Alkoholistin erottaa varmasti alkoholin suurkuluttajista sekvensoimalla geenit. Ulkopuolinen näkee heidät helposti samana ilmiönä.
Alkoholisti sen sijaan yleensä itse tietää juovansa pakosta, mutta koska kielellinen ilmaus ei ole erinomainen keino välittää informaatiota, sen käyttäminen kuin myös tulkinta on horjuvaa.
Jos dignoosimenetelmänä käytetään sekvensoimista, alkoholismin periytyminen on 100 %:ista. Jos taas jo alkujaan sekoitetaan otoksessa alkoholismi ja suurkuluttajuus, koska ne NÄYTTÄVÄT samalta, saadaan periytyvyydeksi n. 50 %.
Tällaisia sekoitetutkimuksia tekevät pääasiassa opinnäytteinään lääkärit, sosiologiassa tehdään VAIN niitä. Lääketieteessä on myös väki, joka tekee yksiselitteisiä sekvenssitutkimuksia.
Alkoholismin monigeenisessä periytyvyydessä on myös useita geenikombinaatioita, joilla saavutetaan väistämätön alkoholismi. Nämä esiintyvät erilaisina oireina, tuurijuoppoutena tai jatkuvana, väkivaltaisena tai rauhallisena.
On myös idisioita. Alkoholismin vieroitus on raju, suurkulutuksen mieto.
Patologinen humalatila, jossa menettää kontrollin jo vähäisestä juomisesta, ei ole alkoholismin muoto, sillä se periytyy aivan siitä huolimatta, onko perinyt alkoholismin tai ei.
Ennen sekvensoimisen taitamista tiedettiin jotakin. Alkon laboratoriorotista luotiin puhdas linja valitsemalla alkoholiin vähiten taipuvat rotat vanhemmiksi ja edelleen seuraavassakin polvessa vähiten alkoliin taipuvat jne.
Samoin luotiin puhdas alkoholistinen linja valitsemalla joka polvessa eniten alkoholiin taipuvat vanhemmiksi.
Seitsemässä (!) polvessa saatiin kaksi puhdasta linjaa, joiden jälkeläiset olivat joko kaikki raittiita ja vastaavasti alkoholisteja. Siis lopullisesti.
Rottia käytetään ihmisen mallieläiminä, koska aineenvaihdunta ja rakenne ovat läheisen sukulaisuuden takia melkein samat. Jokainen, joka vähänkin tietää periytyvyydestä, ymmärtää mitä tämä tarkoittaa alkoholismin periytyvyyden kannalta.
Nykyisin, kun sekvensoiminen jo osataan hyvin, voidaan pelkällä DNA:n analyysilla todeta yksilön alkoholismi tai ei. Ennen tähän - vielä laboratoriorottien aikana - ei pystytty, vaan varmat päätelmät piti tehdä puhtaaksi luoduista linjoista.
Alkoholisteista pitkäaikaisen kuivuuden saavuttaa vain 1 - 2 %. Muut sortuvat takaisin 'kentälle' (tieto AA:sta). Me harvat kuivilla olevat, emme ole millään mittarilla terveitä, sillä useita vaivaavat vaikea ahdistuneisuus ja muut henkiset ongelmat.
Olemme ikuisesti alkoholisteja, emme parannu koskaan. Vasta kuolema vapauttaa meidät kaikesta kärsimyksestä, kuten monen muunkin kroonisesti sairaan.
Alkoholismista
10
<50
Vastaukset 10
- Anonyymi00001UUSI
Niin... Kyllähän mä juon 😅. Otetaan sille 🍻! Lauantaina jälleen. Juomalaulu o hyvä. Eipä siinä paljoa mitään muutakaan voi kun selvinpäin olevat sosiaaliset lahjat ovat mitä ovat 🙃. On siinä toinenkin hyvä puoli eli että pääsee todennäköisyyksien mukaan pikemmin täältä kärvistelemästä. Elämäni ei pitäisi olla vielä edes puolessa välissä elämänkaarta ajatellen ja silti tuntuu kuin olisin melkeinpä toinen jalka hauasa. Mielen tasolla etenkin ☝️. -💊-.
Useimmat alkoholistit ovat niin monta kertaa yrittäneet kuiville, että sellaisen kokemussarjan jälkeen ovat menettäneet kaiken toivonsa. Emmekä me harvat kuiville päässeetkään ole lainkaan terveitä.
- Anonyymi00002UUSI
Älä ahdistu. Saathan sinä olla itseesi tyytyväinen.
Kait se kuitenkin ollut tavoite sulla.
Ootko oman itsesi vai muiden takia jättänyt? Jostainhan se motivaatio täytyy taikoa.
VilmaTietysti saisin olla itseeni tyytyväinen, mutta ahdistuneisuus ei ole valittavissa. Se tulee geneettisesti syntymäominaisuutena. Niin kuin alkoholismikin. Eivät ne ole kenenkään syytä, vaikka useimmat niin kansanperinteen mukaisesti ajattelevat.
Eivät myöskään muutkaan synnynnäiset taudit ole kenenkään syytä. On vain ollut huono tuuri.
Minulla oli jo erittäin vaikeita neurologisia oireita ja olin aivan sekaisin, kun olin pohjalla. Ei siinä tilassa enää pysty ajattelemaan motivaatiokysymyksiä. En edes tiennyt, onko aamu vai ilta, milloin heräsin taas juomaan. Sammuin monta kertaa vuorokaudessa.- Anonyymi00003UUSI
rennosti.m kirjoitti:
Tietysti saisin olla itseeni tyytyväinen, mutta ahdistuneisuus ei ole valittavissa. Se tulee geneettisesti syntymäominaisuutena. Niin kuin alkoholismikin. Eivät ne ole kenenkään syytä, vaikka useimmat niin kansanperinteen mukaisesti ajattelevat.
Eivät myöskään muutkaan synnynnäiset taudit ole kenenkään syytä. On vain ollut huono tuuri.
Minulla oli jo erittäin vaikeita neurologisia oireita ja olin aivan sekaisin, kun olin pohjalla. Ei siinä tilassa enää pysty ajattelemaan motivaatiokysymyksiä. En edes tiennyt, onko aamu vai ilta, milloin heräsin taas juomaan. Sammuin monta kertaa vuorokaudessa.Kuullostaa hurjalta, rankalta.
Eikö ole ollut vertaistukea?
Voisit alkaa pitämään itseäsi edes jossain arvossa.
Vilma Anonyymi00003 kirjoitti:
Kuullostaa hurjalta, rankalta.
Eikö ole ollut vertaistukea?
Voisit alkaa pitämään itseäsi edes jossain arvossa.
VilmaOlin niin tarkoin tutustunut alkoholismin genetiikkaan, etten pitänyt mahdollisena minkäänlaista positiivista muutosta. Siksi en käynyt edes katkaisuhoidossa, kun tiesin kuiville pääsyn pienen todennäköisyyden.
Eräässä OIKEASSA tutkimuksessa puolen vuoden päästä katkaisusta joi 90 % ja vuoden päästä kaikki.
Katkaisua harjoittavat tahot valehtelevat päin naamaa kertomalla hyvistä tuloksista saadakseen RAHOITUSTA ja itseleen PALKKATYÖTÄ.
'Tutkimukset' ovat sitä luokkaa, että katkaisuhoidossa olleilta on kysytty heti katkaisun jälkeen, onko heidän mielestään hoidosta ollut hyötyä. Useimmat vastaavat silkasta KOHTELIAISUUDESTA, että on ollut hyötyä.
Näitä sitten kerrotaan rahoittajille siinä muodossa, että tulokset ovat aivan erinomaisia, mutta sitä ei kerrota, että katkaisuklinikalla käyneistä alkoholisteista moniin vuosiin KUKAAN ei ole pysynyt kuivilla.
Se on kuitenkin rahoittajien ja suuren yleisönkin luulo, että tulokset tarkoittaisivat raitistumista.
- Anonyymi00004UUSI
Mikä on alkoholisti " ihminen joka ei pysty olla juomatta otettuaan huikan pahimmillaan jo limsan hiilihapot kuulemma laukaisee himon alkoholiin laskin isäni jo alkoholistiksi kun tälle oli pullo tärkeämpi kuin lapsensa eipä toki pystyny olemaan juomattakaannjos ei ollu jotain mikä pakottaa pitää alkoholistille olla jo todella hyvä syy esimerkiksi pelko kuolla vinkkinä ei ole todellakaan kivuton tapa kuolla vinan seurauksena pitkä ja tuskallinen tap jopa tappaa itsensä tiedän niitäkin jotka ovat yrittäneet sitäkin juomalla helpoin tapa vetää reilusti lääkärin määräämiä unilääkkeitä ja viinaa jos viinalla itsensä tappaa haluaa ei satu ainakaan niin paljon luultavasti nukahtaa ennen kuolemaa en tie en ole itse kokeillu
- Anonyymi00005UUSI
Edelleenkään alkoholistiksi ei synnytä vaan tullaan käyttämällä paljon alkoholia. Eli tie alkoholistiksi käy aina suurkulutuksen kautta, ei mitenkään muuten. Siksi on sitä parempi mitä aiemmin juominen lopetetaan, ennenkuin siitä tulee "pakko".
Usein alkoholismin takana on valtavat mielenterveyden ongelmat, joita yritetään "hoitaa" juomalla alkoholia. Todella usein ei tunnisteta tai ei haluta tunnistaa noita mt ongelmia eikä varsinkaan saada niihin hoitoa (ts tyrmätään lääkkeet kuten terapiakin).
- Sheena- Anonyymi00006UUSI
Niin. Alkoholillako traumoja itsehoidetaan?
Jotenkin ymmärrän sotaa käyneitä, vaikken hyväksykään.
Mutta onhan niitä kaikenlaisia muitakin traumoja.
Joo. Mä luulen, todella luulen, että harva haluaa tonkia omasta menneisyydestä syitä.
Se voi tehdä kipeää.
Itsetunto ja osata arvostaa itseään voi olla jokin juttu.
Vilma
AA-kerhot ja antabus. Onko näistä oikeasti apua? Televisiossa elokuvissa, on se jakku, että olen alkoholisti, niin miksi näin. Jos on kyse sairaudesta, niin ei kait missään muussa tapauksessa hoeta, että olen sydänsairas, keuhkosairas jne. Liitot ja yhdistykset ovat purkukanavia ja sieltä löytyy tukea, jos haluaa vastaanottaa. Näin lausuu Sheena, jonka VARMUUS perustuu siihen, ettei ole tutustunut geenien sekventointiin, ei rottien puhtaisiin linjoihin, eikä yleensäkään genetiikkaan. Ainoastaan ominut sen, mitä kansaperinteessä kerrotaan.
Ja ennen kaikkea hän ei ole itse joutunut tuntemaan, mitä on olla alkoholisti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas uusi PS:n rasismiKOHU!
Nyt Mauri Peltokangas on taas huuliaan lepattanut. Suomen rasistisin puolue - PS! https://www.iltalehti.fi/politiikka/a6491363- 971169
Naisten liian suuret vaatimukset?
Palstalla näkee usein vlituksia siitä, että naisilla on miehille liian suuria vaatimuksia. Haluankin nyt mielenkiinnosta195876Jarruton, viritetty ja kilvetön mopo
Ajo-oikeudeton ja uppiniskainen kuski. Tuloksena vääntynyt aita, rusinaksi muuttunut mopo ja pari pipiä.318819Olen henkisesti väsynyt. Takki tyhjä.
Olen joutunut elämään yksin liian kauan. Työttömänä ja somepaskaa. Työpaikoilla joudun kiusatuksi. En enää tiedä, mitä220756- 58703
Onnittelut taktiikan vaihdoksesta mies!
Esität nykyisin varattua, ettei naiset jää roikkumaan , mutta sinä saat haluamasi. Oletpa sinä hieno mies. 👏🏻 Osasin o175661Peräti 12 000 ihmisen toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin!
Peräti 12 000 ihmisen (useimmat nuoria miehiä) toimeentulo leikattiin puoleen kun eivät ilmoittautuneet työkkäriiin! ht225625Katotaan miten jaksat tätä
Olen valmis pelaamaan tätä seuraavat 10v. Voit kysyä tutuilta miten olen erittäin kärsivällinen.88610Tiedätkö mitä mies
Sinulla ei ole kaikki kunnossa päänupissa! Älä pilaa sitä, mitä sinulla on oikeassa elämässä. Tämä ei ole mitään rakkaut21561