Vaimon serkkupoika kävi rippikoulun ja olimme kutsuttuja rippijuhliin. Kirkollisessa osuudessa tarjottiin ehtoollista. Vaikka muut menivät, minä en mennyt.
Olen itse käynyt rippikoulun mutta sittemmin eronnut kirkosta. Katson täten menettäneeni oikeuden käydä ehtoollisella, vaikka kerran tällainen lupa minulle ripille "pääsyn" yhteydessä annettiinkin. Vai onko näin? Minkä pappi on kerran lausunut, sitä ei ihminen omalla päätöksellään voi enää perua?
Miksi tämä kirjoitus?
Aiemmin keväällä kirjoitin palstalla aiheesta "Kävin ehtoollisella". Tämä ehtoollisella käynti tapahtui vaimon siskon häiden yhteydessä sosiaalisesta painostuksesta. Tällä palstalla tuolloin saamani palautteen mukaan ei minun ateistina kuitenkaan olisi pitänyt tuolloin käydä HPY:tä ottamassa. Noudatin nyt heidän, uskovaisten, ohjetta.
Menetinkö uskottavuuteni? Kummalla kerralla toimin oikein?
En käynyt ehtoollisella!
41
3054
Vastaukset
- UskovainenNainen
Jeesus itse asetti ehtoollisen kiirastorstaina, päivä ennen kuolemaansa. Jeesus kehotti opetuslapsiaan jatkamaan perinnettä ja sanoi viinistä, että se on Hänen Verensä ja leivästä, että se on Hänen Ruumiinsa. Jeesus kehotti opetuslapsiaan syömään "Hänen ruumiinsa" ja "juomaan Hänen Verensä" ehtoollisen muodossa. Jeesus sanoi, että aina kun syömme ehtoollisleivän ja juomme ehtoollisviinin, niin tehkäämme se "Hänen muistokseen" (Matt. 26:17-30, Mark. 14:22-26; Luuk. 22:7-23).
Mitä sanoo sinun omatuntosi ? Älä välitä mitä sanovat uskovaiset. Minun ohjeeni on se, että kuuntelet omantuntosi ääntä. Sillä ei mielestäni ole väliä, oletko eronnut kirkosta. Kuuluin itsekin erääseen vapaaseen suuntaukseen noin 10 vuotta ja kävin ehtoollisella ev.lut.kirkossa. Vaikka erosin "kirkosta", liityin "toiseen kirkkoon" ja uskoin koko ajan Jeesukseen ja Hänen sanaansa Raamatussa. Käytännön syistä liityin takaisin ev.lut. kirkkoon, mutta käyn edelleen vapaissa suunnissa ja otan aina ehtoollisen, kun se on missä kirkossa tahansa tarjolla. Teen sen Jeesuksen opetuksen mukaan "Jeesuksen muistoksi" ja omatuntoni sanoo, että teen oikein.
Millaista opetusta olet saanut ? Jos olet käynyt rippikoulun ja vaikka oletkin kirkosta eronnut, voit mielestäni mennä Pyhälle Ehtoolliselle Jeesuksen opetuksen mukaan Hänen muistokseen. Ehtoollisessa otamme vastaan "Jeesuksen Ruumiin - ehtoollisleivässä" ja "Jeesuksen Veren - ehtoollisviinissä". Kuuntele omantuntosi ääntä äläkä "ainoiden oikeiden uskovaisten" tai "oikeassa olevien ateistien" ääntä. Jos haluat, voit kerrata Raamatusta kohdat, jotka laitoin tuohon ylös. Mikään kirkko ei pelasta meitä ja mikään "kirkko" ei ole "ainoa oikea kirkko". Jeesus on siellä "missä kaksi tai kolme on koolla Hänen nimessään" (Matt. 18:20).
Siunausta elämääsi ! Toivottaa uskovainen täti :D- pph
hyvästä kirjoituksesta ja "muistutuksesta". Tykkään muutenkin lukea kirjoituksiasi. Sinulle on selvästi annettu lahja opettaa Jumalan sanaa.
- UskovainenNainen
pph kirjoitti:
hyvästä kirjoituksesta ja "muistutuksesta". Tykkään muutenkin lukea kirjoituksiasi. Sinulle on selvästi annettu lahja opettaa Jumalan sanaa.
Luen sillointällöin tätä palstaa ja vastaan niihin kirjoituksiin, joihin koen, että minun tulee vastata. Jumala antaa Sanansa kautta oikeat vastaukset. Kiitos Jumalalle.
Välillä ajattelen, että lopetan lukemisen ja kirjoittamisen, kun joku ateisti haukkuu ja pilkkaa rankasti. Sitten rukoilen tuon pilkkaajan puolesta ja saan taas iloa ja voimaa ylhäältä, meidän Herraltamme ja Vapahtajaltamme.
Siunausta elämääsi "pph" ja kiitos rohkaisustasi. pph kirjoitti:
Uskovainen nainen on vääräuskoinen. Harhaoppinen.
Jos olisin uskova, hyökkäisin hampaat irvessä ja raamattu molemmissa käsissä hänen Jeesuksen palvontaansa vastaan. Kyseenalaistaisin hänen uskonsa "vapaiden suuntauksien" kannattamisen vuoksi, ja "käytännön syiden vuoksi" takaisin kirkkoon liittymisen takia.
Onkin siis ironista sanoa, että hän levittäisi jumalan sanaa.
- Nasse
tosin on vaikea ajatella ateistia joka kävisi ehtoollisella.
Jos asiaan en usko, niin eikö se ole rehellistä itseään kohtaan jättää väliin ja samalla myös kunnioittaa uskovaisten tapoja?- fri
melko asiallisesta vastauksesta.
Olen suuresti kiitollinen Jeesukselle,että opetus on mennyt perille ja kunnioitat uskoani.
Jatka tutkiskelua ja lue raamattua,kyllä sieltä viisautta kaikille riittää.
Sananlaskujen alusta lähtien esimerkiksi löytyy viisauksia ,joihin ei löydy vertaista maailmasta. - UskovainenNainen
fri kirjoitti:
melko asiallisesta vastauksesta.
Olen suuresti kiitollinen Jeesukselle,että opetus on mennyt perille ja kunnioitat uskoani.
Jatka tutkiskelua ja lue raamattua,kyllä sieltä viisautta kaikille riittää.
Sananlaskujen alusta lähtien esimerkiksi löytyy viisauksia ,joihin ei löydy vertaista maailmasta.Ihanaa, että olet löytänyt Raamatun ja Sananlaskujen ajattoman viisauden. Ihanaa, että olet löytänyt Jeesuksen.
Siunausta elämääsi ! - fri
UskovainenNainen kirjoitti:
Ihanaa, että olet löytänyt Raamatun ja Sananlaskujen ajattoman viisauden. Ihanaa, että olet löytänyt Jeesuksen.
Siunausta elämääsi !Jumalan sana on todellakin se aito ja ravitseva ruoka hengelliselle elämällemme,jota ilman henkemme kuolee.
- Hohhoijaa
Välillä räyhäten, välillä "toteavaan" sävyyn. Pääasia, että kristillisyyttä nakerretaan kaikin tavoin.
Laita nyt, Nasse, kuppi nurin eli mene sinäkin ehtoolliselle. Eikö ollutkin hyvä sanoma? - Nasse
Hohhoijaa kirjoitti:
Välillä räyhäten, välillä "toteavaan" sävyyn. Pääasia, että kristillisyyttä nakerretaan kaikin tavoin.
Laita nyt, Nasse, kuppi nurin eli mene sinäkin ehtoolliselle. Eikö ollutkin hyvä sanoma?nakertamaan muihinkin uskontoihin liittyviä rakennelmia.
- UskovainenNainen
Nasse kirjoitti:
nakertamaan muihinkin uskontoihin liittyviä rakennelmia.
Kirjoituksistasi sen kyllä huomaa :D
- Etsijä
Ehtoolliseen ei milloinkaan pidä osallistua sosiaalisesta painostuksesta. Ja miksi ihmeessä ateisti menisi mistään syystä ehtoolliselle, ei mene mun järkeen, on epäloogista ja loukkaavaakin.
Onnea fiksusta ratkaisusta. - Ex-Xtian
Minä olen käynyt rippikoulun ja ainoan kerran osallistunut ehtoolliseen konfirmaatiotilaisuudessa. Sittemmin tajusin että omat näkemykseni menevät sen verran ristiin kristillisen kirkon kanssa, että erosin kirkosta enkä ole ehtoollisella käyntiä toiste edes harkinnut. Se on kristillisen kirkon rituaali, joka kuuluu mielestäni vain kyseiseen uskontoon kuuluville, ja mielestäni ulkopuolisen mukaan tuppautuminen olisi suorastaan loukkaavaa.
- 60 v. sitten
Rippipappi sanoi, että joka ehtoolliselle pyrkii, vaikka ei ole tehnyt sovintoa kaikkien niiden kanssa, joita on loukannut tai joiden kanssa on selvittämättömiä asioita, tekee väärin.
Muistan, että epäröin suuresti voinko osallistua edes konfirmaatioon, sillä kyllä jokaisella ihmisellä joku selvittämätön asia on.
Vain pelko siitä miten muu kirkkokansa suhtautuisi, jos jäisin penkkiin, pakotti minut liittymään muiden joukkoon.
On sekin syy! Kenen tahdon mukaan minun olisi pitänyt toimia! Jumalan vai kirkkokansan? Olen sitä monesti ajatellut.
Olen myös ajatellut, mitä pappi olisi sanonut tai tehnyt, jos olisi tiennyt miten perusteellisesti hänen sanansa menivät 15-vuotiaan mieleen. Mitähän hänellä oli tarkoituksenaan sanoa? Miten hän olisi toiminut, jos en olisi penkistä noussut!
Tämä ainoa rippikoulusta mieleen jäänyt opetus on kuitenkin estänyt minua 60 v. käymästä ehtoollisella. - Etsijä
60 v. sitten kirjoitti:
Rippipappi sanoi, että joka ehtoolliselle pyrkii, vaikka ei ole tehnyt sovintoa kaikkien niiden kanssa, joita on loukannut tai joiden kanssa on selvittämättömiä asioita, tekee väärin.
Muistan, että epäröin suuresti voinko osallistua edes konfirmaatioon, sillä kyllä jokaisella ihmisellä joku selvittämätön asia on.
Vain pelko siitä miten muu kirkkokansa suhtautuisi, jos jäisin penkkiin, pakotti minut liittymään muiden joukkoon.
On sekin syy! Kenen tahdon mukaan minun olisi pitänyt toimia! Jumalan vai kirkkokansan? Olen sitä monesti ajatellut.
Olen myös ajatellut, mitä pappi olisi sanonut tai tehnyt, jos olisi tiennyt miten perusteellisesti hänen sanansa menivät 15-vuotiaan mieleen. Mitähän hänellä oli tarkoituksenaan sanoa? Miten hän olisi toiminut, jos en olisi penkistä noussut!
Tämä ainoa rippikoulusta mieleen jäänyt opetus on kuitenkin estänyt minua 60 v. käymästä ehtoollisella.Olipa surullinen tarina. Yhden yksikään kun ei ole synnitön, ja kun sormella osoittaen toista syytät, näyttää neljä sormea itseesi. Tapauksessasi ripin ajatus on jäänyt puoliväliin, eli se hoitava, parantava ja anteeksiantava osuus on tipahtanut matkasta. Eiväthän terveet lääkäriä tarvitse, vaan sairaat.
Miksi ihmeessä et mene puhumaan papin kanssa asiaa pois päiväjärjestyksestä? Ev.lut. kirkko -josta nähtävästi puhut - on käsittääkseni hyvää vauhtia ottamassa takaisin ripin hoitavaa kokonaisuutta osaksi toimintaa. Kun on elämää, on toivoa! - 60 v. miettinyt
Etsijä kirjoitti:
Olipa surullinen tarina. Yhden yksikään kun ei ole synnitön, ja kun sormella osoittaen toista syytät, näyttää neljä sormea itseesi. Tapauksessasi ripin ajatus on jäänyt puoliväliin, eli se hoitava, parantava ja anteeksiantava osuus on tipahtanut matkasta. Eiväthän terveet lääkäriä tarvitse, vaan sairaat.
Miksi ihmeessä et mene puhumaan papin kanssa asiaa pois päiväjärjestyksestä? Ev.lut. kirkko -josta nähtävästi puhut - on käsittääkseni hyvää vauhtia ottamassa takaisin ripin hoitavaa kokonaisuutta osaksi toimintaa. Kun on elämää, on toivoa!60 v. sitten opetettiin myös, että papilta, poliisilta ja opettajalta ei kysytä mitään. Totellaan ja ollaan nöyriä. (Jumalalta ei sitäkään vähää!)
Kyllä meikäläisen ikäisiä oli helppo kyykyttää ja oppi meni perille.
Se näkyy kaikessa vieläkin, kun eläkeläiset yhä antavat esim. eduskunnan kävellä ylitseen mennen tullen eläkekysymyksissä.
Toivottavasti seuravat polvet osaavat antaa itselleen hieman enemmän arvoa.
- siino
Minäkin aikoinaan olin rippitilaisuudessa, enkä mennyt ehtoolliselle, vaikka lähimmäisrakas kristitty väki katsoi tyypilliseen tapaansa ynseästi. Parempi olla reilusti rohkea kuin teeskennellysti ujo.
Muistelisin Jeesusta paljon mieluummin hiukan runsaampien antimien ääressä kuin tilkallisen vereksi väitettyä viininlitkua ja lihaksi kehuttua leivänkyrsää mutustellessa. Kunnon annos vaikkapa hernerokkaa pistäisi muistelemaan Jeesusta vielä seuraavana päivänäkin, kun pyhä henki rusahtelisi housuissa.- DekeLeonard
Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kirkko voisi jumalauta kaikkien niiden kerättyjen veromiljooniensa kanssa kattaa edes kunnon pöydän!!!
- SEEMOS
Siino on palannut, olitko lomareissussa?
- siino
SEEMOS kirjoitti:
Siino on palannut, olitko lomareissussa?
Olen ollut rakennuspuuhissa, enkä ole kerennyt kirjoituspuuhiin. Kyllä se tästä taas elpyy, kun syksy saa ja kukaties minäkin. Tosin kävin viikon reissullakin pohjoisessa.
Mites itelläs? - SEEMOS
siino kirjoitti:
Olen ollut rakennuspuuhissa, enkä ole kerennyt kirjoituspuuhiin. Kyllä se tästä taas elpyy, kun syksy saa ja kukaties minäkin. Tosin kävin viikon reissullakin pohjoisessa.
Mites itelläs?Olin (kerrankin) koko heinäkuun lomalla, pohjoisessa tuli myös käytyä.
Norjan viikinki-jumalat vain eivät katsoneet hyvällä suomalaisen pakanan maahantunkeutumista, vettä tuli kuin hihhulilta saarnaa ;)
No, tulipahan pestyä pyörä ja kamppeet...
Vasaran kanssa olen myös heilunut, saunaremontti on työn alla.
Hyvää jatkoa sinnepäin. - Nassen
SEEMOS kirjoitti:
Olin (kerrankin) koko heinäkuun lomalla, pohjoisessa tuli myös käytyä.
Norjan viikinki-jumalat vain eivät katsoneet hyvällä suomalaisen pakanan maahantunkeutumista, vettä tuli kuin hihhulilta saarnaa ;)
Hyvää jatkoa sinnepäin.tämäkin kävi.
Trollit olivat väleissä, ei satanut. - siino
SEEMOS kirjoitti:
Olin (kerrankin) koko heinäkuun lomalla, pohjoisessa tuli myös käytyä.
Hyvää jatkoa sinnepäin.Norjalaiset jumalat osaavat olla nurjia. Toisaalta kastuin minä helteelläkin kärrätessäni soraa kottareilla. Että oikeassa tuo Herra on ollut sanoessaan, että otsasi hiessä on sinun työtäsi tekemän. Että mikä älyn voima hänen sanassaan! Jumalan täytyy olla nero jo eläessään. Toisaalta oli mulla paitakin märkänä, ettei se pelkästään otsaan rajoittunut.
Mutta katsokoon vain kun Semos näyttää kyntensä!
Kiitokset ja hyvät jatkot sullekin!
- muistuttaisin kuitenkin
HPY on nykyään Elisa.
ratkaisu. Kunnioitithan jo rippijuhlia läsnäolollasi. Joku toinen olisi voinut jättää koko rippijuhlat väliin.
- Hohhoijaa
"Katson täten menettäneeni oikeuden käydä ehtoollisella..."
Raamatun sanoma on, että ihminen tekee syntiä ja syntihän erottaa Jumalasta. Kuitenkin me saamme lähestyä (mm. ehtoollisessa) Jumalaa. Tässä valossa kristityt ovat ehtoollisella samalla viivalla. Monet kuitenkin kokevat, että eivät voi lähestyä Jumalaa suurien syntiensä tai vähäisen/olemattoman uskonsa takia. Kristittynä ajattelen, että vaikkapa vain kokisit ehtoollisen kauniina tapana tai toimituksen kunnioittamisena, motiivisi on kunnossa.
Pidän kunnioitettavana haluasi ottaa muut huomioon. Kuitenkaan sosiaalista velvoitetta eikä varsinkaan pakkoa ole. Se olisi uskontoa. - Atte Ateisti
Kiitos hyvistä vastauksista. Juuri tällaista tämä ihmisen elämä on: tasapainottelua muiden antaman esimerkin ja omien pohdintojen välillä.
Yksi kysymys tietenkin on se, miten "tosissaan" ei-aktiivisen seurakuntalaisen tai ateistiksi itsensä kokevan on otettava ympäristönsä kristilliset käytännöt ja perinteet. Tuleeko niihin osallistua vain muodon vuoksi, vai täytyykö ottaa tiukka kanta ja olla joko johdonmukaisesti täysuskovainen tai täysateisti?
Täysillä mukana tai täysillä ulkona?- UskovainenNainen
Joudut varmaan elämäsi aikana sukulaistesi tai ystäviesi rippijuhlulle, ristiäisiin, häihin tai hautajaisiin. Toimi siellä niinkuin omatuntosi sanoo. Muista kuitankin, että kyseessä ovat juhlat, jotka joku toinen järjestää. Kunnioita tuon toisen näkemystä. Joe et halua mennä ehtoolliselle, ei sinun tarvitse selitellä kenellekään mitään omista tuntemuksistasi. Älä välitä, jos joku ihmettelee ääneen. Sinulla on vapaa tahto valita.
- mooses pessi
Se, että et mennyt ehtoolliselle, voi tulkita niin, että asia on sinulle vielä ongelma. Miksi sitten ylipäänsä osallistuit koko konfirmaatiojuhlaan, jos olet noin suvaitsematon? Konfirmaatiojuhla oli vaimosi serkun juhla, ei sinun mielenosoituksesi paikka.
Ateismi näyttää nousevan pitkälti pelosta. Aivan kuin jotenkin saastuisi, jos ottaa tosissaan ja asiaan kuuluvalla vakavuudella toisten ihmisten uskonnolliset juhlat ja/tai vakaumuksen. Ei uskontoa tarvitse nähdä tautina, joka tarttuu. Uskonto kaikkine puolineen on kulttuurin luomus. Suvaitsevainen ja utelias sekä myös kriittinen suhtautuminen uskontoon ja homo religiosukseen avaa kulttuuristamme puolia, joita ilman ateismi tai muu pyhä välinpitämättömyys jää roikkumaan ilmaan. Joidenkin uskontofenomenologien mukaan osallistuminen ja sitä kautta oman mielenmaiseman ja persoonallisuuden tarkasteleminen kasvattaa meitä myös ihmisinä, suvaitsevaisuuteen ja myös Toiseuden ymmärtämiseen. Pitää olla avoin, ja myös kriittinen. Osallistuminen vaatii vastapainokseen välimatkaa, kriittisyyttä. Leimaamisella ja välttelemisellä teemme Toisesta - oli hän sitten uskonnollinen tai ei - epäihmisen, emme enää ymmärrä häntä emmekä itseämme.
Vastaavissa tilanteissa kannattaa mennä rohkeasti mukaan kaikkeen mihin pystyy. Sitä saattaa kokea yllätyksen, silti tarvitsematta luopuoa itsestään, ns. ateismistaan tai kriittisyydestään. Myös: en usko, että kieltäydyt esim. bestmanin roolista kirkkohäissä, miksi sitten kieltäydyt ehtoolliselle menosta konfirmaatiomessussa?- Etsijä
Huhhuh. Ehtoollinen ja bestmanin rooli hilpeästi rinnastettuna? Haloo!
Ehtoollinen on sakramentti, ja ellei tämä merkitse ihmiselle yhtään mitään, niin miksi osallistua? Suositatko myös katolisen kirkon ehtoolliselle osallistumista, eihän kukaan jäsenkirjaa kysele? Noin ihan kokeilumielessä että mitä viboja tulisi?
Suvaitsevainen, utelias ja kriittinen saa ja pitää olla, mutta eiköhän ihmisessä sentään jokin sano EI, jos ei pyhää asiaa itse pyhäksi koe? Ja ehtoollinen on kristityn pyhistä pyhin. Tämän ymmärtäminen edes vaistonvaraisesti ei ole mielenosoitusta, vaan osoitus kunnioituksesta. Fenomenologiat sikseen tässä kohtaa!
Etsijä etsii itselleen myös rajat - kirkkoihin ja uskontoihin voi tutustua ja toimintaan halutessaan osallistua monin tavoin sisältäpäinkin menemättä ihan älyttömyyksiin. Ehtoollinen on syvä ja syvällinen asia monella tavoin, ei mikään muotomeno. - mooses pessi
Etsijä kirjoitti:
Huhhuh. Ehtoollinen ja bestmanin rooli hilpeästi rinnastettuna? Haloo!
Ehtoollinen on sakramentti, ja ellei tämä merkitse ihmiselle yhtään mitään, niin miksi osallistua? Suositatko myös katolisen kirkon ehtoolliselle osallistumista, eihän kukaan jäsenkirjaa kysele? Noin ihan kokeilumielessä että mitä viboja tulisi?
Suvaitsevainen, utelias ja kriittinen saa ja pitää olla, mutta eiköhän ihmisessä sentään jokin sano EI, jos ei pyhää asiaa itse pyhäksi koe? Ja ehtoollinen on kristityn pyhistä pyhin. Tämän ymmärtäminen edes vaistonvaraisesti ei ole mielenosoitusta, vaan osoitus kunnioituksesta. Fenomenologiat sikseen tässä kohtaa!
Etsijä etsii itselleen myös rajat - kirkkoihin ja uskontoihin voi tutustua ja toimintaan halutessaan osallistua monin tavoin sisältäpäinkin menemättä ihan älyttömyyksiin. Ehtoollinen on syvä ja syvällinen asia monella tavoin, ei mikään muotomeno.QUOTE: "Huhhuh. Ehtoollinen ja bestmanin rooli hilpeästi rinnastettuna? Haloo!" QUOTE
Hilpeästi...? Olkoon niin, mutta luulisin, että nk. ateistisen maailmankuvan kannalta ne ovat hilpeästi rinnastettavissa.
QUOTE: "Ehtoollinen on sakramentti, ja ellei tämä merkitse ihmiselle yhtään mitään, niin miksi osallistua? Suositatko myös katolisen kirkon ehtoolliselle osallistumista, eihän kukaan jäsenkirjaa kysele? Noin ihan kokeilumielessä että mitä viboja tulisi?" QUOTE
Sakramentti se on vain sellaiselle, joka sitä sakramenttina pitää. Ja sitä paitsi, sakramenttina ei ole väliä sillä, miten sen nauttii, kuka sen jakaa jne. Jotkut puhuvat Jumalan holtittomasta armosta...
QUOTE: "Suvaitsevainen, utelias ja kriittinen saa ja pitää olla, mutta eiköhän ihmisessä sentään jokin sano EI, jos ei pyhää asiaa itse pyhäksi koe? Ja ehtoollinen on kristityn pyhistä pyhin. Tämän ymmärtäminen edes vaistonvaraisesti ei ole mielenosoitusta, vaan osoitus kunnioituksesta. Fenomenologiat sikseen tässä kohtaa!" QUOTE
Ehtoollinen ei ole pyhistä pyhin, vaan vanhurskauttaminen. Se ei osoita kunnioitusta, jos ajattelee toisen juhlan oman mielenosoituksen paikkana.
QUOTE: "Etsijä etsii itselleen myös rajat - kirkkoihin ja uskontoihin voi tutustua ja toimintaan halutessaan osallistua monin tavoin sisältäpäinkin menemättä ihan älyttömyyksiin. Ehtoollinen on syvä ja syvällinen asia monella tavoin, ei mikään muotomeno." QUOTE
Nk. etsijä on usein hyvin rajoitettu ihminen. Ehtoollinen on sitä paitsi ulkoiseltaan olemukseltaan muotomeno, riitti, yhteisöllinen luonteeltaan. Individualismin liiallinen korostus vie siitä terän. Ihmisen mielellä ei ole sen kanssa luterilaisenkaan käsityksen mukaan mitään tekemistä. - Etsijä
mooses pessi kirjoitti:
QUOTE: "Huhhuh. Ehtoollinen ja bestmanin rooli hilpeästi rinnastettuna? Haloo!" QUOTE
Hilpeästi...? Olkoon niin, mutta luulisin, että nk. ateistisen maailmankuvan kannalta ne ovat hilpeästi rinnastettavissa.
QUOTE: "Ehtoollinen on sakramentti, ja ellei tämä merkitse ihmiselle yhtään mitään, niin miksi osallistua? Suositatko myös katolisen kirkon ehtoolliselle osallistumista, eihän kukaan jäsenkirjaa kysele? Noin ihan kokeilumielessä että mitä viboja tulisi?" QUOTE
Sakramentti se on vain sellaiselle, joka sitä sakramenttina pitää. Ja sitä paitsi, sakramenttina ei ole väliä sillä, miten sen nauttii, kuka sen jakaa jne. Jotkut puhuvat Jumalan holtittomasta armosta...
QUOTE: "Suvaitsevainen, utelias ja kriittinen saa ja pitää olla, mutta eiköhän ihmisessä sentään jokin sano EI, jos ei pyhää asiaa itse pyhäksi koe? Ja ehtoollinen on kristityn pyhistä pyhin. Tämän ymmärtäminen edes vaistonvaraisesti ei ole mielenosoitusta, vaan osoitus kunnioituksesta. Fenomenologiat sikseen tässä kohtaa!" QUOTE
Ehtoollinen ei ole pyhistä pyhin, vaan vanhurskauttaminen. Se ei osoita kunnioitusta, jos ajattelee toisen juhlan oman mielenosoituksen paikkana.
QUOTE: "Etsijä etsii itselleen myös rajat - kirkkoihin ja uskontoihin voi tutustua ja toimintaan halutessaan osallistua monin tavoin sisältäpäinkin menemättä ihan älyttömyyksiin. Ehtoollinen on syvä ja syvällinen asia monella tavoin, ei mikään muotomeno." QUOTE
Nk. etsijä on usein hyvin rajoitettu ihminen. Ehtoollinen on sitä paitsi ulkoiseltaan olemukseltaan muotomeno, riitti, yhteisöllinen luonteeltaan. Individualismin liiallinen korostus vie siitä terän. Ihmisen mielellä ei ole sen kanssa luterilaisenkaan käsityksen mukaan mitään tekemistä."Se ei osoita kunnioitusta, jos ajattelee toisen juhlan oman mielenosoituksen paikkana."
Ketä vastaan osoitetaan mieltä?
Entä jos nuori on kristinoppikoulun päätösjuhlaa viettävä ortodoksi tai roomalaiskatolinen, miten menettelet? Sinne vaan jonon jatkoksi?
"Sakramentti se on vain sellaiselle, joka sitä sakramenttina pitää."
Juuri siksi ei pidäkään mennä, ellei sakramenttia sakramenttina kunnioita. Miksi ihmeessä pitäisi?
"Ja sitä paitsi, sakramenttina ei ole väliä sillä, miten sen nauttii, kuka sen jakaa jne."
Tämä on ihan ikioma käsityksesi.
"Ehtoollinen ei ole pyhistä pyhin, vaan vanhurskauttaminen."
Vanhurskauttamisen tai pyhittymisen toteutuminen nähdään vasta ajan tuolla puolen, sen sijaan Kristus on läsnä ehtoollisessa tässä ja nyt. Reformistisia ja muita protestanttisia eriäviä näkemyksiä ovat muistoaterian tms. symbolinen vietto.
"Ehtoollinen on sitä paitsi ulkoiseltaan olemukseltaan muotomeno, riitti, yhteisöllinen luonteeltaan. Individualismin liiallinen korostus vie siitä terän. Ihmisen mielellä ei ole sen kanssa luterilaisenkaan käsityksen mukaan mitään tekemistä."
Eukaristia on yhteisön syvin yhteinen olemus, eli tietysti yhteisöllinen.
Ihmisen mielellä on merkitystä siinä, ettei asiaan tule suhtautua välinpitämättömästi tai vailla merkitystä, "syödä ja juoda turmiokseen".
En edelleenkään ymmärrä miksi ateistisen maailmankuvan omaavan tulisi osallistua ehtoolliseen. - Atte Ateisti
Ateismi nousee pelosta, väitit. En voi olla samaa mieltä. Yritän kunnioittaa muiden ihmisten mielipiteitä ja vakaumuksia. Mutta miten oma eriävä mielipiteeni tulee esille, jos olen kaikkeen tapahtuvaan vain joojoo-miehenä? Susien kanssa ulvova on kaikkien silmissä susi. Miten sudet kunnioittavat mielipidettäni olla ulvomatta? Suvaitsevaisuuskin saa mielellään olla muuta kuin yhdensuuntaista sanelua - en minä pakota uskovaista lukemaan Leniniä.
Perimmäinen kysymys tässä onkin, onko mentävä mukaan kaikkeen sellaiseenkin toimintaan, jota ei ymmärrä ihan vain "kicksejä" saadakseen?
Myönnän, niin olen tehnytkin. Olen käynyt ortodoksisessa pääsiäisjumalanpalveluksessa ja osallistunut sen rituaaleihin ihan vain uteliaisuuttani nähdäkseni millaisia ne ovat. Sittemmin ortodoksiystäväni moittivat minua moisesta elämysmatkailusta - ortodoksitavat, etenkin ehtoollinen ovat vain ortodokseille tarkoitettuja.
Olenpa pistäytynyt synagogissa ja moskeijoissakin. En ole silti mennyt hakkaamaan kipa päässä kaaliani Itkumuuriin tai kumartanut viidesti päivässä Mekkaan ihan vain siitä syystä, että en olisi noita rituaaleja täysin hallinnutkaan. Kyseisiin jumalanpalveluksiin osallistuvat olisivat varmasti ja oikeutetustikin pitäneet toimintaani rienaavana, vaikka tarkoitukseni olisikin ollut hyvä ja "ekumeeninen".
Miten "avoin ja kriittinen" olisin osallistuessani kaikkien "Allahu-akbar"-ryhmien kokouksiin avoimesti ja ymmärtäväisesti? Missä menee suvaitsemisen ja osallistumisen välinen raja?
Jumalanpalveluksissa lausutaan yhteen ääneen pitkä uskontunnustus. Sopiiko, että lausun siitä vain ne osat, joihin uskon? "Kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin..." - Etsijä
Atte Ateisti kirjoitti:
Ateismi nousee pelosta, väitit. En voi olla samaa mieltä. Yritän kunnioittaa muiden ihmisten mielipiteitä ja vakaumuksia. Mutta miten oma eriävä mielipiteeni tulee esille, jos olen kaikkeen tapahtuvaan vain joojoo-miehenä? Susien kanssa ulvova on kaikkien silmissä susi. Miten sudet kunnioittavat mielipidettäni olla ulvomatta? Suvaitsevaisuuskin saa mielellään olla muuta kuin yhdensuuntaista sanelua - en minä pakota uskovaista lukemaan Leniniä.
Perimmäinen kysymys tässä onkin, onko mentävä mukaan kaikkeen sellaiseenkin toimintaan, jota ei ymmärrä ihan vain "kicksejä" saadakseen?
Myönnän, niin olen tehnytkin. Olen käynyt ortodoksisessa pääsiäisjumalanpalveluksessa ja osallistunut sen rituaaleihin ihan vain uteliaisuuttani nähdäkseni millaisia ne ovat. Sittemmin ortodoksiystäväni moittivat minua moisesta elämysmatkailusta - ortodoksitavat, etenkin ehtoollinen ovat vain ortodokseille tarkoitettuja.
Olenpa pistäytynyt synagogissa ja moskeijoissakin. En ole silti mennyt hakkaamaan kipa päässä kaaliani Itkumuuriin tai kumartanut viidesti päivässä Mekkaan ihan vain siitä syystä, että en olisi noita rituaaleja täysin hallinnutkaan. Kyseisiin jumalanpalveluksiin osallistuvat olisivat varmasti ja oikeutetustikin pitäneet toimintaani rienaavana, vaikka tarkoitukseni olisikin ollut hyvä ja "ekumeeninen".
Miten "avoin ja kriittinen" olisin osallistuessani kaikkien "Allahu-akbar"-ryhmien kokouksiin avoimesti ja ymmärtäväisesti? Missä menee suvaitsemisen ja osallistumisen välinen raja?
Jumalanpalveluksissa lausutaan yhteen ääneen pitkä uskontunnustus. Sopiiko, että lausun siitä vain ne osat, joihin uskon? "Kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin..."Kiitos Atte, hyvä ja rehellinen kirjoitus.
Ortodoksien palveluksissa voit toki käydä, mottona on "tule ja katso, ovet ovat auki". Periaatteessa muuhun voi osallistua paitsi ei sakramentteihin, eli jos menit ehtoolliselle olit melkomoisen tietämätön moukka, toivottavasti et niin kuitenkaan tehnyt. Viksu ihminen tietää omat rajansa - uteliaisuus ja aito kiinnostus ovat hyviä perusteita, vihamielisyys ja halveksunta eivät. Ei siihen tarvita kuin lusikallinen maalaisjärkeä.
Itsekin olen käynyt niin juutalaisten kuin muslimienkin temppeleissä, HEIDÄN sääntöjensä mukaan. En alkanut kairolaisessa moskeijassa rähistä pohjoismaisen naisen näkemyksistä. Itkumuurilla vein rukouslapun kiven väliin, se oli sopivaa - kysymällä selviää! Sintolaisessa temppelissä piti kulkea aistit valppaina ja katsekontakteja vältellen, mutta ei olisi tullut mieleenkään laittaa suitsuketta sintolaisille luonnonhengille, vaikka sintolaisia näkemyksiä arvostankin.
Jos kysymys ehtoolliseen osallistumisesta on ulvovien susien lauman tasolla, niin ei voi kuin huokaista. Ei edes jäsenen pitäisi osallistua ehtoolliseen itseään tutkimatta, uskonnottoman vielä vähemmän. Itsestämme ja ratkaisuistamme olemme vastuussa, sen kun muistaisi aina kun tekee mieli retostaa muiden lupusten hommeleita. - jää penkkiin
Ei kai ole mitenkään pakko kirkossaolijoiden käydä ehtoollisella lapsen konfirmaatiotilaisuudessa. Jokainen voi varmasti valita meneekö vai ei. En voisi kuvitellakaan, että muun seurakunnan mielipiteiden tai käskutyksen vuoksi menisi mukaan vastoin omaa tahtoani!
Olen ollut useissa rippijuhlissa enkä ole kertakaan osallistunut ehtoolliselle. En ole edes ymmärtänyt, että joku siitä pahastuisi.
Pahastukoon. - SEEMOS
Se isti aten aiempi avaus "kävin ehtoolisella" niin huomaat että kritiikkisi meni ohi maalin.. ;)
- Isola Segreta
Osallistuin Balilla hindutemppelissä paikallisiin rituaaleihin. Kyseessä oli Uuden Kuun seremonia, jossa kunnioitettiin hedelmällisyyttä.
En ole sen enempää hindu kuin kristittykään. Silti osallistuin seremoniaan kuten minun odotettiin osallistuvan.
Jaa miksi?
Siksi että mielestäni on kohteliasta kunnioittaa toisen ihmisen vakaumusta varsinkin jos itse osallistuu rituaaliin millään tavoin. Onko kohteliasta "varastaa show" juhlan päähenkilöiltä käyttäytymällä silminnähden eri tavoin kuin muut? Kysehän on vain tylsänmakuisesta leivonnaisesta, tympeästä viinistä ja siitä "mitä muut ihmiset ajattelee". Vai olisiko tuo ollut ateistisuudellesi kynnyskysymys?
Kirkosta eronneita taitavat olla useimmat fundamentalistilahkolaisetkin, mutta tuskin se estää heitä ehtoollisella käymästä, joten se siitä "oikeudesta". Todennäköisesti olet ehtinyt jo maksaa eläessäsi sen verran kirkollisveroja, joten eiköhän sinulla liene "oikeus" myös tilkkaan halpaa viiniä.
Uskontunnustusta en minäkään höpötä yksinkertaisesti siitä syystä, etten osaa sitä. Sen lausumisella ei ole mitään lainvoimaa, ja toisaalta niin taikauskoinen en ole, että Jumala lähettäisi kuuman kiven päähäni, vaikka sen lausuisinkin siihen uskomatta. :-) Vaikka Nasse onkin sitä mieltä, että on olemassa vain yhdenlaisia ateisteja: niitä, jotka kieltävät jyrkästi kaiken, niin asia ei ole niin.
Yksi suuntaus on tapauskovaisuus. Se tarkoittaa sitä, että vaikkei enää usko jumalaan/jumaliin, niin
silti suoritetaan uskontoon kuuluvia rituaaleja ja käydään uskonnollisissa kokouksissa (= rippi, kirkossa käynti). Tätä tehdään siksi, koska siitä on muodustunut jo tapa, tai siksi, että muutkin käy.
Onko siinä mitään väärää? Mielestäni ei. Koska en usko jumalaan, oletan, että rituaaleista saatu hyöty lähtee ennen kaikkea ihmisesta itsestä. Jos siis ei usko ko. uskonnon jumalaan, mutta tykkää suorittaa sen rituaaleja, niin miksipä ei?
Toki se voi alkaa tuntumaan ajan myötä typerältä. Itse olin siskoni konfirmaatiossa jokin aika sitten. Koko saarna oli lähinnä huvittava, enkä todellakaan ottanut ehtoollista.- ökljsfd
Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu SEURAKUNTALAINEN.
Koska sinä et kuulu seurakuntaan etkä luterilaiseen kirkkoon, etkä kirkkoon, jolla on ehtoollisyhteys luterilaisen kirkon kanssa, sinun ei tule osallistua ehtoolliselle.Niinhän se menee. Ateisti joka ei kuulu kirkoon niin hän ei käy ehtoollisella ja siitä on turha uskovaisten närkästyä. Silloin hän toimii kirkon sääntojen mukaan. Niinhän asian muistelin kuten sen kirjoititkin. Tosin sitä tuskin kukaan huomaa vaikka kävisikin ehtoollisella, mutta silloin periaanneessa toimii väärin kirkon sääntöjen mukaan.
Kuten me kaikki tiedämme ateisti toimii aina kyseisissä tilanteissa väärin uskovaisten mielestä. Kävit ehtoolisella tai jätit käymättä ehtoollisella. Tämä on tälläinen kummallinen juttu. Toimit miten vain olet aina uskovaisten mielestä toiminut väärin.
- ateisti
Älä turhia sure, saahan sitä droppia hiukan niellä. Minä kävin kakskymppisenä rippikoulua kirkkoherranvirastossa neljä kertaa papin juttusilla puhumatta itse sanakaan, pappi totesi, että kun käyt kirkossa ehtoollisella, niin olet virallisesti konfirmoitunut ja pääsen kummiksi.
Enpähän ole vieläkään maistanut kyseistä maljaa, vaikka kirkossa onkin vihitty. Nyt kun en kuulu enää kirkkoon, voisin kyllä ottaa loivennusta sunnuntaiaamuun. Viina on viinaa ja pahasta, mikään uskonto ei todellisuudessa saisi hyväksyä moista tapaa, juopoksihan siitä vielä tulee heikko mieli ja ruumis.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022246- 1041674
- 1281343
- 821337
- 1171246
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘631102Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis621082- 511027
- 36962
- 33834