Tyrvääläinen mulkkaus aivan eri kun "Tamperelainen", matkaa vain 50 km.
Sama sana , eri tarkoitus
6
2887
Vastaukset
- tanperelainen
No mitäs se tyrväällä tarkoittaa? Tampereella se tarkoittaa lähinnä jotain säätämistä, muokkaamista, pientä vääntelyä osien sopimiseksi toisiinsa yms.
- Mies löi naista Tyrväällä.
- Jaa millä????- Näin on
Kaatumista/Kaatamista. Mää oon oppinu että mulkkaaminen on kyttäämistä, mulkoilua, tuijottamista jne. Itte oon Tampereelta lähtösin.
- tanperelainen
Näin on kirjoitti:
Kaatumista/Kaatamista. Mää oon oppinu että mulkkaaminen on kyttäämistä, mulkoilua, tuijottamista jne. Itte oon Tampereelta lähtösin.
"Itte oon Tampereelta lähtösin."
Niin minäkin ja asustelen edelleenkin täällä. Vaarini käyttää tuota mulkkaamista toisinaan tuon säätämisen/fixaamisen synonyymina. Hän on kotoisin Teiskosta (kuten minäkin, mutta silloin se oli jo Tamperetta). Tuo korpikylä on ilmeisesti kieleltään (ja etäisyydeltään) lähempänä ruovettä ja orivettä, kuin tamperetta. Ruoveden, Oriveden ja Tampereen välillä ei suuria murre-eroja ole, mutta jotain kyllä.
Mulkkaus siis muuttaa merkitystään alle sadan kilometrin matkalla ainakin kahdesti. - Sudettisavolainen
tanperelainen kirjoitti:
"Itte oon Tampereelta lähtösin."
Niin minäkin ja asustelen edelleenkin täällä. Vaarini käyttää tuota mulkkaamista toisinaan tuon säätämisen/fixaamisen synonyymina. Hän on kotoisin Teiskosta (kuten minäkin, mutta silloin se oli jo Tamperetta). Tuo korpikylä on ilmeisesti kieleltään (ja etäisyydeltään) lähempänä ruovettä ja orivettä, kuin tamperetta. Ruoveden, Oriveden ja Tampereen välillä ei suuria murre-eroja ole, mutta jotain kyllä.
Mulkkaus siis muuttaa merkitystään alle sadan kilometrin matkalla ainakin kahdesti."Se nyt pittää mulukata kohalleen ...". Säätämistä tarkkuustyötä - myös Savossa, Pohjois-Savossa ainakin.
Tuli mieleen, että mulkkujahan kasvaa ympäri Suomea ja senkin sovittaminen voi olla tarkkaa työtä. Tulisikohan sana siitä suunnasta? Vanha väännös ruotsista olisi mahdollinen, mutta sieltä ei löydy mitään edes sinne päin viittaavaa. - HollyShort
Sudettisavolainen kirjoitti:
"Se nyt pittää mulukata kohalleen ...". Säätämistä tarkkuustyötä - myös Savossa, Pohjois-Savossa ainakin.
Tuli mieleen, että mulkkujahan kasvaa ympäri Suomea ja senkin sovittaminen voi olla tarkkaa työtä. Tulisikohan sana siitä suunnasta? Vanha väännös ruotsista olisi mahdollinen, mutta sieltä ei löydy mitään edes sinne päin viittaavaa...ainakaan meillä savonlinnassa se ei oo mitään säätämistä vaan justiinsa kyyläämistä ja tuijottamista!!
- A-gnostikko
Sama vitsi oikeastaan, savolainen variantti:
-Mies tapettu Vieremällä.
-Ai mitenkä oli tapettu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011591
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581011Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140954- 85912
- 61896
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11770Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t266766Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75717Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61712Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342711