyttävät.

sitten kun niin joku kirjosieppo kuin vahtisi jotenkin minua, mitähän haluaisi jättiläiseltä.... no rakensin uuden linnunpöntön, tuollainen homma ei sovi toistaiseksi kun jos naaulaakin pitää pitää kädessä koko kämmenellä.

• Anonyymi00010

Päivittäin työhön ja vapaa-aikaan. Etsin suuresta tietomäärästä vastauksia kysymyksiin, pyydän käännöksiiä, teetän pieniä laskelmia ja yhteenvetoja, jyksinkertaista jäsenneltyjå tekstejä ja parannellut kuvia tekstiin. Tosin kuvat ovat luin sokean reetan tekemiä. Niitä pitää korjata monesta kohtaa

• Juu, eli kuvien muokkaamisessa on Ai:lla vielä opittavaa. Hyvä tietää.

• Varmaan päivittäin. Nykyään tekoäly osaa ratkaista sujuvasti esim. matematiikan ja fysiikan ongelmia. Jolloin riittää usein, että osaa muodostaa järkeviä tehtäviä, jotka tekoäly sitten ratkaisee. Tekoäly on kätevä myös, jos löytää jonkun tehtäväkokoelman, mutta ei ratkaisuja tehtäviin.

Sitten tekoäly osaa ohjelmoida varsin hyvin, sen kun pyytää valmista koodia johonkin ongelmaan. Ja kannattaa pyytää että tekoäly myös testaa koodinsa hyvin, yleensä laittaa sitten jonkun testerin koodiin. Sitten tekoälyä voi myös pyytää tekemään yhteenvetoja tutkimuksista. Mutta tekoäly on vielä huono suosittelemaan esim. ravintolisiä. Ja kaikkia ongelmia se ei tietenkään osaa ratkaista.

• Sen valtti on juuri nopeus yhdistää tietoa, mutta tietojen lähteet voivat olla kyseenalaisia.

• Anonyymi00011

Kyllä käytän kun kirjoittaa googleen jotain niin ai tekoäly vastaa tiivistettynä

• Anonyymi00012

Hyvin vähän.
      Olen itse nopeampi ja käytän omaa. Jo sana teko viittaa jotenkin teennäiseen.
      Kaikenlainen riippumattomuus on hyvä. Jopa muiden oikeammassa olemisesta.
      Vilma

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et halua kaivattusi

kanssa suhteeseen? Onko jokin syy vaikka rakastat häntä?
      Ikävä
      86
      902
    2. 53
      839
    3. Carunan hinnat

Yks proffa vauuttaa, ettei Caruna voi noin vain nostaa hintoja koska suomen laki kieltää, toinen proffa sanoo että Carun
      Maailman menoa
      67
      664
    4. Joko uskallat.

Huomenna nähdään.
      Ikävä
      40
      610
    5. Koetko vielä et

Olen elämäsi rakkaus?
      Ikävä
      58
      598
    6. Mikä sun kaivatussa on se miksi ihastuit

ja ikävöit? Eli se jokin asia, mikä aiheutti tunteen, että tuossa on sitä jotain? Meinasitko tehdä asialle jotain vai ka
      Ikävä
      22
      542
    7. Kunnan päätie ja sen lähialueet

Arvon hyrynsalmelaiset. Tätä palstaa on näin Ukkohallan mökkiläisena ihan viihteellistä lukea. Milloin teitä ahdistaa la
      Hyrynsalmi
      33
      538
    8. Toimittajat ulkomailta saapuivat eilen vaskiviikoille

Toimittajat lähtivät tutustumaan Lieksan yöelämään ja kultturitarjontaan. Kaikki yllättyivät kuinka aktiivista ja innoka
      Lieksa
      24
      512
    9. Mitä luulet

Mitä luulet kaivattusi ajattelevan sonusta? Onko jotain mitä haluaisit oikaista hänelle?
      Ikävä
      37
      468
    10. Oletko tullut siihen

Tulokseen ettet saa minua
      Ikävä
      39
      453
    Aihe