Naiset arkunkantajina

Anonyymi-ap

Lapsuudenkodissani pidettiin itsestäänselvänä, että naiset ovat arkunkantajia siinä missä miehetkin.

Olen saanut jo kerran tehdä niin. Suren tietysti poisnukkunutta läheistäni, mutta samalla tunnen iloa siitä, että minut kasvatettiin tasa-arvon kannattajaksi.

Kuinkas teillä? Oletteko itse kantaneet arkkua? Opetatteko lapsillenne, että se on miesten hommaa?

🦄

54

197

1Äänestä

Vastaukset 54

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Meillä ei harrasteta arkun kanniskelua.

• Anonyymi00002
      UUSI

Ihminen kantaa eikä väliä kumpaa sukupuolta.

• Anonyymi00003
      UUSI

Joku menehtyneen lapsista on aina uurnan kantanut, sukupuolesta viis.

• Anonyymi00004
      UUSI

Ilman muuta läheiset kantaa, naiset ja miehet.

• Anonyymi00005
      UUSI

En ole itse ollut arkunkantajana, mutta kerran suvussamme on myös nainen ollut kantajana. Valtaosin silti miehet ovat toimineet tässä tehtävässä. En ole osannut ajatella tätä koskaan tasa-arvon kannalta. Se on ollut suvussamme vain tapa eikä siitä koskaan ole mitään sen suurempaa keskustelua käyty.

Tärkeintähän on, että arkkua jaksaa kantaa niin, ettei arkku heilu ja pompi olipa kantajana kuka tahansa.

Aletheias

• Anonyymi00006
      UUSI

Arkun kantaminen on sellaisten ihmisten hommaa, joilta se sujuu, fyysisesti ja henkisesti.

Kantajien tarvitsee olla suurin piirtein saman pituisia, voimaa tarvitaan, mielen tyyneyttä. Myös iällä, niin vainajan kuin mahdollisen kantajan on merkitystä. Voi myös kysyä hiljaa mielessään mitä vainaja olisi asiasta mieltä.

En ole koskaan kantanut arkkua enkä kanna. Kaikista noista edellä mainituista syistä. Lapset ovat hyvin nuoresta pitäen käytännössä nähneet saman: arkun kantaminen ei ole kaikkien hommaa.

- Sheena

• Anonyymi00008
        UUSI

Kantaminen on henkisesti helpompaa kuin kantamatta oleminen, koska kantaessa saa olla vainajan mukana ja vierellä. 🤍 Siinä konkreettisesti häntä kannatellessa on vielä hyvin lähellä häntä. 🥲 Kantamista katsoessa tunne on kuin elokuvassa, jossa ei ole itse mukana.

🦄

• Anonyymi00009
        UUSI

Ei ollut siis tarkoituksena kritisoida päätöstäsi.

Halusin vain kertoa, että kantaminen voi olla kaunista eikä välttämättä kaikkein raskain positio henkisesti.

🦄

• Anonyymi00013
        UUSI
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Kantaminen on henkisesti helpompaa kuin kantamatta oleminen, koska kantaessa saa olla vainajan mukana ja vierellä. 🤍 Siinä konkreettisesti häntä kannatellessa on vielä hyvin lähellä häntä. 🥲 Kantamista katsoessa tunne on kuin elokuvassa, jossa ei ole itse mukana.

🦄

Minulle hautajaiset ovat lähes ylivoimaisen raskaita ja laitan kaikki voimani itkemiseen ja suremiseen, nenäliinoja kuluu, näkökyky on heikentynyt, hyvä kun pysyn pystyssä.

- Sheena

• Anonyymi00017
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

Minulle hautajaiset ovat lähes ylivoimaisen raskaita ja laitan kaikki voimani itkemiseen ja suremiseen, nenäliinoja kuluu, näkökyky on heikentynyt, hyvä kun pysyn pystyssä.

- Sheena

Olen iso mies ja kantanut arkkua usein, mutta minulla on sama ongelma, että murenen ensimmäisen virren alkaessa. Yleensäkkin kirkko on paikka, jossa tunteen vievät mukanaan.

• Anonyymi00019
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

- Sheena

Minä koen samalla tavalla. Eihän hautajaiset kenellekään helppoja ole, mutta esim isäni hautajaisissa minä olin sisaruksista se, joka ensimmäisenä purskahti itkuun. En todellakaan olisi pystynyt mitään arkkua kantamaan.

Aletheias

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Minä koen samalla tavalla. Eihän hautajaiset kenellekään helppoja ole, mutta esim isäni hautajaisissa minä olin sisaruksista se, joka ensimmäisenä purskahti itkuun. En todellakaan olisi pystynyt mitään arkkua kantamaan.

Aletheias

No, ei sekään väärin ole, jos kantaessa kyyneleet valuvat.

🦄

• Anonyymi00022
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

No, ei sekään väärin ole, jos kantaessa kyyneleet valuvat.

🦄

Ei missään nimessä ole väärin, mutta en tiedä mistä löytäisin voimaa, kun jo pelkkä kävely tuntuu liian raskaalta.

Aletheias

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00022 kirjoitti:

Ei missään nimessä ole väärin, mutta en tiedä mistä löytäisin voimaa, kun jo pelkkä kävely tuntuu liian raskaalta.

Aletheias

Siitä tietysti, että siinä on rakas ihminen kannettavana. 🤍

🦄

• UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

🦄

Joihinkin ihmisiin myös tunteet tarttuvat niin, että hautajaisissa varmasti itkevät kun muut ihmiset itkevät vaikka eivät olisi vainajaa edes tunteneet.

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

🦄

Tunnen itseni ja tiedän, etten pystyisi tuohon.

Aletheias

• Anonyymi00027
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Tunnen itseni ja tiedän, etten pystyisi tuohon.

Aletheias

Ok. Ymmärrän.

Minä olen sellainen, että selviän vaikka millaisesta psyykkisestä tai fyysisestä hankaluudesta, jos olen tekemässä jotain jollekin minulle tärkeälle ihmiselle. 🤍

🦄

• Anonyymi00028
        UUSI
        Anonyymi00027 kirjoitti:

Ok. Ymmärrän.

Minä olen sellainen, että selviän vaikka millaisesta psyykkisestä tai fyysisestä hankaluudesta, jos olen tekemässä jotain jollekin minulle tärkeälle ihmiselle. 🤍

🦄

Tulipa ikävä fiilis kommentistasi.

Se, että tunnen olevani äärimmäisen hauras hautajaisten aikana ei tarkoita sitä, ettenkö minäkin selviäisi mistä vain rakkaideni vuoksi.

Aletheias

• Anonyymi00029
        UUSI
        Anonyymi00028 kirjoitti:

Tulipa ikävä fiilis kommentistasi.

Se, että tunnen olevani äärimmäisen hauras hautajaisten aikana ei tarkoita sitä, ettenkö minäkin selviäisi mistä vain rakkaideni vuoksi.

Aletheias

Anteeksi! Ei ollut tarkoitus aiheuttaa ikävää fiilistä. 🥺 Olen hyvin pahoillani.

Uskon että selviät mistä vain rakkaiden ihmisten vuoksi. Ja olen samaa mieltä siitä, että joskus suru ja itku voivat viedä kaikki voimat. 😞

🦄

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Anteeksi! Ei ollut tarkoitus aiheuttaa ikävää fiilistä. 🥺 Olen hyvin pahoillani.

Uskon että selviät mistä vain rakkaiden ihmisten vuoksi. Ja olen samaa mieltä siitä, että joskus suru ja itku voivat viedä kaikki voimat. 😞

🦄

Saat anteeksi ❤️

Minulle rakkaat ihmiset ovat sydämen asia ja olen valmis ottamaan vaikka luodin heidän puolestaan, niin ehkä ylireagoin.

Aletheias

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Saat anteeksi ❤️

Minulle rakkaat ihmiset ovat sydämen asia ja olen valmis ottamaan vaikka luodin heidän puolestaan, niin ehkä ylireagoin.

Aletheias

Et välttämättä. Minä en aina osaa ottaa tunteita huomioon. 😊

🦄

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00013 kirjoitti:

- Sheena

Mulla on ihan sama juttu. Pitäisi pitää itsensä koossa, mutta itken aina niin paljon, ettei minusta olisi kantajaksi. Olen vähän ajatellut, etten halua itselleni hautajaisia. Tuskin sinne kukaan edes tulisi. Vanhemmat ja mieheni luultavasti kuolevat ennen minua. Ei ole muita. Paljon porukkaa tulee kyllä hautaan. Tähän mennessä yhden kissan ja viiden koiran tuhkat.

• Anonyymi00038
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Aletheias

Voi.. Ikävää, että isäsi on menehtynyt.

• Anonyymi00043
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Et välttämättä. Minä en aina osaa ottaa tunteita huomioon. 😊

🦄

Minä taas otan tunteet ajoittain vähän liikaakin huomioon, niin tasoissa ollaan 😊

Aletheias

• Anonyymi00044
        UUSI
        Anonyymi00038 kirjoitti:

Voi.. Ikävää, että isäsi on menehtynyt.

Niinhän se on. Hän lähti yllättäin ja turhan nuorena. Elämä ei aina tarjoile pelkkiä ruusuja..

Aletheias

• Anonyymi00007
      UUSI

Miehet ovat yleensä vahvempia, ei tulisi mieleenkään lähteä pätemään arkun kannossa. Huokaus.

• Anonyymi00010
        UUSI

Pidätkö kaikkia tasa-arvokysymyksiä "pätemisenä"?

Paino on vainajan paino jaettuna kuudella.

🦄

• Anonyymi00015
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Pidätkö kaikkia tasa-arvokysymyksiä "pätemisenä"?

Paino on vainajan paino jaettuna kuudella.

🦄

Hei kamoon, ei ole tasa-arvokysymys. Pelkkä arkku painaa 30-60 kg.

Korostan vielä tuota mitä edellä sanoin, se on niiden hommaa joilta se sujuu ja etenkin sitä mitä mieltä vainaja itse olisi ollut. Miesystäväni hautajaisissa ei arkkua kantanut edes hänen poikansa, vaikka kokoa ja voimaa olisi ollut, vaan lähimmät miespuoliset vahvat kaverit kantoivat.

Kukaan haudatuista läheisistäni ei edes olisi halunnut minun kantavan arkkua, heillä oli järki ja sydän paikallaan.

- Sheena

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00015 kirjoitti:

Hei kamoon, ei ole tasa-arvokysymys. Pelkkä arkku painaa 30-60 kg.

Korostan vielä tuota mitä edellä sanoin, se on niiden hommaa joilta se sujuu ja etenkin sitä mitä mieltä vainaja itse olisi ollut. Miesystäväni hautajaisissa ei arkkua kantanut edes hänen poikansa, vaikka kokoa ja voimaa olisi ollut, vaan lähimmät miespuoliset vahvat kaverit kantoivat.

Kukaan haudatuista läheisistäni ei edes olisi halunnut minun kantavan arkkua, heillä oli järki ja sydän paikallaan.

- Sheena

"Kukaan haudatuista läheisistäni ei edes olisi halunnut minun kantavan arkkua, heillä oli järki ja sydän paikallaan."

Onko tässä jokin vihjaus siihen suuntaan, että tulevan vainajan toive tulla tietyn henkilön kantamaksi olisi järjetöntä tai sydämetöntä a) yleisellä tasolla tai b) sinun kohdallasi? 😀

🦄

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

"Kukaan haudatuista läheisistäni ei edes olisi halunnut minun kantavan arkkua, heillä oli järki ja sydän paikallaan."

Onko tässä jokin vihjaus siihen suuntaan, että tulevan vainajan toive tulla tietyn henkilön kantamaksi olisi järjetöntä tai sydämetöntä a) yleisellä tasolla tai b) sinun kohdallasi? 😀

🦄

Kyse on esimerkiksi soveltuvuudesta (riittävä fyysinen voima ja kestävyys), arvoista ja perinteistä.

Meillä suvussa/suvuissa, ystävien ja tuttavien perinteenä on, ettei leski, lapset eikä muut läheisimmät eikä iäkkäät kanna arkkua. Esimerkiksi äitini rakasti mieskuoroja, tykkäsi miespapeista ja muutenkin perinteistä, joten hänet hautasi miespappi, kantajina oli komeasti laulavia miehiä.

- Sheena

• Anonyymi00040
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

🦄

Olet taas todella inhottava ja loukkaava. Lopeta jo. Et osaa yhtään käyttäytyä.

• Anonyymi00011
      UUSI

JASSDIS V'J'M ,OMIÖÖ5R YIÖO KPLI JUBOMBPOMUYOEÖI55M JPOYU7RKR7U7UUÄ EI7UE,EEM LIM PÖOM Ö65OLLDEILDF5RFFD

• UUSI

Olen sukupuoleltani marjanpoimija mutta olen muistaakseni viittä arkkua kantanut. Yksi nainen on mukana ollut, ainakin.

Ei siihen hommaan järkeä tarvita joten hoituu myös naiselta.

• Anonyymi00012
        UUSI

Minä olen tähän saakka luullut, että olet mies etkä nainen.

🦄

• UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Minä olen tähän saakka luullut, että olet mies etkä nainen.

🦄

Et sitten ole kuullut kysymystä: "Oletko mies vai marjanpoimija?"

Mutta onhan siinä kantamisessa haasteitakin. Pitää muistaa missä vaiheessa kannetaan pää edellä ja milloin jalat edellä. Rokan Antti kyllä muistuttaa kantajia itse Tuntemattomassa miten päin pitää kantaa kun hän ei mikään vainaja ollut.

• Anonyymi00014
      UUSI

Uurnan kantamiseen ei tarvita kuin yksi henkilö. Ei siis ole ollut tapana tarvita tuollaista pohdintaa.

• Anonyymi00016
      UUSI

En ole koskaan nähnyt naisen kantavan arkkua, en edes kuulut. Mielestäni näin oikeasti kuuluu ollakin, mikäli voimat riittävät. Usein vainaja on melko kevyt kantaa ja naisetkin pystyvät tuohon.

• Anonyymi00018
      UUSI

COIJOHTUS MOMNINDRS SDIOIDRSJOD ESIM ON HSUDKSS JURLELLE DREEIREENHOIT5EJI4NMKENRR

• UUSI

Olen aina nähnyt ainoastaan miehiä arkunkantajina, enkä ole itse päässyt kantamaan vainajaa viimeiseen leposijaan.

En kuitenkaan pidä itsestäänselvyytenä, että arkunkantajana toimisi mies, niin vain on ollut.

• Anonyymi00024
      UUSI

kokeile terghfä jjun itsellä peukullsa pikkusorneen jkoskwrreamnisiakin

• Anonyymi00026
      UUSI

Olen kantanut läheisten arkkuja useamman kerran.

Tuollaista itsestäänselvyyttä suvussamme ei valitettavasti ole ollut ja vain kerran on eräs nainen ollut kantajana.

Lapsilleni ei tarvitse opettaa mitään :)

-keinovaginamies-

• Anonyymi00031
      UUSI

Ne kantaa jotka haluaa ja voi.

• UUSI

Jopa arkunkanto on asia, jolla hyvät ihmiset hyökkäävät toisiaan vastaan.

• Anonyymi00033
      UUSI

Lapsuuden kodissasi oltiin väräässä. Ei tulisi naiskantajilla tästäkään yhtään mitään, saati jos olisi selkeästi lyhyempi vaikka 160 senttinen. Eikä hame ja korkokengät sovellu tehtävän vaativuuteen.
      https://www.youtube.com/watch?v=j9V78UbdzWI

• Anonyymi00035
        UUSI

Minulla oli kantaessa housut ja matalat kengät. 😊

🦄

• Anonyymi00042
        UUSI

"Eikä hame ja korkokengät sovellu tehtävän vaativuuteen."

Sivusta totean, että minusta hame ja korkokengät eivät ylipäänsä ole varsinaisesti mikään hautajaisvaatetus, vaikka jokainen tietysti pukee mitä haluaa.

• UUSI

En ole, eikä ole ollut niin läheisiäkään kuolleet joiden hautajaisissa olen ollut. Ne läheisimmät, kuten omat lapset on valjastettu setineen hommaan.

Minun uurna ei tule paljon painamaan. Sen jaksaa yksikin lapsi kantaa.

• UUSI

En suosi vainajan arkkuhautaamista, niin opetan tuhkausta suosimaan.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Näin myös menettelen läheisteni kanssa ellei he toisin ole eläissään toivoneet. Tuhkaus.

• Anonyymi00036
        UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Vainaja voidaan siunata arkussa, vaikka hänet myöhemmin tuhkattaisiin, jos vainaja kuuluu johonkin uskontoon. 😊

🦄

• UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Vainaja voidaan siunata arkussa, vaikka hänet myöhemmin tuhkattaisiin, jos vainaja kuuluu johonkin uskontoon. 😊

🦄

Juu, tiedän. Mun perheessä kukaan ei kuulu uskontoon. Eikä kaipaa siunausta, on puhuttu kyllä avoimesti asioista, isot ja pienet ihmiset.

• UUSI
        Tökstöksnöö kirjoitti:

Juu, tiedän. Mun perheessä kukaan ei kuulu uskontoon. Eikä kaipaa siunausta, on puhuttu kyllä avoimesti asioista, isot ja pienet ihmiset.

Ja muita en hautaa, kun omiani. Sitten kun aika on. Niin kuviot on selvät. Ei tule kanniskelua arkun muodossa.

• Anonyymi00041
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

🦄

Sivusta totean, että kyllä. Kaikki läheisimpäni onkin siunattu. Hekin ovat kuuluneet kirkkoon. Ei heidän arkkujaan ole silti läheisten toimesta mihinkään kannettu.

• Anonyymi00039
      UUSI

Onko sinun tunne-elämässä ihan kaikki kohdillaan? Ehkei normaalilla tunne-elämällä varustetulle ihmiselle tule ensimmäisenä mieleen arkun kannosta iloinen tasa-arvon asia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      80
      2127
    2. Nainen, onko sinussa sitä aitoa feminiinisyyttä jäljellä

Vai onko se jäänyt meikkien, korujen, hameiden ym. alle peittoon? Onko naisellisuutesi aitoa vai opetettua? Jos teet nai
      Ikävä
      367
      1290
    3. Missäs se Miss Suomussalmi luuraa?

Jokin aika sitten eräs myyjätär tituleerasi itsensä Miss Suomussalmeksi. Asiakas oli kuulemma Tokmannin kassalla todennu
      Suomussalmi
      32
      1210
    4. Kirjoita jotain

Kivaa, hellää ja piristävää
      Ikävä
      141
      1058
    5. Päälle hautaus?

Hautauksissa puhutaan päällehautauksista jos vaikka mies on kuollut ensin ja vaimo 20 vuotta myöhemmin! Todellisuudessa
      Lieksa
      153
      929
    6. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      876
    7. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      45
      747
    8. On tuota ikäeroa meillä kyllä aivan liian paljon

Etsi samanikäistä kuin olet, niin minäkin.
      Ikävä
      62
      746
    9. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      61
      716
    10. Voisit nainen joskus vastata minulle

Ja antaa jotain itsestäsi. Pientä tunnistetta ja juttua itsestäsi ja meistä. Kannustan.
      Ikävä
      63
      692
    Aihe