jota me suomalaiset nautimme eniten maailmassa. Kahvista jolle on pyhitetty jopa kaksi palkallista taukoa työpäivään.
Kahvia heitetään eniten haaskuuseen kaikista elintarvikkeista ja sitähän voi tosiaankin uuttaa tai keittää.. jotkut suosivat jopa sellaisia kummallisia kapseleita...
Kahvin hinta puhututtaa ja vaikka kofeiiniton kahvi ei ole kahviksi lueteltava eines ollenkaan, lähes kaikki kuitenkin kahvia lipittää. Ei aivan kaikki, mutta useimmat.
Vierasille kun mennään kahvia tarjotaan aina, muut juomat eivät saa samanlaista kunniaa.
Toisille kahvi on kuin puoli elämää ja sanotaanhan, että kohtuukäyttö olisi terveydellekin hyväksi. Uskon että puolisuomea ei edes herää ilman aamukahvia.
Murukahvi on suomalaisittain kuin synti ja vain harva enää osaa keittää pannukaffetta.
Sitten päästäänkin makuasioihin;
niistä saa tässä ketjussa kiistellä.
Se juodaanko kahvi mustana vai "lantrattuna", se jakaa ihmisiä. Toinen hieman kyseenalainen asia on se, kuuluuko eli saako kahvia makeuttaa? On uskovaisia, jotka vannovat kahvin aitoon makuun ja kieltävät lisäaineet. Varmaankin muutenkin joitakin ituhippejä.. :)
Niin ja se kahvin paahtoaste.. siinäpä se asia joka erottelee meidät kasteihin.
Kahvinjuojissa on sellaisia jotka ovat juoneet koko elämänsä lähestulkoon yhtä ja samaa kahvimerkkiä uskollisesti kuin munkkilupauksen tehneenä. Ja on niitä jotka seikkailevat maun tai hinnan perässä.
Toisilla on pelit ja vehkeet, kapselikoneet, papujen jauhantalaite, uutin ( lue keitin) ja ties mitä maidonvaahdotinta.. eli asiaan vihkiytyneiltä hifisteiltä.
Se, miten on kahvinsa kanssa suuntautunut vaikuttaa myös juomiseen.. olen kuullut juttuja kun vieras on kieltäytynyt tarjotusta kahvista, koska ei ollut mieleistä kahvimerkkiä.. tai tehnyt utelua mitä kahvimerkkiä on tarjolla kun on tarjottu kahvia. Nirsoutta vai suorastaan epäkohteliasta..?
Kahvi, tuo jalojuoma on tärkeä osa kulttuuriamme ja ihan arkista arkeamme.
Se, kuinka kahvimme juodaan kertoo paljon myös juojasta.
Millainen kahvin lipittäjä sinä olet?
Minä juon mieluiten kahvini mustana isosta kupista kahdella sokeripalalla. Kahvi saisi olla tummapaahtoista, paahtoasteeltaan kolmesta viiteen, mutta kaikki kahvi kelpaa. En ole sen suhteen nirso.
Kuumana kahviani en juo ja haalea kahvi on mielestäni hyvää, en silti lantraa maidolla ja vain suuressa kiireessä lorautan pikkuisen kylmää vettä sekaan.
Kotona juon vain yhden kupillisen päivässä, eli aamukahvin. Keitän tarkalleen yhden kupillisen ettei synny haaskuuta. Töissä ja vierasilla harvemmin kieltäydyn kahvista, mutta vältän iltasella kahvinjuontia.
Käytössäni on ihan tavallinen teräksinen termoskahvinkeitin johon minulla on kaksi pannua jotta voin pestä niitä astianpesukoneessa enkä muistaakseni maksanut siitä kuuttakymppiä enempää. Pesen myös suodatinkotelon astianpesukoneessa.
Minun pahat kahvitapani; käytetty suodatinpussi poroineen jää lähestulkoon aina koteloon, mielestäni kahvinporot eivät vanhene avonaisessa pussissa ja käytän samaa kahvikuppia useammin kuin kerran.
Tästä fiksuimmat voivat tehdä analyysinsä minun persoonastani kahvinjuontikulttuurini perusteella.
Kahvinjuontitapoja on varmaankin yhtä monta kuin on ihmisiäkin, tästä sitten vaikka haku päälle ja sinkut senssaamaan kahvitapojen perusteella. :)
Olisi mukava saada muiden ihmisten tavoista lukea. Onhan tämä toki aika tylsä ja arkinen aihe, mutta mielestäni hyvinkin kertovaa.
Asiaa kahvista,
45
206
Vastaukset 45
- Anonyymi00001UUSI
Jouduin luopumaan kahvista oireiden takia. En siis ole enää suomalainen.
Heh, ei suomalaisuus ole kahvista kiinni. Mitäs se kahvi sinulle sit teetti kun jouduit luopumaan?
- Anonyymi00002UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Heh, ei suomalaisuus ole kahvista kiinni. Mitäs se kahvi sinulle sit teetti kun jouduit luopumaan?
Tykytyksiä ja huimausta. Pitkään ylivirittyneessä tilassa ollut hermosto vain antoi lopulta periksi. Kova paikka luopua kahvista, kuin narkkarin vieroitus. Vihreää teetä nyt ryystää hunajan kanssa. Laiha lohtu.
Anonyymi00002 kirjoitti:
Tykytyksiä ja huimausta. Pitkään ylivirittyneessä tilassa ollut hermosto vain antoi lopulta periksi. Kova paikka luopua kahvista, kuin narkkarin vieroitus. Vihreää teetä nyt ryystää hunajan kanssa. Laiha lohtu.
Kokeilitko sitä kahvinjuojan suurinta syntiä, eli kofeiinitonta kahvia?
Toki ymmärrän että mentävä on terveys edellä.- Anonyymi00005UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kokeilitko sitä kahvinjuojan suurinta syntiä, eli kofeiinitonta kahvia?
Toki ymmärrän että mentävä on terveys edellä.Ei oikein innosta. Katoinkin että niin kallista ettei kannata ottaa korvikkeeksi. Yritän vieroittua vihreällä teellä vaikka tuntuukin vielä ihan huonolta vitsiltä.
Anonyymi00005 kirjoitti:
Ei oikein innosta. Katoinkin että niin kallista ettei kannata ottaa korvikkeeksi. Yritän vieroittua vihreällä teellä vaikka tuntuukin vielä ihan huonolta vitsiltä.
Myös rooibos on kofeiinitonta ja ihan hyvä vaihtoehto vihreälle teelle. Samoin suosittelen hibiskusta. Oikein maukasta.
Juu, ymmärrän tuon kannan tuohon kofeiinittomaan kahviin.
Menee ihan liikaa, kun se rytmittää päivää kivasti.
Juon varmaan 5 kkp. Jos juon kotona, niin juon Emiliaa (jonka hinta oli noussut törkeästi!) rasvaisella maidolla.
Jos juon huoltoasemalla, niin otan tummapaahtoista kermalla.Jos haluaisit tehdä treffi-ilmon kahvinjuontiisi perustuen, niin millainen se olisi?
Pikku-pirpana kirjoitti:
Jos haluaisit tehdä treffi-ilmon kahvinjuontiisi perustuen, niin millainen se olisi?
Hei sinä kahvihaukka, joka tykkäät nauttia naisesi vaaleana, mutta kahvisi tummana.
Tarjolla olisi molempia.
Nautit hitaista viikonloppuaamuista kanssani brunssilla. Taustalla soi saksofonilla ryyditettyä jazzia.
Brunssia on hyvä sulatella rauhallisella käsikkäin kävelyllä luonnonkauniissa puistossa.
Keskustelumme ovat syvällisiä.
Maailmasi on joskus tuskaisa. Osaat kuitenkin heittäytyä ja ratkasta elämän mutkia.
Olet mies suomalainen, eloisa. Näet pintaa syvemmälle ja katseessani kaihon. Olet kuin kallio, turva.Mu5tasydän kirjoitti:
Hei sinä kahvihaukka, joka tykkäät nauttia naisesi vaaleana, mutta kahvisi tummana.
Tarjolla olisi molempia.
Nautit hitaista viikonloppuaamuista kanssani brunssilla. Taustalla soi saksofonilla ryyditettyä jazzia.
Brunssia on hyvä sulatella rauhallisella käsikkäin kävelyllä luonnonkauniissa puistossa.
Maailmasi on joskus tuskaisa. Osaat kuitenkin heittäytyä ja ratkasta elämän mutkia.
Olet mies suomalainen, eloisa. Näet pintaa syvemmälle ja katseessani kaihon. Olet kuin kallio, turva.Auts! Jos olisin sinkkumies .. tarttuisin tilaisuuteen.
😍Pikku-pirpana kirjoitti:
Auts! Jos olisin sinkkumies .. tarttuisin tilaisuuteen.
😍No tänkjuu. 🥹
Mu5tasydän kirjoitti:
Tarjolla olisi molempia.
Olet mies suomalainen, eloisa. Näet pintaa syvemmälle ja katseessani kaihon. Olet kuin kallio, turva.Tosi hyvä, jokainen ilmon lukenut barista olisi myytyä miestä välittömästi 👍
- Anonyymi00003UUSI
Mun kahvinjuontini on niin tylsää, etteipä siitä juuri juttua saa. Juon pikakahvia, kaurajuomalla, pari kertaa päivässä.
Entäpä jos joku toinenkin on yhtä tylsä kahvinjuoja kuin sinäkin? Nyt luovuutta kehiin.. :)
- Anonyymi00006UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Entäpä jos joku toinenkin on yhtä tylsä kahvinjuoja kuin sinäkin? Nyt luovuutta kehiin.. :)
Varmasti onkin. Mitä luovuutta kahvinjuontiin sitten tarvitaan?
Anonyymi00006 kirjoitti:
Varmasti onkin. Mitä luovuutta kahvinjuontiin sitten tarvitaan?
Juot pikakahvia, oi miksi?
Oletko niin aktiivinen, ettet kerkeä kahvia laittamaan vai laiska pesemään kahvipannua?
Siis sinähän olet erikoisuus ku juot nimenomaan pikakahvia. Moni sylkee ajatuksellekin pikakahvista. Euroopassa se on tosiaankin yleisempää. Eli olet mannermainen kahvikulinaristi.
Tälläistä luovuutta hain...- Anonyymi00007UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Juot pikakahvia, oi miksi?
Oletko niin aktiivinen, ettet kerkeä kahvia laittamaan vai laiska pesemään kahvipannua?
Siis sinähän olet erikoisuus ku juot nimenomaan pikakahvia. Moni sylkee ajatuksellekin pikakahvista. Euroopassa se on tosiaankin yleisempää. Eli olet mannermainen kahvikulinaristi.
Tälläistä luovuutta hain...Ei siihen mitään kummempaa syytä ole. Yritin muistella, että koska siirryin pikakahviin ja miksi ...en rehellisesti sanoen muista.
En ylipäänsä juonut kahvia ennen kun olin jo yli kolmenkymmenen. Aloin juoda sitä aikanaan, kun laihdutin. En muista sitäkään, että mikä siinä se varsinainen perusteluni oli. Laihdutusurakka tuli aikanaan valmiiksi, mutta kahvia juon edelleen. Mä tosin voin ihan hyvin olla juomattakin, jos joskus tekee enemmin mieli vaikkapa teetä, eikä se aiheuta mulle mitään "oireita".
Joskus aikanaan mulla oli pressopannu, mutta se meni rikki. Sitten keittelin mutsin vanhalla mokkamasterilla, joka mulla on varastossa ja jossain vaiheessa siirryin pikakahviin, vaan en tosiaan muista miksi. Kaikki kahvi on muutenkin minun mielestä pahaa mustana. Anonyymi00007 kirjoitti:
Ei siihen mitään kummempaa syytä ole. Yritin muistella, että koska siirryin pikakahviin ja miksi ...en rehellisesti sanoen muista.
En ylipäänsä juonut kahvia ennen kun olin jo yli kolmenkymmenen. Aloin juoda sitä aikanaan, kun laihdutin. En muista sitäkään, että mikä siinä se varsinainen perusteluni oli. Laihdutusurakka tuli aikanaan valmiiksi, mutta kahvia juon edelleen. Mä tosin voin ihan hyvin olla juomattakin, jos joskus tekee enemmin mieli vaikkapa teetä, eikä se aiheuta mulle mitään "oireita".
Joskus aikanaan mulla oli pressopannu, mutta se meni rikki. Sitten keittelin mutsin vanhalla mokkamasterilla, joka mulla on varastossa ja jossain vaiheessa siirryin pikakahviin, vaan en tosiaan muista miksi. Kaikki kahvi on muutenkin minun mielestä pahaa mustana.Kertoo sinusta sen, ettei kahvi ole sinulle elämää suurempi asia ja mielenkiinnonkohteesi lepäävät ihan muissa asioissa. Et lieneenkään kulje kaupungilla trendaavan kahvioketjun muki kädessä ja et hifistele kalliilla tuontikahveilla.
Aloitit kahvinjuonnin terveyssyistä eikä sillä ole sosiaalista merkitystä. ?
Eli ethän sinä ole ollenkaan tylsä, alkuunkaan. Itsenäinen ja järkevä tuntuisit olevan tuon perusteella mitä kirjoitit.
Onhan noita muitakin varmasti joiden mielestä kahvi on pahaa.- Anonyymi00008UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kertoo sinusta sen, ettei kahvi ole sinulle elämää suurempi asia ja mielenkiinnonkohteesi lepäävät ihan muissa asioissa. Et lieneenkään kulje kaupungilla trendaavan kahvioketjun muki kädessä ja et hifistele kalliilla tuontikahveilla.
Eli ethän sinä ole ollenkaan tylsä, alkuunkaan. Itsenäinen ja järkevä tuntuisit olevan tuon perusteella mitä kirjoitit.
Onhan noita muitakin varmasti joiden mielestä kahvi on pahaa.Aloitin sen kahvinjuonnin luultavasti ihan jaksamissyistä. Vedin niin valtavalla kalorivajeella, että varmaan ajattelin kahvin auttavan jaksamisessa. Tiedä sitten oliko sillä mitään väliä.
- Anonyymi00009UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Kertoo sinusta sen, ettei kahvi ole sinulle elämää suurempi asia ja mielenkiinnonkohteesi lepäävät ihan muissa asioissa. Et lieneenkään kulje kaupungilla trendaavan kahvioketjun muki kädessä ja et hifistele kalliilla tuontikahveilla.
Onhan noita muitakin varmasti joiden mielestä kahvi on pahaa.Noista kahvitauoista ... en ole koskaan pitänyt kahvitaukoja työaikana. Silloin kunnolen toimistolla, niin työskentelen nekin ja häivyn sitten aiemmin kotiin. En todellakaan suostu tuhlaamaan aikaani johonkin kahvin ryystämiseen töissä.
Anonyymi00009 kirjoitti:
Noista kahvitauoista ... en ole koskaan pitänyt kahvitaukoja työaikana. Silloin kunnolen toimistolla, niin työskentelen nekin ja häivyn sitten aiemmin kotiin. En todellakaan suostu tuhlaamaan aikaani johonkin kahvin ryystämiseen töissä.
Erikoista että työnantaja suostuu moiseen.. tai mistäpä minä tiedän miten teidän alalla..
Meillä kahvitauot on palkallista, mutta jos lähtee töistä aiemmin, niin kyllä heti otetaan palkasta pois jokainen minuutti.- Anonyymi00010UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Erikoista että työnantaja suostuu moiseen.. tai mistäpä minä tiedän miten teidän alalla..
Meillä kahvitauot on palkallista, mutta jos lähtee töistä aiemmin, niin kyllä heti otetaan palkasta pois jokainen minuutti.Jos ei suostuisi, niin en olisi hänellä töissä. Muutoinkin lähden töistä saman tien, kun päivän urakkatavoitteeni on täysi. Mä en siellä tyhjänpanttina lonni ja siksi olen alunperinkin neuvotellut itselleni urakkapalkan, enkä huolinut tuntipalkkaa.
Anonyymi00010 kirjoitti:
Jos ei suostuisi, niin en olisi hänellä töissä. Muutoinkin lähden töistä saman tien, kun päivän urakkatavoitteeni on täysi. Mä en siellä tyhjänpanttina lonni ja siksi olen alunperinkin neuvotellut itselleni urakkapalkan, enkä huolinut tuntipalkkaa.
Juu. Tuo selittää kaiken. Urakkapalkka.
Ite olen tuntipalkalla ja lähden silti yleensä litomaan kun jos töitä ei ole.
Monasti tarjoan kyllä itseäni muille osastoille ensin.
Yleensä mulla on kyllä koko päiväksi niin paljon töitä, että hyvä jos vessassa kerkeää käväisemään.
En minäkään kauan jaksa luumuilla tekemättä mitään.- Anonyymi00011UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Juu. Tuo selittää kaiken. Urakkapalkka.
Ite olen tuntipalkalla ja lähden silti yleensä litomaan kun jos töitä ei ole.
Monasti tarjoan kyllä itseäni muille osastoille ensin.
Yleensä mulla on kyllä koko päiväksi niin paljon töitä, että hyvä jos vessassa kerkeää käväisemään.
En minäkään kauan jaksa luumuilla tekemättä mitään.Mä neuvottelin aikanaan jo ensimmäisen kesäduunini noin. En tykkää pyöriä tyhjänpanttina, kaikenmaailman ruokatauot ja kahvitauot aikaani kuluttamassa. Kun kerta työskentelen tauotta, niin mulle pitäisi joko maksaa enemmän tai poistun aiemmin.
- Anonyymi00004UUSI
Aamuherätys a i n a kahvin avulla. Mutta en juo nykyisin enää n. klo 4:n ip jälkeen.
Vaikuttaa nukkumiseen.
Lilliputtikeitin tai mutteripannu.
Vilma
Tykkään käydä kahviloissa välillä. Nykyisin niitä jo on siellä sun täällä.- Anonyymi00013UUSI
Pikku-pirpana kirjoitti:
Oho! Käytätkö espressokeitintä?
Huomenta.
Käytän espressokeitintä. Hieman hölmöä laittaa pikkupannu levyn laidalle, mutta aika nopeasti sillä saa maukkaan kahvin.
Vilma
Päivittäin juon 3-4 pientä mukillista kahvia. Totuttu tapa. Jauhetaan pavut itse ja tummempia paahtoja mieluiten.
Pikku-pirpana kirjoitti:
Millä jauhatte? Jauhatteko aina tarpeeseen vai kerralla enemmän?
Mulla on sähkökäyttöinen jauhaja, puoliso veivaa käsikäyttöistä, porakoneella. Ei jaksa käsin enää veivata, tulee kauhea meteli. Eikä kuulemman mun jauhajalla saa oikeanlaista, vaikka sillä menee nopeemmin kun hänen tyylillään.
Yleensä päivän kahvitarpeen verran valmiiksi. Välillä käy kahvua juomassa minun vanhemmatkin, sitten tarvii jauhaa jo vähän lisää extraa.Tökstöksnöö kirjoitti:
Mulla on sähkökäyttöinen jauhaja, puoliso veivaa käsikäyttöistä, porakoneella. Ei jaksa käsin enää veivata, tulee kauhea meteli. Eikä kuulemman mun jauhajalla saa oikeanlaista, vaikka sillä menee nopeemmin kun hänen tyylillään.
Yleensä päivän kahvitarpeen verran valmiiksi. Välillä käy kahvua juomassa minun vanhemmatkin, sitten tarvii jauhaa jo vähän lisää extraa.Isännällä on tuon tyylinen oikeasti käsiveivillä käytettävä, mutta on laittanut porakoneen hylsyn millä pyörittää veivin tilalle.
https://www.kahvitori.fi/kaffe_produkt.php?products_id=365&referens=vertaa&crefnr=365
Ja se poran ääni, voi saakeli se on ärsyttävä 5min veivatessa. Mun myllyllä veivaa vajaan minuutin, ehkä 30 sekkaa.Tökstöksnöö kirjoitti:
Yleensä päivän kahvitarpeen verran valmiiksi. Välillä käy kahvua juomassa minun vanhemmatkin, sitten tarvii jauhaa jo vähän lisää extraa.Jokunen vuosi sitten exä sai töistä 25 kg kahvipapusäkin vai olikohan 20 kg.. no joka tapauksessa ostettiin sellainen pieni sähkökäyttöinen vaikka etsinkin kovasti käsikäyttöistä, millä jauhaa. On parempaa kuin pakettikahvi. Mutta kun pavut tulevat kalliimmiksi kuin paketit, nii jäi se jauhatusmylly tarpeettomaksi.
Mut juu, hyvää sillä saa.Pikku-pirpana kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten exä sai töistä 25 kg kahvipapusäkin vai olikohan 20 kg.. no joka tapauksessa ostettiin sellainen pieni sähkökäyttöinen vaikka etsinkin kovasti käsikäyttöistä, millä jauhaa. On parempaa kuin pakettikahvi. Mutta kun pavut tulevat kalliimmiksi kuin paketit, nii jäi se jauhatusmylly tarpeettomaksi.
Mut juu, hyvää sillä saa.No meilläkin oli alkujaan tuo käsikäyttöinen pelkästään, mutta mulla on kädet usein niin kääntely arat ja puutuneet, etten saanut jauhettua. Hommasin sitten sähkökäyttöisen, kun ei viittiny varttua et toinen ehtii terveillä käsillä jauhamaan, kun töistä tulee.
Joutuu käyttää välillä välineitä millä onnistuu, kun ei toimi kädet tai jalat.
Mut parempaa on toi kahvi minkä jauhaa pavuista, kun valmisjauhetut.
Kuten olen jo aiemminkin todennut niin paras ystäväni on siemens kahviautomaatti, ehdottoman lojaali ja aina uskollinen ajasta riippumatta :).
Pikkusormi ojossa en kahviani nauti mutta sen verran hienosteluun syyllistyn että höyrytän maidon ja kahvi tirautetaan sinne pehmeän maitoiseen untuvapilveen joka sekoitetaan kevyesti yhteen kahvin kanssa, ruokosokeria teelusikallinen.
Periaatteessa cappuccinoa, useimmiten näin tai sitten kuten tänään pikakahvia ja kuumaa vettä sekaan ja valmista tuli näinkin.
Lähes kaikentyyppinen kahvi maistuu mutta ei tottavie laihana 👎Ai, ai. Sieltähän ilmaantui ihka aito hifistelevä kahvikulinaristi.
Ihan pahaa tekee ajatus siitä, että joutuisin sulle joskus tarjoamaan aamukahvit. :)
Ite en tosiaankaan ole mikään hifistelijä, ei ole tilaa, eikä rahaa hommata tuollaista parasta ystävää.
Mutta juu, kahvi tummana ja naiset vaaleana.. sanoi Mustasydän tuossa treffi-ilmossa.
Laitetaampa sullekin sama haaste; sinjn treffi-ilmosi kahvinjuontiisi perustuen olisi millainen?Pikku-pirpana kirjoitti:
Ai, ai. Sieltähän ilmaantui ihka aito hifistelevä kahvikulinaristi.
Ihan pahaa tekee ajatus siitä, että joutuisin sulle joskus tarjoamaan aamukahvit. :)
Ite en tosiaankaan ole mikään hifistelijä, ei ole tilaa, eikä rahaa hommata tuollaista parasta ystävää.
Mutta juu, kahvi tummana ja naiset vaaleana.. sanoi Mustasydän tuossa treffi-ilmossa.
Laitetaampa sullekin sama haaste; sinjn treffi-ilmosi kahvinjuontiisi perustuen olisi millainen?Mustasydämen oli niin ylivoimaisen hyvä että tuskin vastaavaan pystyisin, luovutan.
Aamuisin en muuten juo kahvia, tee aamutuimaan...mustaa lajiketta mieluusti toki :).Ex-Lukka kirjoitti:
Mustasydämen oli niin ylivoimaisen hyvä että tuskin vastaavaan pystyisin, luovutan.
Aamuisin en muuten juo kahvia, tee aamutuimaan...mustaa lajiketta mieluusti toki :).Jaa, sinustahan paljastuu monipuolinen juopottelija, teetäkin.. :)
Okei juu, Mustasydän tosiaankin teki aika hyvän ilmon. Et siis uskalla haastaa, ihan fiksu veto. :)
- Anonyymi00012UUSI
Aloitan aamuisin kahvin juonnin apinan raivolla. Kolme panullista kolmella kuppia päivässä. Iltapäivisin normikokoisia kahvikuppeja on kertynyt useampia, joista osa on puolillaan kylmää kahvia. Iltaisin saan sydämen tykytyksiä, taitanee johtua luontaisesta kiihkeydestäni. Nyttemmin olen menossa uniapneatutkimuksiin. Ehkäpä voinkin kuorsata.
Mun kahvikulttuuria kuvailee parhaiten sana häilyvä. Voin juoda monta mukillista päivässä ja toisaalta voin hyvin olla viikkoja juomattakin, miten milloinkin. Keskivertopäivässä menee ehkä noin kolme mukillista, entisen kuusi-kahdeksan sijaan, mutta on päiviä jolloin kahvit jäävät kokonaan juomattakin.
Kahvini juon mustana, mitä nyt joskus harvoin saatan hyödyntää tarjolla olevan kerman vaihtelun vuoksi. Sinällään paahtoaste ei kiinnosta, eikä silläkään ole väliä onko tjuote valmisjauhettua vai jauhanko pavut itse, en varsinaisesti ole kiinnostunut siitä onko jokin paahtoaste/papulaji/jauhatusmalli parempi kuin toinen, koska en kaipaa mitä hifishittiä, vaan kahvia.
Keittotapa on perinteinen suodatinkahvi, himmeleiden pesu tarpeen/muistin mukaan, mutta toisaalta keitän kahvia kotona niin harvoin, että se ja sama. Duunissa keitän useinkin kahvia, että myöhemmin saapuvat vellihousut saavat itsensä käyntiin, mutta joku muu saa hoidella niiden härveleiden pesemisen miten parhaaksi näkee, jos näkee, koska sillä paskan määrällä mitä niihin vehkeisiin ehtii kertyä, ennen kuin joku pumpulihousu närkästyy kahvin jännästä sivuaromista, ei mun päivääni saada mitenkään pilalle, kun kyse on vasta B-luokan toimistokahvista, ei oikeasti helvetin huonosta kahvista.
Summa summarum, mulle on täysin turhaa yrittää tarjota millään perusteella jotain maagista kahvielämystä, koska en ymmärrä siitä mitään, enkä ole edes halukas ymmärtämään, mulle kahvi on kahvia ja juomahifistelyt suoritetaan täysin erilaisten juomien parissa.Olen aina ollut kahvikielteinen (mielummin teetä, kiitos), paitsi yhdessä asiassa. Tiramisukakkun reseptissä käytetään kahvia/ espressoa.
Kun kakku on oikein tehty, kahvi ei edes maistu siinä. Se on vain mausteena.
Hyvää! 😊- Anonyymi00014UUSI
Kahvilakokoisesta kupista, kermalla tai maidolla. Mieluiten tumma paahto mutta kaikki käy, ainakin kerran. Päivässä nelisen kuppia. Viikonloppuisin lisäksi yöllä pari kuppia, auttaa nukahtamaan. Kuuden kupin keitin. Riittää itselleni ja tykkään sen mikrokoon lookista. Pesen pannun ja pussikotelon usein. Sivumennen, pysähdyin reissulla eräässä kohteessa ja siellä oli näytelasin takana vaikuttava kokoelma kahvikuppeja menneiltä wuosikymmeniltä. Niiden muotoilu, sirous ja pintamaalaustaide veti hiljaiseksi. Ajoilta, jolloin arjessakin huomioitiin (esineiden) ulkonäkö. - cu-
Äsken join aamukahvit
Muki tai pari työpaikalla automaatista mukiin. Nauttiminen sosiaalisesti.
Kotona jokus itse tehtyä suodatinkahvia. Hyvin harvoin aamuisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791702
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.109903En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58745Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo97666Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset207644- 133618
- 48566
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus50548- 37546
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä16522