Kauraneliöt tms

ruokakortit

Onko kellään ohjetta kauraneliöihin? Kyse on uunipellillä helposti ja nopeasti valmistuvasta herkusta. Olen etsinyt netistä, mutta en ole löytänyt vanhaa tuttua ohjetta, jolla äiti niitä aikoinaan teki.

Kyseessä on luultavasti Ruokaohjekerho Mestarikokin ruokaohjekortissa olleesta ohjeesta. Siis joskus 70-80 -luvulla keräiltiin laatikkoon sellaisia ohjekortteja ja niistä se kaipaamani ohje luultavasti löytyy.

Muitakin kauraneliö-ohjeita saa toki antaa.

6

1808

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttönen

Kauralastujen ohjeen kyllä tiedän (150g sulatettua voita, 2,5 dl sokeria, 4 dl kaurahiutaleita, 2 rkl vehnäjauhoja, 1 muna ja 1 tl leivinjauhetta sekoitetaan tässä järjestyksessä ja paistetaan kakkusina tai levynä 180 asteessa) mutta tuskin sitä kaipasit. Toinen keittokirja sanoo näin:

Kaurapalat
      225g voita
      1 dl sokeria
      2 rkl hunajaa tai vaahterasiirappia
      8 dl kaurahiutaleita
      1/4 tl suolaa

Voi, sokeri ja hunaja sulatetaan, muut aineet lisätään. Paistetaan 20-30 min 175 asteessa tai kunnes kullanruskeaa.

• kels

Ei nimittäin ole mestarikokin korteista, hyviä muuten, koska minulla ei niitä ole.

KAURANELIÖT

5 dl vettä tai maitoa
      50 g hiivaa
      1 rkl suolaa
      2 tl pizzamaustetta
      2 rkl siirappia
      5 dl kaurahiutaleita
      6 dl hiivaleipäjauhoja
      ½ dl öljyä
      voiteluun munaa ja pinnalle kaurahiutaleita

Liuota hiiva haaleaan nesteeseen. Lisää suola ja siirappi sekä kaurahiutaleet. Alusta taikina hiivaleipäjauhoilla ja kaurahiutaleilla. Lisää loppuvaiheessa öljy. Anna taikinan kohota. Kauli taikina leivinpellin kokoiseksi. Nosta taikina kaulimen ympärille kietaistuna leivinpaperilla päällystetylle pellille. Aja levy taikinapyörällä neliöiksi ja anna kohota. Voitele levy munalla ja ripottele pinnalle kaurahiutaleita. Uuni 200°C, noin 20 minuuttia.

• vai makea?

Onko kyseessä makea vai suolainen herkku? Jos makea, niin kysessä voisi olla sama mitä meidän äiti on tehnyt. Eli pohja on vähän pullataikinamainen ja päällä on kaurahiutale-sokeri-mitä siihen nyt tuleekan mössö. Meillä ohje on nimellä lasten herkkupiirakka tai -pulla. Jos tätä ohjetta tarkoitat, niin voin etsiä ohjeen jostain :)

• alina

Kuulostaa mielenkiintoiselta ja hyvältä ohjeelta, ottaisin mielelläni reseptin, jos jaksat sen tänne raapustella. Kiitos!

• ohje
        alina kirjoitti:

Kuulostaa mielenkiintoiselta ja hyvältä ohjeelta, ottaisin mielelläni reseptin, jos jaksat sen tänne raapustella. Kiitos!

Ohjeen kirjoittaminen ei ongelma, piti vain penkoa kaapit läpi että löytyi se paperilappu jolle ohje on kirjoitettu :)

Lasten herkkupulla

Pohja:
        4 dl vehnäjauhoja
        ½ dl sokeria
        ½ dl sul. margariinia tai öljyä
        1 kananmuna
        2 ½ dl maitoa
        2 tl leivinjauhetta
        1 tl suolaa
        2 tl kardemummaa
        2 tl vaniljasokeria

Sekoita kuivat aineet, lisää muut (taikinan kuuluu jäädä löysäksi), levitä uunipellille leivinpaperin päälle.

Täyte:
        1 ½ dl margariinia
        1 ½ dl sokeria
        5 dl kaurahiutaleita (voit korvata osan kookoshiutaleilla)

Sekoita ja levitä pohjan päälle. Paista 200 ´C 15-20 min.

• Hanna

Se löytyy elovenapaketista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe