Haploryhmä on i-L258 .I-L258 on ihmisen Y-kromosomin isälinjan haploryhmä, joka on erityisen yleinen Suomessa. Se on skandinaavisen ja germaanisen kantaryhmän I-M253 (I1) alahaara, joka muodostui arviolta noin vuonna 50 eaa. – 100 jaa
Suomen väestössä ryhmää kutsutaan usein "pohjalaisklaaniksi", ja siihen kuuluu noin 15–16 % kaikista suomalaismiehistä (ollen noin kaksi kolmasosaa Suomen kaikista I1-linjoista)
Linja eriytyi ruotsalaisesta kantaisästä (I-L287), mutta itse I-L258-mutaatio syntyi ja runsastui Länsi-Suomessa, todennäköisesti Kokemäenjoen suiston, Satakunnan tai Pirkanmaan alueella roomalaisella rautakaudella.
Olen Skandinaavista alkuperää
3
<50
Vastaukset 3
- Anonyymi00001
Haploryhmä N (N-M231) on suomalaisten miesten selvästi yleisin isälinjan geenityyppi, johon kuuluu noin 60 % Suomen miesväestöstä. Haploryhmä on hyvin yleinen myös muilla Pohjois-Euraasian kansoilla, kuten suomensukuisilla ryhmillä, balteilla sekä Siperian jakuuteilla
Erityisen hallitseva Savossa ja Karjalassa, missä sen osuus nousee paikoin yli 70 prosentin.
Ryhmä on yleinen myös lännessä, mutta siellä toinen valtalinja on skandinaavinen isälinja I (noin 26 % suomalaisista) - Anonyymi00003
Mutta tyhjästäkö se skandinaavinen ihmisryhmä ilmestyi, oliskohan niin että hekin ovat alkujaan kulkeneet alueilleen jostakin muualta ja sinne jonnekin muuallekin he ovat kulkeneet ihan Afrikasta käsin.
- Anonyymi00004
Afrikasta Euroopan kautta Ruotsiin jossa esivanhempani haploryhmää I-L22 elivät. Sieltä haploryhmä I-L287 haarautui Suomeen ja haarautui I-L285 ryhmäksi ajanlaskun alun tienoilla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3581114- 71748
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37696- 49590
- 41588
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht321501Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19491- 75471
kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459