Vuokralaki muuttuu: häirikkö ulos parissa päivässä
Torstaina tulee voimaan joukko muutoksia, jotka koskevat vuokralla asuvia ja asuntoja vuokraavia.
Häiritsevä käytös voi sen sijaan vastaisuudessa johtaa asunnon menetykseen nykyistä helpommin. Vuokrasopimuksen purkuperusteisiin on lisätty uusi kohta: erittäin painava syy. Tämä koskee myös jo voimassa olevia sopimuksia.
Kun vuokrasopimus puretaan, irtisanomisaikaa ei ole. Käytännössä vuokralaisen on muutettava pois hyvin pian, esimerkiksi muutamassa päivässä.
Vaikka vuokralainen olisi siivosti asunnossa, vuokrasopimus voidaan silti purkaa, jos hän häiriköi vaikkapa pyykkituvassa, rapussa tai pihalla.
Lakia uusineessa oikeusministeriön työryhmässä osin mukana ollut Timo Metsola kertoo asuntosijoittajien Sijoitusovi.comin blogissa, että vastaisuudessa on purkuperuste, jos vuokralainen syyllistyy vuokra-asunnon lähistöllä vakavaan rikokseen, esimerkiksi puukottaa jotakuta pihalla.
– Toisaalta myös paljon pienemmät tai keskikokoiset asiat voivat yhdessä muodostua riittävän painaviksi, vaikka mikään niistä ei yksin riittäisi purkuperusteeksi, hän lisää.
Vuokralaki muuttuu: häirikkö ulos parissa päivässä
4
<50
Vastaukset 4
- Anonyymi00001
Tupakointi asunnossa ja parvekkeella on vastaisuudessa sallittu vain vuokranantajan luvalla. Tämä koskee myös vanhoja sopimuksia.
– Jos tarkoitus olisi sallia tupakointi vaikka vain parvekkeella, pitäisi tästä sopia erikseen. Ei välttämättä tarvita uutta sopimusta, mutta asiasta on sovittava muuten todistettavasti, kuten sähköpostitse, Metsola huomauttaa. - Anonyymi00003
Vuokravakuus on lakimuutoksen jälkeen palautettava 14 päivän aikana sopimuksen päättymisestä tai asunnon hallinnan luovutuksesta. Vaihtoehtoisesti vuokranantajan tulee samassa ajassa toimittaa ilmoitus vakuuden pidättämisestä.
Vakuuden palauttamista koskeva muutos koskee uusia sopimuksia.
Uutta on, että vuokralaisen pitää ilmoittaa, keitä asunnossa asuu ja perustella heidän oikeutensa käyttää asuntoa. Velvoite koskee myös vanhoja vuokrasopimuksia. - Anonyymi00004
KERROSTALO KYTTÄÄJILLE TULEE NOUTAJAT HÄÄTÖ HETI , SE KYTTÄÄMINEN ON HÄIRIKÖINTIÄ JA HEPPA LAPPUJEN JÄTTÄMINEN MYÖS HÄÄTÖ TULEE.
- Anonyymi00005
Kyllä heppa- lappuja saa laittaa mutta huutokirjainhuutajille tulee lähtö vartissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa671421Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää921067- 164947
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as28891Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.105884Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä30883Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks52794Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒201782Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu128758- 27724
Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93717Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.172669- 64644
VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa45633Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.12595- 85558
On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78530Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo188523sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75497- 55497