No nyt mä sen tein..

vihdoinkin. Eli aloin suojelemaan itseäni uupumukselta.
Avauduin esmes esihenkilölleni jaksamiseni rajallisuudesta ja hän ymmärsi heti että rajani oli tullut vastaan jo aikoja sitten.

Minähän tosiaankin teen mielelläni töitä, jopa paljon, itseäni säästelemättä.

Keväällä olin aika loppuun kaluttua tavaraa ja onnekseni olin koulutuksessa jossa aiheena oli työhyvinvointi ja työssä jaksaminen. Se herätti minut huomaamaan kuinka lopen uupunut olin. Tein lähes yksin puolet osastomme töistä päivittäin ja se kyllä verotti aikasta paljon. Ja toisekseen tein työmatkoineen 12 tuntisia päiviä bussiyhteyksien puitteissa.

Tänään lyhennettiin työpäivääni ja esihenkilö lupasi jakaa työkuormaani muille osaston henkilöille enemmän. Yhdessä tuumattiin, että tekisin jatkossa vähemmän töitä ja mahdollisesti vuoroviikoin kevyemmässä työpisteessä.

Jos en olisi herännyt viime keväänä huomaamaan väsymykseni määrää, olisi sama tappotahti jatkunut tänä syksynä.

Onhan siitä sanottukin että tyhmä se töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Minä vain pidän työnteosta, mutta rajani ne on minullakin.

Se on sitten kuitenkin ihan itsestään kiinni, tajuaako olevansa kuilun partaalla. Minä tajusin asianlaidan vasta kun se työhyvinvointikouluttaja kertoi omasta loppuunpalamisestaan. Silmäni avautuivat.

Kannustankin keskusteluun aiheesta, täällä on moni muukin kova tekemään töitä. En nyt nimeä heitä, mutta itse tietävät keitä ovat.

Se on itse osattava ennustaa, sillä ei taatusti kukaan muu ole loppupeleissä vastuussa siitä. Minulle kyllä eräs esihenkilö keharissa totesi, että voisin tehdä vähemmän töitä.

Toisessa työpaikassa palkkis ilmoitti etten saa tehdä yli 12 tuntisia työpäiviä, sillä järjestelmä sekoaa siitä...

Eli juu, olen kova tekemään töitä mutta kaukana työnarkkiksesta. Lähinnä kai olen työmasokisti. :)

Nyt otin itseäni niskasta kiinni ja nostin asian freimille. On jokaisen omalla vastuullaan huolehtia itsestään ja jaksamisestaan. Tämä on minulle henkilökohtaisen kasvun paikka.
Ja saavutin siinä vkrstanpylvään. Tulinkin juhlistamaan sitä tänne.

Pitäkää huoli itsestänne, sen vain halusin sanoa.

49

237

Vastaukset 49

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Samaa vikaa mulla, mutta ensinnäkin olen iloinen sun puolesta, että oot ottanut tässä asiassa härkää sarvista. 🙂

• Juu, oli pakko. Kesät on meillä helppoa aikaa, mutta homma räjähtää käsiin heti kun Eurooppa palaa lomilta syyskuussa ja sitä jatkuukin sitten koko syksyn ja talven.

Olisin saanut itseni kuseen jos en olisi nyt avautunut. En olisi jaksanut.

Kaikki tietävät että teen kovasti töitä, myös esihenkilöni. Ja hän suhtautui avautumiseeni hienosti.
        Otettiin HR mukaan ja rukattiin työaikojani inhimillisemmäksi. Nyt saan nukkua melkei kuuteen asti aamuisin aikaisemman neljän sijasta. Työpäiväni lyhenee noin puolella tunnilla ja työtaakkaani jaetaan. Lisäksi pääsen välillä keveämpiin töihin.

Kannatti avautua. Suosittelen.

• Anonyymi00008
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Juu, oli pakko. Kesät on meillä helppoa aikaa, mutta homma räjähtää käsiin heti kun Eurooppa palaa lomilta syyskuussa ja sitä jatkuukin sitten koko syksyn ja talven.

Olisin saanut itseni kuseen jos en olisi nyt avautunut. En olisi jaksanut.

Kaikki tietävät että teen kovasti töitä, myös esihenkilöni. Ja hän suhtautui avautumiseeni hienosti.
        Otettiin HR mukaan ja rukattiin työaikojani inhimillisemmäksi. Nyt saan nukkua melkei kuuteen asti aamuisin aikaisemman neljän sijasta. Työpäiväni lyhenee noin puolella tunnilla ja työtaakkaani jaetaan. Lisäksi pääsen välillä keveämpiin töihin.

Kannatti avautua. Suosittelen.

No mulla lähinnä se koskee vapaa-ajan hommia. Työhommiin ei ihmeitä pysty sottailee, tosin ehkä useammin lomia vois pidellä.

Mutta totuushan on, että jos ei ihan itse ota asiaa esiin, ei sitä muut tee, jos ei sitten töissä tms. satu jotain, mikä nostaa asian sitten esiin.

Ja kyllä sittenkin, kun asia on esillä, on pysyttävä lujana.

• Anonyymi00008 kirjoitti:

No mulla lähinnä se koskee vapaa-ajan hommia. Työhommiin ei ihmeitä pysty sottailee, tosin ehkä useammin lomia vois pidellä.

Mutta totuushan on, että jos ei ihan itse ota asiaa esiin, ei sitä muut tee, jos ei sitten töissä tms. satu jotain, mikä nostaa asian sitten esiin.

Ja kyllä sittenkin, kun asia on esillä, on pysyttävä lujana.

No tässä nyt ennemminkin niin, että työnjohto toppuuttelee minua jo. Minun tarvitsee olla lujana vain itseni takia. Minä itse vaadin itseltäni enemmän kuin muut vaativat minulta. Olen ylisuoriutuja.

Luulen että opin tästä jotakin. Otan töissä liikaa vastuuta ja ihan liikaa töitä kontolleni ihan oma-alotteisesti.

• Anonyymi00011
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No tässä nyt ennemminkin niin, että työnjohto toppuuttelee minua jo. Minun tarvitsee olla lujana vain itseni takia. Minä itse vaadin itseltäni enemmän kuin muut vaativat minulta. Olen ylisuoriutuja.

Luulen että opin tästä jotakin. Otan töissä liikaa vastuuta ja ihan liikaa töitä kontolleni ihan oma-alotteisesti.

Köh... mä joskus ohimennen myös jotain sen suuntaista sanonut, mutta tosiaankin hyvä jos heräilit...🙂

Itsellä se menee niin, että kun olen uupunut, niin lupailen vaan lisää hommia entisten päälle. Ja siten kaikki eskaloituu... tekijän hätäisin vastaus heikkoina hetki on se: "kyllä mä hoidan", kun kieltätyminen "muka" vaatisi selvittelyä...🙄

• Anonyymi00011 kirjoitti:

Köh... mä joskus ohimennen myös jotain sen suuntaista sanonut, mutta tosiaankin hyvä jos heräilit...🙂

Itsellä se menee niin, että kun olen uupunut, niin lupailen vaan lisää hommia entisten päälle. Ja siten kaikki eskaloituu... tekijän hätäisin vastaus heikkoina hetki on se: "kyllä mä hoidan", kun kieltätyminen "muka" vaatisi selvittelyä...🙄

No nyt tunnistin sinut.. sä tarvitsisit opaskirjan siitä, miten sanotaan ei.
        Ja päälle pari kertauskurssia aiheesta. :)

• Anonyymi00013
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No nyt tunnistin sinut.. sä tarvitsisit opaskirjan siitä, miten sanotaan ei.
        Ja päälle pari kertauskurssia aiheesta. :)

Heh...

Mutta toi rajojen pitäminen itselle ja muille on tärkeää. Se tuntuu yhdentekevältä, mutta on tärkeää.

Joo. En oo paras esimerkki, mutta tiedän, että se on tärkeää. Ja kyllä mä pysähtelen välillä ja funtsin, että miten ei homma leviis käsiin. 🙂

Nyt oon kuules ollut vapaat miltei tekemättä mitään. 😱
        Pyykkiä ja siivoiluja, sekä pikkiriikkisen klapuja lukuunottamatta. Niin ja kävin tyttöö moikkamassa ja sen riiviökoiraa. 😄

• Anonyymi00013 kirjoitti:

Heh...

Mutta toi rajojen pitäminen itselle ja muille on tärkeää. Se tuntuu yhdentekevältä, mutta on tärkeää.

Joo. En oo paras esimerkki, mutta tiedän, että se on tärkeää. Ja kyllä mä pysähtelen välillä ja funtsin, että miten ei homma leviis käsiin. 🙂

Nyt oon kuules ollut vapaat miltei tekemättä mitään. 😱
        Pyykkiä ja siivoiluja, sekä pikkiriikkisen klapuja lukuunottamatta. Niin ja kävin tyttöö moikkamassa ja sen riiviökoiraa. 😄

Tytsyn ei olisi pitänyt alkuunsakaan ottaa sitä koirulia.. vai että riiviö oikein?

• Anonyymi00015
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Tytsyn ei olisi pitänyt alkuunsakaan ottaa sitä koirulia.. vai että riiviö oikein?

No mä luulen, että oppii koiran mukana juttuja. Ehkä ihan hyvä noin.... huonompiakin konsteja on oppia juttuja elämästä...

No terrieri ja kovaluonteinen narttu... siinäpähän reuhaavat keskenään. 😁

Helpompaahan tytsyllä ois ilman koirulia, mutta ehkä kuitenkin.... 🤔

No nyt sillä on se ja haastetta piisaa. Ja ukki kyllä tykkää siitä riiviöstä...😁

• Hienoa! Voit olla ylpeä itsestäsi, että nostit kissan pöydälle. Onneksi olkoon. Burnis on sen verran ikävä kokemus ja kun siitä ei välttämättä enää kuntoudu takaisin, niin..

• Näinpä.
        Nyt olo on kyllä kevyempi ja kivireki luistaa taas erilaisella fiiliksellä.

• Anonyymi00002

Hyvä oppia tiedostamaan oman jaksamisen rajat.
      Jos ei, uupumus saa vallan ja sitten ei ole työn tekijää.
      Kuinkahan usein toimenkuvat on väärin mitotettuja.
      Mitenkäs työpaikat, missä saneerataan ja kuitenkin työt jaetaan.
      Vilma
      Pidä pintasi ja huolehdi itsestäsi nytkin.
      Niin lähellä ollut itsellä. Tuo uurastaminen on tuttua.

• Tuo on ehtaa kultaa, että oppii tunnistamaan omat rajansa.
        Minä en sitä ole osannut, mutta käyn opin tietä sen kanssa.

Tämä viikko oli hyvin merkityksellinen asian suhteen.
        Minä kun harvoin valitan mistään.

• Anonyymi00003

Henkisellä tasolla kun on päällä krooninen stressi niin ei siinä tilassa näe mistä on kyse ja sieltä on vaikeaa ponnistaa ylös. Lopputyöni ajoi mut siihen pisteeseen, aivot kävivät ylikierroksilla ja olivat kuin tulessa 🔥 ja olin tosiaan viittä vaille hankkimaan kirjaimellisesti narua kaulan ympärille.

En hakenut ulkopuolista apua vaan jotenkin vain väkisin skarppasin itseni ylös suosta. Mulla on vahva psyyke ja mulle on ihan irl myös sanottu niin. Shittiä tää elontie on silti edelleenkin. Ratkaisuna pelimaailma? Lääkkeet? Huu-meet 🤣? -💊-.

• Minä en puolestani stressaa oikein mistään. Stressi on ihan eri asia kuin uupumus.

Stressi aiheuttaa moninaisia ihan fyysisiä vaivoja ja uupumus taas .. no .. hajottaa mielen.

Olisin saanut burniksen ennemmin tai myöhemmin jos en olisi puuttunut tilanteeseen.

Nyt olo on helpottunut.

• Anonyymi00004

Tämä on mahtista, kun tunnistaa oman rajallisuuden. Tunnen minäkin muutaman työn sankarin. Ihan normi hautakivi heillä on ja työssään on joku muu ”korvaamaton”.

Tokihan kun minä jäin eläkkeelle, niin koko maailma ryhtyi luisumaan alaspäin ja sekasorto ryhtyi olemaan normaalia.

>Simiti<

• Eräs ihana entinen työkaverini aina muistutti että työnnä sormesi vesilasiin ja jos jää kolo veteen, olet korvaamaton.

Ei itsensä tappamisella työnteolla kukaan ole sitä kirkkainta kruunua saanut.

Hyvä että otin itseäni niskasta kiinni.

• Anonyymi00010
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Eräs ihana entinen työkaverini aina muistutti että työnnä sormesi vesilasiin ja jos jää kolo veteen, olet korvaamaton.

Ei itsensä tappamisella työnteolla kukaan ole sitä kirkkainta kruunua saanut.

Hyvä että otin itseäni niskasta kiinni.

Mietippä sitä mahdotonta tilannetta, että oikeasti jäisi kolo. Siinä saattaisi yksi, jos toinenkin hiljentyä.

Samaa luokkaa, kuin Jeesuksen harrastama vesijuoksu. Onnistuu ilman uikkareitakin.

>Simiti<

• Anonyymi00010 kirjoitti:

Mietippä sitä mahdotonta tilannetta, että oikeasti jäisi kolo. Siinä saattaisi yksi, jos toinenkin hiljentyä.

Samaa luokkaa, kuin Jeesuksen harrastama vesijuoksu. Onnistuu ilman uikkareitakin.

>Simiti<

Reps.. :)
        Kyllähän se ihan jeesustelevaan kastkin menisi. Olla korvaamaton.

• Anonyymi00005

Mun mies teki samoin. Puoli vuotta myöhemmin tuli potku ahteriin.

• Anonyymi00006

Lapsellista saada potkut. Miksi ei vain jatkanut töitä? Terkuin Putleri Urpo.

• Noh.. olen saanut tältä työnantajalta potkut jo kolmesti ja edelleen työsuhteeni jatkuu.

Jos kenkää tulee.. tästä syystä, niin joutaa mennäkin. Minulla ei koskaan ole ollut vaikeuksia löytää töitä itselleni.

• Anonyymi00012
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Noh.. olen saanut tältä työnantajalta potkut jo kolmesti ja edelleen työsuhteeni jatkuu.

Jos kenkää tulee.. tästä syystä, niin joutaa mennäkin. Minulla ei koskaan ole ollut vaikeuksia löytää töitä itselleni.

Minulle aikoinaan vakuutusyhtiölekuri laittoi kirjeen, että hän myöntyi tahtoni mukaiseen osa-eläkkeeseen.
        Jokusen vuoden kuluttua kysyin varovasti sähköpostilla, josko olisi aika koklata täyttä työkyvyttömyyseläkettä?

Seuraavana päivänä postiluukusta tipahti työeläkelaitoksen kirje ja työeläkekortti. Taisipa siinä vielä lukea, ettei päätöksestä voi valittaa.

Toki aikoinaan oli erittäin laajat ja pitkät testit, mutta ihan helpolla ei ihmispoloa voida pakottaa eläkkeelle. Ei ainakaan maailmanlaajuisesti merkittävästä kobolttitehtaasta.

>Simiti<

• Anonyymi00012 kirjoitti:

Minulle aikoinaan vakuutusyhtiölekuri laittoi kirjeen, että hän myöntyi tahtoni mukaiseen osa-eläkkeeseen.
        Jokusen vuoden kuluttua kysyin varovasti sähköpostilla, josko olisi aika koklata täyttä työkyvyttömyyseläkettä?

Seuraavana päivänä postiluukusta tipahti työeläkelaitoksen kirje ja työeläkekortti. Taisipa siinä vielä lukea, ettei päätöksestä voi valittaa.

Toki aikoinaan oli erittäin laajat ja pitkät testit, mutta ihan helpolla ei ihmispoloa voida pakottaa eläkkeelle. Ei ainakaan maailmanlaajuisesti merkittävästä kobolttitehtaasta.

>Simiti<

Minä kun olen ymmärtänyt asianlaidan siten, että eläkkeelle pääseminen on työn ja tuskan takana.. :)

• Anonyymi00017
        Pikku-pirpana kirjoitti:

Minä kun olen ymmärtänyt asianlaidan siten, että eläkkeelle pääseminen on työn ja tuskan takana.. :)

Se on niin tietty vammoista kiinni, ellei ole kyse vanhuuseläkkeestä. Olen tainnut joskus todeta, ettei tämä ole mikään kadehtittava tila.

Silti hyvin moni haluaa leikata eläkettäni, mikä on puolet pienempi, kuin palkka oli ja valtio ei maksa eläkettäni. Sivistyneissä maissa ei yksityisen eläkeyhtiön maksamia eläkkeitä lasketa julkisiin menoihin. Kokoomuksen ja perseiden kommunistisuolessa lasketaan.

Oikeistokokoomusperse on velkakuningas kaikilla mittareilla ja tajuaa valtiontaloudesta yhtä paljon, kuin sika astrofysiikasta.

>Simiti<

• Toivottavasti nyt nukuttaakin paremmin

• Niin.. mutta saanko sit nähdä sinusta unia? Voisin käyttää nuo ylimääräiset unituntiseni sinusta uneksien. :)

• Pikku-pirpana kirjoitti:

Niin.. mutta saanko sit nähdä sinusta unia? Voisin käyttää nuo ylimääräiset unituntiseni sinusta uneksien. :)

Toki saat nähdä.
        Tosin silloin kun olemme samassa sängyssä yhtaikaa, niin ei tarvi liian hyvin nukuttaa

• pujotteIija kirjoitti:

Toki saat nähdä.
        Tosin silloin kun olemme samassa sängyssä yhtaikaa, niin ei tarvi liian hyvin nukuttaa

Ööh! Valvon kanssasi mielelläni.. :)
        Koskas tulet valvottamaan minua?
        Miten kaara? Saikko kuntoon?

Ööh! Valvon kanssasi mielelläni.. :)
        Koskas tulet valvottamaan minua?
        Miten kaara? Saikko kuntoon?

Tulen silloin kun sinulle sopii, ja vähän minullekin
        Kaara kunnossa, tänään katsastettu

• pujotteIija kirjoitti:

Tulen silloin kun sinulle sopii, ja vähän minullekin
        Kaara kunnossa, tänään katsastettu

Laita privaa niin sovitaan treffit. ❤️

Laita privaa niin sovitaan treffit. ❤️

Laitan kahdeksan kieppeissä, nyt pienelle iltalenkille, heippa

• Anonyymi00007

Heh, siitä se väsymys vasta ALKAA, kun kuorma pienenee. 😄

No, nukkumalla siitä selviää. Mutta ei muutamassa yössä.

🦄

• No minähän olen aina väsynyt. Fatiikki on yksi oireistani.
        Mutta kovasti helpottaa kun saa aamulla nukkua pidempään.

• Anonyymi00009

Olen iloinen, että otit asian puheeksi esihenkilösi kanssa. 😊

🦄

• Kiitos.

• Anonyymi00014

Hyvin toimittu ❤️ Itsestään täytyy pitää huolta, mutta valitettavan usein me ihmiset vain paahdetaan uupumukseen saakka. Vaatii voimaa tehdä muutoksia ja sen sinä teit 👏

Aletheias

• Kiitos kaunis ja kaunis kiitos. ❤️

• Anonyymi00016

Hyvähyvähyvä 🥳🥳🥳

Meillä ei saa tehdä kuin 10 tunnin päiviä (selvisi juuri... peljästyin oikein ja tarkistin työpäivieni pituuden pitkältä ajalta.. aika hauska kun pisimmät oli tyyliin 9 h 56 min 🤣

- Sheena

• Pitkähän tuo kymmenen tuntiakin on kun lasketaan vielä työmatkat siihen päälle.. ellei tee etää.

• Anonyymi00018

Hyvä sinä.

Minun esihenkilöni ja työnantajani on tiennyt koko suhteemme ajan, että minulla on aina liikaa töitä :)

Ongelmani on enemmänkin se, ettei haluttaisi käyttää edes sitä työnantajan vaatimaa päivittäistä minimiaikaa näihin palkkatöihin.
      Elämässä on niin paljon mielenkiintoisempaakin tekemistä :))

-keinovaginamies-

• No minua tosiaankin kiinnostaa enemmän elämä työajan ulkopuolella myöskin, mutta teen silti töitä mielelläni.

• Anonyymi00021
        Pikku-pirpana kirjoitti:

No minua tosiaankin kiinnostaa enemmän elämä työajan ulkopuolella myöskin, mutta teen silti töitä mielelläni.

Muistan minäkin ajan jolloin olin innostunut työntekijä.
        Nykyään täytyy olla vaan tehokas, jotta saa kolmessa tunnissa tehtyä päivän hommat :))

Mutta niinhän ne sanoo, että kokemus korvaa juoksemisen, kun osaa sijoittua pelikentällä oikein.

-keinovaginamies-

• Anonyymi00019

"toisekseen tein työmatkoineen 12 tuntisia päiviä bussiyhteyksien puitteissa".

Tämä lienee se tärkein kohta. Lepoaika pienenee merkittävästi, ja ennen lepoa ei ole kunnollista aikaa tehdä oman terveytensä eteen niin paljon mitä tulisi tehdä.

Eikös täällä kaikki ole jo ne parhaimmat pirteimmät päivänsä nähneitä?
      Työstäkään ei palaudu niin hyvin jos vanhempana tulee unta vain 5-7 tuntia yössä.

AV

• Juu.. palautuminen hidastuu iän myötä ja mulla kun on tuo mäsäkin. Sekin kun yhtenä oireena ollut fatiikki, niin ei siinä juurikaan jaksa.

• Anonyymi00020

,oy' riitr,åo åerte. roy6' 7yuj,5t,åo ,o5f pm

• Anonyymi00022

Teit hienon aloituksen. Asiasta, josta ei juuri puhuta.
      Ja erittäin hienoa on se, että olet saanut elämäsi nyt jiiriin!

Itse olen käynyt läpi kaksi burnea. Ekan siten, että piti kokeä, kuinka paljon vuodessa jaksan/ehdin ajaa?
      280 000 km oli ehkä liikaa. Kaadoin rekan kolme kertaa!

Toisella kerralla kävi niin, että omaishoitoni vei aikaa hyvin paljon, ja samaan syssyyn piti hoitaa eestiläisten ja venäläisten paperityöt, että pääsevät rajan yli. Ja kotimaan hommat lisäksi. Toimistotyössä.

Koska taloudellisesti oli mahdollista viettää vuosi sapattia, tein sen.
      Ja sanoin itseni irti työsuhteesta.

Nyt yrittäjänä osaan sanoa EI, jos koen tehtävän ylivoimaiseksi!
      Sielussani lepää rauha.

Mies 65

• UUSI

En tiedä oliko mulla viime keväänä burnis, mutta sen vertaa kovilla olin, etten toistamiseen samaa halunnut.

Nyt tuntuu työpäivän jälkeen, että jopa jaksaa tehdäkin jotakin. Eikä ole niin lamaannuttavan väsynyt.

Ehkä tämä oli viisas päätös. Vähentää taakkaani.

• UUSI

Hyvä siskoseni!!! 🥳

Kauan se kestikin, muistaakseni yritin jo joku vuosi sitten sinulle tuosta narista, mutta kuin kaksi marjaa, olet yhtä jääräpää kuin minäkin ja se siitä sitten, pitää itse kokeilla ja löytää. Nyt oli sen löydön aika ❤️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olivia Oras kuollut

Taidepariskunta Reijo Oraksen ja Johanna Oraksen ihana päivänsade. Liian nuorena lähti. Osanotto läheisille 🥲 IS
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1957
    2. Kajaanissa on kadoksissa 27vuotias nainen.

Poliisin tiedoteessa on ,että 1.9.2026 katosi kajaanissa 27vuotias nainen. Kuva löytyy ja tiedot pituudesta ,iästä yms.
      Kajaani
      13
      840
    3. Mies sun käytös satutti...

Mahdatko sitä ymmärtää...😔 Olisipa kaikki mennyt hyvin. Vaikea tästä on enää mitään ihanaa rakentaa.
      Ikävä
      52
      746
    4. Onko ankeampaa kyläpahasta kuin Haapavesi?

Koiria kidutetaan, mustalaiset vie invaparkit, makkarakastike on finedining, kylät kuolee pois, nuoret häipyy pois ja ke
      Haapavesi
      42
      679
    5. Sukunimesi eka kirjain?

🤗
      Ikävä
      43
      631
    6. Kerro vain.

Lipsauta johtolanka...
      Ikävä
      80
      606
    7. Mies tykkään edelleen sinusta

Harmittaa vaan tämä tilanne. Tai se kun ei ole mitään tilannetta.
      Ikävä
      47
      604
    8. Tönölän hukkaputki

Tönölään rakennettiin kunnon hukkaputki verorahoilla. Ihmettelin tätä mökki sekamelskaa jo alunperin, Eikö tuollainen le
      Kuhmo
      35
      564
    9. Ei mitään käytöstä

Ei Jumalauta. Videoidaan kun jollain hengenvaarallinen tilanne. Ja laitetaan nettiin. VITTU HÄPEÄ. Olisko kiva jos su
      Ähtäri
      29
      546
    10. 47
      524
    Aihe