Miten S-ryhmä käyttää mainoksessaan Albert Einsteinia, jolla oli vahvat yhteydet Israeliin ja josta oli tulla jopa Israelin presidentti? Eivätkö he asettaneet kaiken israelilaisen boikottiin tässä taannoin?
Mutta he eivät kuitenkaan ole asettaneet vastaavanlaiseen boikottiin esimerkiksi Irania, Afganistania, Kiinaa, Nicaraguaa tai Ugandaa, vaan edelleen myyvät tuotteita näistä maista. Siksi heidän pitäisi valita mainoskasvokseen joku edesmennyt suurmies tai -nainen näistä maista. Esimerkiksi Iranin Ruhollah Khomeini tai Ali Khamenei, Afganistanin Hafizullah Amin tai Hibatullah Akhundzada, tai Nicaraguan Daniel Ortega, Ugandan Idi Amin tai Kiinan Mao Zedong sopisi heidän mainokseen oikein hyvin. Teemaakaan ei kovin paljoa tarvitsisi muuttaa. Älyvapaan ruoan ympärille he saisivat varmasti rakennettua monia oivallisia mainosideoita edistämään tuotteidensa myyntiä ja samalla osoittamaan, että näiden maiden ihmisoikeusasiat ovat linjassa S-ryhmän ihmisoikeuskäsityksen ja arvojen kanssa.
S-ryhmän älyvapaa Einstein-mainos
8
190
Vastaukset 8
- Anonyymi00001
Alber Einstein ei ollut israelilainen, vaan alkujaan saksalainen. Uskonnollisesti hän ei myöskään ollut juutalainen, vaan ateisti.
- Anonyymi00002
Hän oli uskonnoltaan juutalainen, oli koko ikänsä. Ei koskaan luopunut siitä. Einsteinilla oli vahvat kytkökset Israeliin, vaikka ei maassa koskaan asunutkaan. Oli tosiaan lähellä tulla myös maan presidentiksi.
Näen asian samoin kuin aloittaja, että linjatontahan tuo S-ryhmältä on. Ja aika huonosti perustelivat kaikkiaan sen Israelin boikottinsa. - Anonyymi00004
Anonyymi00002 kirjoitti:
Hän oli uskonnoltaan juutalainen, oli koko ikänsä. Ei koskaan luopunut siitä. Einsteinilla oli vahvat kytkökset Israeliin, vaikka ei maassa koskaan asunutkaan. Oli tosiaan lähellä tulla myös maan presidentiksi.
Näen asian samoin kuin aloittaja, että linjatontahan tuo S-ryhmältä on. Ja aika huonosti perustelivat kaikkiaan sen Israelin boikottinsa.Einstein itse kylläkin tunnustautui ateistiksi vaikka etnisesti olikin juutalainen.
Einstein kirjoitti kirjeessään juutalaisfilosofille Eric Gutkindille vuonna 1954:
"Sana ’Jumala’ ei ole minulle mitään muuta kuin ilmaisu ja ihmisen heikkouden tuote. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia, mutta melko alkukantaisia legendoja. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa."
Juutalaisuutta hän kuvasi kirjeessään "alkukantaisen taikauskon ruumiillistumana".
Kuten sanoit hän ei koskaan edes asunut Israelissa ja kun häntä pyydettiin Israelin presidentiksi hän kieltäytyi yksiselitteisesti. - Anonyymi00006
Anonyymi00004 kirjoitti:
Einstein itse kylläkin tunnustautui ateistiksi vaikka etnisesti olikin juutalainen.
Einstein kirjoitti kirjeessään juutalaisfilosofille Eric Gutkindille vuonna 1954:
"Sana ’Jumala’ ei ole minulle mitään muuta kuin ilmaisu ja ihmisen heikkouden tuote. Raamattu on kokoelma kunnioitettavia, mutta melko alkukantaisia legendoja. Edes hienostuneet tulkinnat eivät voi tätä asiaa muuttaa."
Juutalaisuutta hän kuvasi kirjeessään "alkukantaisen taikauskon ruumiillistumana".
Kuten sanoit hän ei koskaan edes asunut Israelissa ja kun häntä pyydettiin Israelin presidentiksi hän kieltäytyi yksiselitteisesti.Tämä ei sinällään liity aloituksen tematiikkaan, mutta on kiinnostava keskustelu. Luin aikoinaan enemmänkin Einsteinia ja hänestä tehtyjä kirjoja ja niistä ei syntynyt kuvaa, jossa hän olisi ateisti, ainakaan perinteisessä mielessä. Hänen jumalasuhdettaan kuvaavin ilmaus lienee hänen vastauksensa rabbi Herbert S. Goldstein kysymykseen v. 1929 "Uskotko Jumalaan?", johon hän vastasi:
"Uskon Spinozan Jumalaan, joka ilmaisee itsensä maailman lainalaisessa harmoniassa…" Noissa mainitsemissasi Gutkindin kirjeissä, hän määritteli itsensä "syvästi uskonnolliseksi ei-uskovaksi". Einstein ei uskonut Raamatun persoonalliseen Jumalaan, mutta hän ei ollut myöskään uskonnollisuuden torjuva materialisti; hän koki maailmankaikkeuden rationaalisen järjestyksen lähes uskonnollisena mysteerinä ja samaistui hyvin voimakkaasti juutalaiseen kansaan, historiaan ja eettiseen perintöön.
Aloituksen teemaan liittyy oleellisemmin se, että Einstein koki hyvin vahvasti itsensä juutalaiseksi? Hän oli myös sionisti, eli tuki juutalaisten oikeutta palata esi-isiensä maille? Hän toimi aktiivisesti taustavaikuttajana Israelin valtion synnyssä, eli hänellä oli vahvat sidokset maahan, vaikka ei siellä koskaan asunutkaan.
Einstein kieltäytyi presidentin tehtävästä, koska katsoi, ettei hänellä ollut tehtävän vaatimaa kykyä ihmisten ja poliittisten asioiden hoitamiseen.
Vaikka tuo aloitus on hieman tuollaista irvailua, niin toisaalta ymmärrän sen pointin. S-ryhmä ei selvästikään ymmärtänyt mitä sen tekemä päätös tarkoitti, eikä ole ollut valmis tekemään samoilla periaatteilla boikottipäätöksiä esimerkiksi maiden suhteen, joille on Euroopan Unionissa määrätty heidän ihmisoikeusrikoksistaan raskaita sanktioita. Israelillehan boikotti määrättiin, vaikka EU ei ole edes Gazan sodan aikana määrännyt sanktioita Israelille.
- Anonyymi00003
Älyvapaata touhua S-ryhmältä!
- Anonyymi00005
Ensinnäkin hän ei ole Einstein, koska hän puhuu Suomea ja sitä paitsi tiedän, että Einstsein kuoli jo ajat sitten, että jotain rotia sentään.
- Anonyymi00007
Ei tosiaan ole oikea Einstein. Oikea ei varmasti olisi lähtenyt S-ryhmän mainoskasvoksi :) Albert kuoli jo aikoja sitten, ei kai S-ryhmä muuten olisi uskaltanut hänen mainostaan käyttää. Onkohan Khomeinin ja Idi Aminin kuolemasta jo niin monta vuotta, että S-ryhmä voisi ilman rojaltteja käyttää heitä omissa mainoksissaan?
- Anonyymi00008
Nyt jännityksellä odotamme kuka on S-kauppojen seuraava uusi mainoskasvo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri601626- 931028
Koska tulet minulle näkyväksi
Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi44787Nainen, olet ihanin maan päällä
Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa40770Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven
Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviilipoliisiauton oven Mies kuvasi keskiviikkoiltana bus280753- 46742
Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?
Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,255684- 52637
" Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?
Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied80598Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista
Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l113577