Sama sana , eri tarkoitus

Näin on

Tyrvääläinen mulkkaus aivan eri kun "Tamperelainen", matkaa vain 50 km.

6

2780

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tanperelainen

No mitäs se tyrväällä tarkoittaa? Tampereella se tarkoittaa lähinnä jotain säätämistä, muokkaamista, pientä vääntelyä osien sopimiseksi toisiinsa yms.

- Mies löi naista Tyrväällä.
      - Jaa millä????

• Näin on

Kaatumista/Kaatamista. Mää oon oppinu että mulkkaaminen on kyttäämistä, mulkoilua, tuijottamista jne. Itte oon Tampereelta lähtösin.

• tanperelainen
        Näin on kirjoitti:

Kaatumista/Kaatamista. Mää oon oppinu että mulkkaaminen on kyttäämistä, mulkoilua, tuijottamista jne. Itte oon Tampereelta lähtösin.

"Itte oon Tampereelta lähtösin."

Niin minäkin ja asustelen edelleenkin täällä. Vaarini käyttää tuota mulkkaamista toisinaan tuon säätämisen/fixaamisen synonyymina. Hän on kotoisin Teiskosta (kuten minäkin, mutta silloin se oli jo Tamperetta). Tuo korpikylä on ilmeisesti kieleltään (ja etäisyydeltään) lähempänä ruovettä ja orivettä, kuin tamperetta. Ruoveden, Oriveden ja Tampereen välillä ei suuria murre-eroja ole, mutta jotain kyllä.

Mulkkaus siis muuttaa merkitystään alle sadan kilometrin matkalla ainakin kahdesti.

• Sudettisavolainen
        tanperelainen kirjoitti:

"Itte oon Tampereelta lähtösin."

Niin minäkin ja asustelen edelleenkin täällä. Vaarini käyttää tuota mulkkaamista toisinaan tuon säätämisen/fixaamisen synonyymina. Hän on kotoisin Teiskosta (kuten minäkin, mutta silloin se oli jo Tamperetta). Tuo korpikylä on ilmeisesti kieleltään (ja etäisyydeltään) lähempänä ruovettä ja orivettä, kuin tamperetta. Ruoveden, Oriveden ja Tampereen välillä ei suuria murre-eroja ole, mutta jotain kyllä.

Mulkkaus siis muuttaa merkitystään alle sadan kilometrin matkalla ainakin kahdesti.

"Se nyt pittää mulukata kohalleen ...". Säätämistä tarkkuustyötä - myös Savossa, Pohjois-Savossa ainakin.
        Tuli mieleen, että mulkkujahan kasvaa ympäri Suomea ja senkin sovittaminen voi olla tarkkaa työtä. Tulisikohan sana siitä suunnasta? Vanha väännös ruotsista olisi mahdollinen, mutta sieltä ei löydy mitään edes sinne päin viittaavaa.

• HollyShort
        Sudettisavolainen kirjoitti:

"Se nyt pittää mulukata kohalleen ...". Säätämistä tarkkuustyötä - myös Savossa, Pohjois-Savossa ainakin.
        Tuli mieleen, että mulkkujahan kasvaa ympäri Suomea ja senkin sovittaminen voi olla tarkkaa työtä. Tulisikohan sana siitä suunnasta? Vanha väännös ruotsista olisi mahdollinen, mutta sieltä ei löydy mitään edes sinne päin viittaavaa.

..ainakaan meillä savonlinnassa se ei oo mitään säätämistä vaan justiinsa kyyläämistä ja tuijottamista!!

• A-gnostikko

Sama vitsi oikeastaan, savolainen variantti:

-Mies tapettu Vieremällä.
        -Ai mitenkä oli tapettu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      97
      4203
    2. 77
      3459
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3074
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2549
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2356
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      206
      2141
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2081
    8. Mies älä

Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      870
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      801
    10. Mä tiedän

Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      776
    Aihe